Löytyykö meitä enää?

  • Viestiketjun aloittaja tavisäiti
  • Ensimmäinen viesti
väinötär harmaana
no höh, olen minäkin ihan tavallinen vaikka olen poikaani liinassa kantanut aina välillä, olen ihan tavallinen vaikka meillä nukutaan samassa punkassa välillä, olen ihan tavallinen vaikka sössään itse soseita välillä, olen ihan tavallinen vaikka käytän kestoja välillä, olen ihan tavallinen äiti ja nautin kaikesta mitä teen... välillä.
 
mum
[/quote]
Mutta on olemassa ihan selvät tutkimukset siitä, että kestovaipat kuluttavat vähemmän luonnonvaroja. Eikä niitä vaippoja pestä tyhjässä koneessa, vaan sen pyykin mukana, mitä muutenkin pestään. Meidän 5 henkisessä perheessä pyykkiä kyllä tulee melkoiset määrät muutenkin! Ja minusta vaipat polttamalla syyllistyt kyllä valtavaan virheeseen, niissä on muovia ja ties mitä aineita, muovia ei saa polttaa tavallisissa kotilämpötiloissa, sillä tavalla vain saastuttaa!!!

-niinpä niin, onneksi omatuntoani ei yhtään hetkauta nämä naputtelusi

Parisänky ei muuten ole ainoa paikka missä seksiä voi harjoittaa, pysyy suhde silläkin lailla virkeänä ;-D.
[/quote]
-en viitannutkaan seksiin vaan toisen kainalossa nukkumiseen, alastomaan läheisyyteen, joka on sekä miehelleni että minulle erittäin tärkeää. seksi on vain osa meidän rakkautta ja totta kai sen keinot ovat mitä moninaisimmat
 
Tiedätkö mom, että kaikki eivät pysty nukkumaan toisen kainalossa?

Ja jos naputteluni muovin polttamisesta ei aiheuta oman tunnon pistoja niin googlaa, vain muovia, jossa on merkinnät polttamisen sallittavuudesta saa å
polttaa pieniä määriä kotona puun mukana.

Välinpitämättömyydelläsi olet osana aiheuttamassa ilmastomuutosta.

Paras tapa välttää jätettä on jättää se ostamatta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 11:50 kaipa kirjoitti:
Ehkä se on tuo ikä, että nuoret jaksaa kokeilla kaikkea uutta ja ovat vähän fanaattisempia, sen sijaan 30 v. ylittäneet ovat maltillisempia eivätkä jaksa vouhkata tai kokeilla kaikkea uutta. Jokainen tyylillään.
Ihanasti sanottu, minun mielestä. Minä olen yli 30 mutta vielä nuori. ;) Maltillinen nuori. En ole koskaan mikään sähkösaapas ollut muutenkaan. Mielestäni olen tavisten tavis, mutta valmis käyttämään myös ns ekojuttuja jos koen ne meille sopiviksi. Fanaattisuutta ei minusta löydy suuntaan eikä toiseen, näin väitän. :D
 
en muista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 12:31 Sinttien äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 11:50 kaipa kirjoitti:
Ehkä se on tuo ikä, että nuoret jaksaa kokeilla kaikkea uutta ja ovat vähän fanaattisempia, sen sijaan 30 v. ylittäneet ovat maltillisempia eivätkä jaksa vouhkata tai kokeilla kaikkea uutta. Jokainen tyylillään.
Niin no siiryn tästä kohta tuonne 40+ osioon ja olin 35+, kun kestoja kokeilin lapsella ja niitä edelleen heistä nuorimmalla käytän.
Kirjoitin, että yli 30 eivät vouhkaa TAI eivät välttämättä jaksa kokeilla kaikkea uutta. Eli vaikka kokeilisivatkin, niin eivät vouhkaa. Eikä tuo nyt niin erikoista ole käyttää kestovaippoja. Joka toinen tuttavani niitä käyttää.
 
en muista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 13:21 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 11:50 kaipa kirjoitti:
Lapsi nukkuu ulkona vaunuissa (en ole tiennytkään, että tämä on tavislaista).
No mitäs se sitten on ellei tavislaista? Kovin erikoistako?? :LOL:
No ei sen erikoisempaa kuin mielestäni kantaa lasta kantoliinassa. En oikein ymmärrä, mistä tuo kahtiajako tehdään ylipäänsä. On tavallista laittaa lapsi nukkumaan vaunuihin, samoin on tavallista kantaa häntä kantoliinassa. En luokittele tekemisiäni tavislaiseksi tai ekohörhöilyksi.
 
ei tajua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 10:16 Mspitz kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 11:50 kaipa kirjoitti:
Ehkä se on tuo ikä, että nuoret jaksaa kokeilla kaikkea uutta ja ovat vähän fanaattisempia, sen sijaan 30 v. ylittäneet ovat maltillisempia eivätkä jaksa vouhkata tai kokeilla kaikkea uutta. Jokainen tyylillään.
Ihanasti sanottu, minun mielestä. Minä olen yli 30 mutta vielä nuori. ;) Maltillinen nuori. En ole koskaan mikään sähkösaapas ollut muutenkaan. Mielestäni olen tavisten tavis, mutta valmis käyttämään myös ns ekojuttuja jos koen ne meille sopiviksi. Fanaattisuutta ei minusta löydy suuntaan eikä toiseen, näin väitän. :D
Joopa joo. Minä olen 50 ja todella fanaattinen ja sähkösaapas myös.
 
En tiedä, jotenkin tuntui pahalta tuo sinun kirjoituksesi ap.
Olen aina pitänyt itseäni ihan tavallisena äitinä. Käytän kertakäyttövaippoja koska en yksinhuoltajana jaksanut perehtyä asiaan tarpeeksi eikä olisi ollut varaakaan ruveta kaikenmaailman kangaslappusia testaamaan. Muuten olisin kyl halunnut kestoilla.
imetän/imetin lapsia yli vuoden. Tein soseita itse kuin myös kaupan valmiita. Näitä aloitin antamaan 4kk ja 6kk iässä.
Nukumme perhepedissä koska se tuntui ainoalta oikealta vaihtoehdolta.
Lapset kulkee rattailla koska rahapulaa sekin etten ostanut kantoliinaa.
Olen kotiäiti en työssäkäyvä äiti.
Enkö ole tavallinen äiti.
Mistä lähtien kertakäyttövaipat, tuttelit, omasänky ja työäitiys ovat taviksien juttuja. tai ehkä voisi sanoa että huolestuttavampaa on että ne alkavat olla taviksien juttuja.
Miten voi olla että pitkään imetys, kestovaipat, perhepeti, kotiruoka, kotiäitiys jne ovat hihhuleitten hommaa. Eikö tästä kaikki ole lähtöisinkin. Eli eikö tämä ole sitä tavallista jos joku.
Mielestäni me kaikki olemme tavisäitejä tääl suomessa. tavallaan ymmärsin ap:n kirjoituksen. Et kun on esim kestoilu ryhmiä et he ovat siinä mielessä erilaisia kuin valtaosa Suomen äiteistä niin he ovat silloin hihhuleita.
Mut niinkuin jo kirjoitin niin huolestuttavaa et tutteli, kertakäyttövaippa, oma peti jne alkavat olla niin tavallisia et ns "tavallisia" äitejä pidetään jo hihhuleina.
Olkaamme sellaisia kuin olemme ilman että pitää jo johonkin luokitella.
Kaikki me ollaan tavallisia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2007 klo 22:11 Haarahius kirjoitti:
Lapset kulkee rattailla koska rahapulaa sekin etten ostanut kantoliinaa.
Olen kotiäiti en työssäkäyvä äiti.
Enkö ole tavallinen äiti.
Minusta sinä ainakin kuulostat ihan tavalliselta äidiltä. :) Kotiäiti minäkin olen ja aion olla niin kauan kuin talous sen suinkin kestää. Jos sulla vielä tekee mieli kantoliinaa niin minulla on yksi joutilas, eikä maksa mitään.
 
tavisäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2007 klo 22:11 Haarahius kirjoitti:
En tiedä, jotenkin tuntui pahalta tuo sinun kirjoituksesi ap.
Olen aina pitänyt itseäni ihan tavallisena äitinä. Käytän kertakäyttövaippoja koska en yksinhuoltajana jaksanut perehtyä asiaan tarpeeksi eikä olisi ollut varaakaan ruveta kaikenmaailman kangaslappusia testaamaan. Muuten olisin kyl halunnut kestoilla.
imetän/imetin lapsia yli vuoden. Tein soseita itse kuin myös kaupan valmiita. Näitä aloitin antamaan 4kk ja 6kk iässä.
Nukumme perhepedissä koska se tuntui ainoalta oikealta vaihtoehdolta.
Lapset kulkee rattailla koska rahapulaa sekin etten ostanut kantoliinaa.
Olen kotiäiti en työssäkäyvä äiti.
Enkö ole tavallinen äiti.
Mistä lähtien kertakäyttövaipat, tuttelit, omasänky ja työäitiys ovat taviksien juttuja. tai ehkä voisi sanoa että huolestuttavampaa on että ne alkavat olla taviksien juttuja.
Miten voi olla että pitkään imetys, kestovaipat, perhepeti, kotiruoka, kotiäitiys jne ovat hihhuleitten hommaa. Eikö tästä kaikki ole lähtöisinkin. Eli eikö tämä ole sitä tavallista jos joku.
Mielestäni me kaikki olemme tavisäitejä tääl suomessa. tavallaan ymmärsin ap:n kirjoituksen. Et kun on esim kestoilu ryhmiä et he ovat siinä mielessä erilaisia kuin valtaosa Suomen äiteistä niin he ovat silloin hihhuleita.
Mut niinkuin jo kirjoitin niin huolestuttavaa et tutteli, kertakäyttövaippa, oma peti jne alkavat olla niin tavallisia et ns "tavallisia" äitejä pidetään jo hihhuleina.
Olkaamme sellaisia kuin olemme ilman että pitää jo johonkin luokitella.
Kaikki me ollaan tavallisia.

Olen pahoillani jos aloituksen sai sinulle pahan mielen. Tarkoitukseni ei tosiaan ollut jaoitella äitejä tavallisiin ja epätavallisiin. Tuolla aiemmin jo koetin selittää aloitukseni tarkoitusta ja sinunkin huomasin sen osittain ymmärtäneen.

Sanalla tavis tarkoitin siis sitä, kun nykyään tuntuu siltä, kuin kaikki keskustelupalstat vilisisivät kestoilu-, luomuilu- ja "hörhöily"tyyppejä (itse ovat muuten itseään hörhöiksi alkaneet kutsua..) eikä meitä, jotka tekevät asiat ns tavallisella tyylillä, eli juuri kuten tuossa jo useaan otteeseen sanoin.

En nyt oikein tiedä, miten asiani sinulle selittäisin, että ymmärtäisit pointtini. En todellakaan halunnut enkä halua tuomita toisten toimintaa tai mitenkään väheksyä. Ikävää että sait kirjoituksestani sen käsityksen.

Minä en näe omissa tavoissani (kertisvaipat, tutteli pakon sanelemana, pinnasänkynukkuminen yms) mitään pahaa. Mielestäni hoidan lapseni oikein hyvin vaikken kestoilekaan. Luultavasti en koskaan tule edes kestoja kokeilemaan. Korviketta jouduin antamaan painavan syyn takia, jota en ala selittelemään tässä. Imetystä en tokikaan hörhöilynä pidä, toivon, että sekin käy puheistani ilmi muutenkin kuin nyt tässä selittelemällä. Monen vuoden kestävä taaperoimetys ja sillä naamailu sitävastoin ei kyllä olisi minun juttuni, vaikken olisi koskaan korviketta edes joutunut aloittamaan.
Kaikki toimii kuten parhaaksi näkee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 18:05 poikia3 kirjoitti:
Hassua, muiden silmissä olen sitten minäkin hihhuli, vaikka itse koen olevani tavisäiti.

klip klip

Ja minä tunnen olevani täysin maalaisjärjellä toimiva tavisäiti, jonka mielestä itse on lapsensa paras asiantuntija, ei kuitenkaan neuvola, niin kirjavia ohjeita sieltäkin olen saanut, mutta ihan hyviäkin joukossa.
Minä tiedostan olevani joidenkin silmissä hihhuli :), vaikka samoin kuin poikia3 koen olevani ihan tavallinen tavis.

Minä olen kantanut lapset kantoliinassa, koska se on minusta näppärä vehje, joka vapauttaa kädet. Kuopus nukkui vauvana unetkin siinä, koska ei viihtynyt muualla (oli pahasti allerginen, mikä syynä levottomiin uniin).

Vauvat ovat, liki täysi-ikäistä esikoista myöten, nukkuneet vieressäni (ja toki miehen myös), lapsi lapselta tosin enemmän. Pari nuorimmaista melko isoiksi asti.

Imetän kolmevuotiasta. Koska häntä ei vielä kiinnosta lopettaa, ja haluan antaa hänen vieroittua itsekseen.

Kuukuppikin löytyy ;-D. Kuopuksen kanssa myös viitottiin vauvana (mitä muuten suosittelen, oli hauskaa ja mahdollisti viestimisen ennen kuin hän oppi puhumaan).

Mutta: meillä vaipat olivat kertakäyttöjä (tosin kestojakin löytyi muutama), lapset on rokotettu ihan ohjelman mukaisesti (paitsi kuopus, jolla allergiat + sairastelu hidastivat rokotusohjelmaa) ja muutenkin olemme erittäin tavallinen perhe.

Minä myös uskon, että tulevaisuudessa kantoliinasta katoaa sen "hihhulileima" (sehän siis on väline, jolla kantaa lasta) ja esim. pissatuksesta yms tulee suhteellisen "tavisasioita". Kun vielä saisi erilaiset äidit jotenkin oppimaan olemaan "lokeroimatta" toisiaan :).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 17:13 Viiden äiti kirjoitti:
[
Minä myös uskon, että tulevaisuudessa kantoliinasta katoaa sen "hihhulileima" (sehän siis on väline, jolla kantaa lasta) ja esim. pissatuksesta yms tulee suhteellisen "tavisasioita". Kun vielä saisi erilaiset äidit jotenkin oppimaan olemaan "lokeroimatta" toisiaan :).
=) Hih, minä en tiennyt että kantoliina on ns "hihhuliväline" ennenkuin aloin etsiä netistä ohjeita sen käyttämiseen. Kantoliinasivut on minun mielestä ns hihhulisivuja vaikka monen mielestä ovatkin varmasti ihan tavallisia. Siihen asti ajattelin että kantoliina on apuvälineenä täysin rinnastettavissa esim babybjörnin rintareppuun, ajattelin että se on vain halvempi vaihtoehto. Noita sivuja katsellessa tuli olo, että "liinailu" onkin jotain ihan ihmeellistä ja erikoista, suurinpiirtein elämäntapa. Eikä se kankaanpalanen kantovälineenä taida sen halvemmaksi tulla kun niitä pitää olla monta erilaista eri tilanteisiin ja ikäkausiin ja kantoasentoihin jne.

Eikö muuten ota ketään muuta päähän nuo termit, liinailu, sylittely, loruttelu, sadutus...? Minusta siinä tehdään arkipäiväisistä ihan tavallisista asioista ihankuin jotain suorituksia joissa on tarkat säännöt ja erilaiset koulukunnat niitä valvomassa.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 17:27 Mspitz kirjoitti:
[Eikö muuten ota ketään muuta päähän nuo termit, liinailu, sylittely, loruttelu, sadutus...? Minusta siinä tehdään arkipäiväisistä ihan tavallisista asioista ihankuin jotain suorituksia joissa on tarkat säännöt ja erilaiset koulukunnat niitä valvomassa.
Samoilla linjoilla olen :wave: Päähän ei termit ota, mutta ihmetyttää kovasti. 14 vuotta sitten esikoisen ollessa pieni, hän ei nukkunut pinnasänkyssä. Lopulta tein hänelle patjapedin lattialle, jossa itsekin nukuin useimmiten hänen vieressään. Se oli meidän perheen ratkaisu käytännöllisyyden takia. Sitten luin lehdestä (liekö kaksplus) artikkelin, jossa patjalla nukuttaminen oli jonkun koulukunnan juttu. Olikohan se steiner vai montessori tms. En kyllä yhtään kokenut itseäni minkään koulukunnan edustajaksi :saint:
 
piia1
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 17:27 Mspitz kirjoitti:
Eikö muuten ota ketään muuta päähän nuo termit, liinailu, sylittely, loruttelu, sadutus...? Minusta siinä tehdään arkipäiväisistä ihan tavallisista asioista ihankuin jotain suorituksia joissa on tarkat säännöt ja erilaiset koulukunnat niitä valvomassa.
Liinailu, kestoilu, perhepeti, osavaippailu...uudenuutukaisia harrastuksia! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 22:22 piia1 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 17:27 Mspitz kirjoitti:
Eikö muuten ota ketään muuta päähän nuo termit, liinailu, sylittely, loruttelu, sadutus...? Minusta siinä tehdään arkipäiväisistä ihan tavallisista asioista ihankuin jotain suorituksia joissa on tarkat säännöt ja erilaiset koulukunnat niitä valvomassa.
Liinailu, kestoilu, perhepeti, osavaippailu...uudenuutukaisia harrastuksia! ;)
Ai onko? Afrikassa on liinailtu koko ajan. Perhepetiä on aiemmin harrastettu meilläkin, kun asunnot ovat olleet pieniä, vähintään sisarukset ovat nukkuneet samassa sängyssä, väliin koko perhe. Kestoilu sitten, uuden uutukaisia keksintöjä ovat kertavaipat ja osavaippailu se on sitten tullut siinä mukana.

Moni näistä hörhöilyistä on ikiaikaisia tapoja toimia!!!

Ai nyt vasta huomasin hymiön ;-DD, mutta näinhän se on.
 
En ymmärrä jaottelua. Kantoliinailu ja kestovaipat-lue harsovaipat ovat omassa suvussani vanha perinne. Imettämään opin vasta kuopusta..englantilaisen mieslääkärin opeilla. En ole mielestäni höösännyt ostelemalla lapselle tavaroita ja vaatteita, olen käyttänyt myös kertavaippoja. Syötän lapsille kaupan purkkiruokia, jos ei pakastimessa ole oma keräämiä marjoja tms. En ole koskaan käynyt synnytysvalmennuksessa, hyvä kun neuvolaan olen päässyt. Luen ja leikin lasteni kanssa jonkinverran ja kannatan vanhanaikaista kasvatusta ilman piiskoja tms. Emme pääse vauvauintiin, uimme kesällä järvessä..esikoiseni alkaa uimaan jäiden lähdettyä. Olen käynyt töissä lasteni ollessa pieni, nyt olen kotona ja yritän parhaani äitinä. En tahdo käydä kerhoissa, muskari on täällä kauhean kallis! Laulan itse ja kuuntelutan lapsilla musiikkia. Nautin elämästä ja lapsistani. Olen matalapalkkainen, vähään tyytyväinen, tavallisen erikoinen äiti-ihminen. :heart:
 
piia1
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 11:55 poikia3 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 22:22 piia1 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 17:27 Mspitz kirjoitti:
Eikö muuten ota ketään muuta päähän nuo termit, liinailu, sylittely, loruttelu, sadutus...? Minusta siinä tehdään arkipäiväisistä ihan tavallisista asioista ihankuin jotain suorituksia joissa on tarkat säännöt ja erilaiset koulukunnat niitä valvomassa.
Liinailu, kestoilu, perhepeti, osavaippailu...uudenuutukaisia harrastuksia! ;)
Ai onko? Afrikassa on liinailtu koko ajan. Perhepetiä on aiemmin harrastettu meilläkin, kun asunnot ovat olleet pieniä, vähintään sisarukset ovat nukkuneet samassa sängyssä, väliin koko perhe. Kestoilu sitten, uuden uutukaisia keksintöjä ovat kertavaipat ja osavaippailu se on sitten tullut siinä mukana.

Moni näistä hörhöilyistä on ikiaikaisia tapoja toimia!!!

Ai nyt vasta huomasin hymiön ;-DD, mutta näinhän se on.
Jeps. Ei mullakaan ollut tarkoituksena näitä tapoja naureskella, vaan se huvitti, kun niistä puhutaan nykyään harrastuksina. :D

Itsekin liinaillaan vauvan kanssa ihan tyytyväisinä...(mutten kuitenkaan laske sitä harrastuksekseni! ;) )
 
Ihana ukea näitä tavisjuttuja. mua ihmetytti suuresti tuolla lastentarvikeosastolla siis palstalla, että pinnasänky on yksi turhimmista lastentarvikkeista, kun vauvat nukkuu perhepedissä. Tsiisus, nukutaan meilläkin välillä, mutta pinnasänky on kyl ensisijainen. hassua, että kaikki äidit miettii samoja juttuja tyyliin, että leikinkö tarpeeksi lasteni kanssa. terapeuttista lukea, että täällä on ainakin yks, kaks tai kolme, jotka ajattelee niitä just samoja asioita kuin ite ajattelee. se pitristää mieltä kummasti.
 
Täälä! Lapsia 5. Imetetty vaihtelevasti 3kk-10,5kk. Kertakäyttövaipat olleet kaikilla. Nukkuneet milloin missäkin. Sylissä,vaunuissa,vieressä,omassa sängyssä,sitterissä,lattialla,pulkassa,autossa,traktorissa jne. Tehty omia soseita ja syöty kaupan purkkiruokia.Lapset hoidettu kotona. Pyörineet hommissa mukana.
Jos joku haluaa vaihdella ajatuksia, niin pistä postilootaan viestiä.
 
Olen aloittajan (ja monen vastaajankin) kanssa samaa mieltä siitä, että omiin metodeihinsa täysillä hurahtaneet äidit pitävät vain kovempaa ääntä itsestään ja herkemmin tuomitsevat muiden valintoja vääriksi -mutta tätä tapahtuu yhta lailla niin "luomu"- kuin "tavis"puolenkin toimesta. Itse olen jo sen verran iäkkäämpi pienen tytön äiti, etten jaksa vaivautua hötkyilemään muiden elämäntavoista, vaan keskityn omiin valintoihini, joita sitten olen tehnyt oman mielen, lapsen hyvinvoinnin ja taloudellis-ekologisten syiden perusteella niin luomuilun kuin ei-luomuilunkin suuntaan.

Yhtä asiaa olen kyllä kovasti ihmetellyt monilla vaippaikäisten asioita puivilla palstoilla; Miksi ihmeessä kestovaipoista on tehty niin monimutkainen, lähes uskonnollista vihkiytymistä vaativa maailma, että se tuntuu karkoittavan monen asiaa herkitsevan kauan kerttisten maailmaan jo ennen ensimmäistäkään kokeilua?! Itse ajattelin raskaana ollessani (ihan noista manitsemistani ekologisista ja taloudellisista syistä) kokeilla kestoilua. Tein saman virheen kuin moni muukin, eli ajauduin asiaan fanaattisesti suhtautuvien äitien keskustelufoorumeille ja kyllä meinasi homma tyssätä siihen paikkaan! Ensinnäkin olisi pitänyt opetella ompelemaan (koulussa käsitöissä armosta seiska ja ikuiset traumat), sitten selvittää erilaisten kestojen ja niihin liittyvien osien hepreankielinen viidakko ja lopuksi suuin piirtein omistaa koko valveillaoloaika tämän aatteen parissa puuhastelulle.

Onneksi en kuitenkaan luovuttanut, vaan tutustuin omassa rauhassa lähimarketin käsitykseen kestoilusta. Ja voi pyhä yksinkertaisuus; Sieltä löytyivät hyllysta kauniisti rivissä Muumi-kestovaipat, kokoa S, M ja L, sekä näihin sopivat muovikuoret. Juu kyllä, kalliita olivat (pari kymppiä per vaippa, sama hinta kuorella), mutta keksin pyytää vaippoja lahjoiksi ja tuliaisiksi, kun sukulaiset ja kaverit kumminkin lahjaideoita kyselivät. Näin saatiin n. 10 vaippasetin kokoelma kasaan ja niillä mentiin eka puolivuotta uskomattoman helpolla. Yöunilla ja pidemmillä päikkäreillä, sekä yönyli-reissuilla käytettiin surutta kerttiksiä, mutta muuten kestoilu oli niin vaivatonta, etten edes harkinnut siitä luopumista, vaikka olin antanut itselleni luvan lopettaa, jos homma kävisi liian työlääksi.

Käyetyt vaipat laitoin kannelliseen sankoon likoamaan ja sitten pesin muun vauvanpyykin joukossa joka toinen päivä -ja ihan tavallisilla pesuaineilla, vaikka siitäkin kovasti varoiteltiin. (ei muuten imuteho yhtään heikentynyt). Välillä käytimme ohuesta riisipaperista valmistettua "imupalaa" pepun ja vaipan välilssä, niin kakatkin saatiin siististi pönttöön.

Sitten kun alkoivat S-koon vaipat käydä pieniksi, hankittiin (ja saatiin jälleen lahjoina) seuraavaa kokoa seuraavat vähän päälle 10 kpl. Kolmatta kokoa ei sitten kauaa keritty käyttämäänkään, kun tyttö omasta aloitteestaan alkoi toimittaa asioitaan potalla ja siirtyi päiväkuivaksi 1,5 v. iässä. Kokonaiskustannukset siis kestojen osalta 11kpl x (22 ? + 22 ?) x 3 = 1452 ?, josta itse maksoimme varmaankin viitisensataa. Tähän päälle n. yksi paketti kertakäyttövaippoja per kk. Ja ennenkaikkea, nyt kun tyttömme on saamassa pikkusisaren keväällä, ovat samat vaipat luonnollisesti käytössä uudellakin tulokkaalla, eikä samaa hintaa tarvitse maksaa uudestaan.

Tarkoitus ei ollut tässä intoilla kestoilun puolesta, vaan antaa esimerkki siitä, että tällainen muuten ihan tavisäitikin voi käyttää kestovaippoja ilman "hörhöilyä", valtavaa vaivaa ja asiaan fanaattisesti hurahtamatta. Mutta edelleen korostan, että jokaisen äidin vaippavalinta on mielestöni hänen (ja lapsen) ihan ikioma valinta, eikä siinä pitäisi olla muilla sen kummempaa nokan koputtamista.

Ystävällisesti,
Kestotavis
 
Ihan tavisäitinä mäkin olen itseäni pitäny.
Lapsia ei ole imetetty ollenkaan.

Kiinteät alotettiin 4kk iässä.

Esikoinen nukkui perhepedissä ihan vaan sen takia että olin liian laiska nousemaan sängystä yhtään ylimääräistä kertaa yön aikana. Ei tarvinnu kun ottaa vähän tiiviimmin kainaloon niin unet jatkui. Kuopus on vallan nukkunu pinniksessä. Yhtään yötä ei ole 2v ikään mennessä vieressä nukkunu kun ei halua.

Esikoista kantelin aikapaljon liinassa, kun halusi olla sylissä ihan koko ajan, niin sai välillä kädet vapaaksi. Kuopus ei viihtyny liinassa ollenkaan.

Molemmat ihmetelleet maailman menoa sitteristä, kuopus enemmän ku esikoinen.

Esikoinen käytti vaan kertakäyttövaippoja. Kestoihin tutustuin kun hankin harkkahousut potalle opetellessa, kun kertis jalassa ei ilmoittanu pissahädästä lainkaan ja kauppa ym. reissuille oli kiva saada jotain varmistusta. Kuopuksella kokeilin samaan aikaan kestoja, eikä se ollukaan niin vaikeaa ja vähitellen siirryttiin niihin kokonaan, koska kuopuksen herkkä iho voi selvästi paremmin kestoissa. Sitten kun ovat vielä ympäristöystävällisempi ja edullisempi vaihtoehto niin tykästyin niihin. Esikoisella edelleen yövaippana kertis.

Enkä tosiaankaan jaksa saarnata näistä muille. Sen voin mainita pottakekustelujen yhteydessä mitän kätevät harkkahousut on =) Pyykin pesussa siirryin pesupähkinöiden käyttöön kun tajusin kuinka paljon marketin pesuainetta halvemmiksi ne tulee :D Eli ennemmin ollaan yritetty etsiä edullisia kuin "hörhöjä" vaihtoehtoja..

Neuvolasta täytyy mainita et sieltä ei kauhean järkeviä neuvoja saa. Ihana olisi jos saisi, mutta laiskana tavis äitinä en herätä alle 3v lapsia viimeistään kello 8 aamulla sen takia että sittenkin kun koulu alkaa pitää herätä aikaisin. Enkä ollu huolestunu kun 1v ei osannu "oikeita" sanoja kuten auto, vaan sanoi kirja, vettä, kissa, koira jne.
 

Yhteistyössä