*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

Heipä hei!

Öhöm, minäkin olen vain lukenut juttuja ja en oo kirjoitellut piiitkään aikaan.. :ashamed: Mietin aina vain, että moni lukee näitä juttuja, enkä halua kaikkia omia asioitani kertoa.. Noooh.. ehkä se tästä :)


Vaipoista oli puhetta ollut, ite en osaa kestoja käyttää, kertiksiä menee pamperseja sekä liberoja. Jätkä ei vieläkään kakkaa edes joka päivä :) Ennätys on kahet kakat päivässä :D

Meillä ei osata vielä [/b]kääntyä, kovasti punnertaa itseään kyljelleen, selkä kaarella, mut ei hokaa vielä kääntymistä. Ite ootan kärsimättömänä, että milloin se tapahtuu!! :D

Nukkumisesta: Meillä yleensä nukahdetaan tissille, mutta on yleensä hieman valveilla, kun vien sänkyyn. Siihen yleensä helposti nukahtaa ja jos itkee, niin tutti suuhun. Aika hyvin toimii ja kun itse tosiaan näkee millon poju on väsynyt, niin helppoa on..
Niin ja poika muuten vaihtoi unirytmiä :) Ennen mentiin nukkumaaan klo 23.00 maissa ja nykyään jo puoli kasilta!! :D

Soseita ollaan maisteltu ja peruna-maissi sekä peruna-porkkana on nyt yököttänyt poikaa.. Kannattaako mun tuputtaa niitä sille vai ei? Jääkö sille joku kammo niistä??? :)
Niin ja oon sekottanut joukkoon omaa maitoa, mutta ei auttanut..

Paapelo ihanaa kun teillä jo ryömitään :heart:
Tuntuu, että kaikilla muilla jo tapahtuu kaikkea, mutta ei meillä :) Noh, odotellaan kun poika on isompi.

hauskaa jatkoa!! :)

Terkuin Myola ja Poju :) ihan kohta 4 kk

Muoks* tummennukset toimii :D
 
Onnea paapelon Iinalle uuden taidon johdosta, taitaa olla lokakuisten ensimmäinen vauva, joka on jo lähtenyt liikkeelle! Meillä ei ole edes kääntymisestä vielä tietoakaan. Tänään tyttö keksi kiljumisen; välillä äänenvolyymi ja -korkeus nousi siihen malliin, että mulla meni korvat lukkoon.

Alisa kyseli matkustamisesta. Me ollaan viikon päästä lähdössä Lappiin laskettelemaan, lentäen mennään. Harkittiin myös Alpeille lähtemistä, mutta päädyttiin siihen, että olis liian hankalaa. Kustannusten puolesta olis kyllä ollut about saman hintasta, joten se vähän harmittaa. Mun vanhemmat lähtee mukaan niin vuorotellaan sitten neidin hoitamisessa. Nyt kyllä jo mietityttää se tavaramäärä minkä joutuu ottamaan mukaan, kun tulee tytön vaatteet, vaunut, vaipat, turvakaukalot yms. sekä omat laskettelukamat, toppavaatteet... Argh.

Meillä iltarutiinit menee niin, että n. 20 aikaan tyttö vaihdetaan yökkäriin ja mies syöttää iltavellin. Tän jälkeen mä imetän sängyllä, laitan tytön unipussiin ja tutin suuhun ja jään viereen hetkeksi makoilemaan. Tyttö nukahtaa 5-10 min sisällä. Nukkuu siis meidän välissä, pitänee varmaan täälläkin jossain vaiheessa ruveta siirtämään omaan sänkyyn, viimeistään sitten kun rupeaa liikkumaan, kun ei voi enää jättää yksin sängylle. Jossain vaiheessa jo nukkui omassa sängyssä, mutta se osoittautui niin paljon helpommaksi pitää vieressä, kun voi kaivaa tissin puoliunessa esille eikä tartte aina nousta laittamaan tuttia suuhun. Tällä hetkellä tytön sänky toimii lähinnä tavaransäilytyspaikkana, kun ei sitä muuten juuri käytetä :)

Kevättä odotellaan täälläkin... Vaunuilla eteneminen oli tänään ihan kamalaa röykytystä tytölle, kun noi loskat oli jäätynyt muhkuraisiksi. Eihän neiti sitten vaunuihin nukahtanut (normaalisti nukahtaa aina) ja oli kärttyinen kun päästiin kotiin.
 
Paapelon Iinalle onnittelut uudesta taidosta.. :flower:

Ja Alisa me ollaan lähdössä tosiaan sinne Alpeille, mutta hoitajia lähteekin sitten muutama :D Meitä lähtee yhteensä 15 aikuista (mun perhettä ja sukulaisia) ja Oskari! Ollaan vuokrattu sellanen valtava "mökki" ja mahdutaan sinne siis kaikki..

Oskari on nyt sitten sairastunut ekaan flunssaan :( Tuntuu että on ihan älyttömästi tautia liikkeellä.. Ei oo kuumeillu, mutta muuten vähän reppana. En osaa edes kuvitella miten kauheeta teillä sairaalaan joutuneiden vauvojen äideillä on ollut.. Mun sydän särkyy jo nyt kun ei pysty toista oikein mitenkään auttamaan... :'(

Aikamoista porukkaa täälläkin pyörii.. Ei ehkä ihan noin tosissaan kannattais tätä palstalle kirjoittelua ottaa.. Syyskuisten pinoa oli kiva käydä lueskelemassa, mutta ei nyt kuitenkaan kannata antaa tommosen vaikuttaa tähän pinoon.... Voitais kyllä elvyttää facebook-ryhmään jotain juttua enemmänkin!! Halukkaat voi laittaa mulle yv:llä meiliosoitteen, niin lähetän kutsun ryhmään!!! (tää on nyt varmaan sadas kerta kun tästä jauhan, mutta joku oli tossa aikasemmin kyselly)

Huomenna maistellaan varmaan bataattia ekan kerran :D Mies ajatteli pitää etäpäivän töistä, niin voitais yhdessä antaa ekat maistiaiset (siis suuri tapahtumahan se on, muttei siis sen takia pidä etäpäivää :LOL: ) Tietty jos nenä vielä tukossa niin sitten ehkä siirretään!! Mä kans alkuun mietin sitä puolen vuoden täysimetystä, mutta ajattelin että kivempi vähän rauhallisemmin harjoitella syömistä!

Meillä neuvola vasta ens viikolla, kiinnostaa taas uudet mitat! Tuntuu, että painoa tullut taas älyttömästi ja pituutta ei hirveesti..

Jotain piti ehkä vielä kirjotella.. Ei tuu nyt mieleen!

Silona ja ihanarakasnuhanenä Oskari 5kk ja 1 päivä :heart:
 
Onnea Iinalle taidosta! Mä luulen että meidänkin neiti pääsee suht aikaisin liikkeelle. Tänään huomattiin uusia taitoja taas, saa vatsallaan kädet suoraksi niin, että on oikeastaan polvien varassa. Ja vatsallaan saa pyllyä pystyyn ja jalkoja koukkuun. Siitä se lähtee:) Toki tässä vielä tovi menee ennen kuin ollaan liikkeellä.
 
Iltaa!

Iltarutiinit meilläkin on iltapesu isän kanssa viimeistään kahdeksalta ja siitä hämärään huoneeseen tisuttelemaan. Yleensä neiti ei nukahda syliin vaan ehditään vielä rauhassa istuskella hetki ja röyhtäytän tytön ja laitan sänkyyn tutin kanssa. Nukahtaa yleensä heti.

Meillä on nukuttu melkein kokoajan omassa sängyssä omassa huoneessa. Itse koen helpommaksi kävellä yöllä neidin huoneeseen ja istahtaa siellä sohvalle imettämään, kuin pitää Friaa meidän huoneessa. Meidän yöt on selkeästi katkonaisempia jos neiti meidän vieressä nukumassa tai jos pinnis on meidän makuuhuoneessa. Me kumpikin herätään jokaiseen muminaan ja neiti syö useammin. Aamulla torkut otetaan aina silloin tällöin yhdessä niin saan silloin nukkua neiti tuhina kainalossa :heart:

Meillä täällä taas opittu uutta! Viikonloppuna käännyttiin mahalta selälleen. Nyt muutenkin kun saa itse päättää kummin päin on niin lattialla viihtyy tosi hyvin. Muutenkin neiti ottaa kokoajan ennemmän ja isompia leluja laittialta käteen ja suuhun. Toinen ihan innoissaan viskoo ja syö lelujaan :heart: Eilenkin oltiin yli 20 min masullaan katsomassa nallepuhin kuvakirjaa mielialoista. Aina kun käänsi sivua oli tosi hauskaa ja sitten sitä sivua koskettiin ja syötiin taas hetki. Mahallaan neiti nyt alkanut myös pyörimään ympyrää, ennen kun sitä tehtiin vaan selällään.

Tänää käytiin 4kk neuvolassa. Painoa oli 7720 g ja pituutta 68 cm. Iso matami meillä :D

Nyt teetä ja nukkumaan!

Pikkis ja Fria 3 kk 3 vkoa 4pv
 
Huomenia!

Niistä iltarutiineista: täällä syödään maitoa viimeiseksi illalla, n. 23 aikaan ja vaihdetaan yövaatteetteet ennen tai jälkeen ruuan. Siitä sitten mennään koko perhe nukkumaan. Neiti nukkuu meidän välissä ja nukahtaa tutin kanssa ihan muutamassa minuutissa:) Ei tosiaan yön aikana herää mutta saattaa vähän levottomasti viuhtoa jos tutti putoaa, jolloin annan sen takaisin. Ja sitten aamulla heräillään suunnilleen kasin maissa. Tänään näköjään myöhemmin kun kello on jo 8.30.
Aiomme pian siirtää tytön omaan sänkyyn. Sänky on juuri meidän makuuhuoneen ulkopuolella olohuoneessa. Jännittää, tuleeko niitä tutinkorjausreissuja ja vähän katkonaisempia öitä sitten. Tuskin mitään ihmeempää mutta voi siinä joku siirtymävaihe tietty olla.

Täällä on nyt kuukauden verran opeteltu kiinteiden syömistä ja nyt se sujuu jo aika hyvin. Ja paljon ruokia käyty läpi: peruna, porkkana, maissi, bataatti, parsakaali, omena, päärynä, mango, luumu, banaani... nää nyt ainakin. Ja vihanneksista suurin herkku oli tosiaan kaupan peruna-parsakaali, joka äidin mielestä on ihan kuvottavaa moskaa....:) Pian päästäänkin laajentamaan repertuaaria kun ollaan 5kk iässä reilun viikon kuluttua.

Mä oon itse vähän flunssassa, samoin mies. Meidän pikkuiselle ei onneksi oo vielä tullut.

Ai niin, siistin eilen vähän tytötn tukkaa kun siinä on mahdottoman pitkiä haivenia mutta muuten se on kovasti harventunut syntymästä ja uutta kasvaa tilalle. Asteen siistimpi nyt, en mä paljon raaskinut napsaista pois.
 
Huomenta!

Onnittelut Iinalle ryömimisestä! :flower: Meilläkin neiti punnertaa itseään työllä ja tuskalla eteenpäin noin metrin verran, mutta ei sitä kai vielä ihan ryömimiseksi voi kutsua. Neiti on myös unohtanut miten käännytään vatsalta takaisin selälle, vaikka teki sitä "pienempänä" ihan sujuvasti. Ne oli kai sitten tosiaan ihan vahinkoja. Niinpä äidin tehtävä on käydä auttamassa, kun väsähtää vatsallaan oloon.

Iltarutiinit: tyttö vaihtoi iltarytmiään muutama viikko sitten siten, että menee yöunille jo klo 19 (äiti hurraa omaa aikaa :D ). Eli meidän iltarutiinit alkaa jo n. 17.30 iltasoseella, jonka jälkeen vielä vähän leikitään tai luetaan kirjasta loruja tms. Sitten iltapesu/kylpy, yökkäri päälle ja tissille hämärään meidän sängylle. Tissin jälkeen tyttö siirtyy omaan sänkyyn tutin ja unirievun kanssa. Siitä sitten vaihtelevasti nukahtaa joko nopeasti tai sitten vähän työläämmin. Illan mittaan vielä muutaman kerran joutuu käymään antamassa tuttia tai kuiskaamassa ovelta "äiti tässä, ei mitään hätää, nuku vaan".

Olen täällä varmaan jo monta kertaa kertoillut meidän tyttelin temperamenttisuudesta... nyt se on noussut ihan uusiin mittasuhteisiin muutamana viime päivänä. Aivan käsittämättömiä raivareita, aivan mitättömän tuntuisista jutuista (kuten tissin tarjoaminen silloin kun väsyttää). Ja raivarit eivät laannu enää pienillä toimenpiteillä, vaan vaativat kaiken maailman kikkakonsteja, pahimmillaan jopa tunnin verran (kirjahyllyn tuijottelu on aika toimiva). Arvatkaa onko hauskaa? Mielelläni kuulisin, että muillakin on tällaisia kohtauksia...

Sitten ah niin ihana ulosteaiheinen kysymys: oletteko huomanneet, että kaupan soseet eivät aiheuttaisi niin paljon ummetusta kuin itse tehdyt? Mielestäni vaikuttaisi siltä, sillä viime viikolla kun tyttö söi mökillä kaupan soseita, vatsa toimi vallan mainiosti, mutta nyt kotona itse tehtyjä soseita syöttäessä, ummetusta on taas. Ilmeisesti noissa kaupan soseissa on enemmän nestettä, että sulavat helpommin? Viime yönäkin tyttö heräili vähän väliä ilmavaivoihinsa selvästi tuskastuneena, kun kakattu on viimeksi maanantaina.

Tässä kai oli ne tärkeimmät asiat tällä kertaa.. Palaillaan!
 
Heipsistä!

Komeita mittoja tullut taas neuvolakäynneiltä! Onnittelut paapelon Iinalle uudesta taidosta!

Marsupilami Mulla on ihan samanlaiset huomiot omasta käytöksestä. :D Jotenkin ei vois vähempää kiinnostaa mennä esim. baariin, siinähän tuhlais vaan arvokasta nukkumisaikaa. :LOL: Toista oli esikoisen aikaan, silloin isovanhemmat hoitivat häntä ainakin parin kuukauden välein että päästiin miehen kanssa leffaan sun muualle. Jospa se tästä kunhan tuo pienempi vähän kasvaa.

Meillä samanmoisia nukuttamisongelmia kuin Tiilalla. Ilman tissiä poika nukahtaa ainoastaan sylissä heijaukseen, joten tilasin sellaiset pinnasängyn keinutassut. Vois helpottaa tuota opettelua omaan sänkyyn nukahtamiseen. Ja meillähän siis nukutaan vieressä, omassa sängyssä ei suostu nukkumaan vaikka on kiinni meidän sängyssä... Esikoisen kanssa tosiaan oli helpompaa kun söi tuttia!

Ulpu79 Kylläkyllä, raivareita on muillakin! Meillä kaikki kärjistyy iltaisin kun väsyttää, silloin pienikin asia saa aikaan huudon joka värjää naaman kirjavaksi. Iskä ei kelpaa ollenkaan, hankaloittaa hieman esim. mun suihkussakäymistä iltaisin. Meidän poika KIRKUU oikein tulistuessaan, tuollaiseen tavalliseen "taustaääni-itkuun" ei tule edes niin nopeasti reagoineeksi. Kävin tuossa yksi päivä perhekahvilassa, jossa oli muutamia suurinpiirtein samanikäisiä vauvoja. Siellä taas huomasi millainen ero äänenvolyymeissa on tuollaisilla ei-niin-salamannopeasti kiihtyvillä vauvoilla ja näillä temperamentikoilla. Onneksi tuota kirkumista tapahtuu myös iloisissa merkeissä, meidän neuvolatäti totesikin että varmaan tuo riemusta hihkuminen ja käkättäminen tasapainottaa kivasti niitä raivonpuuskia. Ja niinhän se tekeekin. :heart:

Kaupan soseet vs kotona tehdyt Me ollaan aloiteltu tää kiinteiden syöminen ihan vallan kaupan soseilla, mutta esikoisella oli niin että kaupan soseet kovetti vatsaa. Ei kylläkään ihan pikkuvauvana mutta sitten vähän myöhemmin. Tulkitsin itse sen johtuvan siitä, kun noihin teollisiin soseisiin lisätään rautaa. Ja nykyäänkin, jos tuolle isommalle antaa jonain päivänä molemmat lämpimät ruuat purkkiruokana, menee kakka samantien kovaksi. :(

Ja vielä kestoista sanoisin että se 15-20 kpl varmasti riittää melkein vauvalle kuin vauvalle. Vähempikin riittää jos on kuivausrumpu ja sellaisia vaippoja joita voi siellä kuivata, mutta esim taskuvaipat kuivuu narullakin alle vuorokaudessa.

Pikki ja pojat 5kk ja 2v5kk
 
Pikki, hyvä kuulla, että muillakin on raivareita. Se on kyllä niin totta, että nuo naurun hekotukset ja pienistä asioista riemastumiset tuo niin hyvän mielen raivareiden vastapainoksi. Suuret on meidän tytön tunteet, niin hyvässä kuin pahassa! :)
 
Neuvolassa käyty: 4kk1vko 7415g, 66,1cm ja 42,6cm Oli tehny taas kasvupyrähdyksen ja paino pituuteen nähden nollakäyrällä eli ihan sopusuhtanen tyttö. Neuvolatäti on niin ihana kun se tykkää kovasti Niiasta, ihmetteli että se istuu niin tukevasti sylissä kun odoteltiin vastaanotolle pääsyä. Sanoi että istuu kuin puolivuotias :D Niialle aletaan antamaan 3krt päivässä soseita 2 kasvis ja 1 hedelmä. Hedelmän siirrän iltaan ja kasvikset tulee lounas ja päivällisaikaan. Määrä saa olla niin paljon kuin tyttö jaksaa syödä. Puuroista puhuttiin, että niiden aloitus jää reippaasti 5kk jälkeen tai jos aloitetaan ni otetaan vain riisi ensin, mun keliakia takia. Muutenkin viljoilla edetään varovasti ja vehnä on sitten viimeinen mikä tulee mukaan. Ens kerralla sitten mietitään niitä lisää.

Meillä oli myös lääkärikäynti, siellä ei mitään ihmeellistä en saanut kysytyksi mitään lääkäriltä kun oli ulkomaalaistaustainen. Jotenkin aina nousee "karvatpystyyn" kun lääkäri ei ole suomalainen. Noista viljoista kyllä kysyin ja sanoi, että joskus keliakia on heti syntymästä lähtien ja joskus se tulee vasta myöhemmin. Kysyi halutaanko lähetettä verikokeisiin niin päätettiin että edetään vain varovasti viljojen kanssa ja sitten jos antaa aihetta ni mennään. En halua kuitenkaan turhaan näin pientä piikityttää, ehkä sitten kun ymmärtää paremmin että mitä siinä tapahtuu. Toivottavasti päästäisiin sinne asti tai jos joku lääkäri määrää kokeisiin muiden asioiden takia ni otattaa samalla.

Paapelon Iinalle onnea ryömimistaidosta :)

Ulpu: Meillä on pääsääntöisesti ihan tyytyväinen tyttö, mutta jos on liian väsy ja nälkäinen niin silloin tulee raivari. Jos mies on yksi tytön kanssa silloin niin aikaa menee helposti tunnin verran ennen kuin rauhottuu. Meillä raivareihin ei tehoa kuin pullo suussa kävely. Heti kun tytön masu alkaa olla hieman täydempi niin rauhoittuu, ensin vain pitää saada toinen syömään ja se on aika haasteellista :D Ja raivarin päätteeksi yleensä simahtaa täysin.
 
Päivää!

Samat fiilikset ne on täälläkin tuosta ulos lähdöstä ilman lapsia.
Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Mies tuossa ehdotti, joskos mentäisi käymään naistenpäivän kunniaksi laivalla...heti tuli sellainen torjuva kädet puuskaan, NO ENPÄ TIEDÄ vastaus minulta :ashamed:
Kaipa se tästä, kunhan tuo tyttö siirtyy juomaan korviketta, niin en panikoi.
Esikoisen aikaan tosiaan päästiin pari kertaa kuussa miehen kanssa keskenään ulos ja käytiin jopa 2pv mökkireissulla ystävän tilalla keskisuomessa, jos nyt ehdottaisivat samaa, sanoisin ehdottomasti EI.

Iltarutiinit:

Ne muuttui ihan täysin tuon flunssan jälkeen.
Klo 19.00 käyn suihkuttamassa tytön tai sitten on kylpy. Tämän jälkeen kuivaillaan ja puuhataan vielä hetki lattialla ja sitten klo 20.00 suunilleen syödään iltapuuro. Tästä menee vielä puoli tuntia, ennen kuin SAA tarjota tissiä. Ensin ottaa jano hörpyt ja sitten vielä seurustellaan.
Vasta tuossa klo 21 jälkeen alkaa nukkumaan meno, sen aikaisemmin ihan turha kuvitellakkaan. Menen syöttämään Iinan meidän makkariin pimeään ja kun on horroksessa, siirään koppaan...omaan sänkyynsä ei suostu mitenkään nukahtamaan enään. Siinä sitten pitää heijata jonkun aikaa, että nukahtaa. Tunnin päästä taas tissiä ja sitten nukkuu n.3-4h ja ehkä kerran pitää käydä heijaamassa parin minuutin ajan takaisin uneen, joskus ei ollenkaan.

Mutta nyt on öihin tullut muutos. Aiemmin kun otin tytön viereen yöllä kun herää, nukkui rauhallisesti aamuun saakka.
Ei enään. :/
Viime yönäkin heräsi naureskelemaan ja tillittelemään minua klo.3.00 yöllä ja valvoi 1,5h ennen kuin nukahti uudestaan ja herätys oli sitten klo 7.00 :headwall:

Eli nyt minulle kyllä riitti, sillä ei kyllä jaksaminen riitä päivällä ollenkaan touhuta esikoisenkin kanssa, jos tätä jatkuu pitkään. Joten sanoin miehelle, että saa pitää tytölle unikoulun. Olin suunnitellut, että katson vielä viikonlopun, mutta jos ei muutosta tapahdu (voi siis olla ihan noiden uusien oppien aiheuttamaa valvomista ), niin sitten kysyn äidiltä, voidaanko tulla esikoisen kanssa yökylään ja mies jäisi tytön kanssa illalla tänne. Silloin voisi sitten sujua se pullokin, kun ei tunne minun läsnä oloa.

Kyllä sitä vaan kaipaa saada nukkua ihan kahden miehen kanssa sängyssä jo.

Mutta mutta, eipä tässä sen kummoisempaa...palataan taas illemmalla, kun ystäväni on tulossa kylään iltapäivällä...tulee vähän valkkailemaan rehuja omalle parvekkeelleen kesäksi, tai minä kasvatan ja hän sitten hakee valmiit taimet :D
 
Iltarutiinit: Meillä mentiin ennen useimmiten nukkumaan vasta klo 23, mutta pari viime viikkoa ollaan aloitettu iltapuuhat jo ennen klo 20 ja kappas vaan, kun poika onkin saatu uneen iltakasilta! Meillä iltapuuhiin kuuluu iltapesut, yökkäri, isin masulla makoilu tai muu rauhallinen juttu ja tissittely. Useimmiten tarvitsee hyssytellä sylissä uneen ja sylistä sitten siirretään omaan sänkyyn. Ekan syötön jälkeen nukkuukin sitten mun kainalossa. Oon kyllä suunnitellut, että siirtäisin yösyöttöjen jälkeen takaisin omaan sänkyyn, mutta kummasti se unen pöpperössä unohtuu.

Raivarit: Kyllä, niitä on! Meidän herra on aikamoisen tulisieluinen. Pahimmat raivarit meilläkin tulee iltaisin väsyneenä, paras rauhoittaja silloin on isin turvallinen syli.

Täällä kans flunssainen olo ja pikkumieskin vaikuttaa vähän kärttyiseltä. Kunpa ei nyt mitään megaflunssaa tulisi.

 
Unohtui tuosta tempperamentista vielä:

Elikkäs siis tyttö saa sillointällöin kunnon raivareita, mutta yleensä rauhoittuu aika nopeasti sylissä...poika oli jotain ihan muuta...hän tahtoi kiukkuisena tuijottaa paljasta seinää :kieh:
Ja sitä seinää sitten tuijotettiin juurikin n.1h tai sitten välillä piti roikottaa häntä ns.lentäjä asennossa sylissä, jolloin sitten nukahti siihen n.1h jälkeen...nämä tämmöiset kyllä loppui n.6kk iän jälkeen onneksi.
 
Kylläpä tänne kerkee tulla paljon juttua, hyvä vaan et pino on aktiivinen :D

Häiriköistä /Feikeistä yms...
Kurja että tommosia tyyppejä pitää näillä palstoilla pyöriä :kieh:
Tosi asia vain on että netissä ei kyllä ikinä voi tietää kuka oikeesti on ruudun toisella puolella.
Mä oon varmaan vähän ylivarovainenki mut sen takia just en oikein halua tänne pojan kuviakaan laittaa...
Tuo kerho on musta just siks kiva paikka kirjotella vähän yksityisemmin ku sinne ei pääse ku salasanan ja kerhohakemuksen laittamisen jälkeen lukemaan ja kirjottelemaan...
Kyllä sinne on tervetulleita muutki, kiva tieten olis että siellä sitten kans kirjoteltais :whistle:
Oon ihan karusti heivannu porukkaa ulos ku ei ole ikinä mitään kirjotellu :ashamed:
Joitaki ihan uusia palstalaisiaki meijän pinoon joskus tuli ja kerhopuolellekki halusivat muttei kukaan niistä ikinä mitään kirjottanu enää sen koommin...
Laittakaa vaikka yv:tä jos tuo kerho tosiaan kiinnostaa... :wave:

Tätä pinoo ei kuitenkaan ykskään häirikkö kaada :D :wave:
Annetaan niitten riekkua yksinään, ei kukaan kauaa yksin jaksa kirjotella :whistle:

Eteenpäin yritetään täälläki kovasti...
Pylly nousee ylös ja jalat menee koukkuun...
Vähän niinku semmosella mittarimato liikkeellä pääsee eteenpäin :D
Mahallaan ollessaan käännytään niin että alusta on rutussa...
Kerranki laitoin lattialle köllöttämään ja ei menny kauaa ku oli halunnu kääntyä telkkariin päin kattelemaan...

Mahalta selälleen on muutamia kertoja kääntyny harvakseltaan 4kk iässä muttei sitä taijeta vielä ihan oikeaoppisesti kääntymiseks laskea? :whistle:

Missä vauva nukkuu kyseli joku...
Me asutaan kaksiossa mut vaikka kolmio olis niin veikkaan että poika kyllä nukkus siltiki meijän makkarissa.
Musta on niin paljon helpompi yösyöttöjen kannalta ku se on tuossa lähellä.
Nukkuu vähän sekä että... Alkuyöstä aina nukkuu omassa sängyssä, sitten taitaa olla aina että ekan syönnin jälkeen jää nukkumaan meijän sänkyyn...
Jos satun sen jälkeen heräämään niin siirrän sitten omaan sänkyyn nukkumaan...

Marsupilami kyseli oman ajan haluamisesta tms...
Mä oon pojan syntymän jälkeen ollu vissiin kolmesti erossa pojasta vähän kauemman aikaa...Kahesti kävin kaupoilla pari tuntia ja sitten muutama päivä sitten kävin syömässä ulkona parin kaverin kanssa ja olin sen pari tuntia kans poissa...
Mies kyllä pärjää pojan kanssa mut mä en vaan halua olla erossa siitä...
Toisekseen imetyksen takiakki on jotenki ylipäätään hankalaa lähtee jonnekki, en ees tiiä osaako poika syyä tuttipullosta. Laitoksella sai lisämaitoo pullosta ku ei vielä ollu maito noussu...
Muutenki esim soseitten alottamisen jälkeen, se olin minä joka halus ehottomasti antaa sen ekan lusikallisen pojalle :ashamed: :LOL:
Ja ku kävin siellä ulkona syömässä niin poika oli sillä välin noussu mahallaan ollessaan käsien ja jalkojen varaan ilmaan...
Tuli kauhee ikäväki, varmaan kahesti kysyin kaverilta paljon kello on noiden kahen tunnin aikana :LOL:
Jotenki ei vaan varmaan halua menettää mitään ku tämä vauva-aika on loppujen lopuks niin lyhyt :D



Meijän poika on ihan innostunu hyppykiikusta :D
Pyörii siinä ympyrää ja kuolaa kauheen lätäkön lattialle :LOL:
Pörinä vaan kuuluu ja kuola lentää, sitten ite vielä tepisee siinä lammikossa :D

Vähän semmonen olo niinku olis sairaaks tulossa...
Toivottavasti ei...

*Talvcci ja "Unski" 4kk2vko1pvä* :heart:
 
Hei!

Iltarutiineista: Klo 19 jälkeen aletaan valmistautua yöunille. Iltapesu, yöpuku päälle, isolle siskolle hyvät yöt ja pusut, omaan hämärään huoneeseen juomaan iltavelli ja sit tutti suuhun, uniliina tassujen väliin ja nukkumaan. Nukahtaa noin 5-20min. kuluttua. Joskus vaatii 4 krt tutin takaisin laittoa ja asennon korjaamista, joskus nukahtaa heti. Ja viimeinen valvejakso on nyt viikon aikana pidentynyt, n. 2,5-3h.

Oma aika: Tosi nihkeästi maltan lähteä minnekään yksin. :ashamed: Salille pitäisi jaksaa lähteä, jotta saisi allit ja löllöt kyytiä, muttei vaan mitenkään jaksa/raaski. Mutta sen huomaa, että kun on hetken ollut yksinään jossain, niin johan on ihanaa tulla kotiin...paitsi jos molemmat tytöt huutaa! :/ Tuntuu, että tänne kotiin on kasvanut niin vahvat juuret, että on ihan pöllämystynyt, kun "joutuu" ihmisten ilmoille... :D

Häiriköistä: Olenko jotenkin sokea, kun en mielestäni ole nähnyt meidän ketjuissa häiriköitä? Ja tosiaan, musta periaate "toisesta sisään ja toisesta ulos" pätee hyvin tällaisiin. Tosi ihanaa on kuulla kaikkien arjesta, kun niin samojen "ongelmien" kanssa painitaan ja niin samoja uutuuksia koetaan. Kyllä vertaistuki on korvaamaton! :hug:

Mitäs muuta...Ai niin, kakkaa tulee meilläkin nykyään päivittäin. (Jo on tärkeä ilmoitus... :D ) Ja aina tulee vain pieni kikkare, jotta voi seuraavaan vaippaan tehdä taas uuden pikkukikkaran. Edes jumppaamalla ei saa tulemaan enempää, kuten ennen. Ja kakka on muuttunut kovemmaksi. Pitää muistaa juottaa maitoa joka välissä, se ainakin on auttanut, ettei tule ihan kiviä sentään!

Soseista ja syömisestä: Meillä on nyt maisteltu maissi, porkkana, peruna, mango ja päärynä. Kaikki ovat sopineet. Se on vaan outoa, että kasvissoseet maistuu paljon paremmin kuin hedelmäsoseet. Kasvissoseita odotetaan suu apposen auki, mutta eka maistelu hedelmää saa suun mutruun ja sit on houkuteltava maistamaan. No, pääasia että maistaa ja huomataan, että aiheuttaako mitään oireita. :heart:

Jesh. Hyvää torstain jatkoa! Pitää lähteä hakemaan MeNaiset, jotta voi lukea uusimmat julkkisjuorut... ;) :ashamed:

Kisu ja plikat
 
No niin neuvolasta kotiuduttu. Talvicille etusivulle lisättäväksi meidän 4 kk mittoja: 6200g, 61,5 cm ja pipo 41,8 cm. Terkan mielestä painoa tullut nyt sen verran vähän viime kertaan nähden (n. 100g/vk), että tuli käsky aloittaa kiinteiden maistelu. Kävin nyt sitten hakemassa kaupasta perunaa ja tarkoitus on sitä antaa, kun neiti herää päikkäreiltä. Onneksi mies tekee tänään töitä kotoa niin pääsee myös todistamaan neidin ilmeitä =) Varmaan on ihan hyvä aika alotella, kun neiti heräsi viime yönäkin 4 kertaa syömään ja lopullisesti kuudeltä. Nyt on itsellä vähän väsy. Toisaalta olisin kyllä halunnut mennä täysimetyksellä mahdollisimman pitkään.

Oma aika: Mä oon n. pari kertaa viikossa käynyt jumpassa, kaupoissa tms. ilman vauvaa. Pääasiassa hyvin on tyttö pärjäillyt miehen tai mun äidin kanssa. Viime viikonloppuna oltiin kahdestaan syömässä ja tyttö oli kummisedällään hoidossa, häntä oli kuulemma vähän vieroksunut. Kamala kiire itsellä on kuitenkin aina kotiin, vaikka tietää, että neiti pärjää ihan hyvin. Mihinkään baariin mullakaan ei ole minkäälaista halua lähteä.

Tänään illalla lähdetään tutun pojan 1 v. synttäreille, saa kerrankin tällätä tytön mekkoon, niitä kun ei juuri muuten tule käytettyä :D
 
Soseista ja syömisestä: me ollaan nyt maisteltu porkkanaa, bataattia ja perunaa. Ruokahalu on melkoinen, mutta en ole vielä uskaltanut puolikasta pilttipurkkia enempää antaa kerrallaan. Seuraavaksi ajattelin maistattaa maissia. Olen tehnyt nyt niin että viikon välein olen ottanut uuden maun mukaan. Hyvin on ainakin nuo tähän asti maistatetut kasvikset uponneet. Kun poika näkeekin että alan tarjota sosetta, eli haen ruokalapun, kipon ja lusikan niin jo hihkuu innosta sitterissä ja availee suutaan kuin pieni linnunpoika :LOL:

Omasta ajasta sen verran että nyt kun mulla on raskas aika niin mies on ottanut pojan hoitoonsa enemmän että saisin levätä ja mietiskellä rauhassa. Olen kiitollinen että mies on mulle tämän suonut sillä tuntuu että nyt tarviin välillä ihan niitä hiljaisia hetkiä, muuten hajoo pää. Kotoa en jaksa lähteä kyllä oikein mihinkään. Kaverin synttärit olisi lauantaina ja ensi viikolla olisi toisen kaverin polttarit. En vaan nyt jaksa mitään tuollaisia menoja, plääh.
 
Omaa aikaa saan mielestäni ihan liian vähän. Mutta niinhän se vaan on, että minä hoidan pääasiassa lapsen ja mies käy töissä ja tekee kaikki isommat kotityöt, kuten lumityöt. Nyt on tullut kova hinku takaisin töihin, kaipaan sosiaalista elämää ja omaa aikaa.

Me ollaan oltu jo yötä erossa vauvasta pari viikkoa sitten. Oli aikamoista tuskaa, sillä rinnat meinas räjähtää! Henkisesti pärjäsin yllättävän hyvin, soitin vaan kaksi kertaa kysyäkseni miten menee.

Soseista meidänkin suosikki on parsakaali-peruna. Myös persikka on suurta herkkua.

Meillä herätään edelleenkin syömään yöllä kahden tunnin välein. :( Vaikka syötäisiin illalla puuroa tai sosetta ennen nukkumaan menoa, niin parin tunnin päästä taas syödään. Olen todella väsynyt. Oliskos jollain jotain vinkkejä, miten saatais nuo unipätkät pidemmiksi? Poika nukkuu omassa sängyssä meidän huoneessa. Kadehdin teitä, joiden vauvat herää vaan kerran yössä. Niin meilläkin oli vielä 2 kk sitten.

Tulipas oikein valitusvirsi! Anteeksi, olen vaan niin väsynyt, mutta tietysti onnellinen! :( :)

heketsi + poika 4kk 1vk
 
Iltarutiinit meillä menee suurinpiirtein niin,että n. klo 18-19 aikana syödään iltasose,joskus se jää välistäkin. Sitten vähän leikitään, luetaan ja mennään iltapesulle/kylpyyn.Yövaatteet päälle ja sitten samantien siirrytään sänkyyn missä poika on vähän aikaa rinnalla,joskus nukahtaan siihen suoraan, mutta yleensä sen jälkeen seurustellaan ja lauletaan tuttuja unilauluja hetki ja sitten syödään toiselta rinnalta jonka jälkeen uni sitten yleensä tulee. Jos on hankalampi ilta, niin nukahtamisessa voi mennä kaksikin tuntia.. Kun pikkuinen on nukahtanut niin sitten nukkuu koko yön heräämättä tai herää aamuyöstä kerran syömään. Ylös noustaan tavallisesti n. klo 8-9 aikaan. Tyytyväinen saa olla tähän rytmiin, kun poika oli pienempi yöt olivat tosi katkonaisia ja hän suostui nukkumaankin vain ja ainoastaan minun tai miehen rintakehän päällä.!

Aijoo,neuvolassa käyty ja poitsun paino nyt 6000g! :)

nöpötin ja poju 6kk 17pvää
:heart:
 
Oma aika: Mulla on musta ihan kivasti omaa aikaa. Mä käyn siis sen pari kolme päivää töissä ja nykyään lasken sen omaksi ajaksi :D Koska oikeesti se hiljaisuus ja aikuisten ihmisten seura on aika terapeuttista. Sen lisäksi käyn ehkä kerran viikossa salilla tai kaverin kanssa jossain lasillisilla ilman tyttöä. Kavereita näen kyllä useamminkin mutta mulla on yttö yleensä mukana. Baarit tai muut ei kiinnosta täälläkään. Nyt kun täytin 30 niin monet kysyivät enkä pidä bileita ja enkä haluaisi hommata hoitajaa jotta pääsisin ulos. Ei kyllä yhtään houkuttanut! Nyt etenkin kun on töissä niin käyttäisi muka viikonlopun tuollaiseen ja kärsisi sunnuntaina krapulaa, ei kiitos;) Jos olisin nuorempi niin ehkä sitten intoa riittäisi.
 
Heissan!
Talvicci, tässä olisi meidän 4-kuukautisneuvolamittoja: paino: 7800g, pituus: 65cm
Kiitos :)

Neuvolassa todettiin, että kasvu ja kehitys niin hyvää, ettei vielä tarvii aloitella soseita. Meidän poika ei siis oli saanut vielä mitään muuta kuin rintaa. Varmaan kuukauden päästä aloitellaan, jos ei ala tuntua siltä, että yöheräilyt olisivat nälästä johtuvia.

Nuha pojalla oli kolmisen viikkoa ja meidän yöt taantuivat taas lukuisiksi heräilyiksi :( Ja minä olen aika väsy. Sitä ennenhän meillä oli se nenän karstaisuusongelma, jonka vuoksi heräiltiin syömisten lisäksi. Nyt se karstaongelma palasi, kun nuha meni ohi. Mutta kiva ylläri oli, että viime yö oli eka yö muutamaan kuukauteen, etten tiputellut suolavettä ja imenyt nenää kertaakaan :) Voi ette usko, miten odotan, että kevät tästä etenee! Päästäisiin eroon tuosta raivostuttavasta karstavaivasta!!

Minä en ehtinyt nyt lukea kovin paljon teidän kuulumisia, mutta jotain hiukan.
Oma aika, mitä se on? :LOL: Siis tänäänkin kävin reipasta vauhtia ruokakaupassa ja kahta painavaa kassia kantaesani ajattelin, ettei tämä nyt ainakaan tunnu siltä kivalta vaihtelulta, että pääsee vähän kotoa pois. Suunniteltiin, että mies olisi ollut hetken kotona, että olisin saanut imuroitua, mutta hänen piti lähteä raksalle, kun siellä on yksi tilanne päällä ja oli pakko mennä. Annan ihan mielelläni hänen mennä, koska sitten se muutto on aina lähempänä, mutta olisi niin mukava saada nuo villakoirat veke täältä.

Me ei olla päästy kertaakaan vielä vauvauintiin eikä perhekerhoonkaan. Vauvatanssi olikin täynnä. Minä kun ajattelin, että nyt me aletaan harrastamaan vauvan kanssa vaikka mitä ja näin kävi! Hän nukkuu aina juuri siihen aikaan, kun perhekerho on. Uimaan ei ole päästy tuon nuhan takia, sitten hänen korvantaustansa oli auki ja sen paraneminen kesti. Nyt minä olen nuhassa. Ensi sunnuntaina yritetään kuitenkin taas.
Mutta kaipaan kyllä jotain kodin ulkopuolista aktiviteettia ja kontaktia. Sen voin rehellisesti sanoa, etten suosittele samaan aikaan vauva- ja rakennusprojektia. Kyllä minä jännitin sitä hiukan raskausaikanakin jo, että miten jaksan kun mies on aina pois. Tiedän, että sitten jaksan ihan eri tavalla, kun olen levänneempi. Pinnakin on paljon pitempi :D Uskon, että lähiaikoina helpottaa, kun kevät menee hiukan pitemmälle. Kevät on mun lempparivuodenaika :) Omalla tavallaan helpotti, kun vauva täytti kolme kuukautta. Seurasin vuosi sitten kahden ystäväni vauvaelämää ja totesin, että kolmen kuukauden jälkeen alkaa olemaan kevyempää.
Meidän poika on oikea sylivauva! Ei viihdy sitterissä kauankaan. Lattialla en voi pitää, koska lattia on niin kylmä ja kissat eivät varo pätkääkään vauvaa. Ne juoksee rallia ja nahistelevat joka välissä. Tänäänkin vauva pelästyi kunnolla, kun alkoivat painia vauvan vieressä lattialla. Sitten kun menin sängylle vauvan kanssa, kissat juoksivat siitä sillä tavalla, että toinen talloi vauvan poskea ja tuli pieni haava. Olen ihan kypsä noihin katteihin..

Tuli aika valituslitania tästä nyt mullakin, mutta tällaista tämä vauva-arki ainakin meillä välillä on :) Raskasta ja ihanaa! Kuten heketsikin sanoi, olen väsynyt mutta onnellinen :)
Poika osaa jo kääntyä selältä mahalleen, eka kerran nelikuukautispäivänään kääntyi. Vaipanvaihtokin on erilaista, kun käsiin tarrautuu kaikki lähellä olevat tavarat :heart:
Voikaa hyvin =)

Hope ja poika 4kk, viikko ja 2 päivää :heart:
 
Flora
Varmasti ne kaverit ymmärtää ettei jaksa tulla... :hug:


).( (Pian toivottavasti, n.1kg vielä jälellä... )

Täällä on tänään ollu aivan ihana ilma B)
Nollassa vissiin melkein oli (ainaki mittari niin näytti, varjossa oli pakkasta varmaan) ja aurinko paisto tosi komeesti...
Muistaa taas miks mä tykkään niin paljon keväästä :heart:

Olis pitäny siivota mut lähinki sitten vaunulenkille.
Sen jälkeen kolasin vielä etupihan ja takapihalta heittelin lunta pois ku se oli ihan täynnä...
Kauheesti tullu lunta täälläki päin :)

*Talvicci* :heart:
 
Muuten, onko kenelläkään kokemusta tai tietoa lastenvaatekerhosta nimeltään Du & Jag? Liityin tänään sellaiseen. Sieltä tulee kerran kuussa joku vaatepaketti. Katsotaan nyt, minkälaisia heidän tuotteensa ovat.
 

Yhteistyössä