Kuinka usein isovanhemmat hoitavat lapsianne?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mamma-76:
Minäkin voisin tehdä palkkatyötä yötä päivää kun joku hoitaisi lapset ihan ilmatteeks. Esim. mummo. Olemme tehneet lapset itse kasvatettavaksi ja hoidettavaksi. Mummot on jo yhdet lapset kasvattaneet...tietty joskus kun on lääkäris käyntiä tai muita oikeesti TÄRKEITÄ menoja niin silloin voi mummon pyytää hätiin. Ja meil on kuiteski kohta 6 lasta...käyvät kyl kylässä muuten vain ja leikkivät lasten kans...No, meitä on moneks...
Voi voi, tasan ei mene nallekarkit.
On niitäkin isovanhempia, jotka itse pyytävät lapsia hoitoon silloinkin, kun sille ei varsinaisesti ole tarvetta.
Pitäisikö jättää viemättä, koska lapset on tehty itse kasvatettaviksi?

Lasten mummu saattaa erikseen soittaa, että tuo lapset ihmeessä tänne, pääset vaikka rauhassa kauppaan tai kahville ja hän niin mielellään niiden kanssa touhuaisi kun on aikaa.

Tai pappa tarkistaa, voisko he saada lapset yökylään viikonloppuna.

En mä ainakaan kieltäydy.

Se on sitten asia erikseen, jos niitä lapsia ollaan jatkuvasti työntämässä vastahakoisille ja väsyneille isovanhemmille. Mutta jos lapset on paljon isovanhempiensa kanssa, niin ei se aina tarkoita, että se on jotenkin pakkopullaa.

Edit. Jos mun vanhemmat ei olis työelämässä, niin saattaisivat jopa "päivähoitaa" lapsia, jos kävisin töissä. Tällöin se tapahtuisi täysin heidän omasta tahdostaan, mitä väärää siinä silloin on? Vaan se, että kaikille se ei ole mahdollista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma-76:
Minäkin voisin tehdä palkkatyötä yötä päivää kun joku hoitaisi lapset ihan ilmatteeks. Esim. mummo. Olemme tehneet lapset itse kasvatettavaksi ja hoidettavaksi. Mummot on jo yhdet lapset kasvattaneet...tietty joskus kun on lääkäris käyntiä tai muita oikeesti TÄRKEITÄ menoja niin silloin voi mummon pyytää hätiin. Ja meil on kuiteski kohta 6 lasta...käyvät kyl kylässä muuten vain ja leikkivät lasten kans...No, meitä on moneks...
Voi voi, tasan ei mene nallekarkit.
On niitäkin isovanhempia, jotka itse pyytävät lapsia hoitoon silloinkin, kun sille ei varsinaisesti ole tarvetta.
Pitäisikö jättää viemättä, koska lapset on tehty itse kasvatettaviksi?

Lasten mummu saattaa erikseen soittaa, että tuo lapset ihmeessä tänne, pääset vaikka rauhassa kauppaan tai kahville ja hän niin mielellään niiden kanssa touhuaisi kun on aikaa.

Tai pappa tarkistaa, voisko he saada lapset yökylään viikonloppuna.

En mä ainakaan kieltäydy.

Se on sitten asia erikseen, jos niitä lapsia ollaan jatkuvasti työntämässä vastahakoisille ja väsyneille isovanhemmille. Mutta jos lapset on paljon isovanhempiensa kanssa, niin ei se aina tarkoita, että se on jotenkin pakkopullaa.
aamen
 
WTF
Äitee hoitaa aina ku pyydän, vaik parin tunnin varotusajal... anoppi ei ikinä... aina jotai menoa tms...
ei noot äiteel useasti ole ehkä kerran pari paris kuus... joskus toki tarttee useammin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma-76:
Minäkin voisin tehdä palkkatyötä yötä päivää kun joku hoitaisi lapset ihan ilmatteeks. Esim. mummo. Olemme tehneet lapset itse kasvatettavaksi ja hoidettavaksi. Mummot on jo yhdet lapset kasvattaneet...tietty joskus kun on lääkäris käyntiä tai muita oikeesti TÄRKEITÄ menoja niin silloin voi mummon pyytää hätiin. Ja meil on kuiteski kohta 6 lasta...käyvät kyl kylässä muuten vain ja leikkivät lasten kans...No, meitä on moneks...
Voi voi, tasan ei mene nallekarkit.
On niitäkin isovanhempia, jotka itse pyytävät lapsia hoitoon silloinkin, kun sille ei varsinaisesti ole tarvetta.
Pitäisikö jättää viemättä, koska lapset on tehty itse kasvatettaviksi?

Lasten mummu saattaa erikseen soittaa, että tuo lapset ihmeessä tänne, pääset vaikka rauhassa kauppaan tai kahville ja hän niin mielellään niiden kanssa touhuaisi kun on aikaa.

Tai pappa tarkistaa, voisko he saada lapset yökylään viikonloppuna.

En mä ainakaan kieltäydy.

Se on sitten asia erikseen, jos niitä lapsia ollaan jatkuvasti työntämässä vastahakoisille ja väsyneille isovanhemmille. Mutta jos lapset on paljon isovanhempiensa kanssa, niin ei se aina tarkoita, että se on jotenkin pakkopullaa.
meillä kans yleensä menee homma näin. joko saan puhelun tai sit sopivat siitä jo lasten kaa kun tietävät et se mulla käy. saan myös yllätyspuheluita et tuun kohta hakeen laita lapsille päälle.. enpä ymmärrä miks pitäis kieltäytyä tästä. ja lapset nauttii, voi että he nauttii. heille isovanhemmat ovat tosi tärkeitä.
 
se lapseton vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma-76:
Minäkin voisin tehdä palkkatyötä yötä päivää kun joku hoitaisi lapset ihan ilmatteeks. Esim. mummo. Olemme tehneet lapset itse kasvatettavaksi ja hoidettavaksi. Mummot on jo yhdet lapset kasvattaneet...tietty joskus kun on lääkäris käyntiä tai muita oikeesti TÄRKEITÄ menoja niin silloin voi mummon pyytää hätiin. Ja meil on kuiteski kohta 6 lasta...käyvät kyl kylässä muuten vain ja leikkivät lasten kans...No, meitä on moneks...
Voi voi, tasan ei mene nallekarkit.
On niitäkin isovanhempia, jotka itse pyytävät lapsia hoitoon silloinkin, kun sille ei varsinaisesti ole tarvetta.
Pitäisikö jättää viemättä, koska lapset on tehty itse kasvatettaviksi?

Lasten mummu saattaa erikseen soittaa, että tuo lapset ihmeessä tänne, pääset vaikka rauhassa kauppaan tai kahville ja hän niin mielellään niiden kanssa touhuaisi kun on aikaa.

Tai pappa tarkistaa, voisko he saada lapset yökylään viikonloppuna.

En mä ainakaan kieltäydy.

Se on sitten asia erikseen, jos niitä lapsia ollaan jatkuvasti työntämässä vastahakoisille ja väsyneille isovanhemmille. Mutta jos lapset on paljon isovanhempiensa kanssa, niin ei se aina tarkoita, että se on jotenkin pakkopullaa.
aamen
Ei kai täällä kukaan väittäny, et työnnettäs väkisin lapsia isovanhemmille! Yritettiin vaan sanoa, että jos ei oo apuja mistään niin se on hirmunen urakka. Ja oikeasti jos ei voi tietää, miltä tuntuu kun on ihan puhki ja alkaa "vihastuttaa, inhottaa ja ärsyttää" omat rakkaat lapset totaalisesti eikä ole ketään jolle purkaa tai joka ymmärtäs niin sillon pitää kyllä aikuisten ihmisten osata mennä jonnekkin muualle niitä hlvtn nallekarkkeja jakamaan!!
 
Vaikka kuinka on lapsensa itse tehnyt niin minusta se ei ole mikään häpeä ottaa apua vastaan, kun kerta sitä tarjotaan. Ja voi sitä apua pyytääkin. Ei kukaan aina jaksa, ei se ole mikään äitiyden mitta. Jos lapset vielä tykkää isovanhemmillaan käydä niin onhan se niidenkin etu.

Se sitten on eriasia, jos isovanhempien mielipidettä ei edes kysytä ja lapset vaan kärrätään hoitoon ja oletetaan että isovanhempien tehtävä on aina auttaa.
 
muori
Mun vanhemmilla tyttö on yhden päivän viikossa klo 9-18 suunnilleen. Kerran kuussa suunnilleen on myös sitten yhden yön. Isovanhemmat aina soittavat ja varmistavat että milloinkohan se lapsi vois taas tulla.

Toiset isovanhemmat sitten eivät hoida koskaan. Asuvat kaukana.
 
Aurinkokuningas
Meillä on lämpimät ja läheiset välit mummujen ja pappojen kanssa. Asutaan siis samassa kaupungissa ja hoitoapua saadaan melkein aina, kun tarve vaatii. En kuitenkaan arvostele (enkä usko, että useimmat muutkaan "kultalusikka suussa" -kasvaneet) äitejä, joilla ei tukiverkostoa ole. Koen kyllä olevani etuoikeutettu, kun apua saan. Enkä häpeile sitä myöntää. Arvostan vanhempieni sekä appivanhempien panosta meidän sekä lasten elämässä ja uskon, että myös he saavat lapsilta paljon.

 
vieras
1-5 kertaa vuodessa.

Seuraavat tilanteet ovat olleet kyllin hyviä syitä: synnytys (isompi hoidossa), lapsen leikkaus (isompi hoidossa), hääpäivä, ultrakäynti synnärillä.

Hoitoapua ei tipu ellei ole oikeasti pätevää syytä.
 
teippi
Meillä taas miehen vanhemmat pyytää lasta hoitoon sinne jatkuvasti (siis mun mielestä jatkuvasti on esim. joka toinen viikonloppu). Vaikka meillä ei olis mitään menoo tms niin ne haluaa ottaa lapsen sinne. Ihan väkisin melkein ruinaavat ja vievät. itse en haluaisi antaa lasta hoitoon niin usein enkä varsinkaan kun ei ole mitään todellista tarvetta. Mielummin olisin kotona perheen kesken kun mies arkena vähän kotona.
mutta ei ne tajua, aina vaan pyytämässä ja inisemässä kun "äiti on niin tarkka eikä anna hoitoon"

mielipiteitä?
 
No johan meni taas tappeluksi. :/

Meillä isovanhemmat ei hoida lapsi lainkaan, asuvatkin toisessa maassa. Ei sillä, kiva että löytyy perheitä joissa tuo asia järjestyy, monesti olisi itsekin kaivannut äidiltä apua. Mutta kun ei mahdollista niin pakko löytää apu muualta, ei muiden isovanhemmiltaan saama apu ole kuitenkaan minulta pois. Päinvastoin, kiva että homma toimii. :flower:

Ei tuo pelkkä isovanhempien osallistuminen tee kenestäkään kultalusikka suussa syntynyttä, lasten kanssa ja elämässä ylipäätänsä on paljon muitakin haasteita. Enkä ymmärrä tuota joidenkin isovanhemmilta apua saavien kimppuun käymistä, eivät he missään vaiheessa olleet toisia arvostelemassa. Päinvastoin, tuntuivat jopa olevan varsin ymmärtäväisiä virikehoidon ym suhteen.

Mistä sitten tulikin mieleen että päiväkodin ansiosta me taidetaankin olla vielä hemmotellumpia mitä nämä vanhemmiltaan apua saavat. :D Harvan vanhemmat sentään noin pitkää päivää pystyvät päivystämään lasten kanssa...
 
Mimosan äippä
noin kerran kk on yökylässä jomman kumman vanhemmilla hoidossa, viikolla iltaisin ehkä keskimäärin pari kertaa kuussa. Omilla isovanhemmillani on joskus arkipäivisin. Ketään ei pyydä hoitoon, minä aina soitan ja kysyn sopiiko...innoissaan kylläkin otetaan vastaan ja ollaan mustasukkaisia kun toiset saa hoitaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
No johan meni taas tappeluksi. :/

Meillä isovanhemmat ei hoida lapsi lainkaan, asuvatkin toisessa maassa. Ei sillä, kiva että löytyy perheitä joissa tuo asia järjestyy, monesti olisi itsekin kaivannut äidiltä apua. Mutta kun ei mahdollista niin pakko löytää apu muualta, ei muiden isovanhemmiltaan saama apu ole kuitenkaan minulta pois. Päinvastoin, kiva että homma toimii. :flower:

Ei tuo pelkkä isovanhempien osallistuminen tee kenestäkään kultalusikka suussa syntynyttä, lasten kanssa ja elämässä ylipäätänsä on paljon muitakin haasteita. Enkä ymmärrä tuota joidenkin isovanhemmilta apua saavien kimppuun käymistä, eivät he missään vaiheessa olleet toisia arvostelemassa. Päinvastoin, tuntuivat jopa olevan varsin ymmärtäväisiä virikehoidon ym suhteen.

Mistä sitten tulikin mieleen että päiväkodin ansiosta me taidetaankin olla vielä hemmotellumpia mitä nämä vanhemmiltaan apua saavat. :D Harvan vanhemmat sentään noin pitkää päivää pystyvät päivystämään lasten kanssa...
tätä minä voin peesata. omat lapset menee syksyllä hoitoon =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä on kultalusikka suussa syntynyt, jos on rahaa makoilla kotona ja ei tarvitse työn perässä muuuttaa.
Keksi jo joku uus sana, ihan koko ketju on sanaa "kultalusikka" miksi jauhat koko ajan samaa? On se jo luettu, ok olen kultalusikka suussa syntynyt, ihan kaikki sukulaiset ja ystävät asuu todella lähellä ja onneksi niin, enpähän ole noin katkeroitunut kuin sinä!!!!
Kun toiset väittää vastaan, niin pakko jauhaa. Kun jokainen tietää, jolla ei mummoja ole apuna, että olisi todella helppoa ja antoisaa, jos olisi tarvittaessa apua. Nykyään on todella enemmän väsymyksen puolella.
helppoa ja antoisaa.. salli mun nauraa, siitähän ne vanhemuuden ja muun elämän ongelmat ratkeea kun asuu mummot lähellä.
Kyllä on helppoa lastenhoito, jos mummot auttavat. En muusta elämästä ole puhunut. Ei voi tietää, mitä on olla ilman mitään apua. Sairaanakin itse hoidettava.
Varmasti on lastenhoito helmpompaa, jos saa toisten apua! Miksi tätä eivät jotkut voi myöntää?
 
August
Aina kun halutaan tai tarvitaan. Aika harvoin kuitenkin pyydetään vaikka mielellään hoitaisivatkin. Yleensä silloin pyydetään hoitajiks jos lapset ovat kipeitä eivätkä voi mennä pph:lle
 
Eivät oo koskaan olleet, eivätkä todennäköisesti koskaan meekään :'( . Isovanhemmat on iäkkäitä eivätkä (enää ) niin lapsirakkaita, ainakaa ukki.
Poika on nyt reilu kolme vuotta ja tyttö 1,5 v.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiksu:
Ööh, mikäli mie nyt ihan oiken tätä palstaa olen lukenut, niin pahimpia muiden vanhempien arvostelijoita taitavat olla ne ihmiset, jotka ei ikinä vie lastaan hoitoon, ei mummuille eikä tarhaan tai jonnekin muualle.. :whistle:
AAMEN.
 
Siis jaaha. Mun pitäs kai sitte nyt valittaa kurjuuttani ja haukkua suohon kaikki, kellä on ihanat isovanhemmat?! Luin pätkiä sieltä täältä tästä keskustelusta... :whistle: Me pärjätään näin. Omituinen keskustelu. :eek:
 
Yap
Kerran kuussa tai kahdessa yökylässä mummolassa. Muuten ei missään.

Meillä on mummolaan matkaa. Lähellä ei ole hoitajia, olemme tottuneet ottamaan pojun mukaan. Teemme sen mielellämme. Tää nyt on ikuisuus kysymys. Mutta eix pääasia oo että oma perhe on onnellinen?
 
vieras
Meillä appivanhemmat (54v ja 59v) ovat kotona täysi päiväisesti eivät ole lapsi hoitaneet kertaakaan lapset 3.6v ja 1.9v. Esikoista hoitaneet muutaman kerran enne kuopuksen syntymää mutta kun kuopus todettiin liikuntavammaiseksi ei apua ole herunnut yhtään ja olen odottanut 2v että hakisivat esikoisen pulkkamäkeen kun lupasivat.
Oma äiti ( 71v ) asuu toisella puolella suomea ja hoitaa tarvittaessa nytkin parhaillaan leikki erityislapsemme kanssa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmasti on lastenhoito helmpompaa, jos saa toisten apua! Miksi tätä eivät jotkut voi myöntää?
onhan se joo sen hetken helppoa kun lapset ovat hoidossa, muuten se on kuitenkin aivan samaa hoitamista samoinen ongelmineen kuin niilläkin joilla ei ole auttavia isovanhempia. tästä ketjusta kun saa sen kuvan että lastenhoito muuttuu helpoksi heti kun on apua saatavilla.
 

Yhteistyössä