Maaliskuun budjettihaaste

Lidliin meni tänään 16,53€, jäljellä koko kuulle 176,15€ ja tälle viikolle n. 15€.

Tänään syöty lounaaksi eilisiä silakkapihvejä joita jäi vieläkin yksi annos, ja nyt tekeillä jonkinlainen pähkinäinen possupata + illaksi meinasin vielä tehdä tonnikalasalaattia.

Olen tässä samalla pitänyt kirjaa muistakin menoista, ja ensimmäisen viikon aikana rahaa kului 280€ :O No, siihen kuului tankillinen bensaa ja se yksi haasteen ulkopuolinen ravintolaruokailu, mutta aina sitä yllättyy miten nopeasti raha haihtuu vaikkei "paljon mitään" osta. Kaivelin myös ruokakaappeja ja katsoin läpi erinäisten pakkausten ja purnukoiden parasta ennen -päiväyksiä. Hävettää miten paljon kaikenlaista meni roskiin vanhentuneena :(
 
Selleri
Kävimme pari päivää sitten Lidlissä:

kanamestarin broilerin koipireisi 2,08
kiivi 1,67
banaani 1,99
omena 3,72
kurkku1,34
tomaatti 4,72
suippopaprika 1,99
porkkana 1kg*2 2,78
ruukkubasilika 1,49
avokado1,99
findus talonvihannekset 0,99
noblissima suklaajäätelö 2,99
milbona kevytmaito*3 2,25
milbona kevytmaitojuoma*2 2,78
vaniljajugurtti 1,39
banaanijugurtti 1,39
raejuusto 1,49
hk sininen lenkki 2,59
hk ylikypsä saunapalvi 3,05
laktoositon raejuusto*3 3,75
mozzarella 0,79
minimozzarellat 1,19
milbona täysmaitojuoma 1,39
maustamaton jugurttirahka*8 4,72
maustamaton jugurtti 0,75
veriohukaiset 1,39
myllyn paras tumma makaroni 0,63
robert paulig kahvi 3,49
goodycao kaakaojuomajauhe 3,29
laktoositon vispikerma 0,99
crownfield täysjyvähiuutalemurot 2,49
leipäaitta rieskapalat 1,99
alesto pähkinäsekoitus 3,49
jenkki peppermint 2,55
kymppi mämmi pikari*2 1,58
alesto cashewpähkinät 3,49
serla nenäliina 1,95
toujours vaipat *2 9,98
purio jätepussit 1,29
floralys talouspaperi 2,49
reilu naudan paistijauheliha 3,29
kanamestarin maustamattomat filesuikaleet*2 9,98

=109,65€

Meillä on ollut kovin hektistä elämä tässä viimeiset pari viikkoa, joten ei ole jäänyt energiaa ruokalistojen suunnitteluun. Kauppaankin ollaan sännätty nopealla aikataululla, eikä siinä ole ehtinyt mitään etukäteen miettimään. Jotain tosi tosi nopeaa ja simppeliä on aikomus tehdä. Ihan summassa ostelin noita lihojakin, että mietin sitten kotona mitä niistä teen. Ehkä makaronilaatikkoa, broilersalaattia, kanaa ja vihanneksia, uunimakkaraa jne. Täytyisi nyt skarpata tuossa suunnittelupuolessa taas!! Lapset söisivät mielellään samoja tuttuja ruokia, mutta itse kyllästyn samoihin nopeasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;28170273:
heidip, siirtyykö sulla miten pitkälle nyt sitten haku sinne kouluun? Tuttua tuo heräily jos joku stressaa..
En osaa yhtään sanoa, pitää toivoa että syksyn haussa on laajempi kirjo tai sitten menee ensi kevääseen. Tässä välissä suuntaan katsetta työnhakuun, on se hienoa että on vakipaikka, mutta kun työ ei ole juuri sitä mitä haluan tehdä.
 
Pihi-iita
1.3. Lidl, 56 euroa
2.3. S-market, 88 euroa
4.3. Mäkkäri, 17 euroa
4.3. K-kauppa, 8 euroa
7.3. Matkakuluja, 25 euroa
9.3. K-kauppa, 35 euroa
9.3. kahvila, 9 euroa

Jäljellä on 262 euroa ja eikä olla edes puolessa välissä kuuta vielä... :/
 
tuhlaaja
Moikka. Mä tuun mukaan myös koska ollaan miehen kans mietitty et miten voikin niin paljon upota rahaa kaikkeen turhaan. Meillä kauppaan menee noin 800 e kk ja meitä on 2+2. Eli ihan liikaa tuo summa meidän perheelle. Laitan tavoitteeksi 100 e viikossa tai kuukaudessa korkeintaan 500 e. Alotan huomisesta koska ei oo tietoa alkukuun ostoksista :)
 
isoperhe
Abc:llä 44e
Lidlistä
13 maitoa
12 jugurttia
juustoraaste
paprika
keksipaketti
tomaattimurska
14e
Cittari
margariini ja oliivit 1,6e
eli mennyt 142,60e tässä kuussa.
me mennään pääsiäiseksi sukulaisiin ja silloin ei kulu juuri mitään syömisiin=)
 
pihtaaja
158 euroa riittää tälle kuulle kaikki menot laskettuna,viime kuussa kun ostin taloustarpeita yli tarpeen joten nyt selviän vähemmällä.mitään juhlia ei ole tiedossa,työmatka kävelymatkan päässä,ravintoloissa en käy muutenkaan,harrastuksiin ei mene mitää kun harrastan ilmaisia lajeja,lääke kuluja tuskin tulee jne eli hyvinkin pärjään tuolla summalla.yhden hengen talous.
- Tupakit 31.50
- kahvi 7.50
- ruoka kaali 1.50 keittojuures 0,80 marjat 3.50 jugurtti 2,99 jauhopussi 0,95 kananmunat 2,09=11,85
yht.50.85.
 
3henkeä
3 kauppareissu tälle kuulle:

s-market
3 kpl ruokakermaa 2.07 €
2 pkt luomu kaurahiutaleita 3,14€
2 kpl kermaviili 1,38 €
2 pkt luomupapuja 1,98 €
3 purkkia maitoa 4,29 €
1 pkt canneloni 1,27 €
2 pkt croisant 2,70 €
jäävuorisalaatti 1,76 €
tulppaani 4,50 €
kananmuna 3,05 €
tomaatti 1,27€
muovipussi 0,18 €
lumi pantteri 2,99 €
pizzaraaste 5,95 €
voi 3,29 €
pizzasuikaleet 1,89 €
silmämeikinpoistoaine 6,65 €
basilika 1,72 €
suklaalevy 1,52 €

yhteensä 53,35 €

K-citymarket mammuttimarkkina ostokset
meikkivoide 12,60 €
päivävoide 5 €
yövoide 5 €

yhteensä 24,55 €
+ kerrosateria 7,60 €

jäljellä 214,33 €
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28147542]Oletko sä ap ihan sekaisin? Kuudenkympin kauppalaskusta 30,09€ meni herkkuihin... kokista, suklaata, välipalapatukoita jne... Kyllä säästäminen on varmasti vaikeaa, jos vetää herkkuja tuohon tahtiin. Mutta toisekseen tuossa huolestuttaa sinun terveytesi. Tuolla tahdilla saat diabeteksen ihan varmasti.[/QUOTE]

Luitkohan sä ollenkaan aloituksesta mitään muuta kuin alkuperäisen tekstin. Meillä välipalapatukoita syö vain ja ainoastaan perheen kilpauimari. Kun 10-vuotias poika on treenannut 2,5 tuntia. Jumpannut tunnin ja uinut 1,5 tuntia, jossa uivat n. 2 -2,5 kilometriä kovaa, energiaa kuluu valtava määrä. Erityisesti, kun yhteen viikon treeneistä joutuu lähtemään syömättä ruokaa, ja lähtee sinne pelkän voileivän voimilla. Ensimmäinen viikonloppu oli vielä poikkeus, edessä oli Vantaan junior meet, jossa useampi startti. Joten patukoita piti varata kisoja varten. Ikävä kyllä poika sairastui, joten ei kisoihin päässyt. Yksi välipalapatukkalaatikko riittää sitten tavallisesti kahdeksi viikoksi. Ja kilpaurheilijoiden nimenomaan pitää heti suorituksen jälkeen saada energiaa nopeasti. Siinäkin noudatetaan seuran suositusta.

Mitä karkkiin tulee, niitä syöjiäkin on tässä perheessä 5. Aika paljon me karkkia syömme, mutta ainoastaan lauantaina. En muista mitä itselleni olin ostanut ekalla kerralla, enkä viitsi tarkistaa - yleensä se on halpis suklaalevy tai yksi karkkipussi. Voisin tietysti antaa noille kaikille lapsille viikkorahana myös rahat karkkiin ja saisivat ostaa karkkinsa itse. Mutta meillä toimitaan tällä tavalla.

Kaikki mun ostamani limu on light-limua, joten se ei mun diabetes-riskiäni nosta.

Eli eipä tosiaan kannata vetää mitään johtopäätöksiä siitä mitä luet, tuntematta kaikkia faktoja.

Ja mulla on diabetes-riski olemassa, sillä tauti on suvussa. Mutta jos syön yhden karkkipussin lauantaina ja uin 8 kilometriä viikonaikana - on ainakin sen karkkipussin tuoma riski kyllä sillä jo kuitattu.
 
Edelleenkin, jos sitä mun viestiäni lukee, siitä löytyy syy kaakaon ja välipalapatukoiden ostamiseen. Lisäksi ketjun tavoitteena on jokaisen pitää kiinni omasta budjetistaan. Ja kuten sanottu olen sanonut jo aiemminkin, niin minä ainakin tiedän, mistä pitäisi nipistää, jos olisi tarvis. Mun ei ole tarkoituskaan nipistää budjetista pois kaikkea. Meidän perheen budjetti on se 100 euroa viikko. Ja muuten mä olen nörtti, ehkä se colan juominen on ammattitauti. Kahvia minä en juo lainkaan.

Mutta ehkä sen kyttäyksen sijaan sinun olisi syytä itsesi kirjata ylös mihin käytät rahaa ja mistä juuri sinä voisit säästää!
 
"ookoo"
[QUOTE="vieras";28147542]Oletko sä ap ihan sekaisin? Kuudenkympin kauppalaskusta 30,09€ meni herkkuihin... kokista, suklaata, välipalapatukoita jne... Kyllä säästäminen on varmasti vaikeaa, jos vetää herkkuja tuohon tahtiin. Mutta toisekseen tuossa huolestuttaa sinun terveytesi. Tuolla tahdilla saat diabeteksen ihan varmasti.[/QUOTE]

Niin ja sitten valitetaan ku ruoka on niiiiin kallista ettei oo varaa ostaa laadukasta ja terveellistä, vaikka puolet summasta menee johonkin ihan turhaan hömppään...
 
[QUOTE="eee";28149781]Joo-o, mutta onhan tuo suhteellisen huvittavaa yrittää pienentää ruokakauppabudjettia, jos kuukaudessa säästäisi kokonaisen satasen (ja terveytensä...) sillä, että jättäisi karkit ja herkut hyllyyn.

Tosiaan 60 euron ostoksista 30 euroa herkkuja, siis puolet! Kyllä jossain mättää jos puolet päivittäistavarakaupan ostoksista on herkkuja.[/QUOTE]

Täähän menee nyt urakalla selvittelyksi. Ensinnäkin, jos osaa lukea, osaa lukea koko viestin. Kaupasta jäi saamatta paljon perjantaina, koska hyllyt olivat tyhjiä.

Sillä kilpauimarilla oli kisat edessä 3 starttia + verrat = vähintään 4 kaakaota + 4 välipalapatukkaa. Kisoihin lähtö oli 8.20 aamulla, kotiin päästäisiin lähtemään aikaisintaan klo 17.00. Kisapäivän aikana syöminen on taidetta, vireystilan pitää pysyä hyvänä, liikaa ei voi syödä, sillä se laskee energiatason, eikä pysty huippusuoritukseen. Tavoitteena on uida vatsa tyhjänä. Siinäpä on besserwissereille sitten ihmettelemistä, onko kilpauimarin välipalapatukka ja kaakao herkku vai mahtaisiko se kuitenkin olla jotain ihan muuta!
 
[QUOTE="ookoo";28178159]Niin ja sitten valitetaan ku ruoka on niiiiin kallista ettei oo varaa ostaa laadukasta ja terveellistä, vaikka puolet summasta menee johonkin ihan turhaan hömppään...[/QUOTE]

Mä en ole missään kohti valittanut, että ruoka on kallista, ja ettei ole varaa ostaa laadukasta ja terveellistä.

Esim. nyt reilun viikon sisällä on ostettu omenoita, mandariineja, viinirypäleitä, banaania, salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa. Salaatit, kurkku ja tomaatti, jopa kotimaisina. Paitsi nyt mitä eilen lidlissä hairahduin hollantilaisiin terttutomaatteihin.

Enkä pidä nyt naudan jauhelihaa, tai broilerin suikaleitakaan erityisen epäterveellisinä. Leikkeemme voileipäkinkku on vähärasvaista. Ruuanlaitossa käytetään oliiviöljyä ja margariinia. Maitokin on rasvatonta.

Mutta toki, kun ostan herkkuja en voi ostaa yhtää hedelmää tai kasvista. Ihan varmasti kaikki syömämme ruoka on eineksiä tai ainakin vähintään muuten pahasta. Muuhunhan ei 100 euron viikkobudjetilla mitenkään rahat voi riittää, kun noin iso osa meni herkkuhin!
 
Meillä sitten viime viikko meni sairastaessa. Vuorotellen yksi ja toinen kaatui petiin. Nyt viimeisenä kuumeessa olen minä itse. Noita mun ostoksiini kohdistuneita viestejä lukiessani mietin, että miten tulen ostokset tässä jatkossa kirjaamaan. Musta noista yksittäisten ostosten summistakin on ollut iloa esim. itselle. On vaikkapa nähnyt, miten jonkin ruuan hinta on käyttämässään kaupassa noussut.

Olen käynyt ruokakaupassa montakertaa, sillä tiettyjä ruoka-aineita on mennyt normia enemmän, ja sitten kipeänä ja kiireisenä on myös unohtanut tehdä hankintoja. Kirjaan ostokset nyt sitten yleisellä tasolla.

S-marketista

Limua
2 kiloa omenoita
jauhelihamureke
jauhelihaa
juustoa
sulatejuustoa
ananasviipaleita
kananuggetteja
ranskalaisia
valkosipulipatonki
jäätelöä
ruisleipää
tomaatteja
kurkkua
lihapullia
jogurttia
hunajameloa
kevyt nakkeja

Yhteensä 39,55

Pillimehuja
iltasanomat
omenatäysmehua
jogurttia
paahtoleipää

Yhteensä 7,42

Lidlstä

banaania
terttutomaatteja
viinirypäleitä
salaattia
maitoa
makaroonia
ketsuppia
riisiä
sweet&sour kastiketta
keksejä
valkoista suklaata
suolatikkuja
jauhelihaa

Yhteensä 29.10

s-market

limua
perunoita
margariinia
kahvikermaa
hunajamelonia
kurkkua
sulatejuusto
jauhelihamureke
jog.juomaa
karkkia
voileipäkinkkua
ranskalaisia
paahtoleipää
ruisleipää
wc-paperia (24 rullaa)

yhteensä 52,50


maitoa
leikkelettä
jog. juomaa
mandariineja

k-kaupasta

limua
broilerin filesuikaleita
juustoa
paprikaa

Yhteensä 23,28

Viikon ostokset 139,08 ja kuun alusta 199,12

Oli muuten pieni yllätys, että olenkin pysynyt kuukausibudjetissa, vaikka olen käynyt kaupassa noin monta kertaa. Olin ihan varma, että budjetti on ylittynyt.

Seuraavaksi haasteita tarjoaa pääsiäinen pääsiäismunineen ja muine herkkuineen. Ja pääsiäisenkin aikaan on tiedossa uimakisat, joihin on taas ostettava uimarille herkkuja:D. Kisaohjelma ilmestyy vasta pääsiäisviikolla, mutta sen jälkeen sitten tiedetään, pitääkö meidän sisällyttää ravintolalounaskin vielä budjettiin.

Olisiko jollakulla urheilevan lapsen vanhemmalla vinkkejä, miten kovan treenin jälkeen saataisiin lapsi syömään jotakin? Meillä on siis noiden treenien jälkeen tilanne se, että lapselle ei maistu oikein mikään ruoka. Se välipalapatukka menee alas ja juotava uppoaa, mutta esim. päivänä jolloin iltaruoka jää syömättä ennen treenejä, se ei maistu myöskään treenien jälkeen. Kovaa treenaava lapsi tarvitsisi sitä ruokaakin lihaksia rakentamaan ja pitämään kuntoa yllä.

Katselen jos saisin sitä taulukkoa tehdyksi. Olen kuitenkin nyt kuumeessa, joten tältä illalta se jää nyt ainakin väliin.

Näin myös että mukana oli uusiakin kirjoittelijoita, tervetuloa haastamaan itsensä. Sehän tässä tarkoituksena on.
 
isoperhe
en osaa sanoa kuin sen,että itselläni menee ruokahalu kun treenaan,mutta se nälkä tulee parin tunnin päästä..ootteko kokeillu jos vaan joisi runsaasti jotain ja sitten kunnon ruokaa kun on hetken huilinut?
 
Meillä on mennyt ruokaostoksiin 10.3. mennessä 197,59, tosin veikkaan, että yksi kuitti puuttuu. Tässä kuussa olemme käyneet vain kerran Lidlissä. Syy siihen on ollut kiireet. Lidlistä kun ei kaikkea tarvitsemaansa välttämättä saa, niin ei ole ollut aikaa käydä kahdessa kaupassa. Olemme siis suosiolla shoppailleet CM:ssä.

Jäljellä loppukuuksi 302,41.
 
No nyt kun vielä lueskelin ketjua tarkemmin, niin tuollaiset nimim. ookoon tapaiset kirjoitukset eivät mielestäni tähän ketjuun kuulu. Kuten todettu, tässä jokainen haastaa oman taloutensa ja kiva, jos toiset jaksavat listata, mistä ostoksista kauppaan menevät eurot koostuvat.

Tässä ketjussa ei siis ole tarkoitus arvostella toisten elämäntapaa - tai sitä, mitä kuvittelee tietävänsä niistä ostosten perusteella :stick:.

Hatunnosta Poikia3:lle, kun jaksoi vastata nimimerkille asiallisesti.

Ugh. Olen puhunut.
 
  • Tykkää
Reactions: heidip*
"mievaan"
Eilen haettii rahkaa, maitoa, mandariinejä, meni 8e. Tänään kävin pikaisesti aamusta kaupasta ennen töihin lähtöä. Kananmunia, sämpylöitä, kurkkua, tomaattia, rahkaa, raejuustoa, jogurttia, viilistä..about 23e meni. Yhteensä en tiedä paljon mennyt, täytyy tehdä laskelmia :)
 
isoperhe
meni cittariin 29,90e
vihanneksia,valmisruokia,makaronia,purkkaa,jauhelihaa,oltermanni ja pari angry birds suihkugeeliä lapsille=)
Ilmankin pärjäis,mutta ostettiin nyt on oli tarjouksessa=)Valmisruokia meillä ostetaan aika paljon..myönnän olevani laiska ruuanlaittaja ja monesti päivisin syödään jotain valmista jos eiliseltä ei jäänyt mitään,mies sairasti täällä viime viikon niin oli sekin kotona syömässä=)
Tänään tehdään pari peltiä pannaria ja iso makaroonilaatikko,niillä ruokitaan väki pari päivää.
Nyt on mennyt 181,79e jäljellä on 219,11e
 
-Katri
(Mennyt 175,26€)

Samaa mieltä oon tosta, että ketjua EI perustettu arvostelua varten. Kyllä varmasti jokaikiselle maailman kauppakuitille löytyy joku arvostelija, mutta miksi pitää olla niin pikkusielu, että ei kestä olla kritisoimatta?

Meillä joskus ostetaan isompi satsi herkkuja, jotka sit kestääkin pitkään. Eli jos meidän kuitissa ois puolet tai herraties enemmänkin herkkuja, ei se tarkota, että ne illassa tai edes viikossa mätetään kitusiin.

Joo, olin pikkusielu, kun en tätä voinut olla kirjoittamatta. :p
 
Tänään ostoksia K-Supermarketista 12 eurolla. Tämän viikon ruokabudjetti alkaa olla finito, mutta sapuskaakin löytyy kaapista niin että pitäis riittää loppuviikolle. Yhteen maitotölkkiin on vielä varaa :D Nyt uunissa makaronilaatikko, jota riittänee pari päivää. Keskiviikoksi ajattelin sulattaa pakkasesta kanakastiketta ja perjantaina popsitaan varmaan kalapuikkoja.

Loppukuulle rahaa vielä 164,15€. Tuntuupa vähältä, kuun puoliväli vasta lähestyy. Täytyy yrittää ensi viikolla pihtailla vähän ylimääräistä, että vois sit pääsiäisenä ostaa jotain herkkuja ja tehdä vähän hienompaa ruokaa :)
 

Yhteistyössä