kuinka monta joululahjaa ostatte lapsillenne ja minkäarvosta?

  • Viestiketjun aloittaja lahja
  • Ensimmäinen viesti
Lapset joulun aikaan n. 3 v ja 5,5 v ja neiti saa ehkä vaatteita jollain muutamalla kympillä ja poika Geomageja, ehkä 50 e sijoitan siihen. Mies on luvannu pojalle uuden pleikkapelin. Enempää ei osteta. Saavat sitten muilta jos jotain saavat ja mä pyrin muutenkin välttämään turhaa krääsää ja ostetaan pitkin vuotta lähinnä tarpeeseen.
 
sh-äiti
Luulen että varmaan itse ostetaan vain yhdet paketit. Ja hinnalla ei väliä, siis tarkoitan että se voi maksaa vaikka 10e ja olla yöpuku. Meillä on tapana lasten kanssa tehdä yhdessätuumin joulupukin kirjeet, lapset leikkaa ja liimaa kaikki mahdolliset kuvastot läpi ja yhdessä tietty mietitään mikä olisi kiva lahjatoive. Ja sitten yöllä tonttu vie salaa kirjeet verannalta ja nämä kirjeet päätyvät sitten molempiin mummoloihin isovanhempien ja kummien yms nähtäväksi. Olen kokenut tämän keinon tosi kätevänä, ei tule kysymyksiä"mitä tarvitsee pekka lahjaksi jne..."
 
mimmi
mun mielestä on typerää että lapsella on 10 pakettia rivissä.Yks kaverin lapsi sai 35 lahjaa jouluaattona,miten pieni ihminen edes enää tietää millä leikkiä kun on noin hillittömästi tavaraa?Me ostetaan yksi lahja kummallekkin,pojalle scalextric sähköautorata,hinta 150-200e, ja 2 vuotiaalle keinuheppa,en tiedä mitä maksavat kun en oo vielä käyny kattoos.Sukulaisilta tod näk saavat jotain vaatepaketteja ja suklaata/karkkeja ja kummeilta kans,krääsää ja leluja oon kaikkia kieltäny ostamasta kun niitä on ilmankin ihan tarpeeksi.Mun mielestä kun ostaa yhden mieluisen lahjan niin siitä on enemmän iloa lapselle ja se jaksaa keskittyä siihen erilailla kuin jos kaikenmaailman tavaroita on olohuonen pullollaan.
 
mimmi
joululahjojen ostamisvimman tyydytän sillä,että ostan useampia lahjoja lasten joulupuukeräykseen,menevät paljon parempaan tarkoitukseen jonnekkin vähävaraiseen perheeseen kuin komeron täytteeksi meillä,joilla on jo ihan liikaa tavaraa nytkin.suosittelen muillekkin.
 
En ole vielä edes miettynyt enempää. Tytölle (3,5v jouluna) olen löytänyt yhden isomman lahjaidean minkä ehkä hankin, hintaa sillä n.50?. JOs se hankitaan niin sitten varmaan jotain pienempää päälle. Pojullakin pyrin pysymään kahdessa lahjassa. Tänä vuonna voi olla että yhteisiksi hankitaan muutama lahja, tuollaisia "kuntoutuspuolen" juttuja. Muuten sitten saavat sukulaisilta ja kummeilta mitä saavat.
 
Mil neiti on jouluna 1v10kk ja tulee saamaan meiltä nuken (varmaan jotain 40-50?) ja sit on muutama kirja tuolla jemmassa.. kummeilta olen pyytänyt lähinnä vaatteita tai muuta käyttötavaraa. Mun isä aiko kunnostaa tytölle mun vanhat nuken rattaat!
Yhteiseksi koko perheen lahjaksi ollaan ostamassa moccamasreti ja joulun alla syntyvälle vauvalle oon aatellu ostaa sen v.2009 muumi joulumukin!
 
vieras
Jonkin yhden ison lahjan saavat ja vaatteet yms. jotka kumminkin ostetaan saavat kyllä ilman joulupukkia, sukset yms eivät kanskaan ole mikään joululahja, ne ostetaan ja sillä hyvä.
 
3-5 per lapsi. Yöpuku tulee aina, samoin joku kirja. Yks iso toivelelu tulee myös. Siten jotain tarpeellista pienempää. Ei ostella vain siksi, että nyt on joulu ja nyt pitää ostaa. En tykkää yhtään turhasta ostamisesta ja kokemus on osoittanut, että lapsi ei tarvi leluröykkiötä.

Kukaan meillä ei oo koskaan kitissyt lahjojen vähyyttä. Päin vastoin. Sukulaiset ei meillä lahjo, kummit muistaa tavallaan. Ei välttämättä lahjalla.
 
no enpä ole tullut ajatelleeksi
Ei mitään käsitystä, sen verran kun jotain kivaa on tarjolla ja tarpeen. Ei ole mitään tiettyä budjettia. Ehkä jotain 50-100 euroa menee per lapsi.
 
Mun pojat 9v ,jouluna melkein 10v ja 13v. Ei saa tänä jouluna multa mitään kun ei olerahaa millä ostaa. Jos nyt joain,ni parin.kolmen euron arvosta. Ehkä vaatteita tai muuta vastaavaa.En oikeen tiiä mitä niilleostais ku ei enää pahemmin leluilla leiki. Jotain koottavia juttuja ehkä
 
näin meillä
Meillä on käytössä periaate, että synttäreille ostetaan lahjoja useampi ja jouluna jokainen saa yhden "erityistärkeän" jutun. Joulu on ihan muita juttuja varten kuin valtavaa lahjavuorta! Tai näin ainakin meillä ajatellaan. Ja se erityistärkeä voi olla uusi takki, lahjakortti ratsastuskoululle, itse tehty villapaita tms., lapsesta riippuen. Itse tehtyjä lahjoja emme estä sukulaisia jouluna antamasta, muut lahjat on kielletty. Jos välttämättä jotain on pakko saada antaa, on kaikilla mummeilla, papoilla, kummeilla yms jokaisen muksun säästötilin numero tiedossa. Sinne voi laittaa rahan lahjana kasvamaan korkoa ja rahat jokainen lapsi saa kun tulee täysi-ikäiseksi.
 
armon toivo
poika, 2,5v ,lahjoina ollaan suunniteltu sekä leluja että yleishyödyllisiä juttuja. Eli autorataa, leikkimopoa, sukkia, pyjamia...rahaa menee vissiin 100-150 euroa.
 
minä
Kuuntelin radiosta jotain lapsipsykologia, joka sanoi että lapset ahdistuvat tavarapaljoudesta samalla tavoin mitä aikuiset. Itse muistan omista lapsuuteni jouluista valtavan tavarapaljouden, mutta en pahemmin mitään yksittäisiä lahjoja. Omille lapsilleni haluan näin ollen ostaa jouluna vain yhden lahjan, sillä sukulaisilta niitä kuitenkin tulee lisää. Nyt kummatkin lapset (2 v. ja 3v.) saavat yhden noin 40 euron arvoisen lahjan. Tulevaisuudessa tulemme varmaan pyrkimään samaan, mitä tuossa edellä jo joku sanoi, että yksi lahja, joka sitten on kalliimpi / erityinen.
 

Yhteistyössä