Lokakuun -08 kullannuput

Moikka pitkästä aikaa!
Onnea kaikille vauvan saaneille... Lisäilin taas tietoja tuonne listaan. Jos on korjattavaa niin ilmoitelkaa.

Minulla on viime viikko menny noita ristiäisiä järjestäessä niin ei ole täälläkään ehtiny pyöriä. Nyt on poika nimen siis saanut Mathias Veijo Mikael. Hyvin jaksoi Mathias olla kiltisti ja äkisemättä koko tilaisuuden!

Korviketta olen nyt muutamana iltana antanu kun pelkäsin että oma maito ei riitä, mutta tuossa kun tuota Emilynin laittamaa linkkiä vilkasin niin taidan vielä yrittää olla jatkossa sitä antamatta.

Nanna + Mathias 1kk ja reilu 3vko
 
Kauniita nimiä on annettu :heart:

Meillä on ristiäiset 14.12.
Nanna meidän pikkumiehelle tulee saman nimen suomenkielisempi versio etunimeksi!!!

Mitä tarjottavaa teillä muilla on ollut ristiäisissä? Vinkkejä otetaan vastaan ;)
Ajattelin kakkua, voileipäkakkua, karjalanpiirakoita, munavoita, pikkuleipiä (mutta mitä pikkuleipiä?) jne perinteistä settiä... Toisaalta olis kiva kun olis uudenlaistakin...

Pikkumies täyttää torstaina jo kuukauden!!! Kyllä menee aika tosi nopeasti! ja mulla alkaa jo olemaan vauvakuume kun muutama kaveri on lähiviikkoina ilmoittanut odottavansa :whistle: Poika on alkanut reilun 2 viikon ikäisenä seurustelemaan, eli on hereillä tuntikausia yhtä mittaa ja tapittaa mun tekemisiä joko sitteristä tai sylistä :heart:

meela
 
Moi

Katsotaan, ehdinkö nytkään mitään kirjottamaan, kun tuo neiti nukkuu edes hetken...Saa nähä kauan tätä auvoa kestää.

Ensiksi, ihania nimiä vauvoilla, onnea sekä vauvoille että äideille! :flower:

Toiseksi, meillä ollaan ihan rikki. Emilialla alkoi koliikki reilu viikko sitten, 6 viikon iässä. Luulin jo, että siltä vältyttiin kun ehti näin pitkälle mennä ennen kuin alkoi mutta EI. Masu on kovasti kipeä, itkua tuli aluksi vain päivisin mutta nyt viikon ajan myös öisin. Keskimäärin väli klo 23-04 on itkua ja vatsan vääntämistä. Cuplaton oli alusta asti käytössä, ei tuntunut mitään auttavan joten viikonlpppuna vaihdoin Disflatyliin, pitäs kuulemma pari viikkoa mennä ennen ku auttaa joten sitä odotellessa. Omasta ruokavaliosta oon karsinut kaikki mahdolliset ilman aiheuttaja pois, eihän tässä kohta uskalla syödä mitään...Relatipat on myös käytössä ja Jekovitin vaihdoin tänään Devitoliin, onhan Jekovit kuulemma masuystävällisempi D-vitamiini mutta meillä ainakin tuntui aiheuttavan mahanpuruja entisestään, pari päivää kun pidin tauolla oli yöt ees vähän helpommat. Kokeillaan jos toi Devitol sopis meille paremmin. Emppu on ruvennut myös pulauttelemaan reilusti, kuten moni muukin vauva täällä......Kunnon oksut tulee lähes joka aterian jälkeen, joko heti syönnin jälkeen tai sitten 1-2 tunnin kuluttua. Välillä pientä puklua, välillä ryynimäistä oksentelua, välillä limaista...Välillä tipahtaa suusta paidalle, välillä lentää kaaressa kauaskin...Vähän jo huolettaa tuokin, sekä se, että Emppu ei ole kakannut ainakaan yli viikkoon! Pientä kolikon kokoista kakkatuhrua tuli viimeksi perjantaina, mutta kunnon kakasta on ainakin viikko, ellei kaksikin, väsynyt äiti menee jo ajasta sekaisin....Ilmaa paukuttelee kauheesti jatkuvasti, mutta kakkaa vaan ei kuulu... |O Tänään sitten marssin neuvolaan punnitsemaan tyttöä ite, että nouseeko se paino ollenkaan vai puklaileeko kaiken pois. Paino oli reilussa 3 viikossa noussut 505g, eli nyt paino 4105g. Neuvolan tätin mukaan ihan mukavasti, mun mielestä aina niukasti... Mutta kun noussut kuitenkin, ei tätin mielestä aihetta huoleen. Puklailu voi kuulemma johtua joko liian nopeasta syönnistä, runsaasta ilman nielemisestä syönnin yhteydessä, allergiasta tai vauva-iän refluksista, joka kuulemma paranee ajan kanssa... allergiamahdollisuuden vuoksi äiti jättää nyt kaikki maitotuotteet pois, ja katotaan auttaako. Tytöllä on kyllä ollut nyt myös kasvoilla ja kaulalla näppyä, jota pidin aiemmin hormoninäppyinä, mutta oisko sitten allergiasta...Ja vatsa pitää kuulemma saada toimimaan, joten apteekista mallas-uute käyttöön. Toivottavasti saatas näistä apua....Nimittäijn viikkoon ei ole äiti eikä isä nukkunut kuin 20minuuttia-max 2tuntia yössä. Perjantaina olin jo niin rikki väsymyksestä, että itkin vaan koko päivän, samalla kun Emppu itki mahaansa. Oltiin varmaan näky täällä kotona...Lauantaina oma äiti tuli sitten päivällä vahtimaan neitiä, että päästiin miehen kanssa asioille, ja seuraavan yön neiti oli myös hoidossa mummolassa, kun äiti ja isä oli niin poikki että mummo ja pappa puoliksi pakotti meidät nukkumaan ees yksi yö. Ja se kyllä autto, viime yön jaksoi taas vähän paremmin valvoa neitin koliikin kanssa. Mutta oli kyllä kova paikka jättää näin pieni yöhoitoon, vaikka koko perheen parhaaksi se koituikin. Mutta on toinen vaan niiin pieni.....Ja kurjinta katsoa kärsimystä, kun mahassa kiertää ja ilmaa paukkuu niin että toinen itkee ihan epätoivoisena...Äitin sydän särkyy :'(

Kirppiina ja Emilia reilu 7 viikkoa
 
kirppiina

koeta jaksaa, voimia koko perheelle :heart: :heart:
tiedän miltä susta tuntuu...
meillä oli toissayönä myös ongelmia saada neiti rauhotumaan nukkumaan kun vaan huusi ja itki. Mä olin jo tunnin valvomisen ja hyssyttämisen jälkeen ihan rikki, itkin samaa tahtia kun neitikin. Se oli kauheeta katsoo kun tionen vaan itkee ja huutaa eikä voi mitenkään auttaa. pieree vaan... onneksi mies sitten tuli jatkamaan ja saikin neidin rauhoittumaan jonkin ajan kuluttua. Mutta jos tuollaista olis jatkuvasti niin olis se kauheeta.... eilen kun pelolla odotettiin iltaa että jatkuuko sama mutta onneksi ei....

joten jaksuja sinne :heart:
 
Pöppiäinen: Kiitos! Nätti nimi teidänkin neidillä :)

Muillakin on kivoja nimiä! :)
Onnittelut kaikille vauvan saaneille! Tuolla odotuspuolella näyttää olevan hiljasta, onkohan kaikki jo saanu vauvansa...??? =)

saikku:Kyselit tuosta vauvan painosta... Meillä on kahdella isommalla lapsella tullu aikanaan ekassa kuukaudessa painoa n.1kg ja näyttäis et tälläkin pojalla tahti on lähes sama. Meillä on seuraava neuvola vasta viikon päästä 6vkon iässä ja silloin nähdään mitä on painoa tullut. Eli luulisin, et tuo kilo on melko keskiarvopainonlisäys. :) Toki eikös sitä katota kyseisen vauvan painonkehitystä eikä vertailla muihin...

kirppiina: Voimia teille :hug: Pystyn hyvin samaistuun teidän tilanteeseen, vaikka aikaa on 7 vuotta esikoisen vauva-ajasta, niin on vielä muistissa se jatkuva masunvääntely ja kanniskeluretket... :| Meillä ei varsinaista koliikkia diagnosoitu, mut itku oli kyllä melkosen hermoja raastavaa. Tyttöä ei saanu koskaan nukkuun tosta vaan, vaan piti aina hytkytellä polven päällä tai kanniskella makuu asennossa (maha alaspäin) ja jos sait nukahtaan ja omaan sänkyyn, niin usein heräs taas uudestaan ja sama rumba alko alusta...

Nyt ootan "kauhulla", et miten nyt käy, tuleeko tälle pojalle samoja oireita... Toistaseks masuitkut on itketty päiväaikaan. Selvästi kuulee ku ilma kiertää masussa ja ku paukuttelee ja lopulta kakkaa, niin olo helpottuu. Meillä siis onneks kakkaa tulee muutaman kerran päivässä, et maha ainakin toimii. :)

Meidän päivärytmi on jo melko samanlainen. Tosin nukkumiset ajottuu sen mukaan mennäänkö vaunuilla viemään lapsia ja hakeen vai ei. Iltapäivällä Jere ei juuri yleensä nuku ku korkeintaan tunnin kaks. Saattaa olla hereillä 4-5 tuntia putkeen. Illalla menee nukkuun yleensä 8-9 aikaan ja nukkuu useimmiten 3 tuntia. Sit otan sänkyyn rinnalle jos oon jo itekin nukkumassa. Siinä syödään ja nukutaan sit vaihtelevasti jopa 3-4 tuntia, sit 3 maissa yöllä on pakko nousta antaan lisäamaitoo pullolla. Sit poika nukkuu omassa sängyssä ehkä tunnin ja otan loppuyöks viereeni. Ylös noustaan useimmiten jo 7:ltä... :)

Huomattavasti enemmän Jere jo seurustelee ja hymyjäkin on jo tullu mukavasti. Isolta poika tuntuu, sanoinkin jo ettei saa kasvaa niin kovasti, ku äiti ei jaksa kantaa.. :D Kotivaa'alla punnittin, et painoa olis n.5kg (synt. 3440g) .

meela: Ristiäistarjottavista... Meidän piti tehdä voileipäkakkuja, mut kun porukkaa tuli vaan alle 10 henkeä, niin päädyin tekeen "hyrriä" eli lehtitaikinalevylle täyte, rullalle ja jääkaappiin kylmeneen jonka jälkeen leikataan n.1cm paloja jotka sit paistetaan. Kaikki kehu, et oli hyviä.
Tarkempaakin ohjetta voin antaa jos joku haluaa... =)
Lisäks oli täytetakkua, pullaa siivuina, pikkuleipiä ja keksejä. Pikkuleivät ostin ihan valmiina kaupasta, oli sellasia jossa oli hilloa välissä. Oliskohan ollu Herrasväen pikkuleipiä.
Mun mielestä tarjottavaa ei tarvi olla niin hirveen paljon... vähemmälläkin pärjää hyvin. ;)

jasmara ja Jere 5vkoa+1vrk
 
Moi =)

Jasmara piti ihan kirjautua tätä varten :D Mitä sä olet laittanut noihin hyrriin täytteeksi?Mulla tuli vesi kielelle pelkästä ajatuksesta :p

Meillä on ristiäiset kahden viikon päästä ja nimestä ei vielä mitään havaintoa :/ Ukolle ei kelpaa mikään mutta ei se itsekkään mitään sitten ehdottele..

Poika on kasvanut hyvin,neljän viikon ikäisenä painoi 6060g ja oli 57cm pitkä :heart: Muutenkin perustyytyväinen ja helppo vauva ollut ainakin toistaiseksi.

Meillä herätään öisin kaksi kertaa syömään ja yhdeksän maissa noustaan ylös kun nuo isommat tulee herättämään :)

Onko jollain hyviä vinkkejä miten saan vauvan juomaan pullostakin??Olis kiva päästä välillä johonkin ilman vauvaa mutta herra vaan räkäisee maidot ulos jos pullosta tarjoaa.

ktl ja baby 4vk6päivää :)
 
Onnea uusista nimistä ja vauvoista :flower:

Pumppernikkeli: meilä on vähän samanlainen "rytmi", päivällä nukutaan yhdet pidemmät unet rattaissa, muuten vaan lyhyitä pätkiä. Tyttö on vielä sylikissa eikä viihdy hetkeäkään yksin.

Tyttö väliin viihtyy liinassa, niin saan jotain tehtyä. Mutta tytöllä on siinä aina pää märkä, tulee sen verran kuuma ja sitten alkaa huuto. Mikähän tuohon auttaisi?

Tyttö täyttää tänään kuukauden. Nopsaan on aika mennyt.

Vega & tyttö 1 kk
 
KerroTokiLisää: Tein kahta täytettä, toisessa oli ruohosipulituorejuustoa purkillinen, kinkkukuutioita ja hiukan mustaa pippuria. Toisessa oli savulohituorejuustoa ja kylmäsavulohta pieninä paloina sekä hiukan valkopippuria ja tilliä.
Tein lopputäytteistä vielä tänään lisää noita hyrriä ja lapsillekin maistui taas todella hyvin... :D

gabrielle: Mä annoin vauvan herätä omaan tahtiin heti, jo sairaalassakin heräs itekseen ekan päivän unisuuden jälkeen n. kolmen tunnin välein.
Käsittääkseni jos on normaaliaikanen ja kokonen vauva, niin voi hyvin antaa herätä itekseen syömään. Niin ainakin mulle sanottiin sairaalassa.
Esim. lastenosastolla herätettiin tasan 3 tunnin välein syömään joka oli ihan ymmärrettävää, ku suurin osa lapsista oli keskosia joilla ei ole nälän tunnetta ja joille ruoka joudutaan antaan nenämahaletkulla... Pidettiin samalla huolta, et kaikilla pysyy verensokeri tasasena. =)
 
Kirppiina ja muutkin vauvan vatsan toimintaa miettivät, rintaruokituille ainakin on ihan tavallista että kakka voi olla kadoksissa viikonkin, tässä yksi linkki aiheeseen.. http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;127;220;4720;33404;47391;47393;47982;47983

Meillä on nimiäiset lauantaina ja menuu näyttäisi nyt tyyliseltä; kinkkuvoileipäkakku, jauheliha- ja kasvispasteijoita, karjalanpiirakoita.. täytekakku, suklaakakku, kääretorttua (mietin teenkö unelmatortun ja perinteisen, kun tekis mieli molempia :D ) suklaahippukeksejä (perus murotaikina, johon suklaapaloja).. tältä se nyt vaikuttais. Sit kun vielä jaksan raahata kaupasta ainekset kotiin ja mietin, missä välissä mitäkin leivon.. osan haluan ainakin paistaa vasta lauantai aamuna. Makeat voi tehdä etukäteenkin..

E ja neiti 7vkoa. Jestas, ensi viikolla jo 2kk :eek: Voi taivas miten helposti on mennyt tämän neitin kanssa.. siis kitinää on niin vähän, että. Onhan sitä välillä, tänäänkin imetin koko illan ja siinä meinasi käydä jo aika pitkäksi, mutta kun vertaa siihen mitä oli esikoisen kanssa niin kyllä tää on luksusta, suuresta puklupyykistä huolimatta :)
 
Meillä vanhin ei ole tosiaan oikein mitenkää pikkusesta kiinnostunut,se on harmissaan ollut aina siitä ettei ole keskipisteenä ihan kokoajan.Se on sellanen pikkudiiva hih.
Taas keskimmäinen on ihan innoissaan hoivaamassa ja hoitamassa.
Onhan siinä seuraaminen kun se säheltää vauvan ympärillä,saa selittää kyllä asioita että miten vaavin kanssa ollaan,mutta neiti on kyllä ollut todella varovainen kokoajan.
Vanhimmalla on sellasia kiusaamis fiiliksiä hiukan,kuten tuttia oli ensin antamassa ja sitten taas ei antanutkaan,sivusta huomasin tämän,jolloin tietysti asiaan puutuin.Ja vanhimmalla on nyt ollut myös sitä että yrittää " haastaa " riitoja mun kanssa kokoajan,eli juuri sitä että saisi vauvasta huomion pois tietystikkin... Vanhin ei ole koskaan hyväksynyt tätä meidän 4v likkaakaan,joten en oikeastaan ole yhtää ihmeissäni tästäkään ettei meinaa olla oikein innoissaan Emmastakaan...

Meillä on tänään tulossa se neuvola täti taasen kotia käymään,sain itse päättää että mitä asian kanssa teen ja päätin että ei se maailman huonoin asia ole jos tulee kotia käymään,onpahan ensimäinen neuvolakerta mukava pikkusella kun se hoidetaan kotona.

Eilen kun oltiin anopilla - niin mua otti päähän siellä kyllä täysin,oli laittanut vauvan sohvalle sillä välin kun kävin pikasesti ruokakaupassa,en viittinyt ottaa mukaan Emmaa kun ajattelin että olen sellanen 20min pois siitä ja kauppa vieressä niin anoppipas olikin laittanut Emman sohvalle ja ilman mitään seurantaa ja vaippa oli vaihtamatta täysin kun oli sitten syöttänyt ja syöttökin oli mennyt pepuilleen ja aarrgghh ... Mua suututti kyllä eilen täysin ja tiedän että se kuitenkin on osannut ihan tosiaan hoitaa pikkusia,muutenkin oli mulle känkkis koko kyläiläilyn ajan,lie mikä taas vaivaa sitten...

Laitan kuvia imageshakilla ja sieltä kopsaan ylhäältä katottuna toisen linkin ja liitän tähän jolloin tulee tuollanen mini kuva.




Pöppiäinen & Emma 13vrk
 
moi

Kirppiina jaksuja sulle vauvan hoitoon...on varmaan tosi raskasta kun ei saa itse levättyä, onneksi teillä on kuitenkin kai? apuja saatavilla, että saisitte itse levättyä..huomaa itsekin kun valvoo yhtenäkin yönä enemmän niin sitä on ihan sekaisin..

viime yönä Nooa heräili useammin ja tuli sitten katsottua nauhalta Riisuttu mies -leffa sekä Tukka auki :D ..eli siis oli oikea filmi yö...muru vaan oli mun sylissä ja napitti silmillään, ei itkenyt ,ei vaan nukuttanut, toisin kun äitiä aamulla, Nooa nukkuin kyllä puoli kymmeneen sitten..

Gabrielle meille annettiin edellisen lapsen kanssa ohje kun oli alle 3 kg kun päästiin kotiin niin piti aluksi herättää tuon 3-4 h välein syömään mut nyt kun Nooa painoi just vähän päälle 3 kg :D niin ei enää tarvinnut herätellä.....ihan kuin noilla muutamalla grammalla ois niin väliä :) , eli anna vaan vauvan ja itsesi nukkua

mutta nyt katsomaan kun lapset muovailevat ja tekevät uskomatonta silppua

pw ja Nooa pian 8 vkoa!!!
 
Kiitos Saikku, Emilyn, Pinkwave ja Jasmara vinkeistä ja lohdutuksesta.... Viime yö oli vaihteeksi hieman parempi, muru oli koko illan tissillä ja sitten vielä syönnin päätteeksi kokeiltiin antaa korviketta, jotta olisi masu aivan täynnä illalla ettei ainkaan nälkäänsä heti heräisi, söi kuitenkin vain 20-30ml korviketta, eli aika täysi masu oli jo rintamaidosta. Sitten otettiin heti meidän väliin nukkumaan, ja nukahtikin melkein heti, ja heräsi vasta klo 04 aikaan! Söi sillon aika pitkään, kuuden aikaan jatkettiin vasta unia, söi molemmat rinnat ja aika pitkään imutteli...Aamulla sitten seuraavan kerran heräsi 9.20 aikaan vasta...Masuaan itki sillon hereillä ollessa vähän mutta ei uniltaan siihen herännyt. Ite en vaan saanut nukahdettua sillon illalla vaikka Emppu nukkui, vasta joskus yhden aikaan uni tuli. Aamulla oli sitten yhtä väsynyt olo kun tähänkin asti, ja nyt meni yhteen asti Empun kanssa unilla, sillon söi ja nyt nukkuu taas ja itellä sen verran virkeämpi olo että pääsi sängystä ylös asti...Nyt en taida enää ottaa toisia päikkäreitä että sais itekin heti unen päästä kiinni kun Emppu nukahtaa..

Pöppiäiselle sympatiaa anopista, itelläkin ois monta tarinaa kerrottavana :hug:

Gabrielle, meidän piti herätellä neitiä syömään 3-4 tunnin välein siihen asti, kun paino lähti selvästi nousuun, sen jälkeen ei tarvinnut. Kun Emilialla siis alussa nousi huonosti tuo paino, niin piti siks huolehtia noista ruoka-ajoista...

Kirppiina ja Emilia 7,5 viikkoa
 
Gabrielle meillä synnärillä piti herättää vauva 3 tunnin välein syömään, mutta ohje oli kotiutuessa että vauvan tahtiin. eli eiköhän pieni voi jo nukkua ja herää varmasti kun nälkä on. Meillä ainakin tuo syöminen on todella huonoa jos kesken unien joutuu herättämään. joskus kun on herätettävä jos on lähtö jonnekin ja haluaa ettei heti tartte vieraassa paikassa syöttää...

Mä olen kanssa joka jouluksi tehnyt noita lehtitaikina kiekkoja, mutta väliin laitan vain kinkkusuikaleita ja aurajuustoa ja sitten rullalle. Nekin on tosi hyviä ja tosiaan korvaa vaikka pastejat tai muut joulupöydässäkin... Pitäskin tehdä kun nyt herahti maku kielelle :D

Osaisko joku neuvoo miten tänne sais lisättyä kuvan??? Itse ehkä hieman peukku keskellä tässä asiassa :D
 
meela:Täytteiden aineet olikin jo tuolla ylempänä olevassa jutussa... ;) Eli täyteaineet sekasin keskenään. Käytin 2 puolen kilon (500g) lehtitaikinalevypakettia, sulatus paketin ohjeen mukaan. "Liimasin" kaksi yhteen veden avulla (jos käyttää isoa lehtitaikinalevyä, niin ei tarvi tehä tätä ) , täytettä maun mukaan levyn päälle. Kääri rullalle ja laita rulla tuorekelmun sisään, laita jääkaappiin ainakin puoleksi tunniksi. Kylmettyneenä leikkaa maun mukaan 1-2cm paloja terävällä veitsellä. Laita pellille leivinpaperin päälle leikkauspuoli alaspäin ja voitele hieman kanamunalla (voi jättää pois, mut paistopinnasta tulee parempi) . Paista 225 asteessa n.15min.
Tehtiin myös ylimääräsestä taikinalevystä erilainen versio eli ensin levitin katkaraputuorejuustoa, päälle tonnikalaa ja juustoraastetta. Oli myös hyvää.... :D
Toivottavasti oli suht selkeesti kerrottu ja onnistuu tekeminen muiltakin. :p
 
Kirppiina kiva kuulla et viime yö meni paremmin :) Toivottavasti jatkuis niin ja toivottavasti vatsa alkaa toimia! Kokeilitteko sitä mallasuuttetta?

Me tultii just tampereelta ideaparkista shoppailemasta. LÄhdettii heti aamusta ja neiti oli tosi kiltisti. Oli hereillä paljon, mut killitteli vaan vaunuissa ja antoi äidin tuhlata :D Oikea naisen elkeet siis :LOL: Ostin ittelleni farkut, tuumaa isommat kyl joutu ostaa ku ennen :p mut kyl tää tästä. Ja aivan ihanat saapikkaat löysin ja viel alesta! Neidille vaatteita, lindexillä on aivan ihania retrokuvioisia vaatteita. Oli ihanaa shoppailla pitkäst aikaa B)

Nyt keittää kahvia ku neidin sylikummi tulee kahviseuraks :)
Liina ja Vilja
 
pitkästä aikaa tänne pääsin käväseen...vauva tuossa sohvalla heräilee vaunukopassa niin aattelin käyttää ajan hyödyksi :D
oli tänään jälkitarkastus...neuvolatäti oli hieman huolissaan että syönkö riittävästi kun paino oli tippunut 3kg suhteessa ensimmäiseen neuvola käyntiin (eli nyt lähtenyt 14kg ja raskaus aikana tuli 11kg) ja synnytyksestä aikaa 6vkoa...ja sitten kun tuo hemppakin oli vaan 113 :/ eli taas raudan syöntiin...

Mä tässä arvon että lähtisinkö vähän tuulettuun viikonloppuna kun kaveri houkuttelee kovasti ja mummu ottais mielellään hoitajan pestin...vähän kyllä houkuttais :p
Onko kukaan vielä käynyt ulkoilemassa ja jättänyt vaavia hoitoon??
inhottaa kun automaattisesti takaraivossa jyskyttää että...oonko huono äiti jos lähden...

Jasmaranoi hyrrät on kyl sairaan hyviä ja nopeita ja helppoja tehdä...
suloinen poika teillä :heart: ollaan yhtä ammattitaitoisia koneen käyttäjiä...en mäkään onnistu laittaan noita kuvia tänne tekstin sekaan :LOL:

No mutta mä tästä lähden ruuan laittoon ja huomenna on sitten Milan neuvola+lääkäri...saa nähdä kuin tyttö on kasvanut :heart:
Cristiina ja Mila
 
Hip hei.
Tänään kävi sitten lastenneuvolatäti ensi kerran 3vko tarkastuksen kotona tekemässä. paino olu typyllä noussut 270g jälleen joten hyvin saa näköjään ravintoa vaikka pulauttelua on joskus tosi paljon. Ei tätikään ollut huolissaan, sanoi että joskus sitä vaan tulee enemmän. Kehui tyttöä tosi hienoksi ja ihanaksi joka vaikuttaa hiukan vanhemmalta kuin onkaan. :heart: lääkärineuvola seuraavan kerran sitten pimulle joulukuun 8.päivä. :)

viime yö oli katastrofi tähän astisista. typy nukahti lopulta puoli 3, sitä ennen jostain klo 19 asti tissuteltiin, nukuttiin sylissä, ähistiin, itkettiin, huudettiin kunnolla, vaihdettiin vaippaa vähän väliä ja mikää ei meinannut auttaa. Hyvin pieniä pätkiä suostui nukkumaan ja nekin yleensä sylissä tai sitten hetken omassa sängyssä kunnes heräsi ja huuto alkoi samantien. Lopulta itki myös äiti huono äiti-syndrooma vaivasi todella. Isä sai taas lohduttaa niin tytärtä kuin äitiä. JOs oisi pitänyt tyttöä vain olkapäällä niin oisi ollut tyytyväinen mutta sillai on hankala nukkua ja kun en halua siitä sellaista että joutuu aina syliin nukuttamaan/nukkuu vain vieressä. Laitettiin typyn pinnasänky meidän sängyn viereen että mun on helpompi vaan ojentaa käsi kun typy alkaa levottamaksi ja laittaa tuttia suuhun puoli unessa. Noh. kun typy viimein nukahti, nukkui aika levottomasti sitten ja heräsi 3h välein syömään. karmeeta korinaa pitää ihan unissaankin, ettei aina herää edes vatsanväänteisiin. minun on hankala nukkua kun se sellaista meteliä pitää.
katsotaan kuinka ensi yönä sitten, toivottavasti paremmin.

vitsi kun kuulostaa hyviltä nuo hyrrät. täytyypä tehdä niitä itsekkin, ovat helppoja ja nopeita tehdä jos vieraitakin tulee. loistavaa. =)

meidän typystä kuvaa.

uskomatonta että torstaina hän on jo 1kk vanha. siitä on jo 4 viikkoa kun synnyttämässä olin. hiukan menee aika nopiaa. :p

Nyt sairaalaa katsomaan. :)
to ja typy 3vko 5pvä
 
Cristiina - 20min jätin anopille tuossa kun kävin kaupassa,en muuten,mä nyt en muutenkaan bailaa yms tuolla että vaikea sanoa,mulla menee tän " suurperheen " kanssa hyvinkin aika.

Baby tutii tuossa ja varmaan kohta tulee taasen neidille syöttö sitten seurustellaan taas hetkinen... hih kun neiti sellasen rytmin on itelleen ottanut.
Ihana päivä takana vaikka mä saan kyllä mennä ja tulla suuuntaan ja toiseen kokoajan.





Pöppiäinen & Emma 13vrk
 
Cristiina olen käynyt alusta asti ulkona ilman vauvaakin, kyllä kaupassakin on rentouttavaa käydä kun tietää ettei tarvii lähteä ravaamaan lastenhoitohuoneeseen.. Vauva oli muutaman päivän ikäinen kun käväsin kaverin synttäreillä. Olin yhteensä n. kolme tuntia poissa, josta vauva nukkui tädin hoivassa kaksi. Sen jälkeen on ollut isin tykönä kun olen käynyt välillä kaupoilla, harrastuksissa tai ihan vaan kuppilassa kaverin kanssa.. yhdistävänä tekijänä se, että olen tuon max kolme tuntia ollut pois. Tai yhtenä iltana taisin olla viisi? Silloin tosin soitin (no joka kerta olen soittanut, paitsi perus kauppareissulla jossa ei kauaa kestä) jossain kohtaa, miten menee ja vauva oli nukkunut ne ekat kolme tuntia joten istuin vielä tovin kaverin kanssa ulkona.. En ymmärrä, miten se tekee äidistä huonon jos on muutakin elämää kuin vaipanvaihto. Yhtä hyvä se isäkin on vauvaa hoitamaan..! Imettää ei toki voi, tuo on toki itsellänikin rajoituksena että muutaman tunnin jälkeen tekee jo mieli lähteä kotiin, kun muuten tuntuu siltä että rinnat räjähtää.

Se mulla on periaatteena vauvan hoitoon jättämisessä, että vierastuskaudella en jätä kenellekään muulle kuin isälleen (kun ei isäänsä tietenkään vierasta). Esikoinen oli ekaa illan hoidossa 10kk iässä ja hyvin meni.. sinäkin iltana siitä hereillä muutaman tunnin ja yöllä tulin viereen nukkumaan ja imettämään.. Itse en osaisi nauttia ns. omasta ajasta, jos vauva vain huutaisi paniikissa ja pelokkaana hoidossa. Vuosi on kuitenkin niin lyhyt aika olla vauvaan sitoutunut..

E ja vauva kohta 2kk :eek:
 
Huomenia

Mie sain nukkua koko yön,mussukka hoiti onneksi yön niin ei sain nukkua,mutta mielelläni oisin ihte hoitannut mutta alkoi hyvinkin väsy painaa 2viikon 3-4h yöunien kanssa... joten nyt sitä on taas freesimpi ainakin hetken hih.
Täytys tänään ottaa sitten pyykkäys operaatio taasen... sitä kun tosiaan tulee...

Emma nosti taas ruokamääräänsä,nyt se on 90ml,ja ei puklaile olleskaa,oon kyllä kummastellut sitä että miten se on mahdollista kun tuota tahtia nostaa määrää.

Lapsilisästä kysymys - Pitääkös syntymätodistus viedä kelaan että se tulee vai miten se nykysellää menee,kun 4 vuoden aikana niin moni noista asioista on muuttunut...

Pöppiäinen & Emma 2 viikkoa :heart:
 
Cristiina mä olen menossa ens viikon (28pv) pe työpaikan pikkujouluihin, ja ajattelin vähän siideriäki maistella. Vilja jää isän kanssa kotiin :p Et senkus menet. Komppaan Emilyniä, et ei se tee äidistä huonoa jos jossain joskus käy. Jaksaa siellä kotonaki sit paremmin, ku kotonahan me kuitenki melkee aina ollaa vauvojemme kanssa =)

Kysymys teille kenen vauvat juo korviketta :wave: Kuinka paljon menee vuorokaudessa? Meillä Viljalla menee nyt n.800ml ja ikää on 7 viikkoa, painosta en osaa sanoa ku neuvolas oltii viimeks 4 viikkosena... Ajattelin ettei vaan oo liikaa tms. Ei neiti kyllä puklailekaan lainkaan, et sen puolest olis hyvä. Mut ajattelin silti kysellä... :)
 
Cristiina mä olen jättänyt miehelle hoitoon kyllä usein ja kerran anopille että pääsin koirien kanssa kunnon lenkille. Oltiin jotain tunti poissa kotoa. Mut eihän se susta huonoa äitiä tee jos lapsen hoitoon jättää... Kannattaa mielummin pitää huolta myös omasta hyvinvoinnista et sit jaksaa vaaviakin hoitaa, ja ilta ulkona on mitä parasta omaa aikaa ja tuulettumista! Ainakin musta... Mäkin lähtisin mielellään mut ei ole kaveria jonka kanssa lähteä ulos, jos oma mies jäisi hoitamaan tyttöä. Mull akun kaikki paremmat kaverit asuu toisella paikkakunnalla.

Ihanaa kun sataa lunta!!! Jo sitä on odotettukin... Nyt takas ristiäisvalmistelujen pariin, onhan noissa ihan hommaa kun tulee melkein 30 vierasta!
 

Yhteistyössä