Kysymyksiä...

Missä iässä teillä lapset ruvenneet pyyhkimään itse kakkaamisen jälkeen? Ja missä iässä ruvennut opettelemaan?
Entä missä iässä ruvenneet pukemaan täysin itse?
Ja molempiin liittyen, oletteko "pakottaneet" opettelemaan vai antaneet oman halun määrätä opettelutahdin?
Kuinka suhtaudutte lapsien pelkoihin, jos esimerkiksi pelkää kotona johonkin huoneeseen menoa?
 
Itse voi opetella pyyhkimään, heti kun asia kiinnostaa, ellei nyt sitten ole pakko oppia jostain syystä aiemmin. Meillä on pitänyt jo kolme vuotiaan osata edes joten kuten pyyhkiä, kun eskarissa (espanjassa) pitää olla omatoiminen :(
Pukemaan täysin itse??? Kaipa jo kolmivuotias osaa, mutta ei viitsi. Mutta yksilöllistä tuokin, joku voi viitsiä jo aikaisemminkin.
Jos suinkin olisin voinut, olisin antanut hieman enemmä omaa tahtiaan oppia. Tosin voi sitä mielenkiintoa siihen pukemiseenkin yrittää herätellä jollain konstilla.
Lapsen pelot? EHDOTTOMASTI otettava tosissaan!!!! Voi yrittää kysellä mistä johtuu, ja kokeilla, että saisiko menemään ohi jollain lailla itse auttamalla, mutta missään tapauksessa ei saa pakottaa tekemään jotain mitä pelkää. Se olisi tosi raakaa.

:hug:
 
Pelkoihin pitää suhtautua vakavuudella, ne ovat lapselle iso asia. Meidän 3,5 v poika on nyt puolisen vuotta osannut pukea itse jotenkuten mutta väilillä vauvattaa... käy itse vessassa mutta ollaan "kielletty" kakan pyyhkiminen kun joskus se kakka on aika löysää ja lapsi ei välttämättä aina muista heti pestä käsiä ja ehtii ehkä koskea johonkin. Eli kakan tultua huutaa pyyhkimään. Olen kunnioittanut lapsen omaa rytmiä ja halua mutta tuossa pukemisasiassa kyllä hoppuutin kun vauva syntyi ja olin ihan purjeessa kahden pukemisen kanssa kun isompi vielä kiukutteli ja juoksi karkuun... Nykyään pukee mielellään ja "ei tartte auttaa" :D
 

Yhteistyössä