Kotisynnytys!

"niin"
Mummollani on kaikkiaan 13 lasta. Heistä 10 on selvinnyt synnytyksestä, 3 kuollut synnytykseen. Kotisynnytyksiä nuo, sodan jälkeisinä vuosina. Toki silloin raskauksia ei seurattu mitenkään joten tilanne ehkä olisi nykyaikana eri.
 
"viivi"
Minua kiinnostaisi kovasti, varsinkin jos kotisynnytys voitaisiin suomessakin järjestää kuten esim. Hollannissa. Eli kätilö jonka kanssa on tutustuttu jo hyvissä ajoin ennen synnytystä ja käyty asioita läpi, vara kätilö, jos varsinainen kätilö ei jostain syystä pääse heti paikalle sekä ambulanssi "oven takana" hälytysvalmiudessa. Ensimmäisessä raskaudessa ajatus sairaalasta ahdisti minua kovasti. Se että olen vieraassa paikassa vieraiden ihmisten kanssa ja omat vaikutusmahdollisuudet asioihin ovat hyvin pienet. Olen lukenut paljon siitä, kuinka pelkkä äidin jännitys, tiedostamatonkin, hidastaa ja hankaloittaa synnytystä sekä voimistaa kipuja. Monilla naisilla tuttu ympäristö ja rauhallisuus poistaisivat kipulääkityksen tarpeen kokonaan samoin kuin välilihanleikkausten määrä olisi huomattavasti pienempi. Myöskin monet imetysongelmat liittyvät stressiin. Ja tosiaan kun se ambulanssi on siinä vieressä hälytysvalmiudessa, päästäisiin sairaalaan välittömästi jos jotain komplikaatioita ilmenisi.
 
dfdf
Tutulla oli juuri normaali raskaus takana ja synnytys eteni hyvin siihen asti, kunnes vauva oli jo laskeutunut synnytyskanavaan. Sitten yllättäen sydänäänet romahtivat. Tuli kiire repiä vauva ulos pihdeillä. Jos tätä ei olisi tehty, niin vauva olisi kuollut. Napanuora oli kietoutunut kaulan ympärille.
 
"niin"
[QUOTE="viivi";22687487]Minua kiinnostaisi kovasti, varsinkin jos kotisynnytys voitaisiin suomessakin järjestää kuten esim. Hollannissa. Eli kätilö jonka kanssa on tutustuttu jo hyvissä ajoin ennen synnytystä ja käyty asioita läpi, vara kätilö, jos varsinainen kätilö ei jostain syystä pääse heti paikalle sekä ambulanssi "oven takana" hälytysvalmiudessa. Ensimmäisessä raskaudessa ajatus sairaalasta ahdisti minua kovasti. Se että olen vieraassa paikassa vieraiden ihmisten kanssa ja omat vaikutusmahdollisuudet asioihin ovat hyvin pienet. Olen lukenut paljon siitä, kuinka pelkkä äidin jännitys, tiedostamatonkin, hidastaa ja hankaloittaa synnytystä sekä voimistaa kipuja. Monilla naisilla tuttu ympäristö ja rauhallisuus poistaisivat kipulääkityksen tarpeen kokonaan samoin kuin välilihanleikkausten määrä olisi huomattavasti pienempi. Myöskin monet imetysongelmat liittyvät stressiin. Ja tosiaan kun se ambulanssi on siinä vieressä hälytysvalmiudessa, päästäisiin sairaalaan välittömästi jos jotain komplikaatioita ilmenisi.[/QUOTE]

Niin, kaikkihan asuvat ihan liki sairaalaa. 10 minuuttiakin on jo joskus liikaa...ja se äkkiä menee vaikka kuinka ambulanssi olisi oven takana. Kun realistisia ollaan.
 
"vieras"
Minä en oikein ymmärrä tätä kahtiajakoa. Minullakin on takana epäonnistunut synnytys, joka päättyi kiireelliseen sektioon ja jossa sekä minun että vauvan henki oli vaarassa, mutta silti minusta kotisynnytys olisi ihana ajatus. Minun kohdallani oli kyse napanuorasta joka oli kietoutunut lapsen ympärille ja esti koko synnytyksen käynnistymisen. Ystävilläni on kiireellisiin tai hätäsektioihin päädytyy ahtaan lantion ja väärän tarjonnan vuoksi. Kaikki nämä kolme tapausta olisi ollut havaittavissa etukäteen, jos vain olisi tutkittu, eli jokaiselle naiselle tehtäisiin synnytystapa-arvio ultraamalla. Monia komplikaatioita voitaisiin estää etukäteistutkimuksilla, eikä odottaa synnytykseen asti ja toivoa parasta. Onhan se yhteiskunnan varojen tuhlaustakin kun joudutaan käyttämään kalliita hätäjärjestelmiä, kun halvemmaksi tulisi selvittää etukäteen ja sopia suunnitellusta sektiosta (suunniteltu on aina halvempi kuin "päivystyksenä tehtävä). Kotisynnytyksistä saataisiin erittäin turvallisia ja samalla säästettäisiin yhteiskunnan varoja, kun panostettaisiin neuvolatoimintaan ja etukäteistutkimuksiin.
 
Kaikki eivät asu sairaalan lähellä, mutta jokainen miettiikin näitä asioita OMALLA kohdallaan. Jos kotisynnytystä harkitseva asuu sairaalan lähellä, niin eikö hän saisi harkita kotona synnyttämistä koska jollain toisella on sairaalaan pitkä matka....? Vai miten etäisyydet liittyy asiaan.
 
mustavalkoista
Mitenkähän yksikään yli 60- vuotias voi asua yli 5 minuutin matkan päässä, kun lähes jokaisella suomalaisella on iso riski saada sydänkohtaus johon kuolee muutamassa minuutissa ilman apua. Ei ne siellä ambulanssissa pelkästään kuljeta ihmisiä, muuten siihen hommaan kelpaisi taksikuskit.
 
"jassu"
[QUOTE="vieras";22687579]Minä en oikein ymmärrä tätä kahtiajakoa. Minullakin on takana epäonnistunut synnytys, joka päättyi kiireelliseen sektioon ja jossa sekä minun että vauvan henki oli vaarassa, mutta silti minusta kotisynnytys olisi ihana ajatus. Minun kohdallani oli kyse napanuorasta joka oli kietoutunut lapsen ympärille ja esti koko synnytyksen käynnistymisen. Ystävilläni on kiireellisiin tai hätäsektioihin päädytyy ahtaan lantion ja väärän tarjonnan vuoksi. Kaikki nämä kolme tapausta olisi ollut havaittavissa etukäteen, jos vain olisi tutkittu, eli jokaiselle naiselle tehtäisiin synnytystapa-arvio ultraamalla. Monia komplikaatioita voitaisiin estää etukäteistutkimuksilla, eikä odottaa synnytykseen asti ja toivoa parasta. Onhan se yhteiskunnan varojen tuhlaustakin kun joudutaan käyttämään kalliita hätäjärjestelmiä, kun halvemmaksi tulisi selvittää etukäteen ja sopia suunnitellusta sektiosta (suunniteltu on aina halvempi kuin "päivystyksenä tehtävä). Kotisynnytyksistä saataisiin erittäin turvallisia ja samalla säästettäisiin yhteiskunnan varoja, kun panostettaisiin neuvolatoimintaan ja etukäteistutkimuksiin.[/QUOTE]

Paitsi että täällä nyt moni kuitenkin olettaa että "ambulanssi" seisoo kotiovella odottamassa jos synnytys ei menekään niin kuin haluttu. Ja mitä se tarkoittaisi sairaalalle; kun ovesta alkaisi tunkea jos jossakin synnytysvaiheessa olevia synnyttäjiä, täysin ennakoimattomasti ja kiireellä. Mä pelkään pahoin että säästöjen sijaan päädytään minimissään plus-minus nolla tilanteeseen.Toki jos synnyttäjä maksaa suoraan omasta pussista nämä palvelut (kuten käsityksenimmukaan esim hollannissa tehdää, tai jenkkilässä) niin mikä siinä sitten.
 
[QUOTE="jassu";22687619]Paitsi että täällä nyt moni kuitenkin olettaa että "ambulanssi" seisoo kotiovella odottamassa jos synnytys ei menekään niin kuin haluttu. Ja mitä se tarkoittaisi sairaalalle; kun ovesta alkaisi tunkea jos jossakin synnytysvaiheessa olevia synnyttäjiä, täysin ennakoimattomasti ja kiireellä. [/QUOTE]

Miten tuo eroaa nykytilanteesta? :)
 
mustavalkoista myös
Mitenkähän yksikään yli 60- vuotias voi asua yli 5 minuutin matkan päässä, kun lähes jokaisella suomalaisella on iso riski saada sydänkohtaus johon kuolee muutamassa minuutissa ilman apua. Ei ne siellä ambulanssissa pelkästään kuljeta ihmisiä, muuten siihen hommaan kelpaisi taksikuskit.
Niin no hieman eriasia verrata sairaskohtausta synnytykseen. Vai tuleeko molemmat todella yllättäen? Ja onko molemmissa kyse kahden henkilön selviämisestä hengissä, joista toinen on vielä heiveröinen vauva. Synnytyksen ajankohta nyt on suurin piirtein tiedossa, harvempi sydänkohtausta osaa ennakoida ja hakeutua ajoissa hoitoon.
 
"jassu"
Miten tuo eroaa nykytilanteesta? :)
Siinä että synnytys ollaan saatettu viedä jo hyvinkin pitkälle kotona, ihan tarkoituksellisesti kunnes on huomattu vaikka se että vauva on jäännyt synnytyskanavaan kiinni.

Totta toki, synnyttäjiä tulee hyvinkin eritilanteissa nytkin; mutta harvemmalla kai on jo siinä vaiheessa takana esim tuntien ponnistelut ja sitten tulleet ongelmat. Eli siis ajoin takaa että sairaalaan tulee "kinkkisemmässä" tilanteessa olevia synnyttäjiä enemmän.
 
[QUOTE="viivi";22687487]Minua kiinnostaisi kovasti, varsinkin jos kotisynnytys voitaisiin suomessakin järjestää kuten esim. Hollannissa. Eli kätilö jonka kanssa on tutustuttu jo hyvissä ajoin ennen synnytystä ja käyty asioita läpi, vara kätilö, jos varsinainen kätilö ei jostain syystä pääse heti paikalle sekä ambulanssi "oven takana" hälytysvalmiudessa. ----- Ja tosiaan kun se ambulanssi on siinä vieressä hälytysvalmiudessa, päästäisiin sairaalaan välittömästi jos jotain komplikaatioita ilmenisi.[/QUOTE]

Suomessa et MITENKÄÄN saa ambulanssia ovesi taakse hälytysvalmiuteen siksi että synnytät. Missään paikkakunnalla ei ole "ylimääräisiä" autoja saati henkilökuntaa tällaiseen. Ambulanssi tulee, kun soitat hätäkeskukseen jossa arvioidaan tehtävän kiirellisyys. Eikä tosiaan ole mikään tae, että se ambulanssi saapuu välittömästi, koska rakkaat kunnanisät tuntuvat säästävän kovin tuossa sairaankuljetuksessa kuntalaisten kustannuksella.

Aika naiivia ajattelua, jos saan sanoa.
 
mustavalkoista
Alkuperäinen kirjoittaja mustavalkoista myös;22687641:
Niin no hieman eriasia verrata sairaskohtausta synnytykseen. Vai tuleeko molemmat todella yllättäen? Ja onko molemmissa kyse kahden henkilön selviämisestä hengissä, joista toinen on vielä heiveröinen vauva. Synnytyksen ajankohta nyt on suurin piirtein tiedossa, harvempi sydänkohtausta osaa ennakoida ja hakeutua ajoissa hoitoon.
No pointtihan on juuri siinä että synnytystä voidaan ennakoida, myös kotisynnytystä. Kun on tiedossa että synnytys on käynnistynyt sairaalassa osataan ottaa vastaan heti. Kun se ambulanssi on odottamassa siinä lähellä tietäen että odottavat synnyttäjää voidaan ennakoida monia asioita. Mutta kun tulee viesti sydänkohtauksen saaneesta vanhuksesta jossain jumalan seläntakana ei voida ennakoida etukäteen mitenkään vaan samanaikaisesti pelastustehtävää tehdessä pitää etsiä sairaalapaikka ja hoitoyksikkö. Kotisynnytys olisi komplikaatioista huolimatta silti monesti turvallinen juuri siksi, että komplikaatioita voidaan ennakoida ja niihin voidaan etukäteen varautua. Se että matka on pitkä ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että pitää varautua siihen että ambulanssihenkilökunnalla on ammattitaitoa synnytyksistä.
 
Suomessa et MITENKÄÄN saa ambulanssia ovesi taakse hälytysvalmiuteen siksi että synnytät. Missään paikkakunnalla ei ole "ylimääräisiä" autoja saati henkilökuntaa tällaiseen. Ambulanssi tulee, kun soitat hätäkeskukseen jossa arvioidaan tehtävän kiirellisyys. Eikä tosiaan ole mikään tae, että se ambulanssi saapuu välittömästi, koska rakkaat kunnanisät tuntuvat säästävän kovin tuossa sairaankuljetuksessa kuntalaisten kustannuksella.

Aika naiivia ajattelua, jos saan sanoa.
Suomessa ei tällä hetkellä ole tuollaista mahdollisuutta, mutta pointti lieneekin se että asioita voitaisiin muuttaa ja ottaa hieman mallia vaikkapa Hollannista. Nykyäänhän kotisynnytys ei ole Suomessa varsinaisesti mikään vaihtoehto, mutta se voisi sitä olla.
 
"viivi"
Suomessa et MITENKÄÄN saa ambulanssia ovesi taakse hälytysvalmiuteen siksi että synnytät. Missään paikkakunnalla ei ole "ylimääräisiä" autoja saati henkilökuntaa tällaiseen. Ambulanssi tulee, kun soitat hätäkeskukseen jossa arvioidaan tehtävän kiirellisyys. Eikä tosiaan ole mikään tae, että se ambulanssi saapuu välittömästi, koska rakkaat kunnanisät tuntuvat säästävän kovin tuossa sairaankuljetuksessa kuntalaisten kustannuksella.

Aika naiivia ajattelua, jos saan sanoa.
Ei saakaan, minä sanoinkin että JOS voitaisiin järjestää niin kuin ESIM: Hollannissa. Nimenomaan toivoisin, että Suomessakin kotisynnyttämisestä tehtäisiin mahdollista ja järkevää, eikä pakotettaisi kaikkia äitejä kaikissa tilanteissa sairaalaan. Siinä ne kunnanisätkin säästäisivät.
 
"jokunen"
En ymmärrä ihmisiä jotka edes ajattelee kotisynnytystä.

Synnytykseni eteni normaalisti, nopeasti. Kaiken piti olla hyvin, mutta vuoto ei vaan loppunut.
Leikkaus-salissa kohtuuni laitettiin pari tikkiä. Siihen mennessä olin vuotanut 1,5litraa verta.

Pienestä se on kiinni, jos olisin synnyttänyt kotona, sairaallaan matkaa 5-8min. Olisin menettänyt paljon enemmän verta ja ennestään matala hb olisi laskenut vielä alemmas.
 
monttu auki
No pointtihan on juuri siinä että synnytystä voidaan ennakoida, myös kotisynnytystä. Kun on tiedossa että synnytys on käynnistynyt sairaalassa osataan ottaa vastaan heti. Kun se ambulanssi on odottamassa siinä lähellä tietäen että odottavat synnyttäjää voidaan ennakoida monia asioita. Mutta kun tulee viesti sydänkohtauksen saaneesta vanhuksesta jossain jumalan seläntakana ei voida ennakoida etukäteen mitenkään vaan samanaikaisesti pelastustehtävää tehdessä pitää etsiä sairaalapaikka ja hoitoyksikkö. Kotisynnytys olisi komplikaatioista huolimatta silti monesti turvallinen juuri siksi, että komplikaatioita voidaan ennakoida ja niihin voidaan etukäteen varautua. Se että matka on pitkä ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että pitää varautua siihen että ambulanssihenkilökunnalla on ammattitaitoa synnytyksistä.
Ja se synnyttäjälle varattu ambulanssi ei lähde hätiin sydänkohtaspotilaan luo? mä olen käsittänyt että ambulanssit ovat ennen kaikkie yllättäviä sairastumisia varten, ei mikään kytiksellä olva kyyti. Ja kannattaa myö muistaa että ambulanssien määrä on hyvin rajallinen.

Toki näitä kotisynnytyksiä (suunniteltuja kotisynnytyksiä) varten voisi perustaa oman ambulanssaifirman, joka maksusta on kytiksellä. Näinhän se menee mm. Hollannissa. Rahalla saa palveluja, Suomessa vaan odotetaan noiden aina olevan ilmaista.
 
[QUOTE="myy";22684960]en ikinä ryhtyis moiseen. Oma lapsi olis kuollu jos kotona oltais oltu :/[/QUOTE]

Peesi. Molemmat oltaisiin kuoltu viime huhtikuussa ja raskaus oli edennyt ihan normaalisti eli lupa kotisynnytykseen olisi varmasti tullut. Kun sitä ei voi koskaan tietää miten asiat etenee niinkin normaalissa asiassa kuin synnytyksessä.
 
No siis... Sittenhän olisit lähtenyt sairaalaan? Tuskin olisit kuollut siihen, että istukka oli sisällä muutaman ylimääräisen minuutin? Ja toisaalta et voi tietää, miten olisi kotona käynyt koska oma kroppasi olisi toiminut eri tavalla :)
No mulla oli istukka kasvanut niin kovaan kiinni, ettei olisi lähtenyt. Silloin, kun istukka jää kiinni, se usein kai vuotaa, ja esim multa valui 1800 ml verta hyvin nopeasti. Ja toisekseen, meiltä kotoa ei ole sairaalaan "muutamaa minuuttia", vaan 100 km.
 
nisse polkka
No mulla oli istukka kasvanut niin kovaan kiinni, ettei olisi lähtenyt. Silloin, kun istukka jää kiinni, se usein kai vuotaa, ja esim multa valui 1800 ml verta hyvin nopeasti. Ja toisekseen, meiltä kotoa ei ole sairaalaan "muutamaa minuuttia", vaan 100 km.
Mulla kokemus revenneestä istukasta ja menetty verenmäärä, sairaalassa, oli 2200ml. Eli liki puolet verestä. Kotona jos olisin ollut, en tässä enää kirjoittais.
 
nisse polkka
Mulla kokemus revenneestä istukasta ja menetty verenmäärä, sairaalassa, oli 2200ml. Eli liki puolet verestä. Kotona jos olisin ollut, en tässä enää kirjoittais.
Niin ja tuo ei ollut mitenkään ennakoitavissa, lapsi syntyi normaalisti, mut istukka oli jumissa, eikä syntynyt kunnolla vaan repesi. Onneks kuitenkin vasta loppuvaiheessa, että lapsi oli saatu ulos
 
"vaimo"
Ymmärrän ajatusmaailmaasi, TT, mutta ymmärrän myös näiden toisten ajatuksia, jotka eivät sinua ymmärrä. Itse olen aiemmin elänyt hyvinkin luomu-elämää ja ymmärrän, miksi joku haaveilee kotisynnytyksestä ja ymmärrän, miksi joku pyrkii asiassa kuin asiassa luonnollisuuteen ja alkuperäisyyteen. Mutta ymmärrän myös, miksi jollain ne asiat eivät voisi vähempää kiinnostaa tai miksi joku kokee ne täysin turhamaisina.
Pohdin lähinnä sitä, kenen kannalta kotisynnytys olisi oikeasti hyvä vaihtoehto?
Onko se oikeasti lapsen kannalta hyvä juttu vai tavoitteleeko siinä äiti jotain omia juttujaan?
Itse olen synnyttänyt 7 lasta normaalisti, alateitse, sairaalassa. Ehkä kaksi synnytystä on mennyt silleen, että siitä on jäänyt ihana muisto. Muista on jäänyt lähinnä ahdistusta, kaiken "luonnottomuuden" keskellä.
Mutta paljonko se "ihana muisto" painaa oikeasti vaakakupissa, kun on kyseessä noinkin suuri asia?
Olen jossain määrin aina haaveillut kotisynnytyksestä, mutta en koskaan uskaltaisi sitä tehdä.
Olisi siistiä ja mahtavaa synnyttää kotona, m-i-k-ä-l-i se menisi hyvin -mutta itse ainakin tekisin sen lähinnä siksi, että se olisi m-i-n-u-n mielestä siistiä ja mahtavaa. Alkukantaista.
Mutta ajattelen, että minun on ajateltava lasta.
Sairaalaympäristö ei ole mikään luonnollisuuden kristallisoituma ja siellä varmasti paljon hoidetaan itseaiheutettuja juttuja, mutta s-i-l-t-i-k-i-n olen sitä mieltä, että kannattaa synnyttää sairaalassa, varsinkin kun ollaan Suomessa/Pohjoismaissa.:flower:
 

Yhteistyössä