Leipäkone? Tarpeellinen vai turhake?

Kippuravarvas
Mua kauheasti viehättäis semmoinen. Täti tekee sillä kesäisin mökillä hyviä leipiä ja siskokin on kehunut. Eikö sen voi ajastaa taijotain...? *haaveilee lämpimästä leivästä*
 
Me käytettiin leipäkonetta ahkerasti joku puolisen vuotta. Sitten mä aloin karppaamaan eikä mies jaksanut sitä enää latailla. Niinpä just ennen joulua nostin sen tiskipöydältä alakaappiin...
 
vieras
Turhake. Hetken sitä viitsii käyttää ja sitten se jää pölyttymään. Meillä on ollut leipäkone useamman vuoden. Kaksi innostusjaksoa on ollut, jolloin sitä on käytetty ahkerasti. Muulloin tuskin lainkaan.
 
Mulla ei ole, mutta muistan lapsuudesta kaveriperheen jolla sellainen oli. Oli niin jännää ja erimakuista se tuore leipä, kuin mitä meillä kotona. Mun äiti kyllä leipoi sämpylöitä, mutta aina tietysti paremmalle maistuu sellainen mitä ei saa jatkuvasti syödäkseen :)
 
riippuu vähän, hyvä se on jos oikeesti jaksaa käyttää, mut ennemmin ehkä ostaisin sellasen taikinan pyöritys koneen ja paistaisin uunissa ne leivät.. uskoisin et sil koneel ois enemmän käyttyö.
 
TF harmaana
No, mutta eikös sitä voisi ajatella, että välillä käyttää, välillä ei ? Onhan monella yleiskoneet, lihamyllyt ym. ja tuskin kukaan niilläkään päivittäin veivaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
riippuu vähän, hyvä se on jos oikeesti jaksaa käyttää, mut ennemmin ehkä ostaisin sellasen taikinan pyöritys koneen ja paistaisin uunissa ne leivät.. uskoisin et sil koneel ois enemmän käyttyö.
Tätä minäkin suosittelen. Minulla on 25 vuotta vanha Philips Ahkera, jota olen käyttänyt kakku-, pulla- ja sämpylätaikinoiden tekoon. On monikäyttöisempi kuin leipäkone.

 
vieras
Minulla on leipäkone. Välillä se on ahkerassa käytössä, välistä saattaa kuukauden seistä käyttämättömänä. Omistan kyllä taikinakoneenkin, ja sillä teen kakut, pullat, sämpylät ym. Jos ei ole taikinakonetta (yleiskonetta), niin sellasen ensin suosittelen hankkimaan.
Mutta hyvää leipää tulee leipäkoneellakin.
 
Kiittää vastauksista hän!

Mulla on jo iso yleiskoneen rohjake, on vain niin tympeä käyttää kun painaa yhtä paljon kuin minä ja on yhtä hankalakin.. :whistle: Niin ajattelin, että josko se leipäkone olisi joka( melkein )päiväisessä käytössä näppärämpi.. Leipää meillä kuluu kuitenkin aika tavalla!!

Mutta josko sitä vaan sitten tästä eteenkinpäin veivaan sillä yleiskoneella..
 
Leipuri
Leipäkone on aivan loistava hankinta. Meillä tehdään paljon sillä leipää ja pullaa. Aivan ihana viikonloppuaamunakin herätä tuoreen leivän tuoksuun, kun olen illalla ajastanut koneen valmiiksi. Hyvää ja terveellistä leipää sillä saa ja ihanan tuoksun aina taloon. Usein vieraillekin teen kahvipöytään lisäksi tuoreen leivän, moni aina ihmettelee, kun ihana tuoksu alkaa keittiöstä levitä ja emäntä vaan seurustelee vieraiden kanssa. Siihen "lataamiseen" menee aikaa sellainen muutama minuutti ja sit vaan nappia painamalla ajastus käyntiin, todella nopeaa ja helppoa :)

Suosittelen :)
 
vieras
Jos haluaa aamuksi tuoretta leipää, niin kannattaa ostaa sesllainen malli, joka ei piippaa tai josta saa piippaukset pois. Tosi raivostuttavaa, kun on kone, joka piippailee kesken alustuksen - on merkkiääni, jotta tietää milloin lisätä tuoreainekset taikinaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leipuri:
Leipäkone on aivan loistava hankinta. Meillä tehdään paljon sillä leipää ja pullaa. Aivan ihana viikonloppuaamunakin herätä tuoreen leivän tuoksuun, kun olen illalla ajastanut koneen valmiiksi. Hyvää ja terveellistä leipää sillä saa ja ihanan tuoksun aina taloon. Usein vieraillekin teen kahvipöytään lisäksi tuoreen leivän, moni aina ihmettelee, kun ihana tuoksu alkaa keittiöstä levitä ja emäntä vaan seurustelee vieraiden kanssa. Siihen "lataamiseen" menee aikaa sellainen muutama minuutti ja sit vaan nappia painamalla ajastus käyntiin, todella nopeaa ja helppoa :)

Suosittelen :)
Minkä merkkinen kone sinulla on?

Kuvauksesi tuoreesta leivästä nosti kyllä veden kielelle.. :p
 
Päädyin turhakkeeseen, koska myin anopilta saaneeen vanhan leipäkoneen. Mutta varmasti sellainen, joka käyttää paljon leipää (meillä kuluu lähinnä ruisleipää) ja on löytänyt itselleen maistuvan reseptin ei pidä sitä turhana.

Meillä taas on 500 euron jäätelökone ja pidän sitä maailman tärkeimpä laitteena :) Taitaa mennä yleiskoneenkin edelle.
 
Leipuri
Alkuperäinen kirjoittaja Niskavuoren Nuori Emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja Leipuri:
Leipäkone on aivan loistava hankinta. Meillä tehdään paljon sillä leipää ja pullaa. Aivan ihana viikonloppuaamunakin herätä tuoreen leivän tuoksuun, kun olen illalla ajastanut koneen valmiiksi. Hyvää ja terveellistä leipää sillä saa ja ihanan tuoksun aina taloon. Usein vieraillekin teen kahvipöytään lisäksi tuoreen leivän, moni aina ihmettelee, kun ihana tuoksu alkaa keittiöstä levitä ja emäntä vaan seurustelee vieraiden kanssa. Siihen "lataamiseen" menee aikaa sellainen muutama minuutti ja sit vaan nappia painamalla ajastus käyntiin, todella nopeaa ja helppoa :)

Suosittelen :)
Minkä merkkinen kone sinulla on?

Kuvauksesi tuoreesta leivästä nosti kyllä veden kielelle.. :p

Minulla on tefal-merkkinen sellainen iso xl kone. Sillä saa tehtyä myös sitä isointa eli 1.5kg leipää.
 
Leipuri
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Päädyin turhakkeeseen, koska myin anopilta saaneeen vanhan leipäkoneen. Mutta varmasti sellainen, joka käyttää paljon leipää (meillä kuluu lähinnä ruisleipää) ja on löytänyt itselleen maistuvan reseptin ei pidä sitä turhana.

Meillä taas on 500 euron jäätelökone ja pidän sitä maailman tärkeimpä laitteena :) Taitaa mennä yleiskoneenkin edelle.

Onko tuo jäätelökone oikeasti hintansa väärti? Aion nimittäin sellaisen varmaankin ostaa. Millaista jäätelöä sillä teet ja miksi pidät sitä niin hyvänä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leipuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Päädyin turhakkeeseen, koska myin anopilta saaneeen vanhan leipäkoneen. Mutta varmasti sellainen, joka käyttää paljon leipää (meillä kuluu lähinnä ruisleipää) ja on löytänyt itselleen maistuvan reseptin ei pidä sitä turhana.

Meillä taas on 500 euron jäätelökone ja pidän sitä maailman tärkeimpä laitteena :) Taitaa mennä yleiskoneenkin edelle.

Onko tuo jäätelökone oikeasti hintansa väärti? Aion nimittäin sellaisen varmaankin ostaa. Millaista jäätelöä sillä teet ja miksi pidät sitä niin hyvänä?
No jos haluaa lisäaineetonta herkkujäätelöä, ehkä myös erikoisruokavalioillekin ja aitoja makuja, niin joo. Halpaahan itsetehty jäätelö ei ole, koska luomukermakin maksaa 1.5e purkki, sillä saa jo melkein puolitoista litraa perusjäätelö kaupasta. No meillä tehdään luomujäätelöä ensisijaisesti.

Mun repertuaarini ei oo vielä mitenkään jättisuuri. Suklaata, kahvia, vanilijaa, mansikkaa (mikään ei ole parempaa kuin tuoreista mansikoista tehty kermajäätelö :p , no tietty useita marjajäätelöitä (vattu, punaherkukka), mangokin oli hyvää.

Pitäisi opetella sitruunajäätelö. Päärynät ja omenat on aika mietoja ja niissä en ole onnistunut. Samoin persikka. Ja raparperi on parempaa hillokkeena vanilijajäätelön kera.

Itsejäähdyttävä on parempi kesällä, kun on muutenkin kuumaa. Ennen tein sellaisella tavallisella jäätelökoneella jäätelöt.
 
Leipuri
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Leipuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Päädyin turhakkeeseen, koska myin anopilta saaneeen vanhan leipäkoneen. Mutta varmasti sellainen, joka käyttää paljon leipää (meillä kuluu lähinnä ruisleipää) ja on löytänyt itselleen maistuvan reseptin ei pidä sitä turhana.

Meillä taas on 500 euron jäätelökone ja pidän sitä maailman tärkeimpä laitteena :) Taitaa mennä yleiskoneenkin edelle.

Onko tuo jäätelökone oikeasti hintansa väärti? Aion nimittäin sellaisen varmaankin ostaa. Millaista jäätelöä sillä teet ja miksi pidät sitä niin hyvänä?
No jos haluaa lisäaineetonta herkkujäätelöä, ehkä myös erikoisruokavalioillekin ja aitoja makuja, niin joo. Halpaahan itsetehty jäätelö ei ole, koska luomukermakin maksaa 1.5e purkki, sillä saa jo melkein puolitoista litraa perusjäätelö kaupasta. No meillä tehdään luomujäätelöä ensisijaisesti.

Mun repertuaarini ei oo vielä mitenkään jättisuuri. Suklaata, kahvia, vanilijaa, mansikkaa (mikään ei ole parempaa kuin tuoreista mansikoista tehty kermajäätelö :p , no tietty useita marjajäätelöitä (vattu, punaherkukka), mangokin oli hyvää.

Pitäisi opetella sitruunajäätelö. Päärynät ja omenat on aika mietoja ja niissä en ole onnistunut. Samoin persikka. Ja raparperi on parempaa hillokkeena vanilijajäätelön kera.

Itsejäähdyttävä on parempi kesällä, kun on muutenkin kuumaa. Ennen tein sellaisella tavallisella jäätelökoneella jäätelöt.

Millä reseptillä nuo jäätelöt teet? Vaikka tuo mansikkajätelö? Varmaan sulla on sellainen perusresepti johon sitten lisäilet makuaineita, marjoja tms. vai miten?

Itselläni on toistaiseksi ihan sellainen tavallinen jäätelökone. Onko niissä jäätelöissä mielestäsi maussa tai koostumuksessa eroja- siis verrattuna tekeekö tavallisella koneella vai sillä arietella? Vai onko se kätevyys siinä se juttu eli saa nopeasti jätskiä ilman lisäpakastuksia?
 
mamita
Meilläkin on leipäkoneen hankkiminen hieman harkinnassa. Tuleekohan sitä käytettyä? Tekeekö kone vain yhden leivän kerrallaan? Teettekö leipäkoneen omistajat leipää päivittäin? Ostatteko ollenkaan kaupasta leipää? Olisi kiva, jos voisi vaikka lainata jostain kokeiltavaksi... Saakohan jostakin konevuokraamosta? Tai jos jollakulla on Lappeenrannassa käyttämättömänä leipäkone, saa lainata!

 
mummu
Leipäkone on lyömätön taikinantekijä. Ainekset koneeseen ja kone pyörimään ohjelmalla, joka alustaa taikinan, nostattaa sen ja pysähtyy siihen. Siitä voi jatkaa käsin. Laskeskelin tuossa, että pelliliseen pikkupullia tarvitaan leipojan työaikaa noin kymmenen minuuttia. Sämpylöihin saman verran. Kannattaa pyörittää pullat yksi kerrallaan käsissä tai leikkuulaudalla niin ei tule edes pöydän pesua. Pyöreän tai pitkulaisen leivän voi leipoa suoran paperin päällä pellillä. Tulokset eivä eroa alusta asti käsin tehdyistä. Ei se kyllä ole hassumpaa kokonaan koneella tehty leipäkään, leivän kanssa tahtoo vain olla niin että samaan sorttiin kyllästyy aina välillä. Siksi kannattaa välillä vaikka ostaa kaupasta ja pian taas omaleivotu maistuu.
 

Yhteistyössä