~ Lokakuun lapsoset toukokuussa ~

Huomenta!


Lapsiluvusta on ollut puhetta. Mulla olis toiveena tämän jälkeen saada pienellä ikäerolla vielä yksi, eli yhteensä 4 lasta... nuo 2 ekaa kun on 7 ja 6v niin että tulis vähän samanlaisella ikäerolla seuraavat ... ettei kenenkään tarttis kasvaa "yksin". Mä olen niin onnellinen tuosta ikäerosta tytöillä, koska ovat kyllä kuin paita ja peppu, ja leikkivät yhdessä paljon jne. Tietysti, kuten havaittu on, ei niitä lapsia niin "tehdä" ja tietty ajatuskin saattaa muuttua vielä.. noh. aika näyttää, mutta siis ei välttämättä tartte olla viimeinen raskaus vielä :)

Rakenneultra ja sukupuoli. me meinataan kysyä, mikäli se näkyy. Sillä kumpi tulee ei ole väliä, ennestään 2 tyttöä on, joten tietysti se poikakin kiva olisi, mutta vaikea kuvitella että musta tulis poikia ulos
:D On kyllä vähän poikaolo tosiaan mut en tiedä... ihan erilainen raskaus kyllä kuin tytöistä, mutta tietty mies nyt on vaihtunut.. että voipi vaan olla eri tavarat ku tekee eri oireet


Ummetusta täälläkin ilmassa, johtunee tuosta raudasta. Tuo Floravital on siis sopinut mun vatsalle hyvin ja hiphei, mä pysyn hereillä
Mulla toimii mahan käynnistäjänä kahvi usein, joten kupillisen päivässä juon. Sitten tietty vettä tarttis juoda paljon myös.

Sukulaisten tyttö-poika kommentointi on jäänyt täällä onneksi vähälle, vaikka 2 tyttöä onkin jo. Mullahan tämä on 8 raskaus ja suku tietää että mulla on todella vaikeita kokemuksia ja keskenmenoja, ja halkiolapsi niin kaikki vaan toivovat että kaikki menee hyvin ja terve lapsi syntyisi.
Ei silläkään niin väliä vaikka halkio olisi (saattaa olla suvussa siis mulla tuo halkio, itsellä ei ole mutta mulla on siihen viittaavia hammasvikoja ollut ja suvussa ainakin yhdellä halkio ollut) Ainahan se on rankkaa kun kaikki ei olekaan niinkuin pitäisi, mutta halkio on onneksi kosmeettinen ja hoidettava, joka ei tietenkään älylliseen kehitykseen vaikuta. Omat sählinkinsä on korvakierteen ja puhejuttujen ja leikkausten kanssa tietty. Kuopuksella tosissaan se yli 40 korvatulehdusta ollut (30kpl 2 ekan elinvuoden aikana, 40 jälkeen lopetin laskemisen...) ja 7.putket korvissa... Hiukan sumeena nuo ekat 2 vuotta kun silloinen mies oli merillä, mä kahden pienen kanssa arkea pyörittämässä ja vuorotöissä (mulla ei siis hoitoapuja juurikaan ole, mun vanhemmat asuu ulkomailla, ja lasten toiset isovanhemmat 200km päässä). sanotaanko nyt niin et olen varautunut valvomiseen:LOL: ja sitä kyllä selviää mistä vain jo :D Sillon ei paljoa hymyillyttänyt mut SILTI olen nyt niin onnellinen siitä pienestä ikäerosta:heart: enkä päivääkään vaihtaisi pois (ehkä pari yötä korkeintaan:D ) mut, aika rehellisesti voin sanoa kasvattaneeni lapset yksin, kyllä nyt jo kaikki niitä jaksais pitää kun ovat isoja ja osaavat jo käyttäytyä:LOL::kieh: Nyt mää en enää malta antaa niitä:whistle: arki sujuu niin kivasti.;)

Liikkeistä. niitä tuntuu jo kovasti ja vauvalla on rytmit kohdillaan: Yölläkin heräsin pariksi tunniksi kun potkutteli mun rakkoa:kieh::heart: Siltikin maailman ihanin tapa herätä:heart: kun tuntuu kauhee meno mahassa :D Mä saan nukuttua vielä selälläänkin ja mahallaan välillä, mahallaan vaan tuo vauva oikeen villiintyy
Mieskin tunsi taas oikeen kunnon potkut:heart:

( . )
Mun tarttis siivota auto:headwall:
Jokainen , jolla on 2 lasta tietää millaseks se takapenkkiosasto voi mennä :vampire:
Tytöt onkin jo eskarissa/hoidossa, 31.5. alkaa koko kesän mittainen LOMA:heart:

Nyt aamupalastamaan ja hetkeks huilimaan, oli niin levoton yö.


T:Neiti+Kihuli 19+1
 
Voi elämä mikä väsy täällä! Tyttö päätti herätä puoli kuudelta täyteen touhuun. Zzzzz... Se on tuo aurinko mikä tekee nää aikaiset heräämiset, luulisin että marssin heti palkan tultua ostamaan pimennysverhot. ;) Tuntuu kyllä tää työpäivä aika tuskaiselle kun silmät on jo tässä vaiheessa päivää ihan ristissä. :O

Vaunuista Meillä on esikoisella Emmaljungan Duo Edget (2010), Classic -rungolla ja enemmän kuin tyytyväisiä ollaan oltu. Väriltään vaunut ovat musta/harmaat(vai hopeat, no anyway), kivan näköiset ja sopii niin tytölle kuin pojallekin. Vaunut ovat olleet helppo työntää niin asfaltilla, hiekkatiellä kuin julmetuissa lumikinoksissakin. Vaunukausi oli loppujen lopuksi lyhyt, siirryttiin ratasosaan muistaakseni noin 7 kuukauden iässä kun selkänojan sai taittua ihan selälleen niin tyttö nukkui uniaan ratasosassakin. Viime kesä kun oli kuuma niin vaunukopassa oleva "ilmastointi" oli kyllä tosi tarpeellinen, vaikka tietenkään ei niissä ihan kamalimmissa helteissä voitu vauvan kanssa olla. Harmittaa nyt vähän kun ei varmaan näillä vaunuilla/rattailla pystytä menemään tämän toisen kanssa. Esikoinen on ihan liian pieni seisomalaudalle, mutta saa nyt nähdä. Mitään hankintoja ei tehdä ennen syksyä. Katsotaan miten esikoisen touhut tuosta kehittyy, turhaan ei viittis tupliakaan ostaa.

Mulla on kyllä nyt koko ajan niin poikaolo tästä toisesta ettei tosikaan. Tosin edelleenkin luulisin että kuvittelen tämän siksi pojaksi kun jotenkin olen aina ajatellut että mulla on kaksi lasta, tyttö ja poika ja nyt tuo tyttö jo on joten se poika "puuttuu". No katsotaan nyt suostuuko se 7. päivä näyttämään jalkoväliään ultrassa. Tyttökin on kyllä ihan yhtä tervetullut kuin poikakin, tytölle olisi ihan kaikki valmiina kun esikoiselta on kaikki vaatteet ja tarvikkeet tallessa.

Nyt mä yritän taas jaksaa tehdä töitä. On vaan aika hiljainen päivä toimistolla mikä tietysti on huonoa tämän huonosti nukutun yön jälkeen, en pysy ehkä hereillä täällä. :D

- Hapsiainen ja Lyyli 18+1
 
Lapsiluvusta: Mä oon aina ajatellut että meillä olis kolme lasta joten jos meille vaan suodaan niin toiveissa olisi vielä yksi tämän jälkeen, suurin piirtein samalla 2,5 vuoden ikäerolla, ehkä kolmen vuoden. Voisin jopa nähdä itseni neljän lapsen äitinä mutta eiköhän tuo kolme kuitenkin riitä.
Vaunuista:Meillä on Teutonian prestiget ja tyytyväisiä ollaan oltu. Jos vaihtaisin niin en tiedä mihin vaihtais. Pikkasen oon aktellu sellasia Phil&Teds joihin saa vauvalle istuimen sinne taakse mutta eiköhän me näillä Teutonioilla mennä. Hommaan niihin sellasen seisomalaudan esikosielle ja sitten meiltä löytyy matkarattaat myös esikoista varten jos joskus tarttee.
Äitiysavustuksesta: Pakkauksena tekis mieli ottaa mutta otetaan rahana. Esikoisen pakkaus on uudenverosessa kunnossa vaikka kaikki onkin käytössä ollut.
Olosta: olo on jotenki väsynyt mutta onnellinen. Raskaan olosta tekee se että vaikka tekis mieli levätä niin siihen ei nyt ole pientäkään mahdollisuutta. Töissä on kiirettä ja stressiä, kotona kaikki aika menee rakentamiseen. En tiedä pitäiskö vaan antaa olla ja koittaa levätä. Hakea vaikka pari päivää saikkua....
 
Kenzie joku jossain vaiheessa vinkkas täällä magnesiumin vaikutuksesta, vatsan toiminnan avituksessa. Itse olen nyt sitä nappaillut, aluksi otin tabletin päivässä ja nyt joka toinen päivä ja on hyvin toiminu sen jälkeen! Kannattaa kokeilla sitä, itsekään en halunnu mitään laksatiiveja aloittaa ja luumut ajatuksenakin kuvottaa!!
 
Heipparallaa!!

Tosta äippäpakkauksesta ollut puhetta, niin me kyllä ajateltiin ottaa se just kun ei ole mitään valmiiksi. Ja mun mielestä ei se nyt niin poikamainen ole (monet on niin sanonut). Musta se on aika sellanen sukupuolineutraali. Ku muutenkaan en ole sellanen, joka haluisi tytön pukee pinkkiin ym.

Sukupuolesta sen verran, että mullahan on toi tyttöolo ja itse asiassa monet ystävät/tutut on veikannut meille tyttöä. Yksi työkaveri just sano lauantaina, että mulla on sen mielestä ihan tyttömasu :) Voin joku päivä kun ehdin/jaksan laittaa teillekin kuvan arvioitavaksi. :p Musta on oikeestaan ihan kiva kuulla muiden veikkauksia.. :) Meillä on ollut vähän puhetta, että ei selvitettäisi etukäteen sukupuolta, että ihan ylläri saa olla.

Voinnista Vointi on mitä parhain!! Ei väsytä, nukun hyvin ja oon kunnolla parantunut siitä kauheesta räkätaudista!! Mulla on aina ollut tosi hyvä hb, niin en usko, että sen kanssa ongelmaa tulee :) ja voin tarvittaessa itse mittaa töissä, jos siltä tuntuu :D

Ainiin.. ja ostin eilen elämäni ekat mammahousut!! :LOL:
 
olipas taas luettavaa ku on muutaman päivän ollu lukemata juttuja, saa nähä muistanko kommentoida kaikkee mitä aattelin :)

sukupuolen lupailusta ensinnäkin, meillä esikoisen kohalla ultraaja näytti sillo rakenneultrassa pysäytetystä kuvasta, et tässä näin näkyy häpyluut, joten tyttö tulee. ja tyttöhän sielt tuli.. kylhän sitä silti loppuun asti jännäsi et onkohan se sittenkään kattonu oikein :). nyt on kyl tosi vahva poikaolo, vielä kaks yötä ni sit pääsis mahdollisesti näkee kumpi tulee!

Branwen kyselit siit istukan paikasta ja perätilasta. mulla istukka oli etuseinässä edellisessä raskaudessa ja tyttö perätilassa noin 30 viikolta lähtien. sain ajan synnytystapa-arvioon ja puhuivat et mahdollista yrittää mahan päältä kääntämistä, joten kaipa se on mahollista sit kääntää vaik istukka siin välis onki. samoin ku sektiokin. synnytystapa arvioon asti en koskaan päässy ku synnytys käynnistyi viikkoa aikaisemmin ja sektioon päädyttiin. nyt on taas istukka eessä ja kovasti jännään kumminka päin vauva mahaan asettuu :)

sf-mitta otettiin edellisellä neuvoläkäynnillä viikoilla 19+2, oli 16cm. tääl kuulemma 18 viikoilta lähtien sitä mittaillaan ja normaalia on uudelleen synnyttäjällä et menee yläkäyrillä. neuvolassa oli miespuolinen opiskelija, joka auliisti kertoili tarkkaan faktoja kyselemättä :D. ainut mis sil sanat vähän takelteli oli ku kyseli liitoskivuista ja ku yritti selittää mis ne pitäs tuntuu :). kädet viuhto siihen malliin et hyvät ettei alkanu käest pitäen näyttää ku ei oikeesta sanaa meinannu löytää :D. ihana poika :)

liekköhän ollu muuta mielen päälä.. omaa napaa sen verra et on ihan mieletön makeen himo koko ajan! voisin syyä suklaata iha koko ajan.. :/ pitää yrittää taas viikonloppuun jaksaa. mut enne viikonlopun herkutteluja torstainen rakenneultra! sitä odotellessa :)

viliina ja kirstiolavi 20+0 RIKSRAKSPOKS!
 
Kenzie kävin muutama viikko sitten mittauttamassa, kun neuvolassa harjoittelija sai hurjan paljon pienemmän luvun kuin edellinen (yli 150-> 121). Käskivät aloittaa lisäraudan, ja halusin varmistaa, ettei vaan ollut liru näyte, mistä mittasi… ei ollut. Täällä se oli päivystävä apteekki, joka on isompi ja jossa on mahdollisuus pistättää esim. rokotuksia.

Tänään on muuten alettu jakaa tuota uutta äitiyspakkausta, vaikka meillehän se on ollut tulossa joka tapauksessa :)

Neiti tuo on niin totta, että päivääkään ei vaihtaisi pois, mutta jostain yöstä voisi vaikka luopuakin :D Hoitoapuja ei meilläkään ole tarjolla, molempien vanhemmat asuvat 200 km päässä ja tällä paikkakunnalla ei oikein asu ketään, jolle lapsen voisi jättää hoitoon. Synnytyksen kannalta tuo mietityttää, kovasti haluaisin miehen mukaan… : /

hapsiainen meilläkin päivä alkoi jo ennen puoli kuutta! En ymmärrä, mistä sitä virtaa riittää… onneksi nukkui 1,5 tunnin päikyt tuossa, sain itsekin uinailla lisää :)

viliina kiitos tuosta kääntämistiedosta! Tosiaan esikoinen oli rv 37+ asti perätilassa, kääntämisestä ehdittiin puhua, mutta kääntyi sitten silloin itse ihan viime tipassa. Silloin vaan kätilö totesi tuon istukka etuseinässä=ei voida kääntää ikään kuin tosiasiana, josta ei keskustella… ajattelin vaan, että jos tämä toinen on samanlainen istuja, niin perätilassa en aio synnyttää. Tästä on monta mielipidettä, ja sanon siis vain omana mielipiteenäni :) Eli meillä se olisi sitten suunniteltu sektio, jos ei voitaisi kääntää. Mutta mieluiten alatie kuitenkin.
 
Kiitos kaikille myötätunnosta naapurisotkussa! :D Jospa tämä tästä, kohta on kuun loppu, ja ne joutuu lähtemään.

Nannamamma Ostin dopplerin huuto.netistä uutena. Nettikaupoissa samaa Angel sounds doppleria myyvät 95e, sain ite 50e:lla. Nopeesti tuli ja hyvin toimii. Tää on vielä se uus malli, mistä äänet kuuluu kaiuttimesta, ei kuullokkeista.

Hiustenvärjäys raidoitan hiuksia ihan normaalisti nytkin, eli noin 2kk välein. Ei kai siitä mitää haittaa pitäisi olla :)

Shenda mulla on kauheet allergiset reaktiot lintukirpun puremista, mut apteekissa sanoivat, ettei mitään allergia lääkkeitä sais ottaa :confused: Pitänee neuvolasta kysellä...

IHANIA ULTRAUUTISIA, ONNEA KAIKILLE :heart:

( . )
Jouduin eilen taas hakemaan sairaslomaa, on tuo alaselkä niiiin kipeä, ettei työnteosta tule mitään. Lääkäri laittoi s-lomalle kesälomaan asti, joka alkaa 10.6, eli töihin menen takaisin vasta 11.7! Eipähän tarvitse kärsiä enää.
Sydänääniä kuunnellaan joka päivä, ja hyvin kuuluu aina kun sattuu oikeeseen kohtaan vaavi. Sykkeet on olleet 140-150. On helpottavaa, kun ei liikkeetkään tunnu vielä.
Mulla on kuppikoko pompsahtanu taas, nyt on jo G-kuppi. Ei kohta naurata, ei löydy rintsikoita mistään. Just kävin eilen ostoksilla, niin tasan yhet hyvät ja tarpeeks isot löytyi :kieh:
Rakenneultraan aikaa vielä reilu 2vkoa ja kelaneuvola tasan viikoilla 22+0, pitäs jaksaa odotella. Toivottavasti kaikki on hyvin, ja saatas sukupuolikin tietää.

Niiskuneiti ja 18+4
 
Kenzie
Vaatteitten lisäkshän siinä paketissa on peitto, haalari, makuupussi, yks petivaate kerta, pyyhe, harsoja ja yks froteealustan palanen. Niin ja tieten kynsisakset ja hiusharja.
Vaatteita jos on paljon niin ei noita paketin vaatteita varmaan kerkee käyttää sitten edes niin ne kyllä menis hukkaan... :whistle:
Tuli mieleen et jos nyt sukulaiset tms. jotain vauvalle vaikka haluais ostaa niin niillehän vois sanoa et ostaa just vaikka sille peiton tai pussilakanasetin tms. (jotka jäis sitten puuttumaan jos ette pakettina ota) sen sijaan et ostasivat vaatteita joita olis ennestään jo kaapit pullollaan :D Musta kätevä vaihtoehto makuupussille vois olla tiekkö semmonen lämpöpussi jossa on takapuolella kohat josta saa vaunujen valjaat läpi... Sille ainaki olis käyttöä pitempään kun makuupussilla.
Ja noita äitiyspakkauksen makuupusseja ja muita muuten monesti näkyy kirppareilla ja huutonetissä yms. myytävänä...
Kyllä sen tavarakorin saa irti, jos haluaa mut ei meillä kyllä ikinä ole se kori maata laahannu vaikka onki lunta ollu maassa :)
Niin ja luumut kyllä on hyviä ummetuksen hoidossa :)

Synntystapa ja istukansijainti...
Tuolla syyskuisissa joku tais sanoa just jotain mitä Branwenkin sano et jos istukka on etuseinämässä niin perätilassa olevaa lasta ei voi kääntää?

Paineista lapsen sukupuolen suhteen...
Meillä Helistin vähän sama homma. Anopilla vain yks lapsenlapsista on tyttö ja loput poikia. Esikoisesta tuntu toivovan tyttöä ja nytki tuntuu ajattelevan että kumpa tämä olis tyttö :headwall: Rasittavaa, ihan ku se olis tärkeintä :O

Lapsien määrästä...
Esikoisen ollessa pieni mies puhu et kaks lasta riittää... Ja et toista vois alkaa yrittämään ku esikoinen on 3v :D
No nyt tulossa toinen eikä esikoinen ole ku 1v7kk. Kolmas kuulemma olis ajankohtanen sitten 5vuoden päästä :whistle: Ja siihen kuulemma jää meijän lapset.
Ite saattasin haluta jopa neljä lasta, mut veikkaan et kolmeen jää ellei sitten vähän vanhempana tee neljättä iltatähtenä :D Kuitenki pitäs olla isompi asunto ja kaikkee jos monta lasta meinaa :D

Neiti
Kirjotitko sä aikasemmin jollain Neiti23 tms. nimimerkillä täällä muuten?
Mä oon kyllä äärettömän onnellinen (vaikka en irl edes tunnekkaan) sun puolesta kun teillä on kyllä takana ollu paljon surua ennen tätä lasta :hug:

Branwen
Meillä sama homma et isovanhemmat asuu 110km päässä niin ei ole hoitoapua meilläkään. Synnytyksen ajaks esikoinen varmaan viiään sitten samalla matkalla siskon luokse hoitoon tai sitten jos siskolla on auto niin se tulee tänne meille ennen ku lähetään synnärille... Pitää suunnitella tarkemmin ku ollaan vähän lähempänä syksyä :D


Talvicci ja Torsti rv.22+4 :heart:
 
viliina
Kiitti vastauksesta tuohon istukkahommaan... Olisko tää sitten niin tapauskohtasta :)
Mulla esikoisesta oli istukka takaseinämässä niin tää etuseinämässä oleva istukka on nyt uus juttu.
Ja vähän mäkin mietin et jos onki vaikka sitten perätilassa niin mitä sitten ku sektiota en kyllä haluais.
Mut sittenhän sen näkee. Esikoinen ainaki viihty raivotarjonnassa rv.26 alkaen :)
 
Neiti
Kirjotitko sä aikasemmin jollain Neiti23 tms. nimimerkillä täällä muuten?
Mä oon kyllä äärettömän onnellinen (vaikka en irl edes tunnekkaan) sun puolesta kun teillä on kyllä takana ollu paljon surua ennen tätä lasta :hug:

Talvicci ja Torsti rv.22+4 :heart:
Juu kirjottelin :D Piti vaan päivittää nimimerkkiin tuo syntymävuosi niin ku ei voi ikuisesti olla 21 :D :D Onhan täs muutenki ehtiny jo mieskin vaihtumaan :D

Just mietin et jos aina olis kaikki menny putkeen niin osaisikohan sitä arvostaa elämän pieniä juttuja? mä tunnustaudun ainakin sellaseks persoonaksi, että täytyy oikeesti vissiin olla jotain elämänkoulua, että oppii tajuamaan miten hyvin loppuviimeksi asiat on.. vai onko se nyt lähestyvä 3-kympin rajapyykki ku kasvattaa:O:D:confused:

Hoitoavusta. Ohhoh, oon jotenki yllättyny et monella on sama tilanne, ettei apuja juuri lähellä ole? jotenkin tuntuu et kaikilla mun tutuilla on vanhemmat lähellä. Mut tosiaan jännä huomata ettei näin tosiaan ole, vaikka tietty hienoahan se olis jos olisi. just tuonne synnytykseen lähdönkin kannalta. Mä kyllä suutun jos mun vanhemmat ei mun lasketunajan tienoilla malta Suomeen tulla:mad: kun mun äiti ei esim. ole missään töissä, ettei työt estä tulemasta. Mun isä nyt onkin erijuttu kun se on yrittäjä. On 24/7 töissä..:D
mun äidin äiti (76v) jaksaa likkojen kanssa yllättävän hyvin, mutta pienempää lasta ei hänelle enää kyllä uskaltaisi jättää hoitoon. huomaan nyt että hällä tuo muisti on välillä vähän sitä sun tätä. Mutta hyvä lapsenvahti kyllä on ja monasti ollut hirveen suuri apu:heart:

Synnytystapa ja istukka. Mulla ei ole käryäkään missä istukka mahtaa olla (tai joo, kohdussa, mut ei sen tarkemmin :D). Esikoisesta oli edessä, hän meni rt:aan jo rv 28 eikä liikkunut enää mihinkään. Kuopus oli 29 aamulla rt:ssa, illalla pt:ssa (4d ultraa varten oli ehtiny jo kääntymään :D) ja vkolla 35 poikittain, 36 viistottain... 37 vihdoin, VIHDOIN rt:ssa :D oli kyllä sellanen ikiliikkuja mahassa ettei tosikaan. istukka oli takana silloin.

Onkos muuten muilla (kenellä ennestään lapsia) miten tuo kohtuelämä vastannut lapsen persoonaa? meillä tuo esikoinen on tosi rauhallinen edelleen, kuopus kyllä sellanen ikiliikkuja ja riiviö, yökukkuja jne jne, että mulla ainakin jotain pystyi päättelemään jo maha-ajasta näin jälkikäteen ajateltuna :D
 
Neiti
Juu sitten yhistän sut samaan henkilöön ja aikasempiin kirjotuksiin...

Onkos muuten muilla (kenellä ennestään lapsia) miten tuo kohtuelämä vastannut lapsen persoonaa?
Esikoinen oli vilkas mahassa ollessaan ja semmonen on vieläkin :D Nyt tuntuu et tää oli muka rauhallisempi tapaus ku esikoinen mut istukka on tuossa etuseinämässä niin enpä sano vielä mitään... :D
 
Synnytysmatkasta ja hoidosta meillä on myös se tilanne, että synnytyksen alkaessa miehen pitäisi heittää ensin minut sairaalaan (5km), sitten viedä neiti lähimpään hoitopaikkaan (200km suuntaansa) ja yrittää ehtiä mukaan sairaalaan... ja kun esikoisen synnytys kesti 10h, niin hyvä, jos ponnistusvaiheeseen ehtisi : /

Istukka on etuseinässä, mutta kääntämisestä ei ollut mitään puhetta. Kai ne katsovat sitten lähempänä, jos tarvetta on.

Lapsiluku on meilläkin tässä. Tämäkin on jo vähän sellainen venytetty kompromissi, mies olisi halunnut vain yhden, minä kolme, niin puolitiessä tultiin molemmat vastaan :)

Elämä mahan sisällä ja ulkona vastasivat meillä hyvin toisiaan :) Elohiiri sisällä, ja kun liikkeelle pääsi, niin mikään ei ole pidätellyt :D Samoin vuorokausirytmi vastasi hyvin syntymän jälkeistä. Eli oli hereillä ja pirteä silloin, kun mahassa oli eniten potkinut.

Nyt ruokaa laittamaan,

Mrae ja poikatyttö 21+3
 
Synnytysmatkasta ja hoidosta: Meillä on se hyvä tilanne, että esikoinen on jo 16v. Jos lähtö tulee yöllä, niin ei tarvi pienempiä herätellä. Matka sairaalaan on lyhyt, noin 5km. Ja hyvä niin, sillä pisin synnytykseni on kestänyt kolme tuntia. Muutenkin meillä on hyvin apujoukkoja lähellä. Minun vanhemmat asuvat 8km päässä ja miehen vanhemmat tuossa matkan varrella sairaalaan.
 
Lapsiluvusta meillä on täynnä kun tämä syntyy. Tarkoituksena ei ollut enää kolmekymppisenä ruveta lisääntymään mutta.. nyt kuitenkin aion nauttia vauva-ajasta täysin rinnoin ja sen jälkeen on jatko-opiskelujen ym vuoro.

Synnytyksestä mulla tämä tullaan kyllä käynnistämään tuon aikaisemman syöksysynnytyksen vuoksi, kohdunkaulakin sen verran lyhyt että lääkäri povasi jälleen nopeaa synnytystä. Veikkaan että käynnistävät noin 2vko etuajassa kuten kuopuksenkin kanssa, joten syyskuinen lapsi on meille varmasti tulossa.

Äitiyspakkauksen aion ottaa vaikkei sille olisi mitään tarvetta, onneksi meille on tulossa poika niin sopii nuo vaatteet hyvin, oli sen verran poikamaisia mielestäni.

Poikalupaus oli siis kätilön mukaan 100% varma, ei epäilystäkään muusta :D

Vointi Mä olen edelleenkin voinut niin hyvin että vaikea kuvitella olevansa raskaana ja näinkin pitkällä! Maha on ihan hyvän kokoinen, sellainen pyöreä pallo, eikä haittaa liikkumista ollenkaan. Töissä jaksan hyvin, supistuksia ei ole eikä selkäkipuja. Toivottavasti olo pysyy yhtä hyvänä loppuun asti :)

Vaunuista ja muista tarvikkeista jälleen kerran: ostetaan Bugaboo Cameleonit ja kakkosrattaina toimii vuosimallia 2007 olevat teutonia prestige- yhdistelmät.
Kohta pitäisikin lähteä vaunukaupoille, ja samalla ostetaan turvakaukalo.
Muut tarvikkeet alkaakin olla jo aika pitkälti hankittuna, paitsi tuo hoitopöytä kun en osaa päättää millaisen haluan..
Meillä vaunuissa tärkein kriteeri on pieni koko, keveys ja näppäryys ja se että työntöaisa on sopiva pitkille työntäjille (minä 170 ja mies yli 190cm) bugaboossa täyttyy nämä kaikki kriteerit.
Talvirenkaiden ansiosta vaunuja työntää näppärästi lumisohjossakin, ja taatusti mahtuu julkisiin kulkuvälineisiin.

minimuu ja poikanen 21+0 (melko isoilla viikoilla jo!)

muoks* autoliiton sivuilta löytyi uusin(?) turvaistuin testi, jos joku miettii vielä turvakaukaloa niin kannattaa silmäillä tuo. Itse mietimme Maxi Cosi Pebble- kaukaloa joka olikin saanut hyvän arvosanan.

Lasten turvaistuimet - Autoliitto
 
Viimeksi muokattu:
Olo paranee päivä päivältä, 8 aamua ilman oksennusta :D (ai miten niin meillä lasketaan...)
ÄitiyspakkauksestaMä meinasin ottaa pakkauksen, esikoisen pakkauksesta 7 vuoden takaa ei ole kauheasti jäljellä ja jotenkin tuntuu että sen nyt kuitenkin haluan.
Lapsiluvusta Tällä hetkellä ainakin voin vannoa että tämä tulokas on toinen ja viimeinen, sen verran koville on tämä raskaus ottanut - ja sitä paitsi, johan tässä ikääkin alkaa olla...
Synnytykseen menosta Mä en ole kauheasti vielä miettinyt tätä hommaa... Meillä sairaalaan 25 km, esikoinen menee sitten varmaan isälleen tai sitten vien matkan varrella mummolaan... Ainoa ongelma on että mies saattaa olla synnytyksen käynnistyessä työpaikkakunnallaan, sinne matkaa 200 km... No, se on sen ajan murhe sitten ja synnytän sitten yksin jos niikseen tulee :)
Vauvan luonteesta Esikoinen oli aivan käsittämättömän vilkas mahassa, syntyessään sitten hyvin, hyvin loivaliikkeinen ja koko vauva-ajan hyvin rauhallinen liikkeissään... Koskaan ei ollut kiire mihinkään :)
 
Piiitkästä aikaa täällä käymässä.

Luonteesta: meillä pojat ovat jonkin verran osoittaneet samoja piirteitä kuin kohdussa ollessaan. Mulla ei ole kolmen pojan äitinä kokemusta istukasta kohdun etuseinämässä...

Hankinnoista: Vain vähän tarvitsee hankkia tarvikkeita. Äippäpakkausta en ota, koska niitä tarvikkeita on jo kolmen pojan ajalta. :D Pienin on tosin niin pieni, että peittohommaa olen miettinyt... Taidan hankkia siihen liittyen jonkin peiton tai parikin tulokkaalle, eli pitänee käydä lastentarvikeliikkeessä ja ompelisin sitten pussilakanaoita... Taaperolle on TOSI Rakas tuo peitto ja nuo 3 pussilakanaa eli en halua antaa niitä vauvalle... Uuden itkuhälyttimen ostamme, koska entinen on kaiken kokenut ja hieman temppuilee sen vuoksi lähinnä kuuluvuuden suhteen. Ei aina anna ääntä talon toiselle puolelle eli aika hankala tehdä esim. puutarhahommia talon toisella puolella taaperon nukkuessa rattaissa (valjaissa jne., mutta silti!). Lisäksi sänky hankitaan taaperolle eli vauva saisi pinniksen jne. Sellaista pientä säätöä... Jotenkin en osaa vielä ajatella vaatteiden paikkoja tmv. koska meillä on huonejärjestys vielä vaiheessa sen suhteen kuka nukkuu missäkin huoneessa jne. Kesällä nämä asiat sitten selviävät. :)

Liikkeet ovat tuntuneet jo viikkojen ajan ja masu on mielestäni iso. Tyyppi liikkuu siihen malliin, että potkut tuntuvat ulos asti - ja näkyvät myös!

Rakenneultra on pian ja sitä odotamme innolla, mieskin pääsee mukaan. Ystävä (pienimmän kummi) täällä lähellä tulee hoitamaan pientä ja keskimmäistä, esikoinen onkin koulussa tuolloin. Meillä on ns. turvaverkot yli 200 km päässä ja sieltä en joka pikkuasiaan apuja saa. Synnytystä en ole vielä kovin tarkkaan miettinyt...

Voikaa hyvin! Minä menen nyt unille. Väsy iskee vähitellen.

Oskari ja masu rv. 20+2
 
Onnea uusista ultrakuulumisista! :heart:

Unirytmi onko muilla sellasta, et oisi itelle muokkaantunut vähän sama rytmi kuin tonne masuasujalle? :D Ite oon huomannut, et kukun iltasin potkittavana ja silti herään viimeistään puol viideltä (taas potkittavaksi) ja sitten joskus seittemän/kahdeksan maissa alan nukkua ja nukun kymmeneen ja taas alkaa potkiminen. :D Sit siitä kymmenestä eteenpäin saattaa mennä iltaan asti ihan "samoilla silmillä" tai sitten käy niin, että taas joskus viiden maissa nukahdan tunniks/kahdeks...

Liikkeet on siis alkaneet tuntua ihan selkeesti. Ei varmaan tunnut hetkeen vielä ulospäin kuitenkaan ton vatsaröllykän takia, mutta kiva kun ite edes tuntee. :) Vaik kyllä toi mieskin ahkerasti kokeilee aina kotona ollessaan, et josko sittenkin potku tai kaksi. Välillä näyttää kyllä maha ihan kummalliselta aamulla ku törröttää toiselta puolelta enempi ku toiselta, oon jotenki yhdistänyt et meidän lapsi köllöttäis sielä töröttävällä puolella sit. Mieskin sitä katseli yks aamu, et mikä ihme mun mahassa on vikana kun se tekee noin. :LOL:

Lapsiluvusta miehen kanssa on mietitty, että kolme haluttaisiin. Saa nähdä kuinka käy, kun tää eka saapuu maailmaan. :) Toista ois tarkotus yrittää sitten kun mulla on koulut käytynä. Saas nähdä vaan, et vaikuttaako ensimmäinen miehen mielipiteeseen aiheesta jotenki. :)

pipituuna & ukko 21+6
 
Onkos muuten muilla (kenellä ennestään lapsia) miten tuo kohtuelämä vastannut lapsen persoonaa? On kyllä. Esikoinen nukkui masussa yöt ja mellasti päivät. Oli eloisa ja vilkas ja potki päivisin paljon mutta nukkui yöt. Ja niin on ollut heti syntymästä lähtien. alussa jouduin kerran, korkeintaan kaks nousta yöllä syöttämään ja pian sekin jäi. Muuten on vilkas ja eloisa ja temperamenttinen lapsi. Tämä uusi tulokas puolestaan vaikuttaa rauhallisemmalta mutta potkut ovat paljon voimakkaampia ja kun liikkuu niin tuntuu jotenkin "isommalta ja rauhallisemmalta". Että saa nähdä. Molemmissa on ollut istukka etuseinässä.

Synnytykseen menosta: Meillä appivanhemmat asuu samalla paikkakunnalla ja anoppi on jo töihinsä ilmoittanyut että syksyllä syntyy lapsenlapsi ja hän on sitten poissa töistä kun meillä tulee lähtö sairaalaan. Tuntuu hyvältä tietää tuo jo etukäteen. Sairaalaan on matkaa 50km. Meidän kylällä on naisia joilla on hieman kiire tullut mutta en usko että tuo 50 km on mikään ongelmallinen matka. Tuon matkan ajaa reilussa puolessa tunnissa niin ei pitäis olla mitään kiirettä. Meillä on oikeestaan kaksi sairaalaa joista saa valita. Molempiin on sama matka, toinen on keskussairaala ja toinen aluesairaala. synnytin esikoisen tuolla keskussairaalassa ja tämänkin kanssa menen sinne kun on tuttu ja turvallinen paikka.

Huimaus:onko täällä muita joita huimaa ajoittain? Mulla on nyt muutaman päivän huimannu ja ollu jotenki heikko olo. Ei mitään hajua mistä vois johtua. Luin että tässä vaiheessa verenpaine saattaa laskea ja myöskin mulla oli viimeks neuvolassa tipahtanut hb aika paljon niin veikkaan että jos on vielä alhaisempi nyt. Vai tietääkö joku mistä voi johtua?

Istukka:Mä vähän tossa harmittelin kun sain ultrassa kuulla että tässäkin raskaudessa istukka on etuseinässä. Esikoisenkin kanssa oli. Moni sanoo että se vaimentaa liikkeitä paljon. Olis kiva tietää miltä tuntuu jos se onkin takana. Eipä tuo, kyllä nuo liikkeet tuntuu mutta vaan sivuilla.

Matilda ja pikkuvauva 18+2
 
Huomenet!

Lapsiluvusta, meillä piti olla "kiintiö täynnä" kahden jälkeen, mutta sitten tulikin yllätyskolmonen =) Tätä nelostakaan ei enää pitänyt tulla, mutta sitten iski yllättäen miehelle vielä vauvakuume ja minuahan ei tämän asian kanssa ole tunneetusti tarvinnut paljoakaan suostutella :) Juuri luin tuossa vanhoja raskausajan päiväkirjamerkintöjä pojan (toinen lapsi) odotuksen ajalta ja siinä niin kovasti hikoilujen ja ilmavaivojen keskellä vannotin etten enää yhtään raskautta enempää...mutta niin se aika kultaa muistot. Tämän nelosen jälkeen on kyllä pakko mennä sterilisaatioon, koska johonkin on raja vedettävä. Yli 40-vuotiaana en kuitenkaan enää aio vauvoja saada.

Unirytmistä, edellisissä raskauksissa heräilin yöllä jo tässä vaiheessa sikiön jumppatuokioihin, mutta nyt olen kyllä nukkunut läpi yöt kuin tukki. Tämä ikä varmaan jo tekee sen, että on niin väsynyt ja nukkuu sikeämmin ettei vauvan liikkeet enää rytmitä omaa yöelämää. Mutta kohtahan se taas muuttuu kun vauva tulee tähän maailmaan. Meillä tosin kaikki ovat olleet suht hyviä jo pikkuvauva-ajoista nukkumaan ja syömään säännöllisesti, toivottavasti nytkin vältytään koliikilta ym.

Kohtuelämä ja lapsen persoona: esikoinen oli ihan mahdoton vääntäjä mahassa, varsinkin loppupuolella raskautta. Ja vilkas lapsi sieltä tulikin, temperamenttia riittää edelleen. Toinen lapsi oli huomattavasti rauhallisempi ja ehkä perusluonteeltaan onkin sellainen, mutta isonsiskon vaikutuksesta ihan riittävän vilkas tarpeen tullen myös. Kolmonen oli jotakin näiden kahden väliltä ja on temperamentiltaan sellainen hitaasti lämpiävä sosiaalisissa tilanteissa. Sitten kun on tulleet ihmiset ja tilanteet tutuiksi niin uskaltaa myös "villiintyä" :) Kaikki ihanalla tavalla omia persooniaan.

Nyt on pakko jatkaa työntekoa ja tulla lukemaan ja kirjoittamaan paremmalla aikaa.

kolmenmutsi ja munamies 20+0 taitaa poksua taas
 
Vaunujen tavarakori on tasan kerran juuttunut kiinni lumeen, ja silloin kyseessä oli hurjan tuulen ulko-oven eteen puskema kunnon nietos, jolla oli paksuutta ehkä puoli metriä. Tavallisessa, tosi runsaslumisessakin talvessa on nuo Emmaljungat menneet hyvin. Paksut renkaat ovat toki siinä auttaneet.

Talvicci minä siellä syyskuisissakin ainakin kyselin asiasta, en ole ehtinyt vielä lukemaan, josko joku sitä on kommentoinut varmemmalla tiedolla. Täytynee kysyä vielä seuraavassa neuvolassa, mikä on paikkakunnan käytäntö… taitaa niissäkin olla eroja.

Hoitoavusta meillä on sama tilanne, että kaikki sukulaiset asuvat vähintään sen 200 km päässä ja ovat vielä työelämässä. Eli jos tenava päättää syntyä muulloin kuin viikonloppuna, niin ainoa vaihtoehto on joko synnyttää yksin tai sitten saada jostain ulkopuolinen lastenvahti. Mikä on tietysti helppoa esim. keskellä yötä… :headwall: no, pienet on toisaalta murheet, jos vain tällaista pitää murehtia :)

Neiti meilläkin esikoinen pyöri kuin hyrrä, perätilassa vielä viihtyi… vasta tosi lähellä laskettua aikaa pyörähti lopulta itse rt:aan. Oli aika hurja fiilis se kääntyminen :x

minimuu saako kysyä, kuinka pitkä tuo kohdunkaula sinulla on, kun povattiin nopeaa synnytystä? Minulla oli esikoisesta 3,5cm ja synnytys kesti 11h, nyt tästä toisesta 2cm… mietin vaan :) Kiitos tuosta turvaistuinlinkistä, heitin sen tuohon etusivullekin, niin löytyy tarvittaessa myöhemminkin. Olemme vielä vähän kahden vaiheilla, vuokraammeko vai ostammeko istuimen…

pikkubertta saa laskeakin tuollaista! Hieno juttu, että olo on parantunut. Pitkään sinua se pahoinvointi jaksoikin vaivata :hug:

Matilda minua on huimannut läpi raskauden tosi paljon. Vasta lounaan jälkeen helpottaa. Ihan sellaista, että pystyn kävelemään kaksi korttelia kerrallaan ja sitten on pakko istua ja pitkään (ai mikä rapakunto tästä vielä tulee :kieh: ) Takana matala verenpaine ja kun hemoglobiini laski tuossa yhdessä vaiheessa, niin se vielä pahensi asiaa. Rauta auttoi, mutta nuo aamupaineet ovat vieläkin tasoa 90/55…

Branwen ja Sissi 21+6
 
Lapsiluvusta Pelottavaa mutta olen jo nyt alkanut ajattelemaan että jos joskus vielä sen kolmannen tekis... Ja vasta pari kuukautta sitten vannoin etten ikinä enää lähde tähän. :D Mutta siis, katsoo miten elämä heittelee. Tämä kaksi riittää nyt ainakin hetkeksi. Se kolmas mahdollinen voi joskus olla sitten iltatähti, tämän toisen jälkeen kuitenkin on tarkoitus ottaa ehkäisyt käyttöön, siis muutkin kuin kumit ja keskeytetyt. ;)

Ummetus On nyt rantautunut tännekin. Pelottaa jo valmiiks kuinka pahat peräpukamat saan tästä toisesta, ekasta ne oli ihan kamalat ja jouduttiin operoimaankin viikolla 34. Se teki kipeämpää kuin synnytys. :O Olen nyt pyrkinyt ottamaan ruokavalioon leseitä ja aamupuuroon on tarkoitus pistää luumusosetta niin ehkä sillä saisin pidettyä aisoissa. Laksatiivejä en vielä halua ottaa käyttöön, ei niin paha tilanne vielä ole.

Istukan paikka Mulla sanottiin nt-ultrassa että istukka on taas hyvällä paikalla. Sen tarkemmin sitä ei selitelty, mutta olettaisin sen olevan tuolla jossain takaseinällä.

Kohtuelämä vs. lapsen persoona Meillä esikoinen oli alusta asti mahassa tosi vilkas ja niinhän tuo on nytkin oikea elohopea. Myöskin mahassa olleet rytmit säilyivät syntymän jälkeen. Tiesin jo etukäteen milloin vauva herää syömään kun olin tottunut heräilemään samoihin aikoihin niihin potkuihin jo pidemmän aikaa.

Synnytysmatka ja hoito Me asutaan tällä hetkellä parin kilometrin päässä sairaalasta, mutta sitä en tiedä mikä tilanne on syksyllä missä asutaan kun muutto on tulossa kesän/alkusyksyn aikana. Esikoiselle saadaan hoitoapua kyllä minun vanhemmista, asuvat vajaan tunnin ajomatkan päässä ja jos se aika ei näytä riittävän niin lähettyvillä asuu miehen tätejä joita varmasti voidaan pyytää apuun. Ja varmasti sovitaankin lähempänä että joku heistä on valmiudessa jos tulee oikein nopea lähtö. Ja todennäköisesti vauvan maailmaantulo on nopea, koska esikoinenkaan ei paljoa antanut odottaa kun päätti syntyä, kuitenkin aina sanotaan että toinen tulee vielä nopeammin. :O
Esikoisesta vedet meni illalla 21.30, soitin sairaalalle ja pyysivät tuleen aamulla 7-8 aikaan näytille. No, 23 alkoi säännölliset supistukset, klo 01 olin sitä mieltä etten enää kestä olla kotona vaan lähdettiin sairaalalle, samantien käyrille ja valmisteluihin, vähän ennen kolmea saliin ja viideltä oli tyttö maailmassa. Enpä olis siis ehtinyt odotella aamuun. Eli synnytyksen kestoksi tuli kokonaisuudessaan 5 tuntia 50 minuuttia, joista ponnistuvaihe kesti 20 minuuttia.

pikkubertta Hienoa että vihdoin helpottaa!

Omaa napaa Mä haluaisin tän pahan maun häviävän suusta. Heti jos ihan vähänkin jossain ruoassa on sokeria niin ällöttää koko päivän tuo maku mikä siitä jää. Vain suolaisella pystyn taas neutralisoimaan maun inhimilliseksi mutta täysin normaaliksi en vissiin saa suutani kun vasta synnytettyä. Äh! Kaikki hedelmät aiheuttavat myös tuon maun, banaani onneksi vähiten. Tuo ällötys tulee kaikista mehuista ja myös vedestä! Tosi kivaa kun en edelleenkään pysty juomaan oikein mitään ja kesä vielä tulossa. :O

Jopas mä valitin taas, mutta nyt töiden pariin ainakin hetkeksi. Tänään esikoinen nukkui jopa vartin yli kuuteen joten munhan pitäis olla melkein pirteänäkin töissä - not. :D

- Hapsiainen ja Lyyli 18+2
 
Ah ihanaa.. nautin vapaapäivästä yksin hiljaisessa kodissa netissä surffaillen kahvia litkien..:saint:

Miten muuten, oletteko vähentäneet kahvin juontia nyt raskausaikana? Itse olen ollut aina kova juomaan kahvia, alkuraskaudessa kahvin hajukin sai voimaan pahoin mutta nyt joisin sitä litra tolkulla. Olen pyrkinyt vähentämään juomista 2-3 kuppiin, se lienee sopiva määrä odotusaikana?

Branwen kävin taannoin siinä alkuraskauden ultrassa jossa lääkäri teki myös sisätutkimuksen, tuolloin kohdunkaula oli vain 1,5cm (!) Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä asia ei tarvitse jatkotoimenpiteitä tai ylimääräistä seurantaa ellei jotain oireita tule. Lääkäri meinasi että kun olen synnyttänyt jo useamman lapsen niin paikat on jo sen vuoksi "löystyneet". Meinasi tosiaan että lyhyt kohdunkaula enteilee jälleen kerran nopeaa synnytystä, edelliset on olleet 1: 4 tuntia (käynnistettynä), 2: 2 tuntia, 3: 10min(syöksysynnytys kotona) ja 4: 2 tuntia käynnistettynä, ponnistusvaihe jopa 1min :D

Aion kysyä tuosta lyhyestä kohdunkaulasta seuraavassa neuvolalääkärissä joka on kesäkuun puolivälissä, toistaiseksi neuvolassa ei olla oltu asiasta moksiskaan.

minimuu ja poikanen 21+1
 
Kahvin juonnista Kahvi on muuten yksi niistä harvoista juomista mikä täällä menee alas, mutta ei kamalan hyvä juoma. :( Mä oon pyrkinyt pitään päiväannoksen kolmessa kupillisessa. Juon usein puolikkaita kuppeja joten saatan neljästi päivässä hörppiä kahvia. Alkuraskaudessa en voinut sietää kahvia ja nyt maistuis koko ajan. :D

Mulla menee muuten tuo eka lääkärineuvola elokuun puoleen väliin. Tosi kiva kun sitten vasta saa tietää että onhan kaikki ok tuolla kohdun suulla. :O Oikeasti tuon pitäis mennä heinäkuulle mutta tuo meidän terveyskeskus ja kaikki palvelut on kesäpaussilla elokuun puoleen väliin.
 
Keskiviikkoa kaikille!

Mahakas ja persoona: Eka oli tosi vilkas, ja on aika meneväinen edelleen, mutta toisaalta ei temperamenttinen, toka poika oli mahassa tosi laiska ja on kyllä yksi elohiiri ollut synytmästään auki ja omaa varsin räjähtävän persoonan, että ei sen puoleen ihan nappiin mennyt. Rytmi pysyi kakkosella kyllä samana kuin mahassakin. Tätä nykyistä mahakaveria en vielä voi arvioida kun liikkeet ovat niin satunnaisia ja keveitä vielä tuon istukan sijainnin ja kohdun taaksepäin kallistumisen vuoksi.

Hoito ja synnytys: Meillä molempien vanhemmat asuvat lähellä, joten sen asian kanssa tuskin tulee ongelmia. Omani ovat jo eläkeiässä joten työajatkaan eivät ole esteenä. Synnyttämään on reilu 80 kilsaa ja kakkonen syntyi n. 5 tunnin synnytyksen päätteeksi. Kovin kauan en kotona uskalla kärvistellä. Kakkosesta ehdittiin sairaalassa olemaa vain vajaa 2 tuntia ennen kuin oli pihalla.

Aion pyytää maanantaina rakenneultrassa katsomaan kohdunkaulan tilannetta sen verran supistaa ja painaa alas... saikkea varmaan ainakin tulee tämän yleisen olon takia. Istumatyö on aika helvettiä tällä hetkellä, eikä tilannetta helpota se, että saa pelätä arvaamattomia asiakkaita, näin raskausaikaan se on melko stressaavaa.

Mullakin outo maku suussa usein. Vissy on parasta juomaa josta ei sitä makua tule ja menee hyvin alas. Vettä kiskon puoli väkisin. Tuoremehut maistuis hyvältä, mutta kivat määrä kaloreita jos niitä litrakaupalla juo.

Kahvia menee n. 3 kuppia päivässä.

Minulla myös huimausta tässä lähipäivinä ruvennut olemaan. Ja paha olokin on taas välillä.

Neilikka ja örkki rv18+3
 

Yhteistyössä