Kun äiti kiristää lapsen kustannuksella...

Meillä siis sellainen tilanne että avokkini maksaa viidestä lapsesta 300 euroa elareita kuukaudessa. Kolme lapsista oli meillä koko kesän, ovat myös talvisaikaan lähes joka viikonloppu täällä. Ongelmaksi onkin muodostunut se ettei lasten äidille riitä mikään. Täydet elatukset menivät joka kuukaudelta kun lapset olivat täällä. Eilen alkoi uhkailu että jos ei makseta puolia vanhimman pojan koulukyydeistä, kirjoista ja haalareista joutuu isä itse selittämään miksi poika ei pääse kouluun, hän ei kuulemma sitä maksa. Mitä ihmettä teksitte vastaavassa tilanteessa? Sopimus käsittää vain elatusmaksun, muuhun osallistuminen on vapaaehtoista....
 
onhan tuo ikävää lasten kannalta, toivottavasti äiti ei vedä heitä kiistoihin mukaan...

mutta kun asiat on hoidettu lakipykälien mukaan, niin eikö sitten tehtäisi kaikki lakien mukaan. osallistuuko avokkisi muuten sitten lasten kustannuksiin? mielestäni 300e viidestä lapsesta kuulostaa todella pieneltä summalta... siis 60e lapsi? siis tietenkin kaikki ne teillä yöpymiset tietenkin syövät rahaa, mutta 60e kuussa yhden lapsen menot.. vähän alimitoitettuja...

eikö asiaa saataisi sovittua esim. että lasten isä maksaisi jotain, vaikka ne haalarit. äiti ei selvästikää kykene olemaan aikuinen, olkaa te avokkisi kanssa. itse muistuttaisin tuosta kesästä, mutta se varmasti lisäisi vain vettä myllyyn.

ei tää varmaan paljoa auttanu :ashamed:
 
noh, mieheni ei ole mikään hyväpalkkainen joten tuo 300 tuntuu meistä jo aika isolta summalta. Kela maksaa loput, äiti saa yhteensä 650. Koska lapset ovat lähes joka viikonloppu talvisin meillä, bensaan menee jo melkoisesti koska välimatka on ees taas 80 km x 2 viikossa. Tottakai sitä ostaisi ja osallistuisi vaikka mihin jos olisi varaa siihen, senkin olemme yrittäneet äidille selittää. Osallistumme myös muuten kuin vain ns. ruokakustannuksin, mutta nyt on ollut pakko laittaa stoppia päälle koska äiti käy ahneemmaksi ja ahneemmaksi.. ja mikä veemäisintä, etelänmatkoihin ja uusiin autoihin on siellä päässä varaa laittaa rahaan mutta ei lapsiin :/
 
No kyllä tuo 300? kuulostaa todella vähältä :eek:
Miten miehellä on sitten varaa pitää lapsia luonaan? Mulla pojan isä maksaa kunnolla elareita, koska eihän ole tarkoitus että vain äiti maksaa kaiken.
Jos tulot ovat todella minimiluokkaa niin kannattaa käydä tarkistuttamassa jos mies pääsisi kokonaan eroon elareista.
 
Peppari ymmärrät varmaan että jos perheessä on 5 lasta, ei elintaso voi olla samaa luokkaa kuin yksi tai kaksilapsisessa perheessä. Näin se vaan on. Sen on jopa kelantätikin myöntänyt. Mutta jos nettopalkka on 1500 kk ja viidestä lapsesta joutuisi maksamaan vaikka koko summan, 650 euroa, millä luulet että vuokra, laskut ja ruuat enää sen jälkeen maksetaan? Ja eipä sitä enää hirveästi ole varaa osallistua mihinkään muuhun jos kolme lapsista on koko kesän täällä ja täydet elatusmaksut menevät äidille. Katsos etäisät eivät saa tukiaisia kuten elareita ja lapsilisiä, täällä maksetaan KAIKKI omasta pussista toisin kuin teillä yksinhuoltajaäideillä...
 
Eli tuosta 300 eurosta pitää vielä vähentää luonapitovähennys :eek:
No siinä on mies tehnyt enemmän lapsia kuin olisi ollut varaa.
Tuon ohjeen mukaan siis siitä 60? per lapsi minkä isä maksaa niin se saa sitten vähentää luonapitovähennyksen niin silloinhan siitä ei jää juuri mitään jäljelle.
Minä kyllä epäilisin ettei isällä edes sitten ole varaa kunnolla elättää kun lapset ovat hänen luonaan.
 
Jos perheessä on viisi lasta, on selvää että esim. vaatteet ja kaikki muutkin tulee ostaa pääosin käytettyinä, eli pienellä budjetilla mennään. Käännetään asia niin päin että jos tässä tapauksessa lasten vanhemmat olisivat vielä yhdessä, tulisi heidän palkkansa (karkea arvio) n. 3000 euroa nettona plus lapsilisien n. 700 viiteen lapseen riittää. Kaikkien vähennyksien kuten asuntolainan, laskujen ja ruuan jälkeen se on summa x lasta kohden. (Omista veloista ja laskuista riippuen)

Tällä hetkellä äiti siis saa elareita 650+ lapsilisät korotettuina, tekee yhteensä n. 830 euroa. Eli jo ilman äidin osuutta lapsiin on varaa käyttää tällä hetkellä 1500 euroa rahaa /5 = 300 euroa lapsi per kuukausi. Ja siihen kun laitetaan äidin osuus päälle niin kyllä on lapsella minun mielestä ihan hyvät oltavat. Ennen erotilannetta ei varmasti ollut samanlaista summaa käytettävänä lapseen per kuukausi. Ja niinkin valitettavaa kuin se onkin, isällä ei ole mitään oikeuksia päättää mitä lapsille niillä rahoilla ostetaan... ja jälleen tullaan siihen pisteeseen että kun äiti ei osaa käyttää rahojaan oikein vaan tuhlaa ne itseensä, ollaan vähän väliä käsi ojossa tähän suuntaan.
 
Rakuunalle vielä kiitos luonapitovähennystiedoista, olemme menossa lastenvalvojan juttusille omalle paikkakunnalle, kelantäti sopimuspaikkakunnalla väitti kiven kovaa miehelleni ettei sellaista luonapitovähennystä ole olemassakaan ja sivuutti koko asian. Ja jos en olisi perehtynyt netin kautta vähääkään näihin asioihin, kyllä ois miestä kusetettu kuus nolla sossussa.. ( huhtikuussa)

Osaatko muuten vielä sellaisesta asiasta sanoa, että miksiköhän mieheni joutuu käymään kahden vuoden välein lastenvalvojalla? Eikös se nyt ole niin, että elatussopimusta on vaikea lähteä muuttamaan ellei ole tapahtunut esim. 20% palkannousua tms...
 
Ja Peppari eikös se ole sinunkin mielestäsi aika väärin, jos isä HALUAA olla lastensa kanssa vaikka sen 15 vrk/kk (niin paljon kun tässä maailmassa on niitäkin isiä jotka eivät halua eron jälkeen olla missään tekemisissä lasten kanssa), mutta siihen ei ole varaa koska hän joutuu maksamaan täydet elatusmaksut äidille vaikka lapset eivät siellä olekaan äidin saadessa vielä lapsilisät lapsista jotka eivät ole kotona... Otetaan nyt esimerkkinä tämä kesä, kolme lapsista oli täällä koko kesän ja myönnettäköön että isällä ei olisi ollut varaa pitää heitä niin kauan jos minä en olisi suurimmaksi osaksi osallistunut ruokakustannuksiin ( mikä ei taas ole mitenkään minun velvollisuuteni koska lapset eivät ole minun elätettäviä).
 
Moi

On jo olemassa oikeuden päätös yksittäis tapauksessa (en nyt muista linkkiä mut löyty muistaakseni OM:n sivuilta) et jos lapsi on 50/50 ei kumpikaan vanhempi maksa elatusmaksua toiselle vaan molemmat hulehtii lapsen elatuksesta tahollaan ja mun mielestä 15 päivää on puolet kuusta. On se kumma et lastenvalvojat silti ehdottaa elatusmaksua maksettavaksi vaikka lapsen pito on jaettu tasan.

Taru sun mies joutuu käymään lastenvalvojalla varmaan sen takia et kunta maksaa osan elarista niin tarkastetaan on maksukyky noussut.
 
Mun mielestä, tää taas on mun mielipide, mut sellasen naise/miehen ei tule valittaa siitä, kuinka paljon menee kumppanin lapsen elatuksiin tai muihin menoihin kuussa rahaa, jos on uusperhetielle lähtenyt.Tää aloittajan tapaus kuulostaa siltä, että leidi vetää herneet nenään, jos kaikki lapset sairastuu kerralla ja vaatii lääkkeet ja isän pitäiskin osallistua niihin, vaik on jo maksanut jopa 300e viidestä elareita...

Kerran kahesta lapsesta tuli sairastuessa 68e lääkekulut ja kun ei sossun asiakas ollu, niinkuin kaikky yh:t ei oo, ei mitään muuta mahista ollu kun pyytää lisää rahaa tähän menoon. Se vaan on niin, et matalapalkka-alalla työskennellessä on omia tuloja sen verran, ettei ole oikeutta asumistukeen ja sossuun, mutta lapset silti pitää elättää ja jos jokin yllätys tuleekin, ei se raha vaan riitä.

Tokihan se on vaikee uusmamman ymmärtää, mutta lapsillehan se et talous pysy hallinnassa on tärkeintä. Ja miksi lähivanhemman pitää laittaa yhteisiin lapsiin kaikkensa, kun etä voi laittaa vaan tässä ap:n tapauksessa sen verran yhtä lasta kohti, että just ja just saa kaupassa yhtenä päivänä käytyä ja sit se elättelee toista emäntää ja ehkä jakaa toisen emännän lasten asumis yms. kuluja siinä ohella ja omista huolehtiminen jää vähemmälle.

Näissä on tosi monia puolia.
Jos jokun lähivanhemman homma on ihan viturallaan, eli dokaa ja jättää lasten huollon kokonaisuudessaan oman itsensä varjoon, siihen kannattaa puuttua ja nopeasti. Kyllä niitä rahastajia on liikkeellä aina, jotka ei vingu rahaa lasten vaan ittensä takia, mut esimerkiksi meillä kolmen lapsen menoihin mun palkan jälkeen ei riitä se 129,91e/per muksu kuussa. Eli vaikka tänne tulis pappaalta elareita sellanen 390e+lapsislisät homma kaatuis. Asumismenot on korkeat, ruoka, vaatteet, vakuutukset, harrastukset.. ne ei oo ilmasia. Ja lapsilla oikeesti on OIKEUS saada harrastaa, vaikka vanhemmat ois eronnu. Se on äärettömän tärkeää. Ja eroperheenkään lapsen ei tarvitse tyytyä harrastukseen joka on lenkkeily, kyllä pitää saada pelata lätkää, ratsastaa tai moitä vaan jos haluaa ja kiinnostaa.

Ja sellanen vielä, jos epäilee, et joku raha menee väärään mestaan, voi sen rahan maksaa vaikka suoraan ko.jutun laskulle, vaatehankinta yms. on ihna helppoa hoitaa sillä tavalla ja kaikki laskuthan voi maksaa myös se etä, jos ei halua sitä rahaa antaa rahana lähivanhemmalle kun epäilee tarkotusperiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja taru82:
Otetaan nyt esimerkkinä tämä kesä, kolme lapsista oli täällä koko kesän ja myönnettäköön että isällä ei olisi ollut varaa pitää heitä niin kauan jos minä en olisi suurimmaksi osaksi osallistunut ruokakustannuksiin ( mikä ei taas ole mitenkään minun velvollisuuteni koska lapset eivät ole minun elätettäviä).
Anteeksi, siis tämä taas on vaan mun mielipide, mutta miksi sä hengaat ihmisen kanssa, joka ei pystyisi ilman apuasi huolehtimaan tollasista menoista? Luuletko, että teijen talous jotenkin nousis, jos vaikka lasten äiti kuolis ja lapset muuttais teille ja tois lapsilisät ja valtiolta jonkunlaisen elatustukeen viittaavan rahan (joka kai sit on muuten sama kun minimielari (tai ainakin kuuluis olla), koska eihän ne lapset tartteis äidin kuollessa enempää kuin mitä isältäkään kuussa elatusmaksuja saanu..)? Ja kai se isä nyt on se, kelle lapset siirtyisi tollasessa tilanteessa? Vai oisko se sit jotenkin eri, kun ei oo enään sitä pahaa ja huonoa lasten bg-äitiä missään? Vai jättäsitkö miehesi sitten? Vai eläisitkö samassa taloudessa elämää, missä et maksaisi lasten menoja yhtään?

Itse en lähtis suhteeseen monen lapsen isän kanssa, koska tiiän, et jollei se nokian pääpomo oo, sen kaikki rahat menee niihin lapsiin ja mä joutusin, jos oisin lapseton huolehtii omilla tuloilla taas valtaosin meijen menoista...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Siniliida:
Mun mielestä, tää taas on mun mielipide, mut sellasen naise/miehen ei tule valittaa siitä, kuinka paljon menee kumppanin lapsen elatuksiin tai muihin menoihin kuussa rahaa, jos on uusperhetielle lähtenyt.Tää aloittajan tapaus kuulostaa siltä, että leidi vetää herneet nenään, jos kaikki lapset sairastuu kerralla ja vaatii lääkkeet ja isän pitäiskin osallistua niihin, vaik on jo maksanut jopa 300e viidestä elareita...
Jaa taidat olla näitä "pakettiajatus"-ihmisiä, eli jos on kerran lapselliseen mieheen rakastunut, pitää ottaa vain kaikki kakka lasten äidiltä/viranomaisilta vastaan?? Et taida siis itse edes kuulua tähän uusperheellisten palstalle kirjoittavien väkeen?

En minä ainakaan tiennyt mieheen tutustuessa, miten itsekeskeinen tuo miehen lasten äiti on. Mistä ihmeestä sen olisin voinut tietää, ei ole aikaisempaa uusperhekokemusta? En todellakaan voinut kuvitella, miten vinksahtaneita ja itsekeskeisiä iältään aikuiset ihmiset voivat olla.

Tuo elatusmaksuhan on vahvistettu joko sossussa tai käräjillä, ap:n tapauksessa se on melko pieni, mutta suhteessa tuloihin. Et kai kuvittele, että eroperheen etävanhempi lopettaa oman elämänsä eroon? Ettei hän voisi enää asua yhdessä toisen ihmisen kanssa, koska suurin osa tuloista menee elareihin. Se että miehellä on lapsia, on hyväksyttävä. Mutta ei sitä, että jatkuvasti haukutaan ja sen lisäksi vaaditaan lisää rahaa ja rahaa ja rahaa. Kun kerran yhdessä eletään, molemmat osallistuvat yhteisen kodin menoihin. Ei kuulu uuden puolison tehtäviin kustantaa muiden lapsia tai maksaa kaikkia talouden menoja.

Minun käsittääkseni elatusmaksujen, lapsilisän ja lähivanhemman osuuden tulisi kattaa kaikki lapsen menot. Ja ap:n tapauksessahan tuo minimin alle jäävä osuus tuli sossun kautta. Ei siis siten, että aina kun äiti keksii uuden harrastuksen/muun menon, ollaan etävanhemmalta kerjäämässä rahaa ja kiristetään sen lapsen kustannuksella. Jollei ole varaan ratsastaa, niin sitten ei ole. Siihen ei ole mahdollisuutta monella ydinperheelliselläkään. On olemassa muitakin edullisia harrastuksia, kuin lenkkeily. Ei eroperheen lasta tule opettaa siihen, että kaikkeen on varaa ja raha kasvaa puussa. Tai pidetä kiinni siitä edesmenneen ydinperheen elintasosta. Ruokakaupastakin saa 60?:llä jo vaikka mitä, mutta jos ostaa vain kallista sisäfilettä, loppuu tosiaan tuo summa kesken.

Kyllä meillä ainakin on keskusteltu, että mitäs jos tulisi yhteinen lapsi, miten paljon olisi varaa laittaa häneen. Vai siis pitäisikö minun unohtaa haaveet omasta lapsesta, koska miehellä on jo kaksi + kalliisti sisustava ex?

Ja todellakin tiedän, mitä nuo tenavat "maksavat". Meillä kun ei tule lasten mukana kuin likaiset vaatteet, eli kaikki lastenhuoneen sisustuksesta, vaatteista ja harrastusvälineistä lääkkeisiin ja erikoisruokavalioon maksetaan ihan omasta pussista, välillä jopa minun, vaikkei se minulle kuuluisikaan. Eli elareista emme koostu mitään, äiti ei vaihtovaatteita mukaan pakkaa. Ja hyvä niin, eipä tarvitse kuunnella miten tahallaan saksilla leikellään puhkikuluneeet, äidin mielestä uudet, sukat.

Lapset siis ovat meillä vain joka toinen vkl, tuntuu hölmöltä ostaa kaikkea kaksin kappalein noin pieneksi aikaa, mutta minkäs teet. Ja enempää tapaamisia ei siis äidin tahdosta ole eikä tule. Kitinät rahan kerjäämisestä loppuivat viimein käräjöintiin, joiden tuloksesta etä olisi ollut jo aikaisemmin valmis sopimaan. Mutta äiti väenvängällä sai tahtonsa läpi, eikä loppujen lopuksi kostunut asiasta yhtään mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siniliida:
Näissä on tosi monia puolia.
Jos jokun lähivanhemman homma on ihan viturallaan, eli dokaa ja jättää lasten huollon kokonaisuudessaan oman itsensä varjoon, siihen kannattaa puuttua ja nopeasti. Kyllä niitä rahastajia on liikkeellä aina, jotka ei vingu rahaa lasten vaan ittensä takia, mut esimerkiksi meillä kolmen lapsen menoihin mun palkan jälkeen ei riitä se 129,91e/per muksu kuussa. Eli vaikka tänne tulis pappaalta elareita sellanen 390e+lapsislisät homma kaatuis. Asumismenot on korkeat, ruoka, vaatteet, vakuutukset, harrastukset.. ne ei oo ilmasia. Ja lapsilla oikeesti on OIKEUS saada harrastaa, vaikka vanhemmat ois eronnu. Se on äärettömän tärkeää. Ja eroperheenkään lapsen ei tarvitse tyytyä harrastukseen joka on lenkkeily, kyllä pitää saada pelata lätkää, ratsastaa tai moitä vaan jos haluaa ja kiinnostaa.

Ja sellanen vielä, jos epäilee, et joku raha menee väärään mestaan, voi sen rahan maksaa vaikka suoraan ko.jutun laskulle, vaatehankinta yms. on ihna helppoa hoitaa sillä tavalla ja kaikki laskuthan voi maksaa myös se etä, jos ei halua sitä rahaa antaa rahana lähivanhemmalle kun epäilee tarkotusperiä.

Eli sulla siis lapset saa 3x129,91 +lapsilisät 156,60+167,10+177,60 ja sit sun osuus joka lienee vähintään sama kuin exän kun sulla on kerran niin kovasti menoja 3x129,91 yhteensä1280,70!!! Luulisi et siitä jo jää vähän harrasterahaakin. Vaatteet voi valita , ei tarvitse ostaa reimatec:iä kun lassietec maksaa puolet vähemmän.Meillä ei mene eikä olisi kuunapäivänä rahaa laittaa lapsiin noin paljon ja asumiskustannakusksista kuitenkin vain pieni osa on lapsille laskettavaa kulua.Vaatteet ostan lapsille aina uusina kaupasta ja laatu tavaraa , lapset myös harrastaa musiikkia ja urheilua. Mikähän siinä on että vaikka ydinperheellä on elätettäviä per aikuinen samanverran kuin yh:lla niin joidenkin yh:n kulut on huimasti suuremmat kuin ydin perheen.???

 
Siniliida:

Kerroppas että miten se lasten isä VOI pysty huolehtimaan " tuollaisista kustannuksista" jos hän maksaa elatusmaksuja täydet, äiti saa lapsilisät ja kolme lapsista on täällä? Ollaan tilanteessa - 300 euroa + lasten luonaolon ruokakustannukset sun muut. Niin joo, valitettavasti me ei olla niitä ihmisiä jotka jättää laskut ulosoton hoidettaviksi...

Ja todellakin täytyy isälläkin olla mahdollisuus elämään eron jälkeen, mutta sä taidatkin kuulua näihin miestenvihaajiin tms..

Ja asia nyt vaan sattuu olemaan niin että äidin pitää pystyä huoltamaan ne lapset elareilla, lapsilisillä ja omalla palkallaan. Olipa sitten sairauksia tai ei. Jos meillä olis yhteinen lapsi niin eipä mekään voitais soittaa kellekkään että nytpä ei rahat riitä lääkkeisiin... että mietippä sitä!
 
Mitä jos te anoisitte sossusta rahaa siihen että lapset on teidän luona kesän? Tai menisitte lastenvalvojalle ehdottamaan uutta elatussopimusta, jossa otettaisiin kesä huomioon. Lapsilisiä on teidän turha ahnehtia, koska ne saa se vanhempi jonka luona lapset on kirjoilla.
Tuntuu aika hurjalta että kesä vietettäisiin köyhissä oloissa, kun isällä ei olisi mihinkään varaa. Onko muuten avopuolisolla elatusvelvollisuus partneriinsa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja anis76:
Alkuperäinen kirjoittaja Siniliida:
Mun mielestä, tää taas on mun mielipide, mut sellasen naise/miehen ei tule valittaa siitä, kuinka paljon menee kumppanin lapsen elatuksiin tai muihin menoihin kuussa rahaa, jos on uusperhetielle lähtenyt.Tää aloittajan tapaus kuulostaa siltä, että leidi vetää herneet nenään, jos kaikki lapset sairastuu kerralla ja vaatii lääkkeet ja isän pitäiskin osallistua niihin, vaik on jo maksanut jopa 300e viidestä elareita...
Jaa taidat olla näitä "pakettiajatus"-ihmisiä, eli jos on kerran lapselliseen mieheen rakastunut, pitää ottaa vain kaikki kakka lasten äidiltä/viranomaisilta vastaan?? Et taida siis itse edes kuulua tähän uusperheellisten palstalle kirjoittavien väkeen?
Kyllä, pakettiajatusihminen. En mä huolis ihmistä, joka ei nää kokonaisuutta lasten suhteen, kyllä lasten täytyy mennä ihan kaiken edelle niin kaunan kun ne on lapsia ja ne ei itse mahda mitään millekkään.

Tottakai jossain vaiheess tässä joutuu omassa elämässä vääntämän lasten parhaaksi kaikke, oikeen innolla odotan, jos sattuu tulemaan kuvioon joku nainen jossain vaiheessa. Kyllä lasten elintasosta pitää pitää kiinni. Kyllä mä äitinä voi olla ilman uusia vaatteita yms. olla menemättä ulos -olen paljon harrastanutkin sitä, mutta kyllä lapsille laitetaan hyvälaatusta ja mieleistä.

Niin, mulla kyllä todellakaan ei ole vieraita lapsia kuvioissa, eikä tule näillänäkymin onneksi olemaankaan, ksoka ei se munkaan hermo välttis kestäis.. sitä lasten äitiä siis :) Mutta uusperhe on.

Joku muljautti kivasti, ilmeisesti uusperheen puolikas, on se ollu sit mies tahi nainen, et äiti voi aina keksii lisää kivoja kalliita harrastuksia.
Todella monet pikkutytöt ja isommatkin rakastaa heppoja ja ratsastusta. Ja jos se lähimami, rahan ahne paska,niinkun moni teistä niitä rivien välistä kuvailee, ei saa järkättyy tuntei tutuille tai pysty vaik menee siivoo tallia, et sais alennusta, se on saatanan kallista. Ite oon joutunu lapsena ja nuorena tinkii juuri tuosta, kun porukat mielummin joi ja ei ollu kiinnostuneita matkoja hoitaa. Kunnes sitten tuli ISÄPUOLI joka makso tunteja ja kuskaskin, vaikkei sen ois tarvinnu. Sekin kuitenkin maksaa kerran vuodessa varusteet, joista kengät,housut tms. saa käytettynä, mut kypärät pitäis olla uusina.. sit vähintään täällä etelä-suomessa se 20e kerta.. Näyttää vaan olee vähän suolasempia ne hinnat yleisesti, niin ja tietty se kuljetus sinne.

Ja kyllä, jos lapsi todella haluaa ratsastaa se on ihan jokaisen edun mukaista, et se saa ratsastaa. Se on kiva noita tavata tuolla kaupungin yössä, joilla ei oo sellasia vanhempia, jotka tekis kaikkensa lastensa eteen. Sieltä kimpoaa pienestäkin ihmisestä suurta vihaa kaikkea kohtaan. Useesti ne tulee just eroperheistä. Tokihan kaikkiin harrastusjuttuihin köyhät voi hakea sossusta apua, mut sit aletaan puhua jo varattomista.

Mun mielestä se ero ja uus perhe ei muuta yhtään sitä, mitä pitää olla vanhemman valmis tekee lastensa eteen. Oon niin suppee ja pakettiajattelija.

Ja peuhu, ei se rahakuvio ihan noin mee täällä. Ja kai ihan oikeesti kaikki tietää, et yh-lisäähän ei tuu sillon, jos äiti asuu jonkun muun kanssa, joka siis näin ollen on edelletytty osallistuu lapsen kuluihin :)
 
Siniliida: Mä puhuin mitä yh saa rahaa ei uusperheellinen, uusperheellinenhän ei saa yh korotuksia. YH:llahan se menee just noin.

Mut noista harrastuksista niin jokainen harrastaa varojensa mukaan, musta ei ole kovin fiksua opettaa lapselle et jos haluaa ratsastaa niin tottakai pitää saada ratsastaa vaikka ei olisi varaakaan. Lapsenkin on hyvä tietää et raha ei kasva puussa eikä sitä saa seinästä hakemalla, kaikkea ei voi saada mitä haluaa(ei aikuinenkaan) vaan joutuu tekemään kompromisseja ja valitsemaan sen toisiksi mieleisimmän vaihtoehdon. Ja siitä mä olen myös erimieltä että lapsen elintasosta pitää pitää kiinni. Mun mielestä ei ole kyse lapsen elintasosta(joka kaikilla osapuolilla varmasti laskee eron myötä) vaan lapsen elatuksesta. Jos esim. etä on parmpi tuloinen , ei hän ole velvollinen pitämään elintasoa yllä omassa kotonaan ja exän kotona vaan elättämään lastaan omasta puolestaan ja onneksi säädökset on jo olemassa mitkä on kohtuulliset kustannukset koska kustannuksia saa kehitettyä lapselle vaikka kuinka paljon jos haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Peppari :wave: Avopuolisoilla ei ole elatusvelvollisuutta toisiinsa nähden mutta aviopuolisoilla on.
Ok, jotenkin ajattelin että avopuolison tulot esim vaikuttaisivat päivärahoihin yms. No sitten tämän ap ei missään nimessä kannata mennä naimisiin miehen kanssa. Joutuu vielä elättämään miehen jos miehen tulot menee lasten elatukseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Peppari :wave: Avopuolisoilla ei ole elatusvelvollisuutta toisiinsa nähden mutta aviopuolisoilla on.
Ok, jotenkin ajattelin että avopuolison tulot esim vaikuttaisivat päivärahoihin yms. No sitten tämän ap ei missään nimessä kannata mennä naimisiin miehen kanssa. Joutuu vielä elättämään miehen jos miehen tulot menee lasten elatukseen.
Peppari. Kyllä mun mielestä esim. asumistukeen vaikuttaa jos asuu avoliitossa ja sellaisiin,et ei välttämättä kannata edes muuttaa avoliittoon jos saa jotain tukia :/ mut lakisääteistä elatusvelvollisuutta ei ole niinkuin avioliitossa on.

Vaikka eläisi avioliitossa ei sen puolison tuloja oteta huomioon esim. jos uusii elatusmaksusopimusta paitsi siinä tapauksessa jos sillä puolisolla ei ole juurikaan tuloja (esim.hoitovapaalla) ja tämä elatusvelvollinen joutuu elättämään myös puolisoaan.Nää on aikas monimutkaisia juttuja.
 
UTR
Mun Muutamalla tutulla(ydinperheitä) on viis lasta eikä niillä todellakaan oo varaa viedä joka muksua ratsastamaan tai jääkiekkoilemaan yms. muihin kalliisiin harrastuksiin!
Mitä niistä lapsista tulee jotka on tottunu lapsena saamaan kaiken muiden(vanhempiensa)kustannuksella.
Minäkin olisin halunnut lapsena ratsastaa, mutta ei meillä ollut moiseen varaa(4 lasta) enkä ole siitä jälkeenpäin mitenkään kärsinyt.
 

Yhteistyössä