Maaliskuun Muruset 2012 *Syyskuussa*

Lyytinen tervetuloa vain, aina sekaan mahtuu! ;)

Ja hyvät huomenet! :)

Miullekin on tuttuja noi urheillessa tulevat kivut; yleensä juoksun jälkeen kävelyyn siirtyessä (en pysty juoksemaan enää kauaa, kun alkaa tuntua pahalta) alkaa koskemaan alas ja/tai alas sivuille ja jatkuu siinä kävellessä. Toisinaan tuntuu taas, et ei pysty ollenkaan juoksemaan kun koskee jo kävellessä, kun alkulämmittelee. :S Ja toinen juttu mikä on kumma, miun syke on laskenu ihan hirveästi normaalista! :p Miun norm juoksusyke on siinä 150-180 välissä ja nykyään se on vain 60-90 välissä. Lisäksi reippaasti kävellessä syke laskee jopa 45. Sanoin tästä ensimmäisellä neuvolakerralla, mutta ei se osannu siihen oikein mitään sanoa. Seuraavaks taian mainita sit kuntosaliohjaajalle.. On kyllä käynyt mielessä, jos sykemittarissa/vyössä ois vikaa, mut hyvin yks yhteen on menny raskauden kanssa & mittari/vyö on vaan noin vuoden vanha. Omituista. :D

No mutta nyt aamupalastelua! :wave:

PS. Söpis masu kn071 :) :p
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -ruska-
Laretzki
Hopea Mulle tulee ekaksi mieleen, että onhan sykevyö varmasti puhdas ja molemmissa tarpeeksi virtaa pattereissa. Mulla meinaa sykemittari näytti yhellä spinning kerralla keskisykkeeksi 240 eikä se mitenkään voinut olla mahdollista, mähän olisin kuollut jo aikaa sitten :D. Sitten kun vaihdettiin sykevyöstä patteri ja pestiin se kunnolla niin jo on ihan normaaleissa lukemissa.

Itellä sykkeet tuntuu käyttäytyvän niin, että leposyke on pikkaisen normaalia korkeampi ja kävellessä varsinkin se nousee herkästi. Kuitenkin sen jälkeen kun syke on noussut se ei eroa ennen raskautta olevista liikuntasykkeistä. Esim. spinning menee edelleen samoilla keskisykkeillä, mutta kaloreita kuluu reilusti enemmän...
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea
Mariajalle kiitos uudesta pinosta! :flower:

Työnimestä, Mantti on ollut Mantti jo kolme vuotta, siitä saakka kun yritys alkoi on puhuttu Mantista. Se on miehen keksimä ja taustalla on tarinakin, mutta en kerro, mikä. =) Mantti tulee myös näkymään vauvan nimessä, jos on tyttö. Oikeastaan tää on Mantti from Manhattan, kun sai siellä alkunsa. :LOL:

Salkkarit katsotaan joka jakso aina.

(.) Pari päivää sitten oli lääkärineuvola, ja tapasin ekan kerran mun vakkarineuvolatädin joka viimeksi oli lomalla. Oli aika tehokas, nopeasti meni asiat järjestykseen ja käynti oli hetkessä ohi. Paino oli laskenut kilon! Sydänäänet kuului, vaikka lääkäri epäili ettei ehkä vieläkään kuuluisi kun kohtu tosiaan on niin paljon takana. Mä saan odotella vauvamahaa varmaan vielä monta viikkoa. : /

Poika ilmoitti tänään että aikoo mennä ensi vuonna rippikouluun. Se ei ole ollut varmaa, koska on vuotta myöhemmin mennyt kouluun ja aluksi oli sitä mieltä että haluaa käydä riparin luokkakavereiden kanssa samaan aikaan. Mutta on mieli muuttunut. Meillä olisi sitten ensi vuonna sekä ristiäiset että rippijuhlat, joten häitä ei kyllä enää pidetä samaan vuoteen, vaikka niistäkin oli alustavia suunnitelmia.

Mulle voisi muuten päivittää, että TYKS ja tyttöolo. Luovuin tuosta Salon sairaalasta, vaikka olisi ihanaa mennä pikkuiseen sairaalaan, esikoinen syntyi Loimaalla. Ja tyksistä kuullut kaikkia kauhujuttuja. Mutta Saloon on kuitenkin aika paljon enemmän matkaa, paitsi meillä niin myös isovanhemmilla.

Uusille tervetuloa ja ultrakuulumisista taas Onnitteluja!!!

Imoen & Mantti 12+3
 
huomenia kaikille ja tervetuloa lyytinen

otin vanhan äitiyskortin esiin ja vertaileen aloin esikolla ultra 12+1 istuma pituus 49 nyt ultra 12+2 ja istuma pituus 57. esikoisella ois ultran mukaan 1pv:llä muutettu laskettua aikaa ja nyt vastas täysin viikkojaan. mä niin pihalla :confused: miten ne sen keston määrittää. vai varaudunko synnyttään liki 60cm jässikän. esikoinen syntyessään 52cm. minä lyhyt ihminen 157cm.

turvakaukalo on esikoiselta peritty, merkkiä en muista, mutta mukavan kevyt ja hyvä kantaa

tukivyötä käytin esikoisen aikaan, koska maha mielettömän iso ja suurimman osan päivästä tein seisoma työtä ja lenkkeilin koirien kanssa paljon. oli kyllä hyvä ostos ja todella tuki massua. suosittelen.

salkarit tulee katottua, muuten en tällä hetkellä juuri muita sarjoja seuraa. BB kattelin eilen ekan kerran, eikä vakuuttanut, mut löysin tv2 tulli sarjan johon BB vaihdoin. kyllä kohta taas alkaa kaikki talvikauden sarjat pyörimään niin tulee niitä sitten seurattua. NCIS sarjaa kesällä uusintoja seurasin ja sen uusiakin jaksoja aioin seurata (se oli mun kesän löytö :D) ja missä viipyy täydelliset naiset, sitä meillä on tapana miehen kanssa yhdessä kätsella ;)

mun sisarellani piti olla la n. 3vk mun jälkeen. mutta nyt selvinnyt että onkin kohdun ulkopuolinen raskaus. ei päästäkkään yhessä vaunuja työntelemään :'(
kyllä on ollut siskolle kovin raskas asia ja tietysti myös meille muille jotka tiesimme ( tosin muutama vain tiesi)

nälkä kurnii.. suuntaan taas jääkaapille :wave:
 
Huomenta huomenta vaan...

Voi minkälaisia masukuvia on jo alkanut tulla... mie aloitan kuvailun ens keskiviikkona ei kyllä oo mitään mitä kuvata mut näkyspä ees pientä eroa kun tuota omaa pehmuketta tuossa kuitenkin on...

ULTRA: siis miun mielestä se on hyvin tapauskohtaista milloin la siirretään itse rd sairastavana miun la ei mennä siirtelemään ultrissa tyytökin oli viikkoa pienempi mutta la pysyi samana, sitten joillakin on jo ihan muutaman päivän takia, alueellisia eroja on.
Onnea ihanista ultrakuulumista kaikille alkaa jo monella ollta takana :heart:

Kaukalo: semmoinen missä on isofix kiinnitys, uudessa autossa on se ni ajattelin hyödyntää sen tietenkin.

Närästys on palannut ja huonovointisuus sen myötä :x ja mie inhoon sitä, no toivotaan et ruokavaliolla saan vatsan rauhoitettua. Mut kun on niitä mielitekoja niin vietävästi kaikkeen tuliseen varsinkin.

Näillä eväillä viikonlopun viettoon

minnarun&rinsessaruusunen 13+2
 
Kiitoksia vaan että pääsin vielä mukaan =) Mä yritän lueskella taaksepäin että pääsen vähän kärryille mistä täällä on ollut puhetta.

Ultrassa olen jo käynyt, ja mietin siellä samaa että miten se la:n määritys toimii, kun tuntuu että monilla on ollut ihan eri kokoisia ne tyypit ja kuitenkin samat viikot. Olen ymmärtänyt että sen sikiön koon mukaan määritetään raskauden kesto..? Mulla oli ultrassa rv12+2 ja pää-perämitta tais olla 54,1mm. Pitääpä kaivaa vanhoja äitiyskortteja esiin, onko niihin laitettu sitä mittaa että onko ollu kuinka samat.
 
Tervetuloa mukaan Lyytinen!

LA:sta ollut puhetta. Meillä päin ainakin vaihdetaan vain jos ultran mukaan lasketuissa viikoissa on eroa menkoista laskettuihin viikkoihin 5vrk tai enemmän. Eli jos ei anneta uutta laskettua aikaa, mennään sen menkoista lasketun LA:n mukaisten vikkojen mukaan :)

TV:tä on tullut viime aikoina katsottua hyvin vähän. Oikeastaan en ole katsonut lainkaan viimeiseen kuukauteen, kun on ollut iltaisin niin kamala olo, että on ollut pakko mennä sänkyyn. Päivisin en ehdi katsomaan. Esikoista odottaessa ja varsinkin saikulla maatessa tuli katsottua kaikki synnytys ohjelmat, sairaalasarjat, muuttumisleikki ohjelmat, sisustusohjelmat ja vaikka mitä. Sarjoista tykkään seurata Criminal mindsia, mutta nyt on jäänyt välistä kun en jaksa valvoa edes ysiin saakka. Salkkareita katselen aina jos satun telkkarin ääreen silloin kun tulevat. Tykkään kyllä. Myös Huippumalli haussa- sarjaa tykkään seurata jos satun olemaan TV:n ääressä sopivasti.

ItäHki: Mulla on käytössä rannekkeet, mutta eivät auta voimakkaimpaan pahoinvointiin. Siihen ei auta kuin aika ja hiljaa, paikallaan makuu. Se taas ei oikein tuon 1veen kanssa onnistu. Jos tämä raskaus menee edellisen kaavan mukaan, niin tätä kidutusta olisi edessä vielä sellaiset 8 viikkoa : / Toivottavasti loppuu tällä kertaa ennen puoliväliä, kun on ollut rajumpaakin. Onneksi nyt on ollut aina yksi hyvä tai semihyvä päivä parin oksennus päivän jälkeen :)

Kn071: Mun massu on aika samanlainen kuin sulla :)

Sitten poksutaan 12+0 :heart: :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: -ruska-
Sunniee: Mullakin tökkii kana ja pahasti. Mä en voi edes katsoa niitä kaupassa, saati valmistaa niistä mitään. Mies tekee kanaruuat itselleen ja tytölle, mutta mä en tule edes samaan huoneeseen. Hassua, kun mulla ekaa kertaa ällötys jotakin kohtaan on näin totaalista. Mua kun ei vaan ällötä, vaan oksennan saman tien. Sikäli harmillista kun meillä normaalisti syödään kanaa aika paljon eri muodoissa.

Sipsunen & SV 12+0
 
Älkää liikaa niistä viikoista huolehtiko :hug:
Jos ultrassa muuttui viikot, mutta laskettua ei muutettu, niin tiedätte ainakin että lapsi voi myös syntyä pari päivää aikaisemmin/myöhemmin :)

Laskettuaikahan on ennustus :) Mun omaa la:ta oli muutettu 3 kertaa ja silti synnyin 2 päivää myöhemmin kuin viimeisin ennustus :D Kaverille oli lääkäri sanonut, että vauva syntyy viikon sisään ja vauva syntyi vasta kahden viikon päästä :D

Salkkareita inhoan. en voi sietää niin huonoa näyttelemistä.

Liikunta Ylimääräinen liikunta saa nyt jäädä mun osaltani kokonaan. Eilinen päivä 8h töissä ja aamulla poltteli alamahaa.. eikös polttojen nimi tuu juuri niistä polttelun tunteista? Liikun siis vaan hyötyliikuntaa, eli kävelyä ja pyöräilyä, mutta mitään ylimääräistä en enää nostele.

hepuhi:heart:käpy 12+6
 
Täällä kanssa KANA oksettaa, hyiiii,|O mies osti vielä kaksi pakettia kana suikaleita , niin nyt ne ottaa, että joku kokkais ne,,, se en ole minä,, hyi en voi kuvitellakkaan että söisin, taikka avaisin ees sen rasian, kun se haju on kamala.....
just eile keskusteltiin kana ällötkysestä miehen kanssa, niin hauska kun se täälläkin mainittiin :)

Greippi taasen on nyt kova sana greippiä, greippimehua... nammm, taidanpa lähtee hakee taas lasillisen:whistle:

11+6
 
Hei! Aattein nyt kirjottaa semmonsen kunnon pitkän jutun kun oon ollu niin laiska nyt viime ajat. :D

Mun LA on 21.3. vaikka tuolla alussa onkin 20.3. Mutta ei se kyllä haittaa yhtään. :) Lääkäri kirjotti (onneksi lyijykynällä) äitiyskorttiin et la ois 21.8.2012. Nauroin et taitaa tulla pitkä odotus..:LOL: Mun eka laskettu oli 8.3. eli menkkojen mukaan laskettuna, mutta alkion koko ei vastannu viikoja niin se sitten siirty 21.3. Lääkärillä huoletti ensin et kasvaako se ollenkaan, niin sen takia oon käyny niin monessa ulrassa, vaikka meijän kunnassa on muutenki tapana ultrata joka käynnillä.

TV En ruukaa seurata BB enkä salkkareita enkä oiskeestaan mitään sarjaa. Katoin aika harjoin telkkaria ja sillo ku katon niin katon sitä mitä sieltä tulee.

Turvakaukalon saahaan isosiskolta lainaan, samoin kun vaunutki. Kaukalo merkkiä en muista, mut vaunut on Emmat. Tehdään semmonen vaihto et me ostetaan siskon tytölle (nyt 10kk) matkarattaat ja saahaan ne niitten yhdistelmät. Muut tavarat pitääkin varmaan sitten itte hankkia. Mutta ne hankitaan vasta joskus joulun lälkeen. :)

Ruoka Itellä ällöttää vaan harvat ruuat. Kahvi on vaan alkanu ällöttää ja siinäki vaan haju. Mielitekoja taas on ihan liikaa. Tulee sytyä varmaan vähän liikaakin. Vähän tuo pötsi on alkanu kasvaan. :D Oon kans huomannu et jotku ruuat alkaa kauheena närästää. Vaikka mulla on ennenki närästäny, niin nyt se on kyllä selvästi lisääntyny.

Mahasta ja sen asukkaasta Itellä kohtu on kallistunu tosi taakse joten oikeaa vauvamahaa saa varmaan ootella jonkun tovin. Siskollani oli sama homma ja sen maha näky vasta puolen välin jälkeen. Meillä asukasta on puhuteltu yrityksen alettua aina "vekara väkkäräksi", mutta nyt se on vaan mötky. :D Ultran jälkeenki aina miehelle kerron mitä "mötky" hommas. Torstaina mieskin pääsee ekan kerran kattomaan mötkyä.

Sinisilmä ja mötky 11+3
 
Hitto mä oon pihalla, ja vaan yks yövuoro alla -mitähän se on sit ku on 3 tai 4 peräkkäin :D Tosin nyt menny niin rikkinäisillä unilla ku ei saanu nukkuu ku 3+1h. Onneks vapaa viikonloppu!!

salkkarit juu!! katon!! Ihan ärsyttää jos joku jakso jää näkemättä :D Muuta mä en oikeestaan säännöllisesti seuraakaan ku salkkareita ja nyt sit bb:tä (mut sitäkin enempi tälleen päivällä et se pyörii taustalla)

pikkumökö + paavo-pesusieni 11+6
 
Hei!

Hopea minä treenasin ennen edellistä raskautta ja sen alussa maratonille, juoksin sen viikolla 9 (hullu minä!). Sykkeet heittelivät ihan oudosti. Vaikea oli juosta lenkkejä tietyissä sykerajoissa, kun en meinannut saada sykettä nousemaan. Eli tuttua minulle. Sykemittareissa on myös johtumisongelmia, jos käyttää kaarituellisia rintsikoita. Silloin voi tulla "rytmihäiriöitä" mittariin. Tästäkin on kokemusta..

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! Minulla np-ultra maanantaina edessä, jännittää!
Paha olo on väistymässä, mutta nyt on kyllä kamala päänsärky, kun kaikenmaailman koettelmuksia elämä eteen heittelee.. Oikeudenkäyntiä ja kuolemaa, jos pienokainen näistä selviää, niin varmaan mistä vaan..

Joo, on niin tyhjä olo, ettei ole oikein mitän sanottavaa. Mukava lukea teidän kirjoituksianne täältä.

Hyvää vointia kaikille!

Kellukka & Pienokainen 12+3
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea
Pööppis
Nyt seuraa hieman intiimi kysymys..
Onko kellekään käynyt niin että seksin jälkeen tulee mahakipuja?
Mulla alkoi noin tunti rakastelun jälkeen poltella alavatsaan ja äityi aikamoiseksi jo se kipu että ihan säikähdin. Nyt vasta alkaa helpotella.se tuntui välillä jopa kramppaavan toi maha. En ole kyl ihan varma johtuiko seksistä vai oliko sattumaa, join sitä ennen veriappelsiinimehua,tuorepuristettua jota en ollut ennen juonut,että johtuiko sitten siitä.



Entä onko kellekään tullut raskauden aikana mustia silmän alusia? Mun mielestä nukun nykyisin tarpeeksi,mutta silmien alla vaan mollottaa mustat silmän aluset, inhaa.



Hienoja musuja kyllä kaikilla :)
Ootellaan vaan millasia möhkyjä on kuukauden päästä :)
Seuraavassa ultrassa se masuasukki ei sitten mahdukkaan yhelle kuvalle vaan se tulee kolmena kuvana ,näin ainakin kätilö sanoi.
Oooteko muuten minne liimailleet /laittaneet ultrakuvianne? Mie ostin meidän vauva kuvakirjan ja liimailin hienosti kuvat sinne :)


pööppis&Rusinapulla 13+4

EDIT:
katoin tänään uusimmasta Anttilan lehdestä siellä myynnissä olevia lasten vaunuja, tiedän että hinta on sikahalpa,mutta onko vaunut sitten täysin susi ostos? Meillä on tod. pieni pudjetti käytössä vauvatavaroiden hankintoihin, ei voi ajatellakaan kalliita vaunuja. Turvakaukalon ostan uutena, kaiken muun sitten käytettyinä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Hopea
Tervetuloa lyytinen :wave:
Punakaneli ja sipsunen oiskohan poika tulossa kun hapanta tekee mieli? ;)

Viikoista: samaa mieltä hepuhin kans eli mulla oli tytön kans niin että ultrassa oli viikot pari päivää enemmän kuin menkoista laskettuna ja L.a. ei muuttunu mutta viikot muutettiin silti. Ja nyt mulla lukee neuvolakortissa L.a.n kohdalla 5-8.3.2012 ja tästä ite otin tuon 5.3. joka on ultran mukaan tällä hetkellä oikea. Ja viikothan voi olla erit kun L.A jos lasketaan oviksen mukaan. Ja L.a. on tosissaan vaan suuntaa antava päivä eli tiedetään suunnilleen millon vauvan pitäs syntyä. Olikohan varmasti tarpeeksi sekavaa? :D

Katjuska ja lilli 13+4:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mieleen tosta katjuskan viestistä et yleensä jos on epävarma laskettuaika niin ite mieluiten valitsee just noin niinkun katjuskakin (eli mahollisimman aikasen) mut sit jos menee yliajalle ni viduttaa et syntyis jo, eli jos valitsiskin mahdollisimman myöhäsen ni viduttaiskohan vähemmän ku se syntyiski lähempänä odotettua :D :D On taas syvällistä pohdintaa -mut mitä muuta odotellaan näillä unilla :D :D
 
  • Tykkää
Reactions: katjuska-80
Pööppis tuli mieleen et jos sulla supisteli ja sitten kun on kuivemmat limakalvot yms niin mahd.sperma kirveli?

Ja voisko tummemmat silmänaluset tulla kun on enemmän verta elimistössä kun normaalisti. En tosiaan tiedä, mutta heittelen arvauksia :D
 
Pikkumökö, samaa itekki mietin :D mutta mulla on kaikki tullu pikkasen aikasemmin joten aattelin että jos tää nyt osuis oikeempaan.
Pööppis: mulla joskus samaa ja supistuksilta ne on tuntunu eli orkun jälkeenhän kohtu supistelee ja mulla joskus käy hiukan kipeääkin, ei pitäs silti olla vaarallista.

Me ostettiin keskimmäiselle vaunut sillon aikoinaan hobbyhallista ja oli minusta tosi hyvät. Ei hinta aina kerro laadusta
 
Viimeksi muokattu:
pööppis Mulla on ollut yhdynnänjälkeisiä kipuja ennen raskautta.. Jotenkin miehen elin onnistuu välillä osumaan sellaiseen kohtaan että huudan kivusta ja kärsinyt sen jälkeen tunnin mahakivuista itkun kanssa..Onneksi ei kuitenkaan oo ollut joka kerta! Luulisin siis että se on ihan normaalia..
 
Lähdin reippaana, pahasta olosta huolimatta, tytön kanssa kaupoille, kun meillä on tänään auto käytössä (mies meni muulla kyydillä töihin). Voi että mikä reissu.

Tyttö huusi kuin hyeena, naama punaisena, siitä asti kun laitoin hänet kaupassa takaisin rattaisiin kun oltiin sovitettu kurahousuja. Siinä sitten hammasta purren etsin vielä välikausihaalarin. Tyttö ei rauhoittunut millään.

Jätin suosiolla ruokaostokset tekemättä ja lähdettiin kotiin. Laitoin auton avoimet rattaiden kuomun taskuun ja tytön autoon. Taitoin rattaat autoon ja muistin avaimen olevan kuomussa. Rattaat ulos ja kokoon. Voi vidu, se avain oli hävinnyt! Tyttö huusi kuin hyeena autossa ja purin rattaat atomeiksi siellä parkkihallin lattialla. Löytyihän avain loppujen lopuksi jostain rattaiden lukituksen välistä.

Muoks.
Nyt kun ollaan molemmat rauhoituttu, niin voin todeta etteipä tarvitse ihan heti tehdä uudelleen tollasta reissua. Kait se on lähikauppaan raahauduttava samalla kun lenkitetään koira. Sen verran särkee päätä ja oksettaa vaihteeksi...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä