Lapsella verihyytymiä oksennuksessa!

  • Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
korpeaa taas
Mistä löydät tähän aikaan yksityislääkärin, jolla on a) mahdollisuus mahalaukun tähystykseen ja b) suostuu YHDEN hieman verta sisältäneen oksennuksen jälkeen kyseisen toimenpiteen suorittamaan hyvävointiselle lapselle?

Ei TODELLAKAAN ole mitenkään huonon äidin merkki, että kuuntelee JÄRKIPUHETTA mieheltään eikä heti suinpäin ryntää päivystystä kuormittamaan.
Eipä taida olla mahalaukun tähystys olla tarpeen. Vaan vähän yleisempi tarkastus, joka selvittää, voidaanko varmasti odottaa aamuun turvallisin mielin. Luuletko, että ne siellä terveyskeskuksessa tekevät ap:n lapselle heti mahalaukun tähystyksen? Vai olisiko kuitenkin niin, että tekevät samanlaisen yleistarkastuksen ja todennäköisesti passittavat kotiin? Käskevätottamaan yhteyttä, jos ulosteessa/ oksennuksessa on verta?
 
"aloittaja"
Mitenkäs hurauttaisin lääkärille,kun ei ole ajokorttia..Minä olen meidän perheessä se,joka tekee ensin ja ajattelee sitten..Mies järkeilee ja rauhoittelee..Ja ekäpä vhän liioittelin,kun sanoin,että mies SUUTTUU,jos tulee turha käynti..Olisi pitänyt sanoa ennemminkin,että en halua kuunnella sitten sitä "Mitä minä sanoin.."
Lasta tässä ensin ajattelen,kun en halua pelotella yöllisellä vierailulla sairaalaan..On jo täydessä unessa.Aamulla heti klo 8 pääsen soittamaan tk.
 
An
Eipä taida olla mahalaukun tähystys olla tarpeen. Vaan vähän yleisempi tarkastus, joka selvittää, voidaanko varmasti odottaa aamuun turvallisin mielin. Luuletko, että ne siellä terveyskeskuksessa tekevät ap:n lapselle heti mahalaukun tähystyksen? Vai olisiko kuitenkin niin, että tekevät samanlaisen yleistarkastuksen ja todennäköisesti passittavat kotiin? Käskevätottamaan yhteyttä, jos ulosteessa/ oksennuksessa on verta?
Kerrohan millaisen tarkastuksen se lääkäri sitten oikein tekee? Yhtähyvin, varmasti vielä paremminkin, lapsen oma äiti osaa sanoa onko yleisvointi hyvä.

Tilanne olisi täysin eri jos lapsi oksentelisi toistuvasti ja voimakkaasti, ja oksennuksessa olisi verta oikein kunnolla. Järjenkäyttö on sallittua.
 
"vieras"
Mistä löydät tähän aikaan yksityislääkärin, jolla on a) mahdollisuus mahalaukun tähystykseen ja b) suostuu YHDEN hieman verta sisältäneen oksennuksen jälkeen kyseisen toimenpiteen suorittamaan hyvävointiselle lapselle?

Ei TODELLAKAAN ole mitenkään huonon äidin merkki, että kuuntelee JÄRKIPUHETTA mieheltään eikä heti suinpäin ryntää päivystystä kuormittamaan.
iso peesi
 
sh
Jotenkin ammatillinen minäni sanoo nyt, ettei ole mitään vakavaa. Veri näyttää hurjalta oksennuksessa, ja ilmeisesti lapsi on melko heikossa kunnossa. Lapset oireilevat rajusti, mutta paranevat nopsaan. Aamulla kuitenkin olisi hyvä mennä lääkäriin, tietenkin.

Olen itse oksentanut joskus verta ja jouduin Taysissa melko laajoihin verikokeisiin, mitään ei löytynyt. Kun on kipeä, limakalvot ovat heikossa kunnossa. Silti pitää käydä tarkastamassa tilanne, varsinkin niiden hyytymien takia.
 
"aloittaja"
Kerrohan millaisen tarkastuksen se lääkäri sitten oikein tekee? Yhtähyvin, varmasti vielä paremminkin, lapsen oma äiti osaa sanoa onko yleisvointi hyvä.

Tilanne olisi täysin eri jos lapsi oksentelisi toistuvasti ja voimakkaasti, ja oksennuksessa olisi verta oikein kunnolla. Järjenkäyttö on sallittua.
Alkoikin jo kaduttamaan,että tänne menin kirjoittelemaan..Taas toimin ennen ajatusta...Jos lapsi siis sanoi voivansa PAREMMIN oksentamisen jälkeen kuin ennen sitä niin..Ei ole oksentanut tuon jälkeen enää vaan meni nukkumaan.Oli pelokas,kun olin puhunut siitä verestä,mutta suostui sitten kuitenkin omaan sänkyyn,valo piti jättää päälle..Ja minä käyn välillä tarkkailemassa aamuun saakka.
 
"aloittaja"
Jotenkin ammatillinen minäni sanoo nyt, ettei ole mitään vakavaa. Veri näyttää hurjalta oksennuksessa, ja ilmeisesti lapsi on melko heikossa kunnossa. Lapset oireilevat rajusti, mutta paranevat nopsaan. Aamulla kuitenkin olisi hyvä mennä lääkäriin, tietenkin.

Olen itse oksentanut joskus verta ja jouduin Taysissa melko laajoihin verikokeisiin, mitään ei löytynyt. Kun on kipeä, limakalvot ovat heikossa kunnossa. Silti pitää käydä tarkastamassa tilanne, varsinkin niiden hyytymien takia.
Juuri nämä hyytymät huolestuttivatkin..Aamulla menemme lääkärille.
 
An
[QUOTE="aloittaja";22982673]Alkoikin jo kaduttamaan,että tänne menin kirjoittelemaan..Taas toimin ennen ajatusta...Jos lapsi siis sanoi voivansa PAREMMIN oksentamisen jälkeen kuin ennen sitä niin..Ei ole oksentanut tuon jälkeen enää vaan meni nukkumaan.Oli pelokas,kun olin puhunut siitä verestä,mutta suostui sitten kuitenkin omaan sänkyyn,valo piti jättää päälle..Ja minä käyn välillä tarkkailemassa aamuun saakka.[/QUOTE]

Toimin oikein fiksusti tässä tilanteessa, voit jättää nuo syyllistämiskommentit ihan omaan arvoonsa. Kukaan ei voi taata, ettäkö kaikki olisi kunnossa, sillä edes lääkärit/päivystyksen hoitajat eivät ole jumalia eivätkä siten voi tietää mitä tuleman pitää. Niinpä heidänkin on päätettävä toimista nykyhetken tietojen ja olettamusten perusteella, eikä tällä hetkellä ole syytä olettaa että lapsellasi jokin olisi akuuttia hoitoa vaativasti vialla :)
Tarkkailet lasta aamuun ja aamusella otat sitten yhteyttä tk:seen jos lapsen vointi niin edellyttää.
 
"aloittaja"
Toimin oikein fiksusti tässä tilanteessa, voit jättää nuo syyllistämiskommentit ihan omaan arvoonsa. Kukaan ei voi taata, ettäkö kaikki olisi kunnossa, sillä edes lääkärit/päivystyksen hoitajat eivät ole jumalia eivätkä siten voi tietää mitä tuleman pitää. Niinpä heidänkin on päätettävä toimista nykyhetken tietojen ja olettamusten perusteella, eikä tällä hetkellä ole syytä olettaa että lapsellasi jokin olisi akuuttia hoitoa vaativasti vialla :)
Tarkkailet lasta aamuun ja aamusella otat sitten yhteyttä tk:seen jos lapsen vointi niin edellyttää.
Kiitos:) Voin mennä itsekin nukkumaan ilman hirveää syyllisyydentunnetta..varmasti vähän levottomampi uni,kun huoli pienestä potilaasta,mutta kuitenkin..Aamulla olimme muutenkin menossa hoitajan vastaanotolle,että saan töistä hoitovapaata.
 
sh
[QUOTE="aloittaja";22982722]Enemmänkin punaisia..[/QUOTE]

OK, ole vain rauhallisin mielin. Ei se mitään ole kuitenkaan. Mutta käykää lääkärissä aamulla tarkistuttamassa tilanne. Lapsella on kuitenkin kuumetauti taustalla, mikä olisi yhteyksissä siihen, että limakalvot voivat olla huonossa kunnossa tai veriarvot prinkallaan. Tsemiä.
 
.....
Tuore tai kuivunut veri oksennuksen joukossa saattaa johtua sisäelimissä olevista vaurioista. Kuivunut veri näyttää murennetuilta kahvipavuilta, koska veressä oleva rauta on hapettunutta.
Kirkkaanpunainen veri tai tuoreet hyytymät oksennuksessa kielivät vuodosta ruokatorven alueella tai hyvin runsaasta haavaumavuodosta.
 
nooo
Niin olisin lähteny jo yöllä lääkäriin, vaikka taksilla jos ei muuten kuljetus järjesty. Voihan olla, että veri on tullut nenästä oksentamisen yhteydessä.Toivottavasti ei mitään vakavempaa tule ilmi. Paranemisia! :)
 
Onko varmasti verta? TUlee mieleen juttu joku vuosi sitten oli äiditä paniikissa vieny muksujaan verioksennuksen takia lääkäriin ja syyksi paljastui joku uusi punainen murolaji... se väriaine sai yrjän näyttämään veriseltä...
 
"Piaf"
Osaatko ajatella itse mitään?

Kun mies sanoo, et lähde viemään lasta lääkäriin. Pelkäät miehen reaktiota, jos lähtisittekin, ja käynti olisi turha. Ja miehesi on palstalta kyselyä vastaan ja sinä selittelet siksi palstailuasi.

On ihan kivaa olla itsenäinen, omilla aivoilla ajatteleva nainen. Sinun tilanteessasi olisin varannut jo ajat sitten yksityislääkärin, kantanut lapsen autoon ja hurauttanut näytille ammatti-ihmisen luo. En tajua, miksi pitää tehdä lapsia, jos ei olla valmiita huolehtimaan heidän hyvinvoinnistaan asiaan kuuluvalla tavalla. Thats it.
Nyt alkaa täälläkin korpeamaan. Mikä siinä on että jos toinen on jo silminnähden huolesta soikeana ja yrittää epävarmuuteensa saada neuvoja, täällä lähtevät heti pyövelit tuomitsemaan ja lyttäämään toisen ihmisen ajattelukykyä, vanhemmuutta, parisuhdetta ja ties mitä. Mitä on tämä empatiakyvyn puute on joka niin usein palstalaisia vaivaa? Sieltä näppikseltä roiskaistaan tylytystä toisen ahdinkoa pahentamaan mitään miettimättä. Hyi!

Ap:lle halaus. Toivottavasti asia selvisi parhain päin. Muistan itsekin kun vauvani pulautti verta ja pelästyin hirveästi, mies otti rauhallisemmin ja terveyspalvelujen neuvontapuhelimesta asia selvisi (meidän tapauksessa veri siis oli tissistä peräisin). Ei näissä tilanteissa aina tiedä miten toimia parhin päin kun lapsen huolikin on otettava huomioon.
 
"aloittaja"
Soitin aamulla tk.Eivät edes antaneet lääkärille aikaa vaan hoitajalle..Hoitaja ei pitänyt asiaa vakavana,ihmetteli kuitenkin,että mistäköhän moinen..Vielä varmisti,että olenko varma,että oli verta..Kyllä siitä ainakin olen varma,koska tarkastelin oksennusta lakanasta,ja ihan selviä verihyytymiä siinä oli ja kirkasta verta seassa.Ei ollut eilen syönyt yhtään mitään,että olisi voinut jtn ravintoainetta olla.Hoitaja puhui myös jotain limakalvoista ja antoi ohjeeksi ottaa heti yhteyttä lääkäriin,jos uudestaan tulee.Enää ei ole tullut.Lapsella edelleen kuumetta,samoin myös pienemmillä sisaruksilla,eli kotona seuraillaan.
Mutta ei vaikuttanut siis niin vakavalta kuitenkaan..
 
viepä takaisin lääkäriin!
Et siis saanu lääkäriaikaa! Pöyristyttävää! Mee jonottaan päivystykseen. Täytyy ainakin keuhkot kuunnella ja vatsankin tunnustelu vois olla paikallaan. Jos veri tuli keuhkoista voi olla vaikka keuhkokuume! :O
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja viepä takaisin lääkäriin!;22986491:
Et siis saanu lääkäriaikaa! Pöyristyttävää! Mee jonottaan päivystykseen. Täytyy ainakin keuhkot kuunnella ja vatsankin tunnustelu vois olla paikallaan. Jos veri tuli keuhkoista voi olla vaikka keuhkokuume! :O
Alko pelottamaan..:( Lapsella ei ole yskää..Kuume on laskenut eilisestä..Ihmettelin kyllä,kun ei kuunnellut edes keuhkoja,kurkkasi vaan nieluun..Jotenkin jäi sellainen olo,että ei ottanut tosissaan sitä verijuttua.. Tuuppasi vaan hoitovapaalapun kouraan...Itsekin olen yhä sairaana,joten oma arviointikykykin vähän tökkii,ei ole energiaa...
 
Ja voi toki käyttää senkin verran järkeä, että ajattelee sitä asiaa mitä tapahtui. jos esim. lapsi olisi kuumeen lisäksi vaikka, no, ripuloinut. Tai no vaikka sitten oksentanut mutta verta ei olisi tullut, olisi asia eri. mutta kun veri ei ole koskaan oksennuksessa ja ulosteessa normaalia (lukuunottamatta vaaleaa verta, esim. pukamien aiheuttamana tms.) saati sitten hyytymät. Sitä tässä ehkä ajetaan takaa.
paitsi jos on nenästä vuotanut verta jota on niellyt.. mie olen aikoinanni oksentanut ihan vaan verta tästä johtuen.. eli nieleskelin verta ja jossain vaiheessa se veri mahalaukussa aiheuttaa oksentamisen
 
sh
Ihmettelen kyllä, ettei tehty lääkärintarkastusta ja otettu verikokeita. Kyllä nyt lapselta pitäisi aina tällaiset tutkia hyvänenaika sentään. Äkkiä sen yleistilan olisi perusverikokeilla ja tulehdusarvoilla selvittänyt. Mihin tämä Suomenmaa on menossa, tuntuu, että vain yksityisellä saa kunnon palvelua. Mites teillä voidaan nyt?
 
Onko tytöllä aiemmin ollut nenäverenvuotoa? Siitähän tuo veri oksennuksessa yleensä johtuu, ja jos on kovasti joutunut niistämään ja sit vetää räkää nieluun jossa verta niin se on myös yksi syy. Jos kuume ei enää korkealle nouse ja lapsen vointi on ihan hyvä niin en usko että syytä paniikkiin. Jos taas vointi huononee, kuume nousee tai oksentaa taas verensekaista niin silloin suoraan päivystykseen.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja Näkymätön Ninni;22987433:
Onko tytöllä aiemmin ollut nenäverenvuotoa? Siitähän tuo veri oksennuksessa yleensä johtuu, ja jos on kovasti joutunut niistämään ja sit vetää räkää nieluun jossa verta niin se on myös yksi syy. Jos kuume ei enää korkealle nouse ja lapsen vointi on ihan hyvä niin en usko että syytä paniikkiin. Jos taas vointi huononee, kuume nousee tai oksentaa taas verensekaista niin silloin suoraan päivystykseen.
Totta!
 

Yhteistyössä