Koulun joulujuhla kirkossa !

  • Viestiketjun aloittaja miettii hän
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
[QUOTE="vieras";22646476]Natsit onkin ihan sama juttu kun Joulupukki ja/tai Jeesus.

Joulu ei muuten ollut alunperin kristillinen vaan pakanallinen juhla. Wanhat kristityt keksi, että laitetaanpa Jeesuksen synttäripäivä joululle niin saadaan pakanajuhlaan kristillistä väriä. Eli alunperin kyseessä ei todellakaan ollut mikään uskontoon liittyvän henkilön syntymäjuhla, vaan keskitalven juhla.[/QUOTE]

Amen tälle ! Eli tässä suhteessa Jehovat ovat oikeassa. Aika jännää kuinka tästä tuli niin vahvasti uskonnollinen keskustelu, kun purnasin sitä, että mun mielestä KOULUn joulujuhla on ihan eri asia kuin joku jouluhartaus. Itse laulan mieluummin tonttulauluja kuin jotain Heinillä härkien kaukalon ja kirkko on jo paikkana selllainen, että meidän lapset kasvatuksensa tuloksena pitävät sitä ahdistavana, hiljaisuutta vaativana paikkana. Muuten taidan olla se yksi ilkeä huoltaja, joka nostaa metelin tästä niin saan purkaa patoutumani.
 
Itse laulan mieluummin tonttulauluja kuin jotain Heinillä härkien kaukalon ja kirkko on jo paikkana selllainen, että meidän lapset kasvatuksensa tuloksena pitävät sitä ahdistavana, hiljaisuutta vaativana paikkana. Muuten taidan olla se yksi ilkeä huoltaja, joka nostaa metelin tästä niin saan purkaa patoutumani.
Miksi ihmeessä kuulutte sitten kirkkoon?
 
---
Te jotka ette halua lapsenne osallistuvan koulun joulujuhlaan kirkossa niin jätättekö lapset kotiin myös silloin jos teidät on kutsuttu kirkossa tapahtuviin ristiäisiin, häihin tai hautajaisiin?
 
No kirkkohan on juhlallinen paikka...miten joku sellanen voi loukata ketään, että ihan joutuu sinne. Kuusessa oleva tähtikin varmaan loukkaa? Saako enää nykypäivänä olla joulukuustakaan kouluissa kun jollekkin tulee siitä paha mieli...no kohta varmaan sekin kielletään :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja a.p.4:
Amen tälle ! Eli tässä suhteessa Jehovat ovat oikeassa. Aika jännää kuinka tästä tuli niin vahvasti uskonnollinen keskustelu, kun purnasin sitä, että mun mielestä KOULUn joulujuhla on ihan eri asia kuin joku jouluhartaus. Itse laulan mieluummin tonttulauluja kuin jotain Heinillä härkien kaukalon ja kirkko on jo paikkana selllainen, että meidän lapset kasvatuksensa tuloksena pitävät sitä ahdistavana, hiljaisuutta vaativana paikkana. Muuten taidan olla se yksi ilkeä huoltaja, joka nostaa metelin tästä niin saan purkaa patoutumani.
Olen ihan samaa mieltä, joten sitten meitä ilkeitä huoltajia on ainakin kaksi. :D Koulun joulujuhlan pitäisi olla niin vapaa uskonnosta kuin vain mahdollista: just noita mainitsemiasi tonttulauluja ja joulunäytelmiä jne. Jeesustelut voi kukin hoitaa kirkossa omalla ajallaan. Todistusten jako kuuluisi nimenomaan koulun joulujuhlaan, ei mihinkään kirkossa järjestettävään pakolliseen saarnatuntiin. Mun lapsilla jäis todistukset saamatta jos ainoa vaihtoehto olisi kirkko.
 
Miksi ihmeessä kuulutte sitten kirkkoon?
Samaa mäkin ihmettelen. Musta on, anteeksi vaan, hiukan kummallista kuulua kirkkoon jos sen kokee kertakaikkiaan noin vastenmielisenä paikkana. Enkä ymmärrä sivunmennen sanoen sitäkään, että lapsille opetetaan, että kirkko on ahdistava ja hiljaisuutta vaativa paikka. Niinhän ei ollenkaan joka kirkossa ole, että siellä pitäisi lapsienkin hiljaa istua. On munkin mielestä hammaslääkäri ahdistava paikka, mutta en mä silti lapsille opeta, että se on kamala kidutuskammio, vaan annan heidän päättää ihan itse siitäkin asiasta.
 
Te jotka ette halua lapsenne osallistuvan koulun joulujuhlaan kirkossa niin jätättekö lapset kotiin myös silloin jos teidät on kutsuttu kirkossa tapahtuviin ristiäisiin, häihin tai hautajaisiin?
En, koska se on totaali eri asia.

Me mennään häihin ja ristiäisiin juhlistamaan niitä juhlittavia ihmisiä, eli hääparia tai vauvaa. Sillä ei ole niin mitään tekemistä Jeesuksen tai Jumalan kanssa.

Sen sijaan joulujuhla kirkossa on puhtaasti uskonnollinen juhla...ja siis meille täysin väärän uskonnon juhla.
 
"vieras"
Te jotka ette halua lapsenne osallistuvan koulun joulujuhlaan kirkossa niin jätättekö lapset kotiin myös silloin jos teidät on kutsuttu kirkossa tapahtuviin ristiäisiin, häihin tai hautajaisiin?
Kaiken järjen mukaan sinne ei mene kukaan siitä perheestä, näin ainakin mun mielestä.

Mun mielestä on myös kasvatuksessa jotain jos pelkää että puolituntinen kirkossa romuttaa ei uskonnollisen perheen lapsen (apua senhän voi jopa alkaa uskoa tai jotain), jos on niin epävarma omasta kasvatuksestaan niin parempi pitääkin poissa.

Me käymme luterilaisessa kirkossa mutta myös moskeijassa, ortodoksi kirkossa, katolisessa jne olemme avoimia kaikille uskonnoille ja samalla yritämme kasvattaa lapsiamme niin että he myöhemmin ymmärtävät vaikka siihen uskontoon liittyvää käytöstä samaten myös puhumme erillaisita kulttuureista ja tutustumme niihin aina kun se on mahdollista.
 
"eve"
En, koska se on totaali eri asia.

Me mennään häihin ja ristiäisiin juhlistamaan niitä juhlittavia ihmisiä, eli hääparia tai vauvaa. Sillä ei ole niin mitään tekemistä Jeesuksen tai Jumalan kanssa.

Sen sijaan joulujuhla kirkossa on puhtaasti uskonnollinen juhla...ja siis meille täysin väärän uskonnon juhla.
Ihan samalla tavalla kirkollisissa vihkimisessä, kastetilaisuudessa ja hautajaisissa puhutaan uskonasioista, Jumalastakin.
 
"vieras"
En, koska se on totaali eri asia.

Me mennään häihin ja ristiäisiin juhlistamaan niitä juhlittavia ihmisiä, eli hääparia tai vauvaa. Sillä ei ole niin mitään tekemistä Jeesuksen tai Jumalan kanssa.
Kaste on uskonnollinen juhla, jos et sattunut tietämään niin kasteessa lapsi otetaan jumalan opetuslapseksi ja osaksi seurakuntaa. Mun mielestä sillä on ainakin jotain tekemistä Jumalan ja Jeesuksen kanssa
 
...
Emme itse kuulu mieheni kanssa kirkkoon, mutta mielestäni on ihan ok, että lasten juhat vietetään ajoittain kirkossa. EI siitä kenellekään mitään haittaa ole ja ihan hyvä yleissivistystä lapselle.
Toisaalta emme myöskään halua itse määrätä sitä, mihin lapsemme vanhempana uskoo, joten ihan hyvä tutustua siihen kristinuskoonkin, jos vaikka sen kokee omakseen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eve:
Ihan samalla tavalla kirkollisissa vihkimisessä, kastetilaisuudessa ja hautajaisissa puhutaan uskonasioista, Jumalastakin.
Mutta koko tilaisuuden pointti on vieraille tärkeä ihminen (hääpari, vauva), ei uskonnollinen hahmo (Jeesus, Jumala). Kirkossa vietettävässä jouluhartaudessa pointti sen sijaan on kokonaan Jeesuksessa.
 
"hmm"
En, koska se on totaali eri asia.

Me mennään häihin ja ristiäisiin juhlistamaan niitä juhlittavia ihmisiä, eli hääparia tai vauvaa. Sillä ei ole niin mitään tekemistä Jeesuksen tai Jumalan kanssa.

Sen sijaan joulujuhla kirkossa on puhtaasti uskonnollinen juhla...ja siis meille täysin väärän uskonnon juhla.
No miksei se lapsi voi mennä sinne kirkkoon ihan vain juhlimaan itseään ja niitä kavereitaan? Ihme tekopyhää selittelyä, että toisessa tapauksessa kirkkoon meno on ihan ok, mutta toisessa tapauksessa suoranaista sortoa ja ties mitä väärinkohtelua.
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";22646711]Mutta koko tilaisuuden pointti on vieraille tärkeä ihminen (hääpari, vauva), ei uskonnollinen hahmo (Jeesus, Jumala). Kirkossa vietettävässä jouluhartaudessa pointti sen sijaan on kokonaan Jeesuksessa.[/QUOTE]

No eikä ole, kun se todistusten jako ja lukuvuoden päättäminen ja sen juhlistaminen.
 
a.p.
Te jotka ette halua lapsenne osallistuvan koulun joulujuhlaan kirkossa niin jätättekö lapset kotiin myös silloin jos teidät on kutsuttu kirkossa tapahtuviin ristiäisiin, häihin tai hautajaisiin?
Noista käynneistähän se ahdistava fiilis tuleekin, kun pitää istua hiljaa paikallaan. Musta lisäksi tuntuu, että opettajat ovat tänä vuonna vain keksineet itselleen helpon tavan ulkoistaa joulujuhla seurakunnalle. Aikaisempina vuosina ei mitään tällaista ole ollut. En pelkää lastemme vakaumuksellisuuden puolesta, mietin vain viitsimmekö vaivautua paikalle tylsistymään. Kirkosta en tämän kouluepisodin takia viitsisi erota, sillä tämä on mielestäni nimenomaan koulun moka ei seurakunnan.
 
Tontuton
Minua ja lapsiani ahdistaa koulun joulujuhlissa joulupukki sekä tonttulaulut ja -leikit. Lapseni tietävät joulupukin ja tonttujen olevan satuolentoja kuten keijut, muumit ym. Niinpä heistä on äärettömän epätasa-arvoista että koulu koristetaan tontuilla ja heitä ylistetään lauluilla. Lapseni oli erittäin pettynyt kun opettaja ei laittanut salin seinälle hänen piirtämää mörökölliä. Koulujen tulisi järjestää myös muumijuhlia ja akuankkaloma.
 
Mun täytyy myöntää, että mun on vaikeaa ymmärtää, että miksi sinne kirkkoon on niin vaikeaa johonkin yksittäiseen tilaisuuteen mennä. :ashamed: Siis olen toki sitä mieltä, että koulun todistusten jako tulisi järjestää jossain neutraalimmassa paikassa pääsääntöisesti. Mutta periaatteessa mulle kyllä sopis, että mun lasten todistusten jako järjestettäis vaikka jossain jehovan todistajien valtakunnansalilla, buddhatemppelissä tms. :D Ihan sama. :D Mä voisin sitten vaan sanoa lapselle, että nää ihmiset uskoo tällä tavalla, äiti uskoo toisella tavalla, mutta sä saat itse päättää mitä uskot. Mun lapset käy esim. bahai-lastentunneilla välillä. :D Mun mielestä se on ihan uskomatonta soopaa, mutta lapset tuntuu siellä viihtyvän, niin käyköön mun puolestani.
 
---
[QUOTE="vieras";22646711]Mutta koko tilaisuuden pointti on vieraille tärkeä ihminen (hääpari, vauva), ei uskonnollinen hahmo (Jeesus, Jumala). Kirkossa vietettävässä jouluhartaudessa pointti sen sijaan on kokonaan Jeesuksessa.[/QUOTE]

Mun mielestä taas koulun joulujuhlan pointti on ne oppilaat (vrt. hääpari, vauva).
 
[QUOTE="hmm";22646717]No miksei se lapsi voi mennä sinne kirkkoon ihan vain juhlimaan itseään ja niitä kavereitaan? Ihme tekopyhää selittelyä, että toisessa tapauksessa kirkkoon meno on ihan ok, mutta toisessa tapauksessa suoranaista sortoa ja ties mitä väärinkohtelua.[/QUOTE]

Omaa ja muiden joulua juhlimaan, niinpä. Ja peesi teksillesi.
Voi sitä myös toisten uskontoa kunnioittaa.
 
"eve"
[QUOTE="hmm";22646717]No miksei se lapsi voi mennä sinne kirkkoon ihan vain juhlimaan itseään ja niitä kavereitaan? Ihme tekopyhää selittelyä, että toisessa tapauksessa kirkkoon meno on ihan ok, mutta toisessa tapauksessa suoranaista sortoa ja ties mitä väärinkohtelua.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Ihan periaatteessa ilman pätevää selitystä ollaan jotain vastaan mikä taas itselle sopivassa tilanteessa onkin ihan ok.
 
Minua ja lapsiani ahdistaa koulun joulujuhlissa joulupukki sekä tonttulaulut ja -leikit. Lapseni tietävät joulupukin ja tonttujen olevan satuolentoja kuten keijut, muumit ym. Niinpä heistä on äärettömän epätasa-arvoista että koulu koristetaan tontuilla ja heitä ylistetään lauluilla. Lapseni oli erittäin pettynyt kun opettaja ei laittanut salin seinälle hänen piirtämää mörökölliä. Koulujen tulisi järjestää myös muumijuhlia ja akuankkaloma.
:LOL:
 
"rtrt"
En, koska se on totaali eri asia.

Me mennään häihin ja ristiäisiin juhlistamaan niitä juhlittavia ihmisiä, eli hääparia tai vauvaa. Sillä ei ole niin mitään tekemistä Jeesuksen tai Jumalan kanssa.

Sen sijaan joulujuhla kirkossa on puhtaasti uskonnollinen juhla...ja siis meille täysin väärän uskonnon juhla.
Hmm...kastaminen ja avioliittoon vihkiminen ovat hyvin uskonnollisia tapahtumia ja luonteeltaan jumalanpalveluksia. Niissä rukoillaan, lauletaan virsiä, puhutaan Jumalasta, pyydetään siunausta jne. -aina. Aika outoa väittää ettei niillä ole mitään tekemistä Jumalan tai Jeesuksen kanssa.
Tuolla samalla logiikalla lapsenne voi vallan hyvin mennä kirkossa pidettävään joulujuhlaan ja juhlistaa siinä sitten vaikka loman alkua.
 
"mie"
Meidä kylän koulun juhlasali on niin pieni, ettei sinne mahdu kaikki koulun oppilaat samaan aikaan. Sen takia koulun joulujuhla on järkätty kirkkoon. Sinne mahtuu hyvin koko koulu ja halutessa myös vanhempia =)
 

Yhteistyössä