Kuinka joku voi antaa lapselleen alle 20e viikkorahaa?

  • Viestiketjun aloittaja Hämillään!
  • Ensimmäinen viesti
"Nannaa"
[QUOTE="Nannaa";29236901]Olisi mukava tietää paljonko teillä menee. Mies valittaa kun mulla menee 100-200e kuukaudessa, joka mielestäni aika alhainenkin summa? :)[/QUOTE]

Oho meni toisen ketjuun :DDDD
 
[QUOTE="veera";29236868]Meillä 10-vuotias saa 5 euroa perjantaisin karkkirahaa.Jokaisesta kiitettävästä koenumerosta saa 10 euroa ekstra rahaa...Ja joka kuukausi menee 10 euroa neidin tilille,josta saa rahat täysi ikäisenä.Halutessaa ja tarvittaessa maksamme leffakäynnit,pizzat,leffat sum muut huvitukset,mutta en koe että pitäisi antaa 20 euroa sen takia viikkorahaa!!!Ja toki ostamme vaatteet jne... Ja siltikin joutuu osallistumaan koti töihin,mm.siivota oma huone,ja mitä nyt kaikkea pinetä voikaan ja osaa tehdä...Ja tyttö osaa jopa säästää nuo ekstra kympit,ja ostaa monesti niillä jotain kalliimpaa mitä haluaa tai maksaa osan siitä itse...Itse olen kasvanut siinä opissa,että raha ei kasva puussa ja sen eteen on töitä tehtävä ja tämän aion opettaa myös omille lapsilleni,vaikka varaa ois tuo 20 euroa antaakkin joka viikko,niin sitä en tee...[/QUOTE]

Toi on ihan fiksua.

Ainoa syy viikkorahaan pienellä lapsella on rahankäytön ja säästämisen opettaminen. Mut jos kymppivanhalla "tulot" on luokkaa 80,- kuussa käytettäväksi hengailuun, mäkkäriin ja energiajuomiin, niin ainoo mitä oppii on holtiton rahankäyttö.

Noi mahdolliset viikko- tai karkkirahat ei myöskään saa olla palkkaa omien sotkujen tai oman huoneen siivoamisesta. Toki se voidaan evätä rangaistusluontoisesti. Mut ei lapselle pidä maksaa palkkaa siitäkään, että pesee omat hampaansa.
 
ei ei
Miksi lapsille maksetaan palkkaa kotitöistä? Eikö yhteisen kodin työt kuulu kaikille sen asukkaille, jotka niihin kykenevät? Vaan eihän ne herrantertut voi, eikä niiltä saa vaatia mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hämillään!;29236354:
Juteltiin tuttuni kanssa ihan sattumalta lastemme viikkorahoista ja hän kertoi antavansa 5-10e viikossa lapsellensa. Ihmettelen mitä lapsi saa tuolla rahalla?
En jaksanu lukea koko ketjua mutta haluaisin kysyä että mitä lapsen sitten pitäisi saada sillä rahalla? Meidän 9v saa viikkorahaa 2 euroa, ei oo valituksia kuulunut.
 
vierass
Mun täytyy myöntää että 20 € / vko 11 vuotiaalle kuulostaa mun korvissani järkyttävän suurelta summalta. Minullakin on yksi lapsi ja tämän johdosta kykenen myös antamaan hänelle paljon enemmän kuin mitä itse sain aikoinaan.

Rakastan lastani mutta mun ei tulisi mieleenikään että tuon ikäisen pitäisi viikossa saada noin paljon käyttöönsä ja vielä kuluttaa ne kodin ulkopuolella.

Jos mun 11v tyttö viettäisi viikottain aikaansa kavereitten kanssa hampurilaisbaareissa ja pitsalla niin olisin kyllä todella huolissani siitä onko oma kasvatukseni mennyt pieleen.
Näitä pikkupissiksiä kyllä valitettavan paljon näkee nykyään. Ehkä se on juuri tämän kasvatuksen ja ajattelutavan tulos; rakastan lastani joten sen todellisen rakkauden sijaan kuvittelen materian ja "osta itsesi onnelliseksi" ajattelutavan olevan sitä välittämistä....
 
  • Tykkää
Reactions: PiXX ja Owl
kahvikirahvi
20e viikossa? Mä sain yläasteella kuukausirahaa 13e ja se oli sillon iso raha.
Totta puhuen nyt parikymppisenäkään ei oo 20 euroa viikossa käytettävissä humputuksiin.
 
Ihan sama vaikka me tienattaisi miljoonia.
11v saa meillä 10€/vko, jos huone on siivottu.

Hyvin on riittänyt, ja mikä ihmeellisintä, säästöönkin on jäänyt.
 
"äiti88"
Jaa, ja mä kun ajattelin että sit joskus kun lapsi itse alkaa viikkorahaa ruinaamaan, niin lähdetään jostain 2-3 eurosta. Ja senkin eteen pitää olla kiltisti ja tehdä omat kotihommat.

20€ viikkorahaa en näe antavani minkään ikäiselle, teinille ehkä 5€. Ei sillä viikkorahalla minusta tartte kun ehkä saada vähän nannaa tai pistää säästöön, niin saa sitten jossain vaiheessa jotain isompaa, jos sellaisesta haaveilee. Vaatteet ym perustarpeet maksaa kuitenkin vanhemmat.
 
"vieras."
Meillä ei ole mitään varsinaista viikkoraha-käytäntöä. Tarpeeseen annan, esim jos tarvitsee ostaa välipalaa koulun jälkeen ennen harrastusta, tai kännykkä hajoaa ja tarvitsee uuden, tai ollaan kaupassa ja näkee ihanan kynän tms joka on järkevähkö hankinta. Lapset ala- ja yläasteikäisiä, eivät ole koskaan valittaneet käytännöstämme.
 
"vieras."
[QUOTE="vieras.";29237139]Meillä ei ole mitään varsinaista viikkoraha-käytäntöä. Tarpeeseen annan, esim jos tarvitsee ostaa välipalaa koulun jälkeen ennen harrastusta, tai kännykkä hajoaa ja tarvitsee uuden, tai ollaan kaupassa ja näkee ihanan kynän tms joka on järkevähkö hankinta. Lapset ala- ja yläasteikäisiä, eivät ole koskaan valittaneet käytännöstämme.[/QUOTE]

Lisään vielä, että homma pelaa toiseenkin suuntaan: jos tarvitsen esim hellapuita niin se hakee jota pyydän, jne.
 
Meillä 6-, 8- ja 10-vuotiaat saavat viikkorahaa 2 euroa/lapsi. Euro tulee siitä, että tyhjentää tiskikoneen kahdesti viikon aikana. Euro siitä, että on nukkunut 7 yötä omassa sängyssä (tämä siis lähinnä tuon kuopuksen vuoksi, mutta kaikki palkitaan samalla tavalla tietysti). Lisäksi kerran viikossa oman huoneen imurointi ja puhtaat vaatteet pitää järjestää kaappiin. Ja minusta tämä on ihan riittävästi rahaa, en minäkään tuhlaa ihan järjettömyyksiin esim. kymppiä viikossa, saati pariakymppiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Lähdetään nyt ensin siitä, että mitä lapsen pitäisi saada ostaa.
Meillä ei tarvitse ostaa mitään tarpeellista tuolla 10€:lla jonka saa, siksi kai se suurimmalta osin jääkin säästöön.:D

Ihan justiinsa kohta pitäisi alkaa korottaa rahaa, ja antaa tytön ostella itse vaatteita sun muita, jotta vieläkin paremmin ymmärtää miten sitä rahaa käytetään ja mihin se riittää.
 
Meillä ei tarvitse ostaa mitään tarpeellista tuolla 10€:lla jonka saa, siksi kai se suurimmalta osin jääkin säästöön.:D

Ihan justiinsa kohta pitäisi alkaa korottaa rahaa, ja antaa tytön ostella itse vaatteita sun muita, jotta vieläkin paremmin ymmärtää miten sitä rahaa käytetään ja mihin se riittää.
Meillä viikkoraha on karkkiraha. Isompi jo itse hakee omat ostoksensa kun tahtoo ja siihen rahat erikseen.
 
"vierailija"
Olikohan tän aloittaja teini, joka toivoi saavansa viikkorahaan korotuksen? (Kun kerran 11-vuotiaatkin saa.) Tai muuten vaan huono provo, kun niitäkin oikeasti taitaa olla, jotka antaa ton 20€ lapselleen.

Meillä ei kolmasluokkalainen ole edes kysellyt viikkorahan perään. Saa sitten, kun alkaa olla menojakin. Vielä ei ole halunnut ostella muuta kuin karkkia ja leluja.
 
En usko että aletaan antaa viikkorahaa ihan heti. Lapsi kahdeksan vuotias. Ei hän tarvitse mitään kun kaiken ostan minä mitä tarvii. Välillä saa mummoilta rahaa tai synttärilahjaksi ja niitä säästää johonkin parempaan leluun tms. Viimeksi osti säästöillä potkulaudan.
 
__
Ei meillä erikseen viikkorahoja anneta. Äiti ja Isi ostaa lauantaikarkit, vaatteet, harrastusvälineet yms. Mihin se lapsi tarvitsee rahaa? Tietenkin jos on jonnekin retkelle lähdössä esim. koulun kanssa annetaan lapselle rahaa mukaan 5€ tai enemmän riippuen millanen retki.
 
Owl
Meillä alle 10v. kerää tähtiä.
5:STÄ TÄHDESTÄ saa aina euron.
tähtiä saa 2km:n kävelystä kouluun/ takaisin,
roskien viemisestä,
ruoanlaitossa auttamisesta,
pienistä palveluksista tai jos päivä on mennyt erityisen hyvin.
Älkää sokaisko lapsia rahalla.Sitä oppii elämään raha-asiat paremmin myöhemmin, jos oppii
"ansaita" ja arvostaa.
Korvataanko lapsille kenties rahalla omaa huonoa omaatuntoaan?
 
Järjetön summa tuhlattavaksi. Eri asia, jos opettaisi lapsen sijoittamaan tuon summan johonkin ja neuvoisi, miten omaisuutta kartutetaan. Mutta tuhlattavaksi, ai kamala. Mieti, miten lasta harmittaa isompana, kun se alkaa pähkäillä, miten 80 euroa kuukaudessa olisi tuottanut, jos sen olisi sijoittanut johonkin muuhun kuin pizzaan. Tuolla menolla käy niin, että kun lapsesi saa ne säästöt 18 täytettyään, hän tuhlaa kaikkeen kivaan...
 
"pepe"
meillä lapset saa kk-rahaa, 10v saa 5€, 15v saa 30€. Antaisin toki enemmän, jos mulla olisi varaa, mutta näin se nyt on, eivätkä ole pahemmin valitelleet. Kukin tyylillään ja tilanteensa mukaan.
 
Meilläkään ei viikkorahajäjestelmää noudateta. Tarvittaessa annetaan käyttörahaa ja tilille laitetaan/muut laittavat satunnaisesti.

Vamaan muuten riippuu perheen koostakin tuo määrä. 20 euron viikkoraha x 4 muodostaa jo mielestäni merkittävän summan kuussa.
 

Yhteistyössä