Lapsettomuushoidoissa olevat

Puuh... Ekasta pistok-sesta (kääntäjä kääntää koko aika muuhun sanaa) selvitty. istua tärisin penkissä, yritin muistaa hengittää, mietin jo mielessä koska neula tulee pois ihosta. Tunsin kuinka se upposi, nyt sit odotan varmaa mustelmaa. Puoliso meni nykäisemään kynää vielä sivuttain ennen kuin nykäisi ulos. Annoin melkoisen äänimerkin ja kerron ettei ensi kerralla saa vetää sisällä ollessa sivuille vaan suoraan ulos tuntuu pahalta. Sain vain vastauksen et näin voi käydä kun toiset pistää. Mietin jo mahdollisia sivuoireita ja haittavaikutuksia... Vielä viime hetkillä mietin et jos vaan unohdetaan asia ja puoliso näki miten vaikeaa minulla on. Hänkin jo toiseen otteeseen totes unohdetaan koko juttu heitetään kaikki roskiin. Johon totesin ettei niitä voi heittää roskiin. Sain itseni kasattua kokoon ja vielä viimeisen kerran kysyin puolisolta onko hän varma asian suhteen, vastaus oli jämäkkä kyllä. Valmistin neulan ja annostelin annoksen ja luovutin puolisolle, loppu onkin historiaa.. Ei oo vielä oikein voittaja fiilistä et ekasta selvitty, vielä ois 9 gonal-f pistosta ja 5 fyremadel niin ja se irrotuspiikki jäljellä. Ehkäpä näiden kaikkien jälkeen oon voittaja. Väli ultrauksiin joudun todennäköisesti menemään yksin. Se on sit taas uusi pelottava seikkailu…
Onnittelut ekasta pistoksesta! Suosittelen myös kokeilemaan pistämään itse😇

Suosittelen suunnittelemaan tuleville päivillä mitä tahansa mukavaa pientä tekemistä. Päivät menee mukavammin ja ajatukset eivät pyöri koko ajan hoitojen ympärillä.

Itse olen käynyt pistosten ultrat lääkärissä myös yksin. Olen palkinnut itseni jokaisesta käynnistä aina kupilla kaakaota odotushuoneessa. Ehkä jokin pieni palkinto itsellesi voisi auttaa sinua myös😇
 
Onnittelut ekasta pistoksesta! Suosittelen myös kokeilemaan pistämään itse😇

Suosittelen suunnittelemaan tuleville päivillä mitä tahansa mukavaa pientä tekemistä. Päivät menee mukavammin ja ajatukset eivät pyöri koko ajan hoitojen ympärillä.

Itse olen käynyt pistosten ultrat lääkärissä myös yksin. Olen palkinnut itseni jokaisesta käynnistä aina kupilla kaakaota odotushuoneessa. Ehkä jokin pieni palkinto itsellesi voisi auttaa sinua myös😇
Kiitos! Itse en ole lähtenyt pistelemään. Ei houkuta yhtään. Puolisolta näyttää sujuvan mallikkaasti. Itse pyyhin pistoalueen ja laitan neulan kynään ja annostelen sen. Puolisolla vielä tarkistutan, että varmasti oikea määrä tavaraa tulossa. Istun hiljaa tuolilla ja puristan vatsamakkaran. Selvä työnjako meillä. Tänään kävin tosiaan ekassa ultrassa ja ihan itsekseen. Menen myös toiseen ilman puolisoani. Toinen käy kuitenkin toisella paikkakunnalla töissä niin ei viitsi häiritä toisen työtä. Hyvin selvisin ja uskon selviävän myös toisesta käynnistä.

Asiasta kukkaruukkuun, voiko Gonal-f kynästä saada enemmän, mitä siitä on annosteltu?
Käytössä on Gonal-f 900 IE-IU/1,5 ml. Kaiken järkeilyn ja laskemisen jälkeen hahmotan, että yhdestä kynästä pitäisi saada 6 annosta ja vähän jäädä ylikin. Annos kokoni on 225. Mutta kun seuraan sitä nestealuettaa ja sen mittaria, niin vaikuttaa ettei siinä olekkaan niin montaa annosta. Vaikuttaa et huominen annos jää jo vajaaksi, onko kynässä sit kuitenkin vain 900 vaikka oon koko aika kuvitellut sen 1,5? Mut toisaalta ei siinä voi olla 900, kun sit ois kaiken kaikkiaan 8 päivälle tavaraa ja kahdelta jäisi kokonaan puuttumaan. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Voinko saada kynästä suuremman annoksen kuin olen asentanut? Jos kynään pidetään kauemmin pohjassa, jotta varmasti kaikki päivän annoksesta tulee niin saattaako sieltä tulla ennemmän kuin on ollut tarkoitus?
 
vierailija
Kiitos! Itse en ole lähtenyt pistelemään. Ei houkuta yhtään. Puolisolta näyttää sujuvan mallikkaasti. Itse pyyhin pistoalueen ja laitan neulan kynään ja annostelen sen. Puolisolla vielä tarkistutan, että varmasti oikea määrä tavaraa tulossa. Istun hiljaa tuolilla ja puristan vatsamakkaran. Selvä työnjako meillä. Tänään kävin tosiaan ekassa ultrassa ja ihan itsekseen. Menen myös toiseen ilman puolisoani. Toinen käy kuitenkin toisella paikkakunnalla töissä niin ei viitsi häiritä toisen työtä. Hyvin selvisin ja uskon selviävän myös toisesta käynnistä.

Asiasta kukkaruukkuun, voiko Gonal-f kynästä saada enemmän, mitä siitä on annosteltu?
Käytössä on Gonal-f 900 IE-IU/1,5 ml. Kaiken järkeilyn ja laskemisen jälkeen hahmotan, että yhdestä kynästä pitäisi saada 6 annosta ja vähän jäädä ylikin. Annos kokoni on 225. Mutta kun seuraan sitä nestealuettaa ja sen mittaria, niin vaikuttaa ettei siinä olekkaan niin montaa annosta. Vaikuttaa et huominen annos jää jo vajaaksi, onko kynässä sit kuitenkin vain 900 vaikka oon koko aika kuvitellut sen 1,5? Mut toisaalta ei siinä voi olla 900, kun sit ois kaiken kaikkiaan 8 päivälle tavaraa ja kahdelta jäisi kokonaan puuttumaan. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Voinko saada kynästä suuremman annoksen kuin olen asentanut? Jos kynään pidetään kauemmin pohjassa, jotta varmasti kaikki päivän annoksesta tulee niin saattaako sieltä tulla ennemmän kuin on ollut tarkoitus?
Kannattaa varmaan varmistaa asia mutta sanoisin että yhdessä Gonal-F 900 kynässä on 900 yksikköä (IU) ja jos annos on 225 yksikköä kynästä tulee 4 annosta. Minulla on aina mennyt tuolla annoksella useampi (2-3) kynä jokaisella hoitokierroksella ja viimeisestä jäänyt suurin osa jäljelle. Asetettua annosta isompaa annosta ei kynästä voi vahingossa tulla.
 
  • Tykkää
Reactions: heltsuli
Kiitos! Itse en ole lähtenyt pistelemään. Ei houkuta yhtään. Puolisolta näyttää sujuvan mallikkaasti. Itse pyyhin pistoalueen ja laitan neulan kynään ja annostelen sen. Puolisolla vielä tarkistutan, että varmasti oikea määrä tavaraa tulossa. Istun hiljaa tuolilla ja puristan vatsamakkaran. Selvä työnjako meillä. Tänään kävin tosiaan ekassa ultrassa ja ihan itsekseen. Menen myös toiseen ilman puolisoani. Toinen käy kuitenkin toisella paikkakunnalla töissä niin ei viitsi häiritä toisen työtä. Hyvin selvisin ja uskon selviävän myös toisesta käynnistä.

Asiasta kukkaruukkuun, voiko Gonal-f kynästä saada enemmän, mitä siitä on annosteltu?
Käytössä on Gonal-f 900 IE-IU/1,5 ml. Kaiken järkeilyn ja laskemisen jälkeen hahmotan, että yhdestä kynästä pitäisi saada 6 annosta ja vähän jäädä ylikin. Annos kokoni on 225. Mutta kun seuraan sitä nestealuettaa ja sen mittaria, niin vaikuttaa ettei siinä olekkaan niin montaa annosta. Vaikuttaa et huominen annos jää jo vajaaksi, onko kynässä sit kuitenkin vain 900 vaikka oon koko aika kuvitellut sen 1,5? Mut toisaalta ei siinä voi olla 900, kun sit ois kaiken kaikkiaan 8 päivälle tavaraa ja kahdelta jäisi kokonaan puuttumaan. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Voinko saada kynästä suuremman annoksen kuin olen asentanut? Jos kynään pidetään kauemmin pohjassa, jotta varmasti kaikki päivän annoksesta tulee niin saattaako sieltä tulla ennemmän kuin on ollut tarkoitus?
Kynässä on 900iu ja sun annoksella 225iu saat siitä 4 pistosta. Kynässä on yleensä pikkuisen ekstraakin jotta saa täytettyä neulan ennen pistosta yms. Tuo 1,5ml on nestemäärä mihin tuo 900iu on liuotettu, se on siis sinun kannalta epäolennainen asia.
 
Kynässä on 900iu ja sun annoksella 225iu saat siitä 4 pistosta. Kynässä on yleensä pikkuisen ekstraakin jotta saa täytettyä neulan ennen pistosta yms. Tuo 1,5ml on nestemäärä mihin tuo 900iu on liuotettu, se on siis sinun kannalta epäolennainen asia.
Kiitos selvennyksestä! Tämän halusinkin tietää. Onneksi havahduin tänään jo asiaan ja oli aikaa reagoida. Olin ajatellut sen et 225 /1500 (1,5ml), jolloin niitä annoksia olisi ollut enemmän ja kaikki olisi olleet. Pistos ohjeistuksessa sanottiin ettei siihen mittariin kannata kiinnittää huomiota, niin en ajatellut enempää asiaa. Mutta kun se näytti vain hupenevansa joten hätä jo iski. Onneksi sain asian tänään jo hoidettu ja apteekista myös mukaan mikä yllätti. Outoa et lääkäri kirjoitti 2 x 300 gonal f. Miksiköhän ei voinnut kirjoittaa yhtä 450?

Tänään sitten jo vaihtuukin kynä, eka varmaan on hyvä käyttää ensimmäinen kynä loppuun ja sitten laittaa uudesta. Aloitan jo tänään myös fyremadelin, päivää aiemmin. Sihteeri soitti klinikalta, mutta ei kertonut minkä kokoisia pallukoita kasvaa. Otin myös loput fyremadel mitä reseptillä oli niin sain vastaavan tuotteen eri valmistajalta eli kaksi ruiskua on ganirelix orifarm ilmeisesti aivan samaa kuin fyremadel. Tänään saan sit kolmesta eri neulasta, ensiksi gonal-f kahdesti ja sit vielä se fyremadel. Jännää..
 
Tänään aloitettiin fyremadel, päivää suunniteltua aiemmin. Siinäpä vasta epämukava kokemus. Gonal-f ei tunnu missään, mut tämä se vasta on jotain. Puoliso kun otti neulan suojan pois niin järkytyin miten paksu neula. Puolison mielestä vaikutti hyvin tylsältä, ei meinannut oikein upotakkaan. Pistettiin molemmat samalle puolelle. Fyremadel kirvelee, pistos alue on punainen ja kutisee / kirvelee. Punottainut jo reippaat puoli tuntia. Samoin epämukava tunne tuntuu yhä. Onko ihan normaali reaktio?
 
vierailija
Tänään aloitettiin fyremadel, päivää suunniteltua aiemmin. Siinäpä vasta epämukava kokemus. Gonal-f ei tunnu missään, mut tämä se vasta on jotain. Puoliso kun otti neulan suojan pois niin järkytyin miten paksu neula. Puolison mielestä vaikutti hyvin tylsältä, ei meinannut oikein upotakkaan. Pistettiin molemmat samalle puolelle. Fyremadel kirvelee, pistos alue on punainen ja kutisee / kirvelee. Punottainut jo reippaat puoli tuntia. Samoin epämukava tunne tuntuu yhä. Onko ihan normaali reaktio?
Hei, miksi sinulla aloitettiin fyremadel päivää aiemmin? Asia kiinnostaa, kun itse omissa hoidoissani aloitin sen vahingossa (!) päivää liian aikaisin. Hoidon lopputulos oli onnistunut eli vauva, mutta olen mietiskellyt millainen vaikutus tuolla erehdyksellä mahtoi olla.
 
Hei, miksi sinulla aloitettiin fyremadel päivää aiemmin? Asia kiinnostaa, kun itse omissa hoidoissani aloitin sen vahingossa (!) päivää liian aikaisin. Hoidon lopputulos oli onnistunut eli vauva, mutta olen mietiskellyt millainen vaikutus tuolla erehdyksellä mahtoi olla.
Hirveen hyvä kysymys, en tiedä voin vain arvailla. Ilmeisesti ehkäpä siksi että, toisella puolella olI yksi joka oli enemmän kasvanut ja muut oli vain tosi pieniä. Eikös se fyremadel jarruta ovulaatiota? Antaako se sitten aikaa muillekkin kasvaa? En kyseenalaistanut ohjeistusta.
 
vierailija
Heips! mulla ikää 39v ja miehellä 35v ja meillä yksi yhteinen lapsi. Nyt yk8 menossa, takana 2 x kemiallinen raskaus v. 2023. Saimme luvan ottaa yhteyttä kunnallisen puolelle ensi kuussa (2/24).

Osaako kukaan sanoa, että millainen se "kaava" on tässä kunnallisen puolella? toki kaikki kokeet otetaan ensin. Meillä tämä eka yhteinen sai alkunsa heti pillereiden poisjättämisen jälkeen silloin reilu 2 v sitten ja tämä toinen ei sitten millään lähde alulle en tiedä voiko siitä vetää johtopäätöksiä että kun yksi lapsi on aika vasta spontaanisti lähtenyt alulle, että nyt pari vuotta myöhemmin olisi jommassa kummassa jotain suurempaa vialla? itsellä toki ikä jo kolkuttelee , mutta ainakaan tutkimuksissa heinäkuussa 2023 ei tullut esille mitään vikaa.
Toivottavasti olette jo edenneet tämän kanssa, sillä oman kokemukseni mukaan juuri perusterveydenhuollossa meni aikaa, kun lääkäriaikoja ei noin vain ole tarjolla vaan ne menevät viikkojen päähän. Itsekin hakeuduin hoitoihin 39-vuotiaana ja jälkikäteen ajateltuna olisi ollut parempi hankkia lähete yksityislääkäriltä kuin tuhlata kuukausia perusterveydenhuollossa. Toivottavasti teidän hyvinvointialueella asiat hoituvat nopeammin!

Prosessi lähti liikkeelle sillä, että varasimme yhteisen vastaanottoajan terveysasemalle, jossa lääkäri haastatteli molempia ja teki minulle sisätutkimuksen. Verikokeiden lisäksi testattiin klamydia ja tippuri. Lääkäri kirjoitti lähetteen oman alueemme lapsettomuuspolille, vaikka toivoimme lähetettä muualle, koska tiesimme etteivät hoitokriteerit täyty omalla alueellamme. Ensin piti siis odotella hylkäävää vastausta, sitten varata puhelinaika lääkärille ja pyytää häntä kirjoittamaan uusi lähete. Samalla viikot kuluivat ja pelkäsin, että ikä ehtii tulla vastaan.

Uuden lähetteen jälkeen kutsu ensikäynnille tuli nopeasti. Lapsettomuuspolin ensikäyntiä varten minun piti käydä mittauttamassa ferritiini ja AMH, ja miehen piti käydä siemennesteanalyysissä. Lisäksi meidän molempien piti täyttää sähköiset esitietolomakkeet. Ensikäynnillä käytiin läpi terveydentilaamme, ultrattiin kohtu ja munasarjat sekä keskusteltiin hoitovaihtoehdoista. Samalla selvisi, että ikäni vuoksi saisimme vain yhden hoitokierroksen julkisella.
 
Tänään on jo koko päivän vatsaa koskenut, aatellut et johtunut siitä fyremadelista. Eilen sen laitto aloitettiin niin sitä ennen ei ollut minkäänlaisia vatsakipuja. Kai se on sit ihan totta et viimeisillä päivinä vatsa on jo tosi kipeä, et tuntee ne tien montutkin.
 
Toivottavasti olette jo edenneet tämän kanssa, sillä oman kokemukseni mukaan juuri perusterveydenhuollossa meni aikaa, kun lääkäriaikoja ei noin vain ole tarjolla vaan ne menevät viikkojen päähän. Itsekin hakeuduin hoitoihin 39-vuotiaana ja jälkikäteen ajateltuna olisi ollut parempi hankkia lähete yksityislääkäriltä kuin tuhlata kuukausia perusterveydenhuollossa. Toivottavasti teidän hyvinvointialueella asiat hoituvat nopeammin!

Prosessi lähti liikkeelle sillä, että varasimme yhteisen vastaanottoajan terveysasemalle, jossa lääkäri haastatteli molempia ja teki minulle sisätutkimuksen. Verikokeiden lisäksi testattiin klamydia ja tippuri. Lääkäri kirjoitti lähetteen oman alueemme lapsettomuuspolille, vaikka toivoimme lähetettä muualle, koska tiesimme etteivät hoitokriteerit täyty omalla alueellamme. Ensin piti siis odotella hylkäävää vastausta, sitten varata puhelinaika lääkärille ja pyytää häntä kirjoittamaan uusi lähete. Samalla viikot kuluivat ja pelkäsin, että ikä ehtii tulla vastaan.

Uuden lähetteen jälkeen kutsu ensikäynnille tuli nopeasti. Lapsettomuuspolin ensikäyntiä varten minun piti käydä mittauttamassa ferritiini ja AMH, ja miehen piti käydä siemennesteanalyysissä. Lisäksi meidän molempien piti täyttää sähköiset esitietolomakkeet. Ensikäynnillä käytiin läpi terveydentilaamme, ultrattiin kohtu ja munasarjat sekä keskusteltiin hoitovaihtoehdoista. Samalla selvisi, että ikäni vuoksi saisimme vain yhden hoitokierroksen julkisella.
Kiva, kun kirjoitit hoitopolusta. Kiinnostaa aina muiden kokemukset myös, kun ei tiedä mitä itsellä on vielä edessä. Mitä noissa ensimmäisissä verikokeissa tutkittiin?
Meillä on huomenna aika tk lääkärille ja siitä se sitten toivottavasti etenee. Vähän jännittää, mutta on tätä odotettukin. 😊
 
vierailija
Kiva, kun kirjoitit hoitopolusta. Kiinnostaa aina muiden kokemukset myös, kun ei tiedä mitä itsellä on vielä edessä. Mitä noissa ensimmäisissä verikokeissa tutkittiin?
Meillä on huomenna aika tk lääkärille ja siitä se sitten toivottavasti etenee. Vähän jännittää, mutta on tätä odotettukin.
Kiva kuulla, että teillä asiat etenee!

Lähetettä varten otettiin verenkuva, kolesterolit, elektrolyytit, maksa-, munuais- ja kilppariarvoja, prolaktiini ja B12-vitamiini.
 
  • Tykkää
Reactions: RLiisukka
vierailija
Tavoite oli kyllä ivf, mut minkäs teet. Aina ei voi onnistua.
Eka kierros on yleensä ns. Harjoittelua. Nyt tiedetään että tämä annos on liian pieni sulle. Jos ei inssistä onnistu (toivottavasti onnistuu kun miehessä ei vikoja ollut!) niin uudessa hoidossa varmasti parempi vaste. Joskus ivf tehdään myös vähemmilläkin solumäärillä.

Pitkä kaava olisi parempi. Kun se seuraavan Kierron folli "tulee valituksi" jo edellisessä kierrossa niin pitkässä kaavassa aletaan ajaa omaa hormonitoimintaa jo edeltävässä kierrossa alas. Näin ei mikään yksittäinen folli pääse ottamaan kasvuspurttia vaan saadaan isompi määrä.
 
Moi!
Toukokuussa kirjoittelin viimeksi...
OI-hoitojen lääkkeet aiheuttivat itselleni niin valtavasti huonoja oireita sekä fyysisesti, että henkisesti niin otimme huilitauon hoidoista. Aiempi hoitotaho myös ohjasi meitä vahvasti IVF-polulle, mutta ilman minkäänlaista tietoa mikä aiheuttaa keskenmenot ja tuo hoitosuunnitelma kuulosti väärältä. Varsinkin, kun käytetyt lääkkeetkin tuntuivat olevan epäsopivia ja aiheuttavan niin paljon haittaa ettei ne voineet edes toimia.

Itse valittu kesätauko, olon ja kokonaisvaltaisen fiiliksen parantuminen fyysisesti ja henkisesti sai motivaation hakeutua toiseen hoitopaikkaan ja selvittämään toisen lääkärin näkemys menneestä parista vuodesta toistuvien keskenmenojen ja tehtyjen hoitovalintojen osalta.
Onneksi tämä tehtiin, sillä IVF ei näillä meidän tiedoin ole tarpeen.
Aiemmat lääkitykset ja OI-hoidot ovat olleet kohdallamme turhia ja tärkeimmät lapsettomuustutkimukset keskenmenojen selvittämiseen liittyen oli ohitettu edellisen lääkärin toimesta tyystin. Näitä testejä itse kyselimme pariinkin otteeseen, mutta ne koettiin turhina.

Nyt kuukauden aikana on tehty loput jäljellä olevat testit uudessa ja toivottavasti viimeisessä hoitopaikassa, eli kohdun limakalvosta koepala josta tutkittu mikrobi-ja bakteeritasapainoa ja piilevää endometrioosia sekä veren vasta-aineet ja valkosoluja.
Nyt on keskenmenoille löytynyt syyt ja vahvat perusteet, joita voidaan erittäin yksinkertaisesti hoitaa. Ensimmäistä kertaa kohta kolmen vuoden aikana on hiukan uskoa ja toivoa. Eikä yrittäminen pelota keskenmenoa ajatellessa.

Haluan kertoa, että ensimmäinen hoitotaho ei kuunnellut eikä keskittynyt hoitojen tuloksiin, lääkärit vaihtuivat vaikka olimmekin yksityisellä ja monissa asioissa myös johdettiin harhaan tai sellainen ajatus meille kaikesta näin jälkikäteen varsinkin jäi. Myös erilaisten hoitojen ja lapsettomuustutkimuksiin kuuluvien testien osalta annettiin väärää kuvaa. Meitä ainakin ohjattiin IVF-polulle turhaan ja testattiin paljon turhia testejä, pääasia että laskutettavaa saatiin kertymään.

Ja lopuksi, erittäin suuret kiitokset tälle keskusteluryhmälle ja muutamalle teistä, jotka laittoivat yksityisesti viestiä ja antoivat omakohtaisen kokemuksen kautta tukea ja uutta ajateltavaa.
Ilman teitä en olisi välttämättä jaksanut enää hakeutua uuden lääkärin vastaanotolle aloittamaan lapsettomuustarinaa jälleen uudestaan.
Väliaikatietoa täältäkin suunnasta taas...

Syyskuussa tosiaan tilanne oli se, että IVF ei osaltamme ole seuraavana jonossa - vaan ensin tulisi saada vasta-aineet (HLA), piilevän endometrioosi (progesteroni- resistenssi), sekä tappajasolut hallintaan raskauden mahdollistamiseksi.
Marraskuussa meillä sitten kävikin jo plussa, joka sekin valitettavasti meni kuitenkin kesken. Alkuraskautta seurattiin tarkkaan mutta valittavasti keltarauhastuki oli ihan alkuviikoilla riittämätön, samalla selvisi ettei tavanomaiset keltarauhasvalmisteet (terolut, lutinut, lugesteron, crinone yms) imeydy ollenkaan, ainut toimiva valmiste on pistettävä Prolutex

Nyt olemme todenneet, että jaksaminen alkaa olla lopussa ja IVF edessä, pääosin jaksamisen vuoksi ja jospa IVF yhdistettynä alkiodiagnostiikkaan nopeuttaisi lapsettomuushoitopolkumme lopun lähestymistä. Joko toivottavasti loppuun asti onnellisesti päätyvällä raskaudella ja terveellä vauvalla, tai sitten loppupäätelmänä ettei vauvaa meille suotu.

IVF tullaan toteuttamaan luteaalivaiheen stimulaatiolla, mahdolliset alkiot tutkitaan (PGT-A) ja jos terveitä alkioita löytyy päästään joskus keväämmällä siirtämään huurunenä eli PAS edessä.

Muiden kokemuksia varsinkin luteaalivaiheen stimulaatiosta ottaisin mieluusti vastaan.

Käyn säännöllisesti lukemassa ja seuraamassa.
Ihanaa kun saadaan onnistumisia ja eniten mahtavaa, että porukka jaksaa aina vaan yrittää ja pahoissakin paikoissa itsensä kerätä <3 Muiden fiilikset pystyy usein jakamaan taustalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Dinaas ja Pelokas91
vierailija
Hei viisaammat! Hedelmöityshoidot yksityisellä klinikalla, saako 43 vuotta täyttänyt vielä Kela-korvauksen hoidoista? Törmäsin netissä allaolevaan tekstiin:

~ 43 vuotta täyttäneen naisen hedelmöityshoitojen korvattavuus selvitetään aina Kelassa.

Eli mitä tuo nyt tarkoittaa? :)
 
Hei viisaammat! Hedelmöityshoidot yksityisellä klinikalla, saako 43 vuotta täyttänyt vielä Kela-korvauksen hoidoista? Törmäsin netissä allaolevaan tekstiin:

~ 43 vuotta täyttäneen naisen hedelmöityshoitojen korvattavuus selvitetään aina Kelassa.

Eli mitä tuo nyt tarkoittaa?
Kannattaa kysellä klinikalta miten he sen tulkitsee. Vaikka oon 40+ niin eipä tuo kela-korvaus mikään suuri ole. Ja siinäkin on ehtoja enemmän ja vähemmän. Jouduin esim. ostamaan lääkkeet omaan piikkiin ilman kelan lääkekattoa.
 
vierailija
Kannattaa kysellä klinikalta miten he sen tulkitsee. Vaikka oon 40+ niin eipä tuo kela-korvaus mikään suuri ole. Ja siinäkin on ehtoja enemmän ja vähemmän. Jouduin esim. ostamaan lääkkeet omaan piikkiin ilman kelan lääkekattoa.
Kiitos vastauksesta!
Mietiskelen tässä vaan jo ensi vuotta, jos hallituksen kaavailemat Kela-korvaukset palautetaan.
 
vierailija
Hei viisaammat! Hedelmöityshoidot yksityisellä klinikalla, saako 43 vuotta täyttänyt vielä Kela-korvauksen hoidoista? Törmäsin netissä allaolevaan tekstiin:

~ 43 vuotta täyttäneen naisen hedelmöityshoitojen korvattavuus selvitetään aina Kelassa.

Eli mitä tuo nyt tarkoittaa? :)
Jos on joku lääkinnällinen syy 43v lapsettomuuteen niin silloin voi korvata ja muistaakseni lapsiluku vaikutti sen lisäksi.
 
vierailija
Pieneltä sun annos kuulostikin ivf-hoitoon..
Mun mielestä taas aika isolta annokselta. Itsellä takana 2 IVF-hoitoa lyhyellä kaavalla ja annokset olleet 125-175IU välillä. Mutta se annostus on todella yksilöllinen riippuen munasarjojen reservistä ym. Itsellä kun on PCO ja aika korkea amh niin annostuskin on ollut pienempi.
Että vähän huono se on heitellä sivusta arvioita jonkun toisen lääkeannoksesta, koska ne vaihtelee tosi paljon. Lääkäri on oikea henkilö arvioimaan sen, mikä jollekin on oikea annostus hoidoissa (ja joskus sen näkee vasta hoitojen aikana), ei joku random tyyppi keskustelupalstalla - jollainen toki itsekin olen :D
 

Yhteistyössä