Lasten kavereista - rajaatteko heita?

Meidan lapset on kaikki alle 7-vuotiaita ja heilla on useimpia kavereita joiden kanssa leikkivat ulkona ja meilla ja toisinaan heidan kotonaan. Naapurissa kuitenkin asuvat yhdet lapset joiden kielenkaytto on sita luokkaa etta sille parjaa raavaat rekkakuskitkin. Pahin suustaan on 6-v tytto.

Lapset ovat muuten kivoja mutta mun on pakko alkaa rajoittamaan heidan kanssa leikkimista koska meidan lapset 4 ja 6-v kysyvat mita naapurien kayttamat "v.itun p.aska ja s.eksikas ja jne" tarkottavat? 9-v poika oli eilen ulkona nayttanyt jotain tyton kuvaa ja sanonut mun pojalle etta on niin seksikkaan nakonen eika se mun mielesta pitais kuulua ton ikasten sanavarastoon.

Menisitteko lasten vanhemmille selittamaan miksi he eivat ole enaa tervetulleita vai selittaisitteko uudelleen lapsille? Muut naapurit eivat yskinkertaisesti laske naita kiroilevia lapsia kotiinsa.
 
-Jonttu-
Turha niille vanhemmille asiaa on ruveta selittämään. Mutta omia lapsiasi voi kieltää leikkimästä heidän kanssaan, ja vedota naapurilasten huonoon käytökseen.

Minulla on ala-asteikäisiä sisaruksia, ja heidän naapurissaan asuu kiroilevia ja syljeskeleviä lapsia. Sisaruksiani on kielletty olemasta tekemisissä heidän kanssaan, koska leikit ovat aina väkivaltaisia ja kirosanoilla maustettuja. Ja voi ulkona leikkimistäkin rajoittaa, jos kyse on omasta tontista. Nämä naapurin lapset nimittäin pysyvät oman tonttinsa puolella. Jos tulevat ilman lupaa törkeilemään, niin meidän äiti ajaa ne pois :D
 
Vaikeaahan se on, varsinkin jos tekosia ei itse näe/kuule. Mutta esim. itse olen muutaman kerran sanonut lapseni, silloin n.8-9v, parhaalle kaverille, jonkun tekosen jälkeen, että ennen ei ole asiaa meille leikkimään, ennenkuin parantaa tapansa. Eli jos vaikka vieras lapsi teillä kiroilisi, niin voisi laittaa kaverin kotiaan ja sanoa, ettei teillä saa kiroilla ja teille saa tulla vasta sitten kun osaa olla kiroilematta jne.

Ulkonaleikkimistä on paha mennä rajoittamaan. Tai voi, mutta helposti lapsi leimautuu "koulukiusaajaksi" kun ei ota kaikkia kavereita leikkiin mukaan :/
 
muuttanut
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
mä tekisin lapsille selväksi miten mun kodissa toimitaan ja mitkä säännöt pätee... tuota ulkonaleikkimistä on paha alkaa rajaa....
Noin mäkin varmaan tekisin. Sanosin että meillä on sellaset säännöt että ei kiroilla ja jos niitä ei noudateta niin ei voi tulla leikkimään. Jos tuntisin niitä vanhempia ja kokisin et voin sanoa niin saattasin mainita asiasta. Mutta todennäkösesti niitä vanhempia ei taida asia kiinnostaa ja veikkaanpa ennakkoluulosesti että ovat kotoa sanavarastonsa napanneet jos kielenkäyttö on jatkuvaa.
Kaikki lapsethan joskus jostain tota oppii ja kokeilevat niitä viljellä, mutta jos kaikki sisarukset ja on jatkuvaa, niin silloin vaikuttas pysyvältä tavasta kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
on teillä pyhimyksiä siellä. hohhoijaa ja isot on ongelmat


?? Kyllä se on iso-ongelma kun haluaisi, että lapsilla olisi kavereita ja haluaisi, että heillä leikit menisi mallikkaasti eikä lapset kavereiden kanssa tekisi tyhmyyksiä. Mun mielestä on joskus aiheellista rajoittaa kavereiden kanssa leikkiä, jos niissä opitaan asioita, jotka ovat meillä kiellettyjä. Eikä se tarkoita, että omat lapset olisivat enkeleitä, vaan juuri siksi, ettei ne omatkin lapset tekisi sellaista, jota ei meidän perheessä hyväksytä.

 
Just toi ulkona yhdessa leikkiminen on ongelma. Meidan lapset ei aina viihdy takapihalla enka voi muuta kun valvoa lasten leikkeja etupihalla.

Harmittaa niitten naapurin lastenkin takia koska muuten ovat kivoja ja ystavallisia...ja ovelia: tanaan heista nuorin toi mulle toisten pihalta repimansa kukkasen ja pyysi paasta sisaan. 5 minuutin paasta hanen vanhempi veljensa tulee pyytamaan sisalle ja ihan varmasti tanaan soi ovikello sen seitseman kertaa tahtaimena etta jos sittenkin taas heltyisin.

Jos meidan kakarat kans alkais viljelemaan kirosanoja niin heilta tullaan evaamaan paasy muiden kavereiden kotiin ihan samalla lailla kun nailta kiroileviltakin on evatty. On vaan niin vaikee saada mun lapset vakuuttuneeks tasta.
 
Millipidetär
lapsi on vasta 3-vuotias mutta en vie väkivaltaisten lasten joukkoon, enkä kutsu sellaisia lapsia meille kylään (normaalit tönimiset joskus ymmärrän mutta tahallinen ja häiriintynyt muiden satuttaminen saa minut kiehumaan)
 
vieras
no kyllä mä vähemmän pyydän kylään sellaisia kenen lasten kielenkäyttöä ei esim rajoiteta yhtään. väkivaltaisuus on kanssa toinen syy. lapsi meillä siis vielä pieni, 3v eli pystyy noihin vaikuttamaan enemmän kuin ehkä sit myöhemmin..
 

Yhteistyössä