Lastensuojeluilmoitus vai ei?

Itse olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja kehotan sinua tekemään ilmoituksen kyseisestä tilanteesta!!
Ongelma on se, etten mä tunne noita. En tiedä edes nimiään. Kaverini kertoi, millainen viikonloppu hänellä oli (äiti ja lapsi olivat siellä la-su-yön).

Mutta jos olisi oma lapseni, olisin jo soittanut. Omani osaisi kertoa tilanteesta, vaikka tuskin tuo äiti kertoi tämän toisen lapsen äidille mitään tästä, kun passitti kotiin tullessaan töistä.
 
Soita ja kysy
Sosiaalitoimistoon voi myös soittaa ja kysyä, että pitäisikö heidän mielestään tehdä lastensuojeluilmoitus. Ei kansalaisen tarvitse tietää, milloin kirjataan lastensuojeluilmoitus, se on viranomaisen tehtävä miettiä onko ilmoitus "turha" vai ei. Eli jos on epäilys, että saattaisi olla ls-ilmoituksen paikka, niin soita huomenna tai jo tänään sosiaalipäivystykseen ja kysäise. Ei automaattisesti ihan kaikista soitteluista kirjata lastensuojeluilmoitusta, koska joskus ihmiset soittelee ja kyselee aika "herkällä liipasimella". Tästä ap:n kertomasta tapauksesta kyllä luulen, että ls-ilmoitus kirjattaisiin. Mutta tämä palsta on ehdottomasti väärä paikka kysellä tällaista.
 
Kävisin juttelemassa.
Ja ottaisin ls- ilmoituksenkin puheeksi, joskaan sellaisella ei tavallaan mielestäni saisi uhkailla. Se ei ehkä edesauta tilanteessa. Siis se, että jos lastensuojelusta tekee sellaisen mörön, jolla toista uhkailee.
Luultavimmin lähestyisin puheessani ensin tätä äitiä, enkä sitä isäpuolta.

Oma ei edes vielä ihan 6-v on ollut lyhyitä hetkiä yksin kotona. Siis max 15 min mittaisia hetkiä, en pitäisi sitä kovin vaarallisena, jos lapselle itselleen se on mieluista, eikä pelottavaa. Ja jos hän on puhelimen ja naapuriavun ulottuvilla.
Mutta sammuneen aikuisen seurassa en toivoisi hänen olevan kahden kesken minuuttiakaan.
 

Yhteistyössä