Kuinka paljon liikutte lasten kanssa luonnossa?

Tästä otoksesta täytyy kyllä sanoa, että suurin osahan teistä vastasi liikkuvansa luonnossa ja aika paljonkin. En tiedä, sitten mikä lie totuus... mutta nuoret ei tosiaan kuulemma käy esim. mustikassa, näin uutisissa sanottiin... että ehkä me ollaan harvinaisuuksia:)
Se on paha mennä marjastamaan yms jos ei kotoa ole opetettu. Meidän lapset vaikka pieniä ovatkin, tietävät että metsästä saa paljon hyödyllistä ja omat ämpärit heillä on mukana kun mennään metsään.
 
Ruukaan käydä esikon joka nyt on 16v (ja sillä on kantoluvat sun muut) linnunpyynnissä ja pienempien käyn sekunvain taaperoimassa mettässä syksyisin joitakin kertoja.

Saapa nähä saanko ujutettua jonkun jälkeläiseni meidän hirviporukkaan. Se ei muuten käy ihan tuosta vaan kun ei ole oikein nuita hehtaareja takana.
Mistäs päin se har mi on ku ruukaa mettässä käyä sekuvain?
 
Me asutaan luonnon keskellä.
Paljon on omia eläimiä, joiden kanssa myös samoillaan metsiä ja peltojen reunoja.

Käydään sienessä, mustikassa, puolukassa, ja tänä kesänä vihdoin myös soutuveneellä mato-ongella. Bongaillaan peuroja, kettuja, haukkoja yms. ja eläinten jälkiä metsässä.

Kerätään hyötykasveja, askarrellaan risuista, kävyistä, sammalista jne.

Mutta tämä kaikki siksi, että se on helppoa ja mua kiinnostaa.
En koe mustikoiden mätänemistä metsään riittävänä syynä hankkiutua sinne, jos ei huvita.
 
Tästä otoksesta täytyy kyllä sanoa, että suurin osahan teistä vastasi liikkuvansa luonnossa ja aika paljonkin. En tiedä, sitten mikä lie totuus... mutta nuoret ei tosiaan kuulemma käy esim. mustikassa, näin uutisissa sanottiin... että ehkä me ollaan harvinaisuuksia:)
minä en ole pakastamistarkoituksessa käynyt yli 20vuoteen mustikassa. Kotipihan marjoissa riittää ihan tarpeeksi kerättävää. Mutta mustikassakäynti ei ole ainoa luontoliikkumisen muoto.
 
"vieras"
Tästä otoksesta täytyy kyllä sanoa, että suurin osahan teistä vastasi liikkuvansa luonnossa ja aika paljonkin. En tiedä, sitten mikä lie totuus... mutta nuoret ei tosiaan kuulemma käy esim. mustikassa, näin uutisissa sanottiin... että ehkä me ollaan harvinaisuuksia:)
Jos sillä tarkoitetaan vaikka 14-17 vuotiaita niin niitä ei tuolla metsissä juurikaan näy, lähikaupan pihalla sitäkin enempi
 
"minttu"
No päivittäin. Tostahan se metsä alkaa, 15 metrin päästä kotiovalta. Ja vielä oma, 20 hehtaarin verran. Niin että ihan elämän tapa meillä. Marjat, sienet - ja riista. Kaikki otetaan talteen.

Mies metsästää -saapa nähä lähteekö meitin tytöt messiin kun aika on kypsä. Saavat lähteä jos halajavat - tänä sykynä mennään eka kertaa visiitille hirvestään ;)
 
Sporttis, sepä se. Mä oon ite 35 ja kyllä vielä 70-80 luvulla käytiin marjassa ihan joka kesä. En tiedä, onko se sit jossain vaiheessa vähentynyt et vanhemmat ei enää ole jaksaneet käydä ja sitten nuorempi sukupolvi lopettanut??

Talonmies: tuo on ihan totta ettei marjastaminen ole sama asia kun luonnossa liikkuminen mut siitä se mielleyhtymä tuli. Luulenpa, että suurin osa niistä, jotka muutenkin kulkevat luonnossa, ottaa myös niitä marjoja talteen. Varsinkin vieläpä sienien kerääminen on oikeen kunnon liikkumista, marjastaminen vähän semmosta paikallaankökkimistä.

On muuten ollut uskomaton marjasato tänä vuonna. Oon saanut tunnissa poimittua ämpärillisen ja tunnin reissuja on tullut tehtyä jo useita. Mies ja esikoinen sitten sen tunnin tutustuu metsään muuten:)
 
Luulenpa et tarkoitettiin nuoria aikuisia, eli siis vaikkapa meitä kaksplussalaisia. Verrattiin lähinnä siihen, et vanhemmat ihmiset jotka on marjastanut, on jo niin iäkkäitä et ei onnistu marjastaminen eikä nuoremmat käy enää mettässä keräämässä marjoja pois joten ne jää sinne mettään... mut eipä kyllä tule montaa tuttua perhettäkään mieleen, missä marjoja syötäis yhtä ahkeraan kun meillä, monet varmaan korvaakin marjat ulkomaisilla hedelmillä ihan tyystin.
 

Yhteistyössä