Kriisitietoisuus ei ole tavoittanut palstaa

"susu"
[QUOTE="nih";28930981]Kommentoinkin jo tuohon toiseen ketjuun, että niin kauan kun kansalaiset antaa tallata itseään ja suostuu raatamaan selkä verellä joidenkin porhattojen vuoksi, ni niin kauan tätä jatkuu. Kuin joku orjuus, joka oli joskus USA:ssa. Sitten kun me kootaan rivit, ja sanotaan EI tarpeeksi ponnekkaasti, eikä enää suostuta tämmöiseen, sen on loputtava. Tulisi olla peloton, ja luottaa omaan voimaan. Mä en pelkäisi edes kuolla vastustaessa tälläistä riistoa. Jos taistellaan itsemme ja omien lapsiemme tulevaisuuden puolesta, tehdään se sitten kunnolla.[/QUOTE] mistä riistosta puhut?? Onko mielestäsi riistoa jos valtio vähitellen lopettaa sinun ja lapsiesi elättämisen? Onko riistoa se, että pitäisi itse elättää itsensä ja lapsensa??
 
"vieras"
[QUOTE="susu";28932072]mistä riistosta puhut?? Onko mielestäsi riistoa jos valtio vähitellen lopettaa sinun ja lapsiesi elättämisen? Onko riistoa se, että pitäisi itse elättää itsensä ja lapsensa??[/QUOTE]

Aivan käsittämätöntä, että joku kehtaa puhua orjuudesta Suomessa. Suomessa pystyy kevyesti loisimaan koko elämänsä, muiden elätettävänä.

Miksi muiden pitäisi maksaa joidenkin laiskojen elämäntapa?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28932071:
kotiäidit nyt ei aattele muuta kuin omaa napaansa
Juuri näin. Valittavat että voivat olla kotona "vain" kaksi vuotta kolmen sijaan. Muka lapsen parasta ajatellen.

Missä maailmankolkassa kotona olosta maksetaan?
 
"vieras"
Olin pari viikkoa sitten Puolassa. Siellä äitiysloma on todella lyhyt. Viime keväänä (maaliskuu?) jäin nainen äippälomalle ja nyt oli jo taas takaisin töissä.

Suomessa kotiäidit jaksaa ruikuttaa vaikka mistä.
 
"vieras"
Pakko sanoa, että Isämiehellä on hyviä ajatuksia ja ajattelen kyllä samoin, vaikka nainen (vieläpä "äiti-ihminen..." :D) olenkin. En ymmärrä niitä, jotka tehtailee lapsia ennen kuin laittavat talouden kuntoon ja hankkivat itselleen kunnon elintason. Luotetaan liikaa siihen, että valtio kyllä maksaa ja hoitaa, kun tiedetään että tässä maassa köyhyystuet on todella hyvät (vrt. vaikkapa jenkkeihin). Työtön monilapsisen perheen äiti teinaa kotonaolollaan monin verroin esim. opiskelijaan verrattuna, mikä on mun mielestä pöyristyttävää. Opiskelijan on otettava lainaa elantonsa tueksi, äidille syydetään rahaa sossusta ja kelalta ja mistä lie tuutista, ilman mitään velvoitetta maksaa takaisin. Ja mikä siinäkin on, että jokaisesta lapsesta lapsilisä nousee?? Eikö sen pitäis laskea, ettei näitä rahoitettaisi vielä lisää. Viiden lapsen äiti saa reilun tonnin pelkistä lapsilisistä, sitten vielä mangutaan ettei saada siihen päälle vielä kh-tukea ja muita. Huoh.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28932132]Pakko sanoa, että Isämiehellä on hyviä ajatuksia ja ajattelen kyllä samoin, vaikka nainen (vieläpä "äiti-ihminen..." :D) olenkin. En ymmärrä niitä, jotka tehtailee lapsia ennen kuin laittavat talouden kuntoon ja hankkivat itselleen kunnon elintason. Luotetaan liikaa siihen, että valtio kyllä maksaa ja hoitaa, kun tiedetään että tässä maassa köyhyystuet on todella hyvät (vrt. vaikkapa jenkkeihin). Työtön monilapsisen perheen äiti teinaa kotonaolollaan monin verroin esim. opiskelijaan verrattuna, mikä on mun mielestä pöyristyttävää. Opiskelijan on otettava lainaa elantonsa tueksi, äidille syydetään rahaa sossusta ja kelalta ja mistä lie tuutista, ilman mitään velvoitetta maksaa takaisin. Ja mikä siinäkin on, että jokaisesta lapsesta lapsilisä nousee?? Eikö sen pitäis laskea, ettei näitä rahoitettaisi vielä lisää. Viiden lapsen äiti saa reilun tonnin pelkistä lapsilisistä, sitten vielä mangutaan ettei saada siihen päälle vielä kh-tukea ja muita. Huoh.[/QUOTE]

Aikoinaan lapsilisä perustettiin (en muista vuotta tai vuosikymmentä) jotta saataisiin syntyvyys nousemaan. Oli pelkona että työvoima loppuu kun syntyvyys koko ajan laskee. Se on se logiikka tämän takia.

Samaa mieltä olen kyllä tuosta talouden kuntoonlaittamisesta.
 
evvwq
Mun mielestä myös olisi ollut jees vaikkapa lyhentää kotihoidontuen kokonaiskestoa, mutta perheille olisi edelleen voinut jättää valinnanvapauden siinä, kuka sinne kotiin jää. Itse olisin myös valmis siihen, että lapsilisiä laskettaisiin jonkun verran, esimerkiksi 5 € per lapsi, vaikka itselläni on kolme alle 14-vuotiasta lasta (ja lisät ovat kyllä tulleet todella tarpeeseen, eivätkä jääneet tileille makoilemaan).

Samoin olisin valmis luopumaan asuntolainan korkovähennyksestä, vaikka itselläni asuntolainaa onkin. Se on sellaista luksusta mun mielestäni, johon tässä taloustilanteessa ei valtiolla olisi varaa. Ja jokaisen asuntolainaa ottaneen henkilön tulisi tietysti tajuta, ettei lainaa ottaessa voi laskea korkovähennysten päälle. Vaaditaan yksi päätös eduskunnassa, eikä sitä tukea enää saa. Eli hirveän epävarmaa perustaa vuosikausien lainan ottaminen johonkin etuuteen, joka voidaan lähes koska tahansa napsaista pois. En kyllä tiedä, mitä tapahtuisi, jos kyseinen vähennys napsaistaisiin nyt pois. Kuinka moni asuntolainallinen joutuisi peruuttamattomiin vaikeuksiin sen vuoksi? Ja on siinä varmaan noilla poliitikoilla omakin lehmä ojassa; voi olla melkein varma, että ne, jotka tuollaisen päätöksen tekisivät, eivät välttämättä eduskunnassa olisi seuraavalla kaudella (kansalaisten pyhän vihan takia). Mutta voisihan tuota vähennysten määrää pikku hiljaa laskea, ja kun on saatu ne tasolle, jossa niillä ei käytännössä ole enää merkitystä, ne voisi lopettaa kokonaan.

Ja joo, eläkekatto olisi myös jees asia. Voisi tosiaan olla vaikka kansalaisten keskimääräisen palkan verran se eläke maksimissaan. Täytyy sanoa, etten myöskään ymmärrä sitä, miksi yhteisöverokantaa alennetaan vuoden 2014 alussa 24,5 prosentista 20 prosenttiin. Mä väitän, ettei Suomen valtio hyödy siitä yhtään mitään, päin vastoin.
 
Kuka muistaa viime laman? Keväällä -90 työpaikkoja oli runsaasti ja syksyllä kaikki romahti, siis aivan kaikki. Hyvinvointiyhteiskuntaa purettiin urakalla eikä samalle tasolle ole päästy ollenkaan takaisin.
Kyllä pelottaisi tällä hetkellä, jos elämä olisi erilaisten tukien varassa. Pyrkisin kynsin hampain työelämään ja pitäisin työpaikasta kiinni ja joustaisin ja sopeutuisin muutoksiin.
Seisomme nyt jonkinlaisen kuilun reunalla ellemme ole jo luiskahtaneet sinne.
Kannatan kaikkia toimia, joilla vastaavanlainen täydellinen romahdus voitaisiin estää. Pelottaa!
 
"vieras"
Kuka muistaa viime laman? Keväällä -90 työpaikkoja oli runsaasti ja syksyllä kaikki romahti, siis aivan kaikki. Hyvinvointiyhteiskuntaa purettiin urakalla eikä samalle tasolle ole päästy ollenkaan takaisin.
Kyllä pelottaisi tällä hetkellä, jos elämä olisi erilaisten tukien varassa. Pyrkisin kynsin hampain työelämään ja pitäisin työpaikasta kiinni ja joustaisin ja sopeutuisin muutoksiin.
Seisomme nyt jonkinlaisen kuilun reunalla ellemme ole jo luiskahtaneet sinne.
Kannatan kaikkia toimia, joilla vastaavanlainen täydellinen romahdus voitaisiin estää. Pelottaa!
Kyllä. Jos itselläni olisi pieniä lapsia, tekisin kaikkeni jotta en jäisi kotiin vuosikausiksi. Tärkeintä on naistenkin pysyä työelämässä, se on perheillekin pitkällä tähtäimellä kannattavampaa kuin pitkä kotihoito.
 
hertto
Kuka muistaa viime laman? Keväällä -90 työpaikkoja oli runsaasti ja syksyllä kaikki romahti, siis aivan kaikki. Hyvinvointiyhteiskuntaa purettiin urakalla eikä samalle tasolle ole päästy ollenkaan takaisin.
Kyllä pelottaisi tällä hetkellä, jos elämä olisi erilaisten tukien varassa. Pyrkisin kynsin hampain työelämään ja pitäisin työpaikasta kiinni ja joustaisin ja sopeutuisin muutoksiin.
Seisomme nyt jonkinlaisen kuilun reunalla ellemme ole jo luiskahtaneet sinne.
Kannatan kaikkia toimia, joilla vastaavanlainen täydellinen romahdus voitaisiin estää. Pelottaa!
Eikö ole aika erikoista, että vaikka pari vuosikymmentä meni todella hyvin, niin silti ei päästy koskaan takaisin samalle tasolle? Jotkut rupesivat ahneiksi.

Minäkin kannatan rohkeita toimia, jolla saataisiin talous kuriin. Mielestäni semmoisista päätöksistä ei kyllä näy merkkiäkään. :(
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";28932145]Aikoinaan lapsilisä perustettiin (en muista vuotta tai vuosikymmentä) jotta saataisiin syntyvyys nousemaan. Oli pelkona että työvoima loppuu kun syntyvyys koko ajan laskee. Se on se logiikka tämän takia. [/QUOTE]

Vuosi oli 1948. Silloin taisi muuten syntyä Suomen historian suurin ikäluokka.
 
[QUOTE="vieras";28932132]Viiden lapsen äiti saa reilun tonnin pelkistä lapsilisistä, [/QUOTE]

No ei kyllä saa :D

Mun mielestä lapset kannattaa tehdä nimenomaan nuorena ja persaukisena. Valtiolle on paljon halvempaa maksaa minimirahat, moni samalla opiskelee ja hoitaa lapsia kotona, ja pääsee valmiina lapset tehtyinä aloittamaan työelämän.

Se, että laitetaan talous kuntoon ja hankitaan "kunnon elintaso" tarkoittaa suomalaisille sitä, että molemmilla vanhemmilla on jonkunlainen duuni ja sit otetaan 300 000 velkaa omakotitaloon ja kahteen autoon. Ja siitähän se itku tulee, kun ei voi olla kotona pitkään tai tehdä sitä sun tätä kun on niin helkutisti velkaa.

Joten niin, ensisijaisesti tulisi suomalaisten tarkistaa näkemystään elintasosta ja sen autuudesta. Nykyinen maailmanmeno jatkuu vain niin kauan, kuin tuhlaamme koko ajan yhä enemmän ja enemmän rahaa joutavaan humpuukiin. Itse en koe tätä mielekkääksi tai aidosti hyväksi tavaksi elää, mutta vaihtoehtojahan ei enää kauheasti ole kun tähän junaan on hypätty. Yksilötasolla vielä on, yhteiskunnalle ei.

Mun lasten päivähoitopaikat maksaa kunnalle enemmän kuin mitä mä tienaan kuussa vaikka teen välillä montaakin duunia. Niin kyllä jokaisen pitää vaikka vähän vähäisemmälläkin järjellä tajuta, että ei tässä nyt ihan kaikki toimi.

Mutta en usko, että medän elinaikanamme vielä tulee mikään suuresti muuttumaan. Pian kansainvälinen hätäkokous keksii jonkun uuden vivun tai sanan jota kukaan ei osaa lausua, jonka avulla loihditaan luottamusta ja talouskasvua ja joku saa tietokoneella taikoa maailmalle lisää mielikuvitusrahaa kiertoon. Ja taas on valtakunnassa kaikki hyvin :)

p.s Oon melko varma että seuraavaksi myydään ne vedet silti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28932145]Aikoinaan lapsilisä perustettiin (en muista vuotta tai vuosikymmentä) jotta saataisiin syntyvyys nousemaan. Oli pelkona että työvoima loppuu kun syntyvyys koko ajan laskee. Se on se logiikka tämän takia.

Samaa mieltä olen kyllä tuosta talouden kuntoonlaittamisesta.[/QUOTE]

Syntyvyys saadaan helposti nousuun aborttilakia tiukentamalla. Toisekseen ulkomailta saa tarvittavan määrän maahanmuuttajia.
 
[QUOTE="vieras";28932307]1. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 104,19
2. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 115,13
3. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 146,91
4. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 168,27
Jokaisesta seuraavasta lapsilisään oikeutetusta lapsesta 189,63

Sori laskuvirhe, reilun 700. Siltikin ihan järkyttävä määrä ilmaista rahaa![/QUOTE]

Tuon pitäisi olla tuloista riippuvaista. Eihän asumistukikaan tule kaikille.
 
"vieras"
Tuon pitäisi olla tuloista riippuvaista. Eihän asumistukikaan tule kaikille.
Toisaalta kannustaisiko se sitten taas köyhemmät tekemään lisää lapsia, kun kaikki maksetaan? Jossain vaiheessa lapset tulevat kuitenkin maksamaan enemmän ja enemmän, oishan se kiva että vanhemmilla olis jotain millä elättää heidät sittenkin kun se 18v. tulee täyteen. Köyhyys yleensä johtaa siihen, että lapsilla ei ole varaa mennä opiskelemaan pidemmälle tai ainakin se on paljon vaikeampaa kuin varakkaammilla.
 
[QUOTE="vieras";28932467]Toisaalta kannustaisiko se sitten taas köyhemmät tekemään lisää lapsia, kun kaikki maksetaan? Jossain vaiheessa lapset tulevat kuitenkin maksamaan enemmän ja enemmän, oishan se kiva että vanhemmilla olis jotain millä elättää heidät sittenkin kun se 18v. tulee täyteen. Köyhyys yleensä johtaa siihen, että lapsilla ei ole varaa mennä opiskelemaan pidemmälle tai ainakin se on paljon vaikeampaa kuin varakkaammilla.[/QUOTE]

Köyhät hankkivat joka tapauksessa lapsia. Negatiivinen tulovero voisi kannustaa työntekoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
[QUOTE="vieras";28932103]Aivan käsittämätöntä, että joku kehtaa puhua orjuudesta Suomessa. Suomessa pystyy kevyesti loisimaan koko elämänsä, muiden elätettävänä.

Miksi muiden pitäisi maksaa joidenkin laiskojen elämäntapa?[/QUOTE]

Peesi tälle.
 
"titta"
[QUOTE="vieras";28932128]Olin pari viikkoa sitten Puolassa. Siellä äitiysloma on todella lyhyt. Viime keväänä (maaliskuu?) jäin nainen äippälomalle ja nyt oli jo taas takaisin töissä.

Suomessa kotiäidit jaksaa ruikuttaa vaikka mistä.[/QUOTE]

Palstakeskustelun innoittamana minäkin googlasin USA:n vastaavanlaiselle mammapalstalle, ja järkytyin kyllä miten lyhyitä aikoja siellä äidit on kotona.

Moni kertoi että joutui palaamaan töihin 3 VIIKON kuluttua synnytyksestä, suurin osa palasi 2-3 kk jälkeen, joku onnellinen oli saanut töistä 6 KK palkallisen äippäloman ja muut äidit onnittelivat muutaman sivun haltioissaan asiasta.

Joten nyt järki käteen, ne asiat eivät ole meillä edelleenkään kovin huonosti, meillä nyt vain ei ole hetkellisesti varaa ihan niin korkeaan luksukseen mitä hyvinä vuosina oli.
 
"vieras"
Näin se on, niin kauan kun suomalaiset äänestää kapitalisti puolueita hallitukseen häviää suomen kansantalous ja ihmisoikeudet kuin tuhka tuulee, aina ollut ja on eespäinkin. Liittovaltio on se avainsana jota katainen ja muut porvarit haluaa, se ei tiedä mitään muuta kuin maksuja, lisäkustannuksia, orjatyötä ja paskaa niskaan. Vai voiko joku väittää että tilanne olisi parantunut tällä hallituskaudella?
 

Yhteistyössä