Kuinka paljoin teidän lapset napostelee/herkuttelee päivän aikana?

Meillä 4v tyttö, eikä napostella. Ruoat ruoka-aikaan ja lounaan tai päivällisen jälkiruokana on joskus joku ekstra. Esim keksi. Muksulla ei meillä ole mitään asiaa notkumaan keittiön kaapeille. Se löytäis sieltä aina jotain syötävää. Lauantaisin päivällisen jälkeen meillä on karkkipäivä, karkkiannos on muumipussi ja ehkä joku patukka. Yleensä jättää siitä osan syömättä.

Mehuja meillä juodaan joskus välipaloilla, yleensä kyllä maitoa.
 
Meil on tuon 5v kanssa tarkat ruoka-ajat ja väleillä ei napsita. Itse olemme ylipainoisia ja lapsi hoikahko. Pyrimme välttämään hänen kohdallaan samaa kohtaloa ja kovin kun on liikunnallinen tenava niin paino pysyy kurissa. Pojalla helposti alkaa napina syötävistä hetkinä kun pitkästyy. Meni ennen luvattakin ottamaan, mutta asia pantiin kuriin ja nykyään ei ota vaikka pöydällä olisi. Kaapeissa oli syötävät lukon takana, keittiö välillä lukittiin jottei aina ollu sielä kollaamassa ja kattelemassa pienempänä. Ruoka-ajat ovat kun ovat ja jollei kelpaa ni seuraavalla kertaa vasta.
Aikuisetkin pyrkivät esimerkkinä pitämään ne ruoka-ajat ja ollaan lapsen tulon myötä terveellistetty ruokavaliota.
 
"mamma"
Kotona ei kannata pitää mitään sellaista mitä ei saisi syödä. Toimii sekä aikuisilla että lapsilla.
Ei niitä herkkuja voi napostella jos niitä ei ole. Hedlmistäkin voi surutta jättää makeat rypäleet ja banaanit kauppaan ja ostaa esim greippiä ja hapanta omenaa niin varmaan napostelu vähenee. Eikä pieni varmaan saa sitä greippiä itse kuorittuakaan. Hedelmää minun mielestä saakin syödä jos kerran mieli tekee. Silti juuri ennen ruoka-aikaa laittaisin kaiken piiloon että ruoka sitten varmasti maistuisi.
 
"lll"
Minusta HASSU ajatus, että kotona ei saisi pitää mitään herkkuja, jotta lapset ei napostele.
Kyllä minä olen lapseni opettanut siihen, että muulloin kun ruoka-aikana EI SAA SYÖDÄ vaikka kuinka kaapissa on vierasvarana keksejä ja keskellä pöytää on iso hedelmäkori.
Silti kummastakaan paikasta lapset eivät ota mitään muuten kuin luvalla ja ruoka-aikana.
 
"Jenis"
[QUOTE="lll";27805089]Minusta HASSU ajatus, että kotona ei saisi pitää mitään herkkuja, jotta lapset ei napostele.
Kyllä minä olen lapseni opettanut siihen, että muulloin kun ruoka-aikana EI SAA SYÖDÄ vaikka kuinka kaapissa on vierasvarana keksejä ja keskellä pöytää on iso hedelmäkori.
Silti kummastakaan paikasta lapset eivät ota mitään muuten kuin luvalla ja ruoka-aikana.[/QUOTE]

Näin. Ei meillä oo kenenkään kanssa tullu tilannetta, että ei ois puhumalla ja perustelemalla selvitty. En tod. ala lukita kaappeja kotona sen takia, ettei lapset (tai aikuiset!) pääsis herkkuihin käsiksi...
 
"Vieras"
Meillä ei myöskään napostella yhtään mitään! Karkit on niin korkealla, että sinne ei pääse kiipeämään. Nuorimmainen kyllä kiipeää vaikka mihin, mutta jääkaapin päällä olevaan kaappiin ei pääse millään kiipeämään. On hyvä paikka säilyttää herkkuja. Meillä saatetaan ottaa useamman kerran viikossa ruuan jälkeen jälkkäriksi pari karkkia ja se tarkoittaa 3-5. Kun karkkien syönti ei ole vaan tietylle päivälle, niin meillä ei ole tullut ongelmaa tästä. Joskus saattaa mennä jopa viikko, kun kukaan ei kysele mitään karkeista. Kun ei ole ongelmaa, niin en ole asiaa rajoittanut. Ruuan jälkeen, kun ei tee mieli syödä niin paljoo makeeta, kun vatsa on täynnä ruokaa. Sipsejä meillä on kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa lauantaina. Mä leivon useamman kerran viikossa välipalalle jotain makeeta. On kuitenkin terveellisempää, kun joku karkki tai sipsi. Meillä ei ole lapsilla kenelläkään painon kanssa ongelmia ja lapsia on neljä. Hammashoitaja jopa sanoi, että jos ruuan jälkeen syö jotain makeeta, niin ei ole niin iso ongelma, kun se, että syö koko aika jotain.
 
"mamma"
[QUOTE="lll";27805089]Minusta HASSU ajatus, että kotona ei saisi pitää mitään herkkuja, jotta lapset ei napostele.
Kyllä minä olen lapseni opettanut siihen, että muulloin kun ruoka-aikana EI SAA SYÖDÄ vaikka kuinka kaapissa on vierasvarana keksejä ja keskellä pöytää on iso hedelmäkori.
Silti kummastakaan paikasta lapset eivät ota mitään muuten kuin luvalla ja ruoka-aikana.[/QUOTE]

No eikö tässä ollut kysymys siitä että vanhemmat ovat ylipainoisia ja lapsi napostelee herkkuja mutta ei syö kunnon ruokaa. Helpoimmalla pääsee jos vaikka vuoteen ei ole kiellettyjä herkkuja kotona ollenkaan. Jos vieraita tulee niin sitten voi ostaa jotakin pientä, tai harvinaisina herkkupäivinä sen verran että saa kerralla syötyä. Kun ei enää ole tottunut siihen että napostelee voi alkaa pitää vierasvaraa kotona. Ensin muutetaan tottumuksia ja sitten vasta voi niistä joustaa.
 
"lll"
[QUOTE="mamma";27805130]No eikö tässä ollut kysymys siitä että vanhemmat ovat ylipainoisia ja lapsi napostelee herkkuja mutta ei syö kunnon ruokaa. Helpoimmalla pääsee jos vaikka vuoteen ei ole kiellettyjä herkkuja kotona ollenkaan. Jos vieraita tulee niin sitten voi ostaa jotakin pientä, tai harvinaisina herkkupäivinä sen verran että saa kerralla syötyä. Kun ei enää ole tottunut siihen että napostelee voi alkaa pitää vierasvaraa kotona. Ensin muutetaan tottumuksia ja sitten vasta voi niistä joustaa.[/QUOTE]

Joo, olen samaa mieltä siitä, että ensin muutetaan tottumuksia.
Ja minusta niitä tottumuksia muutetaan sillä, että lasta KIELLETÄÄN napostelematta ja että tämän kiellon tottelemista vahditaan.
Minusta kasvatuksellisesti aika heikkoa toimintaa se, että herkkuja ei saa kotona olla lainkaan, jotta lapsi ei napostele.
Kyllä vanhemmilla pitää sen verran olla auktoriteettia, että jos äiti sanoo ei, niin se on EI!
 
"mamma"
[QUOTE="lll";27805154]Joo, olen samaa mieltä siitä, että ensin muutetaan tottumuksia.
Ja minusta niitä tottumuksia muutetaan sillä, että lasta KIELLETÄÄN napostelematta ja että tämän kiellon tottelemista vahditaan.
Minusta kasvatuksellisesti aika heikkoa toimintaa se, että herkkuja ei saa kotona olla lainkaan, jotta lapsi ei napostele.
Kyllä vanhemmilla pitää sen verran olla auktoriteettia, että jos äiti sanoo ei, niin se on EI![/QUOTE]

Hmmm.
No mistä se lapsi tietää onko niitä herkkuja jossakin vaiko ei? Samaa kieltämistä voi harrastaa vaikka niitä herkkuja ei olisikaan, ja pitääkin kieltää. Se on vaan tosi paljon helpompi toteuttaa se napostelukielto kun niitä naposteltavia ei ole. Eikä muuten jää se ylkipainoinen vanhempikaan kiinni salanapostelusta kun herkkuja ei ole :)
 
[QUOTE="mamma";27805074]Kotona ei kannata pitää mitään sellaista mitä ei saisi syödä. Toimii sekä aikuisilla että lapsilla.
Ei niitä herkkuja voi napostella jos niitä ei ole. Hedlmistäkin voi surutta jättää makeat rypäleet ja banaanit kauppaan ja ostaa esim greippiä ja hapanta omenaa niin varmaan napostelu vähenee. Eikä pieni varmaan saa sitä greippiä itse kuorittuakaan. Hedelmää minun mielestä saakin syödä jos kerran mieli tekee. Silti juuri ennen ruoka-aikaa laittaisin kaiken piiloon että ruoka sitten varmasti maistuisi.[/QUOTE]

Tässä on myös se näkökulma että jatkuva nassuttaminen, edes hedelmän ei tee hampaille hyvää. pojalla esim on omppuhinku ja siinä eivaikuta happamuus jos se pääsee pussiin käsiksi. Siksi hedelmiäkään ei saa meillä mussuttaa koska vain. Sitä saa esim välipalalla tai vaikka ruoalla jälkkäriksi. Tästä poikkeaa sillon jos on vaikka kipeä ja alas saatava mitä tahansa suostuu syömään.
 
"mamma"
Tässä on myös se näkökulma että jatkuva nassuttaminen, edes hedelmän ei tee hampaille hyvää. pojalla esim on omppuhinku ja siinä eivaikuta happamuus jos se pääsee pussiin käsiksi. Siksi hedelmiäkään ei saa meillä mussuttaa koska vain. Sitä saa esim välipalalla tai vaikka ruoalla jälkkäriksi. Tästä poikkeaa sillon jos on vaikka kipeä ja alas saatava mitä tahansa suostuu syömään.
Minusta asiaan pitää aina puuttua jos lapsella menee joku överiksi. Normaali välipalan syöminen on sallittua.
 
[QUOTE="mamma";27805243]Minusta asiaan pitää aina puuttua jos lapsella menee joku överiksi. Normaali välipalan syöminen on sallittua.[/QUOTE]

Mikä on kellekin se normaali välipalamäärä. Joku syö 5 kertaa päivässä säännöllisesti ja toinen napsii monesti.
 
"mamma"
Mikä on kellekin se normaali välipalamäärä. Joku syö 5 kertaa päivässä säännöllisesti ja toinen napsii monesti.
No meillä yksi välipala lounaan ja päivällisen välissä on normaali määrä. Muut ateriat: aamupala, lounas, päivällinen iltapala. Aterian päätteeksi voi syödä jonkun jälkkärin esim. hedelmän, keksin, jäätelön, vanukkaan...
Usein tuo lounaan ja päivällisen välissä syötävä välipala jää lapselta syömättä kun ei tee mieli, eli aterioita on sitten vaan 4 päivän aikana.

Hampaidenkin kannalta olisi hyvä jos aterioita ei olisi enemmän kuin 5. Xylitolipurkkaa jauhetaan joka aterian jälkeen sen 2 minuuttia ja sitten sekin lentää roskiin. Ehkä se makea xylitoli hillitsee myös sitä makeanhimoa? Kannattaa ehkä kokeilla jos on naposteluongelmaa...
 
äippä x2
Meillä on esikoisella taipumusta herkutteluun, pyytää kerran päivässä jotain herkkua (karkkia yleensä) mut riittää kun sanotaan et namipäivänä (lauantiana) saa, sitä ennen ei. Meillä on kyllä herkkuja kaapeissa, mut ei ainakaan vielä oo menny niitä tonkimaan tai varastelemaan. Meillä onneks ollaan vielä ainakin selvitty ihan sillä et ollaan kielletty ja kerrottu että namipäivänä sitten saa (ei meillä sillonkaan överiks vedetä, mut sillon saa karkkia ja joskus saattaa välipalaks saada karkin lisäks vielä vanukkaan). Hedelmiä saattavat syödä iltapalalla (omppoo yleensä, banaania meille ei osteta ollenkaan, mut ei sen sokerin takia vaan molemmilla taipumus pahaan ummetukseen niin banaani siks ei-listalla)
 
"vieras"
Vähän menee sivuun aiheesta mutta kyllä jo nelivuotiaan pitää tajuta että varastaa (ottaa ilman lupaa) ei saa. :O
Olen osittain samaa mieltä tuosta. Ensin aikuisten kuuluisi opettaa säännöt ja valvoa, että lapsi tottelee. Kun lapsen omatunto on kehittynyt hän tottelee ilman vanhemman läsnäoloa. Jos sääntöjen noudattamista ei jaksa valvoa, lapsesta kasvaa sellainen, joka rikkoo sääntöjä oman mielen mukaan. Eli varastaa. Joten periaatteessa pitäisi tajuta, että varastaa ei saa jos säännöissä on oltu johdonmukaisia ja niitä on valvottu.

Meillä lapset (1, 4 ja 6v.) eivät ota mitään ilman lupaa. Eivät napostele, säännölliset ruoka-ajat (4-5krt.pvä) on käytössä, juomana vesi tai maito. Karkkipäivä on, sipseistä eivät tykkää, limua joisivat jos vaan annettaisi, sitä saavat saunapäivänä. Jälkiruokaa toisinaan, koska se ei ole hampaille niin paha, samaan happohyökkäykseen se menee. Aika tiukkaa on, mutta jos antaa tehdä mitä haluaisivat, niin miten oppisivat ruoka-aikojen tai terveellisen ruokavalion päälle mitään? Nehän on lapsia vasta, ei niillä ole taitoja, eikä tietoa asioista. Jos saisivat itse päättää niin söisivät vain karkkia, jäätelöä, keksejä, limua kaikki päivät ja pelaisivat vain pelejä. Mä natseilen nyt kun vielä voin ja sitten kun ovat isoja niin saavat tehdä mitä omatunto ja oma olo kertoo tehdä.
 
Hedelmiä ja pähkinöitä meillä saa kyllä mun puolesta napostella niin paljon kuin huvittaa. Keksit ym. on sitten vanhempien säännöstelyn alla, eikä meillä kyllä todellakaan lapset käy "varastamassa" kaapeista mitään herkkuja, kun tietävät ettei sellasta vaan yksinkertaisesti tehdä.
 
Meillä ei napostella, oon aika tiukkis tässä.

Tohon limpparikysymykseen vastaan niin, että meillä juodaan limsaa ehkä n. 2 krt/kk saunaherkkuna (+ juhlat). En oo koskaan ymmärtäny limppareiden kittaamista ja mun miehenikin on jättänyt limsat pois pikkuhiljaa meidän yhdessäolon aikana.
 
Onpas tänne tullut paljon keskustelua, hyvä niin :). Pidettiinkin "perhepalaveri" samana päivänä, kun tän aloitin ja sovittiin, että huono tapa pitää saada nyt alkuunsa loppumaan. Nyt siis jo pari päivää mennyt tosi kivasti, tyttö kyllä pyytää edelleen "jotain syötävää", mutta nytpä vastassa onkin kaksi päättäväistä aikuista ja pari kertaa on jäähypenkkiä istuttu, kun tyttö livisti omaan huoneeseensa viinirypäleterttu tai rusinalaatikko kädessään.

Täällä moni oli ymmärtänyt väärin sen, että meillä se napostelu olisi jotain karkkia tai vastaavaa. Ei, vaan meillä on käytössä karkkipäivä, silloin tyttö saa Muumitikkarin tai karkkirasian ja on tyytyväinen siihen. Karkkia ei säilötä kotona, paitsi nyt joulun jälkeen on ollut pari suklaarasiaa, ne on kyllä niin piilossa ettei pääse niihin käsiksi. Jälkkäriä on pari kertaa viikossa, silloin se on jätski TAI keksi TAI rahkaa tms.

Likka on tosi perso hedelmille ja vihanneksille, eli se naposteltava herkku on hänen mielestään yhtä kuin kirsikkatomaatit, paprika, kurkku, viinirypäleet, pähkinät, välipalakeksit, rusinat. Kropaltaan muksu on hoikka ja sirppana, mutta tulevaisuutta juuri ajattelenkin.

Meillä kyllä on aika tiukat säännöt näissä ruoka-asioissa, kun tyttö temppuilee ruokapöydässä, nousee pöydästä kesken ruokailun jne, lähtee tyttö jäähylle ja lautanen katoaa. Sitten jää nälkä ja siksi varmaan tää napostelu on jäänyt päälle. Tyttö on uhmakas ja erittäin kovaluonteinen, mutta eiköhän tästä kurilla ja päättäväisyydellä selvitä! :)
 

Yhteistyössä