Lokakuun -08 kullannuput

huitshapeli et tosiaan ole huono äiti, ja varmaan myös itse tiedät sen :hug:
Tiedän tasan miltä toi tuntuu. Mul ei oo koskaan ennen ollu rintatulehdusta enkä tosiaa tienny kuin kamalaa se vois olla!
Siinä on helppo muiden sanoo et jatka vaan imetystä, ku ne ei kärsi siitä tulehduksesta. Mä jatkoin itkien imetystä ekan tulehduksen jälkeen ja nyt tän toisen tulehduksen myötä oon sitte antanu pulloa. Aluks oli kans kova paikka, mutta on nää korvikevauvat kuitenki ihan yhtä terveitä ja onnellisia ku rintaruokinnassa olevat!Ei itseään voi rääkätä, sun pitää nauttia vauva-ajasta ja pakko imetyksel se ei onnistu.
Ja on paaaaljon niitäkiku lopettaa imetyksen muuten vaan, tai siis paljon vähäpätösimmistäkin syistä. Sä oot kuitenki yrittäny! Ja mä ainaki pelkään sitä kipua ja kamalaa oloa niin paljon et en halua sitä enää ikinä. Eikä siinä kuumeessa pysty edes jaloillaan olee saatika vauvaa hoitaa.
Mun on mies, kaverit ja vanhemmat nyt ennemminki vihasia mulle ku taas koitan tätä imetystä, eivät enää halua nähdä mua niin kipeenä. Vaik ei tästä enää taida mitään tulla ku ei heru. Ja neiti tainnu tottua jo pulloon liikaa...
Toivottavasti et syyllistä itseäs enää ja nautit vauvasta. Ei se imetys susta hyvää äitiä tee :hug:
Ja pikaisia paranemisia!

Mulla oli eilises kontrollis vihdoin tulehdusarvot normaalit, jihuu, oon terveiden kirjois :D On sit toi viimenen hevoskuuri tehonnu :)

Kivoja nimiä annettu lapsille! Onnittelut :flower:
Liina ja Vilja
 
Heipsan kaikille!

Kauhealta kuullostaa toi rintatulehdus.. Toivottavasti ei osuis omalle kohdalle. Eikä muillekaan. Tuntuu et muutenkin on tissit niin herkillä vielä imetyksen kanssa, ettei mitään lisäkipuja toivois!

Jaa ja sitten ikuisuus kysymykseen.. Mistä tietää et maito riittää.. Meillä on tässä huudettu nyt jo monena iltana, koko ajan lisää ruokaa. Mulla tulee nännit kauheen kipeiks kun tyttö haluaa koko ajan uudelleen tissille. Ja eilen kun pumppasin ni en saanu kun enää 50ml yhteensä molemmista tisseistä.. Aikasemmin tuli helposti toisesta ylikin.. Monella tutulla on maidon tulo hiipunu parin-kolmen viikon jälkeen. Mietin et nytkö siinä käy mullekin niin? Eilen illalla kun tyttö oli syöny 4x15min 1,5 tunnin sisällä, annettiin pullosta 50ml pumpattua maitoa ja se meni kaikki. Joten nälästä ilmeisesti kyse, kun iltasin huutaa..

Ehkäpä tämä ajan kanssa selviää.. Muuten menee ihan kivasti. Tyttö alkaa nukkumaan vähän turhan myöhään, noin 01.00 aikoihin.. mut sitten herääkin syömään vasta 7 maissa, joten ihanan pitkiä unia saa yöllä ottaa. Eilen meillä tosiaan nukuttiin sitten vaan yhdet 4h päikkärit. Ja sekin parin tunnin nukuttamisen jälkeen..

Meillä on ristiäiset 7.12. Niitä odotellessa..

Jenksu ja tyttö 2vko 4pv
 
Niin ja pitääpä vielä lisätä että meillä on alun jälkeen imetty suunnilleen se 10-15min kerrallaan.. Ja alkuun riitti toinen tissi vauvalle kerralla. Ja kolme tuntia oli väliä.. Tosin kai se kasvaessaan muutenkin tarttee enemmän ruokaa..
 
heips!!

mulla on ollu ihan sama mieles, et riittääkö se maito?? tissit on tytön syömisen jälkeen ihan sellaset "plusut" eli niinku tyhjät, mut sit ku vähä puristaa niin kyllä sieltä maitoo tulee... tyttö nukkuu yöllä 4-5 tuntia kerrallaan, et luultavasti saa sieltä tissistä tarpeeks!!?? lisämaitoo en oo antanu, ku painoki on kuiteski noussu...
ja samaten, pumpattua en saanu ku sen 50ml molemmista rinnoista, ku aluks pumppailin yhdestä 100-120ml... vai eikö se maito vaan tuu enää niin herkästi ulos??
kannattaisko joka imetyksellä antaa molemmista rinnoista?? toisinaan on pakko antaa, mut yleensä neidille riittää vaan toisesta...
täälä on se pappi lomalla, kenet tahdon kastaan meidän tyttöö enkä oo vielä saanu sovittua ristiäispäivää!! toivottavasti huomenna jo vastailis puhelimeen, niin sais vieraillekin laittaa kutsut ajoissa...
kovin kauniita nimiä on annettu vauvoille!! :) onnittelut!! :flower:

mellu&maisa 3vko
 
moi

huitshapeli :hug: ...et tosiaan oon huono äiti, eihän kukaan tota rintatulehdusta itselleen hanki, kuulosti tosi kipeältä..jaksuja ja :hug:

kurja sadeilma ulkona ja illalla kauhea tuuli, et ihan pelotti..

muru sylissä joten ei tää kirjoittelu oikein onnistu :D

pw ja muru.... :heart:
 
Tere!
Toi rintatulehdus on kyl inhottava kummitus. Muakin nyt kun kuuri on loppumassa pelottaa jo kovasti, että jos se uusii. Vaikka mulla ei verta tai mätää tullut - mutta kipu oli mahdotonta, ja hampaat irvissä siitä imetin silloin ekoina päivinä. se kyl sitten muutamassa päivässä helpotti.

Joo, kunpa nuo tissit olisi läpinäkyvät niin tietäisi tuleeko sitä maitoa vai ei. Mäkin olen kovin epävarma siitä, että tuleeko lopussa vai ei, ja pitäisikö toisesta tissistä antaa vai ei. ja sitten pelottaa koko ajan, että jos antaa toisesta myös, niin onko seur. syöttökerralla antaa kummastakaan. Kun se seur. syöttökerta saattaa olla jo tunninkin päästä.

Mua kyl pelottaa, miten sitä pärjää yksin, kun mies palaa töihin. pääsenköhän koskaan kuivittamaan itseäni. Yön aikana joudun useaan otteeseen vaihtamaan paitaa ja liivejä, kun vuodan tisseistä, vaikka syöttövälit yöllä on 3-4 h. siitä tulee kauhea palelu, kun joutuu olemaan märissä. ja kun syötän toisesta, toisesta valuu n. 40 ml joka kerta samanaikaisesti ulos - joskus kerääjää käytän, joskus vaan vaihdan syötön aikana liivinsuojusta useampaan kertaan.

Me ollaan yleensä aamut aloitettu niin, että teemme aamupesut ja sitten syötän. oon itse mennyt useimmiten pesuille ja kuivittamaan itseni, kun mies hoitaa aamupesut. Tänään teinkin niin, että syötin aika täyteen vauvan heti hänen herättyään ja hän jäi tyytyväisenä silmät auki makoilemaan vielä sängylle iskän kanssa ja menin sillä välin aamupalalle ja suihkuun ja puin. Aamupesutkin hoitui sitten lähes huutamatta. Aiemmin aina huutaa kuin hyeenaa kun on niin nälkäinen. Miten teillä aamurutiinit hoituu, ja onko teillä vinkkejä siihen, miten toimia sitten näiden suhteen, kun olen yksin aamuisin, jotta itsekin saan päälle tms..?
 
heippa!

Pitkästä aikaa kirjoitellaan... luettua on tullut juttuja mutta kun pääsee tänne loppuun niin neiti jo huutaa kurkku suorana ni ei siinä ole tullut kirjoiteltua...

Pinkwawe mistä hommasit nuo taulutarpeet???? Siis kädenjälki jutut... Mä olen yrittänyt etsiskellä kanssa.....

Joo, kunpa nuo tissit olisi läpinäkyvät niin tietäisi tuleeko sitä maitoa vai ei. Mäkin olen kovin epävarma siitä, että tuleeko lopussa vai ei, ja pitäisikö toisesta tissistä antaa vai ei. ja sitten pelottaa koko ajan, että jos antaa toisesta myös, niin onko seur. syöttökerralla antaa kummastakaan. Kun se seur. syöttökerta saattaa olla jo tunninkin päästä.
Mä olen ihan samaa mieltä elämänperhonen kun ei tiedä et milloin tarvii olla taas tissi ojossa.... yöllä yritän pumpata aina ylimääräiset pois, on helpompi nukkua itsekin mut ei ihan tyhjiksi uskalla jos neiti herääkin vaatimaan lisää.

meillä aamut sujuu rauhallisesti kun ensin ruokaa ja sit vaipanvaihdolle, jää sen jälkeen sitteriin katselemaan kun itse puen ja syön. sitpä onkin taas ruoka-aika neitillä ja sit pikku torkuille.
 
jenksu ja aleksiina kyllä maitoa varmaan ihan riittävästi tulee :) Iltasin ne tissit on oikeestaan kaikilla sellaset pletkut ja kun teidän vauvat noin pitkät pätkät nukkuuki ni saavat kyllä tarpeekseen.
Iltasin ne vauvat tankkaa yötä myöden. Ennen tätä mun tulehduskierrettä, mein neiti saatto olla tissillä koko illanki. Vartin välillä saatto olla poissa ja sit taas tissille. Ja onhan noilla niitää tiheän imun kausia jolloin tasaavat sen maidon tulon itselleen. Et ei kannata vaan sen takia tarttua pulloon, ku sit saattaa käydä niin et vauva ei enää jaksa sitä rintaa imeä. Ja sit se maidon tulo ainaki vähenee :)
Ja ne iltatankkaukset varmasti vähenee aikanaan. Nyt kantsii ottaa se asenne et kerranki saa vaan löhötä sohvalla ja tuijottaa telkkua ku vauva on tissillä. Saa muut siivota jne.
Toi mua meinaa just harmittaa ku neiti on nyt saanu pulloa ja en ookaa enää vaan saanu viettää iltoja sohvalla tissitellen. Se on toisaalta niin helppoa ku antaa vauvalle tissin suuhun ni sillä hiljenee ja saa katella esim sitä telkkua, pulloa ei voi työntää joka välissä suuhun. Nyt täytyy keksiä muita itkun tyynnytys keinoja. Itse koitan vielä saada imetyksen käyntiin, et sais viel hetkeks noi sohvalla löhöily illat takasin. Tää on kuitenki nii lyhyt tää pikkuvauva aika....

elämänperhonen mäki syöttelen mein neidin täyteen ja sit laitan hänet sitteriin tai lattialle. Siinä hän kyl sitte jaksaa hetken killitellä ja ite touhuun itteni "kuntoon" sillä välin. Aamusin en tosin käy suihkussa, iltaan on ollu pakko siirtää suikus käynti. Mut muut aamupesut ja -pisut saan sillai hoideltua :D Kyl se arki teilläki siitä lähtee pikkuhiljaa rullaa :)
 
Mä olen nyt niin puhki tästä arkirumbasta... Ninni söi eilen korviketta 2dl joka syötöllä, ollut siis sitä ennen rinnalla puolesta tunnista puoleen toista... Siinä samalla sitten pitää esikoista paimentaa joka oikeasti hyppii seinille. Esikoisella on naamassa iso vekki, en tiedä mistä on saanut. Jalat aivan mustelmilla ja naarmuilla. Ei suostu syömään, tai pukemaan vaatteita päälle - tai oikeastaan yhtään mitään tekemään. Nyt se on alkanut taas käymään mun kimppuun, heittelee tavaroita ja puree, huutaa jne.

Pari vuotta sitten oli samanlainen uhmiskausi, ja sen mä sain aisoihin kun otin töistä vapaata ja olin neidin kanssa kahden joka päivä ja kärsivällisesti jaksoin aina jokaikisen uhmaraivarin hoitaa.

Nyt ei ole mahdollista, ei mun aika, hermot ja kärsivällisyys riitä. Kun Ninni vaatii öisinkin niin paljon mua että mä en päivisin jaksa tehä edes ittelleni mitään.

Meidän aamu alkaa ysin maissa, syötän Ninnin, keitän itelleni kahvit, esikoinen herää ja alkaa kiukuttelemaan ja tätä kestää noin neljä tuntia. Siinä välin teen omat aamupesuni ja pidän Ninniä lattialla makoilemassa. Kauaan hän ei yksin viihdy, vaan alkaa känisemään. Nyt olen alkanut tehdä niin että saa känistä aikansa, etten heti juokse siihen kattomaan. Vaan esimerkiksi pesen hampaani ensin rauhassa, tai taistelen esikoisen kanssa :kieh: :kieh:

Meillä on viel silleen huono, että meillä ei ole tässä asuinrakennuksessa pesutiloja, vaan toistaiseksi ainoa suihku on tossa pihasaunassa. Eli kun meen tyttöjen kanssa pesulle, saan oikeasti vähän aikaa suunnitella sitä tapahtumaa :LOL:

Ja nyt vielä kun alotin ton laihiksen, ei oo sit ylimäärästä energiaa yhtään.
 
Mä pyrin omat aamupesut hoitamaan ennen kuin Joonatan herää yö (aamu ) unilta. Aamulla syö 7-8 aikaan ja nukahtaa samantien ja nukkuu vielä jonnekin 10-11 saakka. Meillä mennään nukkumaan vasta puolenyön jälkeen, niin sen takia aamut usein venähtää.
Jos en jaksa nousta ja nukun myös pitkään, niin sitten saattaakin vierähtää iltapäivään ennen kuin saan itseni kuosiin. Sitteri mulla on koko ajan kylpyhuoneessa, mutta ei tuo poika viihdy siinä kuin korkeintaan hammaspesun ajan.
Isommat muksut aikoinaan kyllä kiltisti istui sitterissä kylpyhuoneessa sen aikaa kun kävin suihkussa ja laitoin itseni. Mutta tää onkin vähän vaikeempi tapaus.
 
tuosta tissittelystä vielä... joo, iltaisin tosiaan neiti on vähän väliä tissi suussa :) eli tankkailee yöksi ja esikoinen oli kyllä ihan samanlainen, siitä on vaan niin pitkä aika (9v) ettei enää oo kovin hyvässä muistissa... täytyy nyt vaan luottaa siihen, että sitä maitoo tulee tarpeeks, eiöhän nuo vauvat sen sitten ilmota, kun ei riitä ja nälkä on!! pulloilemaan en kovin äkkiä rupea, mies voi antaa pakkasesta omaa maitoa jos oon pois kotoo ja kovasti alkaa nälättään :)
mun tekis kovasti mieli mennä elokuviin katsoon uusin bond-leffa, mutku se ilta on just sitä tankkailua, niin ei vois kauheen kauan olla poissa.. :( täytyy ehkä vaan nyt odotella, et se tulee dvd:lle..
aamutoimista selviydytään, kunhan neiti on saanut ensin ruokansa... sitten on hyvä tehdä tytölle aamupesut ja pukea... :) sit on itellä hyvä hetki aamupalalle, vauva on tunnin tai kaks hereillä, (eikä muuten juurikaan viihdy yksikseen!!) ja sit menee unille, niin on aikaa käydä suihkus ja laittaa itteensä. nyt kun ei tarvi minnekää yleensä lähtee, niin ei oo edes niin kiire näyttää ihmiseltä :p seuraavaan uniaikaan lähetäänki sit yleensä ulkoileen...
katiapatia jaksamisia siihen arkeen!! toivotaan et esikoisen uhma laantuu pian :hug:
 
moi

Saikku ostin sellaisesta askarteluliikkeestä, mut varmaan vois löytyä ihan tiimaristakin, luulisin niin

elämänperhonen meillä aamut näiden neljän kanssa menee joka kerta ihan eri tavalla, mies onneksi hoitaa ton esikon eskariin ja yrittää hoitaa jos aikaa jää näitä muitakin ja mä syöttelen vauvaa ja teen pesuja ja yritän syödä itse välillä, välillä menee hyvin aamut ja saan kaikki tehtyä ilman et vauvan tarvii mua paljon odotella mut välillä kyllä joutuu hetken aikaa odottelemaan et saan päälle tms..

katiapatia jaksuja sulle tuon uhmislaisen kanssa..meillä 2 v neiti keksii kivoja temppuja kans, nyt on toi itsensä maalaamiskausi menossa , piirtelee itsensä tussilla jne...huoh..kyllä välillä hermot on tiukilla...

aleksiina mun tekis mieli kans mennä katsoo toi leffa mut en tiedä kun ensi viikonloppuna en pääse kun on ristiäiset ja sit seuraavana ehkä jos vielä pyörii täällä, jos ois joku alkuilta näytös vaikka..tai sit odoteltava et tulee filmille...tykkään tosta uudesta bondista =)

mut nyt silitys urakka kutsuu...
pw ja muru
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkwawe:
moi


aleksiina mun tekis mieli kans mennä katsoo toi leffa mut en tiedä kun ensi viikonloppuna en pääse kun on ristiäiset ja sit seuraavana ehkä jos vielä pyörii täällä, jos ois joku alkuilta näytös vaikka..tai sit odoteltava et tulee filmille...tykkään tosta uudesta bondista =)
toi uus bondi nyt vaan on niin :p hottis :whistle: :D
 
Huitsihapeli ei imetys tee hyvää äitiä! Ja sinä olet omalle lapsellesi paras äiti, muista se!! :hug: :hug:
Tiedän että jokaisella on jossain vaiheessa tuo tunne ja itselläkin se on ollut ja tulee välillä vieläkin. Joskus kun tyttö huutaa ja ei vaan saa sitä hiljaiseksi niin tulee tuo olo, että ei voi olla hyvä äiti kun ei saa omaa lastaan tyytyväiseksi. Mutta näin se ei ole! Mulla mies oli kerran ihana ja ymmärsi tunteeni kun sanoi että sinä olet paras äiti maailmassa minun lapselleni ja kaikille niille tulevilleki =) silloin tuli kyllä itku silmään :heart:

Pitää kattoo sitä kipsitaulujutskaa tuolta sinooperilta huomenna. Tiimarissa ei ollut.
Onko muilla vinkkejä???
 
http://www.hattentatti.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/06022008-34271/Products/%22K%C3%A4denj%C3%A4lkitaulu%20ilman%20raamia%22/SubProducts/%22K%C3%A4denj%C3%A4lkitaulu%20ilman%20raamia-naturel%20hiekka%22
tuolta löytyy jotain kädenjälkitaulua... :)
 
huitshapelille :hug: , ja jaksamista, kyllä se varmasti olo jo pian helpottaa niin tulehduksen kanssa kuin henkisestikin. Itselläni oli tuossa vaiheessa, kun vauva oli n. 2 vk vanha ihan muuten vain erityisen hankala vaihe. Tuntui tosi vaikealta sopeutua vauvan hoitoon. Nyt viikkoa myöhemmin on jo tosi paljon parempi mieli.

Täällä opetellaan pärjäämään kaksistaan, kun mies lähti töihin tällä viikolla. Hyvin on toistaiseksi mennytkin =) Mut nyt menen katsomaan Salkkareita!
 
huitshapeli: :hug:

elämänperhonen: Me tehdään aamutoimien kanssa niin, et ensin poika syö, sit vaihetaan vaipat ja vaatteet sekä tehään tarvittavat hoitotoimenpiteet. Sit pistän pojan makaan sängylle ja vaihan vaatteeni siinä vieressä. Vessassa käyn niin, et laitan pojan vessan matolle harson päälle köllimään... :D Sitterikin olisi käytössä, mut en aina viitti hakea sitä makkarin puolelta (valmiina kun sitä ei voi pitää olkkarissa ettei kissa mene nukkuun siihen) :)
Oman lisänsä meidän aamuihin tuo ne aamut jolloin hoidan lapset kouluun ja päiväkotiin. Me kun mennään ensin kävellen ja sit bussilla. Lähtöhetkellä pitää olla kaikilla vaatteet vaihettu, esikoinen ja vauva syötetty (onneks on omatoiminen ekaluokkalainen) ja vaippa vaihettu. Oma hommansa tuossakin, mut hyvin on tähän mennessä sujunu. Pitää vaan hiukan miettiä etukäteen mihin aikaan pitää tehä mitäkin...
Niin ja jos omien aamutoimien aikana vauva kitisee tai itkee hetken, niin eihän se maailmaa kaada. Pakkohan äidinkin on vaatteet vaihtaa ja vessassa käydä. :D

jasmara ja poika 4vkoa+2vrk
 
:wave: taas näin pikaisesti :headwall:
tuntuu et koskaan pääse mukaan juttuihin..

onnea vauvautuneille taas jos en ole.. :flower: =) taitaa aika hyvin kaikki jo maailmassa olla. :)

meillä oli tosiaan lauantaina ristiäiset ja poika sai nimen: Milo Aaron Matias :heart:
huh oli touhua, onneksi selvittiin.. :) isänpäivä tais lähinnä mennä takutessa kun itse niin väsyksissä :ashamed: yritin sitten paikkailla illalla..

tissuttelusta nyt jäi imettäminen kokonaan :'( kauheen pahamieli, kun olis niin toivonu.. loppui maito sitten. ehkä muutama tippa tulee ja siinä onki kaikki, pumpullakaan ei mitään irti. taitaa olla toivotonta.

annettu Milolle masuun disfatylia ja tykkään että parempi kuin cuplaton. jokos teillä pikkuiset ääntelehtii yms? meillä vain pikkuisen hymyillään eipä oikeastaan muuten puhuta ja pukahdeta. :D entäs nukkuminen, nukutaanko jo koko yöt tai pitenpää pätkää?
meillä n.3h välein syödään ympärivuorokauden, yleensä illasta otetaan muutama santsi.

nyt taas joutuin nukkumaan ja huomenna ajois ylös, taitaa jälkitarkastuskin olla. :)

triple ja Milo 7vk ja risat :heart:
 
Imetyksestä moni mietti riittääkö maito ja tässä on parhaat tiedot siihen, miten tietää että riittää

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=32&Itemid=119

Tuo on tärkeä muistaa, että pumppaustulos ei kerro yhtään mitään.. Kun maidontulo on tasaantunut, niin ei sieltä ylimääräisiä juurikaan saa. Esim. itse saisin äkkisältään "lötköistä" rinnoista ehkä sen 20ml yhteensä, mutta jos olen pantannut toista rintaa ja imettänyt vain toisesta - kuten aiemmin puhuin, ja panttauksella tarkoitan jopa 12h aikaa tai enemmänkin - riippuu niin päivästä, niin sillon saatan saada täydeksi pingoittuneesta rinnasta 100ml ulos. Mutta tuo panttaus taisi käydä taas kohtalokseni, alkoi pukata tänään toiseen rintaan rintatulehdusta |O Eli kun eilen ja toissapäivänä lypsin melkosen paljon maitoa (pantaten rintoja vuorotellen ja yht n. 200ml) niin tietysti sen lypsyn jälkeen maitoa tuli sen mukaan että tissit luulee että yhtä paljon tarvii jatkossakin.. kuumetta oli taas tänään äkkisältään 38 astetta ja niin julmetun kipeää teki imettää kipeästä rinnasta, se millä sen kesti oli se että kipu siitä hälveni sen jälkeen kun vauva sitä tyhjensi. Lypsämään en alkanut, kun sitten sitä maitoa tulisi taas lisää ja liikaa.. Nuo rintatulehdukset on pahimpia varmasti sillon, jos rinta meinaa muutenkin pakkautua täyteen kun sitä on hirveän vaikea saada sitten tyhjäksi.. mulla on taas tuo tulehtunut rinta melkoisen lötkö ja silti niin kipeä oli aiemmin, että kun vauva vahingossa hipaisi kädellään niin melkein sai huutaa kivusta.

Ihmettelen taas miten neuvoloissa ei osata kunnolla imetysohjata, mun mielestä parhaat imetysneuvot saa tuolta nettisivuilta. Täysimetys kun voi olla parhaillaan sellaista, että vauva on lähes 24/7 tissillä ekoina kuukausia. Muistan miten hassulta se tuntui, kun esikoinen joskus 3-4kk vanhana alkoi olla hereillä muutamia tunteja niin, ettei tarvinnut koko ajan olla tissi suussa. Ei kannata pullosta alkaa tarjota ellei ole sillon tällön tarpeen (jos itse käy jossain jne), kun siitä vauva toki saa nopeammin maidot hörpättyä ja voi ruveta rintaraivoamaan sitten kun rintaa tarjotaan.. Meilläpäin näyttäs toimivan tuollaisia imetystukiryhmiäkin eli kannattaa kurkata ilmoitustauluilta tai kysyä neuvolasta onko sellasia, niin sieltä saa sitten myös hyviä neuvoja. Tärkeintä on uskoa ja luottaa siihen, että maito riittää, eikä kannata tuijotella pumppaustuloksia tai sitä miltä rinnat tuntuu :) Meidän neitikin on välillä minun poissa ollessani syönyt joko lähes 200ml tai vain 20ml, vaikka olen kaikkina kertoina aina hänet syöttänyt. Se niin tuntuu riippuvan päivästä että minkä verran maitoa sitten pullosta ottaa ja minkä verran on rinnasta tankannut..

Meillä on neitin nimiäiset 22pv ja kutsut piti lähettää jo viime viikolla mutta vasta huomenna saan ne lopulta postiin, kun piti tehdä viimesen päälle ja tekeminen vähän venähti.. neitin nimikin muuttui toissapäivänä, eli saa nähdä pysyykö nyt suunniteltuna loppuun asti. Kellekään ei ollakaan nimestä hiiskuttu mitään :D
 
Täällä taas. Elisa piru vie takkuili pari päivää ja meinasi kriisi tulla kun ei nettiin päässyt. :kieh:

Kaikki hyvin tällä suunnalla. Maanantaina kävi neuvolatäti ja typy oli tasan viikossa kasvanut 330g. Täti sanoi typylle että "mitä tuo äiti sulle syöttää, perunaako?" :p hyvin on kaksoisleukaa jo typylle tullutkin. Hyvä että kasvaa. Kun itselle tulee joskus tunne että syökö se nyt tarpeeksi kun ei enää vietä 1,5h tissillä niin kuin ensimmäisen viikon aikana teki. Nyt se menee rutiinilla niin että syödään joku 15min välillä röyhtäillen/pulautellen, vaihdetaan vaippa ja sitten syödään vielä vähän lisää ja se on siinä. eli joku 45min maks menee kaikkeen tuohon. Tehokas imijä ilmeisesti. :)

Aamutoimet Täällä typy herää öisin n.3-4h välein syömään. tänään syötiin jo 6 aikaa ja sitten seuraavan kerran 10 jälkeen mutta aikaisemmin syödään aamu annos klo 8 ja sitten 12 aikaa. Tänään sitten aamusyötön ja pesujen jälkeen laitoin typyn ulos vaunuihin nukkumaan. ennen laitoin sen tuon klo 12 syötön jälkeen mutta nyt sitten mentiin jo aikaisemmin. Nukkuu hyvin 4h pihalla niin siinä välissä itse sitten käyn suihkussa ja hoidan kotia. Minäkin kun haluan nukkua pitkään että en todella vielä nouse tuolla ensimmäisellä aamun syötöllä vaan laitan typyn vielä sänkyynsä nukkumaan ja itse menen myös nukkumaan. :) Tyttö kyllä muutenkin nukkuu aina syötön jälkeen jonkun aikaa (min.n.30min) että aina sitä ehtii siinä välissä pukamaan päällensä tai tekemään nyt mitä vaan sitten nii. Olen selkeä kyllä. :D

Mutta toissa yönä. typy nukkui 6tuntia!!!! säikähdin todenteolla kun heräsin 4 aikaa typyn kitinään että herran jestas se on nukkunut bb:stä asti. Tuli huono omatunto heti kun ajattelin että nyt se on ihan super nälkäinen ja voi miten huono äiti olen kun annan tytön nukkua niin pitkään mutta mies sitten sanoi että ei hätää kun kerta painokin on noussut niin paljon että ei se nälkään kuole vaikka joskus pitkään nukkuukin. :)

missä vaiheessa te muut olette menneet ihmisten ilmoille vauvan kanssa, kauppaan tms?
itse käytiin kaupas jo tuos viime viikolla eli kun typy oli 2vko. Kun tuntuu että vanhemmat ihmiset sanoo että eihän niin pienen kanssa saa vielä mihinkään mennä... olenko huono äiti jos vien lasta kauppaan jo näin pienenä. itse kun aikaisemmin ajattelin että en minä sitä meinaa pumpulissa kasvattaa ja linnoittautua neljän seinän sisälle kun siinä se vasta ongelma sitten onkin kun ei saa mistään mitään vastustuskyvyn koitteliaa. Valmennuksessa sanottiin että saa sitä kauppaan mennä ihan rauhassa kun vain katsoo että jokainen vastaantulija ei räi/aivastele vauvan päälle..

Onko ihan normaalia että typyn kakka on vieläkin tosi löysää? Aina mietin että eihän sillä ripulia ole kun kakka on aina löysää, ei se nyt ihan vaippaan imeydy (että ei ihan vettä siis) mutta ei kauhean kaukanakaan ole. aivan keltaista se on ja niitä "ryynejä" löytyy niin kuin sanotaan rintamaito-vauvoilla olevan. typy ei siis saa muuta kuin tissimaitoa.

Nyt aamupalalle. pitänyt netissä nyt roikkua kun piti niin kauan olla pimennossa. :LOL:

to ja typy päivää vaille 3viikkoa.
 
Kauppaan tuli itse mentyä jo vauvan ollessa alle viikon vanha. Esikoisen kanssa olin tarkempi ja lähdettiin koko poppoo julkisille paikoille vasta kun oli 2vkoinen, mutta nyt kun on tuo esikoinen niin mietin, että johan ne kaikki pöpöt senkin mukana tulee! Ja niinpä meillä olikin vauvan ensimmäisen kuukauden aikana niin flunssat kuin mahataudit, mutta vauvalla vain jonkun verran nuhaa. Ja eikös sitä sanota että rintamaidosta saa vasta-aineita noita tauteja kohtaan. Ja kun vauva on kaupassa kaukalossa, ei ne pöpöt sinne mitenkään hypi sen enempää kuin muualla.. :)

Aamutoimet meillä meneekin rytmin mukaan kun on tuo 2-vuotias myös huollettavana, eli aamupalat, lounaat jne täytyy isommalla hoitaa ja siinä samalla tarvittaessa keinutellaan sitteriä tai imetetään vauvaa :) On tuo pottakin meidän vauvalle tuttu kun on niin monesti ollut syömässä samalla kun esikoista potalle käskyttää :whistle:

Esikoinen on ollut tosi huono nukkuja koko pienen ikänsä mutta nyt on nukkunut kolme yötä putkeen heräämättä, ihan mieletöntä luksusta!! Eli meillä on herätys siinä n. 7 aikaan kun esikoinen herää. Vaihtelevasti vauva joko nukkuu (usein näin) niihin aikoihin ja jos ei, otan myös aamutoimille mukaan ja jatkan syöttelyä kun laittelen esikoista kuntoon.
 
Inhottavalta kuulostaa tuo rintatulehdus, toivottavasti se kaikilta paranisi nopsaan!

Mä nousen aamuisin miehen kanssa seiskan aikoihin. Kun mies lukee lehteä, teen omat aamutoimet. Tyttö yleensä herää sinä aikana ja mies hoitaa sen ajan. Muuten en pääsisi suihkuun koko päivänä, kun tyttö ei nuku mitään kunnon pätkää.

Me oltiin ihmisten ilmoilla, kun tyttö oli alle viikon. Oli vaunuissa ja harso edessä, niin ajattelin olevan suojassa. Kyllähän noita on kuullut, ettei saisi mennä ihmisten ilmoille, mutta ei mun pääni kestäisi koko ajan olla neljän seinän sisällä.

Ostin eilen kantoliinan, jos se vähän auttaisi tän sylikissan kanssa. Illalla kun kokeilin, katseli tyttö hetken ihmeissään, sitten alkoi huutamaan kuin syötävä. Aamulla koitin toistamiseen, silloin siinä otettiin jo parin tunnin päikkärit (meille todella pitkät unet). Sidonnassa on vielä vähän opeteltavaa, tyttö oli aivan vinossa. Mutta jos tosta olis nyt apua ja ehtis jotain kotona tehdä.

Vega & tyttö pian 4 vkoa
 
Meilläkin lähdettiin kauppoihin jo kun tyttö oli alle viikon.. Ei mulla kyllä käyny mitkään pöpö asiat edes mielessä :ashamed: Molemmissa mummoloissakin on jo vierailtu, toinen 200km päässä ja toinen 300km.. Nyt ollaankin sitten kotosalla jouluun asti. Hyvin kyllä tyttö nukku automatkoilla. Kerran piti syömään pysähtyä.

Meillä imetys sujuu nyt kai ihan kivasti.. Välillä neiti tankkailee sit useemman kerran, en tiedä et tuleeko tisseistä sit niin vähän, kun useesti pitää tissillä olla. Mut eiköhän se tästä tasaannu..

Jenksu ja tyttö kohta 3vko
 
Emilyn toivottavasti tulehdus menee äkkiä ohi :hug: Eikä vaan alkais tälläst lääkerumbaa kenelläkään!

Meil on nyt muutaman päivän neiti ollu ihan tosi tyytyväinen :heart: Ei paranis kyl kehua ku sit kuitenki alkaa taas melske... :D
Yöt on menny kivasti. Nukahtaa omaan petiinsä siinä kymmenen maissa, sit herää 2-3 aikaan syömään, sit 6 aikaa ja ylös noustaan ysin jälkeen. Yöllä on nyt syöty vaan ja nukahdettu samantein uudestaa. Aamulla on hereillä tunnin tai kaks ja sit nukahtaa päikyille, joita on nyt vedelly 3-4 tuntia :eek: Iltapuolen nukkuu sit vähän lyhempiä pätkiä. Kivasti on ehtiny pitää nyt kotiaki pystyssä :) Täytyy vaan toivoo et pysyis tällänen rytmi ku ei näistä muruista tiedä mitä ne keksii :D

Mä rohkeena ilmottauduin mein työpaikan pikkujouluihin :p Ovat 28pv, juhlapaikka on onneks ihan mein kodin lähellä (n. 200m =) ) pääsen nopsasti kotiin jos iskee paniikki kotona. Tai mulla :p Muutaman sidukan ajattelin siellä nauttia, baariin en taida viel uskaltautua, ei viitti pikkutunneille asti vielä juhlia.
Tosi kiva ku on jotain tollast odotettavaa, ja ihana nähdä työkavereita =) Olin ensin kahden vaiheilla et meenkö, mut mies onneks usutti ilmottautumaan :heart:

Nyt tarkistelee koululaisten läksyjä :wave:
Liina ja Vilja, kohta 6vko
 
Hei kaikille!

Täällä ahkera taustailija, jo plussasta asti eli kohta vuoden päivät olen taustaillut palstalla ja nyt on pakko jo osallistua itsekin keskusteluun =)

Eli lyhyt esittely: meille syntyi kolmas lapsi, tyttövauva 23.9.08 viikolla 38. Vanhemmat lapset on pian 6 ja 4. Arki on lähtenyt hyvin rullaamaan täällä!

Imetysasiaan haluan ottaa kantaa, kun se on aina se ikuisuuskysymýs. Itselläni on pitkä sotahistoria imetyksen kanssa. Esikoinen ei osannut imeä lainkaan rintaa, kätilöt oli sairaalassa että he ei ole koskaan nähneet vastaavaa, kun tyttö husi kovempaa kuin muut vauvat yhteensä, oli kuin hiilihanko mun vierellä kun yritin miettää. Ei rintaa (tosin mulla matalat rinnanpäät), ei rintakumia huolinut ja pulloruokintakin oli yhtä itkua ja huutoa tytöllä ja äidillä. Silloiin päädyin pumppailemaan ja pieniä määriä omaa maitoa riitti kolme kuukautta pullosta annettuna korvikkeen ohella.

No toinen osasi kyllä imeä rintakumin kanssa, mutta imikin sitten kuminkin läpi nännit niin hajalle että lihanriekaleet vaan lensi ja veri virtasi :x Se oli jotain kammottavaa. Rintatulehdus tuli kun vauva oli 2 viikkoa, ja sen jälkeen maito tyrehty, tosin sitä ei tullut muutenkaan tarpeeksi. Kaksi kuukautta osaimetin, mutta jatkuvasti oli tulehtunut tissi tukossa ja siti piti vähän välilä hautoa milloin minkäkinlaisilla virityksillä. Ei kivaa kun oli jaloissa esikoinen 1v4kk!

No nyt tämä kolmas on mallilapsi. Jaksaa odottaa ruokaansa, imee kauniisti kumin kanssa ja nukkuu hyvät tovit. Mutta kun maito ei riitä niin ei riitä! Tällä hetkellä saa reilun purkin korviketta päivässä. Olen onnellinen että edes tämän ajan olen saanut häntä imetellä, mutta toki se ensimmäinen kerta, kun piti korviketölkki avata, sai aikaan itkukohtauksen (äidillä, ei lapsella). Kuukausi mentiin täysimetyksellä, mutta sitten tyttö alkoi olla ihan koko ajan rinnalla, aamulla neljä tuntia putkeen ja illalla sama rumba, päivällä "vaan" pari tuntia kerrallaan. Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia käyttää kaikkea aikaa ja energiaa imettämiseen, enkä halua pitää lasta nälässä. Siispä pulloa! Telkkarissa oli ihana täti joka kerran sanoi: rintaruokinta on hyvä vaihtoehto, mutta riittävä ravinnonsaanti on paras vaihtoehto.

Minut havahdutti myös se, kun tyttäreni sanoi: Äiti etkö sä enää tykkää musta kun sä et enää näe mua ollenkaan. Mulla ei ollut aikaa mihinkään muuhun kuin imettämiseen, ja toiset lapset oli jääneet ilman syliä ja huomiota.

Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa kamppaileville. Musta on niin väärin, että imetyksestä on tehty hyvän äitiyden mittari. Maailmassa on paljon huonompiakin äitejä, on huumeäitejä ja alkoholisteja ja lapsensa hakkaajia. Ei voi olla niin väärin, jos antaa lapselleen ravintoa, mitä se elääkseen tarvitsee!!

Meillä on ristiäiset sunnuntaina, onnea kaikille jo nimensä saaneille!

Elmi :) :)
 

Yhteistyössä