~LOKAKUUN lapset **2010** kesäkuussa <3~

Pillerien nielemisestä: Mä pystyn nielee pillerin ku pillerin :D Mutta noi on tosi pahoi mistä mama-L puhu, sellaset isot pyöreet missä ei oo mitään pintaa, esim para-tabs. Niistä jää pakollakin kauhee olo kurkkuu ja sitten täytyy niellä vettä oikein isosti. Oonkin alkanu ottaa ne puolikkaina. Jollakin auttoi jos nieli jonkun kanssa, esim jogurtin tai hillon!

Mulla alkanu vaivaamaan kauhee hedari! :kieh: :kieh: :headwall: :headwall:
Jo monta päivää päätä särkeny ja oksettanu!

Mä täällä kyselinki jo tosta maidon tulemisesta... Mutta huomasin, että tisseissä on sellasia kovia kohtia? Ei ne oo erityisen kipeet (sii normaalia aristusta löytyy ) mutta vähän pakottaa ja ihmetyttää et mitä ne on? Onko maitoa noussu niin hurjasti vai vaan maitorauhaset turpeena??

Lara- ja Nuna rv24+4
 
Kuulumisia rakenneultrasta!

Elikkäs aamulla jo kävästiin kurkkaan vauvaa ja kaikki oli pienellä oikein hyvin :) Kooltaan vastas viikkoja 21+1 kun nyt luultavasti todistukseen merkataan lasketuks ajaks 20.10, jonka mukaan ois 20+5 tänään. Eli aikaa ei lähetä muuttaan, vaan sitten pääsen loppuraskaudesta painoarvioon kun edellinen oli niin iso syntyessään. Ihana 4d-kuva vauvan kasvoista saatiin ja on kovin samannäkönen kun meidän kakkonen. Elikkäs olo piti paikkaansa ja meille tulee kolmas poika. Painoa vauvalla oli nyt 428g.

Mies jo autossa sit sano et tässähän tää meidän perhe sit on. Sanoin vaan et ei oo, täytyy se neljäskin saada että oon aina halunnu neljä lasta. Tuumas vaan että oon hullu :LOL:
Noh, jos nyt mennään päivä kerrallaan ja saadaan tämäkin kaveri joskus turvallisesti masun tälle puolen. Jos koittais vaikka pehmitellä miestä sitten vähän näitten kolmen kasvettua. Ei kuitenkaan oo sinänsä mikään kiire kun ei tuota ikää nyt niin paljoa oo...Iltatähti ois sit vielä joskus ihan kiva.

Lara- eiköhän ne kovat kohdat oo just maitorauhaset. Taikka jokos sitä maitoakin sinne rintoihin kertyy? Mullakin on ollut jo pitkään rinnat tosi turpeet ja kipeät. Rupeevat valmistautuun koitokseen :)

Muakin kiinnostais kuulla noista Viron vaunuvalikoimista?? Onko jollain kokemusta? Lähinnä tuplia ajatellen. Sellaset kun ois hankintalistalla.

Nyt valmistautuun töihin!

hömpiäinen 20+5
 
neuvolakuulumisia:
RR 128/70
B-Hb 115 lisäraudan syöntikehotuksen antoi
painonmuutos/vko -45
turvotus +
liikkeet ++
sydämensyke +150
kohdunpohjan korkeus 19
pissa puhdas

sain kelan paperit ja soittelin äsken sokerirasitusajan jonka sain 30.6.
seuraava neuvola ja neuvolalääkäri on 7.7.

oli ihan kiva käynti vaikkei tuo neuvolatäti mikään sielunkumppani olekaan ;)

noonie+plikka 23+2
 
POKS 20-0! Vihdoinkin puolivälissä:)
Huomenna on rakenneultra ja jos kaikki ok niin vois alkaa jo jotain valmisteluja tekemään pikkuista varten. En ole siis mitään vielä hankkinut, muutamia bodeja siskolta saanut. Vähän jännittää vain tuo huominen r-ultra, että onkohan siellä kaikki hyvin. No sydänäänet vielä kaksi viikkoa sitten kuului neuvolassa ja oon ehkä (en ole ihan varma) jotain liikkeitä/potkuja alkanut tuntemaan. Vaikea sanoa onko se vaan omaa kuvittelua, kun ei yhtään tiedä miltä ne pitäis tuntua.

Galluppiin: Mies on ylläri-ylläri ohjelmoija elikkäs insinööri niinkuin suurinpiirtein puolella tästä porukasta...heh!

Mielialasta: Mä oon omasta mielestä ollut kyllä tämän raskausajan todella seesteinen verrattuna normaaliin olotilaan. Yhden kerran oon saanut kunnon itku-raivarit miehelle, mutta muuten en ole suuremmin hermoillut. Huomaan kyllä, että herkistyn paljon helpommin kuin aiemmin. Kaikki tv-ohjelmat yms. itkettää. Normaalisti en ole mitenkään itkuherkkä.

Mulla on kans sama pieni ongelma Puskajussin kanssa, että oon ollut aina kauheen kosketusarka navasta. Nyt, kun tuo napa pullottaa tuossa niin oikein pahaa tekee, kun se hinkkaa paitaa vasten. Mistähän tuommoisetkin johtuu?!

Mut nyt täytyy lähteä kauppaan ja asioille, ettei koko vapaapäivä mene tietokoneen ääressä.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Maj10 ja pikkuinen 20-0!
 
voihan maanantai....vanhemmalla pojalla kesäloma ja aloitti jo nyt kitinän että ei oo tekemistä....just :D tätä jatkuu siis seuraavat pari kk.ta....onneksi on ees illat puukattu pelejä ja reenejä :D

täällä ei oikeestaan kummempia,lääkäri,neuvola 16.6.....joten sitä ootellessa....pitänee harkita reissua Tampereen ikeaan,tarttee pari uutta hyllykköä sitte uutehen tupahan :LOL: Onkos siellä joku muu jo ehtiny kävästä.....

sutulii 20+5 :heart:
 
Terveisiä rakenneultrasta :wave:

Kaikki näytti olevan hyvin,mitat vastaa viikkoja ja löytyi kymmenen sormea ja varvasta B) Taisi ne mun enneunet kuitenkin pitää paikkaansa,sieltähän ne selkeät pojan vehkeet lävähti ruudulle heti ensimmäisenä :LOL: Eli mulle saa vaihtaa tonne poikalupauksen. Pientä rytmihäiriötä oli havaittavissa ja meen torstaina uudestaan ultraan,jossa lääkäri sit kattoo vielä. Ei tosin kuulemma kannata stressailla,koska on kuulemma aika yleistä ja korjaantu kehityksen myötä itsestään. Mutta hyvähän ne on tarkistaa :)

Miesten ammattigallupiin: mun mies on koulutukseltaan sähköasentaja,mutta mä joudun kyllä myös nyt tunnustamaan että en tiedä tarkkaan mitä nykyään työkseen tekee :ashamed: :D YIT:llä on vakituisena,eli oisko jotain kokoonpanojuttuja ja kaapelihommia..

Onko kellekään alkanut tulla päivittäin huimausta ja hengästymistä? Mulla on nyt viikon ajan ollu ihan päivittäin ihme läähätys- ja hengenahdistuskohtauksia ja ne tulee ihan vaan istuessakin. Tuntuu että happi loppuu ja pitää puuskuttaa vaikka ei oliskaan tehnyt mitään fyysisesti raskasta.

Semmosta tällä kertaa,hyvää vointia kaikille :)

PippuriPylly ja Papu 20+6
 
hei vaan uuteen pinoon, kiitos tästä.

Pikaisesti taas lukaisin läpi kuulumiset ja näköjään ultrailut menneet putkeen ihan ok.

Tänä aamuna herätessäni, maha oli sit yhtäkkiä sit pompsahtanu tohon eteen. Siis yhdessä yössä, illalla oli kyljet ja vatsa oudon kipeenä, pienikin kumarrus ja vino liike sai vedet silmiin, vähän jo huolestuinkin mut nyt aamulla se törötti kuin viimesilläni olisin.
Onneksi ei mitään turvotusta muualla eikä muutenkaan oireita jotka viittais raskaumyrkytykseen. Piti heti aamusta kun töihin tulin, tilata myymälääni äitiyshousuja ja hameita kun nyt ei omat enään mene :D

tiltalitti ja mymmeli 20+5 (kai) jotenkin taas sekasin viikoissa...tahtoo jo järkensä takas
 
Äkääk! huomenna rakenneultra. Voi juma! :eek:

Onnittelut taas hyvistä kuulumisista niille joilla se on nyt ollut.

Hengityksestä. On joo välillä tosi hankalaa. Ja ihan vaikka paikallaan istuis tai makais. Sitte yhtäkkiä vaan helpottaa. Justiinsa sellanen tunne että happi loppuu tai että ilmassa ei ole yhtään happea. Sitte toisaalta pystyy tekemään fyysisesti raskaita hommia toisinaan ihan normaalisti.

sutulii ai ehtiny käydä ikeassa vai? ai miten monta kertaa :kieh: Käytiin muuten perjantaina ostamassa kaappeja kun muistaakseni 15.6 asti sai 20% alennusta rungoista ja ovista. Että jos semmosille on tarvetta niin kannattaa toimia.

Sofiia 19+5
 
Pippuripylly,mulla oli esikoisella rytmihäiriötä ja oltiin kanssa ultrassa kattelemassa,ja sitten kun esikko syntyi niin oli heti seuraavalle päivälle sairaalan sydänlääkärille tarkistus aika ja kuinka ollakkaan,häiriöt oli johonkin kadonnu ja kiltti tohtori setä sanoikin että näin siinä useimmiten käypi,kun lapsonen syntyy niin sydän pelittää ihan normaalisti.

Sofiia,joo pitää tuota ukkoa retuuttaa hihasta jotta menoksi,nimenomaan tarttis säilytyskalustoa ja parit hyllyt :D

sutulii
 
Ihani ultrakuulimisia, onnea niistä! :hug: :flower: :heart:

Tänne saapui äitiyspakkaus perjantaina ja vaunut tänään! :heart: (Ora Saaga Helmet)
Olo ois kaikinpuolin ihana, jollei olis ihan hirveetä päänsrkyä!!
Onkos muilla särkeny pää erityisesti?
Täytyy varmaan lähteä ulkoilemaan, josko tuo jomotus loppuis!

Lara- ja Nuna rv24+4
 
Noni..parin päivän tauko rautalääkkeistä ku jäi nii traumat ja tuossa äsken sit sain Obsidan pillerin nieltyä..vielä ei oo olot onneks muuttunu sen koomin, jospa tää tästä!!!

Joo todellaki ku jotku pillerit o sellasia jotka alkaa heti sulaan suussa eikä niitä saa mitenkää nielastua..ja jää si monesti kurkkuun kii:/! HYI!!!

Lara- mulla oli tuossa muutama viikko taaksepäi pääkipee putkee varmaa pari viikkoo.. ei auttanu mikää muu ku särkylääke :( !! mut nyt helpottanu..itseasiassa ei oo kyl moneen päivää särkeny!!!*koputtaa puuta*

Hengästymisestä..tuossa äsken tein pihalle kukkapenkin..siis ihan pienen sillain lyhtypylvään ympäri, ni kyllä NIIII puuskutti ja hengästytti että HUH!!!!
kyykkiminen alko si lopussa sattuu masuunki ki se oli nii puristuksissa koko ajan. Iha oli sit sellanen olo ku ois kunnolla urheillu ku voimat meni ym!! JÄRKKYÄ!!!!! :LOL:
Valitin si miehelle heti että oli kyllä mun viimine pihatyö ilman miehen apua!!! :whistle:

Ny kahvikupposen ääreen ja nauttiin viimehetken hiljaisuudesta ku pikku-herra varmaan kohta herää unilta!!! MOIKKA :wave:


j-22 ja MiNi 23+1
 
Kromosomi-pikavastaus tuli! Kromosomit olisi sen mukaan normaalit ja rakenneultran poikalupaus vahvistui!! :heart: :heart: :heart:
Tarkemmat vastaukset saadaan parin viikon sisään. Nyt on kyllä todella helpottunut olo, kun ehti jo kaikki kauhukuvatkin käymään mielessään läpi.

mama-L voit laittaa minulle poikalupauksen listaan ,kun ehdit. Kiitos!

Ja onnittelut kaikille uusista, hyvistä rakenneultra ja neuvola-kuulumisista! =)

Tulen myöhemmin lueskelemaan ja kirjoittelemaan lisää, kun maltan.

Minkuli ja pikkuheppu 21+1 (joku joskus kommentoi tuota pikkuheppua pojaksi..näköjään mun tyttöolo meni tosiaan ihan metsään) :)
 
Sutulii, ihana kuulla että noi rytmihäiriöt voi olla noinkin harmittomia :) Kyllähän se aina vähän säpsähdyttää vaikka löytys ihan pienenpientäkin poikkeavuutta..tossa jo googlettelinkin niin moni oli kertonut samantapaisia kokemuksia,että olis sit itsestään hävinneet ne häiriöt jossain vaiheessa :)

Onnea Minkulille ihanista uutisista :flower: :)

Hei saako neuvolasta automaattisesti sen todistuksen kelaa varten,mikä liitetään sit äitiyspakkauksen hakemukseen? Mä en muista enää miten sitä haetaan :ashamed: Kun ei ainakaan viime neuvolakäynnillä ollut pakkauksesta mitään puhetta,eli pitäskö mun erikseen pyytää se sieltä? Mä oon ihan reikä päässä täällä,kesämielellä ja aivot lomalla B)
 
Tuosta veden juonnista ummetuksen estona. Ei auta. Minähä syön vielä tuota Agiocuria, jota ei uskalla ottaakaan ilman runsasta nestettä. Saattaa tulla jopa suolitukos.

Tuo veden juonti on kyllä muuten hyväksi. Minua kehotettiin edellisessä raskaudessa juomaan päivässä vähintään 3 litraa vettä turvotusta estämään. Siis 15 lasillista. Huh !

 
PippuriPylly kyllä meillä ainakin antavat sen todistuksen neuvolassa automaattisesti ku raskaus on kestäny 22 viikkoo

Minkuli ihania uutisia!

tänään laitoin nuo ihan pienimmät vauvan vaatteet jo kaappiin odottaan. erottelin sit tyttöjen vaatteet erikseen ja rohkeana ne laitoin laatikkoon ku sitä poikaa lupailtiin. voi että ne 50 cm vaatteet näytti pieniltä :heart: vaikkei siitä oo vuottakaan ku ne on ollunna käytössä, niin itku meinas tulla et oliko ne vauvat tosiaanki näin pieniä syntyessään...

mulla on onneks ny tänään ollu parempi päivä ja kivuista ei tietoakaan. tosin oon melkein koko päivän istunu kirja kädessä sohvalla :ashamed:

justiina ja masukki POKS 21
 
vielä piti tulla tänne puuskahtamaan kun sain kelan paperit täyteltyä.
saa nyt nähdä menikö kaikki oikein kun tuota häiriötekijää oli enemmän kuin kiitettävästi samalla...
yritin päikkäriaikaan noita jo tehdä mut eiköhän poika nukkunut vaan alle tunnin joten no chance ja sit nyt illalla uus yritys kun oletin miehen katsovan poikaa ja selviävän siitä ilman typeriä kysymyksiä jotka häiritsis mun yritystä selvittää lakipykäliä ja muuta mukavaa... no sain nyt jotain kasaan,kai sit ehtii vielä korjailemaankin...

vähän ottaa päähän se että työnantajani ei maksa palkkaa äitiysloman alusta kun jään suoraan hoitovapaalta äitiysvapaalle. runsaan kuukauden ne vaan maksais mut silti...pöh.ois pitänyt osata ennakoida tämäkin... :/

minkuli ihania uutisia! :flower:

jonkun verran hengästymistä huomaan minäkin enemmän jo, mut ei mitään hirveitä vielä. lähinnä mua nyt ottaa päähän kun yöt tuntuu menevän aivan pipariks kipeiden lonkkien vuoksi, niitä särkee ihan hemmetisti kun joutuu kyljellään nukkumaan. ja mahallaan ei tällä pötsillä kyllä enää nukuta, selällään myöskin mahdotonta kun alkaa tekemään pahaa. hitto kokoan kohta vuoren tyynyjä sänkyyn ja nukun istualtani... |O onneks päivän mittaan vähän vetreytyvät mutta ei täysin enää.

noonie+plikka 23+2
 
noonie täällä sama homma tuon työpaikan kanssa et ei maksa ku jään hoitovapaalta äippälomalle. ite kerkesin ilmottaa et oon hoitovapaalla syyskuun alkuun ennen plussaa, niin enpä sit viitti sinne vääntäytyä ku 13.9. alkaa äippäloma. ja viimeks jäin jo rv 28 saikulle. hiukan harmittaa se et en tajunnu sitä isäkuukausihommaakaan...jos oisin käyny sen kk:n töissä, niin saisin äippäloman alussa 3 kk palkan ja kertys lomat. noh, ens kerralla sitte hokaan sen isäkuukausjutun ja meen kk käymään töis ja jään hoitovapaalle hamaan tulevaisuuteen asti.
 
Se olis nyt sitten rakenneultra käytynä ja olihan se taas ihana nähdä vauvaa edes hetken aikaa :)
Nyt sitten selvis varmuudella se laskettuaika, eli siis se oli 22.10, joten mama-L jos jossain välissä viittit sen muuttaa :)
Muuten oli vauvalla kaikki rakenteet kunnossa ja ranteet/nilkat suorassa ja muuten siis hyvin, mutta munuaisaltaan laajentumaa löysi kätilö ja laittoi sitten lähetteen Taysiin äippäpolille ja sieltä nyt oottelen sitten kutsua seuranta ultraan.
Lohdutteli kyllä kätilö noista laajentumista sillä, että useimmiten ne korjaantuu viimestään vauvan synnyttyä tai ainakin aikas pienenä, mutta kyllä sitä huoli on nyt pikkusen takia kuitenkin vahvasti mielessä :(
Toivottavasti tulis kutsu pian sinne polille ja pääsis lääkärin kanssa juttelemaan asiasta, niin ehkä, kun hiukan kuulee lisää asiasta, niin sais hiukan mieltä rauhottuun.
Toisaaltaan en oo kauhean huolestunu, mutta toisaaltaan taas kuitenkin huolettaa ja murehdittaa.
Mutta eipä tässä nyt muuta voi ite asialle tehdä, kun odotella ja toivoo parasta.
Tarvii vaan teille täällä purkaa ajatuksiaan, niin ei ihan kaikkee miehenkään niskaan kaada (omansa saa kyllä ihan taatusti) ;)
 
22.10 onkin suosittu LA-päivä, hih!! :) Mulla synty esikoinen 20.3 joka ei ollu monella LA-päivä mut sille päivälle osu pinosta varmaan 6 synnyttäjää!

Hengästymistä en oo havainnu et mitenkään liikkeessä hengästyisin helpommin, mut selinmakuulla olo alkaa olla tukalaa ja ahdistaa toisinaan henkeä, mulla oli tota hengenahdistusta paljonkin aikaisemmin mut onneksi meni ohi vielä, niin inhottava tunne kun vaikka miten koittaa haukkoa niin ei vaan tunnu että saa tarpeeksi ilmaa... Iuh.

KELAn paprut oottelee mulla vielä tossa... En osaa täyttää niitä kuitenkaan yksin joten meen ihan suosiolla Kelan tädin pakeille. :D

Päänsärkyyn neidit enemmän ulkoilmaa!! Mulla ainakin tehoaa tuokin monesti. Tietty jos sellanen megamigreenikohtaus iskee niin siinä ei paljoa muuta tehä ku pötkötetä pilkkopimeessä mut jos jyskyttää pitkin päivään niin ylös ja ulos raikkaaseen ilmaan :)

Ulkoilusta puheenollen lähdetäänkin neitin kanssa nyt puistoon, eilenkin oltiin 1½ tuntia aamupäivästä ku on taas noin upeat kelit ja kaikki kaverit siellä.

Palaamisiin,

mama-L & Pienimies 23+1

(ps. Meidän isopienineiti sai kerhopaikan syksylle, elokuussa alkais ja 1 päivänä viikossa, 8-11.30. Nasut-ryhmään menee! :heart: Äitin oma pieni!! Itkettää jo valmiiksi... No ehkä mä ton yhen aamupvn kestän :D)
 
Minkuli :flower:

Ja merette :hug: . Toivottavasti huoli on turhaa. Ja eiköhän se aika usein ole jos noin jo uskalletaan luvata?

Me myös ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin. Oon NIIIN helpottunu. Näin vielä aamulla kamalaa painajaista ultrasta ja heräsin siihen. Oli niissä tunnelmissa kiva lähteä. Häveliäs kaveri oli siellä jalat ristissä ja kädet tiukasti naaman edessä :heart: Eli ei nähty yläpäätä eikä alapäätä :LOL:

Laskettuaika pysyi samana mutta päivät koon mukaan yhä muutaman päivän vähemmän joten vastaavat omia laskujani. Ja istukka etuseinässä aika tasan keskellä. Siinä epäilemättä syy miksi ne pienet liikkeentapaiset tuntuvat vaan sivuilla. Mutta nyt alan uskoa että liikkeitä ne ovat :heart:

PippuriPylly. Myös mulle sanottiin että vkolla 22 olevassa neuvolassa saa todistukset ja lappuset.

Sofiia 20+0 POKS ja puoliväli!
 
Tervehdys!

Moni on käynyt neuvolassa tai ultrassa. Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille! Merette ja PippuriPylly, toivottavasti teidän pikkusilla olisi kaikki kuitenkin hyvin!

Minkuli, ihana, että saitte kuulla hyviä tuloksia! Nyt nauttimaan raskaudesta! :)

Heikotus ja hengästymiskohtauksia on ollu mullakin. Itseasiassa voisin toistaa kaiken, mitä Sofiia kirjoitti kokemuksistaan. Välillä oleskellessa ja lepäillessäkin tuntuu, ettei millään saa tarpeeksi happea, vaikka kuinka yrittäis vetää henkeä. Sydän tuntuu hakkaavan nopeemmin ja on tosi vetämätön olo. Sit toisaalta välillä pystyn ihan hyvin tekemään pihahommia, kotihommia tai käymään lenkillä ilman mitään oireita. Aluks mietin johtusko tuo huonohappi alhasesta Hb:sta (kun mulla ei oo sitä mitattu). Mut sit toisaalta enimmäkseen mulla on ihan normi hyvä olo. Hassusti vaihtelee. Tiedä sit mistä johtuu...

Eilisen vietin miehen siskon kanssa Kuopiossa shoppaillen. Meillä on ensi viikonloppuna häihin meno ja tarvitsin uudet olkaimettomat rintsikat ja huivin juhliin. Onneks löyty ja vieläpä hyvät. Kyllä olikin uudet rintsikat tarpeen! Jouduin ostamaan kaksi kuppikokoa isommat rintsikat, kun ennen raskautta (ympärysmitta on kuitenkin edelleen sama)! :D Paljonkohan nää vielä kasvaa, kun maitoa rupee tisseihin nousemaan... HUH HUH... :)

Aiemmin valittelin pikkuisen hiljaista kautta. No, nyt pikkunen on ollu vaihteeksi tosi pirtee tai sit vaan sellasessa asennossa, että oon tuntenu kovasti liikkeitä pitkin päiviä. :D IHANAA!

Nyt sit välipäivien jälkeen taas gradun kimppuun...


Tatara ja tirriäinen 23+3
 
Tulin äkkiä päivittämään ennen töihin lähtöä, kun on nyt niin helpottunut olo!
Rakenneultra oli tänään klo 9.45 ja kaikki oli hyvin. Ei kysytty sitten sukupuolta, kun mies haluaa pitää jännitystä loppuun asti.

Tosiaan näin nopsaan olen jo koneen ääressä, kun uä kesti tasan 5 min. Oltiin varmaan sisällä huoneessa yhteensä 10 min. No tärkeintä, että kaikki oli ok. Ei se ultraaja (vanhempi lääkärirouva) olis varmaan kertonutkaan sukupuolta, oli nimittäin sen oloinen. Kaksi kasvokuvaa me saatiin vauvasta, ihan isänsä näköinen =)

Mukava kuulla, että tänne on muillekin tullut hyviä uutisia!
Harmi taasen, kun toiset joutuu epätietoisuudessa elämään. Toivottavasti kaikki selviää pian ja parhain päin!

Maj10 ja pikkuinen 20+1
 

Yhteistyössä