***Kesämasut 2009 VOL.3***

Voi hyvä luoja sentään näitä meidän öitä.
Minkälaisella rytmillä muilla nukutaan, päivisin ja öisin??
Meillä herätään nyt aamulla VIIMEISTÄÄN klo 7 ( |O )
Päiväunet 11.30-n. 14.30, toisinaan V nukkuu vaan 14 asti, joskus 15.15 asti...
Jos päiväunet jää lyhyiksi, niin sit pikkutirsat n. klo 17
Yöunille 20.30

Minusta nää unet on aika vähäsiä tän ikäiselle? :/ Ja ei kellään olis mitään kikka kolmosta, millä noi unet sais aamusta vähän pidempään jatkumaan....? Öisin kuitenkin heräillään vielä... Illalla nukkumaanmenoaikaa ei kyllä lähdetä rukkaamaan, kun on jo sillon ihan tillin tallin, ja haluan itsekkäästi vähän aikaa rauhoittaa itselle ja miehelle illasta.
Mut nyt kun nää aamut on näin aikasia (entiseen verrattuna ), niin näyttää et V nukahtaa tuossa 10 aikaan pystyyn. Siirrytäänkö tästä vielä kaksiin päiväuniin, vai mitä ihmettä tän kans tehdään?
Siksi täältä tyhmänä kyselen, kun esikoisen kans ei koskaan ollu tämmöstä, eikä se valvottanu meitä tälleen, muuta kun sairaana...
 
Kiitoksia kaikille osanotoista! :heart: Elämä alkaa vähitellen palautumaan omille uomilleen siitä pitää tuo virkeä poika huolen =)

Meillä sairastettiin noro, viikon verran tuli ripulia, onneksi oksennettiin vain pari päivää. Ja sitten oltiin pari päivää terveenä jonka jälkeen iski ihan törkeä flunssa |O |O Saisihan tuo rassukka olla välillä terveenäkin.

Hoitopaikasta ei ole vielä kuulunut mitään, joulukuussa laitettiin jo hakemus menemään. Ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tuttu pph ja toiseksi pienten ryhmis, saas nähdä mihin sitä sitten päästään.

Rytmit on aika hukassa! No, tuo sairastelu tietenkin sotki aika paljon. Meillä mennään edelleen jopa kolmilla päikkäreillä riippuen unien pituudesta. Onni herää kuudelta joten ekat päikyt on jo yhdeksältä. Seuraaville tirsoille mennään 12-13 ja näistä unista riippuen nukutaan vielä illalla jos tarve vaatii. Eilen tehtiin ennätykset, kun kaveri nukkui neljän tunnin päiväunet :wave: Illalla mennään viimeistään klo 20 nukkumaan. Onhan tuo kuudelta herääminen aika hanurista, mutta kohta siirretään kelloja eli sitten sitä nukutaan seitsemään asti, toivottavasti!!!!

Minkä verran ja mitä teillä muilla syödään? Joko olette aloittaneet hapanmaitotuotteet?
 
Sisu mä neuvoisin kokeilemaan laittamaan tuntia aikaisemmin nukkumaan..tosin silloin ei välttämättä nuku aamulla pidempään, mutta yöunen kesto pitenee. Mitä aikaisemmin meillä mennään nukkumaan illalla sitä myöhempään nukkuu aamulla. 9 kk yöunen pituus pitäisi olla 11-12 h :) tää ihan vinkkinä, me laitettiin ennen liian myöhään nukkumaan ja seurauksena oli että päiväunet oli ihan mitä sattui, yöllä heräili koko ajan ja aamulla heräsi aina liian aikaisin (samaan aikaan huolimatta siitä monelta oli illalla mennyt nukkumaan). Ruvettiin aikaistamaan illalla nukkumaan menoa ja tuloksena: paljon paremmat päikkärit, rauhallisemmat yöt ja enemmän omaa aikaa illalla :)
 
:eek: OMG! Näille toukokuisillehan saa kohta jo alkaa maistattaa normaalia maitoa!! :eek: Mut en taida uskaltaa edes ajatella sitä, kun on V reagoinu muihinkin ruoka-aineisiin, eikä niitä kotimaisia viljoja mene vieläkään :( Pitänee kysyä neuvolan mielipidettä tuohon maito-asiaan.

Labebe, pitäisköhän kokeilla... Pelottaa vaan, et sit V herää jo kukonlaulun aikaan aamulla... Mut jos vaikka eka puolella tunnilla aikaistais, et klo 20 lähdettäis nukuttaa Venlaa, ja jos sit kuitenkin nukkuis EDES sinne 7asti, niin sit vielä aikaistais puolella tunnilla. Mut ARGH! Jos V menis nukkuu yöunille jo 19.30, niin meillähän pitäis olla iltapuurolla jo ennen seitsemää, ja jos meinattais saunoa koko perheellä, niin... Viideltä saunaan :LOL: En naura sulle Labebe, ihan varteenotettava ehdotus, kiitos! :flower: =)
 
Miriyamille piti vielä kommentoida. :hug: , kiva kuulla sinusta!

Meillä syödään tälleen:
Aamulla velliä 150 ml
Lounaalla vajaan ison pilttipurkillisen verran omatekosta peruna-liha-kasvissosetta + tuttelia
JOS päiväunet on lyhyet, niin n. klo 14.30 ½pkr hedelmäsosetta
JOS päiväunet on pidemmät, niin n. klo16 vajaan ison purkillisen verran omatekoista peruna-kasvissosetta + tuttelia
Klo 18 aikaan n. 3/4 prk hedelmäsosetta + tuttelia
Klo 19.30 iltapuuro, lämmitän tuttelia 120ml, ja teen siihen valmiista riisipuurojauheesta puuron + hedelmäsosetta ja tuttelia

Uusia ruoka-aineita en ole uskaltanu kokeilla vähään aikaan, koska edelleen viimeisin kaurakokeilu näkyy Venlan poskissa. Ruokalistalla menee nyt peruna, parsakaali, kukkakaali, porkkana, maissi, nauta, sika, kana, ruusunmarja, vadelma, banaani ja persikka.

Aamupuuroon yritettiin siirtyä hiihtolomalla, et tuota riisipuuroa söis sillonkin. Mut ei... V yökkää aamulla siitä puurosta jo muutaman lusikallisen jälkeen, ja mä sit luovutin, ja olen antanu velliä. Aamusin ennen lounasta V ei halua mitään... Vähän samanlainen kun minä, et aamupalan alas saaminen on hieman hankalaa :snotty:
 
Nukkumisten kanssa säädetään täälläkin... Tuppaa nukahtaminen illalla venymään yli klo 21, mutta se on selvästi liian myöhäisten päikkyjen syytä. Nyt yritetään jättää aamu-unet pois, jotta poika menisi pitkille päiväunille aiemmin. Eilen se onnistui, nukkui yhdet unet klo 12.30-15.30, ja nätisti nukkumaan vähän ennen ysiä. Tänään taas on nukuttu jo puolen tunnin unet ennen puolta päivää, joten saapa nähdä, miten myöhään menee uudestaan unille... Aamut taas: no, joka aamu klo 6 meinais herätä, mutta ottamalla pojan kainaloon saan hänet jatkamaan unia klo 7 tai 8 asti... JOS saan. :LOL:

Maitotuotteista... Mä olen jo antanut raejuustoa. Ja varmaan pian voisi kokeilla piimää tai maustamatonta jugurttia. Aika rohkeasti annan pojalle nykyään mitä vaan, koska mistään ruuasta ei ole tullut selviä oireita. Vähän ilmavaivaa ehkä, muttei sen kummempaa.
 
Sisu joo meillä menee nukkumaan heti 19 jälkeen, ja ollaan todettu että se on pojan luontainen rytmi, herää 6-6.30. Me ei käydäkkään illalla paljoo missään, iltapuuro on 18.30. Mutta tällä rytmillä saa ihanaa omaa aikaa illalla, poika ei mene yliväsyneeksi, yöt on rauhallisempia ja päiväunet pitempiä...suosittelen kokeilemaan!! Me ollaan jouduttu muokkaamaan meiän aikuisten rytmi tuohon, toki joskus olis kiva olla kylässä esim vähän pidempään...mutta toisaalta tärkeempää että laps on iloinen ja hyvinvoiva :)

Jostain muuten luin että suurimman osan lapsista luontainen rytmi on mennä nukkumaan 19 maissa, että meidän "länsimaisten" vanhempien on vaan vaikea sovittaa omat rytmit tuohon ja tuloksena on usein liian myöhään nukkumaan meneviä, väsyneita ja kiukkuisia lapsia, joka tulee joskus vaikuttaa haitallisesti mm. siihen kun pitää kouluun herätä aikaisin.

Kantsii siis hakea sitä lapsen omaa rytmiä, tarkkailla ensimmäisiä väsymisen merkkejä 18.30 lähtien :) mä oon tosi monelta kuullut, että heti kun alkoivat laittamaan aikaisin vaan sänkyyn lasta niin moni muukin asia loksahti kohdalleen..
 
labelen kanssa samoilla linjoilla, meillä pikkumies menee nukkumaan viim. puoli kaheksan-kaheksan aikaan, iltapuuro on siinä 1830-19 välillä. On toki poikkeusiltoja mutta yleensä tuollein. Omat menot on vaan pakko sijoittaa niin, et ollaan kotona viim klo 19. Aamuisin heräilyt on 6-8 välillä, yleensä siinä 7-730 välillä. Kaksilla päiväunilla edelleen mennään, joskus vielä jopa kolmet, jos on kovin touhu päivä ollu. Pari viikkoa on nyt ryömitty ja ylös olis kova hinku. NOstaa vaan itteensä suoraan mahaltaan ylös, ei vielä oo ihan niin paljoa voimia kumminkaan :D :D Mutta tahtoa on kyllä NIIIIN paljon.

Hoitopaikoista on ollu puhtta. Ite lastentarhanopena ja pk:ssa työskentelevänä oon sitä mieltä, et alle 3-v:n paikka olis mielummin perhepäivähoidossa. Kovin ovat pieniä olemaan päiväkodissa, aina ei aikataulujoustoihin, ruokailujoustoihin ole mahista....ruoka saattaa tulla jostain muualta, henkilökuntaa on just eikä melkeen lapsimäärään nähen; siitä ei niin vaan irroteta ketään viemään yhtä pientä syömään ja unille ku siltä näyttää jnejne. Oon siis itekin pieniä hoitanu töissäni ja ihan sen perusteella muodostanut mielipiteeni. Mut pph paikat on täällä meidän kylällä ainakin kiven alla, yksi tosi kivan oloinen yksityinen olis, katotaan sit syksyllä (jos töitä löytyy) et mihin tuo pienimies pistetään hoitoon.

Tuttia meillä ei ole ollutkaan eikä enää tule :D Mutta imetän edelleenkin ja perhepedissä osittain nukutaan ja yöllä syödään :) neuvolassa oon saaniu hieman pitkiä katseita, mut ei kukaan oo kommentoinu mitenkään ihmeemmin. Äitissä ollaan niin kiinni, et ne pari iltaa ku ite harrastaa, on isille (ja pojallekin varmasti) väsyttäviä; mikään ei käy eikä onnistu. Välillä ahistaa itteäniki lähteä, mut "pakko" on mennä, muuten hajoaa sekä kroppa että pää.

Minkälaisia d-vitamiini määriä te annatte? Suositusten mukaan? Ja mitä valmistetta?
 
Heippa hei ja aurinkoista päivää kaikille mammoille B)

Päivärytmeistä oli juttua ja meidän poitsulla päivä menee suht näin:

- herää noin klo 8.00
-aamupalaksi puuroa noin klo 8.30
-aamupäiväunet noin klo 10-11
-ruuaksi vajaa iso purkki joko kaupan tai omatekoista ruokaa noin klo 12.00
-toiset unet noin klo 14-15
-välipalaksi hedelmä/marjasosetta pikku purkillinen noin klo 15.30
-ruuaksi vajaa iso purkki kaupan tai omatekoista ruokaa noin klo 18.00
-iltapuuro noin klo 20.30
-nukkumaan noin klo 21.30
-herää tissille aamu 6-7 aikaan ja jatkaa siis vielä uniaan
Täällä vielä siis imetetään päivälläkin kiinteiden ohessa, ruokajuomana saa vettä
Meillä tämä rytmi on osoittautunut hyväksi, koska isompikin lapsi menee samalla rytmillä, paitsi hän ei nuku kun yhdet päikkärit.

Hoitopaikkoista oli myös puhetta, itse olen pph ja eli omat lapset hoidan samalla kun vieraatkin, tosin aloitan työt vasta syksyllä, tai niin ainakin ilmoitin pomolle. Itse veisin omat pienet lapset ensin pph:lle juuri noiden samojen syiden takia mitä sisukin oli maininnut. Mutta sitten vanhempana kun lapsi alkaa jo kaivata enemmän seuraa ja puuhailua yms, niin päiväkotikin olisi ihan ok.

Hapanmaitotuotteista sen verran, että ollaan annettu pojalle raejuustoa. Pikku hiljaa olis tarkoitus alkaa maistattamaan viilejä, piimää, rahkaa yms. Esikoiselle annettiin tavan maitoa vähän ennen vuoden ikää, joten varmaan samalla kaavalla mennään kakkosenkin kanssa.

Tutista vieroitus: Pojalla on käytössä tutti, mutta eipä sitä tarvitse muuta kuin nukkumaan mennessä jos silloinkaan ja yöllä saattaa herätä joskus sitä kaipailemaan. Joskus kauppareissuilla tai automatkoilla on myös tutille ollut käyttöä, jos meinaa poika hermostua. Esikoiselta vieroitettiin tutti jotain 1v 2kk ikäisenä ja se onnistui tosi hyvin, ei tullut mitään raivareita tai yöhuutoja sen takia, joten oli hyvä aika vieroittaa silloin ja ajattelin myös tältä nuorimmaiselta vieroittaa tuossa vuoden ikäisenä. Tuttipullosta ei tarvitse vieroittaa, koska meidän herra ei ole siitä koskaan suostunut edes juomaan.

Näin meillä =) Halinalle ja pojat 2,6v ja kohta 10kk :eek:

Muoks. Jekovitia menee 5 tippaa per päivä
 
täällä myös on vaaville tullut flunssa.. :( aika reppana on, miten sitä räkää riittääkin niin paljon?!

tutista sen verran, että käytössä on sillon, kun nukahtaa. Usein iltaisin heittää tutin pois suustaan juuri ennen nukahtamista. kun tuo tutti ei ole mitenkään ongelma eikä tosiaan paljoa sitä käytä, niin en kai vielä henno toiselta sitä kokonaan viedä..

hoitopaikkana on mummula, mutta jos tarvis jonnekin muualle viedä, niin ehdottomasti perhepäivähoitoon veisin.

päivärytmeistä:
herää n. klo 9
aamupala klo 9.30, puuroa ja hedelmäsosetta aikas reilusti
lounas klo 12.30 purkillinen liha-jotain ja purkillinen hedelmäsosetta
päikkärit klo 13-16 tai joskus pidempäänkin
päivällinen klo 16.30 riippuen koska herää, purkillinen liha- jotain sosetta
ja purkillinen hedelmäsosetta
ehkä ottaa pikkutirsat klo 18.30-19
iltapala klo 19.30, puuroa joku reilu 200g ja hedelmäsosetta reilu 1½ purkkia
iltapalaa vielä 20.30, puuroa ja hedelmäsosetta vähän vähemmän
nukkumaan klo 21

piimää on jo maistellut, vatta vaan tahtoo mennä löysälle siitä, joten himmailen nyt ehkä piimänmaisteluja hetkeksi.. :snotty:

jaa, niin jekovitia 3 tippaa/pvä

tarviipa taas mennä kaitsemaan tuota pientä :D
 
:D Tänään on ollu aktiivista porukkaa meidän pinossa! :heart:

*Muoks* Onkohan mulla ollu tänään jotenkin epämääräsen vähän tekemistä, tää on nimittäin jo 5. kirjoitus tälle päivälle tähän pinoon :ashamed:
 
mä en oo mitään maitotuotteita vielä antanu, pitäisköhän jo aloittaa... toi vauvahan on kohta 11kk... mitä mä annan eka? ja mitä ei ainakaan eka?

kuume jo vähenee ja viime yö meni paremmin. jospa se tästä...

meillä mennään yöunille 19-20. mutta silti heräillään öisin ja nukutaan pieniä päiväunia. kai sit tää vauva vaan on semmonen. eikä se haittaakaan, kun siihen tottuu. mutta on kyllä kiva, kun vauva menee ajoissa nukkuu.

nyt itekin nukkuu! :wave:
 
s-anttu hapanmaitotuotteilla aloitus, mut en tiedä onko mitään väliä että millä. Meillä raejuusto oli ihan mieluista naposteltavaa. Tietty siinä on suolaa, mutta toisaalta ei sitä purkkikaupalla syödä, vähän vain on maisteltu. Saapa nähdä, miten piimä laittaa irvistämään. Se ois ensi viikon ohjelmassa... :)

Ai niin ja hoidosta... Oonko mä ainoa joka aikoo laittaa lapsen päiväkotiin? Ja vieläpä jo ensi syksynä... :/
 
Maitotuotteiden maistattamisesta, mä aloitin esikoisen kans aikanaan jogurtilla, ja se löi mahan ihan kuralle. Jätin sen pois, ja kun maha oli normalisoitunu, niin sit kokeilin ihan maitoa vähän tuttelin joukkoon ja siitä ei tullu mitään oiretta. Sit vaan suurensin aina päivittäin maidon määrää, ja sitä rataa.

Ja niistä yöunista......... Ainakaan vielä ei ollu mitään hyötyä aikasemmasta nukahtamis-ajasta... Aiemmin siis olen n. 20.30 lähteny nukuttaa Venlaa, ja se on tarvinnu vaan kipata sänkyyn, ja vähän silitellä, ja uni on tullu. No, eilen mentiin jo klo 20 nukkuu, ja nukutin neitiä 45min :| Ja tänä aamuna on sit herätty 6.12 :xmas:
No, kokeillaan tänä iltana uudestaan...
 
Täällä on siirretty nanit jääkaappiin jotta tottuisi sitten kylmään maitoon kun pikku hiljaa kohta aloitellaan tuota normi maidon maistelua. Kävellään jo paljon mutta pääosin kontataan vielä =) . Kenkiä kokeiltiin juuri ja vähän matkaa jopa käveli niillä. Omaa tahtoa alkaa neidillä olemaan jo ihan kivasti, työntää muun muassa äitiä pois tieltä jos esim. seison kaapin edessä mihin haluaa päästä koluamaan :). Kaikkea edelleen syödään hyvällä ruokahalulla ja isompiakin "kokkareita" saa olla ruuan joukossa hienosti menee alas.

Mitenkäs teiillä menee ulkoilut oletteko jo antaneet vauvojen tutustua maastoon, meillä neiti konttaa mielellään pihalla, joskin puku on pestävä joka kerta tällaisen reisuun jälkeen.

Öisin herätään enää yhden kerran aamuyöstä muutoin nukkuu hyvin. muutaman kerran koko yön nukkunut. Meillä ei syödä tuttia ollenkaan vaan se sylkästään kaaressa pois suusta jos sellaista tarjoaa. Meillä neiti edelleen perustyytyväinen ja iloinen luonteeltaan.

Maare ja tyty 9 kk
 
vifi meillä on neitokainen päiväkodissa. Aloitti tämän kuun alussa ja hyvin on lähtenyt käyntiin. Meillä ei lapset ole kuin 8-12pv/kk hoidossa, joten hoitopäiviä ei liikaa tule. Ja kun ovat keskenään iltahoidossa, niin hyvin pystyy hoitaja ottamaan lapsen rytmin huomioon.

Meillä otettiin ensiaskeleita tänään ilman, että oli vaan horjahtamassa. Kenkiä on kokeiltu, mutta ei niistä vielä kauheasti tykkää, yllättäin. :D

Nyt on jälleen alettu yöt nukkumaan ilman heräämistä, mutta ylös nousu on jo 5-6 aikaan. Ihan kesken jää pienellä unet, kun jo seitsemän puoli kahdeksan aikana joutuu toisen viemään aamu-unille. Toiset unet otetaan puolen päivän maissa ja kolmannet otetaan jos otetaan 16-17 aikaan. Yöunille vien klo 19-20 maissa. HOidossa ollessa samaa rytmiä pyritään noudattamaan.

Pikkuötökkä ja piika 9kk3vko
 
Vifi meillä kanssa pikku-ukko menossa ensi syksynä päiväkotiin. Ollaan käyty tässä samaisessa päiväkodissa vauvavoikassa tuolta 3kk iästä lähtien, tuttu paikka siis.

Päivärytmistä
herätään 6.30
aamuvelli 120ml ja jugurtti 7.00
aamutirsat jos nukkuu 8.30-9.00
maitoa 120ml jos lähdetään jonnekin tässä välissä
lounas 10.30-11.00 iso purkillinen tai vajaa lihasosetta + maitoa 100ml
11.00-12.00 unet
13.00-14.00 välipala hedelmäsosetta + maito 120ml
14.00-15.30 unet
17.00 päivällinen vajaa purkki lihasosetta + maito 100ml+ jos hedelmäpurkin rippeitä jäänyt
19.00 kylpy
19.15 iltapala puuroa puoli purkkia päällä jugurttia + velliä 160-180ml
19.30 nukkumaan
Omaan sänkyyn nukutetaan ja kun herää, joskus jo 22.00 joskus 03.00, niin siirtyy meidän sänkyyn nukkumaan. Ei ole tassuttelut auttanut omassa sängyssä nukkumiseen joten kaikki saavat paremmin nukuttua kun otetaan viekkuun. Heräilee kyllä viekussakin joskus tiuhaankin, on vissiin tuo liikkuminen niin työnalla ja hampaitakin on lisää tulossa. No kaipa tuo siirtyy omaan sänkyyn ennen armeijaa :LOL:

Miten paljon teidän kullanmurut touhuilevat yksikseen? Meillä ollaan vielä aika paljon äidin lahkeessa kiinni tai äidin pitää ainakin olla vieressä lattialla. Pikkuhiljaa on kyllä jo lähtenyt menemään niinkin että konttailee toiseen huoneeseen ja sitten kun huomaa että missäs äiti niin äkkiä takaisin. Jaksaa kyllä olla kiinnostunut esim kattiloista ja kansista kauankin kunhan on siinä vieressä.

Tukea vasten on nyt muutaman päivän kävellyt. Hassulle näyttää kun kieli keskellä suuta niin keskittyneesti etenee :p Koiran kanssa on ihan omat leikit; koira vie lelun ukkelin eteen ja ukkeli ojentaa lelun takaisin tai sitten kontataan peräkanaa ja kiljutaan.

Norohan se meilläkin kävi vierailulla nelisen viikkoa sitten. Pikkuinen onneksi sai vain lievänä, oksensi kaks kertaa ja ripuloi 4 kertaa. Me oltiin sitten miehen kanssa kuolemankielissä, minä oksensin 15min välein 6 tuntia. Karmea tauti :x

Topoca ja Max 9kk2vk
 
osanotto myös täältä Miriyamille!!

hieman on taas kestänyt kun viimeeksi olen täällä palstalla käynyt, nyt oli mooonta sivua luettavaa tullu..

töissä siis oon ollu nyt 3 viikkoa ja tuntuu jo siltä että voi jäädä taas kotiin :D

hoitopaikasta joku kyseli, Nea alottaa maanantaina ryhmäperhepäiväkodissa, mieluiten oli sin halunnu ihan pph:lle, mutta mun ja miehen työn takia tarvitaan 3-vuoro paikka ja sitähän ei oo kun ryhmiksissä (siis tällä paikkakunnalla), niitäkin oli huikeet 3 vaihtoehtoa mutta onneks saatiin tuohon alle kilsan päähän niin on kivasti lähellä :)
Nea on ollu tän kolme viikko iskän kanssa kotona ja molemmat on kyllä tykänny olla.

Täällä mennään vielä ryömimällä, konttausasento on tullu ehkä kerran ja sekii vahingossa.

ja hampat kasvaa varmaan sisäänpäin, ikenet on hirmusen turvoksissa ja kovasti niiitä hankaillaan mutta mitään ei tule läpi ;)
Nea täyttää ens kuussa sen 1v. ja luulen että 1v. kuvassa on hampaaton hymy :D

kovasti oon jo synttäreitä suunnitellu ja kutsutkin oon lähettäny, kyllä tää aika vaan kuluu äkkiä, viikon päästä siitä on vuosi kun jouduin sairaalaan...


tutista myös sen verran että Nealla käytössä vaan nukkuessa ja jos oikein kovasti harmittaa ja luulen että varmaan jouluun asti anna syödä ja sitten otan pois...

kaukalo on vielä toistaseks ollu käytössä mun autossa kun ei sitä isoa istuinta viiti jokaisen kauppa/kyläilyreissun takia vaihtaa toisesta autosta, hyvin siihen vielä mahtuu vöihin mutta tuo pituus alkaa olla kyllä jo aika liikaa siihen istuimeen (emmaljunga), mutta nyt lähipäivinä vaihdetaan se toinen mun autoon kun Nea alkaa enemmän kulkemaan mun autossa. ja siis ostettiin joskus kuukausi sitten se gracon cosmic comfort s, on muuten huomattavasti kapeempi kun se edellisen vuoden malli (serkun lapsilla on sellaset), mutta kuitenkin ihan reilun kokoinen että uskon sen meillä riittävän vielä piiiitkäään.

minkä verran teidän lapset vierastaa?? oon jostain lukenu että pieni vierastaminen ois vaan hyvästä kun oppii tuntemaan oman ja vieraan.. mutta kun siis Nea ei vierasta vieraita vaan sellasia ihmisiä joita se näkee usein (mun veljeä ehkä kaikista eniten), siis tosi vähän vierastaa muuten mutta esim. kun mun veli kun tulee käymään niin menee sekunti ja alkaa hirvee rääkyminen ja kestää 15min. sit rauhottuu ja ei oo enää mitään.. mistähän lie johtuu.. jännää... ja siis näkevät kuitenkin n. kerran viikossa...

jees, nyt kai ois mentävä temuamaan tuon armaan kanssa...

heippa hei!!

m-m ja Nea 11 kk ja 4 päivää
 
mansikka-maija : vierastamisesta sen verran, että meillä on vähän sama homma kun teillä. Eli meidän poika vierastaa mun siskoa ihan älyttömästi, vaikka on koko ikänsä nähnyt häntä useesti, joskus noin kerran viikkoon, mut toisinaan voidaan nähdä useempanakin päivänä viikossa. Sisko kun alkaa jutella poitsulle niin alkaa karsee itku ja äitin luo on heti päästävä. Noin reilu kuukausi sitten jätin tunniksi pojat hoitoon siskolle ja pikku mies oli itkenyt suoraa huutoa koko tunnin, raukalla oli vaatteet ja hiukset ihan märät kun menin hakemaan ja itku loppui siihen paikkaan kun otin pojan syliini. Ihmettelen suuresti miten poika vierastaa just siskoani, kun ei ketään muuta ole vierastanut juuri ollenkaan, no kerran taisi itkeä lääkärille ja mun isälle. Isompi pojista ei vierastanut koskaan.
 
Meillä Venla on vierastanu 2 kertaa, toisella kerralla srk avoimen päiväkerhon pappia, ja toisella kerralla naapurin miestä. Muuten ei, ja nuokin sattu jo heti alkuvuodesta.

Meille on sit rantautunu joku pöpö :( Venla oksensi illalla 4 kertaa, ja yöllä yski jonkun verran. Ruokapöydässä kakoo ja yökkii, ihan kun sillä olis jotain ylimäärästä kurkussa, limaa?? Nyt jo nenä vuotaa, ja aivastelee vähän väliä + lämpöä oli vähän. Nukku tosin ulkona, kun ei sitä lämpöä ollu sillon, kun olin laittamassa sitä ulos unille. Kamalan kiukkunen oli eilen... Tänään kakka ollu normaalia löysempää.
Miks nää sairastumiset AINA tapahtuu sillon, kun mies ei ole kotona????? |O Tulee toki huomenna (anoppilasta esikoisen kans ), mut olis nyt kiva, et olis toinenkin viihdyttämässä ja sylittämässä tuota kiukkupussia... :snotty:
Esikoisen ollessa pienempi se oli enemmän sääntö kun poikkeus, et kaikki sairastumiset / onnettomuudet sattu sillon, kun mies ei ollu kotona.
 
Taas pitkästä aikaa minäkin tänne eksyin ku neiti nukkunu jo yli tunnin ja ei oo mitään tekemistä..tai töitähän sitä vois tehä, mut jätän huomiselle ku ei sillonkaan tuu telkkarista mitään. :)

Ryhis, kauhee mikä sika kuski! Ei varmaan oo kovin väärin arvattu et ikä olis alle 30 (luultavasti vähän päälle 20) kun ajajana tuntee ittensä tosi hyväks, mut silti liian nuori olemaan fiksu ajaja.

Ärsyttävää ku nyt on tota usvaa niin kauheesti ja märkää, ei yhtää tee ees mieli lähtee lenkille! Mut huomenna aatteliin lähtee hakee pajunkissoja ellei sada kaatamalla vaan vois vaiks aurinkokin vinkata olemassaolostaan! :)

Täällä menee jo aikas loistavasti vaikka aamuisin mulla itellä on pinna kireellä ku oon omaa tyhmyyttäni valvonu liian myöhään. Mut May menee nykyään aika hyvin nukkuu 20-20.30 ja puoleen yöhön asti heräilee aina välillä, mut siitä eteenpäin 7-8 heräämättä. Toki joukkoon mahtuu sellaisiakin öitä jolloin unet jää 8-9h mittaisiks, mut sit vaan kitistään pari ekaa tuntii aamulla ja otetaan pidemmät ekat päikkärit. En mä kyl vielkä pääse ilman yöherätyksiä ku nyt ku vauva nukkuu niin kissa hoitaa herättämisen, parhaimmillaan oon noussu 6 kertaa komentaa sitä ja nyt vakiovaruste sängyssä on vesisuihke-pullo. :D

Uusia asioita täällä on opittu oikee ryminällä viime aikoina! Kuukaudessa tyttö lähteny ryömii, konttaa, noussu tukee vasten seisoo ja parikertaa yrittäny nousta ilman tukea. Lisäks on alkanu maistuu sama ruoka mitä minä syön eli hyvin jääny multaki enin suola pois! Vaikka hampaita on vaan kaks niin palat ei oo enää mikään ongelma. Eilen syötiin keittiön matol yhessä rusinoita ja tänää tehtii palapelei ja heiteltiin palloo yli tunti! Hyvin tää aika kyl kuluu ku leikkii lapsen kanssa ja se on yllättävän ihanaa ku välil se tulee halaa ja sit vähä painitaan ja se hymy ja nauru! <3

Viimeks neuvolassa taas pituus ja paino oli menny alaspäin (ollu just 7pv. kipee niin painon suhteen ei ihme). Totesin tossa pari viikkoo sit et puklailun on pakko johtuu korvikkeesta vaikka neuvola jo puol vuotta todennu et on normaalii jos kasvaa hyvin. Jätin siis korvikkeen pois ja siirryttii riisi-juomaan ja siitä tavallisee maitoon ja maitotuotteisiin joista mistään ei oo tullu mitään joten taas jäi osa vauva-ajasta menneisyyteen! :'( Ja on ihana olla haisematta puklulle heti aamusta!

Onneks olkoon Sisu laihtumisesta! Täällä olis viitisen kiloo viel tarve..tosin aloin vuodenvaihtees käydä salilla et ei sit tiiä kuinka paljon läskii on muuttunu lihakseks, maha lähti ainaki paris viikos! :)

Eipäs täs nyt sit taas kait muuta, tänään yritän ajois nukkuu ku kuukauteen siinä onnistunu!


muoks. Tääll vierastaminen on lähinnä sitä et pari min. katsotaan vakavana ja sit ollaan jo kavereita. Ketään sellasta joka sais itkemään ei oo tavattu moneen kuukauteen ja kuntosalin hoitajallekin jääny aina kiltisti eikä mun perään oo huutanu. Nyt on pari viikkoo tosin ollu uus tapa että ku mä meen hakemaan hoitajalta niin Maylle tulee kauhee kiire päästä mun luo ja siinä vaiheessa vasta tulee se pieni itkuki mikä loppuu heit ku pääsee syliin. :)
Hyvää keväänjatkoa kaikille!

 
:( Oi voi, 2 yötä nyt valvottu Venlan kans nyt :( Räkä vuotaa, yskii, yökkii, kun jotain lämmintä ruokaa yrittää tarjota jne. kuumettakin on, laskee kyllä supoilla, mut nousee heti, kun vaikutus lakkaa. Itkeskelee vähän väliä. Toinen, pikku-reppana :(
 
Pitkästä aikaa tänne puolelle kirjoittelen.. Kuulumisia olen käynyt kyllä muilta kurkkimassa. =)

Sisulle jaksamista pikkuisen potilaan kanssa! :hug:

Hoitoasioille en ole antanut vielä ajatustakaan :saint: Lastentarhanopettaja olen ja hyvin todennäköisesti saisin heti halutessani töitä (on jo kyseltykin, että milloin minua saa soitella töihin), mutta en vain voi ajatellakaan hoitavani kenenkään toisen lapsia vielä pitkään aikaan... Varsinkaan pienten ryhmässä, koska tiedän että minulle tulisi aivan uskomattoman kova ikävä omaa pikkuista! :heart: Jos ihan pakko olisi viedä hippua hoitoon, niin aika suurella todennäköisyydellä valitsisin perhepäivähoidon. Kyllä sitä isossa ryhmässä ehtii vielä toihuta paljon myöhemminkin..

Tutti on kovassa käytössä. Öisin hippu ei aina huli tuttia ja lupsauttaa sen aika usein pois suustaan (hampaita äskettäin tullut). Vieroittaminen on käynyt kyllä mielessä jo, mutta en ole jaksanut ryhtyä moiseen puuhaan..

Hipun pahin vierastamiskausi ajoittui 6kk ikään. Nyt neiti ei vierasta näkyvästi oikeastaan koskaan mikäli minä olen paikalla. Jos taas olen näkymättömissä, pieni saattaa parahtaa itkuun ja vierastaa ihan tosissaan.

Olen saanut muuten purettua hipun allergiaruokavaliota ja tarjoilen jo aika huolettomasti neidille kaikkea mahdollista (jopa suklaata olen antanut maistiaisiksi ;) ). Tomaattia ja sitrushedelmiä en ole uskaltanut vielä kokeilla, mutta ehtiihän sitä. Neidin syömät ruokamäärät ovat vielä aika pieniä, ruualla menee puoli purkillista (isommista pilttipurkeista) ja iltapalalla saattaa mennä parhaimmillaan 1,5dl puuroa. Tissimaito maistuu vielä oikein hyvin ja öisinkin vielä imetän kerran tai pari..

Vielä ei meillä ole kävelemistä opittu. Hippu seisoo tukevasti jo ilman tukea, mutta kun pitäisi lähteä liikkeelle niin jalat menevät makaroniksi ja neiti pyllähtää istumaan. :D

Pakko vielä "hehkuttaa", että neidille on alkanut tulla luonnetta ihan eri tavalla kuin pienempänä: Oma pokka pettää monta kertaa päivässä, kun vauhkoan ja tohotan noille isommille jostain ja hippu alkaa komentaa kovalla äänellä vähän kuin tehostaakseen sanomaani. :LOL:
 

Yhteistyössä