Kuka ihme laittaa alle vuoden ikäisen hoitoon, huhhuh!!!

  • Viestiketjun aloittaja "Miisa"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Akka? :D Siis mitä osapuolta mä puolustelen? Perheiden vapautta valita, jos jäi ymmärtämättä. Pph:kaan ei ole pk:n lisäksi ainoa vaihtoehto, ju nou ;) Lastensuojelu onneksi tosiaan on olemassa, mutta harvinaisen vähän siellä on asiakkaina perheitä joiden ainoa ongelma on laittaa lapsi ihan laillisissa ikämääreissä hoitoon ;) Niitä perheitä kyllä on paljonkin joissa äityli on kotona ollut kriittiset iät. Tiedoksenne mi lady.
Puolustelet jatkuvasti äitien valinnanvapautta ja se on sinulle tärkein arvo. Yleensä (tai poikkeuksetta aina) ihmiset ovat puolustuskyvyttömän ja sijaiskärsijän puolella - eli lapsen, joka ei valitse vanhempiaan.
 
[QUOTE="vieras";29096722]Sähän käännät ja ääripäistät täällä kaiken pienessä mielessäsi etkä osaa pysyä asiassa. Kysymys on lapsen varhaisista vuosista, ei suinkaan uraäitiydestä tai kotiäitiydestä kun ainoastaan siitä ajasta kun se lapsi on pieni ja haavoittuvainen.[/QUOTE]

Hmm. Aloitus lähti alle vuoden ikäisistä, sitten puhutaan 2-3 vuodesta. Mistä tässä siis tarkalleen keskustellaan? Mun 5v on mun mielestä vielä ihan liian pieni ja haavoittuvainen päiväkotiin. Voinko rajata keskustelun omalta osaltani sinne?

Jos joiltain anopeilta lähdetään kysymään, on heidän nelikymppinen poikansakin vielä napanuoralla kiinni, että ihan kenen kanssa keskustelee :D
 
"sommarcat"
Sellaisen vanhempi laittaa lapsensa hoitoon heti äitiysloman päätyttyä, jolle Se on ainoa vaihtoehto. Esim. vakituisessa työsuhteessa oleva, joka ei pysty jäämään hoitovapaalle huiman kotihoidontuen turvin. Kh-tuki ja hoitolisä ei kata edes asumiskuluja. Kela ei maksa asumistukea eikä sossun luukulle voi mennä, koska työstä saa tarvittavan palkan elämiseen.
Sellainen vanhempi vie lapsensa hoitoon, joka ei halua muuttaa lapsensa kanssa kadulle ja haluaa tarjota tuoksu muutakin kuin kaurapuuroa.
Näin tekee vastuullinen vanhempi.

Tässä yksi esimerkki.
 
  • Tykkää
Reactions: papero ja Oisku
"Lennu"
[QUOTE="vieras";29096675]Todella huolestuttavaa että joku kuvittelee vielä nykypäivänäkin mielenterveyden olevan joku muuttumaton ja ennustettavissa oleva tila.[/QUOTE]

Kukaan tuskin kuvittelee. Kummastelen vain sitä, miten näissä keskusteluissa aina niin kovasti vedotaan mielenterveyteen, ihan kuin olisi harvinaisuus, että lapsen voi saada ilman henkistä romahdusta. Fakta on se, että valtaosa pukkaa niitä lapsia maailmaan ilman ongelmia. Tämä siis mitenkään vähättelemättä sitä vähemmistöä, joilla kaikki ei mene ok.
 
"vieras"
Itse asiassa, jos nyt halutaan asiaa lähteä puimaan, ei se ole sen enempää yhteiskunnan vastuulta pois jos mamma kotoilee useita vuosia, koska niitä työssäkäyviä "hyödyllisiä" tunnutaan tarvitsevan ihan kiitettävästi. Ja maksut kotonaolijoista juoksee. Että mä sanoisin ettei yksikään kotona äitiysloman tai ainakaan vanhempainvapaan jälkeen oleva mitään erityistä palvelusta yhteiskunnalle tee. Vai miksi luulette että hoitovapaita halutaan lyhentää ja korvamerkitä vapaita myös isälle ;)
Noinko yksinkertainen ihminen voi olla..? Luuletko että hyvinvointi ei vaikuta millään tavalla tämän maan kansantalouteen? Että on ihan sama miten lapsensa kasvattaa? HE ovat tämän yhteiskunnan tulevia lääkäreitä ja veronmaksajia. Heidän pitäisi pystyä kasvamaan lapsuus inhimillisesti ja turvallisesti. Pahoinvointi maksaa todella paljon - yksi syrjäytynyt nuori esimerkiksi miljoonan valtiolle! Se että heille annetaan hyvä lapsuus maksaa itsensä takaisin MONIN KERTAISESTI.
 
hassut
Te ootte ihan hassuja, oikeesti!

Siis toisilla ei ole mahdollisuutta esim rahallisesti jäädä kotiin vaikka haluis. Miten siitä voi väitellä? Mitä sit pitäis tehdä, kuolla nälkään vai asua sillan alla?

Ei aina voi ymmärtääkään.. eikä tarvi. Kunhan kaikki tulee toimeen omien päätösten kanssa, niin asiat on fine.
Puspus! öitä! <3
 
  • Tykkää
Reactions: CherryCake ja rops
Te ootte ihan hassuja, oikeesti!

Siis toisilla ei ole mahdollisuutta esim rahallisesti jäädä kotiin vaikka haluis. Miten siitä voi väitellä? Mitä sit pitäis tehdä, kuolla nälkään vai asua sillan alla?

Ei aina voi ymmärtääkään.. eikä tarvi. Kunhan kaikki tulee toimeen omien päätösten kanssa, niin asiat on fine.
Puspus! öitä! <3
Toiset vaan on niin mustavalkoisia ja oma tapa on ainut oikea.
 
Blue
Täällä on nyt jotain ihan ihme fanaatikkoja liikkeellä... Ihanko oikeasti joku todella voi sanoa että lapsen olisi parempi olla huostassa kuin päivähoidossa..?

Ääliöitäkö ihmisistä tulee heti kun luulevat olevansa maailman parhaita äitejä?

Maailman paras saa olla mutta ei tyhmä. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: papero ja rops
[QUOTE="vieras";29096734]Puolustelet jatkuvasti äitien valinnanvapautta ja se on sinulle tärkein arvo. Yleensä (tai poikkeuksetta aina) ihmiset ovat puolustuskyvyttömän ja sijaiskärsijän puolella - eli lapsen, joka ei valitse vanhempiaan.[/QUOTE]

Missä mä olen dissannut lapsen oikeuksia? Ehkä mä vain näen asiat hieman "monipuolisemmin". Jos sä oikeasti kelaat kommenttini läpi, huomaat että pyrin nostamaan esiin esim. lapsen oikeuden hoitajaan, joka haluaa hoitaa häntä, haluaa olla hänen kanssaan. Jos syystä tai toisesta (ja syihin en aio ottaa kantaa) äiti (tai isä) ei lasta kykene tai halua hoitaa, on parempi lapselle olla vähintään osa päivästä muualla hoidossa.

En näe lapselle hyvänä vaihtoehtona huostaanottoa, vaan turvallisen hoitajan, joka pitää lapsesta huolta ja tarjoaa tälle tarvitsemansa huolenpidon, turvan ja perushoidon. Se ei ole ideaalitilanne, tietenkin ideaali olisi että äiti (tai isä) hoitaa ensisijaisesti lapsen, mutta se vaan ei ole aina mahdollista, koska maailma ei ole niin ideaali paikka.

Selvensikö tämä nyt yhtään?
 
Pin
[QUOTE="Lennu";29096700]Ai ihan vauvankin edelle pitää äidin ja isän päästä? Puolitoistavuotias kyykyttäjä alistaa vanhemmat ja tuhoaa näiden minuuden? Ihan vapaasti voi laittaa itsensä lapsensa edelle ja alkaa painaa uralla eteenpäin, mutta antakaa nyt jumalauta niiden itse hankkimienne jälkeläisten edes oppia kävelemään ensin rauhassa![/QUOTE]

Joo ihan vauvankin edelle etkä sinä onneksi päätä mikä on se raja. Onko se kävelemään oppiminen :D vai mikä. Ilmaisin vain kuinka ällöksyn tuollaisia äitityranneja jotka heti plussan pärskähtäessä ovislimoineen tikkuun mammaantuvat ja "huhhuh"-alkuiset kärkkäät mustavalkoiset mielipiteet löytyy kaikkeen vanhemmuuteen liittyvään. Huhhuh kun kaikki eivät toimi/halua toimia/voi toimia jne kuten minä, varokaa täältä tulloo täydellinen tuleva MAMMA.

Hyi mulla on sellainen "kaveri" facebookissa joka vähän väliä linkittelee vanhempien tekemiä "virheitä" ja päivittelee miten joku äiti voi sitä tätä tota, siis miten on mahdollista ja ihan säännöllisesti muistan käydä kommentoimassa ja yrittää takoa järkeä päähän sekä tiputtaa mamma pilvistänsä. Turhaa se varmaan on, tuho on jo tulossa kun poks päivittelijästä on tulossa äiti, se vielä pahempi muiden asioilla mässäilevä martta. Viihdettä suorastaan, tuntuu vain että tämä tuleva äiti on yksinkertaisesti..miten sen sanoisi kauniisti.... TYHMÄ. En jaksa typeriä ihmisiä, ilkeitä en kertakaikkiaan siedä ja inhoan toisten asioilla mässäileviä, joten näiden yhdistelmä on hirvittävä vääryys yhdessä paketissa.
 
"vieras"
[QUOTE="Miisa";29096729]tItselle lapset ovat aina ykkönen ja kyllä---laitan heidän hyvinvointinsa useinkin omani edelle;)[/QUOTE]

Kuten myös. T. working motha
Hyvää ja suvaitsevaista yötä kaikille.
 
[QUOTE="sommarcat";29096743]Sellaisen vanhempi laittaa lapsensa hoitoon heti äitiysloman päätyttyä, jolle Se on ainoa vaihtoehto. Esim. vakituisessa työsuhteessa oleva, joka ei pysty jäämään hoitovapaalle huiman kotihoidontuen turvin. Kh-tuki ja hoitolisä ei kata edes asumiskuluja. Kela ei maksa asumistukea eikä sossun luukulle voi mennä, koska työstä saa tarvittavan palkan elämiseen.
Sellainen vanhempi vie lapsensa hoitoon, joka ei halua muuttaa lapsensa kanssa kadulle ja haluaa tarjota tuoksu muutakin kuin kaurapuuroa.
Näin tekee vastuullinen vanhempi.

Tässä yksi esimerkki.[/QUOTE]

Ja siltikin, varmasti hyvä äiti.
 
[QUOTE="Lennu";29096744]Kukaan tuskin kuvittelee. Kummastelen vain sitä, miten näissä keskusteluissa aina niin kovasti vedotaan mielenterveyteen, ihan kuin olisi harvinaisuus, että lapsen voi saada ilman henkistä romahdusta. Fakta on se, että valtaosa pukkaa niitä lapsia maailmaan ilman ongelmia. Tämä siis mitenkään vähättelemättä sitä vähemmistöä, joilla kaikki ei mene ok.[/QUOTE]

Synnytyksenjälkeinen masennus esim. on aivan liian yleinen ilmiö. Kuten myös masennus yleisesti. Ja se on siitä paska nakki, että se passivoi ihmisen, tekee pahimmassa tapauksessa vanhemmasta todella kykenemättömän huolehtimaan jälkikasvustaan. Ikävä kyllä näihin on myös usein todella vaikea hakea apua. Se ei ole tässä maassa ja maailmassa mikään marginaaliryhmä joka näistä ongelmista kärsii, ja lapset kärsivät tietenkin mukana. Ei silloin voi ainoa vaihtoehto olla syyllistää ja käskeä ryhdistäytymään ja hoitamaan lapsensa. Kyllä sitä tarvitaan vähän muunkinlaista apua ja hetkellisesti esim. voi olla paras vaihtoehto, että lapsi on hoidossa esim. osan päivästä.
 
[QUOTE="vieras";29096750]Noinko yksinkertainen ihminen voi olla..? Luuletko että hyvinvointi ei vaikuta millään tavalla tämän maan kansantalouteen? Että on ihan sama miten lapsensa kasvattaa? HE ovat tämän yhteiskunnan tulevia lääkäreitä ja veronmaksajia. Heidän pitäisi pystyä kasvamaan lapsuus inhimillisesti ja turvallisesti. Pahoinvointi maksaa todella paljon - yksi syrjäytynyt nuori esimerkiksi miljoonan valtiolle! Se että heille annetaan hyvä lapsuus maksaa itsensä takaisin MONIN KERTAISESTI.[/QUOTE]

Kerros mulle sitten, miksi lastensuojelun asiakkaina on niin paljon lapsia ja nuoria joissa äidit ovat olleet kotona sen "vaaditut" 3v? Miksi meillä on koulupudokkaita ja päihdenuoria, joiden vanhemmat ovat hoitaneet ja huolehtineet, tarjonneet kaiken mitä voi. Miksi he voivat huonosti, vaikka lapsuus on ollut turvattua kun ei ole tarvinnut pahaan päiväkotiin mennä?

Kotiäitiys ei ole yhtä kuin hyvä lapsuus lapselle. En usko että olet niin yksinkertainen ettet tätä ymmärrä. Tilanteita on yhtä monta kuin perheitä, eikä kenestäkään voi etukäteen sanoa, tuleeko tästä lääkäri vai kouluampuja. Perheen täytyy tehdä yksilöitään ja kokonaisuutta ajatellen parhaat valinnat ja pyrkiä antamaan lapselle tämän tarvitsema hoito ja huolenpito, oli se sitten täysin perheen vastuulla tai osaltaan ulkoistettu toiselle taholle.
 
"vieras"
Missä mä olen dissannut lapsen oikeuksia? Ehkä mä vain näen asiat hieman "monipuolisemmin". Jos sä oikeasti kelaat kommenttini läpi, huomaat että pyrin nostamaan esiin esim. lapsen oikeuden hoitajaan, joka haluaa hoitaa häntä, haluaa olla hänen kanssaan. Jos syystä tai toisesta (ja syihin en aio ottaa kantaa) äiti (tai isä) ei lasta kykene tai halua hoitaa, on parempi lapselle olla vähintään osa päivästä muualla hoidossa.

En näe lapselle hyvänä vaihtoehtona huostaanottoa, vaan turvallisen hoitajan, joka pitää lapsesta huolta ja tarjoaa tälle tarvitsemansa huolenpidon, turvan ja perushoidon. Se ei ole ideaalitilanne, tietenkin ideaali olisi että äiti (tai isä) hoitaa ensisijaisesti lapsen, mutta se vaan ei ole aina mahdollista, koska maailma ei ole niin ideaali paikka.

Selvensikö tämä nyt yhtään?
Aina voidaan mennä ääripäihin ja niihin tapauksiin ja perheisiin, joissa valitettavasti lapsen juuri synnyttyä ei voida/haluta antaa tälle parasta. Ja he ihmiset varmasti saavat apua ja hyvä niin. Onneksi (ei unohdeta tätä!) suurin osa vanhemmista ajattelee lapsen tehtyään aivan päällimmäisenä mikä on meidän lapsen etu? Ja pieni lapsi tarvitsee eri asioita mitä leikki-ikäinen, joten kauaa siellä kotona ei tarvitse olla.
 
Tämä keskustelu todistaa taas jälleen kerran, että lasten kasvatus on täysin äitien hommaa ja moraalisen vastuun lapsista kantaa vain ja ainoastaan äiti yksin.

Eipä ole mikään muuttunut, vaikka kovasti puhutaan ja yritetään.
 
[QUOTE="vieras";29096763]lopeta tuo sössötys kotiäitiydestä jo ihan oikeesti. Kukaan ei ole puhunut loppuelämästä ja uran ja työn jättämisestä.[/QUOTE]

Niin? En minäkään. Miksi mun pitää kutsua äitejä jotka ovat kotona esim. yht. 6v putkeen 2-3 lapsen kanssa?
 

Yhteistyössä