Kilpirauhasen vajaatoiminta

Minkälaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoimintaan liittynyt? Mietin, että josko soittaisin huomenna tk:n ja pyytäisin ajan, josko tarviis ottaa verta ja tsekata. On masentuneisuutta, kuukautisten heittelyä, väsymystä, jonkun verran palelua ja välillä esim reisissä kosketus tuntuu oudolle. Äidillä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys siihen, vaikkei se vissiin perinnöllinen olekkaan.
 
Kandee mennä verikokeisiin, jos epäilyttää. Mie sain ajan helposti ja nopeasti. Ei kuiteskaan ollut vajaatoiminnasta kyse. Mutta helpotti, kun sai tietää, että sen voi nyt sitten sulkea pois. Meillä myös suvussa kilpparin vajaatoimintaa. Olen kärsinyt pitkään voimattomuudesta ja väsymyksestä. Kuiteskaan ei masennusta ja hemoglobiinit ynnä muut aina kunnossa. Ja sukupuolitaudit testattu varmaan sata kertaa :D
 
"vieras"
Kyllä se on osittain periytyvää. Mullakin noita tuollaisia oireita ja aina lääkärit vaan sanoo, että koska arvot on siinä rajalla niin lääkitystä ei tipu. Alan olla tosi väsynyt tähän jatkuvaan paskaan oloon ja väsymykseen, vähän aikaa kun valvoo niin johan taas kohta pitää painua nukkumaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28249397]Kyllä se on osittain periytyvää. Mullakin noita tuollaisia oireita ja aina lääkärit vaan sanoo, että koska arvot on siinä rajalla niin lääkitystä ei tipu. Alan olla tosi väsynyt tähän jatkuvaan paskaan oloon ja väsymykseen, vähän aikaa kun valvoo niin johan taas kohta pitää painua nukkumaan.[/QUOTE]

Siis kyllästynyt alan olla.
 
"vvv"
Ei kai se perinnöllinen ole vaikka jännästi sitä minunkin sukulaisilla on.. ja miehelläni ja hänen äidillään. Toisaaltahan se on autoimmuunitauti joten miksei olisi perinnöllinen..

Mutta joo, noita oireita, mutta sanoisin että väsymys on liian mieto sana, uupumusta enemmänkin. Ja minulla oli hikoilua, jostain syystä nuo oireet ovat aina heitelleet kohdallani.
Normaalisti kai ihminen lihoo kun on vajaatoiminta, itse en koska ruokahalu katosi.
Liikatoiminnassa taas pitäisi lihoa, mutta itselleni taas kertyy silloin painoa koska nälkä on suunnaton.. ummetus kuuluu kans vajaatoimintaan, ajatuksen hitaus..
vajaatoiminnan aikaan ei huvita mikään / ketään, hyvä että saa sanaa suusta.
Liikatoiminnan aikaan taas suu käy koko ajan. :)

Yksilöllisiähän nuo oireet ovat (paitsi liikatoiminnassa nopea puhe), mutta TSH arvon pitäisi olla 1-2, labrojen viitearvo lienee n. 0,3 - 3,5 labrasta riippuen.
Itselläni aloitettiin lääkitys vastahakoisesti lääkärin toimesta, joka oli varma että liikatoiminnalle menee, kun arvo oli 4,5.. ja meni vielä pahemmaksikin vajaatoiminnaksi, kunnes väsyneenä nostin annosta niin että meni jo liikatoiminnallekin.. tosin tämäkin lääkärin neuvosta.
 
"vvv"
Ja tuohon edelliseen tekstiini lisään että tuo liikatoiminnalle meno tapahtui vasta reilu vuosi lääkityksen aloittamisen jälkeen. Itselläni meni 3 vuotta saada arvot ja olotila tasapainoon.
Ja tosiaan kannattaa itse tutkia noita arvoja, jotkut lääkärit tuijottavat vain ja ainoastaan viitearvoja oireista välittämättä. Yläraja on vissiin Ruotissakin laskettu jo arvoon 2,5..
 

Yhteistyössä