Kilpirauhasen liikatoiminta..kenellä?

Mulla on ilmestynyt "patti" (ei se ole kyllä oikein pattikaan, mutten tiedä, miten sitä kuvailla) kaulan vasemmalle puolelle (etuosa). Ei ole kipeä tms. Oireina olen huomannut painon tippumisen, janon, löysähkön vatsan, kuumuuskohtaukset ja uupumuksen (iltaisin). Nämä kaikki sopisivat tuohon kilpirauhaseen. Huomenna aamulla lääkäri.
Mitkä ovat hoitokeinot? Onko perinnöllinen? Ainakin edesmenneellä vaarillani oli kilpirauhasen liikatoimintaa, samoin mammallani (hänellä myöh. myös vajaatoimintaa). Entä voiko raskaus aktivoida sen jotenkin?
Kiitos :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Radiojodihoito ja pienet lapset perheessä- yhdistelmä ei ole paras mahdollinen, mutta kyllä siitä selviää, vaikka se voi olla henkisesti tosi rankkaa.
...eli mikä siinä sitten on? En tiedä tosta kyseisestä hoidosta mitään.
Tänään olin lääkrissä, huomenna verikokeeseen ja viikon päästä ultraääneen. Hitto, aloin jo maalailla pirun kuvia seinille, että mitä jos tämä ei olekaan kilpirauhasen liikatoimintaa :|
 
Itselläni ensimmäinen raskaus käynnisti kilpirauhasen liikatoiminnan. Kolmisen vuotta seurattiin arvoja ja hoidettiin lääkkeillä. Loppuen lopuksi reilu vuosi sitten tehtiin radiojodihoito. Nyt olenkin sitten vajaatoiminnan lääkityksellä ja toinen raskaus menossa.
 
...eli mikä siinä sitten on? En tiedä tosta kyseisestä hoidosta mitään.
Tänään olin lääkrissä, huomenna verikokeeseen ja viikon päästä ultraääneen. Hitto, aloin jo maalailla pirun kuvia seinille, että mitä jos tämä ei olekaan kilpirauhasen liikatoimintaa :|
Radiojodihoidossa osa kilpirauhasesta tuhotaan radioaktiivisella jodilla (potilas nielee kapselin). Sen jälkeen potilas säteilee, potilaan hiki säteilee, potilaan virtsa ja uloste säteilee...ts. joutuu olemaan eristyksessä sairaalassa jonkin aikaa, vieraita ei sallita eikä henkilökuntakaan käy huoneessa ellei ole pakko. Tietyn aikaa pitää myös pysyä kaukana lapsista ja nukkua eri sängyssä kuin puoliso. Imetys pitää lopettaa kokonaan muistaakseni.
 
Radiojodihoidossa osa kilpirauhasesta tuhotaan radioaktiivisella jodilla (potilas nielee kapselin). Sen jälkeen potilas säteilee, potilaan hiki säteilee, potilaan virtsa ja uloste säteilee...ts. joutuu olemaan eristyksessä sairaalassa jonkin aikaa, vieraita ei sallita eikä henkilökuntakaan käy huoneessa ellei ole pakko. Tietyn aikaa pitää myös pysyä kaukana lapsista ja nukkua eri sängyssä kuin puoliso. Imetys pitää lopettaa kokonaan muistaakseni.
Sairaalaeristystä ei tarvita... Tai ainakaan minä en tarvinnut.

Ja mulla on koko kilpirauhanen tuhottu.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä