~ Lokakuun lapsoset -15 ~ *Kesäkuu* ~

Neuvola käyty ja raskaustodistus hallussa :) ehdin jo hakea äitiysavustuksen, ja äitiyslomankin, ettei tarvitse sitten lomalla sitä muistaa.

Mulla katottiin tällä käynnillä hb kun valitin väsymystä, en tiedä olisko muuten kattonut. Sieltähän se syy löytyi, hb oli pudonnu reippaasti. Ei ole vielä hälyttävän alhainen (119), mutta pudonnut siitä mitä oli alkujaan (139) niin että se jo tuntuu, sanoi neuvolatäti. Siispä rautaa pitää ruveta napsimaan, 100 mg / päivä sain ohjeeksi. Jospa sitä kesälomallaan (joka pian alkaa) jaksaisi valvoa yli seitsemään :cool:

Kiisuli ja Omppu_ mulla on ihan sama painon kanssa. Viimesimmästä punnituksesta paino noussu 700 g / viikko. Ja ihan normi kotiruokaa ja ruisleipää syön. Oon vähentänyt herkkuja tooosi paljon siitä mitä söin ennen raskautta, nyt kun ei makea oikein maistu. Eikä sillonkaan paino noussut, että ennemmin pitäs painon laskea tai edes pysyä eikä kohinalla nousta.
Onneksi mun aineenvaihdunta palautuu raskauden jälkeen, ainakin ennen on palautunut, ja kilot putoo lähes itestään. Esikoisen jälkeen jouduin vähän laihduttamaan, kahden seuraavan jälkeen oon kyllä suklaani syönyt ja silti paino on palautunut normaaliksi.

Kiisuli kyseli sykkeistä ja sukupuolesta. Mulle on ultrassa luvattu tyttö ja sykkeet on ollu koko ajan 150.

Kommentteja sukupuolesta ei oo mulle koskaan tarvinnut esittää; tein "niin kuin kuuluu", ensin tytön ja sitten pojan.. ja sitten pojan ja nyt tytön. Mutta onhan hölmöä ihmisiltä ajatella, että lapsia tehdään siksi, että saisi jotain tiettyä sukupuolta.. Että joku oikeesti esim. tekis vielä viidettä lasta kun ne edelliset oli kaikki tyttöjä ja pitäs se poika saada :confused::mad::censored:

Kalina ja ninja 22+5
 
Painon kertyminen on kyllä jännä juttu! Mä saan yleensä katsoa aika tarkkaan mitä syön, muuten se näkyy kyllä heti painossa. Mutta raskausaikana aineenvaihdunta ilmeisesti vilkastuu, sillä silloin painoa tulee tosi maltillisesti vaikka herkkuja menee just sen verran kun tekee mieli... Eli aika reilusti normiarkeen verrattuna. ;) Nyt painoa on tainut tulla noin kaksi kiloa, aiemmissa raskauksissa kokonaissaldo on ollut jotain viiden ja seitsemän kilon väliltä. Ja loppuraskaudesta paino on aina kääntynyt laskuun. Mutta... Imetysaika onkin mulla sitten ihan päinvastainen! Mulle kertyy niitä kiloja sillon ihan huomaamatta, kuopuksen aikaan tuli vuodessa melkein 10 kiloa lisää vaikka imetin siihen asti kun lapsi oli 1v 1kk. Enkä mä mielestäni syönyt silloin mitenkään eri tavalla ja liikuttuakin on tullut ihan reippaasti. Jotenkin vissiin kroppa vaan menee sitten taas niistä imetyshormoneista ihan jumiin. Mielenkiintoista nähdä, toistuuko sama kaava kolmannella kierroksella vai onnistuisinko pitämään itseni kunnossa myös tuon imetysajan läpi! :D Mä oon siis aina tiputtanut imetyskiloja siinä missä muut raskauskiloja. ;)

Hb mullakin on katsottu joka käynnillä pyytämättä, mutta varmaan ihan siitä syystä että se on aiemmin käynyt aika alhaalla. Nyt oli tippunut 100 pintaan, mutta lähtenyt siitä taas ihan ok nousuun. Erityistä väsymystä en oo huomannut, mutta eipä mua väsyttänyt sillonkaan kun se edellisessä raskaudessa oli heikoimmillaan 88. Yksilöllistä selvästi tuokin! Taas pinaattia eväänä, josko se sillä nousisi... ;) Ja kiitos Omppu inspiraatiosta, pitääkin ehdottomasti tehdä kasvissosekeittoa joku päivä! Se aina unohtuu, vaikka on tosi hyvää!

Järjestelyvimma on ihan valtaisa! Odottelen, josko ekaa kertaa ehtisin oikeasti laittaa paikkoja kuntoon vauvaa varten. Esikoinen syntyi aikanaan vähän ajoissa heti, kun viimeinen tentti oli suoritettu. Supistukset alkoi samana päivänä! Se siitä äitiyslomasta ennen vauvan syntymää... Ja kuopuksen aikaan taas muutettiin keskeneräiseen taloomme kolme päivää sen jälkeen kun poitsu syntyi (vaatteetkin oli vielä varaston perukoilla muuttolaatikoissa siinä vaiheessa). Ja sitten tehtiinkin raksahommia ihan loputtomasti koko vauva-aika... Nyt raksaprojekti on siinä vaiheessa, että lopputarkastus on ensi maanantaina! On siis ihan oikeasti mahdollista, että ehdin järkkäillä paikat kotona rauhassa ennen kuin tyyppi syntyy. Niin siistiä! Tunnen itseni ihan ensikertalaiseksi tässä asiassa enkä malta odottaa, että pääsen kaivamaan varastosta kaikki pienet vaatteet ja muut kamat esiin! <3

Kai se pitäis tehdä töitä. Laskeskelin jo eilen, että noin 45 työaamua ennen äitiyslomaa. Kolmen viikon kesäloma tässä välissä helpottaa fiilistä kummasti!
 
Norppa, juuri aamulla kun täällä valitin nuista työpäivistä ja malttamattomana odotan äitiyslomaa, niin noita pelkkiä työaamuja laskien se ei tunnukkaan enää niin kaukaiselta.
Ja pakko oli omatkin laskea, enää siis 36 työaamua, ennen äippälomaa :D

Kosmo ja papu ja tänään taisi poksua rv 24+0
 
Hienoo, että tänne tulee tekstiä (y) Meidänkin pino näyttäis nyt liekehtivän :LOL:

Ompulle tuosta painon putoamisesta... Mulla on kaikissa aeimmissa raskauksissa tullut painoa sen 12-13kg, ja kolmesta ekasta ne kyllä jäi lähestulkoon synnärille kaikki. Kahdesta viimeisestä ei pudonnu niin nopeesti, mut imetys kyllä aika tehokkaasti painoa pudotti - nelosesta pääsin vielä alkupainooni, mutta tuon kuopuksen jälkeen jäi pari kiloa. Tosin en niitä koskaan kummemmin enää edes yrittäny pudottaa, sillä olin tyytyväinen olooni ja kehooni, ja ihan normipainon sisällä kuitenkin.
Noh, nyt on ikää taas 5 vuotta enemmän ja tämä paino on lisääntyny alusta jo nyt sen 10kg :eek: eli taitaa tiukassa olla tän raskauden jälkeen...

Täällä vietän varsin mielenkiintoisia aikoja... Meillä oli viime viikolla töissä se infotilaisuus, jossa meille (kuten arvattiin) kerrottiin meidän osaston myynnistä. Ja ostaja oli kaikille vähintäänkin järkytys :alien:
Tiedossa oli vain huonoja ostajaehdokkaita ja tämä oli -noh, jos nyt ei se kaikista huonoin, niin ainakin toiseksi huonoin vaihtoehto :mad: Pieni firma, jossa ei tes:n noudattamisesta tietoakaan.
Siirryttiin vanhoina työntekijöinä, ja selväksi oli ostajalle tehty, että meidän kanssa ei voi pelleillä, vaan mennään tes:n mukaan.
Toissapäivänä täyttelin niitä Kelan hakemuksia ja otin sitten yhteyttä pomoon (joka kanssa siis siirtyi tähän uuten firmaan) ja kysyin, että kait tämä uus työnantaja maksaa kans sen äitiysrahakauden palkan, niinkuin kuuluu. Pomo lupas selvittää, kun uus omistaja oli eilen tulossa käymään hänen luonaan.
Noh, eilen oli vain tullu pomolta lyhyt viesti:" Palaan asiaan myöhemmin." Eli ilmeisesti uus omistaja ei ollutkaan halukas maksamaan :cautious: Ja nyt väännetään... Ärrrr!!!!

Pesänrakennusvietti - mistähän mulle saatais sellanen :rolleyes: Mä oon nyt reilu kolme viikkoa ollu lomalla ja MITÄÄN en oo saanu aikaiseksi :whistle: Noh joo, kyllä mä kahden nuorimman muksun vaatekaapit perkasin ja vein pieniä vaatteita pois. Ja siinä samalla järjestelin vähäsen tuota ylikaaoottista vaatehuonetta... Mutta inspiraatio sen komeron varsinaiseen siivoamiseen jäi kyllä tulematta :p
Paitsi että tein ihanan löydön siinä järjestellessäni - löysin yhdestä laatikosta jokusen vauvanvaatteen, jonka olin säilyttänyt. Ihanimpana yks neuletakki ja -housut, jotka mun oma äitini on aikoinaan esikoista odottaessani tehnyt (ja niillä on jokainen mun muksuistani kotiutunu sairaalasta). Olin kuvitellut antaneeni nekin siskontytölle, jolle aikanaan suurimman osan vauvanvaatteista annoin, ku hän odotti esikoistaan. Ja olinkin jo ehtinyt harmittelemaan, että pitikö nekin nyt pois lahjoittaa... Mutta hyvä näin, nyt se asu odottaa vielä yhtä käyttäjää :love:

Mitähän sitä tälle päivää keksisi... Vettä tulee ku aisaa...


Kiisuli ja murunen
 
Syke
Täällä siis aikasta selkeä poika tapaus ja sykkeet olleet koko ajan +150 pintaan, tytöstä oli myös about 150 ja esikosta (poika) 130-150 välillä, että ei kyllä sykkeet täällä ole antaneet mitään osviittaa.:LOL:

Maitoa
Viime viikollakos sitä tuli viikkojen poksumisen kunniaksi, oli kuivahtanut liiveihin oikein söpösti:p
Nyt ei mitenkään puristaen tai selvästi valuen tule, mutta joka päivä nännit kutiaa ja niihin on kertynyt kuivunutta maitoa:whistle:
Oonki naureskellu miehelle, että kun vauva syntyy, ni on sen onni että on enempi pyllymiehiä, koska muuten sais olla naama maidossa tuon tuosta jos erehtyy puristelemaan :ROFLMAO:

Supistelut
Nyt on ollut ihan rauhallista taas. Ei liitoskipuja erityisempää, joten eiköhän kaikki ole ok. Vaava on vaan super vilkas nyt ja tuntuu ilkeältä monesti kun monottaa. :D

Painosta
Esikoisesta tuli about 14kg ja 5kg jäi synnytyksen jälkeen, jotka hissuksiin katosi pois niin, että kun aloin odottaan tyttöä pojan ollessa 10kk niin olin jo miinuksilla edelliseen lähtötilanteeseen verrattuna.
Tytöstä tuli 6kg, alkuun tuli pari kiloa, sitten ennen puoltaväliä tipahti paino alle lähtöpainon, sitten sitä taas tuli tasaisesti 400g-600g/vk ja sitten rv30 paikkeilla tipahti paino taas alaspäin (kesäkuut ja paljon ulkoilua sekä tietty helteet). Kiloakaan en tuonut synnäriltä kotiin ja imetys olikin sen vuoksi itselle aika haasteellista, kun tuntui ettei mikään määrä ruokaa maailmassa riittänyt ja paino jatkoi laskuaan vaan.
Nyt oon saanut kerättyä 5kg yhteensä ja oon kuulkaas tehnyt tän eteen hullusti duunia:LOL: Mulla ois tavote saada 10kg kasaan painoa, ihan justiinsa imetyksen vuoksi, kun tiedän sen tuollain minuun vaikuttavan. Tässä olis 15vk aikaa, mutta en toki mitään roskaa kaada kurkusta alas tämän takia, vaan ihan tavallista ja terveellistä ruokaa etusijalla, mutta en kieltäydy herkuistakaan.:rolleyes:

Vaateostoksille
Jee, aattelin painella perjantaina ostaan ekat pikkuiset kutimet vaavalle. En oo siis joutanut mitään ostamaan (sinänsä hiton hyvä ku oon ihan toivoton törsäri), joten nyt päätin että oon niin ansainnu shoppailu päivän.
En aatellu mitään kauheeta kasaa haalia, mutta muutama body, pöksy ja jos löytyy niin tahtoisin sellaisen karvaisen nalle/eläin kevytpuvun myös. Ja ehkä niitä vauvan pikkareita setti:love::love:
Ja mies joutuu tulla mukaan, palkitsen sitten hänet sillä että käydään hakemassa jotain ihrankerrytys mättöä:D

Sitten kyssäriä, eikä tosiaan pakko vastata tähän uteluun ollenkaan :rolleyes:

Eli mites muilla s-elämä näin raskauden aikana?

Täällähän silloin ihan alkuraskaudessa mies tölväisi muutamat sammakot suustaan asiaan liittyen.
Hän kun oli sitä mieltä, että ei varmasti kykene mitenkään puuhaamaan kun maha tulee esille. Siitä toki vedin sellasen määrän käpyjä ja herneitä nenäonteloon, että oksat pois.
No minä sitten asennoiduin asiaan niin, että siinähän sitten on ilman jos siltä alkaa tuntumaan:ninja:

Tässä sitten havahduin muutama päivä sitten, että tää mahahan on ollut tyrkkynä esillä vaikka kuinka kauan ja vauvan melskaus näkyy ja tuntuu myös ilman että tarvitsee erikseen pohtia muuta kuin että voiko alta 800g vauva tosiaan saada noin paljon voimaa potkuihinsa. Ja mies on siis täällä se joka vokottelee ja hyvä ettei juokse perässäni kuin kani:LOL: Kuulema on ihan myyty ku oon ihan yli söpö ja sexy ja mitä kummaa sanonutkaan ja mie ihan pihalla että "siis mää vai(n)" :giggle:
Eipä siinä, ei minua haittaa ollenkaan, oli vaan jotenkin hirmu hauska huomata, että se mitä mies oletti tapahtuvan hyvinkin varmasti, kääntyikin aivan päinvastaiseksi...siitäs sai!:p

Kiisulille piän peukut korkeella, että tää uus epämääräsen olonen pääjehu vaan maksas kiltisti, mä sitten jaksan ärsyyntyä tuollaisen moraalin omaavista tapauksista:cautious:

Täällä poksuu taas viikot huomenna. Alkaa aika loppua kuulkaas mun omasta mielestä:X3:

Viipulainen ja Hippu 24+6
 
Argh Kiisuli! Noi työnantajan kanssa taistelut on niin syvältä... Tsemppiä, toivottavasti ratkeaisi kuitenkin sun kannalta hyvin.

Voi apua, mikä melskaus tuolla vatsassa alkoi näin ruoan päälle. Ekoja kertoja tuntuu ihan koko vatsa heiluvan puolelta toiselle, kun tyyppi pistelee menemään. <3 Hassua tosiaan, että noin pienessä on jo noin paljon voimaa! Toivottavasti meno toistuu vielä illallakin, niin lapset pääsisi testailemaan liikkeitä. Kovasti aina välillä vatsaa silittelevät ja koittavat metsästää potkuja, mutta eipä niitä tietenkään ikinä just sillon tule!
 
No niin... Ja jobinpostia tuli pomolta - ei suostu työnantaja maksamahan :mad: Nyt jos joku tietää, että häviänkö mä siinä jotain, jos kaikki tulee Kelalta? Vai onko summa samansuuruinen riippumatta siitä, onko maksaja työnantaja vai Kela? Meinaan vaan, että otan kyllä välittömästi yhteyttä liittohon, jos häviän tässä jotain. Kyllä nyt on kulukaas v-käyrä korkeella, voi prkl!!!!!!!
Tämä oli niin arvattavis :(

S-elämä on täällä ihan entisellään, ei siis valittamista :whistle: Alun pahoinvoinnin ja väsymyksen väistyttyä on se puoli maistunut taas entiseen malliin, jossei välillä jopa vähä enemmänki ;) Sen oon huomannu, että oon tosi herkillä nykyään... Tyyliin "kaks työntöö ja tuijotus" - mutta siis niin, että se tuijottaja oon minä :D Pääsee mies helepolla mun suhteeni :ROFLMAO:

Maidon tihkuminen on nyt astunut kuvioihin täälläkin. Eilen illalla tv:ta kattoes oli molemmista rinnoista tullu kunnon märät läikät paitaan (ite en huomannu, mut mies -yllätys yllätys- noteeras sen kyllä). Varovasti koitin vähä puristaa, niin paksua, keltaista kermaa sieltä tuli :p Taitaa mies tästedes vältellä rintojen puristelua :X3:

Jooh, joskos koittais netin ihmeellisestä maailmasta löytää vastausta tuohon äitiysraha-asiaan... Mutta jos joku teistä tietää, niin kertokaa ihmeessä. Niin paljon ottaa nyt päähän :devil:


Kiisuli ja murunen
 
Kiisuli, onpa kyllä uudelta pomolta p****mainen temppu!
Jos vanhoina työntekijöinä teidät ostanut niin eihän siinä muu auta kuin maksaa!!
Ja jos en ole ihan väärässä, niin kyllä se kelan maksama summa on pienempi.
Oletan siis työnantajan maksavan täyden palkan ja kela maksaisi vain sen 70 vai 80 % palkan suuruudesta.
Korjatkaa jos olen väärässä..

Maidon tihkuminen, en ole huomannut, että maitoa tulisi. Enkä kyllä muista, että esikoisenkaan aikaan olisi tullut missään vaiheessa maitoa.
Synnytyksen jälkeen kyllä tuli hyvin maitoa, vaikka olisi jakanut naapurinkin lapsille, mutta siitä huolimatta meillä ei esikoisen kanssa imetys ottanut onnistuakseen.
Nyt haluaisinkin onnistua siinä paremmin :)

Täällä mahoton vimma järjestellä kotia, mutta remontin takia, kun se ei onnistu niin käytän energian shoppailuun.
Tänään oli vapaa päivä ja vietettiin se tytön kanssa osaksi ostoksilla, kun satoi melekin koko päivän.
Ostelin vauvalle vähän vaatetta ja lakanoita.
Mutta enemmän osteltiin sisustusjuttuja vähän joka huoneeseen.
Verhoja, mattoja, lamppuja, astioita, lakanoita muillekin, pyyhkeitä, pientä sisustus tavaraa joka on erittäin tarpeellista :D
Mies oli hyvillään, kun näki millainen saalis oltiin saatu aikaan :D

Kosmo ja papu 24+1
 
Moikka kaikille lokakuun odottajille! Itse olen syyskuun loppupuolen odottaja, mutta aktiivista vähän privaatimpaa keskusteluryhmää ei ole löytynyt. Eli nyt jos joku teistä on halukas fascebookis vaihtaa kuulumisia, niin laittakaa mulle viestiä tulemaan. Salainen ryhmä ois valmiina. Olen itse jutellut täällä kaksplussan toisessa ryhmässä. En missään nimessä halua ketään ryhmästä varastaa mutta aika moni näyttää jäävän ilman omaa ryhmää, kun ei ole tarpeeks ajoissas ollut liikkeellä tai ryhmät on suljettu. Helmi1234 LA23.9. Eka lapsonen ja poitsu tulossa.
 
Täällä yksi kirjottamiseen laiskistunut kesälomalainen ilmoittautuu! Kauheasti ollu puuhaa kokoajan ja en oo kyllä paljoa kotonakaan tietokoneen äärellä ollut, aina vaan jossain menossa. Ja tosiaan kun puhelimella en nettiä käytä ollenkaan.

Painon noususta oli täällä keskusteltu. Mulla myös paino noussut alusta saakka tasaisesti kokoajan ja nyt alkaa olla se 10 kg kasassa jo! Ilmeisesti mullakin aineenvaihdunta hidastuu koska makeaa syön todella vähän, samoin mitään rasvaista ym. roskaa. Liikuntaa harrastan aikalailla samaan malliin kuin ennen raskauttakin. Mutta paino vaan nousee ja nousee... En oo sinänsä huolissani koska esikoisenkin kohdalla paino nousi reilu 20 kg ja ei kauaa mennyt synnytyksen jälkeen kun olin jo pienenpi kuin ennen raskautumista.

Neuvolasta: Todella oudolta kuulostaa minusta tuo Hb mittaus osan kohdalla.. Täällä neuvolassa mitataan kyllä joka kerta, niin mitattiin esikoista odottaessanikin, silloin asuin eri paikkakunnalla. Viime neuvolassa ehdin ennen mittaamista jo sanoakin että väsyttää kokoajan, ja niinhän hb oli mulla enää 117 kun se normaalisti on yli 140. Mitä muuta teillä kuuluu neuvolakäyntiin? Täällä tosiaan joka käynnillä tuo hb, paino, verenpaineet, pissanäyte, vauvan sydänäänet..

Pesänrakennusvietti on ollut mullakin pinnalla jo hyvän aikaa, mutta en oo tehnyt vielä mitään järjestelyjä tai hankintoja koska asutaan tällä hetkellä vuokrakolmiossa ja ollaan kokoajan etsitty taloa jonka ostaa. Sopivaa ostettavaa ei oo löytynyt, mutta nyt on kiikarissa yksi vuokratalo. Paljon tilaa, iso suojaisa piha ja vuokra vain 100e kalliimpi kuin tässä meidän nykyisessä kämpässä! Työkaveri mulle tuosta talosta vinkkasi kun on itse siitä muuttamassa pois. Käydään huomenna katsomassa talo tarkemmin (olen nähnyt vain ulkoa päin) ja jos tykätään ja kaikki menee niin kuin on suunniteltu niin heinä-elokuun vaihteessa saatais muuttaa :love: Sit pääsen rakentelemaan pesää ja saadaan tän "luukun" sijaan asua talossa siihen saakka että se ihan oma löytyy.

omissa oloissa ei oo mitään valittamista. Ainoastaan päätä juilii ajoittain mutta sen kanssa oon pärjännyt. Pystyn tekemään kaikkea ihan niin kuin ennenkin, käytiin jopa patikoimassa perheen kanssa 10km:n luontopolku joka on tosi haastavaa maastoa (paljon tiukkoja nousuja ja laskuja ym) ,liikkuessa ei satu mihinkään ainoastaan vain hengästyn ja hikoilen todella helposti. Mitään mielitekojakaan ei oo erityisemmin tullut. Esikoisen aikaan himosin salmiakkia ja kylmää maitoa, varsinkin tuota maitoa meni litra tolkulla. Nyt tekee kyllä mieli usein jotain kevyttä ja raikasta kuten hedelmät ja erilaiset rahkat jne. Mutta en ahmi mitään tiettyä hullun lailla tai herää yöllä siihen että "pakko saada" :LOL: Nukun ihan hyvin, pissalla vain täytyy käydä muutaman kerran yössä mutta uni jatkuu siitä mukavasti.

Vielä jatkuu loma muutaman päivän, palaan töihin 1.7 ja sitten olis työsopimusta jäjellä enää 2kk! Sen jälkeen saan jäädä kotiin hautomaan massua ihan kaikessa rauhassa (toivottavasti uudessa kodissa) :love: Tänään mennään ystävien luokse yökylään ja huomenna juhlitaan siellä sitten heidän tyttären 8-vuotis synttäreitä.

haasu 22+0
 
Pikaisesti hyvin omanapainen päivitys - kosmo oli ihan oikeassa tuon ä-rahan suhteen. Eli tulisin häviämään melko reilusti :mad:
Soitin illalla vielä luottamusmiehelle (joka ei kyllä mua ole saanu kovin vakuuttuneeksi kyvyistään, valittiin hommaan tammikuussa) ja pistin hänet hoitamaan asiaa näin alkuun... Oli vähä nihkiä, tyyliin "no paljokos sä siinä sitte häviääsit, onko ero suuri?" Mä totesin, että ihan sama, periaatteesta tässä nyt taistellaan.
Lm lupas tänään olla yhteyksissä, tein selväksi, että seuraavaksi otan yhteyden liittoon ja mennään raskaimman kautta. Grrrrrrrr!

haasulle peukut pystyssä, että talo on mieluinen ja pääsette muuttamaan (y) Olletinki, jos sitä omaa ei ala löytymään.


Kiisuli
 
Terveisiä neuvolasta! Kysyin tuota hemoglobiiniasiaa, ja nlatäti sanoi, että mitataan jos näyttää siltä. Mulla oli alussa hyvä 140, joten jos oon väsynyt tai kalpee, niin sit katsotaan.

Painoa on nyt tullut kuutisen kiloa, mikä on liikaa lähtöpaino huomioon ottaen. Koitan tsempata, mutta... :(

Seksiä on nyt alun jälkeen ollut harvempaan, ei ole vaan ollut itselläkään niin kiinnostusta. Viimeksi jo huomas, ettei perinteinen lähetyssaarnaaja tuntunut hyvältä, jos mies oli liian liki. Vatsa alkaa tulla siinä jo eteen. Muuten sujuu kyllä ihan normaalisti, ei varota turhia. :)

Viimeistä työpäivää viedään tänään, sit alkaa loma! Huonoks onneks taitaa pukata flunssa loman kunniaks, kurkkua sattuu ja nenäonteloita ja päätä samoin. Täytyy levätä kunnolla vkl, niin jaksaa maanantaina lähtee shoppailemaan mammahousuja. Nyt alkaa omat jo kiristää liiaksi. Samalla kierrellään muuallakin, toiv löytyy jotain kivaa.

Marmosetti ja Pötkö 23+2
 
Ai niin, ja eilen katselin ekaa kertaa, kun mahanahka hytkyi Pötkön potkuista! Aika vinkeen näköstä. <3 Muutenkin alkaa kohta tuntua et tyyppi koittaa raivata tietään ulos tosta navan kohtaalta. :D

Syke on muuten nyt n. 140 tienoilla, kun joku kyseli niistä poikasykkeistä. Ihan hyvä kuulemma, vaihtelee tietty 140-150 jos on jumppatuokio, niinku tänään. :)
 
Hei joku täällä kyseli siitä Taysin potilashotellista, oliko Kosmo. Itse en ole siellä ollut, mutta työn puolesta tiedän jotain.

Tässä ovat äidin ja lapsen kriteerit hotelliin pääsystä:

Äidin kriteerit
  • Ei perussairautta (Epilepsiaa) tai lääkitystä, joka vaatii synnyttäjän erityistarkkailua
  • Klexane- hoito ei este, jos ei mene perussairauden hoitoon ja äidillä on omat lääkkeet.
  • Ei huumeiden tai alkoholin käyttöä tai vakavia tiedossa olevia psykososiaaliasia ongelmia perheessä
  • Raskaus sujunut säännöllisesti
  • Säännöllinen alatiesynnytys, hyvin sujunut perätilasynnytys tai ongelmaton imukuppisynnytys
  • Lämpö synnytyksen aikana <38 º
  • Synnytyksen aikana ei antibioottihoitoa tai infektio-oireita. Ilman lasta siirtyvän äidin antibioottiprofylaksia ei ole este siirrolle
  • Verenvuoto synnytyksessä <1000 ml
  • Jälkeiset täydelliset, kohtu hyvin supistunut
  • Episiotomia tai pieni repeämä ei ole este
  • Virtsaaminen onnistunut
  • Synnytyksen jälkeinen verenpaine pääsäntöisesti <140/90 mmHg, yksittäiset korkeammat arvot sallittuja, jos äidillä ei ole pre-eclampsiaan viittaavia oireita tai löydöksiä
  • Ilman lasta siirtyvän hyväkuntoisen äidin siirtoaika on 3 h
Vastasyntyneen kriteerit
  • Äidillä ei perussairautta tai lääkitystä, joka vaatii lapsen tarkkailua
  • Lapsella ei ole sikiöaikaista poikkeavuutta, joka vaatii nopeaa tutkimusta (esim. uä-tutkimusta)
  • SAGA pos. mikäli saanut antibioottiprofylaksian synnytyksen aikana ja profylaksia on annettu 2h ennen syntymää.
  • potilashotelliin saa siirtyä lapsi, jolla saga ei ole tiedossa eikä hänellä ole muita riskitekijöitä.
  • Lapsivedenmenosta alle 18 tuntia
  • Vihreästä vedestä syntyvä (vanhemmat seuraavat lapsen hengitystiheyttä potilashotellissa)
  • DMA ja DM A/B äidin normaalipainoinen lapsi voi siirtyä (verensokeri tarkistettava ennen hotelliin siirtoa DM A/B äidin lapselta), verensokerin siirtoraja on 2.6.
  • Äidin verenpaine- tai valproaattilääkityksen takia verensokeriseurantaa vaativat lapset voivat siityä (Deprakine, Absenor, Orfiril, Valproat)
  • Raskausviikot 37+0 tai yli
  • Lapsen syntymäpaino yli 2,5 kg, Vastasyntyneen kaikkien SD mittojen tulee olla normaalit ( -2 SD - + 2 SD).
  • Lasta ei ole elvytetty tai vaatinut virvoittelutoimenpiteitä
  • Lapsen syntymän jälkeinen rektaalilämpö on alle 38 º ja kontrolli kainalosta mitattuna 4-5 tunnin iässä 36 - 37,4 °. Jos lämpö alle 36,5 º, lämmön korjaantumisesta tulee huolehtia ja tarkistaa n. tunnin kuluttua potiashotellissa lapsen lämpö uudelleen.
  • Lapsen hengitystaajuus on rauhallisena ollessa on alle 60/min
  • Lapsen syke on hereillä ja rauhallisen ollessa 100-160/min, tasainen, säännöllinen
  • Lapsen hengitystaajuus, pulssi ja lämpö ovat normaalit vähintään 2 kertaa mitattuna
  • Lapsen happisaturaatio sekä tunnin iässä että 4-5 tunnin iässä kontrolloituna vähintään 95 % sekä oikeasta kädestä että vasemmasta jalasta mitattuna
  • Ennenaikaisesti katkaistu napanuora ei ole este potilashotellin siirtymiselle
  • Lapsi on harjoitellut imemistä.
  • Lapsi on saanut K-vitamiinin.
  • ISP on alle 30%
Ja tässä on lisää asiasta:

Perheonnessa hoidetaan säännöllisesti synnyttäneitä äitejä ja heidän hyväkuntoisia vastasyntyneitä, jotka täyttävät yhteistyössä lastenlääkäreiden ja synnytyslääkäreiden kanssa sovitut kriteerit. Lisäksi Perheonnessa voidaan hoitaa kotoa valohoitoon tulevia vauvoja vanhempineen. Potilaspaikkoja siellä on tällä hetkellä 14-16. Perheonnessa on työvuorossa kaksi hoitajaa ympärivuorokauden. Lastenlääkäri tarkastaa kotiinlähtevät vauvat päivittäin. Mikäli vauvan tai äidin vointi vaatii tarkempaa tarkkailua, voidaan heidät siirtää synnyttäneiden osastolle tai vauva voi mennä lastenosastolle takkailuun.

Synnyttänyt äiti ja vastasyntynyt siirtyvät Perheonneen n. 5-6 tunnin kuluttua synnytyksestä. Toivottavaa olisi, että heidän kanssaan yöpyisi myös isä tai tukihenkilö.Mikäli Prheonnen paikat ovat täynnä, voi perhe odottaa vapautuvaa paikkaa synnyttäneiden vuodeosastolla.

Perheonnessa vanhemmat hoitavat mahdollisimman itsenäisesti vauvojeen ja neuvoa sekä ohjausta voi tarvittaessa pyytää hoitajalta.

Äidit ja vauvat käyttävät mahdollisuuksien mukaan omia vaatteitaan.

Toivottavasti tästä on jotain apua :)
 
Hei taas äippäliinit!

Supistelua
ollut jonkin verran, ei kuitenkaan kivuliaita, mutta vatsa vetää kireeksi joksikin aikaa. Muilla??

Huonovointisuutta on ollut hetkittäin mutta siedettävää kuitenkin.

Liikkunut olen aika paljon , eikä ole nyt ottanut enää niin paljon selän tai polven päälle, josta aiemmin valittelin.

Painoa oli viime neuvoloiden väillä tullut nelisen kiloa, mutta yhteensä koko raskauden aikana noin kuusi kiloa, joten ei kaiketi haittanne...jokin kasvupyrähdys tapahtunut :cool:

Liikkeet tulee tasaseen tahtiin aina kun poika masussa heräilee :ROFLMAO:
melko rauhalliselta kuitenkin vaikuttaa tai sitten asento on edelleen "selkä menosuuntaan" eli masuani päin..liikkeet tuntuu sekä ylhäällä että alavatsassa.

Kuumuutta ei oikein meinaa enää jaksaa, vaikkei helteitä vasta ole ollut nimeksikään :love::confused:

Nopeasti tuntuu aika menneen ja alle 15 viikkoa laskettuun aikaan, joten hieman jännitystäkin synnytyksen suhteen on alkanut tulla ajatuksiin.
:whistle:

Mites muilla nuo edellämainitsemani asiat täs vaiheessa raskautta ?

Sarah ja poitsu 25+3 (y)
 
Supistelee kyllä! Ihan kivuttomasti ainakin toistaiseksi, mutta vatsa vetää selkeästi ihan kovaksi ja juurikin kiristelee. En huomaa, että olisi mitenkään yhteydessä fyysiseen rasitukseen. Ainut selvä yhteys on se, että silloin jos on hirveä pissahätä niin supistaa herkästi. Eli täysi rakko selvästi provosoi noita harjoitussupistuksia. Kipeitä supistuksia mulle on aina tullut vasta synnytystä edeltävinä päivinä, toivottavasti menee taas saman kaavan mukaan.

Hyötyliikuntaa on tullut harrastettua paljon piha- ja raksahommien parissa sekä lasten kanssa touhutessa. Lenkille en ole pahemin ehtinyt, mutta josko taas kun raksakiireet helpottavat. Liikkuminen sujuu hyvin, mutta paikallaan seisominen on ihan tuskaa... Pakottaa tuonne alakertaan ihan tuhottomasti, nimenomaan jos pitää seisoa paikallaan. Uskoisin, että veri ei pääse silloin kiertämään niin hyvin kuin liikkuessa ja suurin tukaluus johtuu siitä. Ja liitokset toki kipuilee myös, mutta vielä ihan siedettävissä määrin.

Aika menee tosiaan ihan holtitonta vauhtia! En voi käsittää, että 25 viikkoa on ihan just kasassa. Edelleenkin on hankala hahmottaa, että olen edes raskaana... Ja viimeinen kolmannes lähestyy jo huimaa vauhtia! :D Synnytystä odotan jo ihan innolla. Molemmat aikaisemmat on menneet hyvin ja etenkin toinen kerta oli jo niin hyvä kokemus, että olen lähdössä ihan fiiliksissä synnyttämään vielä yhden kerran! Enemmän mun jännittää se, että edessä olisikin yllättäen sektio, kun se tuntuu ajatuksena niin vieraalle.

Liikkeitä tuntuu todella paljon pitkin päivää. Välillä tuntuu sille, että joko tuo huitoo nukkuessaankin koko ajan tai sitten se ei nuku koskaan... Hyvin mahtuu vielä vetämään volttia, sillä liikkeitä tuntuu ihan joka puolella vatsaa. Vilkkaita ovat nuo meidän kaksi vanhempaakin poikaa, joten samanlainen menijä taitaa olla tiedossa tälläkin kertaa. ;)
 
Heipä hei!

Käytiin katsomassa vuokrataloa lauantaina ja se oli tosi kiva! Heinäkuun lopussa päästään siis muuttamaan :) Oon aivan onnessani ja en malta odottaa että pääsen laittamaan uutta kotia "vauva kuntoon" !

Koirien käytöksessä en oo huomannut mitään muutosta kyllä, kun Omppu_ oli omassaan huomannut.. Mulla on kaksi isoa urosta ja niistä kumpikaan ei oo koskaan nähnyt pientä vauvaa. Myöskään meidän kaksi kissaa ei oo nähneet niin pientä ihmistä ikinä joten saapa nähdä kuinka ihmeissään tulevat olemaan kun aika koittaa :)

Jalkakrampit on ihan tyypillinen raskausoire. Oon jostain lukenut ja hyvin monen kuullut valittavankin niistä. Itsellä ei oo ollut tässä raskaudessa moiset riesana vielä, mutta esikoista odottaessa ne oli aivan kamalia! Heräsin öisin kamalaan tuskaan kun pohkeesta veti suonta ja toisinaan ihan itkun kanssa koitin hieroa niitä pois. Ei todellakaan kivoja...

Seksielämästä on käyty paljon keskustelua myös.. Meillä miestä ei minun kasvava maha edelleenkään haittaa yhtään, tuntuu että mitä isommaksi minä (ja varsinkin rinnat) kasvaa sitä enemmän se on minun kimpussa. Oikeasti mua välillä tosissaan häiritsee koska itse en oo ihan niin halukas enää juuri tuon vatsan koon takia. Miekkosen mielestä vatsa on vain hyvä syy laittaa luovuus kehiin ja kokeilla uusia asentoja! Mutta ymmärtää kyllä mua hyvin enkä ainakaan oo havainnut että mitenkään loukkaantuisi tullessaan torjutuksi.

Vauvan liikkeet on täälläkin jo ajoittain havaittavissa silmin päälle päin :love: Varsinkin pojalle toi on tosi iso juttu, että pystyy tuntemaan ja näkemään vauvan liikkeet, koko asia tullut hänellekin nyt paljon konkreettisemmaksi että kyllä siellä tosiaan vauva on! Mies kyselee joka päivä useita kertoja , liikkuuko vauva /onko liikkunut ja tunnustelee.

Huomenna on palattava taas loman jälkeen töihin. Motivaatio on vähän hukassa, varsinkin kun tulin tänään anoppilasta yksin kotiin miehen ja pojan jäädessä sinne vielä loma viettoon.. Mutta eiköhän se tästä lähde :) Torstaina on taas neuvola-aika. Tulen loppuviikosta kirjoittelemaan kuulumisia sitten!

haasu
 
Vauvan liikkeet, tunnen parhaiten vieläkin illalla / yöllä. Työpäivät on niin hektisiä etten ehdi niitä huomaamaan ja luulen vauvankin kyllä silloin nukkuvan, kun mä häslään koko ajan :D
Illalla sitten, kun itse rauhoitun toinen alkaa myllertään.
Täälläkin näkyy jo välillä ihan vatsan päältä liikkeet.

Lämpimät ilmat, huomasin myös, että lämpimät ilmat ei olekaan enää niin mukavia kuin yleensä.
Mä normaalisti toivon pelkkää hellettä kesälle, mutta nyt jo huomasi muutaman lämpimän päivän jälkeen, ettei kroppa ehkä pidäkään niistä niin paljon, kuin minä :D

Supisteluja on täälläkin, kivuttomia useimmiten, ikävän tuntuista kiristystä, mutta ei niinkään satu, ainakaan mahan puolella.
Mutta olen huomannut toisinaan, että selän puolelle tulee ns. menkkamaista kipua / kuumotusta.
Joillainhan supistukset tuntuu selänkin puolella?
Mutta usein nämä kyllä rauhoittuu nopeasti, kun vähän himmailee tahtia!

Nyt kun olen taas töissä, olen iltaisin aivan poikki, meidän työpäivät on nyt ihan kamalia.
Välillä tuntuu työpäivän jälkeen, että nyt mä kyllä luovutan, enkä jaksa enää.
Mutta niin sitä vaan seuraavana aamuna taas nousee ylös lähteekseen töihin :)
Yritän koko ajan tsempata itseäni, että enää 4 viikkoa lomaan ja sen jälkeen 3 viikkoa töitä ja äippälomalle.
Kyllä sen verran vielä jaksaa, mutta kyllä mä toivon, että työtahti hidastuisi edes vähän, mutta siihenkun ei oikein voi itse vaikuttaa.
Asiakkaille, kun ei voi sanoa, etten mä nyt just millään jaksaisi :D tuu toisena päivänä uudestaan..
Työni on vielä osittain seisoma työtä, joten kaikenlaiset jalkakrampit / suonenvedot yms on kyllä tulleet tutuiksi, yöt on mielenkiintoisia välillä.

Rinnat, on varmaan nyt ottamassa jonkun kasvupyrähdyksen.
Ovat yhtäkkiä taas tosi kipeät ja kutiaa ihan hirveesti, raavin ne huomaamattani öisin melkein verille!

Kiitos cvad tekstistäsi, siitä sai jo yleiskuvan tuosta potilashotellista :)

Masukuvat olis kyllä ihania :) itselläni on ehkä hieman hudastunut tuosta puolenvälin tienoilla olleesta kasvupyrähdyksestä, mutta kyllä tämä aika valtava jo on :D

Kosmo ja papu 25+0 olisko :D
 
Helteistä heinäkuuta!

Tai ainakin nyt muutama päivä tässä alkukuussa. Ja mä en tykkää yhtää (n) En normioloissakaan oo mikää lämpimien kelien ystävä, saati sitten nyt tän mahan kanssa, uuh.
Noh, jos jotain positiivista täytyy hakea, niin saanpahan pestyksi mattoja... Jee jee, melkein mun mielipuuhaani :mad: Not!

Yölliset jalkakrampit on tuttuja täälläkin. Tosi inhottava vaiva. Ja alkuyöstä mua vaivaa levottomat jalat... Se on melkein vielä rasittavampaa :( Vaikka kuinka yrittääs rentoutua ja rauhoittua, niin sit alkaa jalat vispaamaan... Siis niitä on pakko liikutella koko ajan, mitenkää päin ei oo hyvä. Ärsyttävää! Onkohan siihen vaivaan mitään raskaanaolevalle sopivaa "lääkettä"?

Supisteluja olen viime päivinä huomannut olevan enemmän kuin aiemmin... Mahtaako tuo mun ä-päivärahastressi vaikuttaa siihenki :devil: Vaikka niin lupasin, etten stressaa, niin kyllä se silti pistää miettimään... Selvyyttä asiaan ei siis ole vieläkään tullut (nytkin supistaa, ku ajattelenkin asiaa :censored: ), luottamusmiehestä ei ollut mihinkään, oli tasan soittanut pomolle ja kertonut sille samat asiat, jotka mä jo ite olen hälle esiin tuonut... Ja käskenyt pomon hoitaa asia kuntoon. Noh, varsinainen lm jäi tänään kesälomalle ja juttelin eilen meidän varaluottamusmiehen kanssa (joka on kaikin puolin asiallisempi), ja hän nyt lupas vuorostaan ottaa asian hoitoon, ja aikoo asioida suoraan isojehun kanssa... Ja jos ei auta, niin sitten yhteys liittoon. Periksi ei anneta :cool:
Väkisin tässä vaan on tullut sellanen ajatus, että tuolle työnantajalle en kyllä halua sitte vuoden päästä töihin palata :mad: Ei oikein lupaava alku työsuhteelle tämmönen :poop:

Koirien suhtautuminen minuun ei ole muuttunut ainakaan niin, että olisin itse asiaa huomannut (meillä kolme keskikokoista paimenkoiraa, uroksia kaikki). Lähinnä nuo on varmaan ärsyyntyneitä mun hidastuneesta lenkkeilytahdista :LOL: Kissat nyt ei omassa itsekkyydessään huomaa mitään elämää oman napansa ulkopuolella :p

Synnytys on mielessä tämän tästä. Tai siis se kammotus sitä sektiota kohtaan :( Vielä kun on vähän epävarmaa, tuleeko mies mukaan... Hänellä kun on kammo kaikkiin toimenpiteisiin (mm. verikokeen ottaminen heittää ukon ihan kalpeeksi ja huonovointiseksi), niin tiedä sitten, miten mahtaisi selvitä tuosta... Vaikkahan mun pään vieressä istuisikin, niin ne hajut ja äänet sielä leikkurissa...:rolleyes: Halu hällä olisi olla läsnä, mutta... Ja mä en todellakaan haluaisi olla sielä "yksin".
Kuopuksen sektiossa exälle tuli kesken kaiken huono olo ja joutui poistumaan leikkaussalista, niin olihan itellä pirun orpo olo, vaikka hoitaja kyllä piti seuraa ja jutteli mukavia. Plääh.
Aikooko muiden miehet tulla mukaan synnytykseen?

Myös imetystä olen ajatellut viime aikoina. Haluaisin niin kovasti sen tälläkin kertaa onnistuvan. Olen kaikkia lapsiani imettänyt 9kk - 1v3kk, täysimetyksellä on menty ekat 4kk ja sit on tullut kiinteät lisäksi. Eli korvikkeita ei ole tarvinnut käyttää. Onhan se sitovaa, mutta samalla myös hyvin palkitsevaa. Ja vaivatonta - aina on eväs sopivan lämpöisenä mukana :) Eli toivottavasti onnistuu. Ja jos ei, niin sitten mennään sillä - kaikkiin asioihin kun ei itse voi vaikuttaa.

Ihanaa alkanutta heinäkuuta kaikille, voikaahan paksusti ja nauttikaa raskaudesta :love:


Kiisuli ja murunen
 
  • Tykkää
Reactions: Sarah77
Imetystä mäkin nyt oon miettinyt kovasti, kun se ei esikoisen kohdalla onnistunut ollenkaan. Tänään viikkojen poksumisen kunniaks huomasin, että nännipihat on ihan turvonneet! Onko kellään muulla käynyt näin? Netistä en juurkaan löydä tietoa tuosta, muuta kuin pari keskustelua. Toive olis tietty, että enteilis maidontuloo. :)

Mies ei ole ollut koskaan synnytyksessä mukana, mutta olen jo ilmoittanut, että tällä kertaa se on tultava. Se on kuitenkin aika arvokas kokemus, ja todnäk viimeinen mahdollisuus.

Tarttis alkaa loman kunniaks ihan oikeesti tekemään jotain hyödyllistä. To-do-lista on kyllä jo odottamassa. :)

Marmosetti ja Pötkö 24+0
 
Hyvää heinäkuuta mahtavat neidot! :)

Supistelua
Kyllä on, toisinaan vähemmän, toisinaan enemmän ja nyt tuntuu, ettei sillä ole oikein mitään tekemistä rasituksen määränkään kanssa, että tuleeko niitä paljon vai ei.
Eilen harkkasupistukset alkoi heti herättyä. Ajattelin ensin, että ehkä kun oli niin kuuma ja yöllä ei tullut juotua mitään edes vessareissujen yhteydessä. Join tasaisesti ja runsaammin kuin mitä normaalisti tarvitsisi, mutta ei tehonnut lieventävästi.
Sitten tuumasin, että aika painostava ilmakin on, että varmaan kuumuus tekee tepposia kun ei oo oikeen tottunut viileän alkukesän takia.
No niitä tuli koko päivän, mutta illalla kuuden pintaan alkoki sitten ihan jäätävä paineen tuntu ja ihan kipeästi repi kohdunsuuta ja se kipuilu levisi alaselkään oikealle. Aattelin jo, että päivystykseen lähettävä ihan just, kun ei voinut oikein mitenkään olla ja tuntu että voimistuu vaan...mutta sitten iski ukkonen ja kun se oli ohi, katosi supistuksetkin samantien.
Että näköjään mun kohtu toimii myös ilmapuntarina! :LOL::LOL:
Mutta joo, nuo eiliset oli kyllä ihan omaa luokkaansa ja ihan kyllä avaaviksi/kypsyttäviksi luokkitelen, kun on tuo kipukynnys sen verran korkea, että kuopuksenkin synnytyksen selvisin ilman mitään, mutta muistan kyllä niiden kipujen olleen juuri tämmöisiä. Että tsekkaukseen varattava aikaa, tänään en päässyt läpi jostain syystä puhelinajalla, mutta koitan huomenna uusiksi. :)

Huonovointisuutta
Olot olleet ihan hyvät, ei ole siis pahaa oloa ollut alkuraskauden jälkeen. Muuta kolotusta kylläkin senkin edestä.


Painoa
Nyt on tullut ihan maltillisesti kesäjuhlista huolimatta. Tämä korkealle nouseva maha rajoittaa annoskokoja ihan kiitettävästi, jotta ei pääse himoistaan huolimati mättämään niin paljon ku haluaisi:ROFLMAO:

Liikkeet
Täällä liikkeissä jo niin paljon voimaa, että tiettyihin kohtiin kun tyyppi potkii, niin en kyllä nauti ollenkaan. Todella vilkas kaveri, kuten siskonsakkin oli mahassa, mutta ei tätä kauaa enään ole jäljellä ja osaa tästä silti nauttiakkin. :)


Aika
Menny ihan luvattoman nopeasti. Täällä enään 14vk laskettuun:alien:

synnys

Minä ootan oikeestaan jo innolla, olettaen että ei jouduta yliajalle ja sitämyötä käynnistykseen. :D
Joka päivä sitä tulee nyt mietittyä ja uniin tulee myös.
Mies on alkanut nyt myös suunnata ajatuksia synnytykseen enemmän ja mietti jo tuossa hädissään, että jos hänen pitää soittaa synnärille kun homma käynnistyy, niin miten hän saa mitään järkevää suustaan ulos kun varmaan jo muutenkin juoksee pitkin seiniä täällä:D:D

Huomenna poksuu viikot, mutta tässä kuva viime viikon poksuista (rv25+0)


Palailen viimeistään huomenna poksumaan uusiksi. :D

Viipulainen ja Hippu 25+6
 
  • Tykkää
Reactions: Omppu_
Synnytys,
Mietityttää täälläkin. Esikoinen syntyi sectiolla ja itseasiassa tpivon, että nytkin pääsisin sectioon.
Mutta en siis siis sitä lähde toivomaan, tietysti synnytän normaalisti, jos sille ei mitään estettä ole :)
Sectio oli omalta osaltani niin helppo monintavoin.
Sectiossa mies ei ollut mukana, koska hänkin on sairaala / lääkäri / piikki / muu kammoinen :D
Mutta en tuntenut siellä häntä kaipaavani, kaikki oli hetkessä ohi.
Mutta nyt jos mennään normaalisti synnyttämään mies aikoo ainakin yrittää tulla mukaan ja sinne häbet toivoisinkin.
Se on jotenkin muutenkin itselleni "pelottavampi" ajatus joten toivon saavani häneltä edes hieman tukea, ennenkuin hän alkaa hyperventiloida yms.. :D

Aamulla kirjoittelinkin muista jutuista, niin nyt vain pikaisia mietteitä synnytyksestä :)

Kosmo ja papu edelleen 25+0
 
Moikkelis kaikki lokakuun odottajat! :D
Itsellä ensimmäinen raskaus meneillään.

Kuulumisia
olen saanut hyvin nukuttua vaikka silloin tällöin herännyt kun pienokainen potkinut ja liikkunut. Olen saanut toissa viikkona neuvolasta äitiystukea ym. varten raskaustodistuksen joka on kelalle toimitettu ja äitiyspakkausta odotellessa. Molemmat ultrat on tullut käytyä ja hiljattain perhevalmennus käyty kokonaan. Ja tyttö lapsi :love: tulossa siis. Ja niin on jo vähän vaatteita lapselle saatu tuttavilta, mutta vaunut, hoitopöytä ja muut tarvittavat huonekalut lähi kuukausina vielä ehtii hankkia.

Potkuja on nyt alkanut selkeämmin tuntumaan oisko ollut 4 raskauskuukaudesta lähtien mut nyt 6 kk aikana on melko tujumpia potkuja potkinu ja saa nähä tuleeko olemaan isompia potkuja loppu raskaudella.

Hb & sykkeet alkupuolella verenpaine ja hb vähän alhaisia,mut nyt myöhemällä vaiheella vähän parempi kuten painoki ei nii alhainen. Syke lapsella oli aikaisemmin kuuntelu kerroilla 155, 148 ja nyt on 145.

Mitäs tässä muuta.. lapsi voi hyvin kuten itsekkin, että mukavaa odotusta kaikille ja jaksamisia :LOL:

terhuska93 & tyttö 24+2
 
  • Tykkää
Reactions: Omppu_

Yhteistyössä