Lokakuun Onnenmurut 2012 **Heinäkuussa**

sf-mitasta mulla on nyt mitattu kahdesti. Eka rv 18+3 15cm ja toisen kerran 22+3 20cm. Kuulemma niin tasaisesti käyrillä ettei paremmin voii olla. :) Jännä että tuossakin kuinka usein mitataan on niin paljon eroja..
 
Terveisiä kesälomalta! Nyt on reissattu läpi suomen lapista helsinkiin sukuloimassa ja nauttimassa kesästä :) Aivan täydellisen ihanaa :heart:

Kivunlievityksestä Kiitos toverit kannustavista sanoista ja omista kokemuksista! Täysin kivutonta synnytystä en siis todellakaan edes odota, mutta helpottaishan se tätä jännitystä kun tietäis että on olemassa jotain joka suurella todennäköisyydellä helpottaa oloa...

unettomuudesta miehän olen kärsiny tuosta jo kuukausia, nyt toisaalta tuntuu jo helpottavan. Mulle ainakin neuvolan täti sanoi että jos ei nuku niin ei jaksa, ja silloin pitää hakea sairaslomaa. Just nyt pitää pitää itsestään huolta.

Hankinnoista Meillä ei oikein vielä ole muuta hankittuna kun vaatteita ja sitteri. Odotellaan että muutetaan niin katsotaan sitten miten kalustetaan vauvan huone. Tosi vaikea muuten ajatella kuinka paljon mitäkin kokoa vaatteita tarvii... Mie olen ostanut tosi paljon kirppiksiltä ja tori.fi:stä vauvojen vaatepaketteja.

Turvotuksesta Sitä ei vielä onneksi ole juuri tullut, ainoastaan vihkisormus tuntuu jo vähän tiukalta. Kihlasormus sopii onneks vielä :) Painoa on tullu noin 8 kiloa ja viikkoja on kohta 27. Kaippa se on ihan ok tahti vaikka tällaista urheiluhullua vähän hirvittää :D Toisaalta en oo kyllä ikinä varmaan syöny näin rennosti, tai herkutellu näin paljon... Varmaan vois vaikka jo ruveta hillitseen ettei jää päälle. Tuntuu että siitä alun pahasta pahoinvoinnista jäi jonkinlainen kammo nälkää kohtaan. Kun silloin piti ihan väkisin syödä koko ajan jotain, ja jos tuli nälkä niin peli oli jjo menetetty. Mites muilla, onko samanlaisia kokemuksia?

Vauvan nimestä Joko ootte miettiny/keksiny? Meillä taitaa kasvaa pieni Iris :heart:

Ihanaa kesäpäivää kaikille!

T Kiyoko 26 + 5
 
IMN
Nälkäkammo on todellakin jäänyt. Enää ei nälästä tule huonoa oloa, mutta se tekee niiiin kiukkuiseksi etten ole välillä itsekään uskoa sitä kuinka helposta voin pimahtaa täysin. Kuumuus on toinen jota mun hermot ei just nyt kestä.

Unettomuus vaivaa myös. Herään monesti 5-6 aikoihin aamulla (vähintäänkin vessaan ja syömään) eikä oikeastaan juurikaan väsytä, mutta parin tunnin sisällä nukahdan uudestaan ja kun esikoinen herää niin tuntuu kuin ei olisi nukkunut ollenkaan.

Nimiasioita olen mietiskellyt itsekseni, vaikka tiedänkin että sen oikean nimen vain yhtäkkiä keksii kun vauvan on nähnyt. Esikoisestakin olin ihan varma että nimeksi tulee Elias, mutta toisin kävi kun poika ei näyttänyt yhtään Eliakselta :) Nyt taas en voisi täydellisempää nimeä pojalle keksiäkään kuin mihin päädyttiin.
Esikoisen nimi alkaa L-kirjaimella, mutta en varmaan halua jatkaa samalla alkukirjaimella. Ikinä ei tiedä kuinka monta lasta tulee ja L-kirjain on niin hankala. Oma nimeni on kaksiosainen Maria-loppuinen ja Maria kulkee muutenkin meillä äidinpuolen suvussa jo neljättä sukupolvea, joten jos tämä tulokas tyttönä pysyy niin saa saman "kirouksen" osakseen :D Haluaisin nimen olevan myös kaksiosainen kuten itsellänikin.

Nyt täytynee alkaa katsomaan elokuvaa pienen kuumepotilaan kanssa :heart:

IMN & Tuutikki 26+2
 
ail
täällä odotetaan miestä kotiin kun äippäpolille tuli lähtö.Vessassa käydessä huomasin että verta tulee.Ei mitenkään paljon mutta kun soitin sanoivat että pitäisi käydä näytillä.Vähän pelottaa.

ail ja saaga 25+1
 
Ail: paljon tsemppiä!!! Kerrohan sitten kuulumiset!!

Tänään kyllä niin kiukuttanut että!!! Monta kertaa viime yönä heräsin vihlovaan kipuun alavatsalla ja aamulla sama jatkui. Konsultoin ensin kaveriani kellä on 3 lasta että soitanko neuvolaan vai varaan ajan lääkäriin. No, soitin terkkariin lääkäriaikaa ja vastaanotosta sanottiin että ei oo nyt kyllä tarvetta lääkäriin tämmösen asian takia. Soitin sitten neuvolaan ja täti siä sano että tuu klo11 niin kuunnellaan sydänäänet. Vaikka mä sanoin että tunnen kyllä vauvan liikkeet ja ei sen tilasta ole nyt pelkoa vaan siitä että jos kipu on supistelua niin ettei se kohdunkaula vaan aukee tms. Koska enhän mä voi ensikertalaisena tietää varmaks millon supistaa ja millon ei.

Noh, menin neuvolaan niin ekaks se tokasee että "no kiva että tulit tänään ku huomasin just että sullahan olis pitäny olla ny viikon sisään rv 26 neuvolakäynti" ja seuraava oli sovittu vasta heinäkuun loppuun. Olinkin ihmetelly et kuinka siinä on niin pitkä väli...

Noh, Hb oli viimeksi 114 ja nyt se olikin sitten jo 104. RR 103/57. Sf-mitta oli jo huikeet 26cm mutta vielä pysyttiin linjojen sisäpuolella :D Painoa oli tullu nyt viikkotahtia 375g ja kokonaisuudessaan painoa kertynyt nyt 5kg eli ei onneksi paljoa :)

Nimestä: Nimi on jo lähestulkoon lopullisesti päätetty, eri sitten onko poitsu (jos se sitten edes on poitsu) yhtään nimen näköinen. Nimi tulee mieheni hartaasta toiveesta, sillä hänen isä kuoli muutama vuosi sitten niin pojalle tulisi vaari-vainaan nimi. Sattumoisin oma vaari-vainaani kantoi samaa nimeä, ja toinen vaari-vainaa omasi tämän toisena nimenään, joten nimi kulkisi molempien suvun kautta.

Hankinnoista: Kaikki muu löytyy paitsi sitteri...vaunut saadaan sitten naapurista lunastettua lähempänä syksyä :) Vauvan huone on jo melkein valmis, mutta pakkohan se pinnasänky oli omaan makkariin ottaa ainakin alkuun. En malta odottaa millon voisin aloittaa sen vauvanvaatteiden pesurumban :D

Mutta tämmösiä kuulumisia täältä, kauheet teksinpätkät :D

Karsu ja masa 26+5
 
ail
Lääkäristä palauduttu.Verta ei enää näkyny missään.Sydänkäyrä oli sekä hoitajan että lääkärin mielestä "aivan uskomaton" kun viikkoja vasta näin vähän.Painoarvio 800g.Sano että on vahvasti sitä mieltä että limakalvoilta tullut tuo veri mutta pissanäyte otettiin kuitenkin.Jos tulehdusta nii soittavat siitä sitten.Huh huh kun on helpottunut olo.Nii ja kohdunsuu oli kii ja 4cm pitkä joten ei ainakaa nää mun supparit oo saanu mitään aikaseks.Onneks.Kiitoksia teille ihanaiset tsempeistä!!!


ail ja saaga 25+1
 
  • Tykkää
Reactions: kiyoko ja Pampula84
Moi! Enpäs ole kerennyt paljoa kirjoitella, oon kyllä välillä käynyt selailemassa tätä keskustelua.

Ail, huh, hyvä että kaikki on ok!

Hankinnoista: Meillä on vaunut, sitteri (2 kpl), rintareppu ja vaatteita. Ostin kassillisen vaatteita (mukaanlukien hirveen kivan toppapuvun) ystävältä, jolla on kohta vuoden ikäinen tyttö. Melkein kaikki tarvikkeet ollaan hankittu käytettyinä, paitsi toinen sitteri, koska yksi saatiin lahjaksi sukulaisilta, jotka eivät tienneet että oltiin jo hankittu käytettynä. Noh, ei se mitään, se käytetty meni sitten appivanhemmille, kun asuvat 400 km päässä.

Univaikeuksista: Aluksi niitä ei ollut lainkaan, nukuin paremmin kuin koskaan, mutta nyt kun tuo masu alkaa olemaan jo aika kookas, niin asennon löytäminen on vaikeaa. Ei saisi nukkua selällään, mahallaan ei edes pysty (olen normaalisti mahallanukkuja). Eli uni on vähän levotonta, kun heräilee vaihtamaan kylkeä tms.

Vauvan nimestä: Tytön nimeähän ollaan tässä vaan mietitty, kun se nyt todennäköisemmin on tyttö. Mies haluaa ehdottomasti että nimi alkaisi hänen nimensä etukirjaimella eli V:llä, mutta jotenkin ei vaan nyt meinaa sopivaa löytyä. En tykkää antaa lapselleni mitään hassua ulkomaalaista nimeä, kuten Veronica tms. Mun mielestä tuollaiset nimet - Janica, Jessica, Alexandra yms. - ovat suomalaiselle järkeviä vain jos sen voi perustella (esim. jos juuret on ulkomailla, tai on vaikkapa suomenruotsalainen). Toivottavasti en loukannut kenenkään tunteita, tää on vaan minun mielipide :) Onhan monia jotka eivät voi sietää perinteisiä suomalaisia nimiä kuten Aino tai Liisa (joita minä taas rakastan).

Tänään kävin neuvolalääkärillä. Kaikki on just niinku pitääkin, tasaisesti edetään, vauva on pää alaspäin tällä hetkellä. Tällä viikolla on myös glukoosikoe, ja sitä vähän jännitän. Siksi, koska kaikki on tosiaan mennyt niin hyvin, ja pelkään että jotain vielä menee pieleen. Raskausajan diabetes olisi kyllä aika pyllystä... Noh, ei pidä manailla.

Liikkeet ovat jo aika voimakkaita, ja voimistuvat luonnollisesti koko ajan. On niin hassua, kun nukkumaanmennessä vauva aloittaa omat bileet tuolla masussa, ja liikkuu ja möngertää niin paljon että masun muotokin oikein muuttuu :D Vielä en ole erottanut jalkaa tai kättä tai pyllyä, mutta jollain raajalla hän aina muodostaa kivoja "möykkyjä" tuohon mahan pintaan :) Mies vaikuttaa onnelliselta, kun hänkin voi nyt tuntea ja nähdä nuo liikkeet.

Matkailusta: Ollaan varmaankin menossa pienelle visiitille Tallinnaan tässä heinäkuun aikana. Tarvitseeko minun olla neuroottisen tarkka kaikesta mitä pistän suuhuni, vai onkohan Tallinnassa ihan turvallista syödä ravintolaruokaa? Olen siis käynyt siellä aiemminkin, mietin vaan että pitäisikö mun olla jotenkin tarkempi nyt kun olen raskaana...

- Öhkis 27+2.
 
Hei vaan kaikille!

Tulipa siinä viime viikko lomailtua ja viikonloppu rockattua Ruisrockissa. Rockin jäljiltä jalat ja selkä aika jumissa, mutta mukavaa oli. Sain mahani kanssa aikalailla respectiä kanssa rockaajilta. ;)

Ail: Hyvä, että pääsit säikähdyksellä ja kaikki lopulta hyvin. Itselläkin vähän hakusessa, miltä pitäisi tuntua, kun eka tulossa. Jotenkin tuntuu, että neuvolassa oletetaan - ainakin tämän ikäisen - tietävän jo, miltä supistukset tuntuu. Noh, saattaa olla hiukan hakusessa, kun ei ole aikaisemmin raskaana ollut.

Minulla oli lääkärineuvola viime viikolla ja siellä ei tehty sisätutkimusta, kun en osannut sanoa, onko noita suppareita ollut. Onko tämä normaalia toimintaa? Mielestäni ei haittaisi tutkia, jos toinen on ihan kuutamolla... :O
Joku kirjoittikin nuoresta kätilöstä/sijaisesta ja olen samaa mieltä, että ei "oudolle" ihmiselle jotenkin osaa kaikkea tarvittavaa kertoa ja vähän vanhempi on parempi. Meillä lääkäri oli todella nuoren näköinen nainen...
Tietenkin ammattilaisella on tietoa "kaikesta teknisestä" puolesta, mutta suosin mieluummin omaa henkilökohtaista kokemusta. Mistä tulikin mieleen, onko kenelläkään ollut miespuolista kätilöä? Kokemuksia?

Unettomuus on vaivannut pitkään. En ole koskaan ollut hyvä nukkuja aamusta, mutta kyllä tämä joka-aamuinen herääminen ennen klo 5 alkaa tuntumaan kropassa. Varsinkin, kun koko ajan on KUUMA! Eli elokuun helteitä odotellessa. Onneksi silloin ollaan jo lomalla. ;)

Töitä on tällä hetkellä jäljellä vajaat 4 viikkoa ja jotenkin tuntuu, että niistä tulee todella pitkät viikot... ja kuitenkin ne kuluvat tosi pikaiseen! Parasta tässä on - ainakin vielä -, että painoa on tullut tähän mennessä lisää vain noin 6 kg, joten olo ei ole sen puoleen pöllömpi.

Äitiyspakkaus saapui viime viikolla. Hoitopöytä on käsitelty uuteen kuosiin maalilla ja uusilla vetimillä (tuli aika hieno). Vaunut, telakka autoon ja kaukalo hakemista vailla. Vielä kun saisi vanhaan kaapistoon yhden hyllykomeron lisää ja liukuovet, niin sen puolesta alkaisi olemaan valmista. Toki paljon on vielä hankkimattakin: amme, sitteri ja paljon kaikkea pientä, tarpeellista tilpehööriä, mutta ajattelin, että näitä ehtii sitten hankkimaan elokuussa, kun loma alkaa.

Tällaista täällä päin... Voidaan paksusti!

Minnuli77 ja Pyry 26+4
 
ail Onneksi kaikki kunnossa ja selvisit säikähdyksellä!

Supistuksista.. Masussa köllöttelee myös esikoiseni ja kaikki on uutta. Mutta supistuksen tunnistat, kun kohtu menee kovaksi. Sen tosiaan näkee ja tuntee kun koskee masua. Silloin, kun siihen liittyy kipua on syytä huolestua. Muutenhan ne on vain harjoitussupistuksia, joista ei tarvitse panikoida.. :)

Öhkis Yksi kaunis nimi, joka alkaa V, olisi Valeria.. Ja netistä löytyy, kun laitat vanhat suomalaiset nimet, niitä perinteisiä ja sieltähän voi myös löytyä sitten V-alkava :)

Liikkeista.. Täällä näkyy myös, kun kaveri alkaa zumbaamaan mahassa ihan kunnolla. Masu poukkoilee puolelta toiselle ja välillä kun jalkojaan suoristelee, niin näky on aika hurja. Pikkarainen on tällä hetkellä raivotarjonnassa ja kaikki jalkojen liikkeet tuntuu ja näkyy todella selvästi..

Unettomuudesta en kärsi (vielä), mutta aikaansaamattomuudella kylläkin! Kämppä pitäisi siivota, mutta keksin itselleni koko ajan muuta tekemistä, ettei tarvitsisi aloittaa. Asia tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta, ettei vaan huvita aloittaa siivousurakkaa.. Sovittiin miehen kanssa, että kun pääsee työreissultaan kotiin, otamme molempien niskasta kiinni ja tehdään yhdessä tämä alta pois..

Murmeli & Pikkarainen 27 *Poks*
 
IMN
Mieskätilöstä ei mulla ole kokemusta, mutta synnytyksessä viimeisen tarkastuksen teki mieslääkäri. Neuvolassa en varmaan olisi osannut/osaisi purkaa kaikkia huolenaiheitani samallalailla mies- kuin naishoitajalle/-lääkärille, mutta synnytyksessä keskityin vain siihen että kaikki olisi pian ohi. Mies tosin tarkkaili vieressä kuin haukka kun mieslääkäri teki sen viimeisen sisätutkimuksen :D
Ja olihan tosiaan sikiötutkimuskeskuksessakin viimeraskaudessa mieslääkäri. En nyt halua leimautua rasistiksi, mutta mainitsen silti että ulkomaalaistaustainen. Jotenkin se pisti ujostuttamaan, varsinkin kun kielimuurikin oli melkoinen. Tosin tämä lääkäri oli tosi mukava, antoi mulle pieniä "iltalomiakin" kun olin osastolla seurannassa :)

Mulla on lähtenyt paino nousuun ihan urakalla. Alussa painoa tuli tosi vähän, mutta nyt vähintään 500g/vko. Tähän mennessä tullut jo 10kg, joista 5kg n. 7vkossa. Esikoisesta tuli yhteensä 12kg ja niiden kanssa kamppailinkin sitten reilut kaksi vuotta.. Tosin silloin imetys ei onnistunut, joten sekään ei edesauttanut asiaa.

Viime yö meni taas pyöriessä.. Onneksi löytyi yksi ylimääräinen tyyny jonka sain laitettua masun ja päällimmäisen jalan alle tai reisien väliin. Kuitenkin uni on tosi katkonaista, mutta hyvähän siihenkin on taas tottua ;)

IMN & Tuutikki 26+3
 
Vakuutuksista Olettekos hei ottaneet vauvalle vakuutusta? Huomasin että sillähän alkaa jo oleen kiirus, kun pitää 3 kk ennen laskettua aikaa ottaa... Käyn tänään varmaan hakemassa tarjouksen. Tuntuu vaan jotenkin tyhmältä ottaa tuollaista kun toisaalta kunnalla on velvollisuus järjestää terveydenhuolto niin perus- kuin erityistasollakin. Noista palveluista me kuitenkin maksetaan veroja. Mitäs ootte mieltä?

Hankinnoista Nyt sitten sain itsekin aikaiseksi varata vaunut. Tori.fi:stä löytyi todella nätit Boran vaunut, pari vuotta vanhat ja aika edulliset.
 
IMN
Meille ei vauvavakuutusta oteta, vaan ihan perustapaturmavakuutus. Esikoisenkin kanssa tuota pähkäiltiin aikoinaan ja päätettiin olla ottamatta. Hyvin ollaan kunnallisen palveluilla pärjätty ja päästy sisään jokaisen pikkuvaivankin takia hyvinkin nopeasti :) Ensimmäisen vuoden aikana neuvoloitakin on niin usein (esikoisella aluksi viikon välein, sitten kahden viikon, jonka jälkeen 8kk ikään asti kuukauden välein) että sielläkin kyllä pääsee kysymään jos jokin askarruttaa :)
Vauvavakuutustakin alunperin kuulemma (äitini mukaan) pidettiin aikoinaan turhana, mutta nyt siitä on valitettavasti tullut jokin "hyvien vanhempien mittari" ja olenkin muutaman kerran saanut kuulla tuosta meidän päätöksestämme olla ottamatta sitä. Onhan se tietenkin hyvä siltä varalta että lapsi sairastaa paljon, mutta itselläni ei ole mitään tarvetta päästä yksityiselle. Vähän arpapeliähän tuo on että ottaako vai eikö.
 
Viimeksi muokattu:
Siehän olet IMN oulusta? Minä kans sitä mietin että ihan varmaan Oulussa saa ihan kunnallisellakin puolella hyvää hoitoa... Ouluun siis ollaan itekin muuttamassa tässä ihan kohta. Ihan ei oo mulle ees vielä selvinny että mitä sillä vakuutuksella saa verrattuna perusterveydenhuoltoon. Sitä ajattelin käydä kysymässä. Esim kaverin vaavilla on vakuutus mutta kun se sai jonkin allergisen reaktion ja meni ihan kirkkaanpunaiseksi, menivät kuitenkin oysin päivystykseen.

Toisaalta jos vaikka synnytyksessä sattuu jotain niin kalliiksi voi tulla sairaalassaolot.
 
hankinnoista: Meidän ei tarvitse hankkia juuri mitään, kun esikolta on niin paljon jäänyt tavaraa paitsi sisarusrattaat, kantoreppu, harsoja, lakanoita yms.tutteja ja tuttipulloja ja tytön vaatetta jos tulokas oikeasti on sitten tyttö...niin ja nannia varuiksi pitää hankkia.

vauvavakuutus: meillä on kaikilla vakuutukset masuasukkia myöten. Meidän pienellä paikkakunnalla on todella hankalaa päästä päivystyksessä lääkäriin, oli vauva tai vanhus, arki tai vkoloppu. Kuumeisen lapsen kanssa jonottaminen 5-6h lääkärille (yksi päivystää ja potilaita tulee naapurikunnistakin), juu ei kiitos! Olkaa onnellisia, jos kunnallinen terv.hoito kotipaikkakunnallanne toimii sujuvasti! Masuasukille otettiin vakuutus, jos joutuis esim.olemaan pitkään sairaalas synn.jälk.esikko oli myös vakuutettu jo masussa. Noissa vakuutusyhtiöissä on todella paljon eroja saako vakuutusta, esim. me emme saaneet nk. omasta vak.yhtiöstä vakuutuksia masuasukille syynä miehen perinnöllinen kromosomijuttu ja toisesta saatiin ja vielä edullisemmin kuin omasta vak.yhtiöstä. Nyt tulee ihan töks töks tekstiä, kun esikko häärää tässä apuna!

Lilyanna 26+4
 
Viimeksi muokattu:
IMN
kiyoko Jep, Oulusta :) Hyvin pelaa kunnallinen puoli ainakin mun mielestä. Melko pienistä asioista muutenkin menen näytille ja aina on annettu aika viimeistään seuraavalle päivälle. Jos pojan vaivoista olen soitellut niin samalle päivälle.
Yksityisetkään ei tietenkään ole 24/7 auki, joten kiireellisissä tapauksissa tai aukioloaikojen ulkopuolella joutuu jokatapauksessa lähtemään päivystykseen.
Kannattaa tutustua tuohon kunnallisen puolen maksukattohommaan. Meillä ylittyi maksukatto viime raskaudessa jo pelkistä äitipolikäynneistä ja viikonlopun kestäneestä seurantajaksosta. Ja tuon ylittymisen jälkeen osastollaolosta peritään (muistaakseni?) vain puolet. Onneksi mulle unohdettiin viimeksi lähettää sairaalassaoloajasta lasku, mutta toisaalta nyt mulla ei ole mitään hajua siitä mitä OYS:ssa pötköttely vauvan kanssa maksaa. Osaako joku vastata?
 
ail: Onneksi selvisit säikähdyksellä ja kaikki oli hyvin!

Mielenkiintoisia kokemuksia ollut täällä synnytyksestä ja kivunlievityksestä. Itseäni ei jotenkin pelota synnytys, mutta mietityttäähän se kyllä. Jotenkin mulla olis kauhea halu mahdollisimman luonnolliseen synnytykseen, mutta mulla on krooninen sairaus, jonka vuoksi on melko matala kipukynnys, joten taitaa jäädä haaveeksi. Ja eräs tuttava toipuu vieläkin kipulääkkeettömän synnytyksen aiheuttamista traumoista, vaikka lapsi on yli vuoden, joten tiedän myös, että kivunlievitys voi olla oikeasti hyvä asia. Onkin ollut mukava lukea teidän kokemuksia eri vaihtoehdoista, itsellähän ei niistä tietenkään mitään kokemusta ole. Muakin se epiduraali noin ajatuksena on aina vähän pelottanut, joten kiitos kokemuksista, enää ei niin paljon pelota :)

Meillä ei vieläkään ole hankittuna muuta kuin vaunut ja muutamia vaatteita ostin Anttilan alesta heti rakenneultran jälkeen. Noita teidän tekstejä lukiessa iskee jotenkin paniikki, että pitäiskö tässä olla jo kaikki valmiina. Mulla ei vielä ole edes mitään listaa, mitä pitäis hommata. :ashamed: Vähän helpotti se tieto, ettei kiyokollakaan ei kaikki vielä hommattuna :) Toki me saadaan esim. sitteri ja turvakaukalo sekä vaatteita mun kaverilta, kunhan saan aikaiseksi haettua. Pinnasängyn kanssa ei silleen ole mikään kiire, koska ajateltiin, että nukkuu alkuajan äitiyspakkauksessa. Mies kun on tässä sairaslomansa aikana innostunut rakentamaan kaikenlaista, niin rakentaisi mielellään jotkut jalat sille. Oli itse tällaista suunnitellut, niin mielellään annan rakentaa. Meilläkin on toinen makuuhuone, mutta siitä ei ole vielä tulossa vauvan huonetta, vaan saa aluksi nukkua meidän huoneessa ja kaikki tavaratkin on tarkoitus laittaa meidän huoneeseen. Värkkäillään siitä lapsen huone sitten joskus kun on isompi. Huone on tällä hetkellä miehen käytössä noissa rakennuspuuhissa ja se on hyvä niin.

Nimeä ollaan kovasti mietitty. Pojallehan meillä olis ollut valmis nimi, mutta rakenneultrassa tyttöä lupailtiin. Tytölle olis todennäköisesti tulossa 3 nimeä, joista toinen olis mun mummon nimi ja kolmas miehen mummon toinen nimi. Tämä oli sellainen asia, jota ehdotin miehelle toissapäivänä ja hän sanoi miettineensä ihan samaa, joten se oli sitten kerralla selvä. Se ensimmäinen nimi ei tosi ole vielä ihan varma. Itse tykkäisin vähän perinteisemmistä nimistä, mutta mies on ihastunut Sivi-nimeeen, jonka oli jossain kuullut. Jotenkin mulle se on liian erikoinen, vaikkei se nyt mikään kummajainen olekaan. Ja jotenkin itseäni viehättää vokaalilla alkavat nimet. Tai näin olen huomannut, että kaikki, joista tykkään, alkaa vokaalilla.

Me otettiin vauvavakuutus. Niin kuin IMN sanoi, vähän arpapeliähän se on, tarvitseeko sitä. Mutta itselläni on sellainen huono kokemus julkisen puolen terveydenhuollosta, että en uskalla olla ottamatta sitä. Tämän sairauteni kanssa sain käydä tk:ssa vuoden ajan ja mulle jo määrättiin mielialalääkkeitä, koska henkistä se kuulemma vain oli, koska lääkäri ei osannut tätä diagnosoida tai lähettää oikealle erikoislääkärille. Lopulta mies sitten raahasi mut yksityiselle ja sieltä diagnoosi varmistui parilla käynnillä, vaikka kalliiksi tuli kaikkien testien kanssa. Mulle sattui varmasti tosi huono tuuri, mutta siitä jäi sellainen pelko, että ottaisin itsellenikin sellaisen sairaskuluvakuutuksen, jos sellainen minulle myönnettäisiin.

Turvotus alkaa pikkuhiljaa rantautua tännekin. Ei mitään suurta vielä, mutta sormukset ei enää oikein mene sormeen. En kuitenkaan osaa olla ilman, joten kävin ostamassa sellaisen säädettävän hopeasormuksen, jota voin pitää tuossa vasemmassa nimettömässä ja elää tilanteen mukaan :D

Mulla on ollut nyt parina päivänä pää kipeä tämän selkäkivun lisäksi. Tiedä sitten, johtuuko se just tästä selkäkivusta, mutta eikös se voi olla yksi merkki raskausmyrkytyksestä? Ajattelin kuitenkin, että jos jatkuu, pitää varmaan soittaa asiasta neuvolaan. Mitään muita ihmeellisiä oireita ei kyllä ole.

Helteet oli mullekin vaikeita, enkä yhtään toivo, että niitä tulisi lisää. Mäkään en ikinä ole ollut mikään helleihminen, 20 astetta on mun mielestä ihan riittävän lämmin.
 
Vakuutuksesta: Miehen kanssa koettiin vähän välttämättömyydeksi täällä metsän keskellä ottaa kyseinen vakuutus, koska terveyskeskuksessamme on vain yksi lääkäri ja täällä on tosi hankala päästä päivystysajalla saatika saada aikaa edes kolmen viikon päähän. Vaikka paikkakunta on pieni niin kun on vähän henkilökuntaa ja paljon vanhuksia käymässä tohtorilla niin ruuhkaa tulee. Kaikenlisäksi kun terkkarimme on auki ma-pe 7-15 niin sen jälkeen lähin päivystys on 45km päässä joka on auki meille 15-21. Tämän jälkeen joudumme sitten jo päivystykseen 60km päähän. Paikkakunnallamme on yksi yksityinen vastaanotto...Puhutaan aina että ollaan täällä ihan luonnon armoilla :D Siispä vakuutus oli mielestämme käytännöllinen ottaa enkä koe että olisi tae "hyvästä vanhemmuudesta" vaikka jotkut voi niin kuvitellakin. Itselläni ei sellasta koskaan ollut mutta miehellä taas oli.

Kääk minä jo luulin että kaikki on hommattu ja lässynlää mutta puuttuhaan meiltä sen sitterin lisäks amme ja kaikki pesuhommelit ja hygieniatuotteet ja mitähän vielä :D
 
Minnuli77 Täällä Oulussa on ainakin tapana tehdä sisätutkimus jokaisella lääkärikerralla. Niin minulle ainakin sanottiin, että seurataan juurikin sitä kohdunsuuta, se on se tärkein lääkärissä käynnin homma. Muutoin oli lähinnä samoja juttuja kun perusneuvolassa. Nuori nainen oli myös mun lääkäri, mutta ihan asiantuntevalta vaikutti.

Omaa napaa Musta tuli tänään täti. Pikkuveli vaimokkeineen sai pojan ja voi miten suloinen nyytti kuvassa oli. Ihan veljen näkönen. :heart: Miten malttaa odottaa vielä melkein 4 kk sitä omaa nyyttiä syliin..
 
Heippa!

Piti tulla kommentoimaan tuosta lapsivakuutuksesta, meillä se on maksanut itsensä monikertaisesti takaisin esikoisen osalta. Esikoinen on nyt 12-vuotias ja korvien kanssa on ollut ongelmia ihan pienestä asti. Korvat on nyt putkitettu yhdeksän kertaa, kitarisat leikattu myös. Yksityisellä puolella toimenpiteisiin on päästy samalla viikolla tai viimeistään seuraavalla viikolla. Eli hänen kohdallaan oli onni, että vakuutus aikanaan otettiin. Aiotaan siis ottaa myös syntyvälle vauvalle (aloin just miettiä, että myöhästyttiinkö jo...jääkö synnytyksen jälkeen...). Täytyykin huomenna mennä vakuutushtiöön.

Unettomuudesta kirjoitin jo aiemminkin. Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja jotenkin odotin hieman enemmän kannanottoa juuri unettomuuteen...lentosukat kuulemma voisi auttaa...no jooooo... :whistle: Joku muukin kirjoitti jo aiemmin oikein nuoresta lääkäristä...Sellainen mullekin tänään sattui. Oikein miellyttävä ja mukava, mutta en osannut ehkä suhtautua häneen ihan oikein ja tuli tunne, että tietääköhän hän varmasti mistä puhuu...? Vaikka varmasti tietää, mutta itsekin kaipaisin hieman kokeneempaa lääkäriä. Muuten kaikki oli onneksi hyvin =)

Hankinnoista mä olen ainakin kovin hidas ollut tällä kertaa. Vaunut on hankittu ja muutama vaate, ei vielä juurikaan muuta. Ehtiihän tässä :whistle:

Tipitii75 ja Vaavi 27+1
 
IMN
Kyllä tosiaan minunkin mielestä sisätutkimus tehdään jokaisella lääkärikerralla, ihan kaupungista riippumatta :eek: Ainakin minulle on tehty.. Tarkoituksenahan on muutenkin seurata kohdunsuun pehmenemistä ja kohdunkaulan pituutta, joten ihmettelen kyllä jos sitä ei ole jollekulle tehty vain siksi ettei ole ollut supistuksia.

Nostan kyllä hattua teille jotka osaatte nukkua vauvan kanssa samassa huoneessa. Itse kun nousin joka tuhinan takia sängystä katsomaan onko kaikki hyvin (asuimme kaksiossa) ja kun muutimme ja poitsu sai oman huoneen 3kk ikäisenä, niin sain itsekin nukuttua paremmin. Itkuhälytin varmisti sen että nousin vasta kun oikeasti jotain kuului. Nyt kuitenkaan ei tälle tulokkaalle ole omaa huonetta tarjota ja pelkäänkin että miten yöunien taas käy..

Tuli muuten mieleen vinkata muillekin, että sellainen "teline" ammeeseen oli ainakin meille tosi kätevä :) Pysyi molemmat kädet vapaina kylvetyksen ajan. "Nykyäänhän" niitä kyllä taitaa olla sellaisia ammeitakin joissa on muotoiltu pohja?

Ylihuomenna kontrolliultra, näen jo silmissäni miten meidän tytölle on "kasvanut" pippeli ja kaikki vaaleanpunaiset vaatteet menee vaihtoon :D

Ainiin, piti vielä noista nuorista lääkäreistä kommentoida. Itse tunnen jotenkin oloni mukavammaksi nuorten kanssa, koska itsekin olen nuori. Sama "kieli" löytyy jotenkin helpommin :) Esikoisen odotusajasta jäi jotenkin epävarma olo kun neuvolan iäkkäämmät (siis ne lähemmäs eläkeikäiset) lääkärit vähättelivät oireitani ja viittasivat kinttaalla kaikelle mitä itse epäilin, ilmeisesti heidän mielestään en ikäni puolesta voinut tietää raskaudesta ja synnytyksestä mitään. Esimerkiksi kun epäilin raskausmyrkytystä rv30 alkaen ja sitä suostuttiin tutkimaan vasta OYSin päivystyksen kautta rv35-36.
Mutta kyllähän sen eron kokemuksessa kuitenkin huomaa nuorten ja vanhempien lääkäreiden välillä. Kun vain minunkin kohdalleni sattuisi kokenut JA reilu lääkäri..
 
Viimeksi muokattu:
Me ollaan otettu se hoitokuluvakuutus. Miehen ehdotuksesta.

Unettomuutta on havaittavissa myös täällä :| vaikka kuinka illalla väsyttää niin uni tulee vasta puolen yön jälkeen ja aamulla unet loppuu 6-8 aikoihin. Eikä nukkumista pysty jatkamaan vaik kui väsyttäis... välillä on hankala löytää hyvää asentoa, mutta sänky on nyt täynnä tyynyjä niin ne helpottaa.

Mulla on parin viikon päästä toinen lääkärineuvola ja kuulemma sisätutkimus tehdään, aivan kuten ensimmäiselläkin kerralla joka oli ihan alkuraskaudessa.
 
IMN: En ollut jotenkin edes ajatellut tuota, että saako sitä nukuttua vauvan kanssa samassa huoneessa. Olen tosi herkkäuninen, joten saas nähdä, onnistuuko miten hyvin. Ajattelin vain, että on kätevämpää, kun ei tarvitse toiseen huoneeseen mennä yöllä syöttämään ym. Näin sitä ei ekan kohdalla osaa ajatella kaikkea :)

Nuorista lääkäreistä sanonpa vielä minäkin, että yleisesti minulla on nuorista lääkäreistä hyvä kokemus. Heistä on enempi jäänyt sellainen kuva, että työ ja potilas vielä kiinnostavat, eikä ole vain sellaista rutiinia. Tämä nyt näin ihan yleisesti, kun ei noista neuvolalääkäreistä vielä niin paljon ole kokemusta. Ensi viikolla toinen neuvolalääkäri.
 

Yhteistyössä