Kristittyjen vaino etenee Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja kristitty
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="asdf";29816658]Kylläpäs sua nyt kiinnostaa mun Raamatun tulkintani.. :D

Ja mikä ongelma? Se, että kaikki uskovat eivät tulkitse Raamattua kirjaimellisesti tai että kaikki kirkkoon kuuluvat eivät hyväksy kirkon kaikkia linjauksia? Kenelle se on ongelma, jos asianomainen on itse valintojensa kanssa sinut? Sinulle? Mitä se ylipäänsä sinulle kuuluu?

Usko on jotain paljon suurempaa kuin Raamattu ja kirkko, se on kokonaisvaltainen tunne eikä sitä osaa selittää. Tunne siitä, että Jumala rakastaa, se on voimakas ja vahva vaikka välillä töppäilenkin. Mutta mitäpä minä sinulle sitä edes yritän selittää, kun pidät sitä vaan henkimaailman höpinöinä.[/QUOTE]
Ei, ei minua oikeasti kiinnosta sinun tulkintasi.

Se on vain esimerkki siitä millaista tämä raamattuun liitettävä uskovaisuus on.

On täysin irrationaalista pitää jotain kirjaa pyhänä uskontonsa jumalan sanana ja samalla jättää täysin huomiotta hyvin suuri osa siitä.

Ymmärrän ihan hyvin henkisyyden ja tarpeen uskoa että on olemassa jotain suurempaa.

En sitä, että ihmisten kirjoittama satukirja nostetaan jalustalle ja sen kautta yritetään itseään validoida mitenkään uskonsa seuraajana, kun se on täysin mahdotonta nykyaikana, koska sen kirjan niteet muodosti epämääräinen "valtuusto" joka itse ei ollut edes mikään kirkollinen instanssi tai edes uskonnollinen yhteisö.

Monien satojen vuosien paimentolaistarujen ja urbaanien legendojen pohjalta. Jotka kiersi rikkinäisen puhelimen leikin tavoin ne sadat vuodet, ennenkuin niitä edes millekään papyrukselle tai pergamentin kaltaiselle paperille "ikuistettiin".

Ottaen huomioon miten valtava määrä materiaalia jätettiin poiskin ihan vain siksi kun tämän ei-uskovaisen instanssin takia ei sopinut kokonaisuuteen tai hesuksen imagoon joka haluttiin luoda.
 
"asdf"
Ei, ei minua oikeasti kiinnosta sinun tulkintasi.

Se on vain esimerkki siitä millaista tämä raamattuun liitettävä uskovaisuus on.

On täysin irrationaalista pitää jotain kirjaa pyhänä uskontonsa jumalan sanana ja samalla jättää täysin huomiotta hyvin suuri osa siitä.

Ymmärrän ihan hyvin henkisyyden ja tarpeen uskoa että on olemassa jotain suurempaa.

En sitä, että ihmisten kirjoittama satukirja nostetaan jalustalle ja sen kautta yritetään itseään validoida mitenkään uskonsa seuraajana, kun se on täysin mahdotonta nykyaikana, koska sen kirjan niteet muodosti epämääräinen "valtuusto" joka itse ei ollut edes mikään kirkollinen instanssi tai edes uskonnollinen yhteisö.

Monien satojen vuosien paimentolaistarujen ja urbaanien legendojen pohjalta. Jotka kiersi rikkinäisen puhelimen leikin tavoin ne sadat vuodet, ennenkuin niitä edes millekään papyrukselle tai pergamentin kaltaiselle paperille "ikuistettiin".

Ottaen huomioon miten valtava määrä materiaalia jätettiin poiskin ihan vain siksi kun tämän ei-uskovaisen instanssin takia ei sopinut kokonaisuuteen tai hesuksen imagoon joka haluttiin luoda.
Raamatun ovat kirjoittaneet ihmiset, ei Jumala, jos et ole sattunut tietämään sitä. Jumala voi puhutella ihan tänä päivänä ilman Raamattua, ja puhuukin niille jotka haluavat kuunnella.
 
[QUOTE="asdf";29816786]Raamatun ovat kirjoittaneet ihmiset, ei Jumala, jos et ole sattunut tietämään sitä. Jumala voi puhutella ihan tänä päivänä ilman Raamattua, ja puhuukin niille jotka haluavat kuunnella.[/QUOTE]

Et vissiin osaa lukea.
 
Minust on kummallista, et naispappeus, homous ja muutama maahanmuuttanut muslimi on ketjussa "kristittyjen vainoa".

Tai et ryöstöretkillä, kunniamurhilla, huliganismilla, idiotismilla ja sodilla olis joku syvällisempi sanoma, muu kuin ihmisen ittensä ahneus, tyhmyys tai vallanhalu. Takavuosien jalpapallohulinoillakaan ei ollu jalkapallon kans mitään tekemistä, koska rähinä katsomossa alkoi riippumatta siitä voittiko vai hävisikö oma joukkue. Tekosyy tollouksille on revittävissä mistä vaan.

Semmoiset jumalat jotka tarttee uskonsoturien apuja pistääkseen vääräuskoiset tai pilkkaajansa kuriin eivätkä sitä itte osaa tehdä viimeistään tuonpuoleisessa eivät ole mun mielestäni palvomisen arvoisia. Aurinkokin osaa paistaa joka päivä ihan riippumatta ihmisten tekosista.
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis ja Data
Vierasmiess
[QUOTE="asdf";29816658]Kylläpäs sua nyt kiinnostaa mun Raamatun tulkintani.. :D

Ja mikä ongelma? Se, että kaikki uskovat eivät tulkitse Raamattua kirjaimellisesti tai että kaikki kirkkoon kuuluvat eivät hyväksy kirkon kaikkia linjauksia? Kenelle se on ongelma, jos asianomainen on itse valintojensa kanssa sinut? Sinulle? Mitä se ylipäänsä sinulle kuuluu?

Usko on jotain paljon suurempaa kuin Raamattu ja kirkko, se on kokonaisvaltainen tunne eikä sitä osaa selittää. Tunne siitä, että Jumala rakastaa, se on voimakas ja vahva vaikka välillä töppäilenkin. Mutta mitäpä minä sinulle sitä edes yritän selittää, kun pidät sitä vaan henkimaailman höpinöinä.[/QUOTE]

Ja tiiätkö, jokaisella on varmasti jonkinlainen usko. Vaikka sitten itseensä tai olla uskomatta mihinkään suurempaan. Miksi joku yksi naavaparta olisi parempi kuin muut?

Tunne siitä että on olemassa "tukeva vahva jumala" on jollekin toiselle terve itsevarmuus ja selviytymisen tahto. Sama tunne eri ihmisellä, ei mitään tekoa jonkin Akun seikkalujen tai edes Tervon uusimman romaanin kanssa.
 
"asdf"
Ja tiiätkö, jokaisella on varmasti jonkinlainen usko. Vaikka sitten itseensä tai olla uskomatta mihinkään suurempaan. Miksi joku yksi naavaparta olisi parempi kuin muut?

Tunne siitä että on olemassa "tukeva vahva jumala" on jollekin toiselle terve itsevarmuus ja selviytymisen tahto. Sama tunne eri ihmisellä, ei mitään tekoa jonkin Akun seikkalujen tai edes Tervon uusimman romaanin kanssa.
Et sinä voi minun tunteistani ja uskostani edes tehdä analyysia, kun et niistä mitään tiedä. Vaikka kuinka haluaisitkin.
 
Jos käsitteitä viilataan, niin suvivirren tai päiväkotien uskonnonopetuksen vähentäminen ei ole vainoa, vaan luopumusta. Siinä se inho ei kohdistu kristittyihin sinänsä vaan uskonnon esilletuontiin valtion ylläpitämissä puljuissa. Joskaan mä en ei-uskovilta edes vaadi kristillisiä juttuja, eli ei-uskovaa opea ei tartte pakottaa opettamaan kristinuskon alkeita. Sen kuulee ja näkee kilsan päähän siitä opesta tai päikyn tädistä että tuo ei ole sisäistänyt niitä asioita ja opettaa vastentahtoisesti.

Se on sit pienimuotoista vainoa jos vanhanaikaisesti uskova kristitty kätilö tai lääkäri ei pysty etenemään työelämässä niin hyvin kuin muut, koska ei suostu avustamaan esim. aborttia, vaikka muutoin tekisi hyvin työnsä. Varmasti aborttitapaukset pystyttäisiin siirtämään muille hoitajille ja tämä kristitty tekisi muita sairaalan juttuja sen aikaa.

Se olisi/on sortoa uskonnon perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvähyvä;29815162:
Jo on korkea aikakin puuttua. Muistan miten järkytyin kun lapsi aikoinaan alkoi kotona puhua miten tarhassa oli puhuttu ristillä verisenä roikkuvasta jeesuksesta. Ihan tavallinen päiväkoti, ei seurakunnan. Kyllä vähän pisti ihmettelemään. Kävi ilmi että påappihan käy siellä ihan aika ajoin kertomassa omia totuuksiaan pikkunappuloille.

Näin Suomessa.
Pyhäkoulua on tosiaan pienimmillekin päiväkodissa :) Kaveri tekee keikkaa päiväkodissa ja kertoili että pappi käy siellä säännöllisesti, pikkuisetkin istuu nätisti tuoleissaan sen ajan :D Varmaan umpiateisti ei tykkää, mutta vahingoittaako se lasta? Ja toisaalta tullaan siihen kysymykseen, että kyllähän vasussa (vai mikä opetussuunnitelma tarhoissa onkaan) niin on myös uskontokasvatus yksi osa-alueista. Tunnolliset lto:t varmasti haluavat ottaa mukaan sitä silloin toimintaan.
 
Kai ateistit/muut uskovaiset menevät pääsiäisenä/jouluna/muina pyhinä kouluun töihin?

Ja eihän islamilaisille anneta rukoushuonetta/paikkaa/aikaa mekkaan kyykkäämiseen?
Jos vapaita annetaan uskonnon perusteella niin silloinhan niitä annetaan myös niille joilla ei ole uskontoa? Uskonvapauslakihan on olemassa sitä varten, ettei nosteta ketään muiden yläpuolelle tai poljeta maahan juurikin uskon perusteella :)

Tämähän toki on varmasti hankalasti käsitettävä asia monelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Vierasmiess
[QUOTE="asdf";29817035]Et sinä voi minun tunteistani ja uskostani edes tehdä analyysia, kun et niistä mitään tiedä. Vaikka kuinka haluaisitkin.[/QUOTE]

Eikä kuule kiinnosta tehdä. Sen vaan halusin tuoda ilmi, että tukkikaa kitanne mielikuvitusasioissa ja tunneasioissa kun ei niitä voi eikä pidä selittää.
 
Kyllä nuo menevät töihin jos työnantaja pyytää. Moni kristittykin tuntuu menevän vaikka pyhä onkin, lisäansio taitaa olla uskoa tärkeämpi heille.
Aika paljonhan noita ammatteja on missä pitää mennä kalenterista huolimatta duunia painamaan. Aika moni yksityisyrittäjäkin tämän asian tietää. Tuskinpa ovat yhtään "huonompia" kristittyjä kuin nämä jotka yrittää vedota vapaapäivä oikeuksiin uskontonsa perusteella.

Jotenkin ihmetyttää että on niin yksinkertainen että edes yrittää tuota tekosyytä, kun tosiasiassa pitää ihan vaan periaatteen vuoksi närkästyä.

Kaitpa se pätee myös uskontoon kuten työelämään, että saavutetuista eduista ei haluta luopua, vaikka kyse olisi tavasta / nostalgisista asioista.
 
Uudessa Testamentissa ei ole mainintaa joulusta tai ohjeita pääsiäisen vietosta, lisäksi jotkut muut pyhäpäivät kuten helatorstai tai loppiainen puuttuvat sieltä kokonaan. On paljon kirkon keksimää lepopäivää, jota Jumala ei ole välttämättä keksinyt.
Se mikä on aina, joka viikko pakollinen pyhäpäivä on sapatti, ja senkin kristikunta on heivannut virheellisesti sunnuntaille.
Mutta vaikka lepopäivä olisi lauantaina tai sunnuntaina, niin poliisin, sairaanhoitajan ym. hommia ei voi pyhisinkään jättää.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta Jeesuksen syntymä ja kuolema on sen verran merkittäviä ja must-juttuja että niitä vietän ainakin yhden päivän verran. Jokin loppiainen -ok, ihan kiva, mutta ei niin merkittävä meidän uskon kannalta.
 
Huomio!
Sulla on 16h töiden lisäksi jokaisessa vuorokaudessa palvoa jumalaasi.

Ja kyllä, osan järjettömistä pyhistä voisi poistaa jos tämä maa sillä nousisi suosta.
Sinäkään et vastannut mitään kysymyksen islam/muslimiosaan, et uskaltanut vaatia muslimeilta pois mekkaanpyllistelytaukoja ja heidän lomiaan (jos edes työssä ovat). Ja tämä onkin suurin ongelma länsimaissa, sekulaarin länsi-ihmisen pelkurimaisuus islamin ja muslimien edessä. Kristittyjä kyllä uskalletaan vainota joka asiassa, mutta muslimeilta ei uskalleta vaatia edes normaalia käytöstä.
 
Sinäkään et vastannut mitään kysymyksen islam/muslimiosaan, et uskaltanut vaatia muslimeilta pois mekkaanpyllistelytaukoja ja heidän lomiaan (jos edes työssä ovat). Ja tämä onkin suurin ongelma länsimaissa, sekulaarin länsi-ihmisen pelkurimaisuus islamin ja muslimien edessä. Kristittyjä kyllä uskalletaan vainota joka asiassa, mutta muslimeilta ei uskalleta vaatia edes normaalia käytöstä.
Voisit ensin kertoa mitä tarkoitit tuolla. Miten nuo muslimien oikeudet ilmenevät töissä? Saavatko he erikoiskohtelua? Miten nuo ilmenevät esimerkiksi jos päiväkodin hoitaja on muslimi? Estetäänkö kristittyjä rukoilemasta työn lomassa vaikka tauolla?
 
Lunatic
Jos käsitteitä viilataan, niin suvivirren tai päiväkotien uskonnonopetuksen vähentäminen ei ole vainoa, vaan luopumusta. Siinä se inho ei kohdistu kristittyihin sinänsä vaan uskonnon esilletuontiin valtion ylläpitämissä puljuissa. Joskaan mä en ei-uskovilta edes vaadi kristillisiä juttuja, eli ei-uskovaa opea ei tartte pakottaa opettamaan kristinuskon alkeita. Sen kuulee ja näkee kilsan päähän siitä opesta tai päikyn tädistä että tuo ei ole sisäistänyt niitä asioita ja opettaa vastentahtoisesti.

Se on sit pienimuotoista vainoa jos vanhanaikaisesti uskova kristitty kätilö tai lääkäri ei pysty etenemään työelämässä niin hyvin kuin muut, koska ei suostu avustamaan esim. aborttia, vaikka muutoin tekisi hyvin työnsä. Varmasti aborttitapaukset pystyttäisiin siirtämään muille hoitajille ja tämä kristitty tekisi muita sairaalan juttuja sen aikaa.

Se olisi/on sortoa uskonnon perusteella.
Ei olisi. Ammatinvalintakysymys.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
storm
Tavallaan kristinusko muuttuu koko ajan vähemmän näkyväksi yhteiskunnassa ja kristillisiä arvoja kannattavat (esim. Päivi Räsänen) saavat kyllä tuntea nahoissaan jos tuovat mielipiteitään julki. Mutta sitten taas siinä on sekin puoli, että ei ihmisiä, jotka eivät ole uskossa voi velvoittaa elämään kristinuskon arvojen ja oppien mukaan. Ainakin isoissa kaupungeissa on kristilliset koulut ja päiväkodit johon lapsen voi laittaa jos tuntuu siltä :)
 
"uskis"
En nyt jaksanut koko ketjua lukea mutta halusin silti ajatukseni tänne kirjata.

Minusta uskonto pitäisi liittää osaksi historiantunteja, siltä osin kun tapahtumat on voitu tieteellisesti todistaa. Maailmankatsomus tunneilla voidaan sitten tasavertaisesti puhua kaikista uskonnoista ja kertoa mihin ihmiset uskoo maailmalla ja kotimaassa. Samalla pitäisi mysö tuoda esille ateismi ja humanismi jne.

Missään ei pitäisi pienille lapsille syöttää jotakin tiettyä uskontoa tai uskomuksia totuuksina. Jokaisen pitää saada valita oma uskontonsa kun on siihen valmis. Koulun tehtävä on antaa tietopohja sille, ja jokainen voi sitten opiskella lisää itse.

Jokainen saa koristella itsensä niin kuin haluaa. Jos haluaa käyttää huivia tai ristiä oikeinpäin tai väärinpäin niin siitä vaan. Jos on työssä missä pitää rajottaa tätä itsensä ilmaisemista niin sitten mennään työpaikan sääntöjen mukaan (esim. sairaalassa ei voi olla potilastyössä jos haluaa peittää käsivartensa ranteisiin asti).

Nämä uskoon liittyvät asiat on kovin tunteita herättäviä. Jos on oikein kovasti uskossa unohtaa sen että joku toinen ei ole kovin kiinnostunut asiasta, haluaa vaan jakaa sitä kokemaansa "hyvää" kaikille. Tunne on kuitenkin täysin subjektiivinen jokaiselle erikseen. Ei voi olla varma mihin itsetutkiskelu vie ja tämän takia ei pitäisi tätä haurasta tilaa esim. teineillä häiritä vaan antaa jokiasen löytää se oma tie.

Tätä mieltä minä olen. Vanhempani on antanut kastaa minut. Olen sittemmin eronnut kirkosta. Lastani ei ole kastettu, hän saa löytää oman tiensä kunhan on siihen valmis. Kirkossa en käy. Maistraatissa menin naimisiin eikä minua saa haudata kirkkomaahan.
Minulla on sisäinen tyyneys ja olen tarkasti minäkin harkinnut mikä on minusta totta. Vakaumuskin on, mutta en sitä kenellekkään yritä syöttää tai saada ketään vakuuttuneeksi yhtään mistään. Asia on omani. Tätä toivoisin kaikilta muiltakin, pitäkää uskonne omananne ja tehkää hyvää kanssaihmisillenne uskomuksistanne riippumatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Ei olisi. Ammatinvalintakysymys.
Njet. Uskovissa voi olla monia hyviä kätilöitä, abortin avustaminen on vain pieni osa sitä työtä, ja olisi väärin että heidän pitäisi hylätä koko ammattihaave eli halu saada vauvoja avustettua maailmaan yhden järjestelykysymyksen takia.
Potilaita pystyy myös jakamaan hoitajien kesken, eli "ota sinä tuo niin minä otan tämän". Helppoa, jos siihen on tahtoa.
 

Yhteistyössä