Kuinka paljoin teidän lapset napostelee/herkuttelee päivän aikana?

Meillä 4 v tyttö, joka tykkäis napostella jotain jatkuvasti, hedelmiä tai keksiä tms pientä makeaa, sipsitkin toki menee jos niitä on :p. Tää taipumus alkoi oikeastaan tuossa vuosi sitten, kun lounaan kans alkoi olla hankalaa. Eli söi aamupalan, mutta lounas ei maistunut. Välipalaa vain olis halunnut koko ajan. Päiväkodissa tää ei ole ongelma vaan kotona, eli peiliin on syytä katsoa. Lounasdilemmaa yritettiin ratkaista niin, että skipattiin lounas ja syötiin välipala siinä klo 11 aikaan ja tehtiin sit päivän lämmin ruoka n klo 14 aikaan. Tää helpotti, illalla sitten tuhdimpi iltapala, ts klo 18 aikaan saatoin tehdä toisen lämpimän ruuan tai puuroa, kiuasmakkaraa jne. Mutta naposteluhalu vaan jatkui ja mies meillä on niin lepsu, että antaa hyvin helposti periksi...:mad:.

Onko ketään, joka olis onnistunut kitkemään tämän ärsyttävän tavan pois? Likka vaikka varastaa sen herkun keittiöstä, eli hedelmäkulhosta jotain tai ottaa tuolin ja kiipeää kaapille hakemaan keksiä tms. Vaikka sillä välin, kun puhun tärkeää puhelua tai ripustan pyykkiä, osaa kyllä valita semmoisen hetken ;).

Itse ylipainoisena ihmisenä tiedostan riskin vanhempana lapsen ylipainoon ja tietysti hampaat kärsii sekä ruokahalu sitten oikealla ajalla....Neuvoja? Millä konsteilla?
 
"vieras"
Meillä 4v tyttö eikä napostele yhtään. Ruoka-aikoina syödään. Tyttö pitää herkuista paljon, mutta ei "varasta" niitä. Muutaman kerran on yrittänyt, mutta ne on selvitetty eikä jäänyt tavaksi. Samoin väliin yrittää kerjätä ylimääräisiä välipaloja. Itse olen aina ollut pyöreä ja paljon johtuu juuri napostelusta, samaa en halua lapsilleni.
 
Kyllä meillä hedelmiä saa napostella niin paljon kuin haluaa.
Keksejä, sipsejä ja karkkeja meillä ei kaapeissa oo joten niitä ei voi napostella :D
Suosittelen ap:lle samaa kikkaa niin loppuu herkkujen napostelu.
 
Joka päivä ei herkutella, kuitenkin useamman kerran viikossa koska olen ahkera leipoja. Herkutteluhetket ajoitetaan ruokailujen yhteyteen tai välipaloiksi. Ilman lupaa lapset eivät tietenkään herkkuja ota, vaikka kovin persoja leivonnaisille ovatkin ja jos kaapeille mentäisiin ilman lupaa, jäisi herkuttelut vähäksi aikaa. Lapset pian 7v, 4,5v ja pian 1v
 
"kiivi"
Sulla on viimeiset ajat käsillä kun voit todella vaikuttaa lapsen tapoihin ja rutiiniin syömisten ja syömiseen liittyvien tunteiden kohdalla. Tuo napostelutapa ruokkii itse itseään, sillä naposteltavat lisäävät napostelunhalua (tapa, entsyymien tuotanto syljessä, kylläisyyden ja näläntunteiden poissaolo...). Ja lopulta sulla on 17-vuotias ylipainoinen napostelija joka ei pääse kierteestä eroon. Ja ketä silloin pitää "syyttää" nuoren tilanteesta?

Nyt ateriarytmi kohdalleen, ja naposteltavat kokonaan pois! Oikeat ateriat ja välipalat 3-4 tunnin välein. Jollei lounas maistu, ei tipu naposteltaviakaan. Kroppa oppii säätelemään näläntunteet ja lapsi oppii syömään ruoka-aikana muutamassa viikossa. Teidän vanhempie tulee olla vain johdonmukaisia ja "tiukkoja".

Ja mulla on miltei viisivuotiasl lapsi itselläni, joka ei myöskään osaisi olla ilman herkkuja ilman minua ja miestä. Hyvä puoli on se, että oma napostelukin jää pois, ja oma paino on laskenut ;)
 
Eivät nyt ainakaan joulun jälkeen enää paljoa herkuttele :kieh: Kun tuntuu, että joulukuussa oli aina jossain piparia tai keksiä tai suklaata tarjolla.

Hedelmiä meillä kyllä saa syödä, mutta ajoitan sen niin ettei nyt ainakana juuri ennen ruoka-aikaa täytetä mahaa hedelmillä. Jos herkutellaan niin sitten heti ruoan jälkeen, mutta ei karkeilla tai sipseillä. Kahvipöydissäkin yritän että ensin söisivät leipää tai vihanneksia vähän ennen keksien ottamista... aika vaikeaa se on, mutta sentään yritän.
 
uyygu
Meillä 4 lasta, joista 3v. on sellainen että napostelisi koko ajan jos antaisin. Ja jos tietää että kaapissa on jotain hyvää niin varmasti hakee kun olen pesemässä pieneltä pyllyä tai muussa sopivassa tilanteessa. Muut lapset eivät ole kiinnostuneita napostelusta, vain tämä yksi. Kyllästyin ja lakkasin ostamasta vierasvaroja yms. Nyt ei ole mitä napsia ja ruoka-aikoina maistuu oikea ruoka harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Joskus ei vain maistu, ei aina aikuisellekaan joten se sallitaan, mutta mahaa ei täytetä turhilla välipaloilla.

Joku sanoi että saa napostella hedelmiä niin paljon kuin haluaa. Meillä ei saa. Ihan siksi että ruoka ei sitten maistu jos aamupalan jälkeen pistelee vapaasti hedelmiä ja hedelmät ei riitä kattamaan kaikkia ravintoaineita. Eli mielestäni myös liha, kala, kananmuna ja viljatuotteet, sekä maitotaloustuotteet kuuluu ruokavalioon. Yksi lapsistamme söisi mielellään vain hedelmiä ja marjoja esim viilin seassa.
 
????
Ei kyllä tulis mieleenkään tarjota lapselle sipsejä tai keksejä. Synttäreillä on sitten eri asia. Viikottainen herkkupäiväkin pitää sisällään esimerkiksi yhden jäätelötuutin.
 
Kyllä meillä hedelmiä saa napostella niin paljon kuin haluaa.
Keksejä, sipsejä ja karkkeja meillä ei kaapeissa oo joten niitä ei voi napostella :D
Suosittelen ap:lle samaa kikkaa niin loppuu herkkujen napostelu.
Meillä ei saa napostella hedelmiä milloin haluaa, tyttö 10v on pilannut hampaansa juuri hedelmillä, syö koko ajan pitkin päivää.
HHerkkuja meillä saa kerran viikossa, mutta ruoka-ajoista pitäisi saada pidettyä kiinni juuri hampaiden takia
 
"susu"
kun siel kaapissa ei ole herkkuja, niitä ei voi myöskään "varastaa". Opeta lapselle ruoka-ajat ja pidä niistä myös kiinni. Eli jos muksu ei syö ruoka-aikana ruokaa, älä anna välipalaa vaan lapsi saa sit odottaa seuraavaa ruoka-aikaa. Lapsi myös ottaa oppia vanhemmistaan, joten et voi itsekään napostella.
 
Ei herkutella meilläkään, olen liiankin tarkka siitä. Joskus tottakai saa keksin tai pullapalan, jos esimerkiksi vieraita käy, mutta muuten hedelmää ja jos nälkää valitetaan niin sitten oikeaa ruokaa, kevyttä välipalaa. Nyt olen ajoittanut suht hyvin nuo ruoka-ajat niin, että se pikkunälkäkin on tuntunut häviävän.

Mehut sun muut litkut on sitten sauna- ja herkkuiltaa varten.
Vesi on janojuomaa.

Herkkupäivä on lauantai, eikä silloinkaan kovin suuria määriä kerralla. Meillä on joka toinen viikko karkkipäivä ja joka toinen sipsipäivä. Oma esimerkki kai tässä on se paras ollut, kun itse lopetti mässäämisen niin ei kaapeissakaan roiku puolityhjiä herkkupusseja. :)
 
dfdf
Meillä ei napostella, eikä herkutella päivittäin. Ihan hammasterveyden ja muunkin terveyden takia. Säännölliset ruoka-ajat on 5 kertaa päivässä. Lauantaisin on karkkipäivä. Juhlissa ja kylässä toki voi herkkuja syödä.

Limua on korkeintaan kerran viikossa saunan jälkeen. Maitoa tai vettä juodaan aterioilla. Omatekoista mehua joskus välipalalla.
 
Laita tarjolle vain terveellistä naposteltavaa. Keksit ja muut epäterveelliset pois ulottuvilta. Sano, että jos on tarve napostella, ota hedelmiä tai tomaattia ym. Voi olla, että napostelu loppuu jo siihen, kun siihen antaa luvan. Kielletty hedelmä houkuttelee usein paljon enemmän kuin sallittu hedelmä.
 
"vieras"
Ei yhtään. Meillä ei tarjoilla aterioiden välillä mitään muuta kuin vettä. Aterioiden jälkeen voi saada joskus herkkuja tai välipalalla mutta ei ikinä koskaan ruoka-aikojen ulkopuolella.
 
fdas
Meillä 10-, 7- ja 4-vuotiaat lapset ja KUKAAN heistä ei napostele tai herkuttele päivittäin. Päivässä syödään 5 ateriaa (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala). Aterioiden välissä saa ottaa vettä jos janottaa. Mitään muuta ei muina aikoina oteta!

Karkkipäivä on kerran viikossa ja se on ainoa päivä jolloin saa karkkia. Joskus harvoin saatetaan ottaa vaikka jäätelöä tms viikonloppuna välipalalla, mutta ei jatkuvasti.

Eihän hampaat millään kestä jatkuvaa napostelua (ei edes niitä hedelmiä, joissa on kuitenkin melkoisesti sokeria).

Ei ihme, että lounas ei maistu, jos sen skippaamalla saa napostella pitkin päivää!
 
"jep"
Tuon ikäiselle olen jo puhunut hammasterveydestä ja sanonut, että hampaisiin tulee reikiä, jos syö koko ajan vähän, ja on happohyökkäys päällä. Ja perustellut, että siksi syödään ruoka- tai välipala-aikana kerralla se mitä syödään, sitten noustaan pois pöydästä ja otetaan ksylitolipastilli, joka katkaisee sen happohyökkäyksen, ja syödään seuraavan kerran ruoka-aikaan. Meidän tyttö tekisi sitä, että söisi linnunannoksen, vilistäisi leikkimään, ja olisi hetken päästä korppua tms. vailla, mutta nyt olen alkanut vaatia sen syömistä kerralla mitä syö. Jouduin itse keväällä aikamoiseen hammasremonttiin, ja olen lapselle sanonut, että toivoisin hänen hampaidensa pysyvän ehjinä, ja että seuraavassakin tarkastuksessa hammaslääkäri voisi todeta, ettei yhtään reikää ole. En ole pelotellut hammaslääkärillä, mutta sen olen suoraan sanonut, että jos hampaaseen tulee reikä, se hammas on kipeä, ja se on tosi ikävää.

Tosiaan, loputtomiin et voi kuitenkaan vahtia ja estää lastasi esim. noita hedelmiä ottamasta, joten lapselle itselleen olisi hyvä muodostua käsitys, miksi syömisen keskittäminen ruoka-aikoihin on tärkeää. Ylipainosta en vielä noin pienen kanssa puhuisi. Hedelmäthän ovat tietysti terveellisiä, mutta mieluummin jälkkärinä tai välipalan yhteydessä, koska ovat sokerin ja happamuuden yhteisvaikutuksesta tuhoisia hampaille jatkuvasti naposteltuina.
 
"vieras"
Meillä lapset 1v, 3v ja 5v. Meillä ei syödä yhtikäs mitään ruoka-aikojen välillä. Lapsilla ei ole lupa mennä kaapilla ollenkaan, koska jos lupa olisi, olisivat kaiketi jatkuvasti napostelemassa jotain pientä ja sitten ei ruoka-aikaan ruoka maistu. Myös hampaiden kunto on pysynyt hyvänä kaikilla kun ylimääräisiä happohyökkäyksiä ei tuyle pitkin päivää. Erityistää karkki- tai herkkupäivää meillä ei ole, vaan mahdolliset herkut syödään kohtuullisina määrinä jälkiruoaksi. Esim. lounaan jälkeen saa palasen suklaata tai pari lakupalaa. Jos ei syö lounasta, ei tule myöskään mitään herkkuja.
 
"Jenis"
Meillä ei napostella yhtään aterioiden välillä, se on tosi huono tapa opettaa/sallia pienelle. Ruuan jälkeen sen sijaan saa lähes aina jotain pientä makeaa tai hedelmää, sen jälkeen xylitol-pastilli tai purkka. Meillä ei siis oo karkki- tai herkkupäivää erikseen, vaan ruuan jälkeen syödään jälkiruoka.
 
"Hmm"
Saako kysyä vähän aiheeseen liittyen, että mitä ootte mieltä 3 -ja 5-vuotiaiden limpparinjuonnista? Kyse on kerran viikossa noin 0,5l. Ei välttis kerralla, vaan viikonlopun aikana. Kyseessä tuttavan lapset..
 

Yhteistyössä