Koulun joulujuhla kirkossa !

  • Viestiketjun aloittaja miettii hän
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22647027]Näin meilläkin, mutta AP kuuluu kirkkoon hän ei vaan vitsisi mennä sinne. Mielestäni ihan eri juttu kuin se että uskonnottomia tai eriuskontolaisia vietäisiin kirkkoon.

Meillä ei onneksi ongelmaa ole koska molempien koululaisteni koko luokka opiskelee evlut uskontoa[/QUOTE]

Sillä ap:lle sanoinin aiemmin, että ei siellä kirkossa välttämättä ole yhtään sen tylsempää kuin koulun juhlasalissakaan. Molemmissa pitää istua hiljaa paikoillaan.
 
Jep, tuota mä en tajua. Kuulutaan kyllä kirkkoon, kirkkohäät on varmaan pidetty ja lapsetkin on varmaan kastettu, mutta silti on ihan kauheeta jos nämä evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvat lapset joutuvat koulun kanssa kirkkoon. Kun siellä on tylsää, ja pitää istua paikoillaan (käykö ne elokuvissa, teatterissa, tms, niissäkin kun pitää osata istua paikoillaan?!).

Jos ei usko, eikä halua osallistua uskonnon harjoittamiseen, niin miksei sitten irtisanoudu kirkon jutuista?
Ihan samaa mieltä. Tätä mä en käsitä. Miksi Jumalaan uskomaton ihminen haluaa avioliitolleen Jumalan ja seurakunnan siunauksen? Miksi kirkkoon kuulumaton haluaa liittää lapsensa kirkkoon pyhässä kasteessa? Ja tosiaan, jos lapsi on kirkon jäsen, miksi hänen kirkossa käymisensä on ongelma? Se on sentään loogisempaa, että ei kuuluta kirkkoon, eikä sitten käydä siellä ollenkaan.
 
Myös täällä joulujuhla järjestetään kirkossa, ihan vain siitä syystä, että niin isoa juhlasalia ei ole jonne kaikki lapset perheineen mahtuisivat. Hyvästit saa siis heittää kivoille jouluisille näytelmille, ohjelmassa on lyhyt papin puhe ja muutamia lasten laulamia joululauluja. Ja vaikka emme kirkkoon kuulu niin joulujuhlaan kuitenkin osallistumme, koska lapsemme kirkkoon kuulumattomuudesta huolimatta osallistuu uskonnon tunneille.
 
Keittiönoita
Ihan samaa mieltä. Tätä mä en käsitä. Miksi Jumalaan uskomaton ihminen haluaa avioliitolleen Jumalan ja seurakunnan siunauksen? Miksi kirkkoon kuulumaton haluaa liittää lapsensa kirkkoon pyhässä kasteessa? Ja tosiaan, jos lapsi on kirkon jäsen, miksi hänen kirkossa käymisensä on ongelma? Se on sentään loogisempaa, että ei kuuluta kirkkoon, eikä sitten käydä siellä ollenkaan.
Kirkkoon voi kuulua ihan vaan sen vuoksi, että omat vanhemmat ovat aikoinaan niin päättäneet. Kirkkoon voi kuulua vielä silloinkin, kun omia lapsia kastetaan. Uskonsa kun voi menettää myöhemminkin. Ja sitten, jos sattuu lapsesta olemaan yhteishuoltajuus, pelkkä äidin eroaminen kirkosta ei riitäkään. Ilman isän suostumusta lasta ei voi kirkosta erottaa.
 
hehehe
hehehe tuli tästä vaan mieleen kun mut nuorena pakotettiin et tunneille sen takia etten kuulunut kirkkoon. :D ja sitten kun siellä keskusteltiin esim miten moraali ja eettiset arvot kullakin tulee...ja mä sanoin, että no mulla ainakin Raamattuun ja näihin Jeesuksen puheisiin, niin opettaja sanoi, että täällä tunneilla ei saa Jeesuksesta tai Raamatusta puhua. Mä olen sen sata kertaa nauranut asialla jälkeenpäin tälle elämäkatsomustiedon suvaitsevaisuudelle. :D:D:D tätä samaa linjaa taitaa sitten moni ateisti vanhempi toteuttaa kotonaan...että vaikkapa ne Jeesuksen opetukset hyvän tekemisestä toisille jne. niin sellaista ei saa edes mainita...kauheeta uskonnollista hapatusta.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22647080:
Niin, mistähän se sana joulu on peräisin? Jeesuksesta? Vai pakanallisesta Youlesta?
Germaanisesta yulesta, käsittääkseni. Tosin en tilaa Kielikelloa tms. Talvipäivänseisauksen juhlistaminen vanhaa perua.
 
gsh
no englannissahan alkaa olla christmas sana jo pannassa... kun sekin kamala sana sisältää christ eli kristuksen ja viittaa kristilliseen uskoon. Siellä ei enää mennä christmasholidaytä viettämään vaan winter(talvi) tai mikä lie seasonholiday. Minusta aika naurettavaa, että pitää nyt johonkin sanaan takertua... :D
 
"qwerty"
Germaanisesta yulesta, käsittääkseni. Tosin en tilaa Kielikelloa tms. Talvipäivänseisauksen juhlistaminen vanhaa perua.
Suomen sana joulu on lainattu ruotsista. Ruotsiksi samoin kuin alasaksaksi joulu on jul. Germaanisen sanan jul alkuperä on epävarma; se saattaa johtua lumimyrskyä tarkoittavasta sanasta tai toisen selityksen mukaan latinalaisesta leikinlaskua tarkoittavasta sanasta ioculus. Samaa alkuperää on myös sana juhla, joka oli lainattu germaanisista kielistä suomeen jo paljon aikaisemmin
 
v
Entäs englantiversio sitten jos ei haluta olla niin Suomikeskeisiä?

PS. Siitä on sen verran monta vuotta kun on ollut peruskoulussa etten tiedä onko koulun joulujuhla nykyään vain joulupukkijuhla. Jos siellä on joulukuuset ja tähdet niin mistähän se kertoikaan.
 
hahaha
että merry season vaan kaikille ateisteille (muistakaa sitten ilmottaa mulle ajoissa että teille ei saa toivottaa merry christmasia kun se loukkaa teidän uskonnottomuutta.
 
Non compos mentis
[QUOTE="qwerty";22647135]Suomen sana joulu on lainattu ruotsista. Ruotsiksi samoin kuin alasaksaksi joulu on jul. Germaanisen sanan jul alkuperä on epävarma; se saattaa johtua lumimyrskyä tarkoittavasta sanasta tai toisen selityksen mukaan latinalaisesta leikinlaskua tarkoittavasta sanasta ioculus. Samaa alkuperää on myös sana juhla, joka oli lainattu germaanisista kielistä suomeen jo paljon aikaisemmin[/QUOTE]

Jaajaa, copy paste käynnissä, vai? ;)

Useimmissa vanhoissa ja uusissa uskonnoissa tämä ajankohta ollut tärkeä ja sitä juhlittu suht samoin menoin uskonnosta riippumatta.
 
Kyllä, kasteessa ja vihkimisessäkin puhutaan jumalasta. Mutta ME menemme sinne niiden IHMISTEN juhlistamisen takia. Tiedän kyllä että kasteessa lapsi otetaan seurakuntaan jne. mutta me emme ole siellä sitä varten, että lapsi otetaan seurakuntaan vaan sitä varten, että juhlimme vauvaa ja hänen nimensä antoa.

Meillä puolestaan ei ole MITÄÄN syytä mennä kirkkoon joulun takia. Joku ehdotti sitä, että menisimme kirkkoon juhlistamaan loman alkua. Minkä hiton takia me niin tekisimme? En nää edelleenkään pienintäkään syytä mennä kirkkoon. Mä en halua mennä jopulukirkkoon, eikä lapsikaan halua. Hän on siis saanut itse päättää. Ja siitä tässä nyt onkin kyse...mahdollisuudesta itse valita uskontoon liittyistä asioista.

Ja ennen kuin kukaan vaahtoaa siitä, miten me opetamme lapsemme olemaan uskomatta emmekä tarjoa hänelle vapautta valita, niin ei se ihan niinkään mene. Lapsi pyysi viime kesänä lupaa osallistua seurakunnan leirille ja annoimme hänen sinne mennä. Ja kivaa kuulemma oli muilta osin, paitsi jumalanpalveluksen suhteen.

Edelleen kysyn ja ihmettelen sitä että miksi meidän tulee olla ainoa joustava osapuoli? Mun mielestä ei edelleenkään olisi paha rasti järjestää tilanne niin, että kaikkilla olisi tasapuolinen tilanne. Ei, me ei kuolla jos ei saada joulutorkkaria samalla kun muut, mutta kuoleeko ne muut sitten jos saavat sen samaan aikaan kuin me?
 
"kukkuu"
huh nyt tulikin hommaa kun pitää rueta noista painetuista ulkomaille menevistä joulukorteista suttaamaan kaikki Merry Christmas toivotukset ja vaihtaa ne Happy hollidayhin
 
Keittiönoita
Edelleen kysyn ja ihmettelen sitä että miksi meidän tulee olla ainoa joustava osapuoli? Mun mielestä ei edelleenkään olisi paha rasti järjestää tilanne niin, että kaikkilla olisi tasapuolinen tilanne. Ei, me ei kuolla jos ei saada joulutorkkaria samalla kun muut, mutta kuoleeko ne muut sitten jos saavat sen samaan aikaan kuin me?
Mun lasten kouluissa joulukirkko on ollut vain kirkkoon kuuluville. Koulun tiloissa pidetty joulujuhla on ollut kaikille. Joulujuhlan alussa on rehtorin lätinät, lasten laulu- ja tanssiesitykset. Sitten on pidetty pieni tauko, jonka aikana kirkkoon kuulumattomat ovat voineet rauhassa poistua juhlasalista. Joulujuhla on sen jälkeen jatkunut jouluevankeliumilla. Todistukset on jaettu luokissa.
 
---
Kyllä, kasteessa ja vihkimisessäkin puhutaan jumalasta. Mutta ME menemme sinne niiden IHMISTEN juhlistamisen takia. Tiedän kyllä että kasteessa lapsi otetaan seurakuntaan jne. mutta me emme ole siellä sitä varten, että lapsi otetaan seurakuntaan vaan sitä varten, että juhlimme vauvaa ja hänen nimensä antoa.
Niin no, me mennään sinne koulun joulujuhlaan kirkkoon niiden oppilaiden takia joille se juhla on sinne kirkkoon järjestetty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22647193:
Mun lasten kouluissa joulukirkko on ollut vain kirkkoon kuuluville. Koulun tiloissa pidetty joulujuhla on ollut kaikille. Joulujuhlan alussa on rehtorin lätinät, lasten laulu- ja tanssiesitykset. Sitten on pidetty pieni tauko, jonka aikana kirkkoon kuulumattomat ovat voineet rauhassa poistua juhlasalista. Joulujuhla on sen jälkeen jatkunut jouluevankeliumilla. Todistukset on jaettu luokissa.
Aivan...ei vaatisi mitään ihmeellisyyksiä. Hienoa, että sinun lapsesi koulussa on otettu kaikki lapset huomioon.
 

Yhteistyössä