Ketään MIKKELISTÄ?? Millainen paikka asua??

  • Viestiketjun aloittaja vierailijana
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
[QUOTE="hippi";23985297]Mikkelistä jos haluaa saimaalle, niin kannattaa ajaa ensin autolla vaikka puumalaan tai lappeenrtantaan. Se mikkeli on sellaisen tympäisevän kanaalin päässä että sieltä saimaalle pääsee helpoiten aloittamalla matkan autolla[/QUOTE]

Niin, sinä olet kyllä parempi opas kun siellä asut:) Mulla asuu niillä nurkilla vaan suku, ja kesäisin siellä suunnalla tulee paljon "oleskeltua". Mutta ihanaa seutua on:)

Tässä on esimerkiksi yksi aivan ihana paikka, josta voisi vaikka vuokrata kanootin, ja lähteä kurvailemaan pitkin saimaata. Pidän myös Mikkelin keskustasta, se näköalapaikkakin on tosi kiva:)

Booking.com: Hotelli/Hotellia Sahanlahti, Puumala, Suomi - 11 Asiakasarviot. Varaa hotellisi nyt!
 
B)
[QUOTE="hippi";23985297]Mikkelistä jos haluaa saimaalle, niin kannattaa ajaa ensin autolla vaikka puumalaan tai lappeenrtantaan. Se mikkeli on sellaisen tympäisevän kanaalin päässä että sieltä saimaalle pääsee helpoiten aloittamalla matkan autolla[/QUOTE]

Veneilijä on perillä just silloin kun hän astuu veneeseen. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mikkeliläinen;23985314:
tosta kyllä oon eri mieltä. keskustan lähellä on nuijamiehen alue, ja minusta se on rauhallista aluetta. saksala on toinen paikka, lähellä keskustaa ja todella rauhallista ollut( olen asunut sielä ennen) emolan ja rouhialan alue on myös mielestäni rauhallista ja suht koht lähellä keskustaa.
Saksalassa nyt vaan on jatkuvasti huumekuskeja, sieltä lähtee autot aika helposti. Itse en lapsien kanssa sinne muuttaisi.
 
"vieras"
Asuin viisi vuotta Mikkelissä ja muutimme pois kun lapsi ilmoitti tulostaan. Ei tykätty kumpikaan, vaikka mies on naapurikaupungista kotoisin. Töiden saanti oli nihkeää, tosin missäpä ei olisi jos pariskunta on samalla alalla eikä halua samalle työpaikalle. Terveyspalvelut olivat todella surekat,edes lakisääteisiä ei hoitunut. Onneksi ei tarvinut käydä kuin puolet neuvolapalveluista Mikkelissä. Uudella paikkakunnalla ihmettelivät kun monia testejä puuttui ja perusinfoa ei oltu monestakaan asiasta annettu. Toisaalta kunta on kyllä panostanut viimeisen parin vuoden aikana kaupungin palveluihin, toriparkki, uudet liikekeskukset, matkailukeskus yms, jotka luo sekä työpaikkoja että viihtyvyyttä. Kesällä kaunis kaupunki, mutta talvella totaalisen kuollut. Mistään savolaisesta leppoisuudesta en kyllä puhuisi. Kaupan kassalta saat mulkaisun jos erehdyt tervehtimään, paria poikkeusta lukuun ottamatta, joissa kauppias on muualta tullut ja haluaa pitää erikoisliikkeensä pystyssä.

Yksi asuinalue jota myös kannattaa välttää on Tusku. Siellä vähän peremmällä on kyllä ihan mukavia omakotitaloalueita, mutta kerrostalo ja rivitalo-alue sekä sen ympärillä olevat kadut on kyllä kamalan rauhattomia. Poltettuja autoja, polkupyörät varastetaan ikkunan alta, ynnä muuta ynnä muuta.
 
Tyttö Mikkelistä
Mielestäni Mikkeli on lapsiperheille mukava paikka. Itsellä nyt 2,5-vuotias poika ja toinen tulossa.
Asun Nuijamiehen kaupunginosassa, torille on 10 minuutin kävelymatka, ja olen tykännyt. Vieressä on ruokakauppa ja leikkipuisto, vehreää ja viihtyisää on.

Mikkelin keskustaa kehitetään kovasti, viime vuonna avattiin uusi kauppakeskus ja tämän vuoden syksyllä toinen, kauppapalvelut lisääntyvät. Kesäisin on vilkasta ja paljon kesätapahtumia. Kirjastossa on hyvät kokoelmat.

Terveyskeskuspalvelut ovat ainakin minulle olleet riittävät (olen myös työterveyshuollon piirissä) ja keskussairaalassa on ollut erinomainen palvelu ainakin lastenosastolla. Päivähoidosta en osaa sanoa kun lapsi on kotihoidossa.

Jokaisessa kaupungissa on omat "huonot" kaupunginosansa. Olen viettänyt lapsuuteni Kirjalassa ja se on ainakin kiva ja viihtyisä, vanhaa rintamamiestaloaluetta.

Jos nyt asutte n. 10 000 asukkaan kaupungissa, niin kyllä Mikkeli on paljon sitä suurempi.
 
D-1
[QUOTE="vieras";23985626]Terveyspalvelut olivat todella surekat,edes lakisääteisiä ei hoitunut. Onneksi ei tarvinut käydä kuin puolet neuvolapalveluista Mikkelissä. Uudella paikkakunnalla ihmettelivät kun monia testejä puuttui ja perusinfoa ei oltu monestakaan asiasta annettu.[/QUOTE]

Itse en ymmärrä tätä Mikkelin terveyspalveluiden mollausta.
Me olemme aina apua saaneet, kun ollaan sitä oikeasti tarvittu. Huvin vuoksi ei kyllä lääkärissä juostakaan. Neuvolakäyntejä täällä on enemmän kuin esim. Kuopiossa, jossa on sentään yliopistollinen sairaala!

Alueet, joihin en muuttaisi: Peitsari, Laajalampi, Tuppurala, Savisilta, Siekkilä. Levotonta menoa johtuen kaupungin vuokrakämpistä... Tupalassa ja Tuskussa uudisrakentamista, mutta ei kauppapalveluja ja kaukana keskustasta.

Päivähoitopalvelut pelaa, toki aina ei välttämättä saa siihen päiväkotiin johon haluaa, mutta saako missään 100% varmuudella? Keskusta uudistuu ja siitä tulee varmasti hieno kunhan valmistuu :)
 
Ken guru
Mulla ei siis ole kokemusta "talviMikkelistä" juurikaan, ja kesäisinkin vain enimmäkseen turistina oloa(ja sukukoimassa). En siis yritä kumota kenenkään Mikkeliläisen näkemyksiä ja kokemuksia tuosta kaupungista.

Sellaisen huomion vaan tulin heittämään, että joku päivä sitten oli uutisissa kuinka Vantaan Tikkurilan keskusta on suomen vaarallisin (tai jotain sinnepäin) paikka aamuyöstä. Itse en ole sitä, enkä mitään muutakaan paikkaa kokenut mitenkään vaarallisiksi tai plottaviksi maineistaan huolimatta.

Ja vaikka olen missä liikkunut (New Yorkista lähtien), ei mulle ole koskaan kukaan tullut huumeita tyrkyttämään, tai narkkarit mitenkään vaikuttaneet mun olemiseen. Niitähän on nykyään jo joka kaupungissa.
 
mlistä
Mikkeli on ihan mukava paikka asua, itse Mikkelissä melkein 30 vuotta asuneena. Tosin kun lapsi ilmoitti tulostaan, muutettiin 23 kilometrin päähän pieneen kylään - täällä toimii kaikki palvelut ja kaupunki on kuitenkin lähellä. Takaisin Mikkeliin en täältä tulisi :)
 
Tyttö Mikkelistä
Itse en ymmärrä tätä Mikkelin terveyspalveluiden mollausta.
Me olemme aina apua saaneet, kun ollaan sitä oikeasti tarvittu. Huvin vuoksi ei kyllä lääkärissä juostakaan. Neuvolakäyntejä täällä on enemmän kuin esim. Kuopiossa, jossa on sentään yliopistollinen sairaala!
Samaa mieltä. Olen myös jutellut Helsingissä asuvan siskoni kanssa ja täällä Mikkelissä tuntuu olevan ainakin paremmat neuvolapalvelut kuin siellä.
 
Miä oom Mikkelistä
Mikkeli on mukava paikka asua. Mutta. Kyllä etelä-savolainenkin kyräillä osaa, eli eivät kaikki ole mukavan leppoisia... :) Ystävystyminen mikkeliläisen kanssa ei ole aina itsestäänselvyys, olen saanut enemmän ystäviä muualla asuessani. Mutta ehkä jollain muulla voi olla päinvastaisia kokemuksia.
 
"savolainen"
Alkuperäinen kirjoittaja Miä oom Mikkelistä;23986068:
Mikkeli on mukava paikka asua. Mutta. Kyllä etelä-savolainenkin kyräillä osaa, eli eivät kaikki ole mukavan leppoisia... :) Ystävystyminen mikkeliläisen kanssa ei ole aina itsestäänselvyys, olen saanut enemmän ystäviä muualla asuessani. Mutta ehkä jollain muulla voi olla päinvastaisia kokemuksia.

ehkä se kiero savolaisuus puskee joskus läpi, eikä ossaa aina käyttäytyä :D
 
No Mikkeli ei ole sentään Kuopio. Siellä jos alkuasukkaalta kysyy rautatieasemalla, että "Jos lähden kävelemään tuonne päin, niin onko tori siellä?", niin hänelle vastataan "Tori on siellä, vaikkette lähtisikään kävelemään sinne päin."
 
.....
[QUOTE="äippä";23984941] teollisuutta on melko vähän joten sen puolen töitäkään ei oikein ole.
[/QUOTE]

Teollisuutta on Ristiinassa, jonne on kelistä riippuen 20-30 minuutin ajomatka Mikkelistä. Siellä on ainakin UPM Pelloksen vaneritehdas, joka työllistää satoja ihmisiä ja taitaa olla Euroopan suurin. Ristiinassa on myös Kuoman kenkätehdas. Tietääkseni kaikki kaupoissa saatavilla olevat Kuoma-kengät ovat Ristiinan Kuomiokoskella tehtyjä.
 
Miä
Hassua kun joka viestissä mainitaan Tuppurala alueena jossa on levotonta :D Miä olen asunut siellä suurimman osan elämästäni, asun nytkin enkä missään nimessä halua pois.. Tällä on huono maine mutta täälläkin on vaan ne tietyt paikat missä on levotonta sitten ihan kunnolla. Olen asunut myös Nuijamiehessä, Tuskussa, Emolassa ja Launialassa. Mikkeli on mukava pieni paikka kunhan tottuu savolaisiin pöhelöihin :D
 
"mie"
Mä opiskelin Mikkelissä 4 vuotta ja muutin pois, koska se oli niin tylsä paikka. Mutta tää on opiskelijan näkemys, lapsiperheelle Mikkeli voi olla ihan kiva paikka, ainakin rauhallinen. Me käydään nykyään kerran kesässä Mikkelissä ja silloinhan se on oikein kiva paikka, vehreä ja vetovoimainen. Talvisin sitävastoin aivan kuollut paikka, kuten joku jo mainitsikin.

Terveyspalveluista mulla ei ole pahaa sanottavaa, kaikki toimi ainakin opiskelijalle erinomaisesti.

Plussaa tulee myös siitä, että kaikki on Mikkelissä lähellä. Parin kolmen kilsan säteellä on isommat marketit, tori ja satama. Itse asuin koko opiskeluajan Tuppuralassa enkä ymmärrä miksi sitä mollataan, loistava paikka oli ainakin mun mielestä.

Savolaisesta lupsakkuudesta en muuten puhuisi, mun mielestä ihmiset oli tosi sisäänpäin kääntyneitä.
 
Muuttanut Joensuuhun
Menkää Joensuuhun! Paljon paremmat palvelut kuin Mikkelissä. Isompi kaupunki. Suuret kauppakeskukset ja uusimmat vaateliikeketjut rantautuu Joensuuhun. Moderni opiskelijakaupunki joen suussa. + kiva tori ja museot & näyttelyt sekä uusi motari.
 

Yhteistyössä