Kuinka nuorena lapsi voi oikeasti olla (päivä)kuiva?

  • Viestiketjun aloittaja ajatuksia?
  • Ensimmäinen viesti
ajatuksia?
Yllähän tuo kysymys tulikin...mitä kokemuksia teillä on asiasta. Lähinnä mietin, että minkä ikäinen oikeasti oivaltaa tekevänsä tarpeensa pottaan/pönttöön ja minkä ikäisellä se puolestaan on sattumaa/vanhempien aktiivisuutta ja kellottamista.
 
en tiedä
Ei ole omaa kokemusta, oma lapsi on 1,5 v ja käytännössä täysin vaipoissa, koska en jaksa häntä potalla juoksuttaa, kun selvästi hänellä ei ole vielä mitään hajua omasta vessahädästään, ja pissan tulo on yllätys hänelle itselleenkin. Siis kun se joskus tapahtuu ilman vaippoja. Käymme kyllä potalla muutaman kerran päivässä, joskus sinne tulee jotain, joskus ei.

Kaverin samanikäinen on äitinsä mielestä jo lähes kuiva. Kyselin tarkemmin heidän pottakäytännöistään ja sain selville, että lapsi istuu lähes puoli päivää potalla tv:n edessä. Eli potalla käydään aamulla, illalla, ennen ja jälkeen ruokailun, ennen ja jälkeen ulkoilun jne. Ja istunnot ovat pitkiä. Ja silti lapsi pissailee yhtenään vaippaan. Eli tuossa iässä en vielä puhuisi kuivuudesta.
 
Meillä
tuttavan kaikki 3 tyttöä on oppineet 1½v päiväkuiviksi.Meillä oppi tyttö 1v9kk ihan helposti päiväkuivaksi ja väittäisin että kakkahädän oli jo n.vuoden ajan tunnistanut ja osannut pidättääkkin,niin harvoin se vaippaan tuli,max. kerran sadasta. Olen täältä palstalta saanut lukea jopa 1v4kk-ikäisistä päiväkuivista,mutta hlökohtaisesti tiedän nuo 3 tyttöä jotka jo 1½v tai ehkä jo hiukan aiemminkin olivat päiväkuivia.
 
alkuper.
Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä;22071203:
Ei ole omaa kokemusta, oma lapsi on 1,5 v ja käytännössä täysin vaipoissa, koska en jaksa häntä potalla juoksuttaa, kun selvästi hänellä ei ole vielä mitään hajua omasta vessahädästään, ja pissan tulo on yllätys hänelle itselleenkin. Siis kun se joskus tapahtuu ilman vaippoja. Käymme kyllä potalla muutaman kerran päivässä, joskus sinne tulee jotain, joskus ei.

Kaverin samanikäinen on äitinsä mielestä jo lähes kuiva. Kyselin tarkemmin heidän pottakäytännöistään ja sain selville, että lapsi istuu lähes puoli päivää potalla tv:n edessä. Eli potalla käydään aamulla, illalla, ennen ja jälkeen ruokailun, ennen ja jälkeen ulkoilun jne. Ja istunnot ovat pitkiä. Ja silti lapsi pissailee yhtenään vaippaan. Eli tuossa iässä en vielä puhuisi kuivuudesta.
No tuo kaverisi toiminta vaikutta vähän turhankin aktiiviselta :).
 
Meillä
jatkan vielä,kokeilin antaa olla ilman vaippaa kotosalla n.1½v,niin surutta pissaili sinne tänne ja sitten parin kk:n päästä uudelleen niin tyttö hokaskin hienosti,montaa vahinkoa ei enään sattunutkaan.Yövaippa vielä käytössä ikää nyt pian 1v11kk,sekin on kyllä useinmiten aamulla kuiva.Päikkäreillä ei ole vaippaa.
 
Käytitkö ihan tavallisia vaippoja vai kestovaippoja. Tai oliko sulla jotain muita kikkoja ?
Tavallisia. Isompi tyttö kävi potalla alle vuoden ikäisenä ja teki sinne kakan ja pissin, sit tuli muutto ja sotki koko hommat ja aloitin uudestaan käyttää potalla 1v7kk iässä ja oppi viikossa kuivaksi :) Osasi itse pyytää vessaan. Toinen tyttö aloitti potalla/pöntöllä käynnin 3½kk iässä :D Joka kerta sinne tuli pissi tai kakka tai molemmat. Vaipan jätin kokonaan pois 1v4kk3vko iässä ja kuivaksi oppi myös viikossa. Osasi pyytää vessaan. Niin ja kakka muuten ei tullut vaippaan enää 5kk iän jälkeen =)
 
0
Mun omista lapsista kaksi oli päivä- ja yökuivia 1v 10kk:n iässä, kävivät siis omatoimisesti potalla, kun oli tarvetta, myös yöllä. Mulla on hoitolapsi, joka ei 1v 9kk:n iässä tarvinnut vaippoja, mutta lasta piti muistutella koko ajan potasta ja pitää vieläkin, 2-vuotiaana. Ilman muistuttelua pissat tulee housuun, joten kuivana en häntä pidä vieläkään, vaikkei vaippoja tarvitakaan.
 
l
Meillä alkoi pottailu kunnolla 1.5 vuotiaana ja tyttö alkoi olla päiväkuiva siina 1v ja 11kk. Yökuiva oli vähän aikaa tuossa 2.5 vuoden tienoilla, mutta vaipat tuli takaisin. Kasvukausi menossa ilmeisesti.
 
"Outsa"
Tämä asia kiinnostaa itsenäni kovasti, koska tyttöni jolla ikää hieman alle 1.5.v on nyt ollut 5 päivää ilman päivävaippaa. Ihan yhtäkkiä asian hoksasi. Vahinkoja kyllä sattuu, mutta monta pissaa tulee pottaankin. Ilmoittaa itse, että tulee pissa tai kakka ja sitten juostaan kipinkapin potalle. Joskus on väärä hälytys. Mietinkin,että onko tämä mahdollista näin nuorena,mutta luettuani teidän muiden juttuja,niin taitaa se olla totta sittenkin. Ulkoillessa,vieraisilla ja unilla pidetään vielä vaippaa. Ymmärrän toki,että takapakkia voi tulla, mutta mennään tytön omilla ehdoilla.
 
alkuper.
Oliskohan tämä 1,5vuotta joku herkkyysikä tälle asialle? Oma lapseni (nyt 1v5kk) siis yhtäkkiä myös alkanut tekemään tuotoksia pottaan ja mietin että onko se enempi minun aktiivisuutta vai lapsen omaa oivallusta. Esikoinen oli päiväkuiva 2-vuotiaana, mutta en muista kuinka paljon käytettiin energiaa pottailuun...
 
ei keksi nyt nikkii
Meillä tyttö oppi päiväkuivaksi hieman alle 2 vuotiaana. Potalle ei koskaan tehnyt mitään, eikä pöntölle, vaikka sitäkin harjoiteltiin jo puolivuotiaasta lähtien. Pidin lasta kotona paljon ilman vaippaa, koska lapsella oli pahaa ihottumaa ( atooppista ) juuri vaippa-alueella, jaloissa ja pakaroissa. Jossain vaiheessa tajusin että lapsi ei pissaa tai kakkaa ollenkaan jos hänellä ei ole housuja jalassa, laitoin housut jalkaan ja tuli pissa. Sitten laitoin lapsen potalle hänen oltuaan jonkun aikaa ilman housuja, sanoin että teeppäs pissa ja sitten sinne pottaan tuli eka pissa :) Hurjat hurraat ja taputukset, siitä se sitten lähti ja vaipat jäivät HYVIN nopeasti pois :) Vähän 2 vuotis synttärien jälkeen lapsi ei enää halunnut yövaippaa, kun ne on vauvojen juttuja ja siitä lähtien on ollut myös yökuiva :)
 
Meillä oppi päiväkuivaksi täytettyään2v, sitä ennen ei mitään tajua ja sitte tapahtu kerralla. Nyt on 2v10kk ja lähes kuiva öisinkin. Itse olen oppinu päiväkuivaksi reilu 2v ja yökuivaksi reilu 3v, niistä harsoista ja potatutksesta huolimatta.
 
Keittiönoita
Esikoinen oli päiväkuiva 1 v 7 kk ja yökuiva 1 v 10 kk. Mutta siihen aikaan vaipat oli sellaisia, että jos olit niihin pissannut, niin vaippa myös tuntui märältä. Kuopuksen aikaan oli jo pintakuivia vaippoja, joten lapsi ei välttämättä edes tajunnut, että pissa oli tullut vaippaan.
 
[QUOTE="vieras";22071602]Onko perää vanhassa väitteessä, että tytöt oppii merkittävästi ennen poikia?
Tässä kyselyssä siltä tuntuu..

Meillä poika 2v 2 kk on päiväkuiva.[/QUOTE]

Ei oo perää ainakaan mun ja poja suhteen. Se oppi nuorempana kun äitinsä.
 
"tupuna"
Päiväkuivaksi minulla tytöt ovat oppineet 2v , 1v 6 kk ja 1v 8 kk. Riippuu lapsesta ja halusta opetella. Toki vanhemman halulla ja aktiivisuudella potattaa lasta on myös merkitystä. Meillä käytettiin aluksi ruokailujen jälkeen potalla eikä siinä istuttu 5 min pitempään. Pääasia alussa oli, että ylipäätään suostuu istumaan siinä. Yökuivaksi ovat oppineet itsestään viimeistään 2,5 vuoden iässä. Ja meillä potta oli aina vessassa, koska siellähän ne tarpeet toimitetaan. Ei siis missään television ääressä, herranen aika!
 
"vieras"
Ei ole harjoittelusta riippuvaista tämä asia. Sukulaispoikaa on ahkerasti potatettu 5kk ikäisestä vauvasta lähtien. Nyt on 2-vuotias ja vanhemapnsa pitävät häntä jo päiväkuivana, mutta todellisuudessa pissavahinkoja sattuu vielä paljon ainakin normaalista poikkeavissa tilanteissa. Eli esim. kyläreissulla on oltava vaipat, koska vanhemmat eivät ehkä siellä pysty "lukemaan" lastaan niin hyvin kuin kotona ja lapsi ei huomaa hätäänsä kun on kaikkea mielenkiintoista ympärillä. Osaa siis tehdä tarpeensa pottaan kunhan hänet muistaa säännöllisesti viedä potalle, mutta itse ei aina hätää tunnista.

Meillä aloitettiin pottailut varsinaisesti vasta 2v 7kk iässä ja lapsi oppi viikossa päiväkuivaksi, siitä viikon päästä yökuivaksi. Että menee se näinkin ilman kummempia treenauksia. Olisimme kyllä aloittaneet pottailun aikaisemmin, mutta lapsi kammosi pottaa yli kaiken ja riittävää kypsyyttäkään asiaan ei hänellä ollut aiemmin.
 

Yhteistyössä