Kuinka moni harrastaa liikuntaa? :)

Ajattelin kysellä täällä tämmöistä liikuntaa harrastavilta :) . Eli:

1. kuinka pian synnytyksen jälkeen lähdit liikkeelle ja miten/kuinka usein?
2. tuntuiko että kunto on huonontunut?
3. Miltä liikunta on tuntunut raskauden jälkeen?

Mitkä lajit kävelyn lisäksi sopii suht rapakuntoiselle synnyttäneelle? Kävelyä harrastin aivan raskauden loppuun saakka, eli sellainen peruskunto on varmaan ok, mutta esim. lihaksissa ei ole yhtään voimaa... olisiko esim. pilates sopiva laji? Vatsalihaksia ei kuitenkaan vissiin kannata vielä tehdä kun ne alunperinkin oli huonossa kunnossa?

kiitos vastauksista !
 
1. kävelemään lähin heti vaan kun sairaalasta pääsin ja tietty lantionpohjalihaksia treenailin heti. Aerobicin ja joogan aloitin kolmen viikon kuluttua synnytyksestä. Ratsastamassa uskalsin käydä ekan kerran 5 viikon kuluttua synnytyksestä. Melkeimpä joka päivä tulee tehtyä jotain aiemmin mainitsemistani, pidän yhden lepopäivän viikossa.

2. Kunto on kyllä huonontunut ja vatsa sekä selkälihakset surkastuneet ihan totaalisesti! Huomaa siitä, etten jaksa edes istua tai seistä selkäsuorassa kuin hetken. Hevosen selkäänkään en meinannut päästä, kyllä nolotti roikkua siinä satulassa ja yrittää punnata itteeni ylös kun mitään ei tapahdu! :LOL:

3.Jooga tuntuu tosi hyvältä ja rentouttavalta. Aerobicissä ja ratsastuksessa tuntuu ajoittain pientä kipuilua vatsalla, joten täytyy ottaa välillä rauhallisemmin. Tosiaan siitä ratsastamisesta ei meinaa tulla muutenkaan mitään, kun ei lihakset ole vielä kunnossa...ravatessa pompin ihan holtittomasti sielä selässä!

Pilates on tosi hyvä, olen itsekin harrastanut sitä aiemmin ja ajattelin taas aloittaa sitten kun saan jostain revittyä aikaa sille. :) Suosittelen myös joogaa tai edellisten sekoitusta, ainakin Keho ja Mieli tarjoaa jooga-pilates tunteja.

Noihin vatsojen tekoon en osaa sanoa oikein mitään, kun olen itsekin elänyt siinä uskossa ettei niitä saisi alkaa ihan heti tekemään koska se vatsakalvo ei ole palautunut, mutta kuitenkin kun kysyin lääkäriltä asiasta (6 viikkoa synnytyksestä ) hän sanoi, että voin alkaa tekemään niitä vaikka heti :eek: joten mitä sitten pitäisi uskoa..? :/
 
Noin viikon kuluttua synnytyksestä rupesin tekemään syviä vatsalihaksia, punnerruksia, dippiä ym. kotona sekä polkemaan crossaria. Ja kun vauvan kanssa on nyt päästy ulkoilemaan, niin vaunulenkkejä sohjossa tarpoen...tehokasta! :D

En tunne ainakaan crossarilla ollessa, että olis kunto huonontunut. Lihaskunto on varmaan heikentynyt jonkin verran, koska salilla en jaksanut enkä loppuraskaudessa oikein enää pystynytkään käymään. Kuitenkin lihaskunnossa mulla on vankka pohja (3 v. yhtäjaksoista salitreeniä ennen plussaa), joten en ole huolissani. Selkä on kuitenkin mullakin vähän pulmana, raskaushan vetää selkää notkolle, ja sitten vielä lapsen kanniskelu. Yritänkin tehdä selkäliikkeitä myös käsipainojen kanssa ja venytellä päivittäin. Kaikkeen ei vaan riitä aika, ja silloin ne selkäliikkeet yllättäen tuppaa aina ensimmäiseksi jäämään veks.. :ashamed:

Kaikenlainen reippailu tuntuu kyllä tosi hyvältä nyt kun mahasta on päässyt!! :) Mulla kun kovat harkkasupparit esti kävelylenkitkin moneksi kuukaudeksi.

Syviä vatsoja voi treenata, esim. staattisilla pitoliikkeillä. Rapakuntoiselle suositan, että harjoittelee ensin selällään maaten, vetäen napaa kohti selkärankaa. Itse teen myös varovaisia istumaannousuja pitäen syvän vatsalihaksen aktivoituna. Näin olen tehnyt myös edellisten raskauksien jälkeen. Itse asiassa tokan lapsen jälkeen aloitin aikas tiukan salitreenin kun muksu oli 3kk ja tein myös vatsoja, eikä tullut mitään pömppää, jolla aina pelotellaan...päinvastoin. ;)

Reippaiden kävelylenkkien lisäksi minäkin ajattelisin, että pilates vois olla hyvä juttu kunnon kohennukseen. Itsekin pari pilates-kirjaa just tänään varailin. Ja miksei myös kotijumppa käsipainojen kanssa.
 
Minä rupesin kävelemään heti kun vain tikit antoivat myöten. Kuntosalilta annettiin ohje, ettei vatsalihaksia kannattaisi treenata kunnolla kuin vasta parin kuukauden päästä synnytyksestä. En tiedä tarkempia perusteita, mutta kannattaa varmaan aloittaa varovasti.

Nyt kun poika on 6 kk tanssin kerran viikossa ja käyn jumpassa pari kertaa viikossa sekä kävelen joka päivä. Muutamana aamuna viikossa venyttelen kotosalla pojan nukkuessa.

Kunto laski kuin lehmän häntä raskauden aikana vaikka kävelin joka päivä ja hiihdin koko talven sekä kävin kuntosalilla kahdeksannelle kuukaudelle asti. Mutta kaverit ovat sanoneet, että kunto palautuu nopeasti.
 
Hei!

synnytyspäivänä aloitin lantionpohjan treenin, jota jatkan koko ajan. Pääsin sairaalasta vauvan ollessa 2vrk. Seuraavana päivänä aloitin kävelylenkkeilyn. Kotiin tulosta saakka olen tehnyt 5 pv viikossa tunnin kävelylenkin rattaiden kanssa tai ilman ja 2 pv viikossa lihaskuntotreenin (kotona kuntopiiri punteilla jne.). Kun vauva oli 3 vk aloitin Bodypumpin 2 krt/vko. Lisään tähän että olen liikunnanohjaaja, joka treenasi joka päivä synnytykseen saakka, joten pohjakuntoa löytyy :) Juoksulenkille aion kokeilemaan loppuviikolla, kun vauva tulee 4 viikkoa.
 
Tottakai kunto hieman on tipahtanut, ja vaikka kilot ovat jo kadonneet, silti vatsan seutu on hieman löysähkö. Perusvatsatreeniä en nimittäin ole vielä aloittanut kunnolla. Uskon kunnon taas palautuvan parissa kuukaudessa entisekseen, näin ainakin esikoisen kohdalla kolme vuotta sitten.
 
Synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihas-liikkeet ja varovasti aloitin myös vatsalihakset 1*10krt/pv. Ulos heti kun kykenin ja n.1h kävelylenkit päivittäin vaunujen kanssa. Asumme 4. kerroksessa, ei hissiä, joten vauvaa tulee kanniskeltua (nyt 3kk ja n.8kg).

Olisin näillä main halunnut johonkin jumppaan ruveta, mutta jouduin rankalle imetysdieetille, ja mitään ravintoa ei ole nyt tuhlattavaksi. :|

Kävin jumpassa n. 1,5kk ennen synnytystä ja kotona oli lainassa kuntopyörä. Löysä lonkka esti ajoittain kuntoilun, mutta muutoin liikuin n. 3-4 krt viikossa. Mielestäni kuntoni ei päässyt putoamaan ennenkuin nyt, kun kaikki lihakset katoaa äidinmaidossa... (ruokavalio: maidoton, lihaton, kalaton, ei kotim.viljoja etc)
 

Yhteistyössä