Kun bodyt jää pois käytöstä...

  • Viestiketjun aloittaja Lapsi kasvaa
  • Ensimmäinen viesti
Lapsi kasvaa
Oletteko kokeneet bodyjen pois jäämisen/pois jättämisen helpotuksena vai hankaluutena?

Tuntuu jotenkin oudolta (ja vähän haikealtakin) että kohta meillä jää bodyt käytöstä. Lapsi käyttää nyt kokoa 86 cm, joka alkaa pikku hiljaa jäädä pieneksi. Ajattelin että keväällä/kesällä siirryttäisiin käyttämään paita+housut -yhdistelmää ja 92 cm bodyt jäisivät lähinnä yökäyttöön vielä. Pottatreenit on tarkoitus aloittaa alkukesästä myös.

Eihän tietysti mikään estäisi jatkamasta bodyjen käyttöä pitempäänkin, mutta sitten jäisi nuo kymmenet kivat uudet paidat käyttämättä...Jos lapsi siirtyisi 92 kokoon loppusyksyllä tai keskellä talvea, ostaisin varmasti 92 bodyja vielä, mutta nyt se siirtyminen osuu sopivasti kevääseen/kesään.
 
Mä en vielä ole luopunut bodyista, sälli täyttää kohta 2v..Vaatekoko 92 ja kun kerta niitä vielä helposti löytää niin käytössä on, vallankin näin kun on vielä viileitä kelejä niin ihan ehdottomat, paidat kun ei ikinä pysy housuissa...Kesällä sit bodyt jemmaa ja paidat käyttöön mut jos ens syksynä vielä jostain bodyja löydän jotka menee päälle niin ehdottomasti niitä käytän tolla... Eli mulla ei olis helpotus.. :D
 
"Niksu"
Ehdottomasti helpotus. 80 cm vaatteisiin siirryttäessä jätin bodyt pois. Minusta se haaranappien kanssa näpertely oli ihan perseestä! Selkä-paljaana -ongelmaa ei esiinnyt, kun hankkii tarpeeksi pitkiä paitoja...
 
Lapsi kasvaa
Mä en vielä ole luopunut bodyista, sälli täyttää kohta 2v..Vaatekoko 92 ja kun kerta niitä vielä helposti löytää niin käytössä on, vallankin näin kun on vielä viileitä kelejä niin ihan ehdottomat, paidat kun ei ikinä pysy housuissa...Kesällä sit bodyt jemmaa ja paidat käyttöön mut jos ens syksynä vielä jostain bodyja löydän jotka menee päälle niin ehdottomasti niitä käytän tolla... Eli mulla ei olis helpotus.. :D
Jep. meillä siis poika on nyt 1 v 8 kk. Olen ostanut hänelle 92 cm bodyja tosiaan lähinnä yökäyttöä ajatellen, mutta myös "varmuuden vuoksi". On ne niin käteviä kun ei helmaa tarvitse kiskoa kainaloista alas.

Vähän hirvittää tuo kesäksi ostamani paitakasa; harmittaa jos jäävät vähälle käytölle mutta toisaalta mukavuus on ihan ykkösjuttu ainakin kotioloissa. Hmm. Tietysti noita T-paitoja voi pukea pitkähihaisen bodyn päälle (saa ihan kivoja yhdistelmiä) ja koska me muutenkin vaihdetaan kaupungille/kylään eri vaatteet kuin kotona on, niin ehkä poika voi kotioloissa olla bodyssa ja tuonne kylille lähdetään sitten paidassa ja housuissa isojen poikien tyyliin :D
 
Lapsi kasvaa
[QUOTE="Niksu";26123439]Ehdottomasti helpotus. 80 cm vaatteisiin siirryttäessä jätin bodyt pois. Minusta se haaranappien kanssa näpertely oli ihan perseestä! Selkä-paljaana -ongelmaa ei esiinnyt, kun hankkii tarpeeksi pitkiä paitoja...[/QUOTE]

Tuo on kyllä totta. Meillä poika rimpuilee ja kiemurtelee puettaessa/riisuttaessa ja ne haaranapit on helvetillisiä näperreltäviä....
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Meille oli helpotus kun bodyt jäi pois käytöstä (joskus alle vuoden ikäisenä). Paljon helpompi pukea se paita päälle kuin body! Eikä kovin usein se selkäkään ole paljaana, aluspaitana voi käyttää vaikka yhtä kokoa liian suurta hihatonta paitaa, joka on sitten sen verran pitkä että ei kovin helposti housujen alta nouse. Ja meillä aika paljon on käytetty lappuhaalareita ym. joten niidenkään kanssa ei selkä ole paljaana :)
 
..
Hyvä siinä vaiheessa, kun lapsi keksii alkaa riisua vaatteensa. Meillä ei ainakaan tuo 2v 2kk vielä ole oppinut avaamaan bodyn haaranappeja. Joskus kyllä yrittää bodya pois päältä työntämällä kädet kaula-aukosta. En todellakaan halua, että alkaa vetää vaippaa päältään pois, joten siksi bodyt on tosi käteviä. Katsotaan, josko kesällä päästäisiin vaipoista kokonaan...

Paitojakin meillä toki on ja niitä käytetään kyllä välillä, mutta aina kun tuo vaatteiden riisumisvimma nostaa päätään, niin pidetään muutama päivä taas bodya.
 
"Minna"
Olen kokenut sen helpotuksena. Nyt vielä pari bodya käytössä koossa 86, mutta ihan pian ne menevät varastoon. Yölläkään meillä ei käytetä bodyja vaan yöhaalaria tai -asua. Lapsi opettelee innolla pukeutumaan itse, joten silläkin paita + housut -yhdistelmä on paljon helpompi.
 
Lapsi kasvaa
Kiitoksia vastauksista. Luulen että kyllä meillä päivävaippaa joudutaan käyttämään syksyyn saakka (poika täyttää elokuussa 2 v), ellei sitten jostain syystä pottailu ala sujua nopeasti. Vaippojen käyttö puoltaisi bodyja. Mutta tosiaan sitten tuokin, että lapsi alkaa pian harjoitella pukemista ja riisumista itse, jolloin paidat ovat helpompia.
 
äitiminä
Oi minä taas rakastan bodeja lapsilla. Esikoisella käytin pitkään ja niin tulen käyttämään tällä kuopuksellakin. Hirmu näppäriä!!! Poika on vilkas ja vikkelä, mutta mitään nepparin kiinnitys ongelmaa ei ole. Pissalla käydään välillä potalla mutta vaippa on 24h. Ikää pikkuisella 1v7kk ja vaatekokona sisävaatteissa on 80.
 
Koin sen luontevana muutoksena. Vauvoilla body on loistavam, mutta sitten kun lapsi kasvaa eikä ole enää niin paljon sylissä / makuulla, kävelee, alkaa opetella (itsenäistä) pottailua jne. ei bodylle ole enää tarvetta. En ole osannut "jumittua" minkään ikäkauden juttuihin. Lapsen kasvu ja kehitys on lahja.
 
Lapsi kasvaa
Koin sen luontevana muutoksena. Vauvoilla body on loistavam, mutta sitten kun lapsi kasvaa eikä ole enää niin paljon sylissä / makuulla, kävelee, alkaa opetella (itsenäistä) pottailua jne. ei bodylle ole enää tarvetta. En ole osannut "jumittua" minkään ikäkauden juttuihin. Lapsen kasvu ja kehitys on lahja.
Mä olen tainnut vähän jumittua nyt tähän bodyasiaan, vaikka toki ollaan esim. muskarissa oltu jo paita+housu -yhdistelmällä. Ja toisaalta olen ihan into piukeana ostellut pojalle kivoja t-paitoja ja pitkähihaisia trikoopaitoja kesäksi -ne on paljon hauskempia kuin nuo meidän pääasiassa yksiväriset perusbodyt.
 
"pallo"
Meillä oli vielä vähän reilu 2v asti talven käytössä hihattomat alusbodyt tavallisen paidan alla, mutta viime talven kun ei ollut enää vaipaa, koin kätevämmäksi pitkähelmaiset aluspaidat, jotka pysyivät ihan hyvin kalsareiden/sukkahousujen sisällä.
 
Lapsi kasvaa
Tyhmä kysymys ehkä, mutta mistä te ostatte noita pitkähelmaisia hihattomia aluspaitoja tai hihattomia bodyja? En muista lähaikoina nähneeni kaupoissa, tosin enpä ole moisia katsellutkaan. Nimenomaan ne kunnollliset pitkät aluspaidat kiinnostaa (jos tässä nyt kuitenkin ollaan luopumassa bodyista pikkuhiljaa).
H&M, Lindex, Prisma?
 
"vieras"
Tyhmä kysymys ehkä, mutta mistä te ostatte noita pitkähelmaisia hihattomia aluspaitoja tai hihattomia bodyja? En muista lähaikoina nähneeni kaupoissa, tosin enpä ole moisia katsellutkaan. Nimenomaan ne kunnollliset pitkät aluspaidat kiinnostaa (jos tässä nyt kuitenkin ollaan luopumassa bodyista pikkuhiljaa).
H&M, Lindex, Prisma?
Itse löysin hihattomia bodeja hm:stä.
 
"vieras"
Meillä kohta 2veen käytössä molempia, body yleensä tavan housujen kanssa, niin ei ole selkä paljaana, ja paidat sitten haalareiden kanssa. Joskus kyllä huitelee menemään napa paljaana myöskin, jos sattuu päälle paita ja housut. Pottailee paljon, joten ehdottomasti helpompi paita+housut yhdistelmä. Nyt 92 käytössä, en itse enää osta kuin paitoja, mutta joskus lahjaksi tulevat bodyt käytetään kyllä nekin.
 
Mä tykkään käyttää bodyja 1v7kk lapsella. Ja käyttäisin mieluusti vielä jatkossakin, mutta monesta merkistä loppuu koot 86cm. Käytän nyt kokoja 80-86cm ja t-paitojenkin alla hihatonta bodya. H&M löytyy edullisia, yksivärisiä hihattomia.

Kesällä varmasti tulee käytettyä paljon myös ilman, mekkoja, toppeja ja sellaista. Potalla käynnille ei ole body ollut esteenä, ei lapsi touhusta vielä kuitenkaan itsenäisesti suoriudu.
 
Viimeksi muokattu:
Mä tykkään käyttää bodyjä, vielä on vaippakin käytössä niin sekään ei haitta. Varsinkin housuvaipat tuppaavat valahtamaan alas helposti niin body pitää ne kivasti päällä. Pottailun opetteluakaan body ei ole estänyt kun sinne potalle täytyy kuitenkin viedä, eikä tyttö tykkää muutenkaan istua yksikseen siinä. Meillä on rinnakkain kumpiakin käytössä ollut jo pitempään, sekä bodyja että paitoja. Kesävaatteiksi on pelkkiä paitoja varattuna, silloin ajattelin että aletaan oikein urakalla tota pottatouhua ajaan sisään niin ei tarvitse sitten paitojakin vaihtaa kun vahinkoja sattuu kumminkin.
 
"äitimuori"
Bodyt on hyviä vauvoilla. Noin vuoden ikäsinä oon jättäny bodyt pois. Kävelevillä ja pottailevilla lapsilla paidat ja housut on mun mielestä kätevin setti ja tukeehan se jo omatoimisuuteenkin pottatouhuissa ja pukemisessa.
 
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
 
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
Ei kai tässä monikaan sanonut, että ALOITTAA pottailun vasta 2v, enemmänkin, että nyt kesällä ottaa asian vahvemmin ohjelmistoon ja lapsi voi olla ilman housuja/alushousilla, kun on lämmin ja pihallakin voi olla vähissä vetimissä. Meillä on aloitettu potalla käynti 8kk ja lapsi nyt 1v7kk.
 

Yhteistyössä