Kuinka kauan vastasyntynyt "yksin"?

  • Viestiketjun aloittaja Kysymysmerkkinä
  • Ensimmäinen viesti
Kysymysmerkkinä
Toivottavasti osaan esittää tän ymmärrettävästi.

Esikoinen tulossa kohta, olen päälle kolmekymppinen ja mulla on toki kokemusta muiden lapsista, esim. sisarusteni. Oman tulokkaan piirteistähän en vielä tiedä mitään.

Mulla on omaan liikkumiseen vaikuttava ongelma (selkä, toisinaan vaikuttaa kävelyyn ym.), enkä tiedä oireileeko synnytyksen jälkeen. Itkuhälytin vauvan lähelle on tulossa. Mutta asutaan asunnossa jossa epäkäytännölliset säilytystilat. Eli on ollut melkein jokapäiväistä "joutua" puoleksi tunniksi ullakolle viemään ja hakemaan kamoja. Oletettavasti sama jatkuu, kun ei voi ihan täysin ennustaa, mitä tarvitaan kotiin ja mikä kuuluu varastoon. Jos oon samassa rakennuksessa, enkä pääse heti kipaisemaan takaisin, kuinka kauan tuollaisen ihan pienen yleensä tohtii jättää sänkyynsä?
 
hooh
Kuulostaa tosi hankalalle, oli vauvaa tai ei. Mutta jos sillä reissulla menee puolituntia joka kerta, niin en todella jättäisi vauvaa itskuhälynkään kanssa yksin. Ja jos on esim kerrostalosta kyse, voi olla ettei hälyt edes toimisi toisin sanoen linja häiriintyisi jos menee paksujen ovien tms taakse. Hakisin kamaa silloin kun joku muu on kotona. Ei voi olla niin tärkeitä kamoja ullakolla, joita päivittäin tarvitaan pakosti.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
"vieras"
Vaikka vauva heräisi ja hieman itkisikin, voi hän kyllä hetken olla yksinään sängyssään, kunhan sängyn lähistöllä ei ole mitään sellaista, mitä hän saisi vahingossa vedettyä päälleen ja tila on muuten turvallinen. Itse asiassa on ihan hyväkin, ettet ihan just sillä punaisella sekunnilla kaappaa pilttiä syliin, jotta hänestä ei tule "liian" sylivauvaa. :)
 
"huh"
Onhan sillä isällä herranjestas isyysloma ja muutenkin auttelee sinua töistään tultuaan. Et minnekään ullakolle lähde ja mitä hittoa sieltä päivittäin hakisit??? En ymmärrä. Vauvaa ei saa jättää yksin minnekään ellet ole välittömästi vapaa sen luokse kiiruhtamaan. Lapsen alkuaikoina sinun tulee ehdottomasti vastata välittömästi sen tarpeisiin, luoda sellainen turvallisuuden tunne. Jos se itkee yksin puoli tuntia sängyssään, ei varmasti sellaista turvallisuutta kehity.
 
[QUOTE="vieras";24763820]Vaikka vauva heräisi ja hieman itkisikin, voi hän kyllä hetken olla yksinään sängyssään, kunhan sängyn lähistöllä ei ole mitään sellaista, mitä hän saisi vahingossa vedettyä päälleen ja tila on muuten turvallinen. Itse asiassa on ihan hyväkin, ettet ihan just sillä punaisella sekunnilla kaappaa pilttiä syliin, jotta hänestä ei tule "liian" sylivauvaa. :)[/QUOTE]

Mites sitten kun lapsi vetääkin henkeen puklua ja olet siellä ullakolla josta ei heti pääse ryntäämään takaisin? Onko kiva kuunnella tukehtuvaa vauvaa itkuhäläristä :/

Eri asia on käydä nopsaan suihkussa kuin viipyä puoli tuntia saamatomissa!
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";24763820]Vaikka vauva heräisi ja hieman itkisikin, voi hän kyllä hetken olla yksinään sängyssään, kunhan sängyn lähistöllä ei ole mitään sellaista, mitä hän saisi vahingossa vedettyä päälleen ja tila on muuten turvallinen. Itse asiassa on ihan hyväkin, ettet ihan just sillä punaisella sekunnilla kaappaa pilttiä syliin, jotta hänestä ei tule "liian" sylivauvaa. :)[/QUOTE]

kirjoitit varmaan tämän sen takia että tiesit tähän puututtavan :whistle:
sanon silti että on aika vanhanaikainen tapa ajatella noin että lapsen pitäminen lähellä on jotenkin huona asia.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Khimaira
Pientä vauvaa ei tosiaankaan tarvitse "opettaa" itkettämällä. Vauva ilmoittaa itsestään itkulla ja aikuisen on vastattava siihen. Ei voi jättää puoleksi tuntia itsekseen.
esim. mummoni opetti että vauvaa ei saa pitää koko ajan sylissä koska se tottuu siihen :whistle: Tosin ymmärrettävää aikana jolloin vauva lykättiin koppaan jossa se joutui olemaan esim. navettatöiden aikana- huutipa tai ei, niin lehmät oli hoidettava.
 
Kysymysmerkkinä
Niin, mua just mietityttää, mikä on se hetkessä takaisin kipaisemisen raja? Ne puolen tunnin roudailut on onneksi tehty, mutta pienempää on aina. Selkävikainen ei valitettavasti paljon liinalla kanna, vaikka se kivaa olisikin, eikä toisaalta moni muukaan liinavauvan lisäksi pysty kantamaan jotain taakkaa edessään rappuja, tullee fysiikan lait vastaan.

Toivon saavani ihan oikeita neuvoja, koska jotain varmasti joudun tekemään isän poissaollessakin. Miten se liittyy asiaan, mitä haettava tai vietävä on? Voin kyllä kertoa lisää esim vaatesäilytyssysteemistämme, mutta ei ehkä tuo mitään tärkeää tuo tieto.


Onko tosiaan niin, etteivät ok-taloissa asuvat esim poistu vauvan luota viemään pyykkiä narulle yms.?
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymysmerkkinä;24763906:
Niin, mua just mietityttää, mikä on se hetkessä takaisin kipaisemisen raja? Ne puolen tunnin roudailut on onneksi tehty, mutta pienempää on aina. Selkävikainen ei valitettavasti paljon liinalla kanna, vaikka se kivaa olisikin, eikä toisaalta moni muukaan liinavauvan lisäksi pysty kantamaan jotain taakkaa edessään rappuja, tullee fysiikan lait vastaan.

Toivon saavani ihan oikeita neuvoja, koska jotain varmasti joudun tekemään isän poissaollessakin. Miten se liittyy asiaan, mitä haettava tai vietävä on? Voin kyllä kertoa lisää esim vaatesäilytyssysteemistämme, mutta ei ehkä tuo mitään tärkeää tuo tieto.


Onko tosiaan niin, etteivät ok-taloissa asuvat esim poistu vauvan luota viemään pyykkiä narulle yms.?
no onhan se ihan olennaista että mitä tavaraa sulla siellä on- koska neuvoni on että siirrät kaiken päivittäin tarvittavan sinne missä olet itse vauvan kanssa. Mulla on ollut vauva aina mukana vaunuissa, kopassa, sitterissä, tms. pyyykkien viennin, yms. ajan.
 
Pitääkö ullakolla ravata hakemassa vatteita..? Kun kerroit vaatesäilytys ongelmasta.

Eikö teillä ole makuuhuonetta jossa kaapit/lipastot joissa vaatteita?

No jos ei niin muutaman päivän kuteet johonkin sievään laatikkoon ja sängyn alle, niin ei tarvitse joka päivä puolituntia niitä kaivella ullakolla..

Sori, mut mä en vaan tajuu tätä juttua ullakolla ravaamisesta.

Lapsen nukkuessa minä teen yleensä kotihommat. Talvella ja vesisateella pyykit kuivuu sisällä. Vauva sitteriin ja pesuhuoneeseen mukaan jos tiedän että aikaa menee..
 
"vieras"
kyllä mä oon ulos pyykit vienyt ja hoitanut hommia kun lapsi on nukkunut. itkuhälytin on vauvan vieressä. Ja meillä on aikakin nukuttu useamman tunnin pätkissä. En minä ainakaan ole sängyn vieressä päivystänyt. ja sitteri on hyvä sitten kun lapsi kasvaa. mut ei meillä kyllä vintissä mitään jokapäivästä kampetta säilytellä..
 
"Piparnakkeli"
Ikävä kyllä se menee niin että vauva mukaan tai opettelet ennakoimaan mitä seuraavan parin päivän aikana tarvit kuten yllä jo ehdotettiin. Tai vielä parempaa; muuttakaa järkevään asuntoon jottei tarvi joka päivä vintillä ravata hakemassa mitä nyt sitten tarvitkin.
 
juuuu
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymysmerkkinä;24763906:
Niin, mua just mietityttää, mikä on se hetkessä takaisin kipaisemisen raja? Ne puolen tunnin roudailut on onneksi tehty, mutta pienempää on aina. Selkävikainen ei valitettavasti paljon liinalla kanna, vaikka se kivaa olisikin, eikä toisaalta moni muukaan liinavauvan lisäksi pysty kantamaan jotain taakkaa edessään rappuja, tullee fysiikan lait vastaan.

Toivon saavani ihan oikeita neuvoja, koska jotain varmasti joudun tekemään isän poissaollessakin. Miten se liittyy asiaan, mitä haettava tai vietävä on? Voin kyllä kertoa lisää esim vaatesäilytyssysteemistämme, mutta ei ehkä tuo mitään tärkeää tuo tieto.


Onko tosiaan niin, etteivät ok-taloissa asuvat esim poistu vauvan luota viemään pyykkiä narulle yms.?
kyllä vien pyykin narulle ja haen postin. Olen minuutissa vauvan luona. Mihinkään sellaiseen en mene mistä en pääsisi pois.
 
"minä"
Meillä vauva nukkuu kerralla putkeen n. 3-4 tuntia päiväunia. Nytkin on ulkona vaunuissa ja itkuhälytin päällä. Teen tässä kaikenlaisia kotihommia ja nyt netissä :)
Pääsen vauvan luokse heti, kun alkaa itkemään.
En juokse vauvan luokse ihan ensimmäiseen itkuun, kun tiedän, että monesti vielä nukahtaa uudelleen pienen ääntelyn jälkeen.

Ei siinä vauvan vieressä tarvitse päivystää, kun nukkuu... mutta pitää olla kuuloetäisyydellä esim. itkuhälyttimen kautta ja päästä nopeasti apuun, kun alkaa itku.

Kun vauva heräksissä, niin pitää olla lähettyvillä. Silloin helpommin vauvalla alkaa itku ja toive päästä syliin.
 
vauvakas
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymysmerkkinä;24763906:
Niin, mua just mietityttää, mikä on se hetkessä takaisin kipaisemisen raja? Ne puolen tunnin roudailut on onneksi tehty, mutta pienempää on aina. Selkävikainen ei valitettavasti paljon liinalla kanna, vaikka se kivaa olisikin, eikä toisaalta moni muukaan liinavauvan lisäksi pysty kantamaan jotain taakkaa edessään rappuja, tullee fysiikan lait vastaan.

Toivon saavani ihan oikeita neuvoja, koska jotain varmasti joudun tekemään isän poissaollessakin. Miten se liittyy asiaan, mitä haettava tai vietävä on? Voin kyllä kertoa lisää esim vaatesäilytyssysteemistämme, mutta ei ehkä tuo mitään tärkeää tuo tieto.


Onko tosiaan niin, etteivät ok-taloissa asuvat esim poistu vauvan luota viemään pyykkiä narulle yms.?
Minä kyllä lähden, tai vaikka roskia viemään, tai hakemaan esikoisen naapurista, tms... Jos lähden johonkin mistä en kuule vauvan ääntä, olen poissa korkeintaan viisi minuuttia, siis silloin jos vauva nukkuu. Jos se on hereillä, en yleensä lähde ellei ole pakottava tarve (harvoin on), ja silloin se hoidetaan pikanopeasti.

Eikä tämä tarkoita, että olen koko ajan kiinni vauvassa, vaan siis että olen kuuloetäisyydellä. Jos vauva itkee etkä heti pääse ottamaan syliin, riittää että vauva kuulee rauhoittelevan äänesi. Silloin ei tunne itseään kokonaan hylätyksi.
 
Kysymysmerkkinä
Varmasti muutetaankin kunhan on synnytyksestä toivuttu.

Ei tietenkään ullakolla sukkia ja rintsikoita säilytetä, kyllä osaan ennakoida asioita ja arkeani normaali-ihmisen verran ja meillä on kaappeja ja lipastoja, vaikkei niin paljon kuin muilla.

Jos tämä info auttaa jotakuta vastaamaan, niin hyvä.

Huonon selkäni takia mun on aina ollut pakko tehdä askareita vähän kerrallaan. Isä on varmasti hyvä vauvan kanssa, mutta näissä vie/tuo-hommissa huonompi. Hahmotushäiriö, ei esim. aikanaan kerrostalonsa kuivaushuoneessa tunnistanut omia pyykkejään. Jotenka minä vähän enemmän näkevänä esim. huolehdin kauden vaatteet naulakkoon. (Ja joo, mies on saanut ihan jotain kuntoutusta tuohon..)

Kiitos niistä vastauksista, joissa on käytännön esimerkkejä.
 
--kuru--
kirjoitit varmaan tämän sen takia että tiesit tähän puututtavan :whistle:
sanon silti että on aika vanhanaikainen tapa ajatella noin että lapsen pitäminen lähellä on jotenkin huona asia.
Ei se sitä tarkoita. Vaan sitä, ettei tosiaan tarvitse ottaa vauvaa nukkumasta syliin heti, kun se vähän vinkaisee. Monesti nimittäin hetken ääntelevät ja sitten jatkavat unia. Jos joka kerta vauva napataan unilta, voi käydä niin ettei se kohta nukukaan kuin pieniä pätkiä.
 
"vieras"
Kun aloittaja kysyy aikaa, niin sanon, että kyllä yhdessä minuutissa on päästävä itkevän vauvan luo. Ja en, en ole jättäny vauvaa mihinkään niin, ettenkö max yhdessä minuutissa pääse luokse. Nää molemmat lapseni oli vauvana aina näkö tai kuuloetäisyydellä.

Ja sitäpaitsi ensi kuukausina on ehdotottoman tärkeää päästä heti vauvan luo.
 
"vieras"
Ei se sitä tarkoita. Vaan sitä, ettei tosiaan tarvitse ottaa vauvaa nukkumasta syliin heti, kun se vähän vinkaisee. Monesti nimittäin hetken ääntelevät ja sitten jatkavat unia. Jos joka kerta vauva napataan unilta, voi käydä niin ettei se kohta nukukaan kuin pieniä pätkiä.
Tyytyväinen ääntely puoliunissaan on ihan eri juttu, kuin että vauva alkaa itkemään ja selkeästi on hereillä. Silloin ei pidä odottaa yhtään, luo on mentävä niin nopeaan kuin mahdollista.
 
"minä"
Kuinka kauan kestää , kun tulet ullakolta alas? Jos ei mene kuin muutama sekunti, niin silloin voisi ajatella, että menisit sinne sitten, kun saat vauvan nukahtamaan. Ja otat itkuhälyttimen mukaan tai käyt n. 5min välein ovelta kuuntelemassa onko vielä hiljaista. Eli silloin olet kuitenkin nopeasti takaisin vauvan luokse.

Kannattaa testata itkuhälyttimen kuuluvuus jo aikaisemmin, että kuuluuko sinne ullakolle asti.
 

Yhteistyössä