Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

Uusiäippä78: kyllä siis se 100% varmasti lapsivettä oli, tuli ihan lorinalla ja useasti, väriltään vaaleanpunaista, mutta edellisistä synnytyksistä muistelin että olisi haissut metalliselta, joten yllätys oli että nyt ei kyllä haissut millekään. Sairaalassa ollaan ja odotellaan, että päästään tutkimuksiin ja kuullaan mitä seuraavaksi.
 
Tsemppiä malttamaton ! :)

(.) kävin synnytystapa arviossa perjantaina ja näillä näkymin vaavi tulis syntymään 2.10. :) <3 suunnitellulla sektiolla mennään ellei luonto määrää toisin. Käynnistykseen en suostunut alkamaan joten jos ei luonto siksees oo hommiaan tehny nii sit sektioidaan. :) pillahdin itkuun siel polilla ku ei ollu mitään hajua mistään, toivoin vaan et lääkäri olis sanonu mitä mun pitää tehä ja mitä ei.. Tietystikään se ei niin ollu joten loppu tulemana tämä siis. :) ikäeroksi jää pari viikkoo vaille vuosi, eli voinen puhua vUoden ikäerosta ;) nyt tässä pari päivää kun on kotona asiaa sulatellu on tuo järjestely tuntunu hyvälle ratkaisulle. Toki sairaala haluis et lähen alakautta kokeileen mutta en uskalla luottaa et menis tällä erää kivuttomammin.. Mutta oon tyytyväinen nyt tähän tilanteeseen. Ainaki tiijän ettei tässä enää olis ku kolmisen viikkoo reilut tätä iloa jäljellä. Olipahan elämääki vaikeempi päätös tehä tui, en toivo kellekkään samaa !

Muuten mua kolottaa, supistelee, särkee, ahistaa, veetuttaa kokoajan. Ei pysty käveleen mihkään tai mitenkään, närästää nii et syömistä ei uskalla ees aatella.. Sairaalakassista oon tehny listan... Ei vaan jotenki inspaa se pakkaaminen :D mut onpaha ainaki lista olemassa jos vedet satttuuki menemään ja tää haluaaki maailmaan jo ennen tuota päivää. :)

Addo & snadi
 
Addoda mulla olis sama päätös edessä. Täällä vaan on valloillaan tosiaan luonnonmukaisuus. Sype keskustelussa puhuttiin vaan sektion vaaroista. Ja kuulemma koneella mun esikoisen synnytys näyttää nopealta ja helpolta! Oli sellanen olo ettei se kätilö edes kuunnellu mua.. 16.9 on äitipoli diabeteksen takia ja toivon että siellä tehdään vihdoin päätös miten tämä tulee ulos. Olen tehnyt selväksi ekasta neuvolata lähtien etten suostu enään alatiesynnytykseen, käynyt neuvolapsykologilla useasti ja siltikään mua ei kuunnella! Pelottaa että tää syntyy ennen kun saan sektio päätöksen :(
 
Kotiin odottelemaan supistuksia ja jos mitään ei tapahdu niin huomenna aamulla käynnistetään ellei tulehdusarvoissa ollut mitään. Miten hitossa nämä synnytykset voi mennä näin erilailla?!? No, aiemmin tämä syntyy kun edeltävät, mutta jotenkin kun nyt on niin lähellä, ei jaksaisi yhtään enää odottaa.
 
Ninni, meil taas ne sanoo et suosittelevat alatie synnytystä mut ei ketään voi pakottaa. Vielä ne tolla diabeettes käynnillä (vika sellanen) aikoo yrittää saada mut perumaan sen sektion mut en peräänny vaikka asia onki pelottava ja toiset joutuu sektioon vaikkei haluaiskaan. Mut saas nähäz tsemppiä sulle painimisen kans. Suosittelen tulemista hyvinkäälle jos eivät oo suostuvaisia tai menemään helsinkiin tai jorviin.

Malttamaton, tsemppareita kovasti ! Täällä jännätään ennusmerkkien kans mitä oli esikosta ennen vesien menoa et mennäänkö sittenki luonnon mukaan jo ens viikolla mukavasti laitokselle. Joha täs kerkes poksuukki 36+0 lauantaina.. Että kolmaskymmenesseittämäs viikko meneillään... Mihinhä tää aika taas meni. :eek:
 
Rv 34+6 ja 45 min sh'bam takana :)
Olen kuullut huhuja helpoista alatiesynnytyksistä, mutta uskaltaako ottaa riskiä että edessä on taas sama helvetti. Me kyllä päätettiin neuvolapsykologin kanssa synnytystapa ja se on haikara :)
 
Kovasti tsemppiä ja voimia Uusiäipälle! Ihana että toipuminen sujuu hyvin ja pääset kotiin esikoisen luo, mutta voin vain kuvitella kuinka raskaalta tuntuu jättää pikkukolmikko sairaalaan! :(

Voimia ja tsemppiä Malttamaton, toivottavasti kaikki menee parhaimmalla tavalla! Kiitos sinulle ihanasta synnytystarinasta, oli ihana lukea! On kyllä kumma miten synnytykset (ja raskaudet) voivat olla niin erilaisia, jopa samalla naisella! Ehkä se vain on niin, ett tämä synnyttäminen on niin ainutlaatuista, ettei sitä ikinä voi varmasti tietää mitä tulee tapahtumaan vaikka olisikin monta synnytystä takana... Jännä nähdä tuleeko itselle sellainen varma merkki että N Y T sairaalaan, vai saanko käydä näytillä "väärän hälytyksen" takia. Ymmärtääkseni limatulppa ei kaikilla irtoa yhtenä "isona" palana, lapsivesi voi tulla pienissä erissä ettei selkeästi huomaa, supistusten määrä ja voimakkuus voi vaihdella jne - eikä ainakaan kannata odottaa että menee niinkuin elokuvissa! ;)

Koiruuz, taidan jättää kantoliinan kotiin tai sitten otan sen mukaan kassinpohjalle. Luulen että minulla tulee olemaan niin paljon muita, isompia kysymyksiä ja pohdittavaa sitten kun vastasyntynyttä yritän opetella hoitamaan. Sinulla on onneksi niistä perusjutuista jo kokemusta! :)

Voimia ja tsemppiä myös kaikille muille, mukava lukea teidän ajatuksianne, kysymyksiänne ja kokemuksianne! Ikävämpi on kuitenkin lukea kaikenlaisista vaivoista ja murheista :( Toivottavasti kaikilla menisi loppumetritkin oikein hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Onnea uusiäipälle pikku-poikasista!<3 Ja Malttamattomalle tsempit synnytykseen! Näitähän alkaa jo tupsahdella!!!:) JÄNNÄÄ!

Täällä vielä ihmetellään voiko tosiaan olla enää kuukausi laskettuun aikaan.. ei vieläkään tunnu mitenkään erikoisen raskaalta olot! 6-10km reippaat lenkit sujuu vielä päivittäin, pientä kovottelua välillä lukuunottamatta. Lääkäri totesi vko sitten sf-mitan huitelevan edelleen yläkäyrillä.. eli ei varmaan mikään lilliputti muutenkaan tulossa! Ihmetyttää vaan että voiko kaikki olla kuitenkin ok, vaikka ei mitään vaivaa VIELÄKÄÄN ole!? Siis kaikestahan sen stressinaiheen voi aina kehittää..:-D

Ihanaa alkanutta/alkavaa mammalomaa kaikille!
 
Nauti! Mun ensimmäinen raskaus sujui loistavasti. Välillä vähän vanha selkävamma kiukutteli mutta se olis kiukutellu ilman raskauttakin ;) ennen tätä raskautta olin vielä sitä mieltä että raskaus ei ole sairaus ja kaikkea voi tehdä. Opin kantapään kautta että on myös tällaisiä "vähän" hankalampia raskauksia ;)
 
Huomenta!

malttamattomalla siellä jännät paikat! =) Mulla alkoi tuon keskimmäisen synnytys noin lapsiveden menolla =) Sitten kun piti käynnistellä, niin supistukset alkoivat itsestään siellä salissa lääkäriä odotellessa ja synnytys etenikin sitten oikein tosi vauhdikkaasti. Poika sai sitten valitettavasti infektion sen varhaisen lapsiveden menon takia, yli vuorokausi oli aikaa siitä lapsiveden menosta siihen kun poika synty. Nykyään tuo asia huomioidaan paremmin, kun niitä streptokokkinäytteitä otetaan ja tulehdusarvoja seurataan ja antibiootteja laitetaan ajoissa. Tuo mun synnytys oli 2001. Niin, ja hajutonta oli se lapsivesi mullakin.

Hyvin meni mun autoilut. Vatsa tuntui kireältä ja kipeältä eilen kotimatkalla, kun tuli siellä niin paljon tuota paikallaan istumista ja sain kauheat ilmavaivat siitä :D Tai sitten se oli tuo syöminen, kun oli epäsäännöllisempää kuin kotona ja kolmesti syötiin viikonlopun aikana seisovasta pöydästä :O Tänään on neuvola, taitaa vaa'allakin nyt näkyä nuo syömiset :LOL: Tosin sain siitä istumisesta turvotustakin hiukan.... Enää en halua kyllä tuollaisia autoiluja tehdä tämän raskauden aikana.

Ihanaa torstaina pääsen kampaajalle. On edelliskerrasta aikaakin ja tukkakin on sen näköinen :D Lyhyt tukka, niin on ikävän näköinen se "uloskasvanut" entinen leikkaus. En ole värjännyt hiuksia nyt ollenkaan sitä tahtia, kun muulloin, maaliskuussa olin kampaajalla viimeksi ja silloin on väriä laitettu, nyt on tarkoitus laittaa taas vähän väriä. Normisti värjäilen kotiväreillä varmaan kerran kuussa :D Mites muut?

On kyllä jännää nyt, kun alkaa vauvoja putkahdella =) Mulla kun on se loppukuun la, niin tulee varmaan se olo, että kaikki muut paitsi minä :D

Toivottelen parhaita mahdollisia oloja kaikille!

Piti vielä ahdistella sellaista, et meillä on vielä kummiasia ihan auki!! Siis puhuttu ollaan siitä miehen kanssa kerran, muttei olla osattu päättää, ketä kysyttäisi kummeiksi :O Onhan tässä toki aikaa vielä, mutta... Myös nimet on hakusessa vielä.

Elli ja Nillestiina 32+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Meilläkään ei ole vielä päätetty kummeja tai nimiä. Oikeastaan nimestä ollaan mietitty sen verran että katellaan kun asukki maailmaan tulee että minkälainen kaveri sieltä tulee.
Oi, ois ihana päästä kampaajalle. Edellisestä kerrasta on tosiaan aikaa ja mullakinj on lyhyt tukka. Pitääkin pistää to do-listalle ylös.
malttamaton tsemppiä paljon tähän päivään!!!
Ite pidän sairastupaa tänään toisen lapsen kanssa joka nukkuu edelleen. Eilen nousi kuume :( no onneks ei mitään vakavaa, perus flunssa vaan.
Se on kyllä outoo ajatella että laskettuun on kuukausi. Voisi kuvitella vaikka niin että 1,5 kuukauden päästä mulla on vauva sylissä.
 
Malttamattomalle onnea koitokseen!

Nimien suhteen meillä on jotenkin niistä muutamasta ehdolla olleesta yksi valikoitunut jo käyttöön. Jos vain tulokas on nimensä näköinen, on varmaan nimi valmiina. Mutta saa nähdä, miltä sitten muutaman viikon päästä tuntuu.

Synnytys on alkanut mietityttää. Hankin tällaisen vempaimen:
Raskaus, synnytys ja naistentaudit - Synnytysharjoitusväline EPI-NO Delphine Plus - Pedihealth Oy
Aloitin tänään rv 36+4 varsinaisen treenaamisen tuolla, tarkoitus jatkaa päivittäin likelle synnytystä.

Lisäksi olen alkanut lukea kirjoja lastenhoidosta, ja on minulla yöpöydällä yksi kätilöopiskelijoiden oppikirja synnytyksestäkin. Minun tapani valmistautua asioihin on opiskella, piirtää taulukoita ja kaavoita, lukea paljon.

Miten muilla?
 
Saadaan piakkoin siis uus lutusvauva tähän ryhmään. <3 hieno juttu ! :)

Kummeista piti tulla sanomaan et meil on yks vaihtoehto, jos se ei ota onkeensa nii ollaan pulassa. Ei meinaan ihan oikeesti oo ihmisiä sit enää ketä vois ajatella kummiksi. Mut katotaan, ei oo kysytty vielä ja ajattelin et kysyn niin että otan mahasta kuvia missä on eri lappuja, ekassa lapussa lukis tyyliin " mulla olis kysyttävää" tokassa sit "voisitko sä olla mun kummi?" Tai jotain tollasta. En siis uskalla enää kauheesti yksinää liikuskella missään ku ei tästä tiijä koska tulee. Vaikka synttäripäiväki on päätetty mut jos ek neitii miellytäkään nii sit se valkkaa ite päivänsä. :)

Meil juhlitaan synttärit ja nimenanto juhlat samaan aikaan. Ei vaan jaksa mitää ylimäärästä niin oikasen tavallaan tässä asiassa. :) mites muilla nimipileet?
 
Malttamaton, tsemppiä sinne! Ihanaa, että vauvoja rupee putkahtelemaan lisää <3

Addoda, kiva että oot saanu jo päivämäärän millon vauva syntyy :) mäki haluisin tietää jo..

Täällä ei voinnissa mitään erikoista. Tuntuu että siihen omaan laskettuun aikaan on vaikka kuinka pitkä aika vielä..

Onko täällä muita joiden eka synnytys on käynnistetty yliaikaisena? Chocolatebox ainakin muistaakseni? :) lääkärit ja neuvolatädit hokee vaan, että tuskimpa tämäkään itsekseen syntyy.. Itse toivoisin luonnollista käynnistymistä, mut voi olla turha toivo. Ja vauva nyt jo iso, niin minkähän kokoiseksi mahtaa kasvaa? Vähän on ollut siis synnytys jo mielessä.

Willarose & Poikanen 34+4
 
Uusiäipälle pikaista paranemista sektiosta ja voimia koko perheelle pienen kolmikon hoitamiseen!

Ja malttamattomalle tsempit tulevaan!! Kohta siellä varmaan on vauva sylissä... Jännää, että näitä lokakuisia alkaa tulemaan. Aika mennyt niin nopeasti! Meilläkin tosin la vasta kuun puolenvälin jälkeen, niin tuntuu jotenkin vielä niin pitkältä, vaikka eihän sitä koskaan tiedä milloin syntyy. :D

Täällä oma olo muuten ok. Ei mitään suurempaa vaivaa, väsymys varmasti suurin. Esikon raskauden olin todella hyvävointinen, eikä mitään kremppaa missään vaiheessa, joten NtiKesäheinä (ja muutkin oireettomat) nauti vaan hyvästä olosta! ;)

Kummit meillä on tiedossa, tosin ei olla heiltä itseltään vielä kysytty. Nimi olisi tytölle tiedossa, pojalle ei... Saa sitten nähdä kumpi tulee.

Itseä alkanut hieman synnytys jännittämään... :/ Esikoinen oli vähän päälle kolmikiloinen ja syntyi alakautta. Synnytyksestä jäi todella positiivinen kokemus ja kaikki meni hyvin. Nyt pelottaa, jos tämä toinen on paljon isompi, ettei kaikki menekään niin hyvin...
 
Limatulpasta. Ei mitään havaintoja omalla kohdalla moisesta?? Sentään jo neljäs tulossa. Ehkä se on putkahtanu siinä synnytyksen jo ollessa pitkällä, et en oo siinä hötäkässä huomannu. Vai voisko olla, et siin ei oiskaan mitään veriviiruja mukana, että menis runsaanpana valkovuotona sit??

willarose, toivotaan et käynnistys itekseen ja ajoissa =) Mulla eka käynnistettiin 41+2, kun oli verenpaine nin korkeella. Toka synty 39+6, synnytys alko vesien menolla 39+5. Kolmas synnytys alkoi itekseen 41+3 ja vauva oli sit "liian suuri". Toivon, että tää neljäs tulis nyt sit ajoissa, 4 kiloa ois vielä ihan ok, mut jättiä en haluis enää synnyttää. Mites sulla sit, käynnistettäisikö sitten synnytystä "ajoissa"? Siis jos vauva on nyt jo reilun kokoinen.

Näillä näkymin meillä varmaankin yhdistetään isännän "pyöreet" synttärit ja vauvelin ristiäiset. Ei oo kauheesti kyl suunniteltu vielä mitään. Ei kovin suuria kekkereitä ole kuitenkaan tarkotus järjestää.
 
Elli, esikoispoika painoi syntyessään rv42+2 4,4kg, joten tuolla synnärillä sanottiin, että hyvin mahtui tulemaan (ei kyllä itsestä siltä tuntunut, sillä imukuppia tarvittiin, samoin epparit ja lisäksi sain 2-asteen repeämät..) ja voidaan odottaa jos syntyis itsestään. Itse haluaisin käynnistystä heti jos alkaa näyttämään, että yli neljän kilon mennään jo. Tuntuu, etten vaan osaa "vaatia" niin, että mua kuunneltais, vaan aina nyökkäilen ja suostun siihen mitä lääkärit sanoo. :/
 
Viimeksi muokattu:
Heh, Kasenjan täytyy olla insinööri!!!;-) Meillä miehessä vähän tota samaa vikaa!

Kummiksi täällä pyydetty kaksi pariskuntaa - toinen ystäväpiiristä, toinen suvusta! Vähän kyllä mietityttää että mitä tehään sit jos/kun kakkonen tulee.. parhaat kummit kun tässä menee jo tälle ekalle!
 
Kummeja myös täällä jo jonkin aikaa mietitty ja on oikeastaan jo pyydetty yhtä pariskuntaa, kolmattakin haluttais pyytää mutta alkaa olemaan jo sitten liikaa...

Synnytystä enemmän ja enemmän alkaa ajatella. Olin aivan varma eiliseen asti että haluan kaikki mahdolliset kivunlievitykset MUTTA sitten luin bebesinfo -sivuilta lääkkeettömän synnytyksen hyödyistä (keho antaa vinkkejä ja kertoo mitä pitää milloinkin tehdä yms.) ja lääkkeellisen kivun lievityksen vaikutuksista synnytykseen ja vauvaan (kehon luonnolliset viestit eivät niin hyvin toimi, tarvitaan ponnistuksessa ohjausta, vauvaan vaikuttavat aineet vielä synnytyksen jälkeenkin yms.). Olen alkanut miettimään että tuon perusteella haluaisin "luonnollisen synnytyksen" sittenkin, mutta kun juuri se kipu on melkeinpä ainut asia mitä synnytyksessä jännitän... Eli nyt en tiedä mitä haluan... Oletteko muut jo ajatelleet mitä kivunlievityksiä haluatte??
 
Jos joudun jostain syystä alakautta synnyttämään haluan kaikki lääkkeet mitä on mahdollista saada paitsi aquarakkulat. Ne sattu enemmän kuin oli avuksi viimeksi.
Mites te kenellä on synnytyksiä enemmän kuin yksi takana, mitä eroja on ollut esim. ekassa ja tokassa? Onko ollut eroa raskauksien kestoissa? Mullahan eka alkoi harkkasupistuksilla 37+6, lapsivettä tuli vähän ja limatulppa irtosi 38+2, silloin olin 3cm auki ja 38+3 sitten puhkastiin kalvot ja laitettiin tippa. Tyttö oli 3325g ja 51cm, tälläkin kertaa olisi ihanaa jos tulisi ajoissa..
 
(.) nyt on prinsessa maailmassa! Kaikki meni hyvin, pienen murusen cytoteciä sain klo 10 aikoihin ja se riitti käynnistämään synnytyksen. Samalla kaavalla mentiin, kun aikaisemminkin eli ilokaasun avulla. Meinasi kyllä loppua usko kesken, kun aukesin siihen 8-9cm nopeasti, mutta siihen jämähdin tuntikausiksi. Joku ihme lippa tiellä koko ajan jota yritettiin runnoa pois, mutta turhaan. Lopulta vauva vaan tuli ulos vaikka en ollut saanut ponnistuslupaa, taas jäi kätilöltä hanskat laittamatta, kun oli pakko napata neiti kiinni ;-) Ihanat kätilöt kyllä oli ja muutenkin tosi hyvä fiilis nyt. Pienihän neiti oli, kun syntyi 37+4, muut meillä ovat olleet paljon isompia (40+0: 4025g, 39+0:3655g, 40+4: 4260g) ja hän vain siis 3125g&47cm, mutta hienosti jaksaa kyllä tissiä imeä. Osastolla joudutaan valitettavasti olemaan ke asti, kun tsekkaavat ettei kehitä mitään infektiota, kun oli niin kauan lapsiveden menosta niin pitkään.
 

Yhteistyössä