Leipäkone? Tarpeellinen vai turhake?

anita (vierailija)
Ostin koneiden tulon alkuhuumassa koneen heti ja leivoin jatkuvasti. Kokeilin omiakin juttuja onnistuneesti. Innon katkaisi, kun onneksi heräsin yölliseen käryyn: olin ajastanut koneen leipomaan aamuksi juustoleipää, jonka taikina oli sitten valunut paistovastusten päälle ja lähes sytytti tulipalon. EN OLLUT KOKEILLUT TAIKINAN SOPIVUUTTA AIEMMIN VALVONNASSA! KOROSTAN, ETTÄ AJASTAMISESSA TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ!!! Silloin kone jäi kaappiin. Tosin aloin käyttämään vielä päivisin uudestaan, kunnes osat kuluivat loppuun ja varaosia ei saanut.
Nyt muutaman vuoden jälkeen ostin Lidlistä koneen (49,95) ja leivon taas innolla. Ensimmäinen maksoi varmasti kolminkertaisesti, mutta tähän olen myös tyytyväinen.
 
vieras
kyllä se on turhake, iso ja ruma, ei viitsi pitää esillä. Eikä kukaan jaksa samanlaisia leipiä syödä jatkuvasti. Katsokaa huutiksesta, iellä voi olla koneita myynnissä.
 
en tykkää
Minun kotonani oli tuo silloin aikanaan kun ne ensimmäiset tuli markkinoille. Tekihän äiti sillä leipää ja laittoi myös ajastukseenkinnettä oli aamulla leipä valmista kun illalla laitoi aineet kulhoon mutta, hetken huumaa. Tosin meidän äiti ei koskaan ole ollut mikään leipuri että sitä pullaa tai leipää olisi tuoreena jokapäivä,no kerran kaks kuussa kylläkin.
Nyt tuo leipäkone on heillä käyttämättömänä kaappiin työnnettynä,joskin on sitä meillekin tarjonneet mutta ei nappaa.
Itse teen kaikki takinat yleikoneella ja nopeasti pyöräytän nuo sämpylätkin kerta viikossa.
 
bg
Meillä kökkömalli jossa ei ajastusta. Kyllähän sitä alussa käytettiin (n.vuos sitten) mutta nyt se on muuton yhteydessä jääny kaappiin. Minua alkoi ällöttään se valkoinen höttöleipä, enpä niitä edes kaupasta edes osta..

Huomenna kyllä vois ostaa leipätarvikkeet ja nostaa koneen esille :D alkoi himottaa sitä tuoretta koneleipää tän ketjun vuoksi, kiitos :D
 
kk
No mutta eihän sillä tarvitse tehdä valkoista höttöleipää! Itse käytän leipäkonetta myös satunnaisesti; välillä päivittäin, sitten tauko jne. Käytän aina täysjyvävehnää, sekaan muita jauhoja, esim. Luomuruisriihi (vai mikä se nyt onkaan), sämpylä- ja grahamjauhoja jne.
Itse kaipaan lisää ideoita siitä, miten saada uusia makuja leipäkoneleipään joten vinkatkaa niitäkin, kiitos!
 
leipäfani
suosittelemme lämpimästi leipäkoneen hankkimista. Koneemme on jo n.20 vuotias ja vielä käytössä. Taikinakulho vain on niin kulunut, että pitäisi uusi saada, mutta merkkimme Hugin Breadmaster on lopetettu. Onko kellään samaa konetta turhan panttina, että saisimme uuden kulhon.
 
anita
Uuden koneeni (SilverCrest) reseptivihossa mainitaan muutamissa resepteissä hapantaikina, mutta ohjetta sen tekemiseen ei löydy. Käsittääkseni se on juuritaikina, mutta tietääkö kukaan, miten se tehdään?
 
SilverCrestin saanut
Ite sain leipäkoneen lahjaksi viime jouluna. Kyllä sitä aluksi kieroon katsoi mutta on sillä tullut muutamia kertoja leipää tehtyä. Pizzataikina tulee sillä aivan loistava. Mutta kyllä sitä vieläkin ostaa kaupasta mieluusti muutakin leipää.

Tuolla: http://www.leipakone.com/ on listattuna leipäkoneen hyviä puolia.
 
anita
On jo nyt tienannut hintansa hyvinkin takaisin (n. 50,-). Mies ja poika syövät vaaleaa leipää useimmiten. Erilaisia mausteita lisäämällä saa myös aina erilaista leipää, mm. paprikaa (vaikka tuoresilppuna), pizzamaustetta, juustoa, auringonkukansiemeniä tms. Kone käy joka toinen päivä 3 hengen taloudessa. Ja paahdettuna menee kuin kuumille kiville vielä tuoreuden jälkeenkin. Huono puoli on, että kaupan leivät eivät enää kelpaa, mutta saapahan omanlaista lisäaineetotonta leipää.
Hapantaikinajuurta edelleen kaipailen.
 
Lilli
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Uuden koneeni (SilverCrest) reseptivihossa mainitaan muutamissa resepteissä hapantaikina, mutta ohjetta sen tekemiseen ei löydy. Käsittääkseni se on juuritaikina, mutta tietääkö kukaan, miten se tehdään?
Kaupan jauhohyllystä saa RUISLEIPÄAINESTA. Siinä on ruisjauhoa ja vehnäjauhoa ja sitä juurta ja jotain muutakin... Laitan osan vehnäjauhoa, osan karkeaa ruisjauhoa ja osan tuota ainesta - siis kolmasosa kutakin. Sitten paljon kuminaa. Tykkään nimittäin kuminasta. Kaupasta saa myös leipäsiirappia, jossa on 20% mallasuutetta. Sitä mukaan. Hyvää!
 
Ukko oli keskiviikkona käyny ostaan meile leipäkoneen, oli sittaris alennuksessa 50e (normi hinta ois ollu 130e ), Tefal.
Oha tuo aika iso vekotin. Kauheest vie tilaa, laitto sen mihi tahasa.

No pitihä sitä heti kokeilla, tosin ihan pelkkään vehnäranskanleipään löyty ainekset, mut eipä ois haitannu jos ois pilalle menny eka kokeilu :D
Illalla latasin, ajastin sen niin että aamulla kasilta oli leipä valmis!
Penskat söi heti kättelyssä puolet siit leiväst ja illalla loput :D

Tarttis ostaa aineksia ja kokeilla muita leipiä, ja pullaakii pitäs kuulema kokeilla.

Tos ohjekirjas lukee et voi tehä hilloja ja soseita ja pelkkiä taikinoita, esim. pizzataikina mitä se kone ei sit paista.
Saa nähä kui tulee käytettyy.
 
MarA
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Uuden koneeni (SilverCrest) reseptivihossa mainitaan muutamissa resepteissä hapantaikina, mutta ohjetta sen tekemiseen ei löydy. Käsittääkseni se on juuritaikina, mutta tietääkö kukaan, miten se tehdään?
http://www.juoni.net/ilmiot/ruisleipaohje-eli-hitaamman-elaman-ylistyslaulu/
 
hyvä idis
Minä teen sillä lähinnä sämpylätaikinoita. Pidän sitä näkyvillä, jotta kynnys tarttua siihen olisi matala. Olisi kyllä hyvä idea mökille, jotta kone voisi itsekseen tehdä päivän leivän, kun itse lekottelet vaikka laiturilla :)
 
vieras
En ole tarvinnut vielä tähän päivään mennessä moista turhaketta ja aina olen saanut tuoretta leipää kun olen halunnut. Se ei todellakaan ole mikään vaiva tehdä itse! Melkein nopeamminkin teen sen leivän itse, kun koneella.
 
pupukeiju
Ostin leipäkoneen puolitoista vuotta sitten ja ei ole meidän perheessä sen jälkeen syöty "kaupan leipää", mitä nyt harvoin tulee ruisleipää ostettua. Sain kuulla ostoksestani hymyileviä kommentteja sekä töissä että kotona, mutta kun vein tuoretta leipää töihin, niin pyydettiin leipomaan vaikka joka päivä! Ohjetta vaihtelemalla ei tule kyllästyttyä samaan laatuun. Suomessa on paljon eri viljalaatuja, mausteita voi vaihdella ja kokeilemalla löytyy oikeat vesi-jauho-hiiva määrät kuhunkin leipään. Vaikka joskus kokeilu tuottaa likilaskuisen tai hieman tiiviimmän leivän, niin ikinä ei ole jäänyt syömättä, sillä tuore leipä on aina hyvää. Suosittelen!
 
Vanhus 74 v.
Meilläkin on leipäkoneen hankkiminen hieman harkinnassa. Tuleekohan sitä käytettyä? Tekeekö kone vain yhden leivän kerrallaan? Teettekö leipäkoneen omistajat leipää päivittäin? Ostatteko ollenkaan kaupasta leipää? Olisi kiva, jos voisi vaikka lainata jostain kokeiltavaksi... Saakohan jostakin konevuokraamosta? Tai jos jollakulla on Lappeenrannassa käyttämättömänä leipäkone, saa lainata!
Ostin leipäkoneen kun käsi oli paketissa 1980 luvulla. Syön paljon leipää ja nyt kun taas leivän hinta alkaa nousta, aion tehdä itse vaalean leivän.
Sitä voi maustaa kuivilla yrteillä, sitruunamehulla, kardemummalla: saa pullaa! Sitruunamehu
teki leipään raikkaan maun. Kannattaa hankkia ajastettava. Kun lataa illalla ja vie vaikka kylp-
päriin, ei sen surina ja merkkiäänet haittaa yöllä
Kone tekee yhden leivän kerralla. Yksi dipl.ins. laski 1980 luvulla, että kone maksoi itsensä takaisin oliko se vuodessa. Heillä kasvavat pojat söivät paljon leipää. Se ladattiin illalla aamua varten ja taas aamulla siksi kun pojat tulivat koulusta.
Vain mielikuvitus on maustamisen rajana. Esim. porkkanaraastetta voi laittaa. Käyttäkää ihmeessä. On taatusti lisäaineetonta leipää. Miehet ja pojatkin voivat käyttää. Tein sillä myös pullataikinan.
 
Vanhus 74 v
En ole tarvinnut vielä tähän päivään mennessä moista turhaketta ja aina olen saanut tuoretta leipää kun olen halunnut. Se ei todellakaan ole mikään vaiva tehdä itse! Melkein nopeamminkin teen sen leivän itse, kun koneella.
Entä jos on kätesi paketissa, kuten minulla 1980 luvulla sain sillä 6 vkoa lisäaineetonta leipää.
Käytin sitä paljon senkin jälkeen ja nyt taas otin esille, kun nivelet eivät riitä alustukseen.
 
"elina"
Olisiko kellään Funai Finca (2 l) kotileipurin käyttöohjetta ja leipäreseptejä. Sain poisheitettävän vanhan, mutta kerran käytetyn koneen, mutta en käyttöohjetta.
 
koneenomistaja...
Leipäkone on mainio keksintö. Sitä vain pitää osata käyttää oikein ja oppia sen sielunelämä, niin sen toimintoja voi soveltaa. Lähes kaikissa leipäkoneissa on samat toiminnot, lukuunottamatta jotain riisutumpia halpamalleja, joissa ei esim. ole ajastinta. Jopa parin euron kirpparilta ostettu vanha kone tekee kaiken saman mitä nykyisetkin... voihan olla, että joku kyllästyi eikä sitä sen koommin käyttänyt... löytöjä on siis luvassa.

Leipäkone tosin ei oikein tee ruisleipää, siinäkun ei ole vehnägluteenia, josta sitko muodostuisi; eli vehnäleipien puolelle mennään, mutta leipään saa makuja mitä erilaisin keinoin. Jos käyttää hiivaleipäjauhoja grahamin kanssa tulee kyllä ihan tosi hyvää leipää. Sekaan voi laittaa lesettä ja kauralesettäkin ja siemeniä.

Hiivanahan voi käyttää myös tavan tuorehiivaa, mutta silloin ei oikein ajastusta voi käyttää. Muutenkin ajastimen kanssa ehkä kannattaa tehdä se pienempi taikinakoko, niiin ei kohoa vastuksille, niinkun mulla kävi.

Mitä tulee kaupan teollisiin leipiin, niin taatusti kotona tehty on terveellisempi vaihtoehto. Leipomot tekevät leivät ihan tunnissa pussiin, että siinä ei enää mitään juuri vaivata vaan homma hoituu käyttämällä vehnägluteenia, joka aiheuttaa terveysongelmia. En usko, että se määrä mitä sitä jauhoissa on luontaisesti, tuskin on ongelma, mutta kun leipomotuotteisiin sitä lisätään, että selvitään vähemmillä jauhoilla ja saadaan tuottoa. Kotona kunnon sitkon eteen saa vaivata yli 40 minuuttia... eihän sellaista kukaan jaksa... mutta kone jaksaa.

Tuollahan tuo kohottaa uutta leipää. :) Sopii hyvin laiskoilla leipureille.
 
turhake
Aikanaan kotonani oli joskus 90 luvun alussa ja äkkiä siihen leipäkoneen leipään kyllästyi vaikka taikinan makuja toki pystyy itse muuttelemaan.Omaan kotiin en sitä hanki.
 

Yhteistyössä