Lapsilisät pois suurituloisilta!

  • Viestiketjun aloittaja Hra Majuri
  • Ensimmäinen viesti
Kateus on kamalaa. Mitä se sulle tai persuille kuuluu jos jollain on rahaa? Jokainen tekee valintansa elämässä ja sen mukaan nautitaan sitten palkkaa. Ja jos sen palkan eteen tehdään työtä niin silloin se palkka kuuluu työntekijälle. Ei sulle hra Majuri tai persuille. Ja verotus jo itsessään on niin kovaa tässä maassa että kyllä ne suurituloiset maksavat hyvää hintaa täällä asumisestaan.
* Aplodit seisten *
 
"Vieras"
mielestä suurituloisia rokotetaan jo ihan tarpeeksi. Veroja maksavat enemmän, hoitomaksuja maksavat enemmän ja nyt lapsilisätkin pitäs poistaa. Anteeksi seuraava kommenttini, mutta köyhyys on USEIN seurausta omista valinnoista. Ei sen rikkaan tartte kaikkia valintoja maksaa.
Tämä on niin totta, jokainen vois tehdä niitä lapsia sen verran kuin on varaa elättää, elämän ylläreille, sairastumiset sun muut ei kukaan voi mitään, mutta sitä varten jokainen voi ottaa vakuutuksen, miks yhteiskunnan pitäis kaikki maksaa ja elättää?? =meidän, jotka maksamme tuloistamme veroja
 
"Sheddon"
Ikävä tuottaa pettymys mutta noin tuskin tulee käymään. Tässä yhteiskunnassa rikkaat maksat korkeita veroja, käyttävät yksityisiä palveluja jne. asia josta saavat vastinetta rahoillleen On nimenpmaan tuo lisä joka ensisijaisesti on kohdennettu lapselle. Eivät he sitä välttämättä tarvitse, mutta ovat siihen täysin oikeutettuja. Sen sijaan lapsilisän tulisi mielestäni olla käänteinen, eli ensimmäisestä lapsesta suurin lisä ja seuraavista laskeva.
 
mielestä suurituloisia rokotetaan jo ihan tarpeeksi. Veroja maksavat enemmän, hoitomaksuja maksavat enemmän ja nyt lapsilisätkin pitäs poistaa. Anteeksi seuraava kommenttini, mutta köyhyys on USEIN seurausta omista valinnoista. Ei sen rikkaan tartte kaikkia valintoja maksaa.
Tuon "usein" vaihtaisin "joskus" :D
Olen yleensä toista mieltä, mutta nyt kyllä pakko peesata. : /
 
rouva ruotsinkielinen
Mutta meillä ruotsinkielisillä menee kuukaudessa 100 euroa enemmän rahaa vessapaperiinkin, koska joudumme käyttämään pehmeämpää paperia kuin suomenkielinen köyhällistö.
 
[QUOTE="Sheddon";22964414]Sen sijaan lapsilisän tulisi mielestäni olla käänteinen, eli ensimmäisestä lapsesta suurin lisä ja seuraavista laskeva.[/QUOTE]


Miksi? Kannatatko yhden lapsen politiikkaa, vai ajattelitko, että kahden ihmisen palkka riittää paremmin 8 lapselle kuin yhdelle?
 
"Sheddon"
Miksi? Kannatatko yhden lapsen politiikkaa, vai ajattelitko, että kahden ihmisen palkka riittää paremmin 8 lapselle kuin yhdelle?
En ymmärtänyt toista kysymystäsi. En kannata yhden lapsen politiikkaa sen enempää kuin kolmenkaan. Lastentekoon kannustaminen rahalla oli kova juttu sotien jälkeen mutta nykyään moiseen ei ole tarvetta. Ajatten käytännön kannalta. Esimerkkinä vaikka nuori esikoistaan odottava pari, joka hankkii vauvantarvikkeet ensimmäistä kertaa. Jatkossahan rahat tasoittuvat samoiten kuin toisinkin päin.

Korostan, en tarkoita sitä että kukaan välttämättä kolmatta-viidennettä lastaan rahan vuoksi tekisi.
 
[QUOTE="Sheddon";22964756] Esimerkkinä vaikka nuori esikoistaan odottava pari, joka hankkii vauvantarvikkeet ensimmäistä kertaa. Jatkossahan rahat tasoittuvat samoiten kuin toisinkin päin.

.[/QUOTE]


Toki esikoiselle pitää hankkia enemmän, mitkä sitten seuraava perii, mutta 2 ihmisen palkasta jos otetaan vaikka puolet lapsille, niin se esikoinenhan saa sen puolen ja kun toinen syntyy, he jakavat sen puolikkaan kahtia. Ruokaa kuitenkin syövät kuitenkin molemmat yhtä paljon ja suuri osa muistakin menoista tekee molemmat yhtä paljon. Varsinkin kun sitä puolikasta palkaa on jakamassa vieläkin useampi, niin lapsilisien merkitys kasvaa.
 
"Sheddon"
Toki esikoiselle pitää hankkia enemmän, mitkä sitten seuraava perii, mutta 2 ihmisen palkasta jos otetaan vaikka puolet lapsille, niin se esikoinenhan saa sen puolen ja kun toinen syntyy, he jakavat sen puolikkaan kahtia. Ruokaa kuitenkin syövät kuitenkin molemmat yhtä paljon ja suuri osa muistakin menoista tekee molemmat yhtä paljon. Varsinkin kun sitä puolikasta palkaa on jakamassa vieläkin useampi, niin lapsilisien merkitys kasvaa.
Joo, totta.

Mun alkuperänen pointti liitty enemmän tuohon lapsentekoon kannustamiseen. Kaikki eivät kuitenkaa "tee" tai voi saada edes sitä kahta lasta. Mun mielestä vaan järkevämpää olisi maksaa esikoisesta enemmän.

Lapsilisien merkitys kasvaa mutta sanon edelleen että tuskin kukaan voi lastensa elättämistä laskea sen varaan. Jos näin huonosti on asiat niin voihan niitä kolmansia ka neljänsiä aina harkita uudelleen.
 
hghgh
Voi, Jenkeissä asuvana mua kyllä ahdistaa tää jenkeille tyypillinen ajatusmalli, joka tässä ketjussa näyttää olevan kovassa huudossa; mun rahat kuuluu mulle, paskat muista. Eikö koko Suomen sosiaalietuusjärjestelmä perustu sille ajatukselle, että ne, kenellä on rahaa, antavat sitä muille? Itse elin Suomessa asuessani välillä työllä, välillä eduilla (opintotuki, äitiyspäiväraha, kotihoidontuki, lapsilisä), ja koin ne kyllä ansainneeni. Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta asti, ja tulen valmistuttuani ja työelämässä toimiessani olemaan aidan toisella puolella - antamassa verojen kautta rahaa heille, jotka sitä tarvitsevat. Korkea verotus antaa meille niin paljon, että minun on vaikea kestää näitä, joiden mielestä suurituloisten ei pitäisi maksaa enempää veroja kuin pienituloisten. Ihan kuin Jenkeissä. Ja sehän on tiedossa, millainen on esim. täkäläinen terveydenhuoltojärjestelmä: epäreilu, kallis ja monimutkainen. Korkeakoulutus on rikkaiden etuoikeus, tuurista (stipendeistä) kiinni tai takuuvarma lainavankeus vuosikausiksi eteenpäin. Sitäkö tässä ketjussa sitten peräänkuulutetaan?

Kunhan pääsen töihin (ja todellakin aion työllistyä), maksan veroni mielelläni, koska tiedän miten paljon huonompi se järjestelmä voisi olla. Olen ollut myös vastaanottavalla puolella enkä aio kokea siitä huonoa omaatuntoa.
 
Otetaan vaan
Otetaan samalla muutkin tuet pois, eli lasten hoitopaikkoja ei enää olisi, koska hoitohan maksetaan tukivaroilla. Vanhemmat aina valittaa maksuista. Ja sitten se subjektiivinen oikeus päivähoitoon, paljonkohan sekin maksaa? Vanhemmat/ vanhempi loisii kotona ja sanoo, että virikkeitä tarvitaan! Asumistuet, opintotuet, työpaikkojen tuet, oletteko oikeasti ajatelleet mitä kaikkea verovaroilla maksetaan. Mariskaa sitten, kun olette oman osanne potista laskeneet. Ja sitten vielä maataloutta syytetään kaikista tukiasioista, koska ihmiset eivät käsitä kuinka paljon heidän työpaikkojaan, asumista, lastenhoitoa ym. tuetaan. Onneksi se subjektiivinen oikeus päivähoitoon poistuu, jokainen huolehtii omistaan. Päivähoitomaksutkin voisivat olla oikeita!!
 
"ASD"
Tuskinpa se satanen tän maan kansantaloutta pelastaa! Majuri meni nyt metsään tällä aloituksella.

Muutenkin veikkaan että toi suurituloinen olisi sitten joku 5000€/kk tai vastaava, eli ei kovinkaan suurituloinen. Ja sitten tasavero vaan kehiin. Köyhät eläkööt tuilla ja muut omalla työllään. Piruakos sitten elättää köyhien kakaroita kun ei itse kuitenkaan sen enempää saa.
Vertailun vuoksi, mulla palkka nousi valmistumalla ja työpaikkaa vaihtamalla 1800€ -> 4000€. Käteen jäi 500 enemmän kuussa, kiitos veroprogression. Silti mm. päivähoitomaksut nousi jne. Jos tohon mennään niin pian huomataan että tänne jäävät köyhät ja mamut, ehkä muutama suomenruotsalainen, muut lähtee paremman ja kohtuullisemman tulon perään ulkomaille.
ASIAA!
Suomalainen työnverotussysteemi ja tukijärjestelmä estävät sen, että töitä ei oikeastaan kannata tehdä. Jos olet oikein pienipalkkainen, elät tukien kanssa leveämmin kuin mitä paremmalla palkalla....
 
"Lissu"
Kannatan. :) Lapsilisä porrastetusti niin että suurituloiset sitä ei saisi lainkaan ja pienituloiset enemmän. Mun mielestä se jos on varaa tallettaa lapsilisät lasten tileille säästöön on merkki siitä, että lapsilisälle ei ole tarvetta. Ja tiedän monien tekevän näin. Toki lapsilleen saa rahaa säästää halutessaan, mutta yhteiskunnan ei sitä tarvi rahoittaa.

Taidan olla poikkeus sikäli että mun mielestä verotus on taas aika kohdillaan. :D Vaikka olenkin itse aika pienituloinen (palkka bruttona 1700 euroa) niin silti olen sitä mieltä että suurituloisia ei voi liikaa verottaa eikä myös pääomaveroa nostaa liian ylös. Siinä kärsii kilpailukyky ja viime kädessä köyhimmät taas eniten.
 
Ajatelkaa vähän pidemmälle
Kaikki muu on sanahelinää, ennen kuin joku kertoo, MITEN tämä "lapsilistä pois rikkailta" KÄYTÄNNÖSSÄ toteutettaisiin!!!

Otetaan nyt vaikka hyvätuloisen perheen rajaksi vuositulot 100 000€/a, niin kuin jossain on väläytelty. Alle 5% lapsiperheistä tienaa tuon verran -> Yli 95% perheistä ilmoittaisi tulonsa ja hakisi lapsilisää vuosittain 17 vuoden ajan per lapsi. Laskekaa mitä byrokratia tulisi maksamaan!

No, voin kertoa että joku on jo sen laskenutkin. Muutos ei toisi yhtään säästöä. Päinvastoin. Eli ihan ajan haaskausta, yksinkertaisten ihmisten kusetusta ja äänien kalastelua koko puheenaihe.
 
lapsilisät pois
mikä siinä on niin vaikea toteuttaa,molemmat lähettää 3kk palkkatodistuksen. yli 50 000€ tienaavat perheet ei tarvitse lapsilisää. jos ei 50 000€ pärjää niin jo on kumma.ja jos rahat on varaa laittaa lasten tilille niin heti lakkauttaa lapsilisä.
 

Yhteistyössä