Lapsettomuuskeskusteluissa käytettäviä lyhenteitä ja niiden selityksiä

Primääri lapsettomuus = ei lapsia, ja yrittää/haluaa niitä saada, ei tulosta yli vuoden yrityksellä, voi toki olla keskenmenoja yms, mutta ei lasta

Sekundääri lapsettomuus= ainakin yksi lapsi jo perheessä, mutta seuraavaa (tai kolmatta..) ei kuuluu yrityksestä huolimatta.. Eli sekundäärilapsettomilla on jo olemassa oleva, elävä lapsi, tästä ollut puhetta keskustelupalstoilla, että voidaanko heitä kutsua "lapsettomiksi", mutta kaipuu lapsesta kuitenkin kova, ja käsittelevät hoidoissa samoja tuntemuksia kuin primäärilapsettomatkin.

korjatkaa, jos olette eri mieltä
Ei näin... ja kyse ei ole "pelkästä mielipiteestä". Sekä gynen polilla että lapsettomuuspolilla minua henkilökunnan toimesta kutsutaan sekundäärisesti lapsettomaksi, eikä minulla ole yhtään elävää lasta tai täysiaikaista normaalia raskautta/synnytystä. Olen kuitenkin menneisyydessä ollut raskaana, joka sai alkunsa spontaanisti.
Olen itse sitä mieltä, että tämä yllämainittu "jaottelu" olisi ehkä parempi vaihtoehto, vaikkakin Taivaansilpojan postaus onkin se nykyinenkin virallinen näkökanta.
 

Yhteistyössä