Leipurit! Mitä hemmettiä, en tajua ollenkaan. (Hiivan käyttäytymisestä)

Leivon paljon, siis sämpylöitä, leipää ja pullia. Tänään sitten kokeilin yhtä leivontakirjan croissant- reseptiä, ja siihen tulee myös hiivataikina. Se hiukan mietitytti, koska olin aina luullut, että ne tehdään voitaikinaan.

No, ohjeessa sitten tehdään vähäisellä hiivamäärällä taikina, joka kaulitaan, taitellaan kuten voi/lehtitaikina ja laitetaan jääkaappiin tunniksi. Sitten se taas otetaan pöydälle, kaulitaan, levitetään voilastuja ja taitellaan uudelleen jääkaappiin.

No, hämmästyttää se, että kaikissa pulla- ja sämpyläohjeissa (hiivataikinoissa) korostetaan sitä, että taikinan pitää kohota lämpimässä, vedottomassa paikassa liinan alla, raaka-aineiden tulee olla huoneenlämpöisiä jne. että hiiva toimisi oikein.

Tässä croissant- ohjeessa taikinaa ei kohotella vaan pidetään kylmässä tuntitolkulla. Ja arvatkaa mitä? Huolimatta esim pullataikinaan verrattuna pienestä hiivamäärästä, se taikina kohosi ihan järjettömiin mittasuhteisiin! Kylmässä jääkaapissa! Taikinaan ei lisätty mitään muuta kohoteainetta eikä raaka-aineissa ollut muutakaan hiivankiihdyttäjää.

Ei tajua, ei:D
 
"vieras"
Hiiva toimii kylmässäkin mutta vain hitaammin.

Pullat ja sämpylätkin kohoavat vaikka jääkaapissa, yksi hyvä konsti on tehdä illalla sämpylät paistovalmiiksi jääkaappiin ja sitten vaan aamulla uuni päälle ja pelti uuniin.
 
[QUOTE="vieras";29092051]Hiiva toimii kylmässäkin mutta vain hitaammin.

Pullat ja sämpylätkin kohoavat vaikka jääkaapissa, yksi hyvä konsti on tehdä illalla sämpylät paistovalmiiksi jääkaappiin ja sitten vaan aamulla uuni päälle ja pelti uuniin.[/QUOTE]

Ihanko totta?:O Mä olen aina oikeasti luullut, että mun kuohkeiden sämpylöideni salaisuus on nimenomaan siinä, että vahdin sitä kohoamista ja järjestän ihanteelliset, lämpimät ja vedottomat olosuhteet. Mua on siis huijattu:kieh:
 
kahvikirahvi
Kuulehan, alapäässä elävä sieni on Candida vaginiitti, ja täysin eri hiivalaji kuin leivonnassa käytettävä. Tai se hiivasieni, joka pesii varpaittesi välissä. Eipä ihme ettei sämpyläsi ole onnistuneet, jos laappaiset hiivat aina pikkareista taikinaan. Tuskin on merkitystä, kohotatko niitä kylmässä vai lämpimässä.
:LOL: :LOL:

Itse asiassa hiivan kohoamisesta kylmässä tuli mieleen että ihan tän syksyn aikana luin jostain että oikeaoppinen pizzataikina kohotetaan jääkaapissa vuorokauden tai pari. Googletteleppa jos kiinnostaa!
 

Yhteistyössä