Lapsi satuilee. Vai mitä?

  • Viestiketjun aloittaja hyvinharmaa
  • Ensimmäinen viesti
hyvinharmaa

Lapsi on alkanut sepittelemään ihan ihmejuttuja.
Viimeksi tuli leikkikentältä missä oli isäpuolensa kanssa täyttä juoksua sisälle yksin ja selitti et se satuttaa?
Mies tuli perästä ja kertoi et tyttö oli lähtenyt ihan yhtäkkiä juoksemaan karkuun ja sitten tyttökin muutti tarinaa niin että joku vieras mies oli vienyt johonkin leikkikentän viereen. mistä tyttö oli lähtenyt karkuun. Käytiin katsomassa paikkaa ja kyseltiin ihmisiltä, mutta ei kukaan mitään ollut nähnyt. Naapuritkin oli mukana etsimässä sitä miestä. Mitä ei tosin taida olla olemassakaan!
Miksi ihmeessä lapsi sepittelee tuollaisia tarinoita???
Mitään kuvausta ei osannut miehestä antaa ja tarinakin kerkisi vaihtumaan välillä. Selitti myös että isäpuoli käy öisin huoneessa ja hän pelkää. En usko! En ikipäivänä usko että mies tekisi mitään! Onhan hän aika äkkipikainen ja pitää tiukkaa kuria, jos siitä sitten on tullut painajaisia tai jotain? Vai onko lapsi niin ilkeä että ajattelee ajavansa isäpuolen pois meiltä valehtelemalla?
Suututtaa !

Onkohan tuollainen ihan normaalia käytöstä enää 6 vuotiaalta?
 
meitsi
Vaikuttaa siltä, että lapsella on jokin oikea hätä. Joko häntä joku on satuttanut tai sitten purkaa muun pahan olon tuollaiseen satuun. Älä sulje mielestäsi sitäkään asiaa, että häntä on oikeasti satutettu ja ehkä ihan lähipiirin taholta. Lapsi muuttaa herkästi tarinaansa, kun huomaa, ettei oma vanhempi usko häntä. Voisiko neuvola/lastenpsykiatri auttaa kaivamaan sen oikean ongelman sieltä esille?
 
vieras
usko lastasi. Noin pienet harvoin osaavat olla laskelmoivan julmia. Ja suunnitella tuollaisia tarinoita jonkun hätistämiseksi. Jos otat yhteyttä vaikkapa neuvolaan tai vastaavaan, niin sieltä osaavat ohjata oikeaan paikkaan tutkimuksiin.

ja toisaalta jos minun lapseni syyttäisi minun miestäni (ei lapsen isä) tuollaisesta, niin mä en ikinä koskaan pystyis jatkamaan suhdetta ilman kalvavaa epäilyä. Joka todella kiilaisi suhteeseemme valtavan railon.
 
,
no en usko että tuon ikäinen ihan omasta päästä keksii tuommosia. Uskooko kenestäkään että voisi tehdä jotain tuollaista? ethän sä voi sanoa ettet usko miehestäs tuollaista, koska niin moni josta ei uskois tekee juuri noin
 
JONSERED Karhunkantaja
6-vuotias? En tiedä. Siis ihan rehllisesti. Tiedän, että on 6-vuotiaita, jotka puhuvat mitä sylki suuhun tuo, mutta myös 6-vuotiaita, jotka erottavat toden ja keksityn.

Stasi pelkäsi tuon ikäisenä tulivuorenpurkausta ja omaa mielikuvitustaan... Tiesi, mistä oli kyse, mutta pelkäsi silti.
 
ap

Olen yrittänyt miettiä että olisiko jossain vaiheessa tapahtunut jotain, mutta en usko. Ei lapsi ole yksinään missään ollut. Siitä olen varma että mies ei ole tehnyt mitään rakastaa tyttöä ihan kuin omaa lastaan.

Lapsi ei myöntänyt suoraan valehdelleensa tuosta leikkikenttä jutusta, mutta saimme sen irti että kaikki ei ollut ihan tottakaan.

Toivottavasti ei naapureille ole kertonut mitään ihmeellisiä tarinoita öisin huoneeseen tulevasta isäpuolesta.
Ihan tarpeeksi selittämistä siinäkin oli että lähistöllä ei kait hiippailekaan mitään epämääräistä mieshenkilöä. Vaan että kuullostaa siltä että lapsi on keksinyt koko jutun.

Painajaisia näkee öisin aika usein siitä varmaan tuo että joku käy huoneessa ja onhan mies siellä oikeastikin käynyt rauhoittelemassa, kun tyttö on painajaiseen herännyt.

 
vieras
Entä jos isäpuoli on satuttanut tyttöä ja tarinat muuttuvat sen takia, että isäpuoli on kuulemassa ja lapsi ei uskalla enää sanoa mitään raskauttavaa koston pelossa?
 
minä
mä olin 3v kun mua joku hoito poika ahdisteli (siis perhepäivähoitajalla jossa sen oma poika) muistan tapahtuneen aika tarkkaan.
hiljattain vasta kerroin tästä äidilleni ja kun sitä mietti niin sano että oli tosiaan merkkrjä mutta he nuoria enkä osannut kunnolla puhua he eivät tajunneet. eka olin mennyt sinne hyvin ja tullut poiskin mutta yhdessä vaiheessa en enään halunnut jäädä olin itkenyt kamalasti ja huutanut että kiusataan ( täti vaan todennut että pikkuveljeni kiusaa) no tuli vaihto päiväkotiin ja ekana päivänä olin jäänyt sinne ilomielin ja poiskaan en olis halunnut lähtee.

sekä mun tädin mies käyttänyt hyväkseen ja sitten vielä isänikin yritti kerran..
 
En usko että satuilee.Jossain on tytöllä hätä.Puhuppa kahdenkesken hänen kanssaan siten ettei isäpuoli ole kotona,Tuonikäinen ei edes osaa tuommoisesta aiheesta sepittää omaa juttua.6V ei tuommoisesta maailmasta mitään tiedä.Joten ota vakavasti hänen puheensa,ennenkuin on myöhäistä,sitten kadut loppuelämäsiJa huom myös se tarkkaile haluaako isäpuoli mennä useinkin tytön kaa kaksin pois kotoa ym...
 
vieras
Ei varmaankaan kovin äkkiä sepitä juttuja, paitti mun kummipoika kyllä ton ikäsenä sepitti aivan mahdottomia juttuja. Oli meillä yökylässä ja kotona kertoi että kummisetä oli ampunut jäniksen siihen pellolle ja sitten me syötiin se. Poikaa vähän nauratti kun isänsä kysyi pojan aikana multa tarinan paikkansapitävyydestä, että ota sitten niistä selvää.

Onko lapselle puhuttu hyväksikäytöstä hiljan tai jotain asiaan viittaavaa?
 
ap

En usko että mies on mitään tehnyt. Jos olisi niin kyllähän lapsi pelkäisi miestä enkä kyllä sellaista ole huomannut, paitsi kun mies on vihainen, mutta se nyt lienee normaalia.
Tuntuu että tuo tyttö elää muutenkin silloin tällöin ihan omassa mielikuvitus maailmassaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En usko että mies on mitään tehnyt. Jos olisi niin kyllähän lapsi pelkäisi miestä enkä kyllä sellaista ole huomannut, paitsi kun mies on vihainen, mutta se nyt lienee normaalia.
Tuntuu että tuo tyttö elää muutenkin silloin tällöin ihan omassa mielikuvitus maailmassaan.

Onko se vaikeata sun puhua lapsesi kanssa tästä aiheesta? Ilman isäpuolta.
Et mitään menetä,mutta en usko että 6v osaa ihan noin vakavaa vielä juksia.10V ehkä jo satuilisi tuommoisia.6V EHKÄ SATUILISI MUUSTA AIHEESTA.
 
vieras
ei todellakaan 6-vuotias tiedä tuollasista jutuista mitään, ellei jotain oo oikeesti tapahtunut. musta tuo on järkyttävää että et usko että isäpuoli vois jotaki tehdä. sehän se näissä jutuissa pahinta onkin, että lapsi saattaa yrittää äidille kertoa, mutta äitipä ei usko!
 
kuu
6-v ei osaa keksiä vielä tuollaisia juttuja... jotain hänelle on sattunut.... ei kukaan halua uskoa että oma rakas vois satuttaa... mutta ei pidä olla liian sinisilmäinen. Usko lastasi, hän vaihtaa tarinaa koska sinä et usko häntä. etsitte rauhallisen paikan ja puhutte ihan kahdestaan, ilman häiriötekiöitä ilman kuulustelua. Kuuntele lasta ja rohkaise kertomaan mitä on tapahtunut. Ja sitten yhteys lastenpsykiatriin, lapsi tarvitsee apua....
 
A shadieeyah
a) heti ensimmäisenä ollaan kuvittelemassa että isäpuoli on pedofiili..tekstissä lukee että tyttö pelkää kun isäpuoli käy huoneessa...

b) kyllä 6vuotiaskin kykenee valehtelemaan ja manipuloimaan siinä missä isompikin.

c) uutiset ja radiot ovat täynnä tuommoisia juttuja ja kadulla/eskassa kuulee juttuja. lapsilla on erittäin tarkka kuulo joten ihan mahdollista että tuulesta temmattu. että lapsi on napannut asian joltakin toiselta ja mielikuvituksissaan/huomionhakuisuudessaan tekee tempauksia(huomionhakuisuudessa= ei pidä esim uudesta isäpuolesta ja haluaa eroon valheilla.. )
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
a) heti ensimmäisenä ollaan kuvittelemassa että isäpuoli on pedofiili..tekstissä lukee että tyttö pelkää kun isäpuoli käy huoneessa...

b) kyllä 6vuotiaskin kykenee valehtelemaan ja manipuloimaan siinä missä isompikin.

c) uutiset ja radiot ovat täynnä tuommoisia juttuja ja kadulla/eskassa kuulee juttuja. lapsilla on erittäin tarkka kuulo joten ihan mahdollista että tuulesta temmattu. että lapsi on napannut asian joltakin toiselta ja mielikuvituksissaan/huomionhakuisuudessaan tekee tempauksia(huomionhakuisuudessa= ei pidä esim uudesta isäpuolesta ja haluaa eroon valheilla.. )
No tämä taas lähtee siitä oletuksesta, että tyttö on valehtelija eikä taida pitää isäpuolestaan.

Oikeasti kukaan ei voi tietää mitä on tapahtunut, paitsi asianosaiset itse omalta kohdaltaan. Asia kyllä varmasti jää jäytämään jos jää pienikin epäilys. Epäilys siitä, että tyttö valehtelee manipuloidakseen. Epäilys siitä, että isäpuolisi olisi satuttanut lasta (enkä tarkoita seksuaalisesti). Ehkä joku ulkopuolinen keskustelukumppani lapsen kanssa olisi paras, täysin neutraali, joka ei voi olla kenenkään "puolella" asiassa.

Ja usko on vähän epävarma pohja selvittää asiaa. Vaikka ei kukaan uskoisi kenenkään läheisensä pystyvän mihinkään pahaan, niin usko ei vissiin ole kovin vahva väline, sen verran pahaa joka päivä tapahtuu.
 
ap

No ihan kaikki ei sentään ole sitä mieltä että jotain on tapahtunut oikeasti!
Ystäväkin oli sitä mieltä että lapsi pitäisi viedä johonkin tutkittavaksi, mutta mitä sitten jos kertoilee sielläkin jotain tarinoita???
Pahimmassa tapauksessa otetaan huostaan tai jotain! :eek:
On noita tapauksia kuullut.

Mies on ollut meidän elämässä mukana jo siitä kun lapsi oli ihan pieni. Eli kyse ei voi olla mistään protestoinnista uutta kohtaan, ei lapsi edes voi muistaa aikaa ennen miestä.

Mies oli ihan järkyttynyt kun kuuli mitä lapsi oli sanonut. :(

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ihan kaikki ei sentään ole sitä mieltä että jotain on tapahtunut oikeasti!
Ystäväkin oli sitä mieltä että lapsi pitäisi viedä johonkin tutkittavaksi, mutta mitä sitten jos kertoilee sielläkin jotain tarinoita???
Pahimmassa tapauksessa otetaan huostaan tai jotain! :eek:
On noita tapauksia kuullut.

Mies on ollut meidän elämässä mukana jo siitä kun lapsi oli ihan pieni. Eli kyse ei voi olla mistään protestoinnista uutta kohtaan, ei lapsi edes voi muistaa aikaa ennen miestä.

Mies oli ihan järkyttynyt kun kuuli mitä lapsi oli sanonut. :(
No tuo kyllä ihan huono peruste olla hankkimatta apua, et pelkää huostaan ottoa. ei huostaan oteta ihan syyttä. Pitää olla vahvaa näyttöä....
 
Aika hyvin nuo lapset keksii... Lasten mummu luki iltalehden kantta ääneen minulle : Äiti tappoi poikavauvan.
Tyttö silloin 2,5 vuotta oli puhunut päiväkodissa, että meidän äiti on tappanut meidän vauvan. Eli poikani. :ashamed:
Oli siinä sitten ihmetelty, kun vielä sinä päivänä mummi vei tytön hoitoon.
 

Yhteistyössä