Kuinka moni muu saa minimi- äitiysrahaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kohtalotovereita
  • Ensimmäinen viesti
Kohtalotovereita
Itseä pännii, kun pienestä rahasta viedään vielä se 20% veroja. Eipä siitä jää käteen kuin 300 e/kk. Ei ole paljoa enempää kuin opintotuki, kun siitä vielä vauvalle hankintoja tekee. Täytyy vaan koittaa sinnitellä :)
 
:wave: täällä myöskin minimillä!
Tosin ei se hirveästi harmita kun tulot yli kolminkertaistuu =) (sain ennen opintotukea)
Mutta onhan se raha kuiteskin ihan kiva asia ja helpottaa kummasti elämää...
Ei pääse kuiteskaan missään tilanteessa nyytin edelle :heart:
 
Kohtalotovereita
Onpas meitä paljon kuitenkin, jotka tulevat saamaan minimi-äippärahaa. Itse ennen aina olin luottavaisin mielin, että pärjätään, mutta tarkemmin ajateltuna tuo on todella pieni summa kun lapsi kuitenkin tarvitsee kaikenlaista, ei nyt ehkä ihan ekan puolen vuoden aikana jos imettää (paitsi vaippoja).

Turhaa stressiä tästä varmaan otan, eiköhän sitä kuitenkin aina jotenkin pärjää.
 
ennen ekaa lasta sain lukion opintotukea ja asumislisää, vaavin synnyttyä sitten perusäippäraha ja asumistuki (kuuluu kaikille pienituloisille jotka ovat perheellisiä vaikka olisivat opiskelijoita). Ennen toista lasta amkopintotuki+ asumistuki, vaavin synnyttyä perusäippäraha (ja rahat oli aika tiukilla kun 4 henkinen perhe). Nyt kun ootan kolmatta niin olen norm. palkkatöissä ja saan ensimmäistä kertaa ansiosidonnaista äippärahaa- vaikkei se iso ookkaan näillä sairaanhoitajan palkoilla tuntuu se silti aika juhlalliselta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 12:00 Kohtalotovereita kirjoitti:
Kolminkertaistuu?

Itsekin ennen opintotuella ( 250 käteen) ja nyt äippäraha 380 euroa josta veroja sen 20%.
Juu katsos sain opintotukea 84? jolla piti pärjätä koko kuukausi!! uskomatonta miten luulivat minun pärjäävän sillä. Miehellä ei tosiaan mitään mahtituloja. Ja se siihen kai eniten teki kun meillä on oma kämppä. Niin ja vanhempien tulot tietysti tekivät kanssa, mikä on ihan naurettavaa. Täytän siis 15.5 vasta 20v :D
 
Mamama
Mulla kans tulee olemaan minimiäitiyspäiväraha, kuhan syksyllä äippälomalle jään. Olen tällä hetkellä opiskelija. Onks se tosiaankin niin että siitä viedään aina automaattisesti se 20% veroja? Uskomatonta, että noin pienestä summasta viedään niin paljon. Sehän on paljon enemmän kuin monella töissäkäyvällä. Onneks mies tienaa suhtkoh hyvin, joten raha ei tule olemaan iso ongelma. Minun rahat varmaankin menee vauvaan ja ruokaan. Loput joutuu mies maksamaan.
 
veropörssi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 12:00 Kohtalotovereita kirjoitti:
Kolminkertaistuu?

Itsekin ennen opintotuella ( 250 käteen) ja nyt äippäraha 380 euroa josta veroja sen 20%.
Oletko lasketuttanut muutosverokortin sosiaalietuudelle eli äitiysrahalle? Kovin kuulostaa isolta tuo 20% tuommoisesta summasta. . .eli tuota 20% verona Kela käyttää automaattisesti, jos se joutuu käyttämään ansiotuloille määriteltyä veroprosenttia, joka on ollut alle 20%. Ja tämä tapaus tosiaan silloin, jos tuen saaja ei ole lasketuttanut verokorttia uusiksi.
 
veropörssi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 15:37 Mamama kirjoitti:
Mulla kans tulee olemaan minimiäitiyspäiväraha, kuhan syksyllä äippälomalle jään. Olen tällä hetkellä opiskelija. Onks se tosiaankin niin että siitä viedään aina automaattisesti se 20% veroja? Uskomatonta, että noin pienestä summasta viedään niin paljon. Sehän on paljon enemmän kuin monella töissäkäyvällä. Onneks mies tienaa suhtkoh hyvin, joten raha ei tule olemaan iso ongelma. Minun rahat varmaankin menee vauvaan ja ruokaan. Loput joutuu mies maksamaan.
Verotuksesta:
Eli jos et erikseen lasketuta sitä muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkavero + 2%-yksikköä (mikäli veroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).
Ja jos taas lasketutat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten sen prosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.

--> aina kannattaa lasketuttaa verokortti oikealle tulotyypille eli äitiysrahalle jäädessäsi sosiaalietuudelle ja takaisin työelämään palatessasi ansiotuloille!
 
Täälläkin yksi minimin saaja.

Tuo on täysin totta, että laskettakaa se erillinen kortti sosiaalietuuden mukaan. Tosin, minimirahasta huolimatta, miulla esim. se prosentti on 18. Mutta se riippuu mm. siitä, kuinka paljon on jo sinä vuonna maksanu veroja ja monesta muusta seikasta.

Ja pärjäämisestä, esikoisen synnyttyä mie olin minimirahalla kanssa ja mies opintotuella. Lisänä oli asumistuki. Helsingissä asuttiin, tosin halvassa (400 ?/kk) opiskelijakämpässä ja hyvin pärjättiin. Siis kaikki tarpeellinen saatiin mainiosti (esim. vaunut ostettiin ihan uutena, samoin kaukalo, lähes kaikki vaatteet jne.), muttei tietenkään mihinkään ylimääräseen ollu rahaa.
 
näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 16:29 Tietämätön kirjoitti:
Siis verotoimistossako saan laskettaa tuon uuden verokortin? Riittääköhän soitto sinne?
Soitollakin se hoituu, sitä ennen sinulla pitää olla selvillä tiedot tämän vuoden jo ansaituista tuloista ja niistä maksetuista veroista sekä arvio loppuvuoden tuloista. Muista sanoa, että on kyse Kelan tuesta, ei ansiotuloista. Ja lisäksi vähennykset, esim. asuntolainan korot tältä vuodelta, yms. vähennykset.
Muutosverokortin tiedot lähtee sitten Verotoimistosta suoraan Kelalle.
 
köyhä
Jes. Ite saan kans vain sen 300? äippärahaa.
sitte tietenkin lapsilisä 100e ja asumistuki varmaan 200...
Mut tiukilla tullaan olemaan ku vuokra 400 ja tuossa kaikki rahat mitä saan niin satanenko sitä jää elämiseen.. :kieh:
 
Mulla lähtee opintotuesta kans se 20e mut sen nyt saa palautuksina takas ens jouluna että olkoon siellä sitten säästössä... :)

Mut mitäs sitten kun jos jäisin äippälomalle kesken opiskelujen niin eihän niitä tuloja paljon ole niin paljon lie sitten ottasivat rahsta pois...

Minimillä mentäis,paljon se muuten on?
<br><br>
 
Vauvelihaave harmaa
Täällä kans yksi esikoisen odottaja, joka todennäköisesti tulee saamaan minimi äitiyspäivärahaa :wave: :/

Opiskelin viime elokuusta saakka AMK:ssa, opintorahaa jäi käteen 231?/kk ja se oli ainoa tuloni. Asumislisään en ole oikeutettu, kun asutaan miehen omistusasunnossa (ollaan naimisissa, onneksi miehen tulot ei sentään opintorahaa alenna!).

Mutta mutta, mulla tuo 231?/kk ei riittänyt edes koulumatkoihin, niihin kun ei AMK:ssa saa matkatukea, ja mulla koulumatkaa 66km yhteen suuntaan. Julkisia ei kulje, joten pakko olla oma auto ja sillä ajella, ja nää bensahinnat on huimia...

Mulle Kelassa virkailija sanoi, että tälläisessä tapauksessa äitiyspäiväraha voidaan laskea kuuden kuukauden tulojen perusteella siten, että hypätään opiskeluaikani yli, ja otetaan se 6kk ennen kuin aloitin opiskelun viime elokuussa. Onnistuu hänen mukaansa opiskelijoilla ja työttömillä. Olin siis viime vuonna koko alkuvuoden palkkatöissä siihen saakka, kunnes koulu alkoi elokuun loppupuolella. Ja verovuonna 2005 siis olin vaan kesän töissä, joten se ei riitä nostamaan päivärahaa minimistä ansiosidonnaiseen.
Toinen virkailija sanoi, ettei onnistu sellainen systeemi, ja en sitä uskokaan, ennen kuin näen mustaa valkoisella... :whistle:

Oliko Arjaana joka sanoi, että asut miehesi kanssa yhdessä, mutta koska olet alle 20 v. niin vanhempien tulot vaikuttavat? Eikös se ole niin, että joko tai, vanhempien TAI puolison tulot, vaikuttavat, mutta ei kai molempien tulot voi vaikuttaa alentavasti opintotukeen?? Sellainen käsitys mulla ainakin on.


Ja vielä tuosta opintorahasta ja minimi äitiyspäivärahasta, niin mua ainakin kismittää suunnattomasti se, että työttömänä saa enemmän rahaa/tukea. Ei kovin kannustavalta tuntunut viime syksynä lähteä opiskelemaan, kun jos olisin jäänyt kotiin loikomaan tekemättä mitää (jäin työttömäksi) niin olisi tullut reippaasti enemmän rahaa, kuin nyt kun läksin kouluun. Silloin sitä olisi vähemmän kulunutkin, koska en olisi pakosti tarvinnut omaa autoa (vakuutukset+bensat kalliita) ja muutenkin eihän tuo koulun käynti halvalsi tule, kun ostettava kirjoja, opiskelutarvikkeita ym.
 

Yhteistyössä