Lasten harrastuksista kysyn

miten pitkajannitteisia teidan lasten harrastukset on eli onko jokin yks harrastus jota lapset haluaa jatkaa useita vuosia vai haluavatko kokeilla joka vuonna jotain uutta?

minka ikaisina yleensa alkavat jotain harrastaa?

keksiiko lapset itse mita haluavat harrastaa ja miten pitkaan vai ehdotatteko itse?
 
no meidän likka aloitti tanssin 5-vuotiaana. halusi lopettaa sen, kun ei kiinnostanut ja hetken päästä halusi kokeilla ratsastusta.. ja heppainto jatkuu vielä =)

itse ottanut sen linjan, että jos ei harrastus kiinnosta, saa vaihtaa...ei kukaan pakottamisesta tykkää. mutta päällekkäisiä harrastuksia en maksa. se on joko tai. :)
 
Esikoinen on pelannut jääkiekkoa 5-vuotiaasta, kakkonen on kokeillut sitä sun tätä ja koripallo on ollut ykköslaji jo muutaman vuoden (eli 8-vuotiaasta ).
Kolmonen 9v sitä vastoin ei harrasta mitään, uinti kiinnostaa, muttei harrastuksena sekään.
 
Meillä kaikki ovat aloittaneet kouluun mennessä partion, ja vanhin täyttää 18v keväällä ja on menossa partionjohtajakurssille, eli aktiivinen on edelleen.
VPK-nuoriin on liittyneet 2. luokalla, mutta kaksi vanhinta ei käy enää.
Pianon soittoa vanhin tyttäremme on harrastanut kohta 9 vuotta, alkoi tokalla.
Meillä paikkakunnan harrastustarjonta on oikeastaan partio, VPK, srk:n kerhot ja urheilu, urheiluissa ja kerhoissa ovat käyneet epäsäännöllisemmin.
 
Meillä poika nyt 6v ja syksyllä mietittiin sählyä ja jalkapalloa, mutta ei kummastakaan innostunut joten jätetiin asia vuodeksi hautumaan ja katsotaan sit ensi syksynä uudestaan.
On käynyt molemmat kolme vuotta temppujumpassa ja nyt on pojalla viimeinen vuosi menossa ei ole selvästikään enään niin innostunut menemään sinne.

 
Esikoinen partiossa ja kiinnostaa edelleen, ei muita harrastuksia
Kakkonen ja Kolmonen ajaa motocrossia, harrastanut jo useamman vuoden ja harrastus jatkuu..
Lisäks kakkonen on pelannut sählyä.
Nelonen alottelee motocrossia.. Nuorimmaisella ei harrastusta.

Isin perässä tulee toi mopoharrastus,jotenkin automaattisesti ovat kiinnostuneita, paitsi esikoista ei kiinnosta.

Sen mukaan kuitenkin mennään mistä pojat tykkää =)
 
Sen takia asiaa aattelin kysya etta minka ikaisina yleensa tulee noita pitempiaikasia harrastuksia? Ja toiset kayttaa lapsia esim. soittotunnilla vaikka lapset ei ite haluais. Kuitenkin viela sellasilla 4-8 vuotialle tuskin on omaa kunnianhimoa tulla hyvaksi soittajaksi tai hyvaksi muuksi mutta toistaalta siita varmaan menee kylla harrastamisen ilo.
Itse teen niin etta pyrin tarjoamaan heille mahdollisuuksia kokeilla erilaisia harrastuksia ja jos loytyy sellanen josta kovasti tykkaa niin sita varmaan jatkaakin ihan itsekseen.
Eika harrastusten pitkáaikasuus mulle kylla mikaan tavoite sinallaan ole, halusin vaan kysya miten muissa perheissa harrastetaan.
 
Meillä kaikki lapset ( pienin ei ole vielä päässyt mukaan ) on tullu mun mukana judoon, kun muksuja valmennan. Vanhin kävi pari vuotta ja ei jaksanut enää kiinnostua, halusi itsensäilmaisu kursseille, ja sitä harrastaa innokkaana edelleen. Kakkonen ( poika ) jatkaa edelleen judoa ja on erittäin innostunut siitä, samalla harrastaa yleisurheilua innostuneesti, sen valitsi itse harrastuksekseen. Kolmonen ei jaksanut judoa vuotta kauempaa ja halusi sitten partioon ja sitä innokkaana nyt harrastaa.
Ai niin, judoon lähtiessä lapset oli 5v, 7v ja 8v.
 

Yhteistyössä