Löytyykö meitä enää?

  • Viestiketjun aloittaja tavisäiti
  • Ensimmäinen viesti
tavisäiti
Olen tavallinen äiti. Käytän lapsellani kertakäyttövaippoja, syötän korviketta koska imetys ei lukuisista yrityksistä ja valvotuista öistä huolimatta lähtenyt nelilapsisessa perheessämme käyntiin.
Vauvani, 3kk, nukkuu yönsä omassa sängyssään, välillä tulee viereemme tilanteesta riippuen, emme silti mainosta nukkuvamme "osaperhepedissä". Vaunuilla käydään kävelyllä joka päivä. On meillä toki kantoliinakin käytössä, mutten kuitenkaan korvaa sillä vauvan pinnistä tai vaunuja.
Ajattelimme aloittaa kiinteiden maistelun kun 4kk tulee täyteen, annamme myös velliä jos vauvamme sitä huolii.
Välillä vauva huilii omassa sitterissä, jossa on lelukaari leluineen, joita on kiva katsella. Hänellä on myös mobile sängyssään ja oma jumppamatto jossa viihtyy myös joskus hetken aikaa.

Nykyään tuntuu siltä, kuin minunlaiseni tavisäiti olisi joku katoava luonnonvara. Muutamilla keskustelupalstoilla hehkuu paremmuudenajatus luomuäitien yllä. Eli sellaisten äitien, jotka kantoliinailevat (lapsi ei nuku päikkäreitään muualla kuin liinassa, ei edes vaunuissa), kestoilevat (kertisvauvat ovat kamalia ja haisee pahalle?! :eek: ), imettävät kolmivuotiaaksi asti (ok, täysimetyssuositus 6kk), nukkuvat perhepedissä tai osaperhepedissä (missä vaiheesa tämä ilmiö sai oman oikean nimen?) ja muutenkin kasvattavat lapsensa tunettujen vaistovanhempien ohjeitten, tutkimuksien, tilastojen ja imetystukilistan mukaan. "Neuvola on paha paikka, osaamaton henkilökunta vaarallisine ohjeineen HYI KAMALA!" \|O
Onhan se hyvä että luontoa ajatellaan ja toimitaan sen suojelemiseksi. Toisaalta, onhan niitä suojelukeinoja muitakin kuin lapsenhoidossa esiintyvät.
Pehmeät kasvatus ja hoitotavat ovat myös varmasti hyviä.
 
kyllä meitä tavallisia äitejä löytyy. jokainen kai omasta mielestään tavallinen.
miulla on 3 lasta jokaista olen imettänyt, koska olen pystynyt ja se tuntuu miusta hyvältä. meillä on syöty kaupan valmiita ruokia ja tehty myös omia soseita. velliä ovat ne lapset saaneet ketkä suostuneet pullosta juomaan ja tuttia saaneet syödä jos huolineet.
meillä vauvat nukkuneet päiväunet ulkona, maalla kun asutaan omakotitalossa niin tuossa pihalla mitä mainioin paikka nukkua, pääsee itsekin ulos toisten lasten kanssa tai lenkille vaunujen kanssa.
yöllä on nukuttu kehdossa, pinnasängyssä, sohvalla, ja vanhempien keskellä. mikä milläkin hetkellä parhaalta tuntuu. joskus meitä nukkuu kaikki viisi samassa sängyssä, sopu sijaa antaa.
kertakäyttövaippoja meilläkin käytetään enkä edes harkitsisi kestovaippoja, en.
lasten kanssa leikitään jos jaksetaan, useimmin saavat viihdyttä itse itseään ja isommat pienempää. vauveli istuu sitterissä ja seurailee äidin puuhia tai touhuaa lattialla ja tarkkailee sisariaan.
eli tälläinen tavallinen äiti mie olen ja miun tavallinen perhe
 
Minä myös
Kuuden lapsen tavisäiti. En jaksa innostua kestovaippailusta, imettänyt olen kaikkia kyllä pitkään koska maitoa on tullut ja pulloa eivät ole huolineet. Omissa sängyissä nukutaan kaikki paitsi pienimmäinen joskus välissä (ikää 4,5 kk). Elellään ja olellaan miten parhaaksi nähdään minäkin päivänä... En tee siitä sen suurempaa numeroo. Luomuilkoot ja kestovaippailkoot muut rauhassa, ei se minuu häiritse! :) Maalaisjärki, rajat ja rakkaus - ne on minun mottoja tässä arjen touhujen keskellä =)
 
täällä löytyy
Täällä on yksi myös :wave: Tavis juuri tuolla kuvaamallasi tavalla, eli siis maalaisjärjellä ajatteleva, vaikka kaupunkilainen olenkin ;)

Sikäli poikkean tuosta taviksesta että olen monikkoäiti, minulla on kaksoset jotka täyttävät pian jo vuoden. Imettänyt olen niin kauan kuin se on palvellut tarkoitustaan, nyt loppusuora siinä asiassa häämöttää ja korvike pullosta maistuu tissin ohella toosi hyvältä ;)

Hihhulointi ei ole minun juttuni myöskään, oikeastaan kaikki asiat ovat menneet ja menevät tänäkin päivänä omalla painollaan. Lapsukaiset ovat mitä tyytyväisempiä tapauksia, joten kai sitä on ihan hyvin onnistunut toimimaan näiden esikoisien kanssa. Hyviä kevättalven hetkiä sinulle tavisäiti ja kaikille muillekin =) =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2007 klo 11:23 tiina75 kirjoitti:
kyllä meitä tavallisia äitejä löytyy. jokainen kai omasta mielestään tavallinen.
miulla on 3 lasta jokaista olen imettänyt, koska olen pystynyt ja se tuntuu miusta hyvältä. meillä on syöty kaupan valmiita ruokia ja tehty myös omia soseita. velliä ovat ne lapset saaneet ketkä suostuneet pullosta juomaan ja tuttia saaneet syödä jos huolineet.
meillä vauvat nukkuneet päiväunet ulkona, maalla kun asutaan omakotitalossa niin tuossa pihalla mitä mainioin paikka nukkua, pääsee itsekin ulos toisten lasten kanssa tai lenkille vaunujen kanssa.
yöllä on nukuttu kehdossa, pinnasängyssä, sohvalla, ja vanhempien keskellä. mikä milläkin hetkellä parhaalta tuntuu. joskus meitä nukkuu kaikki viisi samassa sängyssä, sopu sijaa antaa.
kertakäyttövaippoja meilläkin käytetään enkä edes harkitsisi kestovaippoja, en.
lasten kanssa leikitään jos jaksetaan, useimmin saavat viihdyttä itse itseään ja isommat pienempää. vauveli istuu sitterissä ja seurailee äidin puuhia tai touhuaa lattialla ja tarkkailee sisariaan.
eli tälläinen tavallinen äiti mie olen ja miun tavallinen perhe
juuri näin, poikkeuksena että asutaan kaupungissa ja vauvakin on 2v6kk :D päiväunia ovat vauvana nukkuneet niin sisällä kuin ulkona, molemmissa nukuttanut hyvin
 
Täällä oikeen supertavis!!! Ihan perinteisellä tyylillä eletään. Lapset saavat olla lapsia, mutta jonkinlainen kuri ja järjestys olla pitää.Ja käytöstavat!!! Vaikka maalla asutaan niin pellossa ei kasveta. Kertisvaippoja en ole koskaan edes harkinnut, minulla ei ole kauppakassia, vaan ostan aina muosipusseja kun käyn ruokaostoksilla ja lasten vaatteet ostan kaupasta alennusmyynneistä, en kirpputorilta. Kirppisreissuja voisin harkita, jos pääsisin yksin penkomaan! :)
 
:wave:

Täällä tavis myös! Lapsia (1 ja 3) imetin 3 kk/6kk. Esikoisella imetys ei onnistunu kun raukka ei jaksanu imeä eikä itsellä ollu sillo niin hyvin tietoa esim. lisämaidon antamisesta pullosta ja siitä haitasta mikä saattaa seurata.. Kuopuksen imetyksen lopetin lääkärin neuvosta kun noi mielialat heitteli siihen mallii että järki meinas lähteä.

Lapset on nukkunu omas sängys omassa huoneessa syntymästä saakka. On lykitty vaunuissa, syötetty purkkiruokaa ja kertakäyttövaipat on käytös.

Eipä tota touhua kukaa ole arvostellu, joku kerran tosta nukkumisesta sanoi että ei tykkää että lapsia huudatetaan omas sängys. No ei ole huudatettu. Joskus kun ei ole vauvana meinannu nukahtaa niin on käyty muutaman minuutin välein silittelee ja jos ei rauhoitu niin nukutettu syliin (harvoin). Nyt muksut nukkuu tosi hyvin kellon ympäri omis sängyis ja nukkumaanmenos ei ongelmia (1 ja 3v). Tosin kuin kaverin (joka tosta huudattamisesta huomautti) 4 v kersa joka ei ole ikinä nukkunu hyvin. Kun äiti ottaa syliin HETI kun on jotain itkeny edes vähän..

Niin no, kaikki tavallaan...
 
Kyllä löytyy.
Kertavaipat käytössä, yritin kyllä kestoja, mutta siihen kokeiluun se jäi.
Imetin kyllä yli vuoden, tuttipulloon kun poika ei ihastunut eikä tuttiinkaan. Joten muki kauniiseen käteen.

Aloitti kiinteiden kokeilun 4 kuisena, kun tätini antoi hänelle puikulaperunaa.

Rattaissa aina kävelyille, ostin kyllä repun, mutta sitä ei juuri tullut käytettyä. Päikkäreille aina pihalle omissa rattaissa.

NUkkumaan aina omaan pinnikseen, mitä nyt muutamat päikkärit ottanut vieressä äitin ja isän sängyssä ja kylässä ollessamme saannut jopa nukkua vieressä yön jos ei ole ollut kyläpaikassa pinnistä pojalle.
Omaan huoneeseen sai mennä nukkumaan n. 1 vuotiaana, muuton takia annoimme olla omassa huoneessamme vähän pidempään kuin mitä oli alunperin ajatellut.

Purkkiruokia syö silloin, kun äitiä laiskottaa tehdä ruokaa, mutta nykyään syö samaa kuin muutkin.
 
yksi tavis
Kaksi lasta, toista imetin kun se sujui hyvin, toinen tyytyi pulloon.
Molemilla olen käyttänyt ketakäyttövaippoja, potalle harjoitelun olen aloittanut kun se on tuntunut hyvälle.
Vaunuissa nukkuneet ja vaunuilla on kuljettu kilometrejä välillä huvikseen välillä jonkun järkevän syynkin takia.
Välillä purkkiruokia, joskus omia pöperöitä.
Kirpputorilla käyn, ale koreja tongin, välillä ostan normaalilla hinnalla lasten vaateita ja tarvikkeita.
Molemilla yritin vauvana omaa sänkyä, ei onnistunut, joten laiskuus voitti ja pääsivät viereen nukkumaan. Nuorempi nukkuu vieläkin vieressä, isompi on jo muuttanut toiseen sänkyyn nukkumaan.
Vieläkin selvitelen valmisruuilla, jos laiskuus tai kiire iskee.
Lapset 2-vuotias ja 5-vuotias, iloisia ja kekseliäitä lapsia.
Tämän ikäisten kanssa yritän selvitä kotitöistä ja arjen hulinasta mahdollisimman helpolla, mielummin touhuan lasten kanssa kun laitan ruokaan tai siivoan.
onneksi on valmisruokia ja kertakäyttövaippoja!
 
Davis
Juu täällä ollaan :wave:
Alottajan kanssa samoilla linjoilla.
Meitä taviksia varmaan äideistä n.80% ja sitten loput on näitä ekologis/eettisäippiä.
Kunhan lapsille luo turvallisen lapsuuden niin sehän on pääasia,
keinot on monet ja jokainenhan varmaan järkeilee omaan ideologiaan sopivat väylät.
Yhtä asiaa en ymmärrä että jätetään luomuvauvalta rokotusohjelma pois,
olen molemmilla noudattanut neuvolan rokotusohjelmaa kun olen aatellut että ei kait niitä rokotteita turhaa ole kehitelty ja monet tauditkin on saatu taltutettua niillä..
Yritin miettiä meän tavoissa ja kasvatuksessa jotain spesiaalii niin en pysty muuta heittään kehään kuin taidekasvatusta olen ihan omatoimisesti ja kuvataidekoulun kautta pojilleni sisäistänyt ;)
 
Taviskastiin koen kuuluvani :wave: Meillä on kyllä lapset nukkunut vieressä aika pitkään. Ei silloin 14 vuotta sitten perhepedistä puhuttu, meistä vieressä nukuttaminen tuntui kivalta ja vauva nukkui siinä parhaiten ja sai tissiä halutessaan. Kiinteitä on annettu heti, kun ovat nälkäisiltä vaikuttaneet, yhdelle jo 2 kuukauden iässä. Kestovaippoja kokeilin ensimmäisillä ja niitä en kyllä ymmärtänyt. Tätä viimeistä imetän vieläkin, vaikka hän on jo 1v 6kk. Se johtuu äidin laiskuudesta. On niin helppoa antaa rintaa aina, kun lapsi haluaa. Hän ei ole koskaan huolinut tuttia eikä pulloa. Muiden kohdalla imetys ei ole kunnolla onnistunut.

Toiset vaan pitää itsestään enemmän meteliä. eiköhän taviksia ole suurin osa =)
 
triplamama
kiva aloitus, olen miettinyt ihan samaa monesti kun luen näitä juttuja. onneksi minulla on niin hyvä itsetunto, että teen just niinku meidän perheelle ja minulle passaa. ei kannata meidän tavallisten välittää hihhuleiden jutuista, niillä on kova pätemisen tarve ja itsetunto pikkulikkana poljettu. ollaan omat itsemme ja kasvatetaan lapsemme rauhassa.
 
Tavallinen
Tavis olen todellakin. Tosin en ehkä tuota imetyksen lyhyyttä ottaisi taviksuuden kriteeriksi. Eiköhän se ennen ole ollut, että tavis on se joka paremminkin imettää ja menevien yms. kiireisten henkilöiden "vouhotus" ollut tuo tutteli. Itse tuntuu, että tavius on sellaista maalaisjärkisyyttä. Mennään lasten kanssa omalla painollaan ei luetun tai uusien kasvatussuuntauksien (trendien) innoittamana. Itse luen paljon kasvatuksesta, mutta en kyllä lähde mitään suuntausta "noudattamaan". Pysyttelen tasaisesta jalat maassa ja omalla polullani.

 
koppis
Täällä kans tavis =) Aikanaan kuvittelin käyttäväni kestovaippoja mutta kun pikkuinen syntyi, niin eipä oo tullut mieleenkään... paljon helpompaa kertakäyttövaippojen kaa... No, liinan ostin, mutta tuntuu että mua huijattiin, kun myyjä sanoi että voi liinoissa kantaa parivuotiaaksi astikin, mutta ei sanonut ettei samassa liinassa ja niinpä (kun oli niin kuuma kesäkin) liina jäi käyttämättä (maksoi 53 e)... nyt neiti onjo liian iso siihen... ja nyt kyllä harkitsen reppua, on jopa koekäytössä sellainenkin, ajattelin että se voisi olla joskus kiva.. mutta en silti laske itseäni vielä hihhuliksi :p

Olisin halunnut imettää vuoden verran, mutta neiti teki oman valintansa ja syö nyt soseita (aloitti 4 kk iässä) ja korviketta ja vellejä. Mutta vaikka olisin imettänyt vuodenkin, en siltikään olisi laskenut itseäni hihhuliksi... ja neuvolan tuki on ollut korvaamatonta, kiitos siitä ihanalle neuvolan tädille =)

Olen samaa mieltä että nää luomuäidit pitävät vain kovempaa ääntä, kyllä ne varmaan vielä on se pienempi osio meistä äideistä??
 
Hassua, muiden silmissä olen sitten minäkin hihhuli, vaikka itse koen olevani tavisäiti.

Olen imettänyt kaikkia kolmea poikaani yli 2-vuotiaaksi, en tosin sitä kauheasti ole mainostanut, yleensä kun siitä sanotaan niin katsotaan vain kieroon. Ja miksi näin pitkään. Iltaimetys on ollut työssäkäyvälle äidille ja lapselle mukava läheisyydenluontihetki, ja kun ei ole ollut mitään syytä lopettaa, niin en ole lopettanut. Sairastelleelle keskimmäiselle imetys on ollut erityisen tärkeää.

Olen käyttänyt viimeiselläni kestovaippoja, eivätkä kertavaipat meilläkään täysin pannassa ole. Enemmän harmittaa, etten hurahtanut niihin aiemmin. Niin paljon on säästynyt rahaa, ja myös jätteitä luonnosta.

Perhepeti meillä on käytössä, mutta sekin on minusta meidän perheen oma juttu, joka ei muille kuulu. Reilu 2-vuotiaana kaikki ovat omaa sänkyään ruvenneet kuitenkin parempana pitämään, ja toisaalta kaikilla on myös vauvaikäisenä ollut pinnis, missä on nukuttu enemmän tai vähemmän.

Kantoliinaa meillä ei ole ollut, se ei vain ole minun juttuni, mutta lapsia on kannettu paljon rintarepussa.

Hörhöilen vielä kuukupilla, joka on mielestäni maailman paras keksintö, ainakin menkkojen aikaan.

Sitteriä meillä on käytetty syötettäessä vauvaa, joka ei osaa istua, sekä viimeisen lapsen kohdalla myös turvapaikkana, leluja siinä ollessa ei ole koskaan ollut. Lapset ovat olleet paljon myös matolla leikkimässä.

Ja minä tunnen olevani täysin maalaisjärjellä toimiva tavisäiti, jonka mielestä itse on lapsensa paras asiantuntija, ei kuitenkaan neuvola, niin kirjavia ohjeita sieltäkin olen saanut, mutta ihan hyviäkin joukossa.
 
tavisäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 18:05 poikia3 kirjoitti:
Hassua, muiden silmissä olen sitten minäkin hihhuli, vaikka itse koen olevani tavisäiti.

Olen imettänyt kaikkia kolmea poikaani yli 2-vuotiaaksi, en tosin sitä kauheasti ole mainostanut, yleensä kun siitä sanotaan niin katsotaan vain kieroon. Ja miksi näin pitkään. Iltaimetys on ollut työssäkäyvälle äidille ja lapselle mukava läheisyydenluontihetki, ja kun ei ole ollut mitään syytä lopettaa, niin en ole lopettanut. Sairastelleelle keskimmäiselle imetys on ollut erityisen tärkeää.

Olen käyttänyt viimeiselläni kestovaippoja, eivätkä kertavaipat meilläkään täysin pannassa ole. Enemmän harmittaa, etten hurahtanut niihin aiemmin. Niin paljon on säästynyt rahaa, ja myös jätteitä luonnosta.

Perhepeti meillä on käytössä, mutta sekin on minusta meidän perheen oma juttu, joka ei muille kuulu. Reilu 2-vuotiaana kaikki ovat omaa sänkyään ruvenneet kuitenkin parempana pitämään, ja toisaalta kaikilla on myös vauvaikäisenä ollut pinnis, missä on nukuttu enemmän tai vähemmän.

Kantoliinaa meillä ei ole ollut, se ei vain ole minun juttuni, mutta lapsia on kannettu paljon rintarepussa.

Hörhöilen vielä kuukupilla, joka on mielestäni maailman paras keksintö, ainakin menkkojen aikaan.

Sitteriä meillä on käytetty syötettäessä vauvaa, joka ei osaa istua, sekä viimeisen lapsen kohdalla myös turvapaikkana, leluja siinä ollessa ei ole koskaan ollut. Lapset ovat olleet paljon myös matolla leikkimässä.

Ja minä tunnen olevani täysin maalaisjärjellä toimiva tavisäiti, jonka mielestä itse on lapsensa paras asiantuntija, ei kuitenkaan neuvola, niin kirjavia ohjeita sieltäkin olen saanut, mutta ihan hyviäkin joukossa.
Eihän tässä nyt imetystä ole hihhulimaisuudeksi lynkattukaan. Kyllähän kaikki sen edut tietää. Minä en vaan itse voinut imettää lastani ihan ikiomien painavien syideni takia. Olisin kyllä varmasti sen tehnyt, jos tilanne olisi ollut toinen.

Ja tavallisia ihmisiä ovat tietenkin myös toisin toimivat. Esitin alunperin kysymykseni lähinnä sen takia, kun joka palstalta tuntuvat omankaltaiseni tavikset kadonneen ja suurin osa tuntuu toimivan kuten sinä, joka olet varmasti myös ihan normaali, tavallinen äippä!! (toivottavasti ymmärsit tarkoitukseni, taisi olla sekavasti kirjoitettu..! :whistle: )
Kyse oli siis ns hörhöilijöistä, jotka mainostavat omaa tapaansa "ainoana oikeana".
 

Yhteistyössä