***LOPPUKEVÄÄN 2010 HOIDOISTA PLUSSANNEET***

Nemi77: Itse en tosiaan ikinä oo liotellut vaippoja. Meillä kodinhoitohuone alakerrassa, joten hajut ei ylös ole tulleet mut kesällä kyl kellarissa saattaa tuoksahtaa... Itse pesin vauva aikana 2-3 päivän välein. Nyt kun likalta tulee enää 1 vaippa per päivä, saatan pestä kerran viikossa.

Vauvan vuokrasänky... Me tietenkin tälläistä kokeilimme esikoisen kanssa ja oiskohan se siellä nukkunut kaksi kertaa! :) Tyttö nukkui usein sohvalla tyyny vieressä..

Milonalla tsemppiä! On varmasti raskasta maata sairaalassa, mutta mitäpä sitä ei tekisi kunhan vaan saisi palkinnon kotiin!

Omat kuulumiset... Supisteluja tullut nyt muutaman päivän ajan. Oli töissä tosi rankka vuoro ja sen jälkeen alkanut supisteleen. Huomenna aattelin soittaa neuvolaan jos ei helpotu ja hakea sairaslomaa. Iskias vihottelee vaihtelevasti ja selkä on muuten vaan kipee... Muuten kaikki ok. Maha kasvaa! Ens viikolla neuvola ja kauan odotettu hammaslääkäri!

riksu ja papu rv 23+3
 
Onnittelut Vadelmaunelmalle !

Olen parina yönä herännyt kovaan ylävatsa kipuun,maha on ihan kova ja kouristaa ja on vaikea hengittää.Liikkuminen auttaa jonkin verran,makuulla ei pysty olla ja istuminenkin on hankalaa.Tämä kipukohtaus ei kestä kauaa,mutta olisi kiva tietää mistä johtuu tai mitä se on?Olisiko supistelua?Neuvolaan en ole vielä soittanut,mutta jos ensi yönä tulee taas niin soitan.

Pipa ja vauva 21+6
 
tytti82 Hyvä, että kaikki on hyvin pikkuisilla! Itsekin tässä mietin, että onko tosiaan niin, että normaali yksöisraskauksissa ei enää toisen rakenneultran jälkeen pääse ultraan? Ainakin kätilö sanoi, että sitten äippäpolille, jos tulee jotain erikoista ja pitää päästä ultraan. Onpa kyllä pitkä aika odotella tammikuuhun, jos ei tosiaan enää pääse ultraan...

riksu82 Meillä kodinhoitohuoneen kautta mennään saunaan ja pesuhuoneeseen ja terassille, joten minä varmaan joudun liottamaan vaippoja, ettei haju ole vastassa vieraita, jotka menee saunaan ;) No, senpä näkee sit käytännössä. Minkä verran teillä oli noita kestoja ja minkälaiset sopi teidän tytölle parhaiten? Hae ihmeessä saikkua, jos olo ei helpota! Ja hyvä, että pääset hammaslääkäriinkin viimein!

pipa87 Hmm, en kyllä osaa sanoa mitä toi voisi olla. Voisko olla supistelua tosiaan? Kokeneemmat varmaan tietää? Sinuna kyllä soittaisin neuvolaan. Toivottavasti kivut kuitenkin helpottaa!

Mulla on huomenna neuvola. Hieman mua ärsytti, kun soittivat tänään ja vaihtoivat aikaa jo toisen kerran :ashamed:. No, onneksi aika pysyi silti samalla päivällä. Varmaan huomenna varaillaan lääkärineuvolaankin aikaa. Ja saan ilmeisesti jotain äitiyslomalappuja ja kelan papruja. Ainakin niistä terkka puhui viimeksi.
 
Joo, niin se on et raskauden puolivälissä on rakenneultra ja sen jälkeen ei mitään ellei ole mitään erityisiä/outoja tuntemuksia joiden takia on hakeuduttava ultraan. Ja meidänkin neuvolassa on vain se doppler millä kuunnellaan sydänäänet. Ultralaitteita ei varmaan edes ole kovin monessa neuvolassa. Ei sillä, että tässä rahaa liikaa olisi meilläkään mutta meillä kävi sikäli hyvin että saatiin hoidot "halvalla", kun kaikki tehtiin kunnallisen puolen kautta. Eikä tarvitse autoakaan vaihtaa kun pari vuotta sitten sekin on tehty.
Mites sulla Nemi meni neuvolakäynti? Paljonko oli sf-mitta?
 
Nemi77: Vauva aikana oli käytössä sideharsot + kuoret. Sideharsoja tarvitsee aikamoisen kasan, koska kakkaa ja pissaa tulee :) Isonpana kun alkoi liikkumaan enemmän siirryttiin taskuvaippoihin ja sit ihastuttiin sisävaippoihin ja villiksiin. Nyt enään likalla käytössä päiväunilla taskuvaippa ja öisin kertis. Eli kaikkea ollaan kokeiltu, mutta vauva aikana ihan parhaat oli sideharsot!
 
illusia Ihan ok meni neuvola. Sf-mitta oli 23, eli tasaisesti yläkäyrällä mennään. Rautakuurille jouduin, hb oli 110. Eihän tuo vielä hirveän huono ole, mut terkka sano, ettei sais raskaana olevalla tippua alle 115. Varmaan tuo hb osasyy siihen miksi on väsyttänyt niin paljon viime aikoina. Sydänäänet oli ok. Paineet oli taas terkan mittaamina aavistuksen kohollaan, mutta eilen viimeksi kotona mittasin ja alapaine 65 ja yläpäine 99, eli näköjään tosi paljon kiinni siitä kuka mittaa ja milloin mitataan. Kelan paprut sain mukaan, pitää täytellä ensi viikolla, että saa äitiyspakkauksenkin tilaukseen =) Kyllä tuntuu piiiitkältä ajalta odotella tammikuuhun (toivottavasti sinne asti pikkunen viihtyy masussa), että näkee hänet seuraavan kerran... Saapa nähdä pitääkö mennä yksityiselle normiultraan ennen vuoden vaihdetta.

riksu Kiitos vastauksestasi! Pitää ostaa noita sideharsoja ja kuoriakin siis =) ainakin aluksi.
 
Milona kiva kun kerroit kuulumisia, ja ihanaa että edes toisen asiat alkavat vaikuttaa olevan aika lupaavasti, jos niin uskaltaa sanoa. Joka tapauksessa; hengessä ollaan mukana, jos se jotenkin auttaa.. Sinulta tosiaan vaaditaan nyt monenlaista yhdellä kertaa sekä poitsulle että pikku-enkelille. Tuntuuko että aika riittää ollenkaan kaikkeen tähän sopeutumiseen, vai meneekö liian hitaasti?

Illusia ja Nemi tosiaan ei taida olla ultria, mutta ei me olla ajateltu 4D:n mennä. Toistaiseksi tuntuu riittävältä tuo jokailtainen vipellys. Tänään neuvolassa kaikki oli ok, sykkeet 150 tasoa, eka SF-mitta 24cm aika yläkäyrältä, ja verenpaineet edelleen ihan alakanttiin 100/60.

Vilkas kiitos kannustuksesta. Taisin selvitä ihan riittävän hyvin mahataudista, ainakin painoa tulee koko ajan riittämiin, nyt 24+0 saldo on jo melkein +8kg..mahakin on nyt parin viikon aikana tullut sen kokoiseksi ettei ole epäselvyyttä raskaudesta. En kyllä mielestäni syö mitenkään enempää kuin yleensäkään, mutta ei se pikkuinen asuntoineen selitä tuosta 8 kg:sta kuin puolet, joten ehkä pitää vähän enemmän alkaa miettiä mitä syö, jos kerran painoa pitäisi olla tulossa eniten loppuraskaudesta.

Riksu kiitos vaippaohjeistuksista. Mekin ollaan noita sideharsoja ajateltu aluksi ainakin. Pitääkö ne villahousut sitten pestä aina erikseen villapyykkinä?

Vadelmaunelma voi kuinka hienoa! Pidetään tosiaan peukkuja että nämä kyytiläiset on sitä kaikkein sinnikkäintä sorttia!!!
 
milonalle ihan hirveesti voimia toivottelen ja sormet ristissä toivon ja rukoilen, että vauvat jaksaisivat vielä jonkin aikaa mahan suojissa kasvaa ennen syntymää :hug:

Neuvolakuulumisia oli monilla ja hyviä semmoisia =)

Kestovaippoihin en osaa sanoa mitään, kun en ole moisiin perehtynyt, enkä nähnyt koskaan kenenkään ystäväni käyttävän niitä. Todennäköisesti aloitamme kertiksillä ja katsotaan sitten riittäisikö aika ja mielenkiinto kokeilla kestoja? En osaa yhtään ommella, joten kaikki pitäisi ostaa, että ehkä senkin takia jää koittamatta.. Mutta sen näkee sitten.

Ultrista Itse en ole kaivannut ylimääräisiä ultria tuo rakenneultran lisäksi. Olo on ollut tosi rauhallinen, kun beibi potkii monta monta kertaa päivässä ja välillä on semmosetkin mylläykset käynnissä että oksat pois :D Ihanalta se vielä tuntuu, odotan kauhulla sitä aikaa, kun tuo saa voimia lisää ja alkaa katkomaan kylkiluita.

OmaaPyöristyvääNapaa: Olin eilen neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Hemppaa ei edes mitattu, viimeksi oli 125. Painoa on tullut yhteensä 5,4kg joten ihan oppikirjan mukaan VIELÄ mennään, saa nähdä koska alkaa tulla kilo per viikko tahtia :ashamed: Kolmen viikon päästä on lääkärineuvola ja saatiin jo ajat perhe- ja synnytysvalmennuksiinkin. Hurjaa on se, että eka perhevalmennus on jo kuukauden päästä!! Lisäksi sain lähetteen, että voin käydä hakemassa terveyskeskuksesta tukivyön helpottamaan näitä lantion alueen kamalia kipuja. Lähinnä kävellessä sattuu kovasti ja mähän kävelen työkseni kymmenen tunnin vuoroissa. Muuten vointi on hyvä, mitä nyt alapää on jo aika hellänä ja esim. housuja jalkaan laittaessa pitää istua. Tuntuu että häpyluu katkeaa kahtia jos seisaaltani nostan jalkaa ylös ja koitan niiden housujen kanssa taistella.

Mitäs vielä..? Niin ja sokerirasitukseen pitäisi varailla aikaa ensi viikosta eteenpäin. Ensimmäiset isommat hankinnat aiotaan tehdä tässä lähiviikkoina, muuten ei riitä aika eikä raha, kun ei samassa kuukaudessa pysty kovin paljon kerralla ostamaan. Elikkä pinnasänky ja lipasto/vaatekaappi vauvanvaatteille on hommattava nyt ensin, että päästään asioissa eteenpäin (ja saadaan säilytystilaa muille hankinnoille). Semmoista tänne. Uskomatonta, että ollaan kaikki jo pikkuhiljaa lähestymässä viimeistä kolmannesta :eek:

Pikkuperho ja beibi rv 23+6 :heart:
 
Pikkuperho Kiva kuulla, että kaikki on hyvin! Toivottavasti tukivyö auttaa sulla kipuihin edes vähän :hug:

Kestoista: Me ollaan ostettu kaikki tähän mennessä hankitut kestot kirppiksiltä ja varmaan ostetaan suurin osa sieltä. Osa on ollut ihan käyttämättömiä ja osa muuten vaan vähän käytettyjä. Eivätkä nuo vaipat niin hirveästi kulu käytössä, joten hyvin voi ostaa käytettyjä ja saapahan ainakin huomattavasti edullisemmin ostettua kirppiksiltä.

On kyllä hurja ajatus, että kohta sitä lähestytään viimeistä kolmannesta :O Ensi viikolla menen ystävän luo katsastamaan vauvavermeitä. Hän on luvannut vaununsa meille + vaatteita ja kestoja olisi ilmeisesti aika paljon tarjolla =) Vielä en huomaa, että rautakuuri olis auttanut, väsyttää ihan hirveästi vieläkin koko ajan : / Töissä jaksan ihan ok, mutta tauoilla meinaa veto loppua ja iltaisin en jaksa tehdä juuri mitään... Toivottavasti hemppa nousis mahdollisimman pian! Ensi viikolla pitäis sit viedä äitiyslomalaput kelalle. Huomenna ollaan menossa Tapiolaan neuvottelemaan vauvavakuutuksesta. Meillä on kaikki muutkin vakuutukset siellä ja hyviä kokemuksia, joten sieltä me se vakuutus varmaan otetaan. Ja eihän tässä enää hirveästi olis enää aikaakaan, kun 3kk ennen laskettua-aikaa vakuutus pitää hakea.
 
Pikkuperho oi voi noita liitoskipuja! Yhdellä kaverilla kuulemma tuo tukivyö oli ainoa joka auttoi, toivottavasti auttaa sullakin.

Nemi hyvässä vauhdissa olet hankintojen kanssa. Toivottavasti uupumus jo vähitellen helpottaisi. Itse vasta muistin, että rautaa ei saa ottaa maidon kanssa, pitää olla pari tuntia väliä. Tuli vaan mieleen, että olethan sinä muistanut? Mistä se viimeinen kolmannes taas virallisesti alkaakaan, 26 viikkoa? Tuntuu että sitten pitäisi vähitellen alkaa sisäistää jotain synnytykseenkin liittyviä asioita, vähän hurjaa.

ON: Tuntuu että on jatkuvasti jotain säätöä näiden lapsiasioiden kanssa, nyt on parin viikon päähän varattu lääkärineuvola ja sokerirasitus, KeLan laput tuijottelee pöydältä ja tuttujen kanssa tulee pohdittua erilaisia vermeitä. Rintapumppu ja imetyspaitoja on jo tulossa ja käytettynä ostetut vaunut odottavat kellarissa. Niissä on nyt sitten koppa ja ratasvaihtoehto ja turvakaukalokin, ja testattu on että mahtuvat ratikkaan. Eli niillä mennään, toivottavasti tykätään! Kantoliinat edelleen kiinnostaisi, vaikka rintareppukin on luvassa lainaan. Jotenkin se ajatus, että ihan ekasta päivästä voisi roikottaa mukana sikiöasennossa tuntuu niin sympaattiselta ja käytännölliseltäkin. Onko kellään kokemuksia? Vaivoja ei ole onneksi pahemmin vaivoja ollut, paitsit varomista ristiselän kanssa. Kuntokuurini kilojen rajoittamiseksi tuntuu onneksi helpottavan sitäkin. Ja välillä nukuttaa huonosti tai herää yöllä, mutta se on ehkä hyvää harjoittelua..

Paiju & Sissi 24+4
 
Neuvolakuulumisia täältäkin..Hemppa oli 120 joten ihan ok vielä, syön kyllä multitabs raskausvitamiinia,mutta voi olla että rautaa joutuu jossain vaiheessa ottamaan lisäks.SF oli 22cm, mutta verenpainen hieman koholla, laitan sen kyllä kolmen huonosti nukutun yön piikkiin.Nimittäin käyn 2 kertaa yössä pissalla ja sitten sen jälkeen tulee valvottua tunti ,toista..Painoa ei ole tullut koko raskauden aikana tähän mennessä kui KILO jost olen tyytyväinen koska oli hieman ylipainoa.Toki syön normaalisti , en pidä itseäni nälässä.Pissa oli puhdas.
Sokerirasitusta tääläkin odotellaan, se on kolmen viikon päästä ja seur pnä lääkärineuvola.

Työkaverit antais vaatteita yms jos mä raukka vaan uskaltaisin ottaa niitä..On ihanaa kun vauvan liikkeet tuntuu, silti yhä edelleen tuntuu uskomattomalle että VOIKO MINUSTA TULLA ÄITI, onko se oikeasti mahdollista...
Mukavaa viikonloppua kaikille:wave:
 
Paiju: Villikset olen aina pessyt niille tarkoitetuilla pesuaineilla ja käsin. Pesun jälkeen olen lanoliinottanut.

Neuvola kuulumiset.. Hb kääntynyt taas laskuun 110 nyt. Rautaa syön koko ajan. Verenpaineet hieman nousussa (kotona kyllä ollut ok). Pissa ekaa kertaa puhdas! (jotain hyvääkin..) Sf vain 18cm eli maha on liian pieni. Jokainen kauhistelee kun mut näkee et onpa sun maha pieni. Mua on alkanut toden totta jo pikku hiljaa ärsyttämään se! Oikein ruokkii kaikkia kauhukuvia mieleen... Neuvola kysyi et ottaisivatko mut äitiyspoli seurantaan,koska edellinen raskauskin hankala mut eivät tällä syyllä ottaneet. Muutama päivä kävin työterveyslääkärin määräämissä labroissa (sain vakipaikan niin sen takia kävin). Niin YLLÄTYS yllätys mun kilpirauhaskokeet on liian matalat. Eivät tienneet sieltä mitä tarkoittaa, kun raskaanakin olen. Otin yhteyttä neuvolaan ja lääkärin vastaus oli et ei ole mahdollista tälläiset arvot!! No just! Loistavaa palvelua! Määräs uusin kokeisiin jotka otettiin tänään. Ihan kun ne siitä paranis! No mul meni hermot ja soitin mun lapsettomuuslääkärille (siellä myös yksityinen neuvola). Hän oli huolissaan arvoistani ja yritti heti tavoittaa endokrinologia, mutta ei saanut tätä kiinni. Kirjoitti sitten kiireellisen lähetteen TAYSin endokrinologille. Todennäköisesti mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joku hieman erikoisempi muoto vain. Kilpirauhashormonit vain ovat todella tärkeitä sikiön kehitykselle... Huolestuttaa! Soitin sit neuvolaan ja sanoin et oon sit hoitanut tämän asian et teidän ei tarvitse puuttua enään siihen.

Tässä tarina lyhykäisyydessään.. Olo väsynyt. En jaksais enään murehtia!

Riikka ja papu 24+4
 
riksu82 Voi ei :| mitä uutisia! On kyllä uskomaton kommentti neuvolan lääkäriltä! Onneksi lapsettomuuslääkärisi otti heti tilanteen tosissaan. Varmasti huolestuttaa :hug: Voin vaan kuvitella millainen huoli sulla on. Toivottavasti tilanne selviää äkkiä ja pikkuisella ei olis mitään hätää! Uskomatonta, että sun täytyi itse hoitaa tollasta asiaa eteenpäin. Eikö sf-mitan ole huomattu aiemmin olevan liian pieni? No, eipä se näin jälkikäteen auta sellaista miettiä, mutta tuli vaan mieleen... Voimia hirmuisesti ja toivottavasti pääset äkkiä tarkempiin tutkimuksiin!
 
Paiju Terkka sanoi, että maitotuotteita pitää välttää parin tunnin ajan ennen rautalääkkeen ottamista ja lisäksi otan c-vitamiinin, joka tehostaa raudan imeytymistä. Otan rautalääkkeen + c-vitamiinin aina ennen nukkumaanmenoa, että maha ärtyis mahdollisimman vähän. Ainakaan vielä ei ole maha hirveästi reagoinut. Hmm, enpäs kyllä nyt tarkkaan muista milloin viimeinen kolmannes alkaa. Yritin etsiä netistäkin tietoa, mutta en löytänyt. Mutta eiköhän se tässä kohtapuolin ole edessä? Maanantaina alkaa viikko 25 jo :O Mullakin on lääkärineuvola ja sokerirasitus varattu. Kelan laput odottelee täälläkin täyttämistä :D Itse en ole vielä mitään rintapumppua, liivejä tai paitoja hommannut. En oikein tiedä millaset ois hyviä? Onko muilla kokemuksia? Meitäkin kiinnostais kantoliinat, vaikka rintareppu onkin jo saatu. Ens viikolla menen tosiaan ystävän luo ja hän lupas opastaa kantoliinojenkin käytössä. Mustakin tuntuu mukavalta ajatukselta kantaa vastasyntynyttä sikiöasennossa lähellä mun tai isän sydämenääniä ja vartalon lämpöä :heart:

karmilla Toivottavasti uskallat pian ottaa työkavereiltasi vaatteita vastaan :) Kyllä susta vaan äiti tulee ja koko ajan mennään kohti turvallisempia aikoja ja pikkuinen kehittyy koko ajan masussasi :)

On: Eilen haettiin vauvavakuutus tapiolasta. Ja ensi viikolla olis tarkoitus täyttää kelan laput ja toimittaa kelalle. Inhoan vaan kaikkien lippulappujen täyttämistä :vampire: Onneksi meidän sihteeri lupas vähän avustaa joissakin kohdin.

Vatsan koon ihmettely / päivittely: Riksulla päinvastaisia kokemuksia... Ärsyttää vähän, kun miespuolinen työkaveri päivittelee mun mahan kokoa tyyliin "Onpas sulla jo iso maha, hevosmiehen lapsi selvästi" ja hirveet röhönaurut päälle :vampire: Yritin siinä sanoa, ettei se mitään merkkaa jos jollakin sun tutulla on ollu samalla viikolla pieni maha, kun jokaisen mahan kasvu on yksilöllistä! Ja itsekseni mietin, ettei se mun masu ole mitään "yleistä riistaa", jonka kokoa olis tarkotettu yleiseen pohdintaan. Onneksi naispuoliset työkaverit ovat sanoneet, vaan kommentteja tyyliin " Ihanasti pyöristyy sun masu jne." Sitä on vaan niin herkillä tän kaiken uuden kanssa, että kaikenlaiset (harmittomiksikin tarkoitetut) jää mieleen pyörimään.

Mukavaa ja toivottavasti rentouttavaa viikonloppua kaikille!
 
Riksu toivottavasti ei ole mistään vakavasta kyse! Joskushan näytteissäkin on oikeasti ongelmia ja sf-mitatkin ovat aika viitteellisiä. Mutta tosi hyvä että endokrinologi selvittää, pidetään peukkuja sekä sinulle että pienelle!!!

Karmilla voi kun pelko hellittäisi jo, vaikka välillä tulee tuo olo kyllä edelleen minullekin. Jotenkin kuitenkin ajattelen, että jos joku nyt vielä menee pieleen niin siinä katastrofissa tavaroiden palauttelu olisi aika pieni juttu. Ja oikeasti uskon, että päästään kaikki tästä jo äideiksi asti!

Nemi ajattelinkin että olet särmä raudan kanssa;). Noista liiveistä ei kai ole mitään ihme erityisyyksiä, ainakin kaverit sanovat että Lindexin perusjutut on ihan yhtä hyviä kun hienommat ja kalliimmaat, kunhan aukaisumekanismi ei aukeile itsestään! Paidoista en tiedä sen kummemmin, ymmärsin vain että helpottaa elämää, jos ei tarvitse, etenkään talvella, aina nostaa alinta paitaakin mahasta asti ylös kun alkaa imettää. Malleja paidoille on sitten kaikenlaisia. Yleinen riista-kuvailusi ei kuulosta kivalta! Itse olen säästynyt toistaiseksi, saa nähdä kauanko.

Näin muuten kaverilla uuden äitiyspakkauksen, oli minusta kivempi kuin odotin, paljon valkoista ja Afrikan eläimiä kuvioissa =)
 
hei!
neuvolakuulumisia:hemppa 113 eli muutosta ei juuri ole tapahtunut,nyt kokeilen vaihtaa rautalääkettä.Verenpaine ok ja pissa puhdas.Viiden viikon aikana painoa tullut 2kiloa,et koko raskauden aikana se 4kiloa.Sf 22cm eli aiva ok.Sokerirasituskokeeseen mun ei luultavasti tarvi mennä...Olo muuten hyvä,mutta iskias kivut vaivaa ja nyt iski vielä flunssa:(
Niin me myös käyty Tapiolassa puhumassa vakuutus asioista ja neuvolasta sain kelan paperit,eli nyt vaan niitä täyttelemään.

Riksu toivottavasti asia selviää ja kaikki menee hyvin.

Ihanaa odotusta kaikille:)

Pipa ja rv 23+4
 
Paiju Täytyy varmaan käydä katselemassa noita liivejä ja paitoja. Varmaan h&m, lindex ja kapahl on niitä paikkoja, mistä minä niitä katselen. Erikoisliikkeissä on niin suolaset hinnat.

Pipa87 harmi, ettei rautakuuri ole juuri auttanut! Toivottavasti toinen lääke auttaa paremmin... Toivottavasti iskiaskivut ei mene enää kovin paljon pahemmaksi ja flunssa paranis äkkiä.

on: Tällä viikolla oma olo on ollut aika tukala ja väsynyt : / Töissä on sisäilmaongelmia ja varsinkin mun työtilassa tuntuu, ettei happea ole juuri ollenkaan. Nyt kun ilmeisesti maha on kasvanut jo sen verran, että se painaa keuhkoja, niin töissä on hankala olla. Huippaa, hengästyttää ja jalat menee veteläksi. Jaloillaan en jaksaisi paljoa olla, mutta työssäni sitä pitäisi tehdä aika paljon. Lisäksi maha on tällä viikolla kovettunut vähän väliä töissä. Mahan kovettuminen kai on niitä harjotussuppareita? Eivät siis ole kivuliaita, mutta koko maha menee kovaksi ja niitä on ollut aika usein töissä. Lisäksi viimeistään loppupäivästä viimeistään iskee päänsärky. Ikkunaakaan ei voi kokoajan pitää auki, kun sitten tulee kylmä... Varmaankin alhainen hemppa tuo vielä oman lisänsä tähän tilanteeseen. Sain onneksi työterveyslääkärille huomiseksi aamuksi ajan. Varasin hänelle ajan, koska hän tietää meidän työpaikan sisäilmatilanteen. Neuvolassa en jotenkin jaksa alkaa vielä ainakaan selittämään tilannetta. Anteeksi tämä omanapainen tilitys :ashamed:, mutta ärsyttää, kun on niin raskasta olla töissä ja ilta kotona menee lepäillessä. Toivottavasti tilanne paranis jotenkin mahdollisimman äkkiä!
 
Onpas meillä täällä hiljaista! Kai se on hyvä merkki, neidit/rouvat rentoutuvat kun vielä voivat. Hiljaista myrskyn edellä ehkä? (enkä tarkoita mitään ongelmia, vaan synnytyksen lähestymistä!!)

Pipa hyvät kuulumiset. Paitsi tuo hemppa, onko sulle selvitetty mihin asti se pitäisi yrittää nostaa? Kuulemma ihan loppuraskaudesta ei enää suositella? Mulla on ollut koko ajan 120 ja rautaa pitäisi syödä koko ajan. Ensi viikolla taas mittaus. Vähän tylsiä ne tabletit, kun pitäisi juoda ihan tosi paljon että vessatouhut sujuisivat ongelmitta.

Nemi ei ole herkkua tuo sinun työtilanteesi! Et ole tainnut päästä kokemaan keskiraskauden auvoa :( ? Auttoiko edes se työterveyslääkärillä käynti jotenkin? Jännä kuulla suppareista, mulla ei ole ollut vielä yhtään ainutta.

(.) Aikaa on vaihteeksi mennyt KeLan kanssa tapellessa. Tuntuu olevan kovin vaikea saada omituisia työsopimuksiaan kelpuutetuiksi äitiysrahan laskemisen pohjaksi, ärsyttävää. No ei kai auta sitten kuin elellä niukemmin, jos häviää tämän byrokratiasodan.
 
Huomenta kaikille!Nyt tasan 25 viikkoa!kahden viikon päästä olisi viikko vielä KESÄ=)lomaa ja sen jälkeen enää 6 viikkoa töitä, hui!Äitiysloman pitäisi siis alkaa 14.12 kävin sen kelassa selvittämässä.
Mulle tosin on HIEMAN..epäselvää että lasketaanko se ä raha 2008 verotulojen perusteella vai sitten 6 edeltävän kk palkan perusteella,kun kuitenkin kuulemma palkoista se lappu sinne menee..enemmän kyllä saisin jos lasketaan ton verotuksen perusteella koska tuloni ovat hieman laskeneet.

Töissä oon jaksanu ihan hyvin,mutta pelottaa" kyllä ajatus että ison mahani kanssa huseeraan kassalla kun joulurytinät alkavat todenteolla ..Olenkin pytänyt että saisin olla toisessa työpisteessä.Koska mielelläni olisin töissä loppuunasti",vaikka tietenkin vauvan ja itseni vointi menee työn edelle.
Sokerirasitus on mulla 25pvä sitten seuraavana pbä lääkärineuvola.Ensin meinasin ettei mennä 4d ultraan,mutta nyt on sekin varattuna:rolleyes:
 
Juu, hiljaista on kyllä... Tuntuu, että meikäläinen täällä päivystää joka päivä :LOL:, mutta en viitsi aina kirjoittaa, kun edellinenkin kirjoitus voi olla mun ;)

Paiju Mulla hemppa noussu jo 137 :O, eilen terkka neuvoi, että voin syödä yhtä tablettia joka toinen päivä, ettei pääse taas laskemaan heti. Eli väsymys ei enää johdu hempasta. Kävin eilen työterveyslääkärillä sen jälkeen, kun olin ollut tunnin töissä yhdessä palaverissa. Sitten henkeä haukkoen juoksujalkaa lääkärille. No, tottakai verenpaineet oli korkealla ja lääkäri huolestui onko kyseessä alkava raskausmyrkytys. Itse olin rauhallisempi ja sanoin, että edellisenä iltana paineet oli kotona hyvät. Siinä juteltiin meidän työpaikan sisäilmaongelmista ja lääkäri antoi mulle eilisen ja tän päivän saikkua. Hirveesti hän ei uskaltanut ottaa kantaa raskauspuolen asioihin ja suositteli neuvolassa käymistä. Sinne sitten ajoinkin suoraan. Olo oli aikasen tukala ja odotustilassa yksi terkka nappasikin mut melkein heti huoneeseensa. Kyseli oloa ja mittasi paineet, jotka onneksi laski siinä empaattisen terkan kanssa jutellessa. Sitten kuunneltiin vauvan sydänäänet ja tunnusteltiin missä asennossa hän oli. Hyvin sydän pumputti ja pää alaspäin oli ja liikkui kovasti :heart: Joten vauvan olosta ei ollut sitten enää hätää. Terkka kyseli mun työpaikasta ja ihmetteli, etten saanut saikkua kuin eilisen ja tän päivän. Kun sanoin, että kivuttomia supistuksiakin tulee runsaasti ja yksi oli päällä, kun terkka aloitti mahan tutkimisenkin, niin sitten terkka sanoi, että ei sun kyllä kannata mennä vielä maanantaina töihin. Katottiin vielä tosiaan hemppa (joka oli noussut) ja sitten pissa, joka oli onneksi puhdas. Joten kaikki arvot kunnossa. Kävi vielä hyvä tuuri ja pääsin eilen iltapäivällä lääkärillekin, joka tutki kohdun suun tilanteen, kun kivuttomia supistuksia ollut kuitenkin aika paljon. Kohdun kaulan kanavaa oli jäljellä reippaasti, mutta hieman oli pehmentynyt ja ulkoreuna hieman raollaan. Minä tietenkin säikähdin sitä :(, mutta lääkäri sanoi, että ei ole vakavaa. Joillakin useampia lapsia saaneilla sama voi olla hyvinkin yleistä ja että seurataan vain tilannetta, ettei etene. Hieman jäi vaivaamaan, vaikka lääkäri sanoikin, ettei tarvi olla huolissaan. Lisäksi lääkäri antoi reseptin avaavaan astmalääkkeeseen, jota voin käyttää pahaan hengenahdistukseen. Hän sanoi, että raskauden jälkeen voisin mennä astmakokeisiin, jos oireet jatkuvat. Toivottavasti ei jatku! Hieman kyllä sitten epäilyttää, että astma olisi ainakin osaksi työpaikan sisäilmasta johtuvaa :vampire: Saikkua lääkäri jatkoi vielä ma-ke ja käski ottaa yhteyttä, jos supistukset muuttuvat kivuliaiksi. Onneksi mulla on seuraava neuvolalääkäri jo 19 päivä, niin ei tarvi odottaa enää kovin kauaa... Onko muilla kokemuksia tästä tai edellisistä raskauksista noista kohdun suun pehmenemisistä ja / tai raoillaan olemisista? Helpottais, kun sais kuulla muidenkin kokemuksia asiasta...

Äitiysrahan laskemisesta: Paiju: on kyllä rasittavaa toi tappelu byrokratian rattaita vastaan! Toivottavasti tilanne ratkeaisi sun kannalta parhain päin! Karmilla Mullakin sama tilanne, kuin sulla, että tulot nyt edeltävän puolen vuoden aikana hieman alemmat kuin aikaisemmin, joten mulle verotuksen mukaan otettava tulo on parempi. Mun käsityksen mukaan voit itse valita haluatko verotuksen mukaan vai edeltävän puolen vuoden. Jos valitsee edeltävän puolen vuoden, niin silloin joutuisi itse toimittamaan kaikki tositteet saaduista tuloista kelalle? Onko toi verotus sitten tosiaan jo vuoden 2008? Itse olen ymmärtänyt, että edellisen vuoden eli 2008-2009 tai 2009-2010, kumpikohan se nyt sitten on :confused:. On tämä sitten vaikeaa :headwall: Täytynee varmaan soittaa kelaan joku päivä ARGH! Toivottavasti jouluruuhkan aika menee osaltasi hyvin töissä!
 
Hei naiset,

Tulin innoissani kertomaan hyviä uutisia. Tänään kaksosten seurantaultra ja kaikki oli hyvin. Olo on niin onnellinen! Molemmat painoivat 1200g, tuntuvat hurjan isoilta jo! Neuvolalääkärille pitäisi kuulemma soitella kahden viikon päästä ja pyytää sairaslomaa seuraavaan kontrolliin saakka, jolloin sitten kirjoitetaan lopullinen sairasloma. Eli tämä jää äippälomailemaan näillä näkymin kahden viikon päästä! Aivan uskomatonta, minä äitiyslomalla, kahden viikon päästä :)

Niin ihanaa, että meitä seurataan tarkasti. Seuraava ultra on neljän viikon päästä ja siitä sitetn viikon-kahden välein. Mulla on kerrankin niin hyvä fiilis ultran jälkeen, mikään ei jäänyt vaivaamaan ja sain kysyttyä kaikki mieltä painavat asiat. Kaksoset ovat kuulemma jopa isokokoisia kaksosiksi näillä viikoilla. Tästä kuulemma sitten alkaa hiljalleen tulla "laskua" verrattuna yksösiin. Ihana jäädä viikonlopun viettoon hyvillä mielin.

Karmilla, mulla on sellainen käsitys, että äippäraha maksetaan aina paremman mukaan eli jos sulla on ollut paremmat tulot vuonna 2008 niin saat sen mukaan äippärahan. Musta olisi kanssa ihana päästä 4d-ultraan mutta en taida raaskia kun näitä ultria on muutenkin niin paljon. Ihanaa varmasti nähdä pikkuinen silloin <3

Pipa, sulla on tullut ihanan vähän kiloja raskauden aikana. ei taida olla ainakaan vaikeata tiputtaa niitä vauvan jälkeen. Toivottavasti kivut hellittää.

Riksu, toivottavasti saat pian lisätietoa kilpirauhasasiaan. Tulehan sitten kertomaan.

Nemi kurjia noi supistukset, mutta oneeksi vaavilla kuitenkin todistetusti kaikki hyvin. Hae kuitenkin saikkua reilusti lisää jos yhtään siltä tuntuu. Luulisi että noista supistuksista saa ihan hyvin saikkua. Kyselin kelalta aikaisemmin noita rahajuttuja ja jos jää äitiyslomalle vuoden 2010 puolelle, niin äitiysraha lasketaan vuoden 2008 verotuksen perusteella. Kannattahan se toki tarkistaa itse kelalta, mutta niin mulle sanottiin.

Paiju tsemppiä kelan kanssa säätämiseen. se on niin tuskaista välillä.

Kaikille muillekin mukavaa viikonloppua ja turvallista odotusaikaa!

Tytti rv 28+3
 
Nemi ja Karmilla KELA-juttua: Viimeisintä valmistunutta verotusta käytetään automaattisesti. Jos tulot ovat nousseet, voi toimitella noita viimeisen 6kk kuitteja, mutta niitä ei siis tarvitse toimitella, jos tulot eivät ole nousseet. Viimeisin valmistunut erotus on toistaiseksi 2008, mutta 2009 valmistuu kuulemma tämän kuun aikana ja tieto menee KELAlle marraskuussa, jolloin heidän verotoimiston mukaan pitäisi sitä alkaa käyttää, KELAn nettisivuilla kyllä lukee, että tämän vuoden aikana alkaviin äitiysrahoihin käytetään vielä 2008 verotusta, mutta tiedä häntä sitten..jospa vielä vähän soittelisin :kieh: (kertokaa joku jos ehditte ensin tämän selvittää)

Nemi kurkkaapa noiden kohdunsuun aukeamisten suhteen vaikka tuota 2010 hoidoissa plussanneiden pinoa, siellä oli minusta joillakin ollut näin.

Enemmän myöhemmin, nyt on kiire viikonlopun viettoon.
 
tytti82 Ihanaa, onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :heart: Ja onpas ihanaa, että pääset äippälomalle tod.näk. jo kahden viikon päästä! Juu, saikkua aion todellakin hakea uudestaan, jos ensi torstaina töissä tulee yhtä kurja olo. En varmasti ala siellä kärvistellä ja riskeerata omaa ja vauvan hyvinvointia. Onneksi neuvolassa ovat ilmeisesti kanssani samoilla linjoilla :) Nautihan nyt viikonlopusta oikein kunnolla, kun olet saanut niin hyviä uutisiakin :D

paiju Hmph : / Miksiköhän kela ei vois käyttää heti vuoden 2009 verotusta, kun se valmistuu? Pitänee soittaa itsekin tosiaan tästäkin asiasta. Tosiaan kertokaa vaan muutkin tietojanne, jos ehditte selvitellä. Mulla ois vuonna 2009 paremmat tulot kuin 2008, et senkin takia ois tosi kiva, jos 2009 vuoden tuloja katottais... Pitää käydä lueskeleen tota kympin hoidoista plussanneita, josko löytys juttua kohdunsuun aukeamisesta. Jotain muistan lukeneeni, mutta en tarkkaan.

on: otin vasta ekan kerran avavaa astmalääkettä ja kylläpäs on ihanaa vetää kunnolla henkeä =) Jotenkin vaan tuntuu, etten haluaisi hirveen paljon joutua sitä käyttään, varsinkaan jos töissä pitäisi ottaa enemmän. En halua työpaikan olosuhteiden takia hirveesti joutua lääkettä käyttämään... Ostettiin myös prismasta lämpöpussi (eisbärchen merkkinen) vaunuihin ja / tai rattaisiin, oli kanta-asiakas tarjouksessa. Kaveri kertoi, että on kuullut monien kehuvan sitä.

Mutta nyt viikonlopun viettoon (täytyy ottaa rauhallisesti ja kölliä sohvalla kynttilöiden ja takkatulen loisteessa). Hyvää viikonloppua kaikille :wave:
 
karmilla Täällä Oulun seudulla ainakin kaksi Prismaa näytti myyvän sitä lämpöpussia ja sitten ainakin yhdessä muussa paikallisen ketjun kaupassa niitä näin. Joten kannattaa katsella muistakin kaupoista, jos sielläkin päin löytyis muistakin kaupoista. Toivottavasti tekin sellaisen löydätte!
 

Yhteistyössä