Lapsen päivähoito, kun sisarus kotona

  • Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vvieras"
Olin ajatellut, että jäädään kotiin kaikki 1 ja 4 vuotiaiden kanssa. Ystäväni sitten sanoi, että tämä 4v tarvitsisi niitä päiväkotikavereita, että miksen pistä osapäivä hoitoon. Jotain harrastusta olin ajatellut, mutta entäs ne kaverit. Puistoista voi löytyä hetken leikkikaveri, muttei mitään pysyvää. Päiväkodissa on ystävystynyt ja siellä ystävät tärkeitä.

Kuinka monta kertaa viikossa teillä on osapäivähoidossa. Onhan se vähän kun kerho, mutta täällä ei ole kerhoja.
 
viera.s
Onko lapsi ollut siis tähän asti kokopäivähoidossa, vaikka olet ollut sisaruksen kanssa kotona? Aika erikoista, jos ensin olet pitänyt 3-vuotiaan päiväkodissa vaikka olet ollut itse vauvan kanssa kotona ja nyt sitten olisit ottamassa vasta kotihoitoon, kun lapsi alkaa olla siinä iässä, että kavereita kaipaa.
 
"vvieras"
On ollut, koska olen opiskellut kotona ja vauvan kanssa se onnistuu, kun nukkui paljon. Nyt ei enään nuku, joten en pysty opiskelemaankaan. Olisko ollut ihan huono idea ottaa pois. Vuodeksi oltaisiin jääty kotiin. Vuoden päästä molemmat menee kok päivähoitoon ja itse palaan kouluun.
 
"aapee"
Tiedän kyllä että yli 3v tarvii kavereita. Puistoista ei ole ikinä saanut, kun satunnaisia leikkikavereita joita ei näe koskaan.

Eikö osapäivähoito ole vähän kuin kerho. Ainakin ajallisesti.
 
lapsi
[QUOTE="aapee";29816428]Helpompaa olisi ettei tarvisi välittää päiväkodin ajoista, mutta lapsen kannalta mietin. Eli ehdottomasti osapäivähoito? 5 kertaa viikossa?[/QUOTE]

Lapsen kannalta paras on kotihoito, jos se on mahdollista.
 
"aapee"
Kyllä tuntuu että pitäisi saada jäädä, mutta kuinka monta päivää teillä muilla on? Miten jos on vaikka joku halloween toisena päivänä, onnistuuko päivien vaihto noin vain?
 
"aapee"
Miten perustelet että kotihoito on parempi kun muutama tunti päivässä toisten lasten seuraa, jolloin vastuu hoitajilla? Tuntuu, että olen lukenut liikaa palstaa jossa tuomitaan päiväkoti ja siksi olin ajatellut kokonaan ottaa pois. Lapsi lomilla kertonut ikävöineensä kavereita.
 
Vierras
Meillä oli alkuun kahtena päivänä 5 tuntia kerrallaan, lisättiin kolmeen päivää kun lapsi tuntuis tarvivan enempi vapaata leikkiaikaa. Tuosta viidestä tunniStahan aika vähän jää vapaata leikkiä sisälle kun ensin on klo9 aamuaktiviteetti, sitten ulkoilu, ruoka, lepohetki. Lepohetken jälkeen ehtii leikkiä/piirtää kaverinsa kanssa kun ei nuku enää.


Päiviä ei saa vaihtaa vaan vakiopäivinä viedään. Ainoastaan jos on vuorotyön tms takia epäsäännöllisiä ne poissaolot niin voi päiviä vaihdella.
 
llll
Meillä sama tilanne, esikoinen jatkoi hoidossa kun vauva syntyi koska opiskelin ja opiskelen edelleen. Vaikka päiväunet on lyhentyneet, nukkuu silti 3 tuntia jolloin voin käyttää sen ajan opiskeluun. Eli esikoinen on jatkanut hoidossa kokoajan 3 päivää viikosta (joskus vähemmän, joskus vapaaviikkoja jne) ja itse olen käyttänyt ajan opiskeluun. Nyt tuo toinenkin menee hoitoon, niin pääsen jatkossa opiskeluihin käyttämään 3pv viikosta ihan täysillä.

Itse en ottaisi vuoden takia pois hoidosta, vaan pitäisin osa-aikaisena, jos olette tyytyväisiä päiväkotiin. Eihän sitä lasta ole pakko sinne viedä kuin joskus, kunhan paikka säilyy ja saa viedä pikkusisaruksen sitten samaan, hyvään päiväkotiin. Jos pk-paikka on surkea eikä lapsi viihtyisi, niin ottaisin hoidosta pois.
 
"Hömelö"
Jos ap on ihan oikeesti opiskellu viime vuoden, niin mitäs helkkaria osa alkaa häntä sättiä siitä että lapsi on ollu hoidossa?! Jos todellisuudessa ap on käyny kahdessa tentissä ja väittää sitä opiskeluksi, niin se on sitte toinen juttu. Kunnallinen hoito on sitä varten, että vanhemmille järjestetään mahdollisuus työntekoon tai valmistautua työhön opiskelemalla.

Periaatteessa mä en kannata sitä, että päiväkotia pidetään kerhona, mutta jos kerhoja ei ole tarjolla, ryhmä on ennestään tuttu ja esikoinen on vuoden kuluttua palaamassa sinne joka tapauksessa ja jos lapsi siellä viihtyy ja jos ap aikois päiväkotiajan käyttää tosiaan opiskeluun, niin en näe asiassa ongelmaa että nelivuotias on osapäivähoidossa. Monta jossia...
 
"1234"
Meillä oli 2x viikko hoidossa, kun ajattelin etten haluan ihan kokonaana kaikkea muuttaa vauvan synnyttyä, jos olisi vienyt 4 vuotiaalta parin vuoden aikan saamat ystävät päiväkodista ja vaihtanut kerhoon. Melkein aina lapsi haluasi mennä hoitoon kun siellä oli kavereita. Leikkipuistossa ja kavereiden lapsia sitten nähtii.
 
viera.s
Tuosta opiskelusta vauvan kanssa on muodostunut vakiotekosyy pitää isompi sisarus päivähoidossa. Mutta en todellakaan usko, että vauvan kanssa pystyy kuitenkaan täysipainoisesti opiskelemaan, ainakaan koko vauvavuotta ja kaikkia päiviä kahdeksasta neljään. Joten ei kyllä uppoa perusteluna pitää sisarus täysipäiväisesti hoidossa. Harvoja opiskeluja edes voi suorittaa täysin etäopintoina.

Olisi mielenkiiintoista kuulla, kuinka monta opintopistettä nämä äitiys- ja vanhempainvapaalla opiskelevat oikeasti suorittivat vauvavuoden aikana ja etenivätkö opinnot koko ajan.
 
"aapee"
Siis en tietenkään opiskele täyspäiväisesti. Ihan satunnaisesti vaan. Luen myös pääsykokeisiin. Esikoinen ei nuku edes päiväunia. En tietysti lue kun vauva hereillä, mutta mitä sitten? Vastasyntyneen kanssa oli helppoa, kun vauva nukkui lähinnä vaan koko ajan. Toki halusin sitä vauvaakin vaan katsella ja nukkui yleensä vieressäni kun luin.

Mikä tekosyy tämä nyt on? Yritän helpottaa ja nopeuttaa valmistumista. Syksyllä suoritin jotain 15 op ja nyt jotain 3op, kun luen pääsykokeisiin. Normaalistihan 60 op on se normaalin opiskelijan suoritusmäärä. Mulla on jotain 30 op kasassa nyt kun olen aiemminkin suorittanut. Puolen vuoden opinnot siis ja hyvin arvosanoin.
 
"aapee"
Niin ja meillä luetaan tammikuusta keskäkuuhun pääsykokeisiin. 5 kirjaa joista kahdessa lähes 300 sivua. Sen takia en nyt ottanut kun yhden kurssin tähän keväälle.
 
huhhahhei
3v on kahtena päivänä viikossa 4h kerrallaan päiväkodissa samassa ryhmässään missä oli ennen äitiyslomaani. Vauvan syntymän aikoihin viime vuonna oli 4kk kotona, samoin tulee olemaan nyt toukokuusta syyskuuhun. Välillä pidetään viikko, kaksi tai kolme pk-vapaata, ihan fiiliksen mukaan. Nyt on menossa yksi sellainen viikko jälleen :)

En näe eroa tässä meidän systeemissä ja kerhossa hoidattamisessa (kerho, joka on 3x viikossa 3h kerrallaan). Ryhmäkään ei ole täynnä, niin ei viedä kenenkään paikkaa edes, jos joku sitä murehtii.
 
"aapee"
Ja käyn siis tuon opintoja avoimessa johon olen menossa pääsykokeisiin. Vaikken ikinä pääsisi pääsykokeella, pääsen suorittamalla tarpeeksi opintoja avoimessa. Eli mitään harrastusta tämä ei ole.
 
"Jenis"
3v on kahtena päivänä viikossa 4h kerrallaan päiväkodissa samassa ryhmässään missä oli ennen äitiyslomaani. Vauvan syntymän aikoihin viime vuonna oli 4kk kotona, samoin tulee olemaan nyt toukokuusta syyskuuhun. Välillä pidetään viikko, kaksi tai kolme pk-vapaata, ihan fiiliksen mukaan. Nyt on menossa yksi sellainen viikko jälleen :)

En näe eroa tässä meidän systeemissä ja kerhossa hoidattamisessa (kerho, joka on 3x viikossa 3h kerrallaan). Ryhmäkään ei ole täynnä, niin ei viedä kenenkään paikkaa edes, jos joku sitä murehtii.
Meillä meneteltiin kans näin - ei haluttu luopua ihanasta päikkypaikasta ja kerhoja ei tällä perällä ole. Enkä varmaan ois vaihtanut kerhoon vaikka ois ollutkin, pysyvyys ja tuttujen kavereiden seura painoi vaakakupissa sen verran. Meillä esikoinen oli 2pv/vko, 6h kerralla hoidossa.
 
llll
Tuosta opiskelusta vauvan kanssa on muodostunut vakiotekosyy pitää isompi sisarus päivähoidossa. Mutta en todellakaan usko, että vauvan kanssa pystyy kuitenkaan täysipainoisesti opiskelemaan, ainakaan koko vauvavuotta ja kaikkia päiviä kahdeksasta neljään. Joten ei kyllä uppoa perusteluna pitää sisarus täysipäiväisesti hoidossa. Harvoja opiskeluja edes voi suorittaa täysin etäopintoina.

Olisi mielenkiiintoista kuulla, kuinka monta opintopistettä nämä äitiys- ja vanhempainvapaalla opiskelevat oikeasti suorittivat vauvavuoden aikana ja etenivätkö opinnot koko ajan.
Itse suoritan maisteriopintoja, jotka aloitin työn ohessa ja joita jatkan nyt äippälomalla ja hoitovapaalla. Kohta lähtee toinenkin lapsi hoitoon ja itselläni alkaa opintovapaa, jolloin voin täysipainoisesti opiskella ja tehdä graduni.

Kyllä aika monia opintoja voi hoitaa itsenäisesti ja mahdolliset tentit ja muut vaativat kuitenkin sitä lukemista, joka on helppoa kun on hyvin nukkuva vauva. Esikoinen ei ole nukkunut päiväunia sen jälkeen kun täytti 2v, joten niinä päivinä kun hän on kotona (suurin osa viikkoa) niin vauvan mennessä nukkumaan me menemme pihalle.
 

Yhteistyössä