Lokakuun -08 kullannuput

Te jotka pakastatte lypsettyä maitoa "varastoon": millaisia määriä pakastatte? Kun itse ajattelin tässä nyt vähän lypsäillä varastoon tuota maitoa niin saa sitten huoletta joskus olla poissa kotoa vähän kauemminkin ja isi saa syöttää typyn, mutta en tiedä että kuinka suuria määriä sitä kannattaa yhteen minicrip pussiin pakastaa. Näin imettävällä on kyllä hankala tietää millaisia määriä typy syö yhdellä syötöllä kun ei ole tuota mitta-asteikkoa tisseissä eikä tissit ole läpinäkyvät. :LOL: Itse olen vielä kaikenlisäksi lypsänyt käsin (kun odotan siskolta laitetta :D ) niin ei voi sanoa että "tissi tyhjäksi" kun tuntuu että käsin lypsettäessä en sitä tissiä saa tyhjäksi vaikka kuin mitä tekisi. Saisipa tässä samalla varmaan tuota maitoakin tulemaan helpommin kun lypsää useimmin kun typy syö, kun välillä tuntuu että maito olisi loppumassa kun ei meinaa syötön välissä ehtiä tulla tissit kunnolla "täyteen"...

Käytiin tänään koulukavereita katsomassa varakoululla (eivät ole vielä siellä ampumakoulussa onneksi). Oli ihanaa. Opettajatkin tuli ihastelemaan meidän neitiä. sitten huomasin että aina kun joku uusi tuli katsomaan niin tuli aina samat kysymykset "miten on menny, nukutaanko hyvin ja riittääkö maito". voi siis aina tervehtiä kaikkia uusia että "Hei, hienosti on mennyt, nukutaan vaihtelevasti ja hyvin riittää oma maito" vähän kun odotus aikana että " Hei, joo ei ole vielä syntynyt eikä varmasti synny vielä pitkään aikaan huoh".

Meillä on tutan/reiman 62cm toppapuku jonka saa sillai toppapussiksikin ja on kyllä niin reilu että menee varmasti pitkään meidän pimulle. äp toppapuku olisi ihan naurettavan iso pimulle. :D kovasti noi koot kyllä vaihtelevat noissa vaatteissa että vaikea on sanoa kannattaako vai ei ostaa "välikokoa" toppapukua. Itse ajattelin kyllä ostaa tuollaisen teddypuvun toisen isomman kun tuo 56cm jää pieneksi. varmaan siitä on enemmän hyötyä kun toppapuvusta näillä säillä. :p

Nyt on sitten alkanut tulla vähän enemmän tuota veristä vuotoa taas. Liekkö sitten johtunut tuosta eilisestä sisäkäsittelystä + tulehdus siihen päälle. vieläkään ei kyllä mahaan satu/ole muuta oireita tulehduksesta. kummallista. mistä sitä sitten tietää että tulehdus on ohi jos ei kerta se aiheuttanut alunperinkään mitään oiretta? voiko tuosta kohtutulehduksesta tulla jotain vakaviakin seurauksia? Ei nyt ehkä lapsettomuutta ellei pitkälle mene mutta muuten...

Nyt sohvalle huivin tekoon. :)
 
Pikaisesti koitan tänne jotain keretä rustaamaan...tyttö unilla ollut jo tovin et varmaan kohta heräilee...
Meillä ollut ihme kitinää nyt viikon verran...maha ei vaivaa koska rauhottuu ilman et tulis kakka tai ilmaa pihalle...jos likka olis isompi niin epäilisiin hampaita kun vinkuu(huutaa) ja hiertää ikeniään ja kuola valuu kun saavista kaatamalla...mut onneks se nyt ei vielä voi olla sitä!!!

Oma huone oletteko miettineet koska vauva menee omaan huoneeseen nukkumaan?!
oon aatellut että kun rupee nukkumaan yöt läpeensä(jatkuvasti) niin sit rupeen harkitsemaan...
Se vaan tuntuu niin kamalalta aatella että meijän pikkunen siellä ihan yksin =)
taas asioita jotka on äidille kovempia kun vauvalle itselle :kieh:

Parisuhde meillä on mennyt ihan kivasti.
välillä tietenkin menetän hermoni kun tuntuu et mies olettaa että tietenkin minä hoidan kaiken...mutta täytyy aina koittaa muistaa että se on töissä pitkän päivän...
Oonkin sanonut että viikolla ymmärrän jos ei ota niin hirveesti osaa mutta viikonloppuna hommat puoliks...mä tietenkin hoidan noi syötöt kun oon taas imetellyt vaan kun maitoa tulee taas hyvin.

Mies tuossa otti herneet kun mulla on pikkujoulu 13.pvä ja kovasti puhuin että jos miehestä tuntuu niin voidaan viedä mila mummollekin hoitoon...
Sitten loppujen lopuks sain kuulla kunniani että luulen ite osaavani kaiken ja hän ei mitään.
Sit vaan selitin miehelle et kun välillä tuntuu et se hoitaminen on jotenkin kauheen ei haluttu pesti miehelle...kummasti on sen jälkeen ollut paljon aktiivisempi milan hoidon suhteen :D
tais olla arka paikka että ees aattelin niin...
no siinä oli molemmin puolinen väärinkäsitys...
Ja sovittiin että jos mulla on jotain niin mies tahtoo ensisijaisesti hoitaa Milaa ja sitten vasta mietitään mummoa =)
Mutta oon samaa mieltä kuin joku kirjoitti että kannattaa varmistaa että mies tietää että hänen apu on haluttua!!
Koska meillä minä olin viestittänyt käytöksellä että kyllä minä hoidan!!! :whistle:
Viel tarvii lisätä että mies on ollut ihan alusta asti paria tuntia milan kans kaksin mut nyt kyse noist pidemmistä ajoista!!

...joooh...kuinkahan sekavaa taas tuli tekstistä... :LOL:

ei nyt tullut sitten niin lyhyesti poikettua =) siellä se neiti nukkuu vaan :eek:

Sateisin terveisin
Cristiina ja mila :heart:
 
Naurukohtaus - Kävin vilkuilemassa kuvia.
Olet muuten todella nätti,oli pakko sekin sanoa!!

Piinapenkissä oltu ( = hammasl. ),eipäs siellä mittää ongelmaa ollut,kaikki ok... ien vaan alhaalla joka laittaa jotenkin juilimaan.
Sain nukkua parituntia tuossa,olin kyllä tosiaan väsy.Jos nyt jaksaisi loppuillan sitten silmät auki.

Huutiksesta huutamiani ihania vaavelin vaatteita tuli tänään,oi kun onkin sööttejä.
Aamulla onneksi sain pyykättyä niin ei ole sitäkää enään.
 
Jasmara Hmm että vasta 4-vuotias osaisi säädellä pissaamistaan öisin? Melkosen pitkä aika että olisi vasta yökuiva...... Kyllähän länsimaissa väitetään ettei vauvatkaan osaa säädellä, silti on paljon maita joissa vauvat eivät edes käytä vaippoja vaan äidit yhtä luonnollisesti pissattavat vauvansa, samalla rutiinilla kuin nälänkin tunnistavat. Miä uskon enemmän tuohon jälkimmäiseen :) Nyt kun on tuota vvv asiaa ajatellut vauvan kanssa alusta asti, niin melko varmasti huomaan ja tunnistan millon se vaippa kastuu - mutta onhan se meidän kulttuurissa melko vaikea siihen ajoissa ehtiä reagoida, eri juttu olla keskellä jotain citymarkettia vauva toppavaatteissa, kuin jossain lämpimässä maassa vauva liinassa niin että ne pissat voi ruikauttaa heti jonnekin tien laitaan kun huomaa että vauva öhisee.. :D Suomessakin on aiempina vuosikymmeninä (joskus meidän mummojen tai isomummojen aikaan vielä ) pissateltu jo vauvaikäisiä ja lapsethan ovat kestovaippa-aikaan (ennen kertiksiä ) oppineetkin keskivertona paljon aiemmin kuiviksi.. Ja mitä siihen nukkuessa pissaamiseen tulee niin toki meilläkin vaippa öisin vielä usein kastuu, mutta ei sillon kun vauva on sikeässä unessa vaan vauva ainakin jonkun verran havahtuu hereille pissatessa - ei tosin useinkaan sen vertaa paljoa, että äidit sitä ehkä huomaisivat.. tämän olen itse todennut jo esikoisen kanssa, kun joskus öisin kokeilin vaippaa monen tunnin jälkeen että tarviiko vaihtaa, kun vauva oli nukkunut sikeästi niin kuivahan se oli ja kastui vasta sitten kun vauva jonkun verran öhisi.. Vvv:tä (vauvan vessahätäviestintä) ainakin sen verran tuen, että jos huomaan vauvan alkavan pusata kakkaa, heitän vaipan pois, sama juttu että ilmakylvetään paljon ja saa pissailla siinä pissat rauhassa..

Ja vaippa voi olla litimärkä yhdestä pissasta, jos pissaa on pantannut unissaan monen tunnin ajan. Hitsi kun en nyt löydä sitä linkkiä missä luki siitä ettei vauva pissaa nukkuessaan.. Se ei liity mitenkään fiksuuteen vaan biologiaan.. :)

Minä ajattelin lauantai iltana repästä ja käydä vähän tuulettumassa ulkona, oikein baariin asti :D Pakko päästä vähän tanssimaan ja kodin seinien ulkopuolelle.. kaikennäköstä stressiä tässä painaa välillä päälle.. sais nyt tuon oikeudenkäynnin alta pois. Niin, siis kun on tuohon esikoisen isään niinkin loistavat välit että hän lähti oikeudesta hakemaan itselleen tytön lähivanhemmuutta.. vaikka tiedän melkein 100% varmaksi ettei se sitä tule saamaan (sitä kun ei muutetan vain sillä perusteella, että toinen haluaa), ei tuo oikeudenkäynti ihan pikkujuttuna mielessä ole ja kyllä sitä stressaa kumminkin. Ihan eniten kuitenkin harmittaa että esikoisen isä itse on kämmännyt isyysasiansa omalla käytöksellään.. huoh.. olkoot tämä aihe taas siinä..

Pitääkin tuo sähköinen rintapumppu tuolta kaivaa esiin ja ottaa kokeiluun vaikka huomenna, niin tiedän voinko luottaa siihen lauantaina, kun yritän taas saada tuoreeltaan maidot ettei isin tarttis niitä alkaa vauvalle sitten höyrylämmitellä vaan vois antaa suoraan pullosta, kun pumppaisin just ennen lähtöä - kuten tähän asti olen aina tehnyt.. tosin lypsäen. Se on vaan aikaa vievää lypsää joku 120ml!

Huomenna tosiaan vähän shoppailemaan B) Pakko uusia taas rintsikoita, kun raskausajan rintsikat on nyt väärän kokoisia.. enkä aiemmin viitsinyt heti uusia mennä ostamaan, mutta eiköhän tämä rintojen koko ole nyt tasaantunut sen verran että ainakin seuraavan vuoden menis ne mitkä nyt ostaa.. ihanan punaisia alusvaatteita on näin joulun alla myynnissä, ajattelin ostaa nyt sellaiset ja loppuja käydä kahmimassa heti joulun jälkeen alesta!

Esikoinen lähti isälleen muutamaksi päiväksi ja mies on seuraavat pari iltaa töissä, hmmh, sitä vaan tulee notkuttua sitten kotona tyhjän panttina, pöh.. aina on niin hiljasta ja tylsää kun esikoinen on poissa, tietysti hirveä ikäväkin.. :|

Cristiina Ymmärrän kyllä hyvin miestäsi että suutahti, ajatteles miten itse olisit loukkaantunut jos hän ei luottaisi sinun kykyysi hoitaa vauvaa.. :| Kyllä ne isit osaa yhtälailla, ei kai kukaan nyt niin hölmöä miestä ottaisi joka ei osaisi lasta hoitaa, kunhan äiti vaan antaa ;)
 
Emilyn:Kirjotin siis kuitenkin liian suppeesti... Tarkotin, et n. 4-vuotiaana lapsi pystyy pissaamaan tahdosta riippuen puolitäydelläkin rakolla tai pidättään. Tietysti on yksilöllistä milloin kuivaksi oppii, meidän esikoinen oli muistaakseni alle 3v kun yövaippa jäi pois. Päiväkuivaksi oppi n. 2-vuotiaana. Se on ainakin totta, et tytöt oppii kuivaksi nopeemmin ja helpommin kun pojat. Sukurasitteena voi myös olla yökastelua jolloin lapsessa ei ole varsinaista "vikaa" vaan kypsyy hitaammin.
Niin ja pieni lapsi pissaa automaattisesti kun rakko on täysi...
Mun mielestä ei ole vauvan omaa säätelyä se, et äiti tunnistaa lapsen pissahädän. Äitihän on oppinu tulkitseen lastaan ja pissattaa sen ennen ku pissa tulee vaippaan. :)
Enkä tosiaan öisin heräile kokeileen onko vauva pissannu nukkuessaan vai ei :D
Siinä oon ainakin samaa mieltä, et toppavaatteissa on kieltämättä hankala alkaa riisuun ajoissa lasta kun hätä yllättää... :D
Ehkä haluan päästä helpolla, kun käytän huoletta vaippoja ennemmin kun kyttäisin milloin vauvalla on hätä. ;)

 
Huomenta!!

vähän kuulumisia meiltäkin... neuvolassa käytiin (6vko) ja neiti hyvin kasvanut, 4900g ja 55,7cm :) sai myös rotarix-rokotteen ja pari päivää on mahasta kuulunut oikein kovaa litinää ja lotinaa :eek: kakkaakin tulee aika reilusti!! onko muilla tullut oireita??
saikku79 meillä on kans neiti oikein yökukkuja, joka ilta/yö menee 00.30-01 ennen ku nukahtaa yöunille :( sit herää 4-5 aikaa syömään ja pahimmas tapaukses on niin virkee et sen kans saa valvoo pari tuntia :( tuntuu ettei meidän vauvalla oo minkäänlaista rytmiä, nukkuu vaan kaiket päivät ja herää syömään välillä... sit kun ite joutuu valvoon sen kans yöllä niin omakin rytmi on ihan hukassa :'( en viitsi miestä herätellä valvoon viikolla, kun on kuitenkin työt, vkonloppusin kyllä valvoo...
toiveikasäiti mä oon nyt taas alkanu lypsään maitoo pakkaseen ja ihan siks, et sitä tuliskin enemmän... 80ml saa just ja just tiristettyä kerrallaan, toivottavast määrä lisääntyy pikkuhiljaa...
siivoushommiin pitäis alkaa, ristiäiset on lauantaina... leipomistakin olis, onneks äiti on auttanu paljon!! nyt ei vaan yhtään huvita!! tuntu, et itestään sai paljon enemmän irti, ku oli lumi maassa, nyt on vaan taas märkää ja mustaa :( ja sekin masentaa, et mulla on vielä noita kiloja aika paljon, niin enpä sitten löytänu mitään kivaa vaatettakaan, kun oltiin ideaparkissa shoppailemassa :'( onkos muitten kilot karissu kuinka??
eipä auta, kun rätti käteen ja hommiin... :)
 
Aleksiina tuosta imetyksestä on pakko sen verran todeta, että tuo 80ml on jo huippusuuri maitomäärä saada pumpattua kerralla.. mäkin joudun aina panttailemaan imetystä rinnoista (siis yleensä toisesta, jotta siitä sitten lypsän) jotta sais sen 100ml pumpattua, jos on itse lähdössä jonnekin.

Kiloista ei kannata masentua eikä vaakaa liikaa tuijotella, reippaille vaunulenkeille vaan niin kyllä ne siitä lähtee :wave: Minua on lannistanu tämä vammaileva häntäluu ja muukin sairastelu joka on yleiskuntoon vaikuttanut sen verran, ettei ole mitään kovaa treeniä päässyt tekemään. Nyt rupee olemaan fyysisesti taas sen verran voimissaan, että tuossa vuodenvaihteessa viimestään lähden salille jäseneksi taas :)
 
Maidon pakastuksesta - Mä olen pakastanut 50ml ja sitä suurempia määriä kerralla. En kyllä aina saa syötön jälkeen välttämättä pumpattua kuin vaikka 20ml, mutta sitten vaan yhdistelen päivän aikana pumpatut maidot. Muutamana iltana oon saanut nyt pumpattua kerralla jopa 160ml :eek: Mutta sitä ei kyllä siis usein tapahdu :D

Mulla on hirmu tissiongelmat iskenyt aivan yhtäkkiä ja täysin puun takaa. Tuossa jokunen päivä sitten huomasin, että nännit on tosi kipeet ja kun tarkemmin katsoin, niin ovat alkaneet haavautua. Nyt oon sitten tuskan hiki otsalla harjoitellut Joonatanin kanssa parempaa imuotetta. Alkuun yritin imetystä rintakumin kanssa, mutta ei tuo poika saanut sen kanssa tarpeeksi syötyä. Bepanthenilla rasvaan ja imetän kainalosta päin, mitä en ole ennen tehnyt, että se kipeä kohta pääsisi parantumaan paremmin. Ja välillä pumppaan ja annan pullosta.
Toivottavasti tää nyt helpottaisi. Tullut ihan kammo imetystä kohtaan, kun kipu on niin kova. :( Ja vielä viikko sitten imetys oli ihan kivaa, eikä sattunut yhtään. Mä en tajuu mikä tässä välissä on nyt muuttunut ja saanut tän aikaan :eek:
Korvikettakaan en uskalla antaa, kun ei Joonatanin ripulikaan ole helpottanut. Ihan vettä on kaikki kakka. Ei onneksi kuitenkaan itke mahaansa kovinkaan, vaan on oikein tyytyväisen oloinen poika ja nukkuukin hyvin :)

Eilen otettu kuva meidän pullerosta :)


Ziz + Joonatan 2kk 1vko
 
maidon pumppaamisesta itelläni tulee pumppaamalla 100-150ml kerrallaan välillä jos tulo on oikein runsasta niin saattaa tulla tuo määrä yhestä tissistä. et mulla pakkasessa määrät on yhes pussissa 100-150ml.
Meillä neiti söi hoidossa ollessaan kerralla pumpattua maitoa melkein 200ml :/
kun korviketta riittää sellanen 100-120ml :ashamed:

emilyn siedänkin saada vähän pyyhkeitä tuosta miten miestäni kohtelin :ashamed:
vaikka en kyllä sitä niin itse ajatellut/tarkoittanut mutta jälkeenpäin ymmärrän kyllä et mies ymmärs sen niin etten siihen luottais...
Taitaa olla sellanen yleinen äitien sairaus että helposti ollaan neuvomassa :headwall:

Meillä on onneks neuvola 9pvä kun tänään kurkkasin meidän neitosen ylä ientä niin siellä on (aika varmasti) hammas puhjennut :x
siinä olis selitys miksi mila on ollut niin kärttynen tässä viime päivät :|
No varmistuksen asiaan saa sit tuol neuvolassa.

Mulla on huomenna aika omalle gynelle...meen papaan ja sit koitan saada nyt selkoo et koska saa ottaa kuparikierukan synnytyksen jälkeen
Kun neuvolatäti sano et 6vkon päästä ja jälk.tark.lääkäri et 6kk :/
Hienoo kun ovat samoilla linjoilla...
onko jollakin asiasta tietoa/kokemusta???
Ite haluaisin sen siks kun siin ei olis mitään hormoonia ja kun on ollut aina niin epäsäännöllinen kierto niin olis kiva nähdä josko tuo raskaus olis tasottanut sitä...
Ja sit en haluais vedellä tässä välissä mitään hormoneja kun kuitenkin toinen lapsi on toiveissa melko pian...mut ei nyt ihan perään :heart:
Mitenkäs muut joilla nyt esikoinen(ja tietenkin muutkin =) ) onko teillä ajatuksissa lisaa vauvaja ja milloin??
vai saako tälläisiä udella ;)

Ajattelin huomenna kun meen sinne lekurille niin lähteä hieman aiemmin kaupungille(kun meen itekseen) et jos sais ostettua muutaman joululahjan...ja sit tarvii muistaa käydä hakemassa se rota-rokote et saadaan laittaa se eka ens viikolla.
Meil on se mis on 3 annosta...onko kokemuksia...onko tullut sivu oireita??

jooh...kai tässä oli stooria tällä erää :D
nyt tiskien pariin...
Cristiina ja Mila (huomenna) 2kk :heart:
 
maidon pumppaamisestamä pumppaan yöllä aina toista tyhjemmäksi että saa itse nukuttua paremmin. määrät pyörii jossain 100ml- 160ml tienoilla mitä pakastan mini kokoisiin minigrip pussiin. siihen vaan määrä ja päiväys.
Emilyn kauanko säilytät maitoo et miehen ei tartte sitä lämmittää. oon jostain kuullu et ei säily huoneenlämmössä kuin tunnin. vai miten toi homma hoituu. mä laitan aina jääkaappiin ja sit mies joutuu sen kyl lämmittään...

onko muiden vauvoilla nuhaa? meillä neiti tuhisee hirveesti, räkää on nenässä. miten sen sais pois?? pikkuniistäjästä ei mitään apua ja saana huutaa kun sitä yrittää käyttää :x
 
saikku - Joonatanilla myös ollut nyt nuhaa ja meillä käytössä nenäfriida, jolla imetään räkä pois nenästä. Aivan mahtava vehje ja helppo käyttää, vaikka vauva ei niin yhteistyöhaluinen olisikaan. Joonatan on nyt kyllä jo tottunut siihen ja suolatippoihin, eikä enää pistä hanttiin. Varmaan huomannut, että olo helpottuu :)
 
gabrielle: Meitin poitsulla on ollu melki alusta asti jonkinasteista vaippaihottumaa ja välillä vaan punotusta nivusissa. Oon laittanu aina kakkapesun jälkeen sinkkivoidetta ja pissavaipanvaihdon jälkeen talkkia. Meillä on noi toiminu hyvin ja välillä on ollu melki poissa kaikki punotus, nyt on taas tullu uudestaan :|

Cristiina: Kyllä mulle ainakin aikanaan (edellisten lapsien jälkeen) sanottiin, et jälkitarkastuksessakin olis voitu kuparikierukka laittaa eli mielestäni neuvolatäti on oikeessa. Ei kai ne noita ohjeita oo 5:ssä vuodessa muuttanu... :)
Tiedät kai, et kuparikierukka lisää vuotoa, meinaan vaan jos sulla on muutenkin rusasta vuotoa, niin voi olla veriset ajat tiedossa menkkojen aikaan... :whistle: Tosin en tiedä onko toi kuinka yksilöllistä, ehkä kaikilla ei vuoto lisäänny yhtä paljon.

jasmara ja Jere 7vkoa+4vrk
 
Poikasella oli lääkärintarkastuksessa, 5vkoa 4pv, kokoa 5240g ja 57,9cm. Eli huisin paljon on mittaa tullut kun syntymämitat oli 3410g ja 49cm. Pituuskäyrä menee lähestulkoon pystysuoraan :snotty: Tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että jos vanhempiinsa tulee, niin kohta tulee stoppi kasvussa :ashamed:
Poju on kuitenkin ilmeisesti jotenkin hassun mallinen, kun vaatteista sopivimpia on 56cm (lukuunottamatta yhtä bodya, joka jäi pieneksi ) , vaikka kestovaippoja käytetäänkin. 60senttisissä potkuhousuissakin jää jalkaterän verran tyhjää mittaa. Outoa. Mutta maata pitkin tää herra kasvaa. Jos laittaa jalkaterän potkareitten päätyyn asti, ni se ei sinne kyllä kokonaan mahdu. Sauma jää kantapään alle järestäin. Onneksi sillä ei vielä ole merkitystä, kun ei kävele :saint: Toppapukuna meillä on 56cm puku, missä on vielä väljääkin niin, että sillä mennään varmaan aika pitkälle. Vanhoja pakkauksen pukuja mulla on ja joku 74cm haalari, mutta siinä jos laittaa pään oikeelle paikalle (mikä on jokseenkin suotavaa :D ) niin jalat ei yllä edes lahkeisiin asti. Saahan ne lahkeet rullattua jalan mitalle, mutta ei se kyllä kovin fiksulta näytä, eikä sellasella puvulla voi ainakaan turvakaukaloon laittaa.

Meillä kävi pappi tänään ja olin painua maan alle, kun nimee ei olla kokonaan päätetty (ristiäiset sunnuntaina ) ja se olis tarvinut sen lapun mukaan. Sit en ollu kattonu tarpeeks tarkkaan, että 2 virttä pitäs olla ja sekin asia jäi sunnuntaille päätettäväks sitten. Seuraavaks kysyttiinkin kummeja, ja tokas vaan, että "vai onko niitä päätetty vielä?" :ashamed: :whistle:

Anoppi on kantanut meille kauheen säkin muumivaippoja ja ajattelin, että voihan ne pois käyttää ennenkun pieneksi käy.. Mites kävikään; yks vaippa kestää puoltoista tuntia ja sen jälkeen tulee pissa kauluksesta niskaan asti! Meni nekin kiertoon. Liberot kesti sentään sen muutaman tunnin.

Mitäs muuta.. ulkona meillä ei nukuta edelleenkään. Sen aikaa kyllä nukkuu, jos roska-auto jyllää kadulla. Samoin sisällä aamusta kitinä päällä, mutta jos imuroin, niin nukkuu. Iskän kanssa oli eilen kattomassa lätkää ja siinä se oli kaukalossa nukkunu, vaikka olivat olleet aika lähellä rumpujakin kuulema. Tottunut meteliin, näemmä..

Joku tuskaili vauvan huudon kanssa kun tutti tippuu. Ootko kokeillut, huutaako se kauankin? Tuo ukkokin saattaa huutaa kun illalla tai yösyötöltä laittaa sänkyyn. Tai jää silmät auki toljottelemaan sinne. Mutta meillä on aikasempien kanssa hyväksi havaittu käytäntö; pusu poskelle ja valot pois (ja yöllä ei puhuta, eikä laiteta kun ihan minimivalaistus päälle ) . Saattaa hetken huutaa, mutta lopettaa nopeaan. Sellasta väsyitkua, mihin ei sitten sylit, maito, vaipanvaihto eikä muu auta.

Miehen mukanaolosta on ollut kans puhetta. Onneksi tuo oma tajuaa olla mukana. Tällä lapsimäärällä on vähän pakko tajuta. On varmaan joskus tullu sanottua, että jos ei mukana aio olla, niin pärjätään ilman sitä :whistle: Meillä toinen esim. laittaa isot lapset nukkumaan ja toinen vauvan. Mä en oo nyt voinut käydä harrastuksissa ja mies on niissä käynyt, mutta kyllä mä täältä lenkille ja muualle pääsen kun ilmotan, että nyt meen. Ens viikolla alkaa omatkin harrastukset pyöriä, ja niitä on meillä samoina päivinä, niin jäädään sitten vuorotellen pois omilta menoilta, että toinenkin pääsee. Ja yks mitä ihmettelen, että kestovaippojakin tuo laittaa ihan oma-alotteisesti, vaikka joutus niitä ite kasaamaan :eek: Meillä kotioloissa eniten käytössä harsot, imse vimsen flanelletet, disanan nauhikset ja muovi- ja villakuoret. Niin ja sinne väleihin vielä lisäimuja, tuo kun pissaa niin kovasti.

Ei sitten vähään aikaan oo tullu kirjotettua, niin meinaa tulla romaaninpoikasta.. sori.



huitshapeli ja nimetön 5vkoa 5päivää
 
Iltaa.
Gabrielle: laittaisin haavaumaa bepanthenia. Itsekin oon laittanut juuri vaipan painaumiin sitä.
maidon pakastamisesta: mä olen pakastanut 20 ml-80 ml annoksia vaihtelevasti. Pakastetut maidot ovat pääasiassa kerääjään tulleita. Mulla valuu kerääjään toisesta rinnasta imetyksen aikana aina n. 30-40 ml, ja kerään joskus aina pari krt päivässä ja pakastan ne yhteen pussiin joskus, joskus myös erikseen.
Mä anna molemmista rinnoista vain yöunille mentäessä juuri itseni takia pääasiassa, koska muuten mä olisin ihan märkä yöllä. Aluksi silloin jouduin parikin kertaa yössä kuivittamaan itseni, mutta nyt kun olen ottanut em. taktiikan käyttöön ei tarvitse lainkaan kuivitella, tai korkeintaa yhden kerran yössä.
Toisista lapsista: Kyllä mä haluaisin toisen lapsen, mutta ihan kiva nyt katsoa miten tämä eka vuosi tämän lapsen kanssa menee, ja sitten katsoa omat voimavarat ja tilanteen. Meidän pitäisi kyllä alkaa samantien yrittämään toista lääkärien mielestä, jos sellainen mielitään saada, koska ollut hankaluuksia tämän ekankin tekemisessä ja heti tämän perään olisi otollisin aika.
Aiotaan ottaa rotavirusrokote, sehän tulee yleiseen rokotusohjelmaankin ensi syksynä...http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lasten+rokotusohjelmaan+tulee+rotavirusrokote/1135241384248?ref=rss
 
Alkuperäinen kirjoittaja elämänperhonen:
Aiotaan ottaa rotavirusrokote, sehän tulee yleiseen rokotusohjelmaankin ensi syksynä...http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lasten+rokotusohjelmaan+tulee+rotavirusrokote/1135241384248?ref=rss
niin kuulema tekee, ei auta meitä, pöh.. Samoin jotain lisäultria alkaa saamaan tässä lähiaikoina..
 
Emma herätti mut kyllä ylös mutta pisti sitten kuitenkin omat silmänsä kiinni takaisin... :D
No eiköhän se tuolta kohta herää,mä kuitenkin olen jo valmiudessa :D

Tää flunssa sais alkaa jo helpottaa,aikamoinen virus on sen kyllä sanon,tää yskä on oikeastaan se pahin.

Emma on tänään 1kk tasan.Tai tulee tuossa 6:29.Niin se aika vaan kuluu... jännää miten on neidille pituutta tullut,kun neidillä on neuvolalääkäri ensiviikolla..Ainakin painoa on tullut,sen kyllä tunteekin.
 
Saikku tuosta säilyvyydestä on erilaisia ohjeistuksia, tässä yksi http://www.hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html Itse olen käyttänyt sitä ohjetta, että huoneenlämmössä maito säilyy n. 6 tuntia. Jopa pitempäänkin. Mutta yleensä siis pumppaan juuri ennen lähtöä ja kun en tuota 6 tuntia pitempään ole pois niin maito on juomakelpoista koko sen ajan ja samasta pullosta voi antaa koko ajan, ei mene mahdollisesti lämmitetyt maidot hukkaan jos vauva ei aluksi syökään paljoa :)

Lisää lapsia sinänsä haluaisin, mutta koska haluan myös hoitaa pienet lapset kotona ja kohta puoliin muuttaa isompaan asuntoon, en ole ajatellut enää raskautumista. Meillä näitä on yhteensä jo se kolme, kun miehelläkin on tuo etälapsensa, joten taitavat riittää. Tosin mies on samoilla linjoilla, että toisaalta olisi kivaa kun olisi vaikka yksi vielä mutta toisaalta taas ei. Totesinkin sille kerran, että jätetään tähän nyt sellanen vahinkovara, että jos sattus tuppaamaankin tulla salakavalasti niin antas tulla vaan :LOL: Olen myös ajatellut että haluan kaikki lapset tehdä putkeen ja nyt olisi tuleville vuosille muita suunnitelmia enkä enää näe itseäni kolmekymppisenä, kun muut lapset alkaa olla jo kouluikäisiä, hankkimassa vauvaa..

Jos joku ei ole sattunut aiempia keskustelujani seuraamaan, niin minun lapsillahan ei ole rokotuksia laisinkaan. Mutta en lähde siitä enää vääntämään, sitä on tuolla toisella puolella tullut tarpeeksi tehtyä. Todettakoon vain sen verran, että joskus en olisi voinut kuvitellakaan että jätän lapset rokottamatta, mutta herättyäni todellisuuteen en enää voisi kuvitellakaan että rokottaisin..

 
ai niin meilläkin mietitään tota rotarokotetta...
onko kellään mitään muita linkkejä jutuista puolesta/vastaan??
Se on niin kallis, siksi mietityttää... Vaikka eihän se ole kuin muutaman kuukauden lapsilisä mut silti!
 
FPI
Moi!

Rotarokotus on tarkoitus ottaa ens viikolla! Ens vuonnahan se sitten kuuluukin jo rokotusohjelmaan eli on maksuton, harmi, ettei nyt ole!

Meillä oli ristiäiset viime sunnuntaina ja tytöstä tuli Minni Vilma Hannele.

Eilen illalla Minni ei meinannut käydä ollenkaan yöunille...puol kolmelta viimein taintui, huh huh.

Ens tiistaina onkin jo 2 kk neuvola, näin se aika menee!

Meinaatteko vauvauintiin mennä? Täällä on ilmoittautuminen ens viikolla ja tammikuussa sit alkais, jos mahdutaan ryhmään!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Milla ja Minni sunnuntaina 2kk :heart:
 

Yhteistyössä