Kun bodyt jää pois käytöstä...

  • Viestiketjun aloittaja Lapsi kasvaa
  • Ensimmäinen viesti
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
No kyllä meillä ainakin on aloitettu tuossa 1 v synttäreitten paikkeilla, nyt tyttö 2v. Mutta minkäs teet kun ei sinne suostu tuotoksiaan vääntään?

Joten se on mun mielestä opettelua niin kauan kunnes lapsi siitä hommasta suoriutuu kohtuullisen itsenäisesti, eli tunnistaa hädän, laskee itse housut alas jne. Kyllä toi 4-vuotiaskin tietyllä tavalla vielä opettelee vessassa käyntiä kun pitää kumminkin pyyhkiä takapuoli ja muistuttaa käsien pesusta. Onhan toki näitä "päiväkuivia" puolivuotiaita jotka eivät tee vaippaan kun äiti kiikuttaa puolen tunnin välein pytylle. Kenelle mikäkin sitten on kuivuutta ja mikä on harjoittelua.
 
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
Ja OT, kyllä sä taidat olla ihan yhtä tavallinen kuin me kaikki muutkin ;)
 
dr
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
Saahan sen toki aloittaa vaikka heti 6 kk iässä. Mutta siinä ei ole kyllä järkeä :) Nämä lapset alkavat juoksennella potalta pois heti, kun oppivat kävelemään ja loppupeleissä oppivat samaan aikaa potalle, kuin ne, jotka ovat aloittaneet pottailun vähän ennen kahta vuotta. Eli siis kahden vuoden tienoilla:)

Poikkeuksia on takuuvarmasti, mutta vähän. Itse keksin alle vuoden ikäisen lapseni kanssa PALJON hyödyllisempää ja virikkeellisempää tekemistä kuin potalla istuttaminen.

:)
 
Hyvä siinä vaiheessa, kun lapsi keksii alkaa riisua vaatteensa. Meillä ei ainakaan tuo 2v 2kk vielä ole oppinut avaamaan bodyn haaranappeja. Joskus kyllä yrittää bodya pois päältä työntämällä kädet kaula-aukosta. En todellakaan halua, että alkaa vetää vaippaa päältään pois, joten siksi bodyt on tosi käteviä. Katsotaan, josko kesällä päästäisiin vaipoista kokonaan...

Paitojakin meillä toki on ja niitä käytetään kyllä välillä, mutta aina kun tuo vaatteiden riisumisvimma nostaa päätään, niin pidetään muutama päivä taas bodya.
Meillä tuo esikoinen aikoinaan sai vedettyä bodyn pois päältään ilman että mitkään napit oli auki ja samassa mytyssä oli vaippakin. Edelleenkin ihmettelen miten tuo sen teki :O

Meillä pienimmältä löytyy bodyja vielä kaapista, mutta eipä niitä muuten oo tullut pidettyä kuin sillointällöin mekon kanssa. Ja kun tuo on muutenkin ollut niin innokas itse pukemaan ettei nuo bodyt oikein olleet tytön mieleen, eikä kyllä äidinkään. Vähän aikaa sitten siirryttiin kokoon 92 ja nuo bodyt taitaa vielä olla 86 kokoa
 
"kahden äiti"
Minä käytin molemmilla bodyja niin pitkään kuin vaippaakin. Pottatreeneissäkin body on tosi kätevä, kun helman saa olalle kiinni ja pysyy näin paremmin syrjässä kuin paidan helma.
 
pois vaan
Huh ihanaa vaan kun bodyista pääsee eroon. Kävelevällä lapsella ne ovat ihan turhia ja hankalia. Itse jo lopetin niiden oston aikoja sitten mutta sukulaiset antavat edelleen lahjaksi :(
 
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
Katsos kun se potalla käyminen ei aina ole siitä vanhemman tahdosta kiinni, sitä lasta kun ei voi pakottaa..

nimim. potalla ja supistajalla jo vuoden päivät treenannu eikä vieläkää onnistu joten aina vaan odotellaan..
 
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
Me aloitettiin molempien lasten kanssa kun he olivat 2 v 2 kk.

Ja tyttö oli samantien, siis 1-2 päivässä, päivä- ja yökuiva. Poika päiväkuiva miltei heti.

Moni 6 kk tms iässä pottailun aloittanut käytti vaippoja paljon pidempään.

Mä en oikein ymmärrä, miksi potalle olisi kiire. En minä jaksaisi vuositolkulla lasta potalle laittaa, ilman toivottua tulosta eli kuivaksi oppimista :). Mun hermot ei kestä mitään pikkuhiljaa-opettelua, vaan tuloksia pitää saada aikaan heti :D
 
"vieras"
OT, mutta kiinnitti huomion: miten myöhään ihmiset aloittaa lastensa pottailun :O? Mulle oli itsestään selvää, että potta ostetaan heti, kun lapsi osaa istua tukevasti ja siitä sitten pikku hiljaa... kuulostaa mun korviin oudolta, että vasta 2 v. aloitetaan koko touhu. Tai ehkä mä olen sitten se outo.
Meilläkin aloitettiin pottakokeilut heti kun vauva istui tukevasti, mutta ei sinne koskaan mitään tullut ja nyt on jäänyt vähemmälle kun pukeminen alkaa olla niin hankalaa rimpuilua, talvella on enemmän puettavaa/riisuttavaa jne. Ilmojen lämmettyä aletaan taas aktiivisemmin kokeilla, lapsi on nyt 1v4kk. Istuu kyllä potalla erittäin mielellään, mutta ei sinne tosiaan ole vielä yhtään tuotosta tullut, ei isoa eikä pientä :D

Mun pitäisi nyt laittaa kaikki 86-senttiset bodyt pois kun alkavat olla pieniä, tilalle olen ostanut vain paitoja ja muutamia isompia bodyja ollaan saatu. Pariin kuukauteen en ole enää tykännyt bodyista yhtään, kun lapsi rimpuilee ja potkii puettaessa ihan mahdottomasti niin haaraneppien kiinnittäminen on yhtä tuskaa, joten muutamat paidat mitä meillä jo on, ovat olleet kovassa käytössä.

En tiedä tuleeko ensi talvena taas fiilis, että pitäisi käyttää bodyja esim. ulkoillessa ja pukeminenkin voi ehkä olla helpompaa jos tuo vähän rauhoittuu kun kasvaa, mutta nyt tuntuu siltä, että että en varmaan osta enää yhtään bodya :)
 
"niin"
Musta on jotenkin hassua, että monet käyttää vauvoilla pelkästään pitkähihasia bodyja(siis yläosassa) ja sitten kun siirrytään bodyista pois, niin käytetään t-paita+pitkähihainen paita yhdistelmää eli puetaan enemmän päälle kuin vauvana. Toki jotkut käyttää pitkähihaista paitaa pelkästäänkin. Ei varmaan liittynyt tähän, mutta tuli vaan mieleen. :)
 

Yhteistyössä